eitaa logo
اخلاق عملی
36.3هزار دنبال‌کننده
515 عکس
195 ویدیو
45 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است استفاده بدون لینک #حلال است
مشاهده در ایتا
دانلود
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: عدم‌ معرفت به برکات تزکیه ✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، عدم آگاهی درست و دقیق از برکات تزکیه می‌باشد یعنی فرد با خود می‌گوید تزکیه کنم که چه اتفاقی می‌افتد؟! دیگران که تزکیه کردند با کسانی که تزکیه نکردند چه تفاوتی دارند تا من به این کار بپردازم‼️ ✨در جواب خواهیم گفت: اگر به معارف و مبانی دینی دقت نماییم خواهیم دید که تزکیه مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار مومن در عالم دنیا خواهد بود و باید گفت مهم‌تر از تزکیه کاری را نمی‌توان متصور شد زیرا خودسازی به نحوی با حیات اخروی ما گره خورده است که در دو بخش به آن خواهیم پرداخت: اول: جز پاکان کسی وارد بهشت نمی‌شود‌. اولین مسئله در باب اهمیت تزکیه این است که جز انسان پاک و تطهیر شده از لوث ظلمات کسی وارد بهشت نخواهد شد زیرا بهشت جای پاکان و مطهران است؛ بهشتی که ورود در آن عین شروع راحتی و خوشی و لذ‌ت‌های مافوق تصور می‌باشد. راوی از امام صادق علیه‌السلام پرسید: کی ما طعم راحتی را می‌چشیم؟ امام فرمودند: اولین قدمی که وارد بهشت می‌گذارید. ⭕️در سوره مبارکه مریم آیه ۶۲ آمده است: لَايَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا. 《در بهشت لغوی شنیده نمی‌شود بلکه هر چه شنیده می‌شود سلام و نورانیت است》و این نشان می‌دهد که دل‌ها چنان تطهیر شده است که گفتار سلامت است و شنید‌‌ه‌ها نیز سلامت. در روایت نیز آمده است، اَلْجَنَّةُ لاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ طَيِّبٌ. 《در بهشت جز انسان پاک و طاهر کسی وارد نمی‌شود》. دوم: ما ابدی هستیم‼️ در مباحث عقلی گفته می‌شود هر چیزی که موجود می‌باشد هیچ‌گاه معدوم نمی‌گردد یعنی برای آن وجود ضرورت پیدا می‌کند و هست و هست و هست... معنای ابدی هستیم به این صورت است که انسان با مرگ فقط فضای زندگی خود را عوض می‌کند و وارد حیات ابدی خود می‌شود و در آنجا باید برای ابد و همیشه زندگی کند یا در بهشت و لذائذ آن یا در نار و عذاب‌های شکننده آن!! و هیچ‌گاه از حیات اخروی خود خارج نخواهد شد. اگر کسی بخواهد معنای ابد را درک کند خوب است به جای آن بگوید: بی نهایت یعنی ما بی‌نهایت در بهشت یا جهنم خواهیم بود!! یعنی هست و هست و هست نه مرگی در آن وجود دارد و نه خروج از آن!! 👈در نتیجه انسان برای رسیدن به بهشت دو کار می‌تواند کند: یا در دنیا با مجاهدت، مراقبه و تزکیه و زحمت باید خود را پاک کند، یا باید با تحمل عذاب‌های برزخی و قیامتی ابتدا تطهیر شود و سپس وارد بهشت گردد زیرا چاره‌ای از طهارت برای ورود به بهشت وجود ندارد و این نشان می‌دهد: ما کاری مهم‌تر و اساسی‌تر از خودسازی و تزکیه نداریم. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
📌علامه طباطبایی (ره): 👌ما بزرگترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون ما مهم‌تر نیست، 👈این است که خودمان را درست بسازیم. به بپبوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی ✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، برگشتش به این است که برنامه عبادی خود را بسیار شلوغ کرده است به بیان دیگر هر جا جمله‌ای، کلامی، دستوری از بزرگی می‌شنود بدون تفکر و تانّی و سنجیدن آن با خود و ... آن را جزو برنامه‌های عبادی خود قرار می‌دهد زیرا گمان کرده است هرچه برنامه‌های عبادی پربارتر باشد موفقیت نیز زودتر و سریع‌تر عائد انسان می‌گردد‼️ ⬅️و هنگامی که می‌خواهد عمل نماید با کوهی از اعمال روبرو می‌شود و همان سبب سستی و تنبلی را ایجاد می‌کند چون دچار سرگردانی شدیدی می‌گردد که از کدام شروع کنم و کی انجام دهم؟! و اینکه چگونه با برنامه‌های روزمره آن‌ها را جمع نمایم و نتیجتا قید دستورات و تزکیه را می‌زند زیرا با خود می‌گوید نه توان انجام دستورات را دارم و نه وقتش را ؟! و این بلاتکلیفی انسان را کلافه و سست می‌کند و رغبت و میلی که اساس انجام اعمال عبادی می‌باشد در او فروکش می‌کند و اراد‌ه‌هایی که قرار بود وجود او را تطهیر نمایند در مسیر غیر تزکیه و عبودیت پیش می‌روند. ناگفته نماند یکی از مهم‌ترین اصول در تزکیه چینش صحیح و مرتب دستورات عملیه می‌باشد یعنی فرد باید اولویت‌بندی صحیحی نسبت به دستورات پیدا کند و سپس با مرتب کردن آن‌ها، به انجام آن‌ دستورات همت کند که در پست‌های آتی به قواعدی را ذکر خواهیم کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🥀ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی 🌸دو نکته مقدمه‌ای برای فهم اولویت بندی درست نسبت به وظایف تزکیه‌ای در باب اخلاق لازم است دو نکته را به عنوان مقدمه بیان نماییم که فهم این مقدمات کمک می‌کند تا فهم صحیحی از وظایف اخلاقی خود بدست آوریم: 1️⃣نکته اول آن است که خداوند متعال دین را آسان گرفته است نه آنکه قصد داشته باشد ما دچار آزار و اذیت شویم در آیه ۱۸۵ بقره فرموده است: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ. خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! در روایتی نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بُعِثْتُ عَلَی الشَّریعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ. خدا مرا بر شریعت و دینی مبعوث کرده است که باسماحت (باگذشت) و آسان است. 📘وسائل‌الشیعة، ج۸، ص۱۱۶ 2️⃣نکته دوم آن است که انسان براساس توان و وسعی که دارد باید به تکالیف خود بپردازد. در سوره مبارکه بقره ۲۸۶ فرموده است: لَايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او. 👈از این دو نکته معلوم است که در اولویت‌ها باید آسانی و توانایی را در نظر گرفت و به سوی سخت‌گیری و مشقات بیهوده نرفت که ممکن است انسان را از نتایج دور نماید و موفق نگردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی 📏 اولویت‌بندی مجاهدت 👌در تنظیم برنامه‌های عبادی لازم است بدانیم که با ۴ مسئله روبرو هستیم که عبارتند از واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات _ با مباحات کاری نداریم_ و لازم است بحث را در دو بخش انجام دهیم: 1⃣واجبات و محرمات 2️⃣مستحبات و مکروهات ✨️بخش اول بحث آن است که براساس آسان‌گیری بر خود که گفته شد تمرکز اول و آخر سالک مبتدی باید فقط و فقط روی انجام واجبات و ترک محرمات باشد یعنی اگر کسی مذاق مولا و شارع که خداوند است را بداند گواهی می‌دهد که در پیش خداوندمتعال انجام واجبات و ترک محرمات ضروری‌تر و با اولویت‌تر از دیگر مسائل می‌باشد یعنی خداوند در مرتبه اول و اساسی، از بندگان خود ترک گناه را خواسته است به نحوی که اگر کسی به گناهان _ ترک واجب و انجام حرام_ می‌پردازد ولی نمازشب می‌خواند قطعا پیشگاه خدا قُربی ندارد زیرا با گناه در حال جنگ با خداوند است ولی کسی که در ترک گناه کوشاست ولی نمازشب نمی‌خواند به خاطر مجاهدت در ترک گناه خداوندمتعال او را دوست دارد. به این دلیل است که در روایات مسئله واجبات به قدری مهم است که اگر انجام مستحب به واجب ضرر بزند و اسباب ترک واجب را ایجاد کند، مستحب باید ترک‌ گردد. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: إذا أَضَرَّتِ النَّوافِلُ بِالفَرائِضِ فَارفُضُوها. هرگاه مستحبّات به واجبات زيان مى رسانْد ، آن را رها كنيد. 👈منظور این است که سالک مبتدی باید در و خود را در ترک گناه بگذارد و تلاش کند به اندازه توان خود از گناهان پرهیز کند کم‌کم‌ او بیشتر خواهد شد و می‌تواند به انجام و ترک بپردازد. برای فهم بیشتر معنای جهاد و ظرفیت انسان پست زیر را گوش نمایبد. 👌سیری در معنای جهاد https://eitaa.com/akhlagh_amalii/1026 🔸️بحث مستحبات در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله سعادت پرور قدس سره: 🏷اى فرزندان من! در امر شیطان هم همین موضوع را مراعات کنید و به اطاعت واجب و ترک معصیت بپردازید 📧چون قدرى به قدرت معنویتان افزوده شد به مستحبات و ترک مکروهات بپردازید و هکذا. 🗒پندنامه سعادت به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله شجاعی قدس سره: 📌برای مومنان عرض می کنم: در راس همه جهات و علل یعنی قبل از همه، بالاتر از همه، 👌مضرتر از همه، آن چیزی که دل را جدّاً از کار می اندازد هم از قرآن بدست می آید و هم از روایات، است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی ب: مستحبات 🔸️گفته شد اولویت اصلی در تزکیه این است که انسان بداند عمل اول و اساسی برای او که جلوتر از مابقی می‌باشد انجام واجبات و ترک محرمات است که نباید نسبت به آن لحظه‌ای مسامحه نماید و بعد از آنکه در ترک گناه قوی گشت به سوی انجام مستحبات و ترک مکروهات برود. اما براساس آنچه از معارف دینی و برداشت‌های اولیای الهی بدست می‌آید سالک مبتدی لازم است بعد از آنکه به ترک گناه پرداخت اعمال مستحبه‌ معروفه مثل نمازشب، قرائت قرآن و ... را در برنامه خود بگنجاند که امری پسندیده و ممدوح می‌باشد. لکن مسئله‌ای که در اینجا مشکل ساز می‌شود آن است که شوق و تشنگی ابتدایی سبب می‌شود که انواع و اقسام عبادت مستحبی را در برنامه خود قرار دهد و همین اسباب شلوغی عبادی را فراهم آورد. ✨️و دلیل این اتفاق این است که از روی قاعده و اصول آن را انتخاب نکرده است بلکه از روی ذوق‌ها و احساسات این کار کرده است و همین موجب بار کردن بیش از حد اعمال بر نفس می‌شود و نفس از عبادت و خودسازی فرار می‌کند و نسبت به عبودیت حالت فرار پیدا می‌کند و حال آنکه عبادت را باید به نحوی جلو برد که فرد قادر به انجام آن باشد و شوق به آن را از دست ندهد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ملاک در اتیان مستحبات 🌹بیان علامه طهرانی قدس سره 📃سالك در ابتداى سفر در خود شور و شوقى زايد بر مقدار مترقّب مى‏يابد ... در اثر آنها تصميم مى‏گيرد اعمال كثيره عباديّه‏اى را به جاى آورد، لهذا اكثر اوقات خود را صرف دعا و ندبه مى‏نمايد، به هر عمل دست مى‏زند و از هر كس كلمه‏اى مى‏آموزد و از هر غذاى روحانى لقمه‏اى برمى‏دارد. اين طرز عمل، علاوه بر آنكه مفيد نيست زيان‏آور است چون در اثر تحميل اعمال گران بر نفس ناگهان در اثر فشارى كه بر نفس وارد شده، نفس عكس العمل نشان داده و عقب زده و بدون گرفتن نتيجه سالك از همه كارها مى‏ماند و ديگر در خود ميل و رغبتى براى اتيان جزئى‏ترين جزء از مستحبّات احساس نمى‏كند. ✨️و سرّ اين افراط در عمل و تفريط نهائى اينست كه ميزان و ملاك در اتيان اعمال مستحبّه را ذوق و شوق موقّتى خود قرار داده است و بار سنگين را بر دوش نفس قرار داده است، وقتى آن شوق موقّتى به پايان رسيد و آن لهيب تند و تيزرو به فروكش نهاد در آن موقع نفس از تحمّل اين بار گران به تنگ آمده دفعة شانه‏ خالى مى‏كند و بار سفر را در ابتدا يا در نيمه راه به زمين مى‏گذارد و از سفر متنفّر شده و از معدّات سفر و ممدّات آن بيزارى مى‏جويد. بنابراين سالك نبايد فريب اين شوق موقّتى را بخورد بلكه بايد با نظرى دقيق و مآل‏انديش استعداد و خصوصيّات روحى و وضع كار و شغل و مقدار قابليّت تحمّل خود را سنجيده عملى را كه مى‏تواند بر آن مداومت نمايد و قدرى هم از استعداد او كمتر و كوچكتر است انتخاب نمايد و به همان قدر اكتفا كند و بدان اشتغال ورزد تا كاملا حظّ ايمانى خود را از عمل دريافت دارد. ⬅️و بناء على هذا سالك بايد وقتى مشغول به عبادت مى‏شود با آنكه هنوز ميل و رغبت دارد دست از عمل بكشد تا ميل و رغبت به عبادت در او باقى مانده هميشه خود را تشنه عبادت ببيند. مثل سالك در به جاى آوردن عبادات مانند شخصى است كه مى‏خواهد غذا تناول كند، اوّلا بايد غذائى را انتخاب كند كه مساعد با مزاج او باشد، و ثانيا قبل از اينكه سير شود دست از خوردن باز دارد تا پيوسته ميل و رغبت در او باقى باشد. و به طور كلّى از آنچه گفته شد به دست مى‏آيد كه عبادت مؤثّر در سير و سلوك فقط و فقط عبادت ناشى از ميل و رغبت است. 📘رساله لب الباب فی سیر اولی الالباب صص ۱۰۶ _ ۱۰۸ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله سعادت پرور قدس سره: 🔸️اى عزیزان من! نفس را نباید زیاد در فشار گذاشت تا سر از فرمان برکشد، بلکه باید همه لذایذ را به طور اعتدال به او داد ♻️ و در اولین قدم، لذت شرک جلى ومعصیت خدا را از او قطع نمود تا کم کم پس از مدتى رام شود. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 التماست میکنم بیشتر بمون، علی غریبه... به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه آخر: عدم مجاهدت عملی ✨ گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان می‌کند که باید معجزه‌ای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود. او به روشنی می‌داند ابدی می‌باشد و باید تلاش کافی و وافی برای خود داشته باشد ولی حرکت خود را به اگرها گره زده است و می‌گوید: اگر استادی پیدا کنم کار را شروع می‌کنم، اگر رفیق راه پیدا کنم کار را شروع می‌کنم، و هزار اگرهایی که در ذهن و زبان جاری می‌کند تا شاید معجزه‌ای پیش بیاید. اما راه این است که سالک مبتدی فرصت را غنیمت بشمارد و از همان لحظه که علم را فرا گرفت به وسع و توان خود حرکت را شروع کند تا خداوندمتعال نیز برکت را در زندگی اخلاقی او جاری کند و نور و برکت را در افعال او افاضه کند. 👈به بیان دیگر تنبلی و سستی با انتظار و دنبال دستور و معجونی که بتواند در لحظه آن را حل کند ممکن نمی‌گردد بلکه باید لازم است مومنین به تدریج _ با کمک نکات قبلی_ به سوی عمل بروند. مثلا اگر دنبال خواندن نمازشب است آن کارهایی که لازم است برای بیداری سحر انجام دهد را پیگیری کند و هنگام سحر نیز از کم شروع کند و به تدریج به سوی خواندن نمازشب کامل پیش رود‌. به بیان اخری نفس می‌گوید کاری نکن! ولی ما باید کاری کنیم تا آن گرفتگی و ظلمتی که در نفس ایجاد شده است به تدریج کمرنگ گردد زیرا با مجاهدت آهسته آهسته نفس از آن حالت گرفتگی خارج می‌شود و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش می‌رود زیرا تنبلی جلوه‌ای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است. 🗝بحث بعدی گناهان گذشته چگونه سبب ناامیدی می‌شود و روش تطهیر گذشته را خواهیم گفت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار عملی رفع تنبلی 🌹استاد عارف آیت‌الله شجاعی قدس سره 🔻او باید علی الاتصال با سستی و کسالت و بطالت به مقابله بپردازد. او باید به مجاهدت خود در این باب ادامه دهد. و مراقبت نماید که سستی نکند، کسالت او را نگیرد، و بطالت به سراغ وی نیاید. هر وقت دید قیام به عبادت و اقبال به ذکر و فکر برای او سخت می‌آید، این حالت را بشکند، و با پناه بردن به خدای متعال از شرّ شیطان و از شرّ نفس، به ذکر و فکر روی بیاورد و قیام به عبادت کند، و سعی نماید ذکر و عبادت را با حضورقلب و انقطاع انجام دهد. 💢در این صورت، شیطان دور می‌شود، نفس خاموش می‌گردد، و آن حالت می‌شکند، و ذوق و حال دیگری جایگزین آن می‌شود. اگر در همه اوقات به این روش ادامه دهد و بر آن مراقبت کند، رذیله سستی و کسالت را از خود دور می‌سازد، و این حجاب را می‌شکند، و در سلوک خود موفق خواهد شد باذن الله تبارک و تعالی. 🗂مقالات ج ۲ ص ۳۰۲ 🔻پ.ن: برای مثال نسبت به قرآن خواندن سستی دارد به جای آنکه منتظر اتفاقی باشد با استعاذه و حضورقلب شروع به خواندن قرآن نمایید تا ذوق و مزه قرائت جای بی‌میلی را بگیرد و در دیگر کارهای عبادی نیز همین روال در جریان باشد تا تنبلی کاملا رفع گردد بعون الله. پایان بحث راهکارهای تنبلی بعون الله و لطفه به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨آداب تعلم بخش اول ✍دل پاک شده از دنیا 👈نیت فقط خدا و انسان شدن 📝عمل کردن به علم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاه و سوم معراج السعاده.pdf
398.1K
✨آداب تعلم بخش اول ✍دل پاک شده از دنیا 👈نیت فقط خدا و انسان شدن 📝عمل کردن به علم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🌹ریشه: گناهان‌ گذشته 🗒گاهی نامیدی‌ای که انسان دچار آن شده است به تنبلی بر نمی‌گردد یعنی فرد توانایی انجام عبادی را دارد و هیچ تنبلی و سستی‌ای نسبت به انجام عبادات خود ندارد ولی چیزی مثل خوره او را آزار می‌دهد و آن گناهان گذشته اوست که وقتی آن‌ها را بررسی می‌کند با انواع و اقسام گناه روبرو می‌شود و با خود می‌گوید زمانی که این مقدار گناه دارم و دچار قساوت شده‌ام چگونه به سمت خودسازی بروم؟! من که می‌دانم به دلیل گذشته هیچ وقت موفق نمی‌شوم چرا باید تلاش کنم و برای خودسازی زحمت بکشم؛ یا می‌گوید اگر هم تلاش کنم سودی ندارد زیرا گذشته‌ام خراب می‌باسد❗️ 🔸️این فرد وقتی با کوهی از گناهان که نیاز به آمرزش و گذشت خدا دارد روبرو می‌شود؛ به قساوتی که وجودش را فرا گرفته است فکر می‌کند؛ به تاریکی و سنگینی که در تار و پود وجودش جریان پیدا کرده است توجه می‌کند خود را از این جرگه دور می‌بیند و شیطان لعین نیز که استاد استفاده از این فرصت‌هاست با وساوس و القائات جورواجور خود بر این تفکرات صحه می‌گذارد و می‌گوید هر کسی آدم شود قطعا تو نمی‌توانی آدم شوی و خود به خود ناامیدی یکی از اصول و قواعد چنین فردی می‌شود و به ناچار جز حسرت تزکیه و خودسازی برای او چیزی باقی نمی‌ماند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹احیاء سنت رسول خدا ✍فردا ۱۵ جمادی‌الاول ماه قمری و از روزهایی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را روزه می‌گرفتند. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: در هر ماه سه روز را روزه می‌گرفتند؛ پنج‌شنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه و تا این سنت را انجام می‌دادند. 👌عزیزانی که توانایی دارند جا نمونن. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🌹گناهان گذشته 🔻معنای گناهان گذشته قبل از آنکه وارد بحث گناهان گذشته شویم و نکات مهم پیرامون آن و سپس راهکارهای درمانی آن را بیان کنیم لازم است بحث‌های مقدماتی‌ای را برای حل مسئله بیان نماییم. اولین بحثی که باید پیرامون آن صحبت کنیم معنای گناهان گذشته است. گناهان گذشته به این بیان است که انسان هر گناهی که مرتکب شده است و برای تطهیر آن کاری انجام نداده است در حقیقت و وجود او جمع شده است و این تجمیع گناهان در وجود او تاثیرات و تغییراتی را ایجاد نموده است. ✨️به بیان دیگر چون بحث ما در مورد حقیقت انسان یعنی روح می‌باشد باید چنین بگوییم: گذشته انسان با او همراه می‌باشد یعنی اگرچه در ظاهر امر تغییر سال اتفاق می‌افتد و سنّ انسان بالا می‌برد ولی در حقیقت امر، روح انسان گناهانی که دچار شده است را با خود حمل می‌کند و با تغییرات فصلی و سالی تغییری در این مسئله به وجود نمی‌آید و اگر کسی به فکر تطهیر آن نباشد آن را در برزخ و قیامت با خود حمل می‌نماید در دعای اوحمزه ثمالی امام سجاد علیه‌السلام فرموده است: اَبْكي لِخُروُجي مِنْ قَبْري عُرْياناً ذَليلاً حامِلاً ثِقْلي عَلي ظَهْري. گريه كنم براي بيرون آمدنم از قبر برهنه و خوار كه بار سنگينم را به پشتم بار كرده. یعنی همانگونه که انسان در دنیا حمل‌کننده گناهان بوده است پس از مرگ نیز این گرفتاری با او همراه خواهد که نکته‌ای بسیار مهم در آن وجود دارد که در پست بعد خواهیم گفت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🌹گناهان گذشته 🔸️سنگینی روح و موانع آن در پست گذشته گفته شد که گناهان گذشته سنگینی‌ای در وجود انسان ایجاد می‌کنند به نحوی که این سنگینی اگر تطهیر نشود با انسان همراه خواهد بود. امام زین العابدین صلوات الله علیه در دعای وزین و نورانی ۱۶ صحیفه سجادیه چنین فرموده است: أَنَا الَّذِي أَوْقَرَتِ الْخَطَايَا ظَهْرَهُ. منم که خطاها پشتم را سنگین کرده است. و در بیان نورانی خود در ابوحمزه نیز فرموده‌اند: حاملا ثِقلی عَلی ظَهری. حمل‌کننده سنگینی بر پشتم هستم. 🥀از این دو بیان می‌توان به نکته مهمی دست پیدا نمود که گناهان گذشته چنان سنگینی‌ای در وجود انسان ایجاد می‌کنند که سبب کم شدن اراده‌های انسان می‌گردند زیرا همانگونه که هرگاه روی کمر انسان جسم سنگینی گذاشته شود، توانایی انجام امور خود به نحو شایسته را ندارد زمانی که روح انسان نیز سنگین گردد، توانایی انجام امور خود را ندارد. درنتیجه می‌توان چنین گفت: بسیاری از بی‌حالی‌ها، تنبلی‌ها، ضعف‌های ارادی و امثال آن زیر سر گناهان گذشته انسان است و تا زمانی که مومن برای گناهان گذشته خود برنامه‌ریزی نکند نمی‌تواند کار خود را به جایی برساند و به همین دلیل بزرگان معرفت اولین منزل و اولین نسخه در عبودیت را توبه از گناهان گذشته بیان نموده‌اند. و زمانی که روح از زنجیرهای سنگین گناهان گذشته آزاد شود می‌تواند به سوی محبوب خویش پرواز کند و مهاجر کوی دوست گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹سرمایه سالکین ملا احمد نراقی رحمه الله علیه: 🔸️بدان که توبه از معاصی، سرمایه سالکین و اول مقامات دین است مشرق [محل تابش نور] و نور قرب پروردگار عالمیان، و کلید استقامت در راه دین و ایمان است موجب محبت حضرت باری، و سبب نجات و رستگاری است. 📏خدای تعالی می فرماید: «ان الله یحب التوابین» یعنی «به درستی که خدا توبه کنندگان را دوست می دارد» و از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مروی است که «توبه کننده، دوست خدا است و توبه کننده از گناه، مانند کسی است که هیچ گناهی از برای او نباشد». 📁معراج السعاده ص ۵۳۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🌺گناهان گذشته 🌸قساوت دل اثر دیگری که کثرت گناهان بر قلب انسان ایجاد می‌نمایند این است که حقیقت و قلب انسان را به قلب ظلمانی یا همان قلب قسیّ تبدیل می‌نمایند که در دعای تائبین با موت قلب از آن یاد شده است: و أماتَ قَلبي عَظيمُ جِنايَتي. و بزرگى گناهم، دل مرا ميرانده است. و در دعای شاکین به صراحت قلب قاسی بیان شده است: إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّباً. معبودم! از دل همچون سنگی که با وسوسه زیرورو می‌شود شکایت می‌کنم. زمانی که قلب انسان قسیّ می‌شود و دچار موت قلب می‌گردد باید بسیار نگران گشت زیرا انسان از صراط مستقیم منحرف شده است و این انحراف ممکن است به جایی ختم گردد که انسان دچار سوءعاقبت شود. ✨️امام خمینی قدس سره چنین فرموده است: نفس در بدو فطرت، خالی از هر نحو کمال و جمال و نور و بهجت است، چنانچه خالی از مقابلات آنها نیز هست. گویی صفحه ای است خالی از مطلق نقوش: نه دارای کمالات روحانی، و نه متصف به اضداد آن است. ولی نور استعداد و لیاقت برای حصول هر مقامی در او ودیعه گذاشته شده است، و فطرت او بر استقامت و خمیره او مخمّر به انوار ذاتیه است. و چون ارتکاب معاصی کند، به واسطه آن در دل او کدورتی حاصل شود. و هر چه معاصی بیشتر شود، کدورت و ظلمت افزون گردد تا آنکه یکسره قلب تاریک و ظلمانی شود و نور فطرت منطفی گردد و به شقاوت ابدی رسد. 🗂چهل حدیث ص ۲۷۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث قساوت قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَةِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِكَثْرَةِ اَلذُّنُوبِ. امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند: خشك شدن اشك چشم‌ها به خاطر سختى دلها بوده و سختى دلها جهتش گناهان زياد مى‌باشد. 📚علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۸۱ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711