eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ نگرش مدیر به مسئولیت و مقام حضرت علی(ع فرمود: مدیریت و حکمروایی برای تو طعمه نیست ولی آن مسئولیت در گردن تو امانت است؛و کسی که از تو بالا تر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی. ✍ کنترل و نظارت مدیر حضرت علی (ع به مالک اشتر می فرماید: ای مالک! در کارهای کارمندان کاوش کن و چشم هایی را به عنوان بازرس که دارا ی خصوصیات صداقت و وفاداری هستند بر آنان بگمار، چون بازرسی کارهای انان در پنهانی، وادارشان می کند تا نسبت به امانتداری در برخورد با مردم به نرمی و محبت رفتار نمایند. ✍نظم و انضباط مدیر حضرت علی به مالک اشتر می فرماید: ای مالک! کار هر روز را همان روز انجام بده چون برای هر روزی کاری مخصوص است. ✍بهره وری حضرت علی (ع فرمود: نوک قلم هایتان را نازک کنید، سطرها را کنار هم بنویسید، زیادی های کلام را در مورد من حذف کنید، کم گوی و گزیده گوی باشید، و از پرگویی بپرهیزید، چون اموال مسلمانان تحمّل ضرر و زیان را ندارد. ✍خطّ مشی معاشرتی مدیر حضرت علی ع به مالک اشتر فرمود: پس ای مالک! در حوزه مدیریّت خویش، با افراد اصیل و خانواده های صالح و خوش سابقه پیوند برقرار نما، و سپس با مردمانی که دارای صفاتی چون رشادت، شجاعت، سخاوت و برگزاری هستند معاشرت کن، زیرا چنین مردمی منبع کرامت و شاخه های درخت فضیلت هستند ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
❤️ پنج نعمت مهم 🌷امام صادق ع فرمودند: پنج چیز است که هر کس یکى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى اش کمبود دارد و کم خرد و دل نگران است: 🌹اول، تندرستى، 🌻دوم امنیت، 💐 سوم روزى فراوان، 🌺چهارم همراهِ همرأى. 📝راوى پرسید: همراهِ همرأى کیست؟ 🌸 امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشین خوب ☘و پنجم که در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است. 📚منبع حدیث خصال ص، ص 284، ح34. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🌹امام علی عليه السلام: 💠 إنَّ تَقوَى اللّه ِ دَواءُ دَاءِ قُلوبِكُم ، وبَصَرُعَمى أفئدتِكُم ، وشِفاءُ مَرَضِ أجسادِكُم ، وصَلاحُ فَسادِ صُدورِكُم، وطَهورُ دَنَسِ أنفُسِكُم، وجَلاءُ عَشا أبصارِكُم، وأمنُ فَزَعِ جَأشِكُم، وضِياءُ سَوادِ ظُلمَتِكُم . ✍همانا خدا ✅ داروى درد قلب هاى شماست ✅ و بينا كننده كورى دلهايتان ✅ و شفابخش بيمارى جسمهايتان ✅ و برطرف كننده تباهى سينه هايتان ✅ و پاك كننده آلودگى جان هايتان ✅ و روشنى بخش ضعف چشم هايتان ✅ و فرو نشاننده ترس و اضطراب دل هايتان ✅ و زداينده سياهى ظُلمتتان می باشد. 📚 نهج البلاغه: خطبه 198 ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🌹امام على علیه السلام: 💠 اِنَّ لاَِهْلِ التَّقْوى عَلاماتٍ يُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَديثِ وَ اَداءُ الاَْمانَةِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ وَ قِلَّةُ الْفَخْرِ وَ الْبُخْلِ وَ صِلَةُ الاَْرْحامِ وَ رَحْمَةُ الضُّعَفاءِ وَ قِلَّةُ الْمُواتاةِ لِلنِّساءِ وَ بَذْلُ الْمَعْروفِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ سِعَةُ الْحِلْمِ وَ اتِّباعُ الْعِلْمِ فيما يُقَرِّبُ اِلَى اللّه ِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ ، طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ. وَ طُوبى شَجَرَةٌ فِى الْجَنَّةِ، اَصْلُها فى دارِ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله... ؛ ♦️، نشانه هايى دارند كه با آنها شناخته مى شوند: ✅ راستگويى ✅ امانتدارى، ✅ وفاى به عهد، ✅ كم فخرفروشى، ✅ كم بخل ورزيدن، ✅ صله رحِم، ✅ رحم به ضعيفان، ✅ كم موافقت كردن با زنان، ✅ به همه نيكى كردن، ✅ خوش اخلاقى، ✅ بردبارى بسيار ✅ و پيروى از علم نزديك كننده به خداوند. ♦️و آنان طوبى، و سرانجام نيك دارند. طوبى درختى است در بهشت كه ريشه آن در خانه پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهاست ... . 📚 خصال، ص 483، ح 56. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
✅ آثار سکوت بجا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  بر تو باد به خاموشى بسيار كه آن موجب طرد شيطان است و در كار دينَت ياور تو . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم  هرگاه مؤمن را خاموش ديديد ، به او نزديك شويد كه به او حكمت القا مى شود . امام على عليه السلام :  سكوتِ بسيار ، هيبت مى آورد . امام على عليه السلام ـ در وصيّت خود پيش از رحلت ـ فرمود : به خاموشى چنگ در زَن تا سالم مانى . امام على عليه السلام :  خاموشى، حكمت در پى دارد و سكوت، سلامت . امام على عليه السلام :  اگر در سخن گفتن بلاغت باشد ، در خاموشى ايمنى از لغزش است . امام على عليه السلام :  هيچ نگهبانى ، حفظ كننده تر از خاموشى نيست . امام على عليه السلام : خاموشى پيشه كن؛ زيرا، كمترين سود آن، سالم ماندن است . امام على عليه السلام : خاموشى گزين تا به سلامت مانى . امام على عليه السلام : همواره خاموش باش تا كار تو بالا گيرد به جايگاهى بلند دست يابى . امام على عليه السلام :  خاموشى، زيور دانش است و نشانه بردبارى . امام على عليه السلام :  خاموشى، خلعتِ وقار بر تو مى پوشاند و زحمت پوزش خواهى را از دوش تو بر مى دارد . امام على عليه السلام : خاموشى ، باغستان انديشه است . امام على عليه السلام : خاموشى پيشه كن تا كه انديشه ات پوشيده ماند روشنايى گيرد . امام على عليه السلام :  بر خاموشيت بيفزاى تا انديشه ات فزونى گيرد و دلت نورانى شود و مردم از دست تو به سلامت مانند . امام حسن عليه السلام :  در بسيارى جاها ، خاموشى، ياورى نيكو است ؛ هرچند سخنور باشى . امام حسن عليه السلام :  آدم خموش ، پر هيبت است . امام صادق عليه السلام : خاموشى، گنجى سرشار است و زيورِ بردبار و پوششِ نادان . امام كاظم عليه السلام : راهنماىِ خردمند، انديشيدن است و راهنماىِ انديشيدن، خاموشى. امام رضا عليه السلام :  خاموشى، يكى از درهاى حكمت است ، خاموشى، محبّت مى آورد ، خاموشى، راهنماى آدمى به هر خير و خوبى است ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🌹امیرالمومنین على عليه السلام: ✅ خوبى كن تا با تو خوبى شود ✅ رحم كن تارحمت كنند ✅ خوب بگو تا به خوبى يادت كنند ✅ از غيبت دورى كن كه خورش سگان دوزخ است دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و با غيبت كردن گوشت مردم را مى خورد ✅ دروغ گفته كسى كه گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است ✅ دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و زنا را دوست دارد ✅ و دروغ مى گويد كسى كه گمان مى كند خدا رامى شناسد و بر نافرمانى خدا شب و روز جسور است... ✅ صله رحم كن تا خدا عمرت رابيفزايد ✅ خوش اخلاق باش تا خداوند حسابت را سبك گيرد ✅ اگر مى خواهى روز قيامت بامن باشى، ياور ستمكاران مباش ✅ هر كس ما را دوست دارد روز قيامت با ما است و اگركسى سنگى را دوست بدارد با او محشور گردد ✅ مبادا خود را براى مردم بيارايى و به نافرمانى خدا برآيى، تا خدا روزى كه ملاقاتش كنى رسوايت كند ✅ آنچه به تو گفتم نگهدار تا به خير دنيا و آخرت رسى. 📚 امالى صدوق، ص 278، ح 308 ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🔴 در سیره مولا امیرالمومنین علیه السلام ✍مولا علی علیه السلام به محض اينكه با خبر شدند، نماینده وی گرفتار رشوه و فساد مالی شده است، به رفاعه استاندار حضرت در اهواز فرمودند: ۱- بلافاصله او را بركنار كن.  ۲-او را زندان بيانداز. ۳- رسوايش كن.  ۴- روز جمعه در ملأ عام او را از زندان بيرون بياور، تازيانه به او بزن. ۵-طوافش بده و او را در تمام بازار بگردان که مردم ببینند و بشناسند. 📚 دعائم الاسلام/ج2/ص532 ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🔵 کف حیاط را ببوس از کله من بهتر است 🔘 حجةالاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری 💎 ایشان علامه طباطبایی در برابر اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام برای خودش شخصیتی قائل نبود، قبل از انقلاب اسلامی در مشهد مقدس، بعد از نماز مرحوم آیةالله‌العظمی میلانی در محضر علامه بودیم، ایشان مدتی صبر می‌کردند تا ازدحام جمعیت کاهش پیدا کند تا به حرم مشرف بشوند و چند دقیقه‌ای هم سؤال و جوابی می‌شد، شخصی آمد و گفت من از راه دور آمده‌ام و می‌خواهم دست شما را ببوسم، ایشان فرمودند، همین کف حیاط را ببوس که از کله من بهتر است، این عین تعبیر ایشان است 💎 ایشان در محضر امام معصوم برای خودشان ارزشی قائل نبودند. زمانی که ایشان به حرم مشرف می‌شدند، به ایشان گفته می‌شد که شلوغ است و مقداری صبر کنید، ایشان می‌فرمود خیر، من هم مانند بقیه مردم؛ و برای خودش تشخصی قائل نبود که مثلاً کوچه باز کنند و خلوت کنند و امثال این کارها را انجام بدهند، بلکه خودشان را در محضر امام، داخل جمعیت می‌دیدند و ایشان از درب کفشداری تا داخل حرم را می‌بوسید و این مطلب را بنده از نزدیک مشاهده کرده‌ام 💎 ایشان در مصائب اهل‌بیت چشم گریانی داشتند، این مطلب مهمی است که شخصی در قله عقلانیت و مسایل فلسفی و مباحث علمی قرار دارد، اما در نهایت رقت قلب و صفای باطن است، در مجلسی دیدم ایشان عبایشان را کنار زدند که دستمال از جیبشان بردارند، دیدم اشک از صورتشان جاری است، ایشان معروف بود که در ایام محرم، کارهای علمی را در تاسوعا و عاشورا تعطیل می‌کردند و فقط در مجالس اهل‌بیت شرکت می‌کردند و در مجالس قدیمی که اخلاص بیشتری داشتند شرکت می‌کردند... ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🔵 هانری کربن و تشیع 💎 کربن هم مجذوب تشیع و هم مجذوب ایران باستان بود و... و تنها طلبه‌ای که در جلسات تهران حاضر بود، بنده بودم که جوان‌ترین فرد حاضر بودم. فارسی را خوب می‌دانست؛ اما خوب صحبت نمی‌کرد. خیلی هم غربی‌مآب بود، یک شب یک سؤال خصوصی از ایشان کردم که خلاف ادب بود؛ اما من جسور بودم. سؤال کردم آقای موسیو کربن! شما که این‌قدر از لزوم مرشد در اندیشه‌ها صحبت می‌کنید، مرشد شما چه کسی است؟ 💎 آقای کربن لبخندی زد و گفت: من اویسی هستم. این‌جا بود که علامه طباطبایی‌ قدس‌سره لبخند زدند. اویسی‌ها تنها فرقه‌ای هستند که به مرشد اعتقادی ندارند و استدلالشان هم این است که اویس قرن پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم را ندید؛ ولی به مقامات بالایی رسید.  هانری کربن مرد زیرکی بود. بعد پرسیدم شما اویسی هم که باشید، باید ذکری داشته باشید. حالا من ذکر خفی شما را نمی‌پرسم؛ ولی آیا می‌توانم بپرسم ذکر جلی شما چیست؟ 💎 باز هم آقای کربن لبخند رندانه‌ای زد و قیافه جدی به خودش گرفت و گفت: جوان! من از شب تا به صبح قال الباقر و قال الصادق علیهما السلام می‌خوانم و همان آن ذکر جلی من است. علامه هم لبخند خوشحالی بر لبشان ظاهر شد و معلوم شد که در باطن خوشحال هستند.. 📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🔴 دنبال حرف شاهد عادل باش    🔘 توصیه ملا عباس تربتی (ره ⭕️ در دهه عاشوراي يکي از سال‌ها، واعظي بالاي منبر به استاندار وقت خراسان حمله کرد. تا اين‌که در جلسه‌اي خصوصي، ملا عباس تربتي (ره) مؤدبانه از آن واعظ پرسيد: شما چرا در بالاي منبر از اشخاص، با ذکر نامشان، به بدي ياد مي‌کنيد؟ او در پاسخ گفت: براي نهي از منکر.   ⭕️ ملا عباس گفت: در کجا اين دستور داده شده که بالاي منبر، کسي را به نام بد بگوييد، آن‌هم نسبت به امري که صحت آن ثابت نشده است؟! اگر به فرض، آن‌شخص مرتکب گناهي هم شده باشد، همين‌که در بالاي منبر آبرويش برود، در مقام لجاجت و ستيز بر مي‌آيد.  کسي که حاکم جايي مي‌شود، اشخاص مختلف از او توقع‌هايي دارند؛ هرگاه به منافع آن‌ها زياني برسد، يا توقع آنان برآورده نشود، ممکن است به او نسبت‌هاي ناروايي بدهند و از طريق امثال شما و از اين راه (منبر)، از او انتقام بکشند. البته چه‌بسا آن حاکم و مسئول هم آدم خوبي نباشد و گناهاني داشته باشد؛ اما اين افراد شاکي هم معلوم نيست که عادل و راست‌گو باشند. ⭕️ آن واعظ گفت: آخر همه مي‌گويند مرحوم حاج آخوند گفت: مگر آن‌چه همه مي‌گويند، صحيح و حجت است؟ ممکن است يک نفر چيزي به دروغ بگويد و در دهان مردم اندازد و آن‌ها هم مطلب بي‌اساس را بازگو کنند. بنابراين، هرگاه خودتان چيزي را ديديد يا دو شاهد عادل نزد شما گواهي دادند، در آن‌صورت قبول کنيد، آن‌گاه فاعل منکر را در خلوت نصيحت کنيد و اگر نپذيرفت، بر اساس شرايط [ديني و اجتماعي] از آن منکر جلوگيري کنيد.      ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
لقمان نیک و بد هر کاری را مشروط به رضای وجدان و خشنودی خداوند می دانست و تمجید و تحسین خلق را هدف خود قرار نمی داد و از خرده گیری و عیبجویی آنها نیز هراسی نداشت و این موضوع را نیز همواره به فرزند خود گوشزد می نمود، تا روزی به جهت اطمینان خاطر، تصمیم گرفت این حقیقت را نزد پسر خود مصور سازد. لقمان به فرزند خود گفت: مرکب را آماده ساز و مهیای سفر شو. چون مرکب آماده شد، لقمان خود سوار شد و پسرش را پیاده دنبال خود روان کرد. در این حال گروهی که در مزارع خود مشغول کار بودند آنها را نظاره کردند و به زبان اعتراض گفتند: عجب مرد سنگدلی، خود سواره است و کودک معصوم را پیاده به دنبال می کشد. سپس لقمان خود از مرکب پیاده شد و پسر را سوار بر مرکب کرد تا به گروهی دیگر از مردم رسید، این بار مردم با نظاره آنها گفتند: عجب پسر بی ادب و بی تربیتی، پدر پیر و ضعیف خود را پیاده گذاشته و خود با نیروی جوانی و تنومندی بر مرکب سوار است. حقا که در تربیت او غفلت شده است. در این حال لقمان نیز همراه فرزند خود سوار مرکب شد و هر دو سواره راه را ادامه دادند تا به گروه سوم رسیدند، مردم این قوم چون آنها را دیدند گفتند: عجب مردم بی رحمی، هر دو چنین بار سنگینی را بر حیوان ناتوان تحمیل کرده اند و هیچ یک زحمت پیاده روی را به خود نمی دهند. در این هنگام لقمان و پسر هر دو از مرکب پیاده شدند و راه را پیاده ادامه دادند تا به دهکده ی دیگری رسیدند، مردم با مشاهده آنها، زبان به نکوهش گشودند و گفتند: آن دو را بنگرید، پیر سالخورده و جوان خردسال هر دو پیاده در پی مرکب می روند و جان حیوان را از سلامت خود بیشتر دوست دارند. چون این مرحله از سفر نیز تمام شد لقمان با تبسمی معنی دار به فرزند خود گفت: حقیقت را در عمل دیدی، اکنون بدان که هیچگاه خشنودی تمام مردم و بستن زبان آنها امکان پذیر نیست؛ پس خشنودی خداوند و رضای وجدان را مد نظر قرار ده و به تحسین و تمجید یا توبیخ و نکوهش دیگران توجهی نکن ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
❤️ تا توانی بدست آور دل شکستن هنر نمی باشد ﺭﻭﺯی ﻣﺮﺩی ﻓﻘﻴﺮ، ﺑﺎ ظرفی ﭘﺮ ﺍﺯ 🍇 ﻧﺰﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻫﺪﯾﻪ ﺩﺍﺩ، ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺁﻥ ﻇﺮﻑ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻫﺮ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﻝ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻣﻴﻜﺮﺩ، 🔻ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻧﻤﺎﻳﺪ‌ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻌﺎﺭﻓﻲ ﻧﻜﺮﺩ. ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻓﺖ . ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﻴﻜﺮﺩﻳﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻳﺪ !! ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺒﺨﻨﺪﻱ ﺯﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﻳﺪﻳﺪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻴﺨﻮﺭﺩﻡ؟ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﻮﺩ، ﻛﻪ ﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺗﻠﺨﻲ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﻣﺒﺪﻝ ﺷﻮﺩ . 🔸ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺯﯾﻦ ﺃﺧﻼﻗﻨﺎ ﺑﺎ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﺑﺤﻖ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻟﻪ " 🔹هیچگاه ﺩﻝ ﮐﺴﯽ ﺭا نشکنید...💔 ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
✅ ماجراي گاو بنياسرائيل، ما در اينجا نظر شما را به ذكر يكي از آن روايات، با توجّه به روايات ديگر و آيات 67 تا 73 سورة بقره، جلب ميكنيم. مرد نيكوكاري به پدر و مادر خود احترام ميكرد. در يكي از روزها كه پدرش در خواب بود معاملة پر سودي برايش پيش آمد، ولي مغازهاش بسته بود و كليد مغازه نزد پدرش بود و پدرش نيز در آن وقت خوابيده بود. فروختن كالا، بستگي به بيدار كردن پدر داشت، تا كليدي را كه در نزد پدر بود بگيرد. مرد نيكوكار آن معاملة پرسود را به خاطر بيدار نكردن پدر، انجام نداد (و به خاطر احترام به پدر، از سود كلاني كه معادل 70 هزار درهم بود، گذشت) و مشتري رفت. وقتي پدر بيدار شد و از ماجرا اطّلاع يافت، از پسر مهربانش تشكّر كرد و گاوي را كه داشت به پسرش بخشيد و گفت: «اميدوارم خير و بركت بسيار، از ناحية اين گاو به تو برسد.» اين از يك سو، و از سوي ديگر يكي از جوانان نيك بنياسرائيل از دختري خواستگاري كرد، به او جواب مثبت دادند، پسرعموي او كه جوان آلوده به گناه بود، از همان دختر خواستگاري كرد. خواستگاري او را رد كردند، او كينة پسرعمويش را به دل گرفت تا اينكه شبي او را غافلگير كرده و كشت و جنازهاش را در يكي از محلّهها انداخت. فرداي آن روز كنار جنازه آمد و با گريه و داد و فرياد، تقاضاي خونبها كرد و گفت: «هر كس او را كشته، خونبهايش به من ميرسد، و اگر قاتل پيدا نشد، اهل آن محل بايد خونبها را بپردازند!» موضوع پيچيده شد و اختلاف، شديد گرديد، چون تعيين قاتل از طريق عادي ممكن نبود و ادامة اين وضع ممكن بود موجب فتنه و قتل عظيم شود، نزد موسي ـ عليه السلام ـ آمدند تا او از خدا بخواهد قاتل را معرّفي كند. موسي ـ عليه السلام ـ حلّ مشكل را از درگاه خدا خواست، خداوند دستوري به او داد، موسي ـ عليه السلام ـ آن دستور را به قوم خود چنين بيان كرد: خداوند به شما دستور ميدهد ماده گاوي را ذبح كنيد و قطعهاي از بدن آن را به مقتول بزنيد، تا زنده شود و قاتل را معرّفي كند و درگيري پايان يابد. بنياسرائيل: آيا ما را مسخره ميكني؟ موسي: به خدا پناه ميبرم از اينكه از جاهلان باشم. بنياسرائيل اگر كار را در همين جا ختم ميكردند، زود به نتيجه ميرسيدند، ولي بر اثر سؤالهاي مكرّر، خودشان كار خود را دشوار نمودند، به موسي گفتند: «از خدا بخواه براي ما روشن كند كه اين ماده‌ گاو، بايد چگونه باشد؟» موسي: خدا ميفرمايد: ماده گاوي كه نه پير و از كار افتاده، و نه جوان باشد، بلكه ميان اين دو باشد، آنچه به شما دستور داده شد زود انجام دهيد. بنياسرائيل: از خدا بخواهد كه چه رنگي داشته باشد. موسي: خداوند ميفرمايد: گاوي زردرنگ كه رنگ آن بينندگان را شاد سازد. بنياسرائيل: از خدا بخواه بيشتر توضيح دهد، زيرا چگونگي اين گاو براي ما مبهم است، اگر خدابخواهد ما هدايت خواهيم شد. موسي: خداوند ميفرمايد: گاوي باشد كه براي شخم زدن رام نشده، و براي زراعت آبكشي ننموده است و هيچ عيب و رنگ ديگري در او نيست. بنياسرائيل: اكنون مطلب روشن شد. حقّ مطلب را براي ما آوردي.[1] بنياسرائيل به جستجو پرداختند تا گاوي را با همين اوصفا بيابند، سرانجام چنين گاوي را از خانة همان مرد نيكوكاري كه به پدر و مادر احترام ميكرد و پدرش گاوي به او بخشيده بود يافتند، آن گاو را پس از چانهزنيهاي مكرّر به قيمت بسيار گران يعني به پُر بودن پوست آن از طلا، خريدند و گاو را آوردند. به دستور موسي ـ عليه السلام ـ آن گاو را ذبح كرده، دم او را قطع كردند و به مقتول زدند، او به اذن خدا زنده شد و گفت: «فلان پسرعمويم كه ادّعاي خونبهاي مرا دارد، قاتل من است.» معمّا حل شد و قاتل به مجازات رسيد و مقتول زنده شده با دختر عموي خود ازدواج كرد و مدّت زماني با هم زندگي كردند و آن مرد نيكوكار، كه به پدر و مادر نيكي ميكرد به سود كلاني رسيد و پاداش نيكوكاريش را گرفت، حضرت موسي ـ عليه السلام ـ فرمود: «اُنْطُرُوا اِلي الْبِرِّ ما بَلَغَ بِاَهْلِهِ؛ به نيكي بنگريد كه چه پاداش سودمندي به صاحبش ميبخشد!»[2] پی نوشت [1] . مضمون آيات 67 تا 71 سورة بقره. [2] . اقتباس از بحارالانوار، ج 13، ص 259 به بعد؛ عيون اخبار الرّضا، ج 2، ص 13؛ مجمع البيان و تفسير قمي، ذيل‌ آيات مورد بحث. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
✅ مدیریت بر خود قال الامام علی – علیه السلام – : فَلیکُن اَحَبَّ الذَّخائِرِ اِلَیکَ ذَخیرهُ العَمَلِ الصّالِحِ فَاَملِک هَواکَ وَ شُحَّ بِنَفسِکَ. 📚 «نهج البلاغه، نامه ۵۳» امام علی – علیه السلام – در نامه ای به مالک اشتر فرمود: … بیش ترین چیزی که برای خود ذخیره می کنی، عمل صالح باشد. پس بر نفس خود مالک باش و بخل بورز بر خودت خود را به آسانی مفروش. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
✍امیرمومنان علی(ع به مالک اشتر می فرماید: ای مالک! بپرهیز از این که در گزارشات کارها، و انعکاس فعالیّت های خود، افزون گویی نمایی، و بیش از آنچه که هست به حساب آری؛ زیرا افزون گویی روشنایی حقیقت را از بین می برد. امیرمومنان علی(ع به مالک اشتر این گونه توصیه می فرماید: ای مالک! بدترین وزیران تو کسی می باشد که پیش از تو در حکومت باطل، وزیر زمامداران فاسد بوده است، کسی که با ان تبهکاران در تبهکاری شرکت و همکاری داشته است، نباید از نزدیکان و محرم راز از تو قرار بگیرد؛زیرا آن اشرار، یاوران گنهکاران و برادران ستمگرانند. حضرت علی(ع مالک اشتر را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید: ای مالک! هرگاه مردم حرکتهای تو را گویای خدمت ندانستند و نسبت به تو گمان ستمگری بردند، به ابهام زدایی برخیز و با منطق روشن، دلیل خود را از انجام آن کار بیان کن و گمان های آن ها را در مورد خود تعدیل و تصحیح نما زیرا ابهام زدایی علاوه بر این که گامی است در جهت خودسازی و عدالت، نمایانگر دوستی و محبّت به رعیّت نیز می باشد، و توجه داشته باش که بیان این گونه عذرها، نه تنها لطمه ای به مدیریّت تو نمی زند؛ بلکه با رفع ابهام و بیان حقیقت، بدگمانی ها را از بین می بری و به موفقیتی که خواستاری می رسی. حضرت علی(ع به  مالک اشتر می فرماید: ای مالک! همانا مردم را عیب هایی است که سزاوارترین افراد برای پوشاندن آن عیوب، حاکم و مدیر جامعه است؛ در صدد کشف عیوب پنهانی مردم مباش، بلکه وظیفه داری که آن چه بر تو آشکار گشته اصلاح کنی و آن چه از تو مخفی است خداوند خود درباره اش حکم خواهد کرد؛ پس تا آنجا که می توانی عیوب مردم را بپوشان، تا خداوند عیوبی را که دوست می داری برای مردم فاش نگردد هم چنان پنهان بدارد. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
در قرون وسطا کشيشان بهشت را به مردم مي فروختند و مردم نادان هم با پرداخت مقدار زیادی پول قسمتي از بهشت را از آن خود مي کردند. فرد دانايي که از اين ناداني مردم رنج مي برد دست به هر عملي زد نتوانست مردم را از انجام اين کار احمقانه باز دارد تا اينکه فکري به سرش زد… به کليسا رفت و به کشيش مسئول فروش بهشت گفت: قيمت جهنم چقدره؟ کشيش تعجب کرد و ...گفت: جهنم؟! مرد دانا گفت: بله جهنم. کشيش بدون هيچ فکري گفت: ۳ سکه. مرد سراسيمه مبلغ را پرداخت کرد و گفت: لطفا سند جهنم را هم بدهيد. کشيش روي یه کاغذ پاره اي نوشت: سند جهنم . مرد با خوشحالي آن را گرفت از کليسا خارج شد. به ميدان شهر رفت و فرياد زد: من تمام جهنم رو خريدم اين هم سند آن است و هيچ کس را به آن راه نمی دهم. ديگر لازم نيست بهشت را بخريد چون من هيچ کس را داخل جهنم راه نمي دهم. ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
روزی مردی،حضرت عیسی علیه السلام را دید که باعجله و شتابان به جانب کوهی می گریزد. با تعجب به دنبال او دوید و گفت:برای چه فرار میکنی؟ از بهر رضای خدا لحظه ای به ایست و بگو! حضرت عیسی فرمود: از احمق می گریزم، برو و مانع من نشو. مرد پرسید: مگر تو نیستی که کر و کور را شفا دادی و نفس مسیحایی ات مرده را زنده کرد؟ و در مشتی گِل دمیدی و آن گِل ها را تبدیل به پرنده کردی؟ پس تو هرچه خواهی می کنی که ای روح پاک! حضرت مسیح گفت: به ذات پاک خداوند و به صفات پاکش سوگند می خورم: که اسم اعظم خداوند را که اگر بر کوه بخوانم بی تاب می گردد... اما نه یک بار که هزار بار از روی مهر و محبت بر دل احمق خواندم،ولی سودی نداشت! مرد پرسید: حکمت چیست؟ چرا دعایت آن جا اثر کرد ولی این جا درمانی نکرد؟ گفت: رنج احمقی، قهر خداست ولی رنج کوری، ابتلاست... ابتلا و بیماری رنجی است که باعث رحم دیگران می شود اما احمقی رنجی است که باعث زخم و قهر دیگران می گردد و مانند داغِ خداوند است که بر جان هرکس بخورد، همچون قفلی که مهر و موم شده باشد هیچ دستی نمی تواند برای آن چاره ای بیابد! امام علی علیه السلام: از احمق بر حذر باش ؛ زيرا آدم احمق، خودش را اگر چه بدكار باشد نيكوكار مى داند و ناتوانيش را زيركى و شرّ و بديش را خير و خوبى مى شمارد. همچنین فرمود: آدم احمق،با تحقير و خوارى هم درست نشود. 📚 ٣ص٢٢٥ ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
ستارخان در خاطراتش می گوید: من هیچوقت گریه نکردم، چون اگر گریه می کردم آذربایجان شکست می خورد و اگر آذربایجان شکست می خورد ایران شکست می خورد. اما در زمان مشروطه یک بار گریستم. و آن زمانی بود که 9 ماه در محاصره بودیم بدون آب و بدون غذا. از قرارگاه آمدم بیرون، مادری را دیدم با کودکی در بغل، کودک از فرط گرسنگی به سمت بوته علفی رفت و بدلیل ضعف شدید بوته را با خاک ریشه می خورد، با خودم گفتم الان مادر کودک مرا فحش می دهد و می گوید لعنت به ستارخان. اما مادر، فرزند را در آغوش گرفت و گفت: "اشکالی ندارد فرزندم، خاک می خوریم، اما خاک نمی دهیم." آنجا بود که اشک از چشمانم سرازیر شد . جاویدان باد نام کسانی که بخاطر عزت این مملکت و آب و خاک، جانانه ایستادند ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
 ابوعلي سينا ، هنوز به سن بيست سال نرسيده بود ، که علوم زمان خود را فرا گرفت ، و در علوم الهي و طبيعي و رياضي و ديني زمان خود سر آمد عصر شد . روزي به مجلس درس ابوعلي بن مسکويه ، دانشمند معروف آن زمان ، حاضر شد . با کمال غرور گردويي را به جلو ابن مسکويه افکند و گفت : " مساحت سطح اين را تعيين کن " . ابن مسکويه جزوههايي از يک کتاب ، که در علم اخلاق و تربيت نوشته بود کتاب طهارش الاعراق ، به جلو ابن سينا گذاشت و گفت : " تو نخست اخلاق خود را اصلاح کن تا من مساحت سطح گردو را تعيين کنم ، تو به اصلاح اخلاق خود محتاجتري از من به تعيين مساحت سطح اين گردو " . بوعلي از اين گفتار شرمسار شد ، و اين جمله راهنماي اخلاقي او در همه عمر قرار گرفت . 📚 ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
ابن سیرین كسی را گفت: چگونه ای؟ گفت: چگونه است حال كسی كه پانصد درهم بدهكار است، عیالوار است و هیچ چیز ندارد؟ ابن سیرین به خانه خود رفت و هزار درهم آورد و به وی داد و گفت: پانصد درهم به طلبكار بده و باقی را خرج خانه كن و واى بر من اگر پس از این حال كسی را بپرسم! گفتند: مجبور نبودی كه قرض و خرج او را بدهی! گفت: وقتی حال كسی را بپرسی و او حال خود بگوید و تو چاره ای برای او نیندیشی، در احوالپرسی منافق باشی... ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
برای اینکه زندگی را بهتر بفهمیم باید به سه مکان برویم : 1 . 2 . 3 . • در بیمارستان می‌فهمید که هیچ چیز زیباتر از تندرستی نیست . • در زندان می‌بینید که آزادی گرانبهاترین دارایی شماست . • در قبرستان درمی‌یابید که زندگی هیچ ارزشی ندارد . زمینی که امروز روی آن قدم می‌زنیم فردا سقف‌مان خواهد بود* پس بیایید برای همه چیز فروتن و سپاسگزار باشیم . ✅ کانال نکته های خوب https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
🌹🌹امیرالمومنین على عليه السلام: 💠 اِحذَر كَلامَ مَن لايَفهَمُ عَنكَ ؛ فَإنَّهُ يُضجِرُكَ ؛ 💢از سخن گفتن با كسى كه گفتارت را نمى فهمد بپرهيز كه تو را به ستوه مى آورَد . 📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 20، ص 282 https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
❤ امام صادق عليه السلام: 🔻شش چيز است كه ثواب آن بعد از مرگ به مؤمن مى‌رسد: 1⃣ فرزند صالح كه براى او طلب مغفرت كند. 2⃣ مصحف كه از او بجا مى‌ماند قرآن و ديگران از آن استفاده مى‌كنند. 3⃣ درختى كه به قصد قربت،كاشته باشد. 4⃣ آبى كه به قصد قربت،جارى ساخته است. 5⃣ چاهى كه در بيابانى حفر كرده است. 6⃣ سنّتى كه از خود بجاى گذاشته و آيندگان از او پيروى مى‌كنند 📘گلچین صدوق/ج۱/ص۱۳۳ https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g
✅ ویژه روز و 🔹وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَي جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَي عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 💢و به زنان با ايمان بگو: از بعضى نگاه هاى خود نگاه هاى غير مجاز چشم پوشى كنند و دامن هاى خود را حفظ نمايند و جز آنچه به طور طبيعى ظاهر است، زينت هاى خود را آشكار نكنند و بايد روسرى خود را بر گردن خود بيفكنند تا علاوه بر سر، گردن و سينه ى آنان نيز پوشيده باشد و زينت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر خود، يا پدر خود يا پدرشوهر خود، يا پسر خود، يا پسرشوهر خود كه از همسر ديگر است يا برادر خود، يا پسربرادر خود، يا پسرخواهر خود، يا زنان هم كيش خود، يا آنچه را مالك شده اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتگزار كه تمايل جنسى ندارند، يا كودكانى كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسى زنان آگاه نيستند. و نيز پاى خود را به گونه اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گرديد و به درگاه خدا توبه كنيد تا رستگار شويد. 📚سوره نور، آیه ۳۱ 🔴 👇👇 💢با اينكه خداوند در قرآن به جزئيات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بيان آنها و بسيارى از مسائل ديگر را به عهده ى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله گزارده، ولى در بيان مسائل خانوادگى و تربيتى به ريزترين مسائل پرداخته است. 💢همچنان که مردان بايد از نگاه آلوده به زنان بپرهيزند زنان نيز نبايد از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه بايد نگاه خود را كنترل كنند و زينت و زيبايى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست ها كه به طور طبيعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى شود. 💢امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از آيه ى «يَغضُضنَ من ابصارهنّ و يحفظوا فروجهنّ» آن است كه زنان به عورت زنان ديگر نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه ديگران حفظ نمايند. 📚تفسير نورالثقلين 💢پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در تفسير جمله ى «الاّ لِبُعولتهنّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روى و موى خود را براى شوهر آرايش نمى كنند و نيازهاى شوهر را برآورده نمى سازند، لعنت كرده است. 📚تفسير نورالثقلين 🔴 👇👇 👈در لزوم عفّت و پاكدامنى و ترك نگاه حرام، بين زن و مرد فرقى نيست. «يَغضّوا - يَغضُضن - يَحفظوا - يَحفظن» 👈جلوه گرى زنان، در جامعه ممنوع است. «ولا يُبدين زينتهنّ» 👈ظاهر بودن قسمت هايى از بدن كه به طور طبيعى پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعى ندارد. «الاّ ما ظَهَر منها» 👈در اين آيه، در ميان انواع پوشش ها، نام مقنعه و روسرى آمده و اين دليل بر اهميّت پوشش سر و گردن و سينه است. «و ليضربن بخُمُرهنّ على جيوبهنّ» 👈در وضع قانون بايد به ضرورت ها، واقعيّت ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست ها تا مچ، واجب مى شد، براى عموم زنان مشكل بود) «الاّ ما ظَهر منها» 👈اسلام به نيازهاى غريزى انسان پاسخ مثبت مى دهد. «الاّ لبُعولتهنّ» 👈پوشيدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايى هاى زن شود، جايز نيست. «ولا يضربن بارجلهنّ ليعلم ما يخفين من زينتهنّ» 👈زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكت ايمانهنّ» 👈زن، مى تواند زينت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولى نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نسائهنّ» 👈حجاب و پوشش زن به خاطر تمايلات جنسى مردان است. لذا در برابر مردانى كه ميل به همسر ندارند پوشش لازم نيست. «غير اولى الاِربَة من الرجال» 👈حجاب وپوشش، واجب است. «وليَضربنَ بخُمُرهنّ» 👈هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «ليعلم مايُخفين من زينتهنّ» 👈با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعى ندارد. «ولا يُبدينَ زينتهنّ» https://t.me/joinchat/AAAAAD6-XqFRfH2MhUjA3g