eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
597 عکس
185 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت دوستان و سروران گرامی 🌺امیدورام حال دل شما خوب و نورانی باشد و بنده توانسته باشم در این مدت به عنوان واسطه کمکی در باب عمل به شما سروران گرامی کرده باشم. لازم دیدم سه نکته خدمت شما عرض کنم: اول: سروران زیادی در لینک ناشناس از بنده ناچیز سوال می‌پرسند و قطعا انتظار پاسخ دارند ولی مشکلی که وجود دارد این است که تمام امور این کانال از صوت، آماده کردن پی‌دی‌اف و محتواسازی و ... فقط توسط بنده انجام می‌شود و بنده اصلا نیروی کمک‌کار ندارم درنتیجه اصلا وقت ندارم به پاسخ‌ها برسم وگرنه بابد تمام کارها تعطیل شود و تنها کاری که انجام میدم سوالات را نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم در محتواها به آن‌ها پاسخ دهم زیرا کانال به وسیله بنده اداره می‌شود و ما تیم نداریم درنتیجه معذرت بنده را قبول نمایید. دوم: این کانال از ابتدا تا الآن حدودا ۸۰ درصد جمعیتش به وسیله کمک‌های دوستان رشد پیدا کرده است یعنی زمانی که ۳۰۰ نفر بودیم کمک کردند و به اینجا رسیدیم. نکته این است کمکی که دوستان می‌کنند فقط در جهت تبلیغ کانال و آشناشدن دوستان بیشتر با مطالب کانال است و ثواب آن نیز برای آن دوستان است. درنتیجه هیچ‌ پولی در جهت غیر تبلیغ خرج نمی‌شود و هزینه‌هایی مثل اینترنت از جیب شخصی پرداخت می‌شود. الآن نیز برای راحتی دوستان شماره کارت و مخصوص تبلیغ جدید در بیو کانال گذاشته‌ایم که عزیزی دوست داشت می‌تواند کمک نماید. سوم: دوستانی که جدید وارد شدند یا عزیرانی که علاقه دارند سیر خوب و دقیق و کاربردی در اخلاق فرا بگیرند سیری که سنجاق می‌شود را با وقت کافی گوش نمایند زیرا تمام امور اخلاقی را فرا می‌گیرند. 🌹در پایان حقیر را بابت کم‌کاری‌ها حلال بفرمایید، قصدمان خیر است و اطلاع دارم سوالات فراوانی دارید ولی پاسخگو ندارید و این اسباب شرمندگی ما را ایجاد کرده است؛ امیدوارم این جمع از یاران حضرت ولی عصر شوند و ان‌شاءالله در بهشت خدا دور هم جمع گردند. التماس دعا
🌹حدیث معرفت امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این سؤال که «چرا خداوند بندگان را آفرید؟» می فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى، بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ. وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ. 🔸️همانا خداوند تبارک و تعالی عالم را بیهوده نیافریده و آنان را به حال خود رها نکرده است، بلکه آنان را به جهت اظهار قدرتش آفریده است. و تا این که آن ها را به طاعتش تکلیف کند تا به توسط آن مستوجب او شوند. و آنان را نیافریده تا از ایشان جلب منفعت کرده و یا دفع ضرر نماید، بلکه آنان را به جهت نفع رساندن و رساندنشان به خلق کرده است. 📃علل الشرایع ج ۱ ص ۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود علت اول: ذاتا دوست ندارم❗️ 🗒قبلا گفته شد که عده‌ای از موفقیت در تزکیه ناامید هستند و علت آن نیز برای خودشان روشن نمی‌باشد و گویا ذاتا چنین ناامیدی‌ای وجودشان را فرا گرفته است و حال آنکه اگر کمی عمیق شویم باید چنین بگوییم که این افراد دچار تنبلی و سستی‌ای ظریف شده‌اند که در تار و پود وجودشان به صورت خیلی ریز ریشه دوانیده است و خودشان از آن خبر ندارند و بی دلیل از تزکیه ناامید گشته‌اند زیرا محال است انسان اهمیت تزکیه و خودسازی را بداند ولی به دنبال آن نرود مگر آنکه دچار تنبلی و سستی‌ای باشد که به سبب آن تحمل سختی و اذیت را نداشته باشد. 🔸️در تعریف تنبلی چنین گفته‌اند: کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است. در زبان عربی واژه‌ی کسل مترادف با تنبلی می‌باشد. در علم اخلاق به کسی تنبل اطلاق می‌شود که شخص بدون داشتن کوچک‌ترین ضعف جسمانی، مهم‌ترین کارهای خود را به تأخیر انداخته و یا با اکراه و اجبار انجام می‌دهد. (ویکی فقه) ✨️درنتیجه با این تنبلی‌ای که برای خودشان نیز ناشناخته می‌‌باشد بی‌دلیل از تزکیه و طهارت نفس ناامید گشته‌اند و خود را از این جرگه دور دانسته و همیشه حسرت رشد و پاکی را می‌خورند و با خود حدیث نفس می‌کنند که ای کاش من هم می‌توانستم، و اینگونه اسباب دوری از خداوند را برای خود ایجاد نموده‌ و به خسران دنیا و آخرت دچار می‌گردند. ♻️راهکارهای تنبلی در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تنبلی قال الامام الصادق صلوات الله علیه: إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ. 🔻امام صادق علیه‌السلام فرمودند: از تنبلى و كم حوصلگى بپرهيز كه كليد هر شرى است، آدم تنبل هيچ حقى را ادا نمى‌كند و كم حوصله بر هيچ حقى ثابت نمى‌ماند (بر اثر بى‌حوصلگى بمحض اندك ناراحتى از حق دست مى‌كشد). 📧 تحف العقول، جلد۱، صفحه ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکار معرفتی و عملی الف: راهکار معرفتی 🔸️راهکار معرفتی و شناختی برای حل تنبلی آن است که انسان دو حقیقت را در کنار هم قرار بدهد تا متوجه گردد هم‌اکنون باید برای تزکیه و خودسازی برنامه ریزی نماید و از تنبلی دوری نماید. آن دو حقیقت عبارتند از: ۱.جایگاه من در عالم وجود چیست؟ ۲.فرصت دنیا برای چیست؟ به بیان دیگر انسان باید دو معرفت در کنار هم قرار دهد اول آنکه جایگاه من در دنیا جایگاه مسافر است یعنی از بدو تولد مسافرتم آغاز شده است و با مرگ این مسافرت به پایان می‌رسد و دوم آنکه در این مسافرت تنها چیزی که به دردم می‌خورد و می‌تواند مرا نجات دهد تقوا و عمل صالح است که با مجاهدت حاصل می‌شود. ✨️زمانی که این دو معرفت درکنار هم قرار می‌گیرند حقیقتی برای انسان آشکار می‌شود که هر انسانی در دنیا است یعنی مسافر است که به دنیا نباید دل ببندد و فقط باید از آن گذر کند و مجاهد است یعنی بهترین توشه در این مسافرت مجاهدت می‌باشد که نتیجه آن تقوا می‌باشد. برای فهم خوب این مطلب لازم است به مسئله یاد مرگ که توصیه موکد دین می‌باشد توجه لازم داشته باشیم زیرا مرگ و اتفاقات بعد از آن بهترین دلیل و شاهد است که اولا انسان مسافر است و با مرگ مسافرتش تمام می‌شود و ثانیا دنیا مکان مجاهدت است زیرا تنها چیزی که به کار می‌آید تقوا می‌باشد. 👌درنتیجه: انسان تنبل لازم است این دوحقیقت را برای خود حل کند و یکی از بهترین راه‌ها توجه به مرگ و تحلیل آن است زیرا هرکس بفهمد حیات اخروی نورانی در گروی تلاش در حیات دنیوی است مجاهدت را شروع می‌نماید و تعلل نخواهد کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث مسافر مجاهد ✨و من کلام له (علیه السلام) کان کثیرا ما ینادی به أصحابه: تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودیَ فِیکُمْ بالرَّحِیلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ [الْعَرْجَةَ] عَلَی الدُّنْیَا، وَ انْقَلِبُوا بصَالِحِ مَا بحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّاد، فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُود عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیَّةِ نَحْوَکُمْ [دَائِبَةٌ] دَانِیَةٌ وَ کَأَنَّکُمْ بمَخَالِبهَا وَ قَدْ نَشبَتْ فِیکُمْ، وَ قَدْ دَهَمَتْکُمْ فِیهَا مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ [مُضْلِعَاتُ] مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ؛ فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْیَا وَ اسْتَظْهِرُوا بزَاد التَّقْوَی. 👈(همواره امام یاران خود را اینگونه پند می داد). 💯آماده حرکت شوید، خدا شما را بیامرزد که بانگ کوچ را سر دادید. وابستگی به زندگی دنیا را کم کنید، و با زاد و توشه نیکو به سوی آخرت باز گردید، که پیشاپیش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاه هایی ترسناک وجود دارد، که باید در آنجاها فرود آیید، و توقّف کنید. 🌿آگاه باشید که فاصله نگاه های مرگ بر شما کوتاه، و گویا چنگال هایش را در جان شما فرو برده است. کارهای دشوار دنیا مرگ را از یادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پیوندهای خود را با دنیا قطع کنید، و از پرهیزکاری کمک بگیرید. 💌خطبه ۲۰۴ نهج‌البلاغه ☘اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا امیرمومنان اصحاب خود را با این بیانات پربار نصیحت می‌کرده است؟؟ جز این است که مولا علیه‌السلام قصد داشته است با بیان این معارف به آن‌ها بفهماند شما هستید و باید با به فکر توشه برای منزل اصلی خود باشید؟ 💯انسان مسافر اخلاقش، ، گفتارش، ، قدم‌هایش و ... را در مسیری قرار می‌دهد که با سفر او سازگار باشد و خوش به حال مسافران حقیقی وادی توحید و اطاعت!! درنتیجه فرد تنبل با فهم این معرفت والا از تنبلی و سستی به سوی مجاهدت حرکت می‌نماید. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکارهای جزیی و عملی 📃ریشه‌های تنبلی 🌿برای آنکه بتوانیم راهکارهای جزیی برای رفع رذیله تنبلی را بیان کنیم لازم است در ابتدا ریشه‌های آن را مشخص و سپس راهکارهای آن را بررسی نماییم؛ در مجموع می‌توان چهار ریشه برای تنبلی در نظر گرفت: 1⃣خوشی به عمر زیاد: فرد با خیالات و وساوس شیطان و نفش گمان می‌کند وقت زیادی برای ساختن آخرت خود دارد و با این رویه با امروز و فردا کردن، به سمت انجام عبادات و وظایف عبودی کشش پیدا نمی‌کند زیرا در خیال خود سال‌ها فرصت عمل و اطاعت دارند❗️ 2⃣عدم معرفت صحیح به برکات عمل: عده‌ای دیگر نیز به دلیل ندانستن برکات نورانی عمل که خداوندمتعال در قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیانات خود فرموده‌اند از انجام عمل عبادی غافل هستند و حتی به سوی عمل ندارند. یعنی با خود می‌گوید: خب عمل کنم چه اتفاقی بیفتد و چه نتیجه‌ای بگیرم❗️ 3⃣شلوغ بودن برنامه‌های عبادی: گاها همه چی فراهم است و فرد هم آماده عمل است اما به دلیل آنکه برنامه عبادی خود را شلوغ کرده است حسی برای انجام کار ندارد. او گمان کرده است هرچه برنامه عبادی‌اش شلوغ تر باشد، موفق تر می‌شود❗️ 4⃣عدم مجاهدت عملی: گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان می‌کند که باید معجزه‌ای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود و او متوجه نیست که برای رفع تنبلی باید تلاش کند و با مجاهدت آهسته آهسته نفس خود را از آن حالت گرفتگی خارج کند و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش ببرد زیرا تنبلی جلوه‌ای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است. 🌹بیان راهکارها در پست بعدی به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاهم رساله حقوق.mp3
26.17M
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاهم رساله حقوق.pdf
391.3K
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه اول: خوشی به عمر طولانی (۱) ✨️خوشی به عمر زیاد در لسان علم اخلاق طول اَمَل نامیده می‌شود که عبارت است از حالتی که انسان در آن در غفلت کامل به سر می‌برد و مرگ و حیات اخروی را فراموش می‌کند و به این ترتیب آمادگی برای لقای خداوند را از دست می‌دهد. با این توضیح باید راهکاری که برای ریشه‌کن کردن طول امل گفته شده است را بررسی کنیم تا بتوانیم این خوشی ناگوار که در زندگی اکثر انسان‌ها پدیدار شده است را از بین ببریم. 💢علمای اخلاق مقابل رذیله طول اَمَل را یاد جدی مرگ عنوان نموده‌اند. استاد عارف آیت الله شجاعی رحمه الله علیه در باب یاد جدی مرگ چنین فرموده است: راه بهتر و روش تجربه شده برای پاک شدن از آرزوهای دنیوی، راه و روشی که برای ارباب سلوک کاملا مجرَّب می‌باشد، و تاکیدات زیادی در روایات وارده از حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در خصوص آن آمده است، یاد نمودن جدّی و مداوم مرگ، و همیشه در نظر خود مجسّم کردن مرگ و بعد از مرگ است. البته مقصود از این امر، این نیست که انسان عقیده داشته باشد و بداند که خواهد مرد. این، چیزی است که همه عقیده دارند و همه می‌دانند، و با این همه به خود نمی‌آیند. مقصود این است که مرگ خود را به عنوان یک امر جدی و واقعیت اجتناب ناپذیر در نظر بیاورد و بداند هر ساعتی احتمال آن است، و احتمال هم دارد که امروز و فردا به سراغ وی بیاید و با وضع نامطلوب و وحشتناکی که از لحاظ عمل دارد، او را به آن سو ببرد و کار از کار بگذرد، و آنچه به تصور نمی‌آید پیش آمده و فریاد حسرت به جایی نرسد. 👌یعنی دائما با به نظر آوردن وضع گذشته و ریزه‌کاری‌های گذشته خود، و با به نظر درآوردن وضع فعلی و جزییات گرفتاری‌های بی‌شمار خود، به این حقیقت توجه کند که اگر جدّا مرگ او امروز و فردا یا در آینده نزدیک به سراغ او بیاید، چه خواهد کرد؟! و چه خواهد شد؟! اگر انسان این چنین به یاد مرگ باشد و آن را برنامه خود کند، مسلما به خود خواهد آمد، و به فکر نجات خود خواهد افتاد، و دل از دنیا و آرزوهای دنیوی برداشته و جویای درد خود خواهد بود. 💌مقالات ج ۲ ص ۲۱۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711