eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
296 دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴آداب ربانی /3 🔸در بیانات امام (اعلی الله مقامه) 🔻... و اكنون از بندگانش دعوت به عمل آورده كه به مهمانخانه او وارد شده بر خوان نعمت او بنشينند، و شكر و سپاس حضرتش را تا آنجا كه از دست و زبان آنان برمى‏آيد ادا نمايند. آيا صحيح است كه بندگان از خوان نعمت او بهره‏مند گردند، از وسايل و اسباب آسايشى كه در اختيار آنان قرار داده استفاده كنند، و با مولى و ميزبان خود مخالفت ورزند و بر ضد او قيام نمايند؟ اسباب و وسايلى كه او به آنان ارزانى داشته عليه او و بر خلاف خواست او به كار برند؟ آيا اين ناسپاسى و نمك ناشناسى نيست كه انسان سر سفره مولاى خويش بنشيند، و با اعمال و كردار گستاخانه و بى‏ادبانه خود نسبت به ميزبان محترم كه ولينعمت او مى‏باشد اهانت و جسارت كند، كارهايى را كه نزد ميزبان زشت و قبيح است مرتكب گردد؟ ☑️جهاد اكبر، ص: 45 ادامه دارد...
🔴آداب ربانی /4 🔸در بیانات امام (اعلی الله مقامه) 🔻....مهمان بايد لا اقل ميزبان را بشناسد و به مقام او معرفت داشته باشد، و به آداب و رسوم مجلس آشنا بوده سعى كند عملى بر خلاف اخلاق و نزاكت از او سرنزند. مهمان خداوند متعال بايد به مقام خداوندى حضرت ذى الجلال عارف باشد- مقامى كه ائمه، (عليهم السّلام)، و انبياى بزرگ الهى هميشه دنبال معرفت بيشتر و شناخت كامل آن بوده‏اند و آرزو داشتند كه به چنين معدن نور و عظمتى دست يابند. «و أنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك، حتّى تخرق أبصار القلوب حجب النّور فتصل إلى معدن العظمة»؛ ضيافة اللّه همان «معدن عظمت» است. خداوند تبارك و تعالى براى ورود به معدن نور و عظمت از بندگانش دعوت فرموده است، ليكن بنده اگر لايق نباشد نمى‏تواند به چنين مقام با شكوه و مجللى وارد گردد. خداوند تعالى بندگان را به همه خيرات و مبرّات و بسيارى از لذات معنوى و روحانى دعوت فرموده است، ولى اگر آنان براى حضور در چنين مقامات عاليه‏اى آمادگى‏ نداشته باشند، نمى‏توانند وارد آن شوند. با آلودگى‏هاى روحى، رذايل اخلاقى، معاصى قلبيه و قالبيه، چه گونه مى‏توان در محضر ربوبى حضور يافت و در مهمانسراى رب الارباب كه «معدن العظمة» مى‏باشد وارد شد؟ لياقت مى‏خواهد؛ آمادگى لازم است. با روسياهيها و قلبهاى آلوده كه به حجابهاى ظلمانى پوشيده شده است اين معانى و حقايق روحانى را نمى‏توان درك كرد. بايد اين حجابها پاره گردد و اين پرده‏هاى تاريك و روشنى كه بر قلبها كشيده شده و مانع وصال إلى اللّه گرديده كنار رود، تا بتوان در مجلس نورانى و با شكوه الهى وارد شد. ☑️جهاد اكبر، ص: 45
فایل کامل سخنان امام (اعلی الله مقامه ) در باره اداب ورود به ماه مباک و .... در کتاب «جهاد اکبر»
🔴ماه مبارك و مهمانى خداوند متعال‏ 🔸امام (اعلی الله مقامه): 🔻ماه مبارك رمضان نزديك شد و در اين ماه مبارك خودتان را تقویت كنيد به قوّتهاى روحانى، در يك حديثى است كه پيغمبر اكرم فرمودند كه ماه رمضان آمد، اقبال كرد، آمد. در ضمنش مى‏فرمايند كه‏ «دُعيتُم الى ضيافَةِ اللَّه» ؛؛ ضيافتهاى خدا با ضيافتهاى مردم اين است فرقش كه وقتى شما را يك اشخاصى دعوت بكنند به يك مهمانى، وقتى برويد در آن مهمانى به حسب فراخور حال، يك چيزهايى براى خوردنى و يك چيزهايى براى تفريح و اين چيزهاست. ضيافت‏ خدا در ماه رمضان يك شعبه‏اش روزه است، آن‏ ضيافت خداست؛ يك شعبه‏اش روزه است و يك امر مهمش كه مائده غيبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده‏ايد به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستيد. مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اينكه روزه بگيريد. اين راههايى كه به دنيا باز است و شهوات است، اينها را سدش كنيد تا مهيا بشويد براى ليلة القدر. ☑️صحيفه امام ج‏13 30
🔴اعراض از دنيا، راه ورود به ضيافت الهى‏ در ماه 🔸امام (اعلی الله مقامه): 🔻آن چيزى كه انسان را به ضيافتگاه خدا راه مى‏دهد اين است كه غير خدا را كنار بگذارد و اين براى هر كس ميسور نيست؛ براى افراد انگشت شمارى كه در رأس آنها رسول اللَّه است ميسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لايق‏ كرد به ضيافه اللَّه و لايق كرد براى اينكه، قرآن يكمرتبه به طور بسيط در قلب او وارد بشود. ليله مباركه يكى از احتمالاتش بنيه خود رسول اكرم است كه مشكات نور اللَّه است و احتمالات ديگر هم هست. مهم ادراك اين معناست كه مراتب كمالات انسان براى ورود در ضيافت خدا زياد است، و بايد از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است كه توجه به غير نداشتن و غيرى را نديدن و جز خدا نديدن و توجه به هيچ چيز غير از او نداشتن؛ در اينجا بايد عرض كنم كه از همه مردم اين معنا مطلوب است، و اگر بخواهند در ضيافت خدا وارد بشوند به اندازه وُسع خودشان بايد از دنيا اعراض كنند و قلبشان را از دنيا برگردانند؛ لكن براى جامعه روحانيت كه جامعه وعاظ هم در بين آنهاست يك مطلوبيت ديگرى دارد. ☑️صحيفه امام ج‏17 490
🔴ابعاد معنوى ضيافت الله در ماه 🔸امام (اعلی الله مقامه): 🔻چيزى كه من مى‏خواهم عرض كنم، راجع به يك فقره از اين خطبه‏اى است كه رسول اكرم در ماه رمضان فرموده‏اند. يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمان كرده است، دعوت كرده است شما را به ضيافت، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته اين ضيافت نسبت به اولياء كُمّل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم، يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم ببينيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت. در عين حالى كه همه عالم تحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چيز واسع است، لكن باب ضيافت، يك باب ديگر است، دعوت به ضيافت يك مسئله ديگرى است. اين ضيافت، همه‏اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مى‏كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلًا، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه. ☑️صحيفه امام ج‏21 44
🔴اهتمام اصلاح خود در دوران جوانی 🔸امام (اعلی الله مقامه): 🔻جوانها متوجه باشند كه در جوانى مى‏شود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مى‏شود، اقبالش به دنيا بيشتر مى‏شود. جوانها نزديكترند به ملكوت، پيرها هر چه مى‏گذرد، هر چه بر عمرشان مى‏گذرد، هى اضافه مى‏شود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مى‏كند، شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد، عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مى‏شود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشده‏اند يا اگر وارد شده‏اند استفاده نكرده‏اند ☑️صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
🔴دعوت عمومی به ورود به ضیافه الله 🔸امام (اعلی الله مقامه): خطاب به همه مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللَّه، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است، اگر ذره‏اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مى‏بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده‏اند، در اين مهمانى وارد نشده‏اند، دعوت خدا را قبول نكرده‏اند. ☑️صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
لبیک به دعوت پروردگار متعال 🔸امام (اعلی الله مقامه): 🔻....كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است. اينكه مسائل ما حل نمى‏شود، براى اينكه در ضيافت خدا وارد نشده‏ايم. در ماه رمضان اصلًا، وارد نشده‏ايم؛ يك ترك اكل و شربى‏ كرديم، لكن آن كه بايد بشود نشده است. اگر هواهاى نفسانى بگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است، فطرت، فطرت اللَّه است، همه هم توجه دارند به او، لكن اين توجه به دنيا كه توجه ثانوى است و اعوجاجى است، اين جلوگيرى مى‏كند از آن مسائلى كه بايد باشد. ☑️صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
بیانات امام خمینی ره در باره ورود به ضیافه الله.pdf
72K
فایل کامل بیانات امام در باره ورود به ضیافه الله در ماه مبارک
بیانات امام خمینی ره در باره ورود به ضیافه الله.docx
23.2K
فایل کامل بیانات امام در باره ورود به ضیافه الله در ماه مبارک
حقیقت بهشتی و تنعم صائم در بهشت
"🔴روایت امام صادق علیه السلام در مقامات و رابطه اعمال او با نظام ملکوتی عالم🔴 🔸زرارة عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة قال سمعت أبا عبد الله ع يقول: ‏ 🌙إذا قال المؤمن لأخيه أفٍ خرج من ولايته‏ و إذا قال أنت عدوي كفر أحدهما لأنه لا يقبل الله عز و جل من أحد عملا في تثريب على مؤمن نصيحة و لا يقبل من مؤمن عملا و هو يضمر في قلبه على المؤمن سوءا لو كشف الغطاء عن الناس فنظروا إلى وصل ما بين الله عز و جل و بين المؤمن خضعت للمؤمنين رقابهم و تسهلت لهم أمورهم و لانت لهم طاعتهم و لو نظروا إلى مردود الأعمال من الله عز و جل لقالوا ما يتقبل الله عز و جل من أحد عملا 🔻و سمعته يقول لرجل من الشيعة أنتم الطيبون و نساؤكم الطيبات كل مؤمنة حوراء عيناء و كل مؤمن صديق؛ 🔻قال و سمعته يقول شيعتنا أقرب الخلق من عرش الله عز و جل يوم القيامة بعدنا و ما من شيعتنا أحد يقوم إلى الصلاة إلا اكتنفته فيها عدد من خالفه من الملائكة يصلون عليه جماعة حتى‏ يفرغ من صلاته و إن الصائم‏ منكم ليرتع‏ في رياض الجنة- تدعو له الملائكة حتى يفطر ؛ 🔻و سمعته يقول أنتم أهل تحية الله بسلامه و أهل أثرة الله برحمته‏ و أهل توفيق الله بعصمته و أهل دعوة الله بطاعته لا حساب عليكم و لا خوف و لا حزن أنتم للجنة و الجنة لكم 🔻أسماؤكم عندنا الصالحون و المصلحون و أنتم أهل الرضا عن الله عز و جل برضاه عنكم و الملائكة إخوانكم في الخير فإذا جهدتم‏ ادعوا و إذا غفلتم اجهدوا و أنتم خير البرية دياركم لكم جنة و قبوركم لكم جنة للجنة خلقتم و في الجنة نعيمكم و إلى الجنة تصيرون🌓. ☑️الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص365، ح 556"
رابطه اعمال با نظام ملکوتی و بهشت.mp3
5.35M
رابطه و سایر اعمال با نظام ملکوتی و بهشت
🔴توصیه امام (رحمه الله) به اهتمام به اصلاح نفس در ماه /1 🔻اگر شما نتوانيد خود را اصلاح و مهذب نماييد، نفس اماره را تحت مراقبت و كنترل خود درآوريد، هواهاى نفسانيه را زير پا گذاشته علاقه و ارتباط خويش را با دنيا و ماديت قطع كنيد، بعد از پايان يافتن شهر صيام مشكل است بتوانيد اين مسائل را به مرحله عمل درآوريد. بنابراين، از فرصت استفاده كنيد و پيش از آنكه اين فيض عظمى سپرى گردد، در مقام اصلاح، تزكيه و تصفيه امور خود برآييد؛ خود را براى انجام وظايف ماه صيام آماده و مهيا سازيد. طورى نباشد كه پيش از فرارسيدن شهر رمضان همانند ساعت به دست شيطان كوك شده در اين يك ماه كه شياطين در زنجيرند شما به طور خودكار به معاصى و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول گرديد! گاهى انسان عاصى و گناهكار بر اثر دورى از حق و كثرت معصيت آنچنان در تاريكى و نادانى فرو مى‏رود كه ديگر نيازى به وسوسه شيطان ندارد، خود به رنگ شيطان در مى‏آيد..... ☑️جهاد اكبر، ص: 39
🔴توصیه امام (رحمه الله) به اهتمام به اصلاح نفس در ماه /2 🔻صبغة اللّه‏ مقابل صبغه شيطان است. و كسى كه دنبال هواى نفس رفت و از شيطان متابعت كرد، بتدريج به صبغه او درمى‏آيد. شما تصميم بگيريد لا اقل در اين يك ماه از خود مراقبت به عمل آوريد؛ از گفتار و كردارى كه خداوند تبارك و تعالى راضى نيست اجتناب ورزيد. از هم اكنون در همين مجلس با خداى خود عهد ببنديد كه در ماه مبارك رمضان از غيبت، تهمت، و بدگويى نسبت به ديگران، خوددارى كنيد. زبان، چشم،دست، گوش، و ساير اعضا و جوارح، را تحت اراده خود درآوريد. ☑️جهاد اكبر، ص: 40
🔴توصیه امام (رحمه الله) به اهتمام به اصلاح نفس در ماه /3 🔻اعمال و اقوال خود را مراقبت نماييد، شايد همين عمل شايسته موجب گردد كه خداوند تبارك و تعالى به شما توجه فرموده توفيق عنايت كند؛ و پس از سپرى شدن شهر صيام كه شياطين از زنجير رها مى‏گردند شما اصلاح شده باشيد و ديگر فريب شيطان را نخوريد و مهذب گرديد. باز تكرار مى‏كنم تصميم بگيريد در اين سى روز ماه مبارك رمضان مراقب زبان، چشم، گوش، و همه اعضا و جوارح خود باشيد، و دايما متوجه باشيد اين عملى كه مى‏خواهيد انجام دهيد، اين سخنى كه مى‏خواهيد بر زبان آوريد، اين مطلبى كه داريد استماع مى‏كنيد، از نظر شرع چه حكمى دارد؟ اين آداب اولى و ظاهرى صوم است؛ اقلا به اين آداب ظاهرى صوم پابند باشيد. اگر ديديد كسى مى‏خواهد غيبت كند، جلوگيرى كنيد و به او بگوييد ما متعهد شده‏ايم كه در اين سى روز رمضان از امور محرمه خود دارى ورزيم. و اگر نمى‏توانيد او را از غيبت باز داريد، از آن مجلس خارج شويد؛ ننشينيد و گوش كنيد. ☑️ جهاد اكبر، ص: 41
🔴توصیه امام (رحمه الله) به اهتمام به اصلاح نفس در ماه /3 🔻مسلمين بايد از شما در امان باشند. كسى كه ديگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشند، در حقيقت مسلمان نيست‏ ؛ مسلمان ظاهرى و صورى‏؛ مى‏باشد؛ لا اله الاّ اللّه صورى گفته است. اگر، خداى نخواسته، خواستيد به كسى جسارت كنيد، اهانت نماييد، مرتكب غيبت شويد، بدانيد كه در محضر ربوبى هستيد؛ مهمان خداى متعال مى‏باشيد، و در حضور حق تعالى به بندگان او اسائه ادب مى‏كنيد؛ و اهانت به بنده خدا اهانت به خداست. اينان بندگان خدا هستند؛ خصوصا اگر اهل علم بوده در صراط علم و تقوى باشند. گاهى مى‏بينى كه انسان به واسطه اين امور به جايى مى‏رسد كه در وقت مرگ خدا را تكذيب مى‏كند! آيات الهى را منكر مى‏گردد: ثُمَّ كانَ عاقبةُ الّذين اساؤا السّواى أن كَذَّبوا بآياتِ اللَّه و كانوا بها يَسْتَهْزِؤن»{روم- 10} ☑️جهاد اكبر، ص: 42
حقیقت بهشتی و تنعم صائم در بهشت