eitaa logo
اخلاق عملی
36.2هزار دنبال‌کننده
516 عکس
196 ویدیو
45 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است استفاده بدون لینک #حلال است
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃آیت الله نجابت (ره) نقل می کند: ✨ وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی. خدمت ایشان عرض کردم: مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم. اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت. در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. می فرمودند: هیچ راهی نداری، باید پیدایش کنی. گفتم آدرس ندارم، گفتند باید پیدا کنی. 🌹آقای قاضی فرمودند: هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است. و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌 گناهان گذشته 🔻جبران حقوق‌الناس _ بخش اول مرحوم نراقی رحمه الله چنین فرموده است: گناهی که از آدمی سرزده یا محض «حق الله» است و غیر خدای - تعالی - را در آن حقی نیست . یا در آن «حق الناس» نیز هست. و اما حق الناس، پس آن حق، یا حقی است که تعلق به مال می گیرد یا بدن یا به عرض و آبرو، یا به حرم و اهل. پس اگر حق مالی باشد، واجب است که اگر قدرت داشته باشی آن را به صاحبش رد نمایی. و اگر صاحبش مرده باشد به وارث آن رسانی. و اگر صاحبش معلوم نباشد به فقرا رسانی. و اگر به جهت تنگدستی قدرت بر ادای آن نداشته باشی از صاحب آن حلیت حاصل نمایی. و اگر او حلال نکند یا دسترسی به صاحب آن نداشته باشی بایدتضرع و زاری به درگاه حضرت باری نمایی که در روز حساب او را از تو راضی نماید. و بسیار از برای صاحبش طلب آمرزش نمایی و افعال حسنه به جا آوری تا روز قیامت به عوض آن حق بدهی. 📌و اگر حق بدنی باشد مثل اینکه: او را کشته باشی یا زده باشی یا عضوی از او راشکسته باشی یا مجروح کرده باشی پس واجب است که تمکین کنی تا صاحب حق، آن را قصاص نماید. و آنچه از تو نسبت به او صادر شده متحمل شوی که او نیز نسبت به تو به عمل آورد. یا اینکه به عجز و «الحاح»، یا احسان و انعام، او را از خود راضی سازی. و اگر دسترسی به اینها نباشد باز باید به در خانه خدا رفت و عجز و انابه نمود که صاحب حق را راضی کند. و طاعات و عبادات بسیاری به جا آورد که عوض حق او گردد. 📖معراج السعاده ص ۶۸۷ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌 گناهان گذشته 🔻جبران حقوق‌الناس _ بخش دوم مرحوم نراقی رحمه الله علیه در ادامه فرمودند: و اگر حق آبرویی باشد مثل اینکه : او را دشنام یا فحش داده ای یا تهمت زده باشی یا غیبت نموده باشی یا بی جهت شرعی به او اهانت رسانیده باشی و دل او را شکسته باشی ، باید اگر ممکن باشد و در اظهار آن ، مظنه غیظ صاحب حق نباشد از او حلیت حاصل نمایی. و او را از خود خوشنود نمایی. و اگر ممکن نباشد به جهت او استغفار و طلب آمرزش نمایی. و در زیادتی افعال حسنه کوشی که عوض حق او شود. و چنانچه افترا و بهتانی به او زده باشی یا غیبت او را کرده باشی باید اگر دانی که در نزد کدام شخص گفته ای ثانیا در نزد او اعتراف به کذب خود نمایی. ❌و اگر حق در اهل و حرم باشد مثل اینکه: - العیاذ بالله - با زن کسی زنا کرده باشی پس امر آن در غایت صعوبت و نهایت اشکال است و راهی از برای حلیت جستن نیست. و اظهار آن به شوهر جایز نیست. و اگر از کسی چنین امری صادر شده باشد چاره آن نیست مگر آنکه شب و روز به درگاه پروردگار بنالد و تضرع و زاری نماید و مواظبت بر طاعت و عبادت به جهت آن شوهر نماید. و نماز بسیار و روزه بی شمار وحج و صدقه و تلاوت قرآن به جهت او به جا آورد. و اگر آن مرد زنده باشد علاوه بر اینها انعام و احسان به او کند. و اکرام و احترام او به جا آورد. و خدمت او را به قدر امکان مرتکب شود. و سعی در مهمات و حوائج او نماید که شاید به این وسایل در روزقیامت از او بگذرد. و اگر او نگذرد خدای - تعالی - اینها را در مقابل حق او می دارد. و اگر مقابل شده باشد، به حکم خدایی گناه از عمل او برداشته شود. و به هر حال بایدساعتی از تضرع و زاری غافل نشود و روز و شب را به گریه به روز سیاه خود به سر بردتا باشد که لطف الهی شامل حال او شده ، در روز قیامت پرده او را ندرد. و صاحب حق را به الطاف پنهانی خود خشنود سازد. 📃همان به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌 گناهان گذشته 📮سوال مهم در حقوق‌الناس در توضیحات گذشته عنوان شد که باید تمامی حقوق‌الناس اعم از قبل بلوغ و تکلیف و بعد از آن بررسی و جبران شوند؛ در اینجا سوالی مطرح می‌شود که ممکن است بعضی از حقوق‌الناس یادمان نیاید در این مواقع چه باید کرد؟! به بیان دیگر اوقات زیادی از کودکی و ایام نوجوانی گذشته است و الآن چیزی به یادمان نمی‌آید درحالی که می‌دانیم خطاهایی داشته‌ایم. 🌫در جواب این سوال دو پاسخ می‌توان ذکر کرد: 1️⃣همانگونه که گفته شد گذشته انسان جدا از انسان نیست بلکه با او همراه می‌باشد یعنی در روح انسان جمع شده است درنتیجه اگر کسی صادقانه به درون خود رجوع کند و به دنبال خطاهای گذشته خود باشد می‌تواند آن خلاها را به لطف خداوندمتعال پیدا کند، به بیان دیگر با نور صدق، گذشته خود مثلا دوران کودکی، نوجوانی، مدرسه و ... را جست‌و‌جو کند و از خداوندمتعال تقاضا کند که خطاها را به او نشان دهد که این مسئله با لطف خدا و سلاح صدق کمک بزرگی به انسان می‌نماید. در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: الصّدق نور متشعشع فى عالمه كالشّمس يستضىء بها كلّ شىء بمعناه من غير نقصان يقع على معناه. همان گونه كه خورشيد هر چه پرتو افكند و اجسام را روشن ونمايان كند، كاستى نيابد، صدق نوری است که در عالم خود روشن می‌شود و آن را نورانى ساخته، و خود همچنان در حدّ كمال باشد. 🗒مصباح الشریعه باب صدق 2️⃣یا اگر با راه اول متوجه نواقص حق‌الناسی نگشت می‌تواند در این موارد رد مظالم کند. یعنی می‌دانم بدهی دارم ولی آن شخص و مقدار بدهی به او را نمی‌دانم یا مالی در دستم مانده است ولی راهی برای ارتباط با صاحب آن و وراث او وجود ندارد؛ درنتیجه می‌توان به مرجع تقلید واگذار کرد با اجازه مرجع تقلید رد مظالم نمود تا ذمه انسان از آن مسئله پاک گردد. رد مظالم یعنی: حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. 📚سایت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته 💥لطفا هر عزیزی با دفتر مرجع خود برای یادگیری دقیق احکام شرعی رد مظالم در ارتباط باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔻 گناهان گذشته 📮شرط چهارم: قضای واجبات فوت شده شرط چهارم در بیان نورانی امیرالمومنین علیه‌السلام اختصاص به قضای واجبات فوت شده دارد. أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا. هر واجبى را كه بر عهده تو بوده و انجامش نداده اى، به جاى آورى. یعنی کسی که قصد تطهیر گذشته خود را دارد لازم است کمبودهای عبادی خود را به جا آورد تا گذشته او از این مسئله نیز تطهیر گردد. اگر نمازهای واجب فوت شده دارد؛ اگر روزه‌های واجب را نگرفته است؛ اگر خمسی که بر گردن دارد را پرداخت نکرده و دیگر واجباتی که بعد بلوغ و رسیدن به سن تکلیف، ترک کرده است بر گردن او می‌باشد، لازم است به فکر جبران آن‌ها باشد زیرا نبود هر کدام خللی در حرکت او ایجاد می‌نماید. 🔸️نکته‌ای که باید در اینجا تذکر دهیم آن است که هر مومنی برای توبه از واجبات فوت شده باید دو مسئله را در نظر بگیرد: اول آنکه بداند به دلیل ترک واجب دچار گناه شده است و لازم است برای این غفلت و اشتباه از خداوندمتعال طلب مغفرت داشته باشد؛ دوم آنکه لازم است آنچه یقین دارد بر ذمه‌اش می‌باشد را جبران کند تا چیزی بر گردن او باقی نماند. مثلا در حساب نمازهای فوت شده دقت کند تا آنچه برگردن دارد را حساب کند تا ذمه او از نمازهای واجب فوت شده پاک گردد نه آنکه سرسری بگیرد و با مسامحه این کار انجام دهد زیرا مسامحه سبب می‌شود آنچه جبران می‌شود نتواند با آنچه فوت شده است برابری کند. فرض کنید کسی چهار سال نماز قضا دارد ولی با بی دقتی و مسامحه به این نتیجه می‌رسد فقط دوسال نمازقضا دارم، قطعا این فرد نمی‌تواند ذمه خود را از واجبات نماز تطهیر کند و به توبه حقیقی دست پیدا کند. به بیان اخری به نحوی حساب کند که کند این مقدار را بخواند ذمه او از نمازهای واجب فوت شده پاک می‌گردد و به شک‌های خود اعتنا نکند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔸️پرسش و پاسخ در باب نمازهای قضا شده سوال: 16 ساله که به سن تکلیف رسیدم از 9 تا 12 سالگی نماز میخواندم اما نه به طور مداوم ... پاسخ: نماز هایی که 9 تا 12 سالگی ترک کرده اید، باید قضای آن ها را به جا آورید. باید فکر کنید که چه مقدار نماز از شما قضا شده است. بعد از فکر به مقداری که به قضا شدن نماز پیدا می کنید، همان مقدار نماز را . نسبت به مواردی که دارید که بیش از این مقدار نماز قضا شده است یا نه، . قضای آن ها واجب نیست. 👈اگر بعد از فکر کردن یقین پیدا می کنید که مثلا سه ماه نماز در این مدت یقینا قضا شده است. اما بیش از سه ماه هم قضا شده یا نه ،مورد شک می باشد، سه ماه را که قدر یقين است، قضا کنید. 💌مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی 💥شناسه مطلب: ۲۱۷۶۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌 گناهان گذشته 🍃پاسخ به دو سوال اول: در روایات آمده است فلان‌ نماز ثوابش به اندازه هزار سال نماز است یا فلان روزه اندازه کل عمر ثواب دارد؛ آیا این نمازها و روزه‌ها برای جبران چند سال نماز و روزه کافی می‌باشد؟! جواب: این است که این‌ روایات در صورت صحت سند دارای مفهوم‌های خاص هستند و ربطی به قضای نمازها و روزه‌ها ندارند یعنی در بحث قضای نماز و روزه باید همان مقدار که قضا شده است جبران کنید و با این نماز‌ها و روز‌ه‌های گفته شده در روایات قابل جبران‌ نمی‌باشند. 🍃دوم: نمازهای قضای زیادی دارم برای مثال ۵ سال نمازقضا دارم و از طرفی امکان انجام همه آن‌ها را ندارم درنتیجه خداوندمتعال توبه مرا نمی‌پذیرد و من نمی‌توانم از گذشته خود تطهیر شوم. آیا راهی هست⁉️ جواب: این سوال را از بیان استاد وکیلی استفاده می‌نماییم که فرمودند: اگر نمازها و روزه‌های قضای فرد زیاد باشد جای ناامیدی نیست؛ زیرا شرط توبه این نیست که تمام حق‌الله انجام شود، بلکه همین‌قدر که انسان تصمیم بگیرد قضا آن‌ها را به جا آورد و برای آن برنامه‌ریزی کند کافی است و شخص باید در قضاکردن مراعات رفق و مدارا را در نظر بگیرد. 📝سلوک توحیدی ص ۱۶۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔻 گناهان گذشته 📮شرط پنجم: آب کردن گوشت حرام امیرالمومنین صلوات الله علیه شرط پنجم از شروط شش‌گانه توبه را چنین فرمودند: وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ. پنجم: آنكه گوشتى را كه از حرام بر پيكرت روييده، در غمها و اندوهان آب كنى تا پوستت به استخوانت بچسبد و ميان پوست و استخوان گوشت تازه برويد. 🔸️این بیان اشاره دارد به اینکه جسمی که از حرام تغذیه کرده است و حرام در آن جاری شده است نمی‌تواند در مسیر عبودیت حرکت نماید زیرا جسم از فرمانبرداری خارج می‌گردد. از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) نقل شده است: وقتی به جسمی مال حرام وارد می‌شود، مال حرام در جسم او تجزیه می‌شود و هر عضوی سهم خود از آن غذای حرام را بدست می‌آورد؛ مثلا چشم سهم خود، گوش سهم خود و سایر اعضا سهم خود را می‌گیرند و در این هنگام هر چه بخواهد جلوی چشم را بگیرد که نگاه حرام نداشته باشد، نمی‌تواند. هرچه تلاش کند گوش حرام را نشنود نمی‌تواند و در دیگر اعضا نیز این مسئله پیش می‌آید. بعضی دیگر نیز گفته‌اند: عَصَت عَلیه جَوارحُهُ. یعنی وقتی مال حرام خورده می‌شود اعضا و جوارح عصیان می‌کنند و نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. با این توضیحات معلوم می‌شود مال حرام مانع تزکیه هست و اسباب زحمت انسان در دنیا و عذاب در آخرت را ایجاد می‌نماید درنتیجه تائب صادق باید از این مورد نیز توبه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ماجرای شام خوردن شیخ عباس قمی رحمه الله علیه منزل یک رباخوار و فوت شدن و بی‌حالی ایشان برای نمازشب به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹اثرات مال حرام قال امیرالمومنین علیه‌السلام : يَا كُمَيْلُ إِنَ‏ اللِّسَانَ‏ يَبُوحُ‏ مِنَ الْقَلْبِ وَ الْقَلْبُ يَقُومُ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَسْبِيحَكَ‏ وَ لَا شُكْرَكَ. اى كميل! به درستي كه زبان از قلب آشکار می گردد و خبر می دهد، و قلب به سبب غذا قوام پیدا می کند، پس تأمّل كن در آن چه به خوردِ قلب و جسم خود می دهی، اگر حلال نباشد، خداى تعالى نه تسبيح و نه شكرگزارى تو را قبول نخواهد کرد. 📘بشارة المصطفى لشيعة المرتضى (ط - القديمة) ج ‏٢ ص ٢٨ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ‏ أَكَلَ‏ حَرَاماً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلاً. خدا ملکی دارد که هر شب از بالای بیت المقدس ندا می دهد: هر کس لقمه حرامی بخورد، خداوند هیچ صرف و عدلی را از او قبول نمی فرماید. 📁عدة الداعي و نجاح الساعي ص ١٥٣ الصَّرْفُ‏: التوبة، يقال لا يقبل منه‏ صَرْفٌ‏ و لا عَدلٌ أي توبة و فدية، أو نافلة فریضه. صرف به معنای توبه است، وقتی گفته می شود صرف و عدلی از او پذیرفته نیست یعنی: توبه و عوضی را از او نمی پذیرند و یا هیچ نافله (عمل مستحبّی) و عمل واجب و فریضه ای را از او قبول نمی کنند. 📃مجمع البحرين ج ‏٥ ص ٧٨ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔻گناهان گذشته 📮شرط آخر: رنج بر جسم امیرالمومنین علیه‌السلام شرط پایانی در توبه را چنین فرموده است: السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ ششم، جسم خود را رنج طاعت بچشانى، همچنان، كه بر او حلاوت معصيت چشانده بودى. استاد عارف آیت‌الله محمد شجاعی (ره) در توضیح این فقره فرمودند: امر ششم از ارکان توبه در اول سلوک، عبارت از این است که سالک در مقابل لذت گناه و شیرینی آن، سختی طاعت و تلخی آن را بر خود هموار کند و برای تطهیر خود از تیرگی‌های گناهان گذشته به طوری که لذت و شیرینی گناه را چشیده است، سختی و تلخی طاعت را نیز بر خود بچشاند ... و چه بهتر که برای رام کردن و شکستن نفس خویش طاعاتی را که نقطه مقابل گناهان گذشته‌اش می‌باشد انتخاب کند، و به تعبیر بعضی از علمای اخلاق و اساطین فن، خوب است که طاعت از جنس معصیت باشد. 📧عالم عارف، حاج شیخ محمد بهاری قدس سره در ضمن بیانات خود در باب توبه، در این مقام می‌گوید: باری خوب است در توبه اینکه طاعت از جنس معصیت باشد، مثلا اگر سفر معصیت کرده، مبدل به سفر طاعت بنماید، و نحو ذلک مما یطول ذکره من الامثله. 🗂مقالات ج ۲ ص ۱۲۵ با کمی اختصار 👈برای مثال اگر سفری برای انجام معصیت در گذشته انجام داده‌ام، یک سفر در جهت طاعت الهی انجام دهم؛ اگر یک شب تا صبح در گناهان غوطه‌ور شده‌ام، یک شب تا صبح به عبادت خدای متعال بپردازم، اگر پولی در راه حرام انفاق کرده‌ام، همان مقدار در طاعت الهی انفاق نمایم و ... به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹توضیح آیت‌الله مکارم شیرازی دامت‌برکاته: البته اين مربوط به جايى است كه گوشت انسان از اموال حرام روييده باشد و تعبير به «حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ; تا پوستت به استخوانت بچسبد» نوعى تأكيد و مبالغه است. حداقل چنين شخصى كه در عيش و نوش و اموال حرام فربه شده به وسيله گرفتن روزه هاى مستحب لاغر شود و بخش قابل توجهى از آن گوشت ها را از طريق روزه و رياضت آب كند. قابل توجه اين كه اين دو مرحله يكى ناظر به جنبه هاى جسمى است و ديگرى ناظر به جنبه هاى روحى (هر چند هر دو از طريق جسم انجام مى شود); جسم را با رياضت لاغر مى كند و روح را با چشيدن زحمت طاعت، همان گونه كه در حال معصيت جسمش را با اموال حرام چاق و فربه كرد و روحش را با گناهانى مانند شنيدن انواع موسيقى ها و كارهاى حرام ديگرى كه از طريق جسم به روح منتقل مى شود. در پايان مى فرمايد: «پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله»; (فَعِنْدَ ذلِكَ تَقُولُ: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ»). 📖شرح نهج‌البلاغه 👈در گرفتن روزه مستحبی، رعایت اعتدال و میانه‌روی در نظر گرفته شود و به نحوی انجام شود که انسان از آن لذت ببرد زیرا افراط در هر چیزی موجبات زدگی انسان می‌گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌پایان بحث؛ توبه همه‌جانبه از گذشته امیدوارم مورد قبول خداوندمتعال و حضرت ولی عصر عجل الله و کمک‌کننده به شما عزیزان باشد. 🙏التماس دعا
💌با سلام و عرض ارادت خدمت سروران محترم 💥آیا همچنان از روند کار کانال و مطالب بیان شده و نوشته شده، راضی هستید و برای شما موثر و مفید می‌باشد؟ لطفا دوستان شرکت نمایند؛ چون کمک به معارف دین است و شخصی نمی‌باشد، پس دردمند باشیم. از طریق لینک زیر بفرمایید: https://harfeto.timefriend.net/17137624266017
💥شرح روایت امیرالمومنین صلوات الله علیه سُـرورُ المُؤمنِ بطاعَهِ رَبّـهِ وَ حُزنهُ عَلی ذَنبِـهِ 💌غرر و دُرر ج۱ ص ۵۱۶ ما شاد و خوشحال می شویم که فلان کار، فلان معامله و امثال اینها درست شد و محزون می شویم که فلان مساله و آن خرید درست نشد؛ اینها مال مؤمـن نیست، یعنی وصف مومن نیست. اگر مومـن واقعی باشد، سرور و شادیش فقـط به این است که پروردگارش را اطــاعت کرده است و خوشحال می شود، اگر به گناه مبتلا شد، محزون می شود. این طاعتی که ما می کنیم و می گوییم، سبحــان الله، یعنی اینها مناسب حــق نیست، درنتیجــه عجب به سراغ انسان نمی آید؛ اینـــکه در تسبیــح خـدای متعــال می گوییـم سبحــــان الله، یعنی از این طـاعت من، خدا منــزه است؛ از همه چـیز منـزه است. خدا این عالـم و آسمـان و زمین را خلــق کرده که حتی یک برگ کوچک هم حساب دارد، آنوقت این چیـزها چگونه مناسبش خواهد بود… الحمــد لله یعنی حمد مخصوص خداست، هر چه خوب است خدا خواسته خوب شود، پس مــال خداست؛ خـدا بنا باشد کسی را به جــوار خودش راه بدهد، این نه بـرای این است که عملش منـاسب بوده، بلکه به فضــلش این کار را می کند. 🗂آیت الله شیخ محمد شجاعی (ره) به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌اِلهی اِن کانَ قَبُحَ الذَّنبُ 🪧حقیقت خودسازی ✍حقیقت عبد و عبادت 🏷رابطه بین انسان و خدا 🌫انسان، خلیفه خدا به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹احیاء سنت رسول خدا ✍فردا ۱۵ شوال ماه قمری و از روزهایی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را روزه می‌گرفتند. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: در هر ماه سه روز را روزه می‌گرفتند؛ پنج‌شنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه و تا این سنت را انجام می‌دادند. 👌عزیزانی که توانایی دارند جا نمونن. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌با سلام و عرض ارادت خدمت سروران محترم 💥آیا همچنان از روند کار کانال و مطالب بیان شده و نوشته شده، راضی هستید و برای شما موثر و مفید می‌باشد؟ لطفا دوستان شرکت نمایند؛ چون کمک به معارف دین است و شخصی نمی‌باشد، پس دردمند باشیم. از طریق لینک زیر بفرمایید: https://harfeto.timefriend.net/17137624266017
💌با سلام خدمت دوستان محترم 👌چند نکته خدمت دوستان عزیزم عرض کنم: اول: به دلیل شلوغی برنامه‌ها فقط روزهای و صوت جلسات گذاشته می‌شود. مابقی روزها مطالب مفید نوشتاری دوم: به دلیل مشکلات تبلیغ دیگه تبلیغ کانال رو انجام نمیدیم و با همین تعداد پیش می‌رویم و اگر عزیزی علاقه داشت دوستان خودش را دعوت کند. ممنونم که دوستان قصد کمک به کانال را دارند. سوم: متاسفانه بنده تخصصی در پادکست‌سازی و عکس نوشته و صدا‌سازی با نرم افزارها ندارم درنتیجه همین صدای ناخوش را به خوبی خودتان بپسندید‌.🙏 چهارم: بعد دعای تائبین، شرح نهج‌البلاغه و و زندگی پس از مرگ و منازل آخرت رو شروع خواهیم کرد که برنامه گفته خواهد شد. پنجم: ظاهرا از این ماه برنامه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم ماهانه حدود ۲۰ الی ۲۵ سوال مهم دوستان را به صورت موضوع به موضوع پاسخ بدهیم که ضبط شده جواب‌ها را در یک ویس قرار خواهیم داد. 💥عزیزان اگر شماره کارت بنده رو در جایی ذخیره کردید؛ لطفا هیچ واریزی در جهت کمک به کانال انجام ندهید. جای دیگری هزینه کنید چون بنده مدیون میشم و گرفتاری درست می‌شود. 🙏در پایان بابت تمام کم‌کاری‌ها عذر خواهم زیرا کار فراوان است و توانایی رسیدگی کم است درنتیجه حلال بفرمایید.
👌نکاتی که از فرمایشات دوستان در لینک ناشناس بدست آمده را عرض کردم 💌باز اگر نکته‌ای هست در لینک ناشناس بفرمایید.
سلام علیکم از نیت صادق و پاک شما بسیار سپاسگزارم اما در جایی هزینه کنید که واقعا دارند خدمت اساسی می‌کنند و می‌توانند این هزینه رو در جای خودش خرج نمایند. 🙏ممنونم
🔸 امام علی علیه السلام: 🌿هر مرد مسلمان در زندگی سه همنشین دارد: همنشین اول که در دنیا و پس از مرگ همراه اوست و آن وی است؛ همنشین دوم که تا هنگام مرگ همراه اوست و آن اوست تا وقتی بمیرد که به وراث می رسد؛ سوم همنشینی که تا لب گور همراه اوست و بعد آن رهایش می کند و آن زن و اوست. 📚 معانی الاخبار/ج2/ص77 به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌إِلٰهِى مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ 📧فیض خداوند قطعي است. ♨️معارفی در باب دعا 👈دعای عابدانه نه طلبکارانه❗️ 🏷دنبال نجات باشیم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌به نظر صدا مشکلی ندارد؛ براساس ارسالی دوستان که پاک کردم و ممکن است گوشی دوستی ضعیف باشد. 📧مشکل فقط در این است که صدا کمی خش دارد که اون هم به دلیل خراب بودن موبایل هست که میکروفون به اون وصل می‌شود. 🙏درنتیجه حلال بفرمایید