فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تهذیب_نفس در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
اگر خود رو بار بیاییم ، بدترین موجودات و منحط ترین موجودات هستیم.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷اهتمام به #تهذیب_نفس
🔻(انسان) اگر توانست جلوی وسوسه و مانعیّت نفس امّاره را بگیرد اصلاح میشود، ایمان ضعیفش تبدیل میشود به ایمان قوی، میرود به آن سمت که خدا هدایت کند.
با گناه کردن انسان اصلاح نمیشود، نه جامعه اصلاح میشود نه فرد. خدا وقتی آیه نازل میکند به این منظور نازل میکند که چیزهایی که برای تزکیه لازم است، مردم یاد بگیرند و عمل کنند.
اگر موفق شد و عمل کرد رو به تهذیب و تزکیه است وگرنه به هدف نرسیده «میوۀ کال از درخت وجود» حاصل میشود
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷#روزه_زبان
اگر سعی کنیم زبان روزه باشد این اثرش بیشتر از روزهی بطن است.
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷تضعیف نفس اماره با #روزه
🔻روزه نفس امّاره را تضعیف میکند و انسان میتواند در سایة روزه، تقوی را بهتر و بهتر رعایت کند.
🔻خدا روزه را هم برای خاطر تقوی واجب کرده است
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تهذیب_نفس در #جوانی در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
🔻از حالا که #جوان هستید ...جدیت کنیدبه اینکه #هوای_نفس را از خودتان خارج کنید.
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷آثار عرفان عملي
🔻حضرت امیر مؤمنان علیه السلام در اين خطبه (خطبه 87 نهج الیلاغه) آثار عرفان عملي را بيان ميفرمايند .
🔻محبوبترين بنده خدا در نزد او كسي است كه خداوند به او كمك كرده تا نفس امارهاش و هواهاي نفسانيش را زمين بزند؛ فلذا يك حزن و خوفي در دل او قرار ميدهد كه اين عون الهي و حزن و خوف باعث روشن شدن چراغ هدايت و خاموشي ضلالت در قلب او ميشود
اين هدايت قلبي باعث ميشود كه زندگي او اصلا دگرگون شود؛ انگيزهها اعمال و افكارش جهت الهي پيدا كند و همّ او همّ واحد در جهت هدايت شود؛
گمراهي و شهوات از او رخت برميبندد و هدايت و علم و يقين جايگزين او ميشود؛
كليد هدايت بدست او ميآيد و وسيله هدايت ديگران ميگردد او عمل براي خدا ميكند و خدا هم خالصا او را براي خودش ميپذيرد.؛
🔻در آخر حضرت ميفرمايند : «قد امكن الكتاب من زمامه... »زمام خود را به دست قرآن سپرده و قرآن رهبر و پيشواي او ميشود هرجا قرآن فرود آيد او باز خويش را در همان جا افكند و هر جا منزل نمايد او آنجا را منزلگاه خويش سازد.
📖بیانات معظم له در شرح خطبه 87 نهج البلاغه: «عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَيْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَى فِي قَلْبِهِ وَ أَعَدَّ الْقِرَى لِيَوْمِهِ النَّازِلِ بِه .....»
◼️اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷#حج و #اهل_بیت علیهم السلام
🔻نقش حضرات معصومین علیهم السلام در #حج چه بوده است؟
ج: برنامه اصلی حج این است که مردم با خدا آشنا شوند. اما این کار نمیشود الّا با واسطهای از جنس خود مردم. لذا خدا پیغمبراکرم و امامان علیهم السلام را آفرید که اینها از جنس خود آدمها هستند، به زبان خود آدمها حرف میزنند، آدمها هم آنها را میبینند و حرفشان را میشنوند، با آنها دوست میشوند، تا آن حرفهایی که آنها میزنند را به کار بندند و جلو بروند. رسیدن به خدا بدون وسایط شدنی نیست، لذا اینها را خدا خلق کرد.
در دعای جامعه کبیره وارد شده است: «إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ» ، شما مردم را دعوت به خدا میکنید و مردم را به خدا دلالت میکنید، این جور نیست که خدا اینها را خلق کرده باشد اینها مردم را به سوی خودشان دعوت کنند، برای پرستش خودشان، هر کسی با اینها آشنا شد او را به طرف خدا میفرستندش.
لذا اینها صرفا دعوت کننده و پیشوایی هستند که جلو افتادنشان مردم را بالا میبرد، از این جهت ارزشمند هستند. دارند خدمت بزرگی میکنند، چون بدون اینها نمیشد دیگر، مردم چون خدا را نمیبینند، صدایش را نمیشنوند، هیچ ارتباطی با او ندارند، طرف او خیلی سخت میروند، عادت کردند که باید ببینند، لذا اینها را میبینند، وقتی دیدند اینها هم صد در صد آنها را طرف خدا میفرستند، مشکل حل میشود
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷رابطه #ایمان و #توکل
❓س:رابطه ايمان و توكل چيست؟
🔻ج :ايمان و توكل رابطه متقابل دارند؛ چرا كه توكل زائيده ايمان است بنحوى كه هرچه ايمان انسان زياد شود بيشتر پى به مسبِّب الاسباب بودن خداى متعال و حكومت اراده او بر جهان و فقر محض غير او و ... مىبرد و خود بخود زائيده چنين ايمانى، توكل و تفويض الامر اليه است پس منشأ توكل، ايمان است و توكل حقيقى را مؤمنين حقيقى دارند
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷تفسیر روایات #عزلت و #صمت
❓سؤال: به چه علتى در اخبار به عزلت امر شده؟ آيا از طريق عزلت بهتر مىتوان به معنويات رسيد؟
🔻جواب :حكمت اصلى و علت اصلى ترغيبى كه در اخبار به عزلت شده اين بوده است كه در زمان ائمه عليهم السلام اكثريت از خط ولايت يعنى حقيقت دين، خارج بوده اند و داراى افكار و عقائد انحرافى بودهاند ائمه عليهم السلام براى حفظ شيعه و صيانت از عقائد و آرمان آنها دستور مىدادند كه در غير موارد ضرورت كمتر در اجتماعات ظاهر شوند تا تحت تاثير جوّ موجود در آن زمان قرار نگيرند و الا بايد توجه داشت كه ميزان در حركت انسان بايد رعايت تقوا باشد انسان بايد بدنبال انجام وظائف شرعى يعنى انجام واجبات و ترك محرمات باشد و بالتبع براى انجام اين وظائف بايد در ميان مردم برود، در جماعات شركت كند، امر به معروف و نهى از منكر كند، حتى تحصيل رزق و روزى براى افراد تحت تكفل وظيفه انسان است و خانه نشينى و عزلت اگر مستلزم ترك وظائف شود، حرام است؛ بله خارج از حيطه وظائف، اگر انسان سعى كند كثرات و مشغولياتش را كم كند عزلت مفيد براى جمع و جور كردن افكار و آمادگى بيشتر براى سير به سوى اهداف الهى است؛.
📖فرمایشات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) در شرح حدیث معراج 11/1/73.
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷تفسیر روایات #عزلت و #صمت
... اما راجع به صمت در اخبار تاکید بر صمت شده است و سرّش اينست كه انسان تربيت نشده ولع عجيبى به تكلم و سخنگوئى دارد و با اين حالت نمىتواند به وظائف مربوط بزبان عمل كند و اسلام با دستور صمت خواسته است كه قدرت كنترل اين عضو حساس در انسان بوجود آيد، تا تقواى زبان برايش ميسر گردد
📖فرمایشات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) در شرح حدیث معراج 11/1/73.
.
رزق مقسوم
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷#رزق مقسوم
❓سؤال:رزق مقسوم چيست؟
🔻فرمودند: مراد از رزق مقسوم مجموعه و سر جمعِ مصارفى است كه انسان تا آخر عمرش مىكند، پروردگار متعال اين سر جمع را مىداند و رزق انسانها در نهايت از اين مقدار تخلف ندارد؛ بله ممكن است انسان اموال زيادى را جمع كند، ولى آن مقدارى بدرد او مىخورد كه مصرف مىكند و سر جمع اين مصرفها مقدارى مىشود كه رزق او محسوب مىگردد و خداى متعال اين مقدار را براى هركس مشخص كرده و از اين مقدار تخلفى نمىشود.
📖فرمایشات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) در شرح حدیث معراج
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)
🔷بهترين اعمال در ماه مبارك #رمضان
❓س:در ماه مبارك بهترين اعمال چيست؟
🔻ج :همانطور كه پيامبر اكرم(ص)در جواب امير المؤمنين در خطبه شعبانيه فرمودند:
«افضل الاعمال فى هذا الشهر الورع عن محارم الله تعالى» مى باشد چون بدون #ورع و ترك #گناه و #تقوا هيچ كار ديگرى مفيد نيست؛
🔻البته در ماه مبارك چون يك وعده از غذاى انسان حذف مىشود و اشتغالات جسمى درونى كمتر است، روح انسان زمينه مناسبى براى پرواز دارد؛
🔻بنابراين بايد از اين موقعيت استفاده كرد و علاوه بر انجام واجبات كه سبب قوت يقين و ازدياد ايمان و انس بيشتر با خداى متعال و ترك محرمات كه آنهم سبب منسد شدن باب مفاسد و شرور بر انسان مىگردد(چراكه هر گناه باعث ضعف يقين و تقليل ايمان و بعد از خداوند مىگردد)؛ علاوه بر ايندو سكوت و صمت در اين ماه فوائد بسيارى دارد؛
🔻اصولا صحبت كردن چون تمام حواس ظاهرى و باطنى انسان را بدنبال خود مىكشد و تسخير مىكند، مانع جمع شدن انسان و حضور باطنى او مىگردد؛
🔻پس در اين ماه كه اقتضاء نفس براى معنويات بيشتر است(لعلكم تفلحون) موانع را هم بايد برداشت و نطق و تكلم که از بزرگترين این موانع است، با صمت و کم حرفی، زمينه توجه و جمع كردن باطن و حضور قلب و توجه به خداى متعال و حضور او را بيشتر کرد؛ اگر انسان در اين حالت مراقبت بيشترى داشته باشد و به اعمال درونى اهميت دهد، بسيار مىتواند از نظر روحى ترقى و تكامل پيدا كند؛
🔻البته #قرآن خواندن، دعا كردن و...همه مفيد است و لكن مهم آنست كه اينها همراه با اعمال درونى و توجه درونى و حضور باطنى باشد؛ چراكه اينكه همه و همه مقدمه حضور باطنى است و الا لقلقه زبان آثار كم و محدودى دارد و انسان ساز نيست؛ حتى چه بسا اوقات انسان را از توجه درونى باز مىدارد؛ بنابراين بايد متوجه به جنبه مقدميت تمام اين اذكار و اوراد بود و همّ و غمّ خود را روى آن حضور و توجه باطنى و اعمال درونى گذارد، تا با استفاده از اين ضيافت الهى كه طعامش جوع و آثارش معنويات است، كمال استفاده را نمود؛
🔻مرحوم #علامه(طباطبائی) در ماههاى مبارك شبها بيدار مى ماندند و تا به سحر از كارهاى مهم ايشانهمان صمت و توجه درونى بود و اولياءالله همه به اين مسئله عنايت داشتند در روايات هم بر آن تاكيد وافر شده است
.
📖فرمایشات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) در شرح حدیث معراج
.