eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
294 دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در یک نگاه/6 .
در یک نگاه/7 .
در یک نگاه/8 .
در یک نگاه/9 .
در یک نگاه/10 .
در یک نگاه/11 .
در یک نگاه/12 .
در یک نگاه/13 .
در یک نگاه/14 .
❓سؤال : آقا ، نصیحتی بفرمایید. 🌷حضرت علاّمه ره: فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشه‌اش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید. 👌 غذاتان متوسّط باشد. صحبتتان متوسّط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط. 👌 ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند. 👌 توجّه مخصوص کردن خداوند به بنده‌ای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانه‌وتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق می‌شود. @hosseinie315
علامه ثمرات الحیات جلد2جلسه78ص54 قطعاً تمام اعمال امت رسول خدا مال اوست زیرا اگر زحمات وی نبود امت کجا ایمان داشت تا عملی داشته باشد مثل اعمال ما مثل باغبانیست که هرچه دارد از صاحب باغ است وی رعیت او می‌باشد و چنانچه گلی از باغ برای صاحب باغ ببرد آنچه از صاحب باغ است برای وی برده و با این کار اخلاص خویش را درباره وی اظهار نموده است طلب رحمت و صلوات برای حضرتش به چنین امری مشیر می‌باشد و عیناً اعمال ما نسبت به حضرت حق سبحانه نیز چنین است چون هرچه داریم از آن اوست و اگر از صاحب عمل به ما عنایتی می‌شود نه برای آن است که عملی داشته باشیم بلکه تنها عنایتی است در برابر اظهار ادبی که در پیشگاهش کرده‌ایم
ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه ۷۴ صفحه ۳۶ دو راه رسیدن به بنده از دو راه به معرفت الهی نیل پیدا می‌کند اول از راه عنایت الهی دوم دست برنداشتن بنده از مجاهده و کوشش آیه شریفه ذیل به هر دو راه اشاره دارد: والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین
، ضرورت داشتن در حدیث معراج آمده است یا احمد اجعل همک هما واحدا طالب حق سبحانه باید همتش به غیر حق تبارک و تعالی نباشد زیر او یکتا و واحد است ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه ۷۵ صفحه ۳۸
حجاب علم اگر حالات سالک را به علم دعوت کند و سبب پرداختن به ظواهر شود چنین حالی ضررش از نفعش بیشتر است زیرا حال باید مولد حال و مقامات شود ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه ۷۵ صفحه ۳۸
عرفای تمکن یافته در توحید از میان عرفایی که تمکن در توحید پیدا کردند از قدما ابویزید طیفور بن عیسی بسطامی و از متاخرین "احمد بن فهد حلی" که مزارش در خیمه‌گاه است و "سید مهدی بحرالعلوم" و "سید بن طاووس" می‌باشد. از مرحوم استاد قاضی نسبت به این سه بزرگوار زیاد شنیده‌ایم که تمکن در توحید را دارا بوده اند ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه ۷۵ صفحه ۴۰
تاثیر در نتیجه اعمال از محضر استاد سوال شد: دلیل اینکه در اصلاح عمل اخلاص آن می‌کوشیم اما نتیجه صحیح نمی‌گیریم و عمل ما نتیجه خود را ظاهر نمی‌سازد چیست؟ استاد: به‌دلیل نداشتن مراقبه صحیح در اعمال و غیره است. گاهی هم قبض و بسط‌های الهی موجب آن می‌شود؛ ولی عمده در ما همان نداشتن می‌باشد. ثمرات حیات جلد ۲ جلسه ۸۰ صفحه ۶۱
داشته‌های فطری سالک آنچه را که آخر می‌فهمد به او اضافه نمی‌شود همان است که از اول داشته و نمی‌دانسته ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه ۸۲ صفحه ۷۱
منظور از میزان یوم الحساب السلام علیک یا میزان یوم الحساب میزان هر چیز به حساب خودش می‌باشد اگر بگویند در قیامت اعمال عباد را سنجش می‌کنند باید به حساب عمل باشد زیرا آنچه می‌تواند اعمال را از یکدیگر جدا کند و کم و زیاد آن را ظاهر سازد باید عملی باشد که مثل عمل آنها باشد امیر مومنان علیه السلام به حساب رفعت مقام ولایت که نور هر عملی به مقام ولایت وی شناخته می‌شود و اعمالش از همه رفیع‌تر است سنجش اعمال امت باید به اعمال او شود و وی میزان اعمال گردد در نتیجه چون ولایت است که عمل را صاحب نور می‌کند و بالا می‌برد ناچار باید تطبیق اعمال و برجستگی آنها به ولایت وی مشخص گردد اگر گفته شود او میزان یوم الحساب است به این جهت می‌باشد که وی و عملش در طرفی و اعمال سایر عباد در طرفی تصور شود و کم و زیاد اعمال عباد با اعمال حضرتش سنجش شود و معلوم گردد به راستی جز او از امت کیست که در مقام ولایتی باشند که اعمال امت را با او بسنجند ثمرات الحیات جلد ۲ جلسه 84 صفحه ۸۳