eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
576 عکس
176 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥ریشه دوم از موانع خودسازی 🔻ناامیدی از رحمت خداوند 📧ریشه‌های ناامیدی علل و ریشه‌هایی که سبب ناامیدی از رحمت الهی می‌شوند را می‌توان در چند دسته عنوان نمود: 1️⃣داشتن جهل و معرفت به حقایق: اولین مسئله‌ای که اسباب ناامیدی را ایجاد می‌کند این است که حقایق عالم و حقایقی که وجود دارد را نمی‌دانیم زیرا گاهی اوقات چون اطلاع درستی از این حقایق نداریم دچار ناامیدی می‌شویم. درحقیقت این ریشه درمان کلی می‌باشد و ریشه‌های دگر درمان جزیی هستند. 2️⃣رعایت نکردن شرایط و آداب اعمال: گاهی نیز علت ناامیدی از رحمت الهی این است که شرایط و آدابی که در اعمال وجود دارد را انجام نمی‌دهد و دچار یاس از خدا می‌گردد. به بیان دیگر آداب قبولی اعمال و اجابت دعا را انجام ندهم و منتظر جواب و اجابت باشم. 3⃣انتظارات نابجا: گاهی نیز به دلیل داشتن انتظارات ناصحیح و نابجا دچار یاس از رحمت و فضل الهی می‌شود. برای مثال از عبودیت خود نتایج بالایی را انتظار دارد که جای آن نمی‌باشد. مثلا تلاش مرتبه دوم را انجام می‌دهم و انتظار دارم نتیجه مراتب بالاتر را کسب نمایم. لازم است هر یک از این علل مورد بررسی و بیان راهکارهای دقیق قرار بگیرند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت خداوند 📧ریشه اول: جهالت به حقایق 🔸️این ریشه و سبب زمانی در وجود ما شکل می‌گیرد که آنچه به عنوان حقایق عالم و عبودیت می‌باشد را درست نشناسیم. درنتیجه لازم است معرفت علمی خودمان را درست بازیابی نماییم. وقتی به آیات و روایات مراجعه می‌کنیم به روشنی می‌بینیم که خداوندمتعال را خدای رئوف، مهربانی که دارای قدرت، علم، حکمت و ... است معرفی کرده‌اند که هرگاه جای فیض و عنایتی ببیند بدون بخل عنایت می‌کند و به بندگان خود از فضل بی‌کرانش می‌بخشد. یا بهتر است اینگونه بگوییم خدایی که بندگان را برای خلافت و معرفت خود آفریده است و با رحمت خاصه‌اش دائم بر آنان تجلی می‌کند مگر می‌شود بندگان خود از در رحمت و فضل و جودش ناامید برگرداند، خدایی که با قدرت بی‌نهایش بی حساب می‌دهد و افاضه می‌کند و بندگان خود را تربیت می‌کند. 📏یا اینگونه بگوییم مگر می‌شود خدایی که عاشق بندگان خود است و مشتاق بازگشت آنان هست، بندگان خود را از رحمت وسیع و بی‌کرانش که در جزء جزء عالم هویدا شده است ناامید کند و درِ لطف خود را به روی آنان ببندد. پس اگر درست بررسی کنیم مشکل از جانب خداوند رحیم و جمیل نمی‌باشد بلکه مشکل را باید در کردار و رفتار و معرفت خود پیدا نمود که اسباب ناامیدی از رحمت الهی را ایجاد می‌نماید که در ریشه‌های آتی بحث خواهد شد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
✨احادیث محبت عنه صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ شِبرا تَقَرَّبتُ إلَيهِ ذِراعا ، و مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ ذِراعا تَقَرَّبتُ إلَيهِ باعا ، و إذا أقبَلَ إلَيَّ يَمشي أقبَلتُ إلَيهِ اُهَروِلُ. 🌿پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از خداوند نقل کرده اند که: هنگامی که بنده ای به اندازه ی یک وجب به خدا نزدیک شود، خداوند به اندازه یک ذراع (فاصله میان آرنج دست یک انسان تا نوک انگشت وسطی) به او نزدیک می شود و اگر انسان یک ذراع به خدا نزدیک شود، خداوند اندازه یک باع به او نزدیک می شود (باع از کتف تا نوک انگشت انسان است) و اگر او به نزد من حرکت را شروع کند، من هروله کنان به سوی او می روم. 🗂میزان‌ الحکمه ج ۹ 🌹حدیث قدسی: لَو عُلِمَ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ اشتِیاقِی بِهِم وَ انتِظارِی إلی تُوبَتِهِم لَماتُوا شُوقاً الیّ و لَقُطعت أوصالِهم عَن مُوَدَّتی اگر بندگان من، که به من پشت کرده اند، می دانستند که چقدر انتظار آنها را می کشم و مشتاق بازگشت آنان هستم، [هر آن] از [شدت] شوق می مُردند و بند بند بدن آنها از هم جدا می شد. 📘اسرارالصلوة ص 19 به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی 🔻ریشه دوم: رعایت نکردن آداب یکی از عمده‌ترین ریشه‌ای که سبب ناامیدی می‌شود این است که مومن عمل را به نحوی که باید انجام دهد رعایت نمی‌کند و قطعا عملی که روی شرایط و قواعد انجام نگردد نتیجه مورد نظر را به بار نمی‌آورد. برای مثال شرط قبولی انفاق و رشد انسان، نداشتن ریا و اذیت نکردن فقیر است حال اگر کسی رعایت نکرد قطعا نباید انتظار قبولی و تاثیر آن در زندگی خود را داشته باشد. 💌یکی از عمده‌ترین مواردی که مومن دوست دارد نتیجه آن را ببیند مسئله آمرزش گناهان است اما اگر برای آمرزش شرایط آن را رعایت نکند قطعا نباید انتظار آمرزش را داشته باشد زیرا شرایط مغفرت را انجام نداده است. پس عمده مسئله‌ای که اسباب ناامیدی از رحمت الهی را می‌آورد انجام ندادن مقدمات قبولی عمل می‌باشد؛ در دین مبین برای رسیدن به رحمت الهی شرایطی بیان شده است که رعایت آن شروط کمک می‌نماید که رحمت الهی بر قلب چنین فردی افاضه گردد. درنتیجه لازم و واجب است که مومن علم صحیح و دقیق برای رسیدن رحمت الهی را فرا بگیرد زیرا رحمت الهی و افاضه آن در همه لحظات در حال تابش است و بُخلی از جانب خداوند وجود ندارد بلکه جهل ما و نداشتن علم دقیق اسباب ناامیدی را ایجاد می‌نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی 📮بررسی آیه ۵۳ سوره مبارکه زُمَر یکی از آیاتی که بسیار آن را شنیده‌ایم: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بگو: اى بندگان من که برخود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. و به نحوی این آیه را بازگو می‌کنند که گویا توبه به آسانی پذیرفته می‌شود و کار خاصی نباید کرد لکن زمانی که دو آیه دیگر نیز تدبر می‌شود متوجه می‌شویم که این آیه در این مقام است که بگوید گناه‌کاری که بسیار عصیان کرده است از رحمت الهی ناامید نشود زیرا در رحمت و مغفرت به روی او باز است اما این آمرزش و رحمت زمانی شامل حالش می‌شود که به شروطی که در آیات دیگر آمده است عمل شود؛ 💌وَ أَنِیبُوا إِلى رَبِّکُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لاتُنْصَرُونَ. وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لاتَشْعُرُونَ. و به درگاه پروردگارتان بازگردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آن که عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوى هیچ کس یارى نشوید! و از بهترین دستورهائى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آن که عذاب (الهى) ناگهان به سراغ شما آید در حالى که از آن خبر ندارید»! این آیات بیان کننده آن هستند که خداوند زمانی می‌آمرزد که اولا انابه نماییم که معنای ساده آن جبران و اصلاح گذشته است، ثانیا اسلام آوریم که معنای آن در ابتدایی‌ترین حالت انجام واجب و ترک حرام است، ثالثا دستورات خداوند در قرآن را پیروی نماییم. 👈پس زمانی که این سه شرط را عمل نمودیم خداوندمتعال ما را می‌آمرزد و اگر کسی این کارها را نکند قطعا به رحمت بی‌کران الهی وصل نمی‌گردد و قطعا ناامید خواهد ماند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹توضیح آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته: 🔻بعد از پیمودن این دو مرحله (مرحله «انابه» و «اسلام»)، سخن از مرحله سوم که مرحله «عمل» است به میان آورده، مى افزاید: «از بهترین دستوراتى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده، پیروى کنید، پیش از آن که عذاب الهى به طور ناگهانى، به سراغتان آید، در حالى که از آن خبر ندارید» (وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لاتَشْعُرُونَ). و به این ترتیب، مسیر وصول به رحمت خدا، سه گام بیشتر نیست: گام اول، توبه و پشیمانى از گناه و روى آوردن به سوى خدا. گام دوم، ایمان و تسلیم در برابر فرمان او. گام سوم، عمل صالح است. و بعد از این سه گام، ورود در دریاى بیکران رحمتش طبق وعده اى که فرموده، قطعى است، هر چند بار گناهان انسان سنگین باشد. 🗂سایت معظم له 📌پ.ن: پس اگر انسان دچار ناامیدی از رحمت و آمرزش الهی شود علت آن فقط به او می‌گردد وگرنه خداوندمتعال کسی که با شرایطش توبه می‌کند را قطعا می‌آمرزد. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاه و هفتم معراج السعاده.mp3
19.79M
✍انواع علوم از جهت شرافت 🍃علم دنیا و شرافت آن 🌿علم دین و اقسام آن 📌وجوب علم اعتقادات به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی 💌ناامیدی به دلیل اجابت نشدن دعا 🔻دعاهایم اجابت نمی‌شود❗️ دومین جایی که اسباب ناامیدی از رحمت الهی را ایجاد می‌کند، دعاها می‌باشند زیرا دعاکننده انتظار برآورده شدن دعاهای خود را دارد و زمانی که دعاهایش به اجابت نمی‌رسد از رحمت الهی ناامید می‌گردد و دیگر دعا نمی‌کند زیرا با خود می‌گوید اگر رحمت الهی شامل حالم میشد دعاهای قبلی‌ام اجابت می‌شد پس دعاکردن را رها می‌نماید زیرا ناامید گشته است❗️ یا زمانی که آیاتی مانند_ وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا. و هنگامى که بندگان من، از تو درباره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم; دعاى دعاکننده را، به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند_ را می‌بیند و دعا می‌کند و به اجابت نمی‌رسد خودبه‌خود از رحمت و فضل الهی ناامید می‌شود و اصرار بر دعا را فراموش می‌کند زیرا خود راذاز معرض رحمت و فضل بی انتهای الهی دور می‌یابد❗️ 👈اکنون سوالی که باید به آن پاسخ بدهیم آن است که آیا هر دعایی قرار هست همانگونه که خواسته‌ایم به اجابت برسد؟! یا اینکه ممکن است دعایی اصلا به اجابت نرسد؟! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی ⚡️چرا دعاها اجابت نمی‌شود؟! 🔻لطف خدا جاری است❗️ خداوند متعال همانگونه که گفته شد هیچ بُخلی نسبت به برآورده‌کردن دعاها ندارد اما اگر مسئله‌ای در اجابت دعاها ایجاد می‌شود به ما باز می‌گردد یعنی مشکلی در دعای ما وجود دارد که به اجابت نرسیده است. به بیان دیگر باید چنین گفت گاهی اوقات دعای ما در ظاهر امر خوب و ممدوحی می‌باشد ولی در باطن اسباب زحمت و گمراهی ما را ایجاد می‌کند. گاهی اوقاتی باید فرا برسد تا دعا برآورده شود یعنی هنوز زمان اجابت دعا فرا نرسیده است و ما باید اصرار را ادامه دهیم. گاهی اوقات نیز دعای ما با شرایط اجابت دعا انجام نشده است یا آنکه حقی بر گردنمان آمده است که در حاجت را به روی ما بسته است. ⚡️از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده است: لايُقَنِّطَنَّكَ إبطاءُ إجابتِهِ ، فإنَّ العطيَّةَ على قَدْرِ النِّيَّةِ ، و ربّما اُخِّرَتْ عنكَ الإجابةُ لِيَكونَ ذلكَ أعظَمَ لِأجرِ السائلِ و أجزَلَ لِعَطاءِ الآمِلِ ، و ربّما سألتَ الشيءَ فلم تُؤْتاهُ و اُوتيتَ خيرا مِنهُ عاجِلاً أو آجِلاً ، أو صُرِفَ عنكَ لِما هُوَ خيرٌ لكَ ، فَلَرُبَّ أمرٍ قد طَلِبْتَهُ و فيهِ هلاكُ دينِكَ لو اُوتيتَهُ. امام على عليه السلام : تأخير در اجابت دعا تو را نوميد نگرداند ؛ زيرا بخشش [خداوند] بسته به نيّت [او ]است ؛ چه بسا كه در برآوردن خواهشت تأخير شود تا بدين وسيله خواهنده را پاداش بزرگتر و اميدوار [به بخشش الهى] را بخشش بيشتر دهد ؛ بسا باشد كه چيزى بخواهى و به تو داده نشود اما دير يا زود بهتر از آن به تو داده شود ، يا براى خير و مصلحت تو از تو دريغ شده است . و بسا خواسته اى كه اگر برآورده شود موجب نابودى و تباهى دين تو گردد. 📧کشف المحجه ص ۲۲۸ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ماجرای ثعلبه بن حاطب ✨ثعلبة بن حاطب که یکی از انصار بود به رسول خدا (ص) عرض کرده بود یا رسول الله! از خدا بخواه مال دنیائی به من روزی کند. حضرت فرمود: ای ثعلبه مال اندکی که از عهده شکرش برآئی بهتر است از مال فراوانی که نتوانی شکرش را بجای آری، مگر مسلمانها که تو یکی از ایشانی نباید به رسول خدا (ص) تاسی بجویند، و مگر خدا نفرموده: لکم فی رسول الله اسوة حسنة. پس چرا چنین تقاضائی می کنی؟ با اینکه من به آن خدائی که جانم بدست قدرت او است اگر بخواهم این کوهها برایم طلا و نقره شود می شود و لیکن نمی خواهم. بعد از چند روز دیگر آمد و عرض کرد: یا رسول الله! از خدا بخواه مرا مال دنیائی روزی بفرماید، و به آن خدائی که تو را به حق مبعوث فرموده اگر به من روزی کند من حق همه صاحبان حق را می پردازم. حضرت عرض کرد: بارالها! ثعلبه را مالی روزی فرما. 💫 ثعلبه گوسفندی خرید و زاد ولد آن بسیار شد به حدی که مدینه برای چرانیدن آنها تنگ آمد و مجبور شد گوسفندان خود را بیرون برده در بیابانی از بیابانهای مدینه جای دهد و بچراند، و همچنان روبه زیادی می رفت و او از مدینه دور می شد و به همین جهت از نماز جمعه و جماعت باز ماند. رسول خدا(ص)کارشناسی فرستاد تا گوسفندانش را شمرده، زکاتش را بگیرد، ثعلبه قبول نکرد و بخل ورزید و گفت: این زکات در حقیقت همان باج دادن است.رسول خدا(ص)فرمود: وای بر ثعلبه!وای بر ثعلبه! 🗂حوزه نت با کمی تلخیص به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥آیه ۲۱۶ بقره وَ عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید. ✅️چون ذات بارى تعالى حكيم است، يعنى عالم باشد به تمام مصالح امور؛ بنابراين كليه اوامر و نواهى الهى موافق با مصلحت و خير و صلاح دنيا و آخرت بندگان در آن باشد، اگرچه نفس انسانى را مكروه و ناپسند آيد، زيرا ممكن است نفس چيزى را كراهت دارد كه در حقيقت خير و نفع داشته باشد، چنانچه در نفوس غير مربيه نسبت به فرامين الهى اين مطلب ملاحظه مى‌شود. و البته مؤمن حقيقى، تسليم محض خواهد بود در مقابل اوامر و نواهى سبحانى به امتثال و فرمانبردارى. 📮تفسیر اثنی عشری، ذیل آیه 📌پ.ن: این تفسیر اگرچه در باب فرامین الهی می‌باشد ولی می‌توان در باب اجابت دعا نیز گفته شود که خداوندمتعال حکیم است و مصالح و منافع بندگانش را می‌داند و اجابت نکردن‌ها در مواردی که به ضرر ماست لطفی از جانب خداوند است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥استاد فاطمی نیا قدس سره 📮چگونه دعا کنیم؟! 👈راز اجابت دعا به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥کلام بهجت آیت‌اللّه بهجت رحمه‌اللّه می‌فرمایند: «اگر می‌خواهید دعا کنید و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشریفاتی دارد، اگر می‌خواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد: هستیم، هرچه بخواهد بکند، بنا داریم عمل به وظیفۀ بندگی کنیم». منظور اینکه، حال که از کاستی‌های خود باخبریم و می‌دانیم سزاوار بخشش‌های خداوند نیستیم، خاضعانه درخواست‌های خود را از او بخواهیم. 📘سایت معظم له 📌پ.ن: در تعقیبات نماز ظهر چنین آمده است: وَ لا حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضاً وَ لِيَ فِيهَا صَلاحٌ إِلّا قَضَيْتَهَا. و نه حاجتی که تو را در آن رضایت و مرا در آن مصلحت است مگر اینکه روا کنی‌. یعنی خدایا! دعایی را که تو راضی هستی از آن و برای من مصلحت دارد را اجابت نما! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌حدیث اجابت قال الامامُ علیُّ بنُ الحُسین علیهما السلام: اَلمؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلی ثَلاثٍ: إما یُدَّخَرُ لَهُ، و إمّا یُعَجَّلُ لَهُ، وَ إمّا اَن یُدفََعَ عَنه ُبلاءٌ یُریدُ اَن یُصیبَهُ؛ امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: مؤمن از دعای خویش یکی از سه بهره را دارد: یا برایش ذخیره می شود، یا برایش مستجاب می گردد، یا بلایی که مقدر بوده به او برسد، از او دفع می شود. 📃تحت العقول، ص۲۸۰ 👈پس هیچ دعایی بی‌فایده نمی‌باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حق‌الناس مانع استجابت دعا 💌در محضر استاد فاطمی‌نیا قدس سره 📌موانع زیادی برای عدم استجابت دعا بیان شده است که می‌توان موارد مهم آن را چنین گفت: یک: با توجه و حضورقلب دعانکردن دو: خوردن مال حرام سه: حق‌الناس‌ها چهار: عقوق والدین و قطع رحم پنجم: ظلم به دیگران و ... ⚡️پایان بحث ناامیدی از رحمت الهی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
با سلام خدمت دوستان و سروران عزیز 🔻با مطالبی که دوستان در لینک ناشناس گذاشتند لازم است توضیحی در مورد کار کانال عرض کنم: هدف ما از روز اول در این کانال آموزش اخلاق به نحو کاربردی می‌باشد یعنی اخلاق را به نحوی که قابل عمل بشود خدمت دوستان آموزش بدهیم. و در این راستا تلاش کردیم هم صوت ضبط کنیم و هم متن خدمت دوستان آماده کنیم. چون احساس ما این است که لازم است در مباحث اخلاقی آموزش اصولی داده شود زیرا در این ناحیه کمبودهایی به نظر می‌آید. ✍️درنتیجه نمی‌توانیم سبک کانال را به سوی گذاشتن پیام‌های کوتاه و کلیپ‌های کوتاه و متنوع ببریم زیرا الی ما شاء الله در بستر ایتا چنین کانال‌های وجود دارد که هدفشان بیان مختلف و کوتاه می‌باشد و از طرفی هم نمی‌توانیم آنچه هست را کوتاه بحث کنیم چون معارف مربوطه ناقص فهمیده می‌شوند. ان‌شاءالله سایت به لطف امام رضا علیه‌السلام و دوستان مشهدی عزیز در حال آماده شدن هست که مباحث مطرح شده به صورت کامل گذاشته خواهد شد. 💯در پایان امیدوارم مطالب به درد عزیزان بخورد و هرجا احساس کنیم مطالب مفید نیست قطعا کار را تعطیل می‌کنیم. 🙏و از همه دوستان معذرت می‌خواهم بابت اینکه وقت پاسخ به سوالات را ندارم زیرا دست تنها هستم و کارهای مختلف بر دوش داریم. التماس دعا
🌹حدیث اجابت في الحديث القدسيِّ : فمِنكَ الدُّعاءُ و عَلَيَّ الإجابةُ ، فلا تُحجَبُ عنّي دَعوَةٌ إلاّ دعوةُ آكِلِ الحرامِ.  در حديث قدسى آمده است: از تو دعا كردن است و از من اجابت نمودن؛ هيچ دعايى از من پوشيده و در حجاب نماند، مگر دعاى حرام خوار. 📮بحارالانوار ج ۶۳ ص ۳۱۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 💌ریشه: ترس از شروع مراقبه ممکن است کسی از خود ناامید نباشد و همچنین از رحمت الهی _به دلیل فهم صحیح معارف آن_ ناامیدی به خود راه ندهد اما با مانع عجیب و در خیال خود خیلی جدی به نام ترس از شروع مراقبه روبرو گردد و به سوی خودسازی و مراقبه نرود زیرا شنیده است اگر مراقبه را شروع نمایی انواع و اقسام مشکل برایت پیش می‌آید و قطعا هیچ عاقلی دوست ندارد زندگی آرام خود را فدای بلا و مشکلات فراوان نماید و اینگونه عطای خودسازی را به لقای آن می‌بخشد❗️ 🔸️در توضیح بیشتر باید چنین بیان نمود که انسانی که حقیقت تزکیه و مراتب آن و حقایق بلا و مشقات را نمی‌داند با شنیدن‌ از این و آن یا خواندن مشکلاتی که بعضی از اولیای الهی دچار شده‌اند و از طرفی وساوس شدید و ظریف شیطان خنّاس که به دل وارد می‌شوند، خیال می‌نماید خودسازی و تزکیه نفس عین بلا و مشکلات در زندگی است و کسی که آرامش ظاهری دارد با خود حساب کتاب می‌کند که اگر قرار هست این آسایش را از دست بدهم چه بهتر که بدون تزکیه پیش بروم و آدم خوب باشم تا اینکه وارد این میدان سهمگین شوم و مشکلات، آرامش و آسایش مرا برهم بزنند❗️ 📏آیا واقعا اینگونه می‌باشد؟! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 💌ریشه: ترس از شروع مراقبه 🔻راهکار اول: خداوند و اهل جهاد و تقوا برای آنکه بتوانیم این ترس شیطانی را از بین ببریم لازم است متوجه این مطلب شویم که خداوندمتعال با متقین و اهل جهاد که زندگی خود را وقف مراقبت کرده‌اند چه برخوردی می‌کند. به بیان دیگر معرفت درست کسب نماییم و نگاه خود را تصحیح کنیم. درنتبجه لازم است که این مسئله را باید بازگو نماییم که خداوندمتعال متقین را دوست دارد، بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ. آرى هر كس كه به عهد خويش وفا كند و پرهيزگار باشد، خدا پرهيزگاران را دوست مى‌دارد. محبتی که خداوندمتعال به متقین دارد، محبتی است که خالی از غضب و امثال آن است و در عین حال پر از رحمت خاص به آنان است به نحوی که در زندگی معنوی و دنیوی آثار آن دیده می‌شود. در سوره مبارکه عنکبوت آیه پایانی معیت خود با اهل جهاد و تقوا را چنین فرموده است: وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ. كسانى را كه در راه ما مجاهدت كنند، به راه‌هاى خويش هدايتشان مى‌كنيم، و خدا با نيكوكاران است. در آیات ۲ و ۳ سوره طلاق چنین آمده است: وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا. وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ. هر کس تقوا پیشه کند خداوندمتعال برای او راه خروج قرار می‌دهد و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد. 💯یعنی اگر انسانی که اهل تقوا و مجاهدت است بر خداوندمتعال توکل کند، خداوند با تمام اسماء خود بر او می‌تابد و تمام شئون زندگی او که یک مورد آن رزق می‌باشد را اصلاح می‌کند پس خداوند اهل مراقبت را دوست دارد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی ⚡️ریشه: ترس از شروع مراقبه 📧راهکار دوم: مراتب بندگی و ظرفیت مومن مطلب مهمی که درست بیان نشده است این است که عبودیت دارای مراتب مختلفی است و هر سالکی در هر مرتبه‌ای ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. به بیان دیگر گاهی سالکی در مرتبه اول عبودیت یعنی ترک گناه قرار دارد و خداوندمتعال نیز از او همان مقدار از وظیفه را طلب می‌نماید؛ کسی که در مرتبه بالاتر و خواص قرار دارد عملی که وظیفه اوست را انجام می‌دهد و نه بیشتر از وسع و توانایی خود را زیرا خداوند از او نیز به اندازه وسع و توانایی‌اش انتظار دارد. 💯در مسئله آزمایشات نیز با توضیحی که در راهکار اول دادیم که خداوند متقین را دوست دارد باید این نکته را تذکر دهیم که خدای رحیم هر سالکی را به اندازه ظرفیت خود آزمایش می‌کند؛ هیچ گاه خداوند سالک مبتدی را با آزمایش‌هایی که با آن‌ها اولیای خود را می‌سنجد، آزمایش نمی‌کند زیرا می‌داند ظرفیت این آزمایش در او وجود ندارد درنتیجه در مسئله‌ بلاها ظرفیت هرکسی را در نظر می‌گیرد. هر که در این بزم مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند به بیان دیگر خداوند بنده‌ای که تربیت می‌کند را با بلاها و مشکلات خارج از ظرفیت او تضییع نخواهد کرد زیرا در دعای کمیل می‌خوانیم: هَیْهَاتَ أَنْتَ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَیِّعَ مَنْ رَبَّیْتَهُ أَوْ تُبْعِدَ (تُبَعِّدَ) مَنْ أَدْنَیْتَهُ أَوْ تُشَرِّدَ مَنْ آوَیْتَهُ أَوْ تُسَلِّمَ إِلَى الْبَلاَءِ مَنْ کَفَیْتَهُ وَ رَحِمْتَهُ. باور نمی‌کنم چه آن بسیار بعید است و تو بزرگوارتر از آن هستی که پرورده‌ات را تباه کنی یا آن را که به خود نزدیک کرده‌ای دور کنی یا آن را که پناه دادی از خود برانی یا آن را که خود کفایت نموده‌ای و به او رحم کردی به موج بلا واگذاری. من نکردم امر تا سودی کنم بلک تا بر بندگان جودی کنم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
0143_Momeni_bALAbEANDAZEzARFIATEaFRAD.mp3
905.7K
💌در محضر استاد مومنی 🥀ظرفیت مومن و بلاها به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌بیان مشهور مرحوم نخودکی از مرحوم نخودکی قدس سره مطلبی به فرزندشان نقل شده است که متاسفانه در بعضی کانال‌های اخلاقی بدون آنکه توضیح درستی دهند، منتشر شده است. 💥فرزندم! بدان كه در تمام عمرم تنها يك بار نماز صبحم قضا شد. پسر بچه‌اى داشتم كه شب آن روز فوت شد. سحرگاه در عالم رويا به من گفتند كه اين مصيبت به علت فوت آن نماز صبح به تو وارد آمد. اكنون اگر يك شب، نماز شبى از من فوت شود، صبح آن شب، انتظار بلايى را مى كشم كه به من نازل شود. 📮قطعا با توضیحاتی که گذشت متوجه خواهیم شد این اتفاق برای کسی پیش آمده است که دارای مراتب عالیه کمال بوده و ظرفیت تحمل و درک آن را داشته است و قطعا برای کسی که چنین ظرفیت و مقامی را دارا نیست هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد بلکه بلا برای او به نحوی که آن را دارد نازل خواهد شد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 💌ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار سوم: دنیاشناسی برای حل این ترس کاملا شیطانی لازم است حقیقت دنیا را کاملا بشناسیم یعنی بدانیم دنیا روی چه چیزی بنا شده است، آیا دنیا دار خوشی و راحتی است و کسانی که سمت مراقبه می‌آیند آن خوشی را از دست می‌دهند و کسانی که غافلانه زندگی می‌کنند در خوشی و لذت‌های مافوق تصور غرق هستند❗️ به بیان دیگر ذات دنیا بر راحتی بنا شده است و مراقبه خلاف آن است و کسی که مراقبه می‌کند از ان راحتی دور می‌شود و زندگی او را اقسام و انواع بلا پر میکند❗️ 🌸در جواب باید بگوییم: ذات دنیا برخلاف فکر اکثر انسان‌ها بر ناخوشی بنا شده است زیرا دنیا دار مشکلات و بلاها می‌باشد و هر انسانی در طی عمر خود با بلاها و مشکلات فراوان روبرو می‌باشد که این مسئله به روشنی و با تجربه ثابت شده است. زیرا دنیا دار تزاحمات است و هربار مشکلی در زندگی انسان‌ها ایجاد می‌گردد مثلا گاهی مریضی، گاهی تصادف، گاهی مرگ نزدیکان، گاهی فقر، گاهی اعتیاد و ... درنتیجه هیچ انسانی خالی از بلا و مشکلات نمی‌باشد. حال این افراد که دچار مشکلات می‌شوند همه جزو سالکین و اهل مراقبه به شمار می‌آیند یا اکثر آن‌ها براساس منطق دین جزو غافلین هستند؟! آیا این بلاها مانند مرگ فرزند، ورشکستگی‌ها، مریضی‌ها و ... در عالم دنیا فقط برای سالکین پیش می‌آید و سایر افراد در خوشی زندگی می‌کنند؟! 💯پس نباید گمان شود بلا فقط برای اهل مراقبت است زیرا ذات دنیا یعنی بلا و مشکلات و در این مسئله فرقی بین سالک و غیر سالک نمی‌باشد و بسیار افرادی که دچار بلا می‌شوند ولی بویی از سلوک و تزکیه نبرد‌ه‌اند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث دنیاشناسی رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:  قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى إِنِّي وَضَعْتُ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ فِي خَمْسَةٍ وَ اَلنَّاسُ يَطْلُبُونَ فِي خَمْسَةٍ أُخْرَى فَمَتَى يَجِدُونَ ... وَ وَضَعْتُ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّاسُ يَطْلُبُونَ فِي اَلدُّنْيَا فَمَتَى يَجِدُونَ. روايت شده از پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)كه فرمودند: خداى تعالى فرموده‌ است: كه من پنج چيز را در پنج چيز گذاشتم مردمان در پنج چيز ديگر آن را می‌طلبند پس آن را نمی‌بایند ... و من راحتی را در بهشت گذاشتم و مردمان آن را در دنیا طلب ميكنند، پس آن را نمي یابند. 📚 جامع الأخبار، جلد۱، صفحه۱۸۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 💌ریشه: ترس از شروع مراقبه ✨️راهکار سوم: دنیاشناسی ۱ برعکس مطلبی که گفته شد باید چنین عنوان نمود که دنیا با اهل مراقبه و تزکیه دوستی می‌کند زیرا خداوندمتعال دنیا را بر مدار اطاعت قرار داده است به نحوی که دنیا مطیع کسی می‌شود که مطیع خدا باشد و دل خود را محل محبت الهی قرار دهد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: لَمّا خَلَقَ اللّه ُ الدنيا أمَرَها بطاعتِهِ فأطاعَتْ رَبَّها فقالَ لَها: خالِفِي مَن طَلَبَكِ و وافِقِي مَن خالَفَكِ فهِي على ما عَهِدَ إلَيها اللّه و طَبعَها علَيهِ. چون خداوند دنيا را بيافريد، او را به اطاعت خود فرمان داد و دنيا پروردگارش را اطاعت كرد. پس خداوند به دنيا فرمود: با هر كه تو را بجويد، سرِ ناسازگارى نشان ده و به هر كه با تو مخالفت ورزد و در طلب تو نبود، روى خوش و سازگارى نشان بده. پس، دنيا بر اين سفارشى كه خدا به آن كرد، مى چرخد و همان سرشت اوست. 🗂بحارالانوار ج ۷۰ ص ۳۱۵ از امام مجتبی علیه‌السلام نیز نقل شده است: مَن عَبدَ اللّه َعَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَ شَيءٍ. هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند. 📚تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۱۰۸ یعنی انسانی که به سوی خدا حرکت می‌کند و تلاش می‌کند محبت به دنیا را از دل خارج کند و طالب حقیقی خدا گردد دنیا مطیع او می‌شود تا بتوانند به او کمک نمایند زیرا وَ لِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلۡأَرۡضِ. تمام عالم سپاهیان خدا هستند و زمانی که سالک دل به خدا می‌دهد عالم نیز دل به او می‌دهد و به او یاری می‌رسانند. پس مراقبه و تزکیه از همه لحاظ به سالک کمک می‌نمایند زیرا آن دو سبب می‌شوند که انسان براساس اراده الهی پیش رود و این مسئله اسباب رحمت را می‌گستراند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 🔸ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار چهارم: فلسفه بلاها در راهکار پایانی باید به فلسفه بلاها بپردازیم تا متوجه شویم اگرچه بلا ظاهری تلخ و سخت دارد ولی باطنی سراسر لطف دارد که دانستن آن باطن، انسان را نسبت به بلاها صبورتر می‌کند و او را آماده پذیرش بلا می‌نماید. مومنینی هستند که در زندگی خود دچار بلاها می‌شوند و زبان شکوه باز می‌کنند که چرا من باید دچار شوم و چرا دیگران به بلا دچار نمی‌شوند، چرا آن مهربان برای من فلان بلا را در نظر گرفته است❗️ در جواب باید بگوییم: بلا برای مومن از همه لحاظ مفید و سازنده است و این سازندگی سبب صعود او در مسیر عبودیت می‌گردد زیرا بلا از نظر دین دو کارکرد دارد: یا شوینده گناهان است یا بالابرنده مقام انسان. به بیان دیگر لحظاتی که مومن بلا دچار می‌شود درحقیقت و باطن امر برای او نوعی لطف به حساب می‌آید زیرا در حال پاک شدن از گناهان می‌باشد. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الكفّارات و لا يَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى يَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ. لحظات نگرانى و اندوه ، لحظات كفّاره گناهان است اندوه و نگرانىِ خاطر، پيوسته با مؤمن هست و زمانى رهايش مى كند كه از گناهان پاك شده باشد. 📧بحارالانوار ج ۸۳ ص ۲۴۴ یا اسباب رشد مومن را ایجاد می‌نمایند در صورت صبرکردن بر آن بلا و سختی. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: البلاء زین للمؤمن وکرامة لمن عقل، لانّ فی مباشرته والصّبر علیه، والثّبات عنده، تصحیح نسبة الایمان. بلا، زیور مؤمن و کرامت الهی است برای کسی که تعقل کند (بیندیشد)، زیرا صبوری و ثبات قدم در هنگام رسیدن بلا، ایمان را درست کند و کمال بخشد. 📚مسکِّنُ الفواد ص ۵۸ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
62801774.mp3
910.2K
💌در محضر استاد عالی 🌺بلاها، نردبان آسمان به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
سلام علیکم اینکه کوتاه بفرستیم و همه چیز رو نگیم شما چه سودی می‌کنید؟! یک سوالی که باید از خودمون بپرسیم این است که از خوندن مطالب کانال‌هایی که فقط تک جمله ارسال کردند و می‌کنند و پراکندگی زیادی در مطالبشون وجود داره آیا رشدی کردیم یا خیر؟! و اینکه کل پست‌ها رو جمع کنید به ۱۰ دقیقه نمیرسه یعنی ۱۰ دقیقه در روز وقت نداریم؟! به هر حال این کانال برای آموزش اصولی دوستان علاقه‌مند است و آموزش حوصله می‌خواد و با تک جمله و عبارات کوتاه محاله چیزی یاد بگیرید. یک دوستی خیلی قشنگ کانال‌هایی که پست‌های کوتاه و متنوع اخلاقی میذارن رو نقد کردن که گذاشتم التماس دعا