🌹حدیث معرفت
امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این سؤال که «چرا خداوند بندگان را آفرید؟» می فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى، بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ. وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ.
🔸️همانا خداوند تبارک و تعالی عالم را بیهوده نیافریده و آنان را به حال خود رها نکرده است، بلکه آنان را به جهت اظهار قدرتش آفریده است. و تا این که آن ها را به طاعتش تکلیف کند تا به توسط آن مستوجب #خشنودی او شوند. و آنان را نیافریده تا از ایشان جلب منفعت کرده و یا دفع ضرر نماید، بلکه آنان را به جهت نفع رساندن و رساندنشان به #نعمت_دائمی خلق کرده است.
📃علل الشرایع ج ۱ ص ۹
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه
الف: ناامیدی از خود
علت اول: ذاتا دوست ندارم❗️
🗒قبلا گفته شد که عدهای از موفقیت در تزکیه ناامید هستند و علت آن نیز برای خودشان روشن نمیباشد و گویا ذاتا چنین ناامیدیای وجودشان را فرا گرفته است و حال آنکه اگر کمی عمیق شویم باید چنین بگوییم که این افراد دچار تنبلی و سستیای ظریف شدهاند که در تار و پود وجودشان به صورت خیلی ریز ریشه دوانیده است و خودشان از آن خبر ندارند و بی دلیل از تزکیه ناامید گشتهاند زیرا محال است انسان اهمیت تزکیه و خودسازی را بداند ولی به دنبال آن نرود مگر آنکه دچار تنبلی و سستیای باشد که به سبب آن تحمل سختی و اذیت را نداشته باشد.
🔸️در تعریف تنبلی چنین گفتهاند:
کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است. در زبان عربی واژهی کسل مترادف با تنبلی میباشد.
در علم اخلاق به کسی تنبل اطلاق میشود که شخص بدون داشتن کوچکترین ضعف جسمانی، مهمترین کارهای خود را به تأخیر انداخته و یا با اکراه و اجبار انجام میدهد. (ویکی فقه)
✨️درنتیجه با این تنبلیای که برای خودشان نیز ناشناخته میباشد بیدلیل از تزکیه و طهارت نفس ناامید گشتهاند و خود را از این جرگه دور دانسته و همیشه حسرت رشد و پاکی را میخورند و با خود حدیث نفس میکنند که ای کاش من هم میتوانستم، و اینگونه اسباب دوری از خداوند را برای خود ایجاد نموده و به خسران دنیا و آخرت دچار میگردند.
♻️راهکارهای تنبلی در پستهای آتی
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تنبلی
قال الامام الصادق صلوات الله علیه:
إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.
🔻امام صادق علیهالسلام فرمودند: از تنبلى و كم حوصلگى بپرهيز كه كليد هر شرى است، آدم تنبل هيچ حقى را ادا نمىكند و كم حوصله بر هيچ حقى ثابت نمىماند (بر اثر بىحوصلگى بمحض اندك ناراحتى از حق دست مىكشد).
📧 تحف العقول، جلد۱، صفحه ۲۹۵
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
✨️راهکار معرفتی و عملی
الف: راهکار معرفتی
🔸️راهکار معرفتی و شناختی برای حل تنبلی آن است که انسان دو حقیقت را در کنار هم قرار بدهد تا متوجه گردد هماکنون باید برای تزکیه و خودسازی برنامه ریزی نماید و از تنبلی دوری نماید.
آن دو حقیقت عبارتند از:
۱.جایگاه من در عالم وجود چیست؟
۲.فرصت دنیا برای چیست؟
به بیان دیگر انسان باید دو معرفت در کنار هم قرار دهد اول آنکه جایگاه من در دنیا جایگاه مسافر است یعنی از بدو تولد مسافرتم آغاز شده است و با مرگ این مسافرت به پایان میرسد و دوم آنکه در این مسافرت تنها چیزی که به دردم میخورد و میتواند مرا نجات دهد تقوا و عمل صالح است که با مجاهدت حاصل میشود.
✨️زمانی که این دو معرفت درکنار هم قرار میگیرند حقیقتی برای انسان آشکار میشود که هر انسانی در دنیا #مسافر_مجاهد است یعنی مسافر است که به دنیا نباید دل ببندد و فقط باید از آن گذر کند و مجاهد است یعنی بهترین توشه در این مسافرت مجاهدت میباشد که نتیجه آن تقوا میباشد.
برای فهم خوب این مطلب لازم است به مسئله یاد مرگ که توصیه موکد دین میباشد توجه لازم داشته باشیم زیرا مرگ و اتفاقات بعد از آن بهترین دلیل و شاهد است که اولا انسان مسافر است و با مرگ مسافرتش تمام میشود و ثانیا دنیا مکان مجاهدت است زیرا تنها چیزی که به کار میآید تقوا میباشد.
👌درنتیجه: انسان تنبل لازم است این دوحقیقت را برای خود حل کند و یکی از بهترین راهها توجه به مرگ و تحلیل آن است زیرا هرکس بفهمد حیات اخروی نورانی در گروی تلاش در حیات دنیوی است مجاهدت را شروع مینماید و تعلل نخواهد کرد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث مسافر مجاهد
✨و من کلام له (علیه السلام) کان کثیرا ما ینادی به أصحابه:
تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودیَ فِیکُمْ بالرَّحِیلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ [الْعَرْجَةَ] عَلَی الدُّنْیَا، وَ انْقَلِبُوا بصَالِحِ مَا بحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّاد، فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُود عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا.
وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیَّةِ نَحْوَکُمْ [دَائِبَةٌ] دَانِیَةٌ وَ کَأَنَّکُمْ بمَخَالِبهَا وَ قَدْ نَشبَتْ فِیکُمْ، وَ قَدْ دَهَمَتْکُمْ فِیهَا مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ [مُضْلِعَاتُ] مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ؛ فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْیَا وَ اسْتَظْهِرُوا بزَاد التَّقْوَی.
👈(همواره امام یاران خود را اینگونه پند می داد).
💯آماده حرکت شوید، خدا شما را بیامرزد که بانگ کوچ را سر دادید. وابستگی به زندگی دنیا را کم کنید، و با زاد و توشه نیکو به سوی آخرت باز گردید، که پیشاپیش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاه هایی ترسناک وجود دارد، که باید در آنجاها فرود آیید، و توقّف کنید.
🌿آگاه باشید که فاصله نگاه های مرگ بر شما کوتاه، و گویا چنگال هایش را در جان شما فرو برده است. کارهای دشوار دنیا مرگ را از یادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پیوندهای خود را با دنیا قطع کنید، و از پرهیزکاری کمک بگیرید.
💌خطبه ۲۰۴ نهجالبلاغه
☘اکنون این سوال پیش میآید که چرا امیرمومنان اصحاب خود را با این بیانات پربار نصیحت میکرده است؟؟
جز این است که مولا علیهالسلام قصد داشته است با بیان این معارف به آنها بفهماند شما #مسافر هستید و باید با #مجاهدت به فکر توشه برای منزل اصلی خود باشید؟
💯انسان مسافر اخلاقش، #حجابش، گفتارش، #نگاهش، قدمهایش و ... را در مسیری قرار میدهد که با سفر او سازگار باشد و خوش به حال مسافران حقیقی وادی توحید و اطاعت!!
درنتیجه فرد تنبل با فهم این معرفت والا از تنبلی و سستی به سوی مجاهدت حرکت مینماید.
به #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
✨️راهکارهای جزیی و عملی
📃ریشههای تنبلی
🌿برای آنکه بتوانیم راهکارهای جزیی برای رفع رذیله تنبلی را بیان کنیم لازم است در ابتدا ریشههای آن را مشخص و سپس راهکارهای آن را بررسی نماییم؛ در مجموع میتوان چهار ریشه برای تنبلی در نظر گرفت:
1⃣خوشی به عمر زیاد: فرد با خیالات و وساوس شیطان و نفش گمان میکند وقت زیادی برای ساختن آخرت خود دارد و با این رویه با امروز و فردا کردن، به سمت انجام عبادات و وظایف عبودی کشش پیدا نمیکند زیرا در خیال خود سالها فرصت عمل و اطاعت دارند❗️
2⃣عدم معرفت صحیح به برکات عمل: عدهای دیگر نیز به دلیل ندانستن برکات نورانی عمل که خداوندمتعال در قرآن و اهلبیت علیهمالسلام در بیانات خود فرمودهاند از انجام عمل عبادی غافل هستند و حتی به سوی عمل ندارند. یعنی با خود میگوید: خب عمل کنم چه اتفاقی بیفتد و چه نتیجهای بگیرم❗️
3⃣شلوغ بودن برنامههای عبادی: گاها همه چی فراهم است و فرد هم آماده عمل است اما به دلیل آنکه برنامه عبادی خود را شلوغ کرده است حسی برای انجام کار ندارد.
او گمان کرده است هرچه برنامه عبادیاش شلوغ تر باشد، موفق تر میشود❗️
4⃣عدم مجاهدت عملی: گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان میکند که باید معجزهای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود و او متوجه نیست که برای رفع تنبلی باید تلاش کند و با مجاهدت آهسته آهسته نفس خود را از آن حالت گرفتگی خارج کند و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش ببرد زیرا تنبلی جلوهای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است.
🌹بیان راهکارها در پست بعدی
به #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاهم رساله حقوق.mp3
26.17M
🌹حقوق و وظایف
🍃حقوق اجتماعی
📌ارتباط حقالناس و حقالله
✍مضرات عظیم حقالناس
🗝شهداء نیز گرفتار میشوند‼️
#رساله_حقوق
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاهم رساله حقوق.pdf
391.3K
🌹حقوق و وظایف
🍃حقوق اجتماعی
📌ارتباط حقالناس و حقالله
✍مضرات عظیم حقالناس
🗝شهداء نیز گرفتار میشوند‼️
#رساله_حقوق
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه اول: خوشی به عمر طولانی (۱)
✨️خوشی به عمر زیاد در لسان علم اخلاق طول اَمَل نامیده میشود که عبارت است از حالتی که انسان در آن در غفلت کامل به سر میبرد و مرگ و حیات اخروی را فراموش میکند و به این ترتیب آمادگی برای لقای خداوند را از دست میدهد.
با این توضیح باید راهکاری که برای ریشهکن کردن طول امل گفته شده است را بررسی کنیم تا بتوانیم این خوشی ناگوار که در زندگی اکثر انسانها پدیدار شده است را از بین ببریم.
💢علمای اخلاق مقابل رذیله طول اَمَل را یاد جدی مرگ عنوان نمودهاند. استاد عارف آیت الله شجاعی رحمه الله علیه در باب یاد جدی مرگ چنین فرموده است: راه بهتر و روش تجربه شده برای پاک شدن از آرزوهای دنیوی، راه و روشی که برای ارباب سلوک کاملا مجرَّب میباشد، و تاکیدات زیادی در روایات وارده از حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در خصوص آن آمده است، یاد نمودن جدّی و مداوم مرگ، و همیشه در نظر خود مجسّم کردن مرگ و بعد از مرگ است.
البته مقصود از این امر، این نیست که انسان عقیده داشته باشد و بداند که خواهد مرد. این، چیزی است که همه عقیده دارند و همه میدانند، و با این همه به خود نمیآیند. مقصود این است که مرگ خود را به عنوان یک امر جدی و واقعیت اجتناب ناپذیر در نظر بیاورد و بداند هر ساعتی احتمال آن است، و احتمال هم دارد که امروز و فردا به سراغ وی بیاید و با وضع نامطلوب و وحشتناکی که از لحاظ عمل دارد، او را به آن سو ببرد و کار از کار بگذرد، و آنچه به تصور نمیآید پیش آمده و فریاد حسرت به جایی نرسد.
👌یعنی دائما با به نظر آوردن وضع گذشته و ریزهکاریهای گذشته خود، و با به نظر درآوردن وضع فعلی و جزییات گرفتاریهای بیشمار خود، به این حقیقت توجه کند که اگر جدّا مرگ او امروز و فردا یا در آینده نزدیک به سراغ او بیاید، چه خواهد کرد؟! و چه خواهد شد؟!
اگر انسان این چنین به یاد مرگ باشد و آن را برنامه خود کند، مسلما به خود خواهد آمد، و به فکر نجات خود خواهد افتاد، و دل از دنیا و آرزوهای دنیوی برداشته و جویای درد خود خواهد بود.
💌مقالات ج ۲ ص ۲۱۴
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹راهکارهای عملی تقویت یاد مرگ
🌿گفته شد یادمرگ سبب میشود که انسان به این معرفت دست پیدا نماید که او مسافر هست، زیرا مرگ یعنی پایان مسافرت در دنیا و پایان وقت عمل برای ساختن آخرت و با توجه به روایات کاربردیترین دستور برای از بین بردن تنبلی، یاد مرگ میباشد.
☘انسان برای آنکه بتواند یاد مرگ را در وجود خود تقویت کند:
1⃣ لازم است با روایات اهل بیت علیهمالسلام مانوس شود که با بیانات مختلف به این مسئله پرداختهاند. به خصوص خطبه ۲۰۴ نهجالبلاغه که گفته شده است امیرمومنان آن را زیاد برای اصحاب خود قرائت میفرموده است و در نقل دیگری آمده است بعد هر نماز عشاء آن را میفرمودند.
2⃣هفتهای یک بار به زیارت اهل قبور برود و در آن بیندیشد که اینها مثل ما بودند که فرصت و سفر دنیایی را به پایان رساندند و اکنون یا در نعمت یا عذاب هستند. به بیان دیگر این افراد همان مسافران گذشته بودند و ما مسافران آینده!!
3⃣توجه و یادآوری روزانه یاد مرگ که من هم روزی به اهل قبور ملحق خواهم شد و باید پاسخ اعمال و کردار خود را بدهم و چه خوب است از فرصتهای خود نهایت بهره را ببرم.
4️⃣برای آنکه بتوانم معرفت به جایگاه خود در دنیا داشته باشم لازم است به #اهل_بیت علیهمالسلام نیز #توسل ویژه داشته باشم زیرا آنان اگر نگاهی کنند، #یقظه که مقدمه سیر و حرکت است در انسان ایجاد میشود و این بیداری عین پیدا کردن جایگاه خود در عالم وجود میباشد که سبب دوری از تنبلی میشود و میفهمد:
من اینجایی نیستم و باید به سوی خدا حرکت نمایم.
به #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث یاد مرگ
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ يُمَحِّصُ الذُّنوبَ و يُزَهِّدُ في الدُّنيا.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زیاد یاد مرگ کنید زيرا كه ياد مرگ گناهان را مى زدايد و به دنيا بى رغبت مى كند.
📝كنز العمّال: 42098
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه: عدم معرفت به برکات تزکیه
✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، عدم آگاهی درست و دقیق از برکات تزکیه میباشد یعنی فرد با خود میگوید تزکیه کنم که چه اتفاقی میافتد؟! دیگران که تزکیه کردند با کسانی که تزکیه نکردند چه تفاوتی دارند تا من به این کار بپردازم‼️
✨در جواب خواهیم گفت: اگر به معارف و مبانی دینی دقت نماییم خواهیم دید که تزکیه مهمترین و اساسیترین کار مومن در عالم دنیا خواهد بود و باید گفت مهمتر از تزکیه کاری را نمیتوان متصور شد زیرا خودسازی به نحوی با حیات اخروی ما گره خورده است که در دو بخش به آن خواهیم پرداخت:
اول: جز پاکان کسی وارد بهشت نمیشود.
اولین مسئله در باب اهمیت تزکیه این است که جز انسان پاک و تطهیر شده از لوث ظلمات کسی وارد بهشت نخواهد شد زیرا بهشت جای پاکان و مطهران است؛ بهشتی که ورود در آن عین شروع راحتی و خوشی و لذتهای مافوق تصور میباشد. راوی از امام صادق علیهالسلام پرسید: کی ما طعم راحتی را میچشیم؟ امام فرمودند: اولین قدمی که وارد بهشت میگذارید.
⭕️در سوره مبارکه مریم آیه ۶۲ آمده است: لَايَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا. 《در بهشت لغوی شنیده نمیشود بلکه هر چه شنیده میشود سلام و نورانیت است》و این نشان میدهد که دلها چنان تطهیر شده است که گفتار سلامت است و شنیدهها نیز سلامت.
در روایت نیز آمده است، اَلْجَنَّةُ لاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ طَيِّبٌ. 《در بهشت جز انسان پاک و طاهر کسی وارد نمیشود》.
دوم: ما ابدی هستیم‼️
در مباحث عقلی گفته میشود هر چیزی که موجود میباشد هیچگاه معدوم نمیگردد یعنی برای آن وجود ضرورت پیدا میکند و هست و هست و هست...
معنای ابدی هستیم به این صورت است که انسان با مرگ فقط فضای زندگی خود را عوض میکند و وارد حیات ابدی خود میشود و در آنجا باید برای ابد و همیشه زندگی کند یا در بهشت و لذائذ آن یا در نار و عذابهای شکننده آن!! و هیچگاه از حیات اخروی خود خارج نخواهد شد.
اگر کسی بخواهد معنای ابد را درک کند خوب است به جای آن بگوید: بی نهایت یعنی ما بینهایت در بهشت یا جهنم خواهیم بود!! یعنی هست و هست و هست نه مرگی در آن وجود دارد و نه خروج از آن!!
👈در نتیجه انسان برای رسیدن به بهشت دو کار میتواند کند: یا در دنیا با مجاهدت، مراقبه و تزکیه و زحمت باید خود را پاک کند،
یا باید با تحمل عذابهای برزخی و قیامتی ابتدا تطهیر شود و سپس وارد بهشت گردد زیرا چارهای از طهارت برای ورود به بهشت وجود ندارد و این نشان میدهد:
ما کاری مهمتر و اساسیتر از خودسازی و تزکیه نداریم.
به #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
📌علامه طباطبایی (ره):
👌ما بزرگترین و مهمترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون ما مهمتر نیست،
👈این است که خودمان را درست بسازیم.
به #اخلاق_عملی بپبوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی
✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، برگشتش به این است که برنامه عبادی خود را بسیار شلوغ کرده است به بیان دیگر هر جا جملهای، کلامی، دستوری از بزرگی میشنود بدون تفکر و تانّی و سنجیدن آن با خود و ... آن را جزو برنامههای عبادی خود قرار میدهد زیرا گمان کرده است هرچه برنامههای عبادی پربارتر باشد موفقیت نیز زودتر و سریعتر عائد انسان میگردد‼️
⬅️و هنگامی که میخواهد عمل نماید با کوهی از اعمال روبرو میشود و همان سبب سستی و تنبلی را ایجاد میکند چون دچار سرگردانی شدیدی میگردد که از کدام شروع کنم و کی انجام دهم؟! و اینکه چگونه با برنامههای روزمره آنها را جمع نمایم و نتیجتا قید دستورات و تزکیه را میزند زیرا با خود میگوید نه توان انجام دستورات را دارم و نه وقتش را ؟!
و این بلاتکلیفی انسان را کلافه و سست میکند و رغبت و میلی که اساس انجام اعمال عبادی میباشد در او فروکش میکند و ارادههایی که قرار بود وجود او را تطهیر نمایند در مسیر غیر تزکیه و عبودیت پیش میروند.
ناگفته نماند یکی از مهمترین اصول در تزکیه چینش صحیح و مرتب دستورات عملیه میباشد یعنی فرد باید اولویتبندی صحیحی نسبت به دستورات پیدا کند و سپس با مرتب کردن آنها، به انجام آن دستورات همت کند که در پستهای آتی به قواعدی را ذکر خواهیم کرد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🥀ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی
🌸دو نکته مقدمهای
برای فهم اولویت بندی درست نسبت به وظایف تزکیهای در باب اخلاق لازم است دو نکته را به عنوان مقدمه بیان نماییم که فهم این مقدمات کمک میکند تا فهم صحیحی از وظایف اخلاقی خود بدست آوریم:
1️⃣نکته اول آن است که خداوند متعال دین را آسان گرفته است نه آنکه قصد داشته باشد ما دچار آزار و اذیت شویم در آیه ۱۸۵ بقره فرموده است: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ. خداوند، راحتی شما را میخواهد، نه زحمت شما را!
در روایتی نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بُعِثْتُ عَلَی الشَّریعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ. خدا مرا بر شریعت و دینی مبعوث کرده است که باسماحت (باگذشت) و آسان است.
📘وسائلالشیعة، ج۸، ص۱۱۶
2️⃣نکته دوم آن است که انسان براساس توان و وسعی که دارد باید به تکالیف خود بپردازد. در سوره مبارکه بقره ۲۸۶ فرموده است: لَايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او.
👈از این دو نکته معلوم است که در اولویتها باید آسانی و توانایی را در نظر گرفت و به سوی سختگیری و مشقات بیهوده نرفت که ممکن است انسان را از نتایج دور نماید و موفق نگردد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی
📏 اولویتبندی مجاهدت
👌در تنظیم برنامههای عبادی لازم است بدانیم که با ۴ مسئله روبرو هستیم که عبارتند از واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات _ با مباحات کاری نداریم_ و لازم است بحث را در دو بخش انجام دهیم:
1⃣واجبات و محرمات
2️⃣مستحبات و مکروهات
✨️بخش اول بحث آن است که براساس آسانگیری بر خود که گفته شد تمرکز اول و آخر سالک مبتدی باید فقط و فقط روی انجام واجبات و ترک محرمات باشد یعنی اگر کسی مذاق مولا و شارع که خداوند است را بداند گواهی میدهد که در پیش خداوندمتعال انجام واجبات و ترک محرمات ضروریتر و با اولویتتر از دیگر مسائل میباشد یعنی خداوند در مرتبه اول و اساسی، از بندگان خود ترک گناه را خواسته است به نحوی که اگر کسی به گناهان _ ترک واجب و انجام حرام_ میپردازد ولی نمازشب میخواند قطعا پیشگاه خدا قُربی ندارد زیرا با گناه در حال جنگ با خداوند است ولی کسی که در ترک گناه کوشاست ولی نمازشب نمیخواند به خاطر مجاهدت در ترک گناه خداوندمتعال او را دوست دارد.
به این دلیل است که در روایات مسئله واجبات به قدری مهم است که اگر انجام مستحب به واجب ضرر بزند و اسباب ترک واجب را ایجاد کند، مستحب باید ترک گردد.
امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: إذا أَضَرَّتِ النَّوافِلُ بِالفَرائِضِ فَارفُضُوها. هرگاه مستحبّات به واجبات زيان مى رسانْد ، آن را رها كنيد.
👈منظور این است که سالک مبتدی باید در #ابتدا #اولویت و #همّت خود را در ترک گناه بگذارد و تلاش کند به اندازه توان خود از گناهان پرهیز کند کمکم #ظرفیت او بیشتر خواهد شد و میتواند به انجام #مستحبات و ترک #مکروهات بپردازد.
برای فهم بیشتر معنای جهاد و ظرفیت انسان پست زیر را گوش نمایبد.
👌سیری در معنای جهاد
https://eitaa.com/akhlagh_amalii/1026
🔸️بحث مستحبات در پستهای آتی
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله سعادت پرور قدس سره:
🏷اى فرزندان من! در امر شیطان هم همین موضوع را مراعات کنید و به اطاعت واجب و ترک معصیت بپردازید
📧چون قدرى به قدرت معنویتان افزوده شد به مستحبات و ترک مکروهات بپردازید و هکذا.
🗒پندنامه سعادت
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله شجاعی قدس سره:
📌برای مومنان عرض می کنم: در راس همه جهات و علل یعنی قبل از همه، بالاتر از همه،
👌مضرتر از همه، آن چیزی که دل را جدّاً از کار می اندازد هم از قرآن بدست می آید و هم از روایات، #گناه است.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی
ب: مستحبات
🔸️گفته شد اولویت اصلی در تزکیه این است که انسان بداند عمل اول و اساسی برای او که جلوتر از مابقی میباشد انجام واجبات و ترک محرمات است که نباید نسبت به آن لحظهای مسامحه نماید و بعد از آنکه در ترک گناه قوی گشت به سوی انجام مستحبات و ترک مکروهات برود.
اما براساس آنچه از معارف دینی و برداشتهای اولیای الهی بدست میآید سالک مبتدی لازم است بعد از آنکه به ترک گناه پرداخت اعمال مستحبه معروفه مثل نمازشب، قرائت قرآن و ... را در برنامه خود بگنجاند که امری پسندیده و ممدوح میباشد. لکن مسئلهای که در اینجا مشکل ساز میشود آن است که شوق و تشنگی ابتدایی سبب میشود که انواع و اقسام عبادت مستحبی را در برنامه خود قرار دهد و همین اسباب شلوغی عبادی را فراهم آورد.
✨️و دلیل این اتفاق این است که از روی قاعده و اصول آن را انتخاب نکرده است بلکه از روی ذوقها و احساسات این کار کرده است و همین موجب بار کردن بیش از حد اعمال بر نفس میشود و نفس از عبادت و خودسازی فرار میکند و نسبت به عبودیت حالت فرار پیدا میکند و حال آنکه عبادت را باید به نحوی جلو برد که فرد قادر به انجام آن باشد و شوق به آن را از دست ندهد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ملاک در اتیان مستحبات
🌹بیان علامه طهرانی قدس سره
📃سالك در ابتداى سفر در خود شور و شوقى زايد بر مقدار مترقّب مىيابد ... در اثر آنها تصميم مىگيرد اعمال كثيره عباديّهاى را به جاى آورد، لهذا اكثر اوقات خود را صرف دعا و ندبه مىنمايد، به هر عمل دست مىزند و از هر كس كلمهاى مىآموزد و از هر غذاى روحانى لقمهاى برمىدارد. اين طرز عمل، علاوه بر آنكه مفيد نيست زيانآور است چون در اثر تحميل اعمال گران بر نفس ناگهان در اثر فشارى كه بر نفس وارد شده، نفس عكس العمل نشان داده و عقب زده و بدون گرفتن نتيجه سالك از همه كارها مىماند و ديگر در خود ميل و رغبتى براى اتيان جزئىترين جزء از مستحبّات احساس نمىكند.
✨️و سرّ اين افراط در عمل و تفريط نهائى اينست كه ميزان و ملاك در اتيان اعمال مستحبّه را ذوق و شوق موقّتى خود قرار داده است و بار سنگين را بر دوش نفس قرار داده است، وقتى آن شوق موقّتى به پايان رسيد و آن لهيب تند و تيزرو به فروكش نهاد در آن موقع نفس از تحمّل اين بار گران به تنگ آمده دفعة شانه خالى مىكند و بار سفر را در ابتدا يا در نيمه راه به زمين مىگذارد و از سفر متنفّر شده و از معدّات سفر و ممدّات آن بيزارى مىجويد. بنابراين سالك نبايد فريب اين شوق موقّتى را بخورد بلكه بايد با نظرى دقيق و مآلانديش استعداد و خصوصيّات روحى و وضع كار و شغل و مقدار قابليّت تحمّل خود را سنجيده عملى را كه مىتواند بر آن مداومت نمايد و قدرى هم از استعداد او كمتر و كوچكتر است انتخاب نمايد و به همان قدر اكتفا كند و بدان اشتغال ورزد تا كاملا حظّ ايمانى خود را از عمل دريافت دارد.
⬅️و بناء على هذا سالك بايد وقتى مشغول به عبادت مىشود با آنكه هنوز ميل و رغبت دارد دست از عمل بكشد تا ميل و رغبت به عبادت در او باقى مانده هميشه خود را تشنه عبادت ببيند. مثل سالك در به جاى آوردن عبادات مانند شخصى است كه مىخواهد غذا تناول كند، اوّلا بايد غذائى را انتخاب كند كه مساعد با مزاج او باشد، و ثانيا قبل از اينكه سير شود دست از خوردن باز دارد تا پيوسته ميل و رغبت در او باقى باشد.
و به طور كلّى از آنچه گفته شد به دست مىآيد كه عبادت مؤثّر در سير و سلوك فقط و فقط عبادت ناشى از ميل و رغبت است.
📘رساله لب الباب فی سیر اولی الالباب صص ۱۰۶ _ ۱۰۸
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله سعادت پرور قدس سره:
🔸️اى عزیزان من! نفس را نباید زیاد در فشار گذاشت تا سر از فرمان برکشد، بلکه باید همه لذایذ را به طور اعتدال به او داد
♻️ و در اولین قدم، لذت شرک جلى ومعصیت خدا را از او قطع نمود تا کم کم پس از مدتى رام شود.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
حلالم کن.mp3
3.52M
🎙 التماست میکنم بیشتر بمون، علی غریبه...
#فاطمیه
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی
🌹ریشه آخر: عدم مجاهدت عملی
✨ گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان میکند که باید معجزهای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود. او به روشنی میداند ابدی میباشد و باید تلاش کافی و وافی برای خود داشته باشد ولی حرکت خود را به اگرها گره زده است و میگوید: اگر استادی پیدا کنم کار را شروع میکنم، اگر رفیق راه پیدا کنم کار را شروع میکنم، و هزار اگرهایی که در ذهن و زبان جاری میکند تا شاید معجزهای پیش بیاید.
اما راه این است که سالک مبتدی فرصت را غنیمت بشمارد و از همان لحظه که علم را فرا گرفت به وسع و توان خود حرکت را شروع کند تا خداوندمتعال نیز برکت را در زندگی اخلاقی او جاری کند و نور و برکت را در افعال او افاضه کند.
👈به بیان دیگر تنبلی و سستی با انتظار و دنبال دستور و معجونی که بتواند در لحظه آن را حل کند ممکن نمیگردد بلکه باید لازم است مومنین به تدریج _ با کمک نکات قبلی_ به سوی عمل بروند. مثلا اگر دنبال خواندن نمازشب است آن کارهایی که لازم است برای بیداری سحر انجام دهد را پیگیری کند و هنگام سحر نیز از کم شروع کند و به تدریج به سوی خواندن نمازشب کامل پیش رود.
به بیان اخری نفس میگوید کاری نکن! ولی ما باید کاری کنیم تا آن گرفتگی و ظلمتی که در نفس ایجاد شده است به تدریج کمرنگ گردد زیرا با مجاهدت آهسته آهسته نفس از آن حالت گرفتگی خارج میشود و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش میرود زیرا تنبلی جلوهای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است.
🗝بحث بعدی گناهان گذشته چگونه سبب ناامیدی میشود و روش تطهیر گذشته را خواهیم گفت.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711