eitaa logo
حَیَّ عَلَی الله
1.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
7.2هزار ویدیو
121 فایل
کانالی با موضوعات مختلف به همراه کنفرانس با صلوات وارد شو اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم وصیت و دلنوشته های شهدای عزیزانتان را با ما به اشتراک بگذارید و به رسالت زینبی خود عمل کنید https://eitaa.com/Sahebzamanalamann
مشاهده در ایتا
دانلود
⤵️یکی از شاگردان مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نقل میکند: «زمانی بنده به اتفاق شیخ رجبعلی به زیارت حضرت شاه عبدالعظیم حسنی علیه السلام مشرف شدیم. شاه پهلوی، در آن زمان، تازه دستور داده بود که چند قسمت از خیابانهای اطراف حرم را آسفالت کنند. ما هم پس از انجام نماز و زیارت، به قهوه خانه ای در نزدیکی حرم رفتیم. در آنجا من به شیخ عرض کردم که: جناب شیخ، نگاه کنید که چقدر برای حضرت، احترام قائل شده اند و دور حرم ایشان را آسفالت کرده اند! شیخ در همان لحظه، در من تصرفی کردند که بواسطه آن، تمام خیابانها را چون رودخانه ای از خون دیدم، و امواج خون بر روی یکدیگر می غلتید. بعد شیخ فرمودند: این آسفالت را با قطره قطره خون مظلومین و بیچارگان درست کرده اند. این به ظاهر خدمت آنها، بواسطه ظلمی است که به مردم روا می دارند.» ⤴️(عرفا در مقابل حکومت پهلوی) @ala_allah
🚨جواب مرحوم الهی قمشه ای به دربار شاه در زمان پهلوی، دربار به همه شعرا گفته بود که شعر در مدح شاه و ایران بگویند یکی از آنها هم طبیعتاً مرحوم حکیم و ادیب و عارف کم نظیر و شاعر نامدار آیت الله الهی قمشه ای رحمه الله بود و از ایشان نیز این کار را خواسته بودند، اما این مرد عارف در جواب زیبا سروده بود که: (1) جهان کشور من خدا شاه من نداند جز این قلب آگاه من 📚(1) کتاب خرمن معرفت @ala_allah
🚨مجالس ذکر مصیبت در شرایط سخت حکومتی در خفقان حکومت پهلوی ، یک سال شرائط جوری شد که در ایام فاطمیه حتی بعضی از مراجع هم مجالس روضه را تعطیل کرده بودند. عده ای به مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی گفتند: آقا روضه نگیریم که عمال حکومت سوء استفاده می کنند و به بهانه آن شما را اذیت می کنند. ایشان فرمودند: «باید روضه مان را همچون سابق داشته باشیم. به علاوه حالا که بیچاره و گرفتار هستیم باید بیشتر و با حال بهتری مجالس اهلبیت (علیهم السلام) را برگزار کنیم که شاید خدا به برکت اهلبیت(علیهم السلام) ما را از این مشکل نجات دهد!» عرض کردند: آقا حالا که می خواهید روضه بگیرید، پس خودتان به مجلس تشریف نیاورید یا کمتر بیائید. آقا در جواب فرمودند: «ما مردم را دعوت کنیم برای مجلس عزا و خودمان نیاییم اگر بلائی قرار است نازل شود ما هم با مردم هستیم.» لذا مجلس روضه را همچون سابق برگزار کردند، و جمعیت زیادی در جلسه شرکت کرده بودند. بعد ازظهر آن روز ساواک به منزل ایشان وارد شده و افراد دفتر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد آمدند کنار اتاق شخصی ایشان، شیشه اتاق را شکستند و گاز اشگ آور به داخل اتاق انداختند که آقا به خاطر همین امر به اتاق کناری تشریف برده بودند. به خاطر همین قضیه حال آقا و عیالشان وخیم شد و آنها را به بیمارستان منتقل کردند. جالب اینکه با اینحال آقا فردای همان روز روضه را برگزار کردند که البته افراد محدودی شرکت داشتند. 📚کتاب نوری از ملکوت @ala_allah
«در سال 1329، وضع اقتصادی و کشاورزی ایران خراب بود. در آذربایجان مردم از بی نانی و قحطی در عذاب بودند. هر روز صبح که ما از خواب بیدار می‌شدیم، می‌دیدیم که چند نفر از گرسنگی مرده‌اند. در شمال ایران، اغلب بچه‌ها، شکم‌های بزرگ و رنگ پریده داشتند، چون به مالاریا مبتلا بودند. در کرمان و بندرعباس، کیفیت آب اینقدر بد بود که مردم به بیماری به نام پیوک مبتلا بودند.» 📚( اردشیر زاهدی، راز‌های ناگفته، به کوشش پری اباصلتی و هوشنگ میرهاشم، چاپ اول، انتشارات به آفرین، 1381، ص. 34) @ala_allah
🖼عبدالرضا پهلوی و همسرش پری‌سیما زند در شکار ▪️عبدالرضا پهلوی (۱۳۰۳ تهران - ۱۳۸۳ فلوریدا) هفتمین فرزند و چهارمین پسر رضا شاه پهلوی و نخستین فرزند وی از عصمت دولتشاهی بود. عبدالرضا پهلوی درمهرماه ۱۳۰۳ به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و مقدمات نظام را در تهران سپری کرد. 👆👆👆👆 @ala_allah
✋اکنون ما کدام نظر را بپذیریم؟ 💬آیا آن نظر را بپذیریم که مدعی است ایران و غیرایران در جاهلیت عمیقی فرو رفته بود، افکار و عقاید به پستی گراییده بود، حکومتها فاسد گشته بود، نظامات اجتماعی فاسد، ستم فراوان، توده‏ها ناراضی و جهان نیازمند به یک تحول و نوسازی بود؛ اسلام آمد و این رسالت را انجام داد، معیارها را دگرگون ساخت، بندها را پاره کرد و خوابها را از کلّه‌ها پرانید و روحی تازه به پیکر نیمه جان ملتها و از آن جمله ملت ایران دمید، 💬و یا این نظر را که می‌گوید همه چیز داشتیم، اسلام آمد و همه را از ما گرفت؟. خوشبختانه همان‏طور که قبلًا گفتیم تاریخ جهان و ایران مقارن ظهور اسلام روشن است. مطالعه مختصری در تاریخ، وضع را روشن می‌کند. کافی است ببینیم که ایران قبل از اسلام از لحاظ نظام فکری و اعتقادی چه افکار و معتقداتی داشته است و ارزش آن معتقدات چیست، نظامات اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی، سیاسی آن روز ایران چه نظاماتی بوده است؛ سپس آنها را با نظامات فکری، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، اخلاقی اسلام با توجه به متن تاریخ مقایسه و نتیجه گیری کنیم. 📚 | استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص144 @ala_allah
⤵️(پروفسور ارنست کونل آلمانی، استاد هنر اسلامی در دانشگاه برلین در سالهای 1935- 1964) می‌گوید مسلمانان از نژادهای مختلف بر روی اختلافات نژادی خود پل بسته بودند؛ یعنی اسلام برای اولین بار توانست کلیتی و وحدتی سیاسی و اجتماعی براساس عقیده و مرام و مسلک به وجود آورد،🤝 و همین جهت تسهیلات زیادی از لحاظ ایجاد تمدنی عظیم و وسیع به وجود آورد. از این گونه اظهارنظرها فراوان می‌توان یافت. 📚 | استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص136 @ala_allah
خون یعنی چه؟ نژاد یعنی چه؟ نسب افتخارآمیز هرکس دین اوست، مردانگی هرکس عبارت است از خلق و خوی و شخصیت و کاراکتر او، اصل و ریشه هرکس عبارت است از عقل و فهم و ادراک او. چه ریشه و اصل نژادی بالاتر از عقل؟! یعنی به جای افتخار به استخوانهای پوسیده گندیده، به دین و اخلاق و عقل و فهم و ادراک خود افتخار کنید. راستی، بیندیشید ببینید سخنی عالیتر و منطقی‏تر از این می‌توان ادا کرد؟!. 📚استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص69 @ala_allah
اگر ما ایرانیان بخواهیم بر اساس نژاد قضاوت کنیم و کسانی را ایرانی بدانیم که نژاد آریا داشته باشند، بیشتر ملت ایران را باید غیرایرانی بدانیم و بسیاری از مفاخر خود را از دست بدهیم؛ یعنی از این راه بزرگترین ضربت را بر ملیت ایرانی زده‌ایم. الآن در ایران قومها و قبایلی زندگی می‌کنند که نه زبانشان فارسی است و نه خود را از نژاد آریا می‌دانند. به هر حال در عصر حاضر دم زدن از استقلال خونی و نژادی خرافه‏ای بیش نیست 📚استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص57 @ala_allah
⁉️آیا دین یعنی خرافه⁉️ پرسش شما در واقع از مرز میان خرافات و حقیقت و معیار بازشناسى خرافه از حقیقت مى باشد. دین الهی آمده است تا قدرت فکرى بشر را تقویت کند و با هر گونه خرافه، به هر رنگ آن - حتى اگر به پیشرفت اهداف دین هم کمک کند - سرسختانه مبارزه کند. به طور خلاصه مى توان گفت «خرافه»؛ یعنی چیزى که فاقد سند و مدرک باشد و مردم بدون هیچ اصل و ریشه اى بدان معتقد باشند که موارد آن ممکن است که زیاد هم باشد. در برخورد با مسائل دینی یک سری از آنها پایه و اساس و مدرک دارند و یک سری دیگر این گونه نیست و ممکن است از خرافات و جعلیات محسوب شوند. در شناخت این دو گونه می توان گفت ملاک شناخت حقیقت در حوزه معارف دینى دو منبع اصلى دارد که عبارت است از وحى و عقل. اگر هر یک از عقل یا وحى موضوعى را تأیید نمود به عنوان حقیقت مى پذیریم. البته باید توجه داشت که استفاده از عقل و وحى ضوابطى دارد که دانشمندان مسلمان در تنقیح آن ضوابط زحمات بسیارى کشیده اند و باید به آن ضوابط توجه نمود. آیا همین مقدار که فلسفه و علت اموری مانند پوشاندن سر در دستشویی، ورود به دستشویی با یک پای خاص، نپوشیدن شلوار در حالت ایستاده و.... برای ما روشن نبود و در آزمایشگاه ثابت نشد و دلیلی علمی و مشت پرکن بر آن نداشتیم این خرافات است و ساخته ذهن بشر است؟ آیا معنای این سخن کنار گذاشتن دستورات بسیاری از شریعت و اسلام ناب محمدی که عمل به آنها سعادت دنیا و آخرت و سلامت جسم و روح را در پی دارد نمی باشد؟ آیا این گونه آداب و دستورات دین مانند عقیده به شوم بودن عدد 13 است که در خرافه بودن و بی اساس بودن آن هیچ شکی نیست؟ آیا عقل و اندیشه بشری می تواند به همه علل و اسرار آداب و دستورات ناب اسلامی که ره آورد وحی و ارتباط با عالم غیب است راه یابد و در این صورت این دستور و حکمی عقلانی و منطقی و غیر خرافی بود و گرنه محکوم به خرافه بودن بود؟ و اگر معیار خرافی بودن این باشد دیگر چه نیازی به انبیا و وحی و کتب آسمانی بود؟   بعد از این مقدمه توجه شما را به چند نکته جلب مى کنیم: اول : عقل توانایى درک همه ى حقایق را ندارد و یکى از حکمت هاى نیاز به وحى نیز همین نکته مى باشد. دوم : علوم تجربى در حوزه خودش قابل استناد است که البته محدود به امور مادى مى باشد. سوم :حرف عدم درک یک چیز موجب انکار آن نمى شود، اگر در روایات معتبر براى انگشتر عقیق خواصى ذکر شده که ما از درک آن از طریق عقل یا تجربه عاجزیم، نباید منکر گردیم. چرا که از یک سو عقل ناتوان است و از سوى دیگر بسیارى از امور به مرور زمان در علوم تجربى روشن مى گردد. ما به استناد علم کامل و عصمت معصومین(ع) از کلمات آنان تبعیت مى کنیم و علم و عصمت آنان را با ادله قطعى، عقلى و نقلى اثبات مى کنیم. بنابر این در شناخت خرافه از حقیقت تکیه گاه اصلى معیارهاى شناخت است.  براى آگاهی از معیارهاى شناخت و ارزش معلومات نگاه کنید: 📚1. آیة الله جوادى آملى، معرفت شناسى در قرآن، اسراء، قم. 📚 2. علامه طباطبایى، اصول فلسفه و روش رئالیسم با پاورقى هاى شهید مطهرى، مقاله چهارم @ala_allah
🔹اولین اقرار کننده‌های عالم ذر همه ما در عالم ذر به وحدانیت حضرت حق اقرار کردیم. در روایت دارد اول کسی که در این جمعیت کثیر بدون تأخیر بلند شد و بر دیگران سبقت گرفت و به ربوبیت خداوند اقرار نمود نبی اکرم صلی الله علیه و آله بود بعد از آن بلافاصله امیرالمؤمنین بود و بعد بقیه معصومین علیهم السلام اقرار کردند. بعد از آنها انبیاء و بعد مردم بلی گفتند. چون که نبی اکرم صلی الله علیه و آله و چهارده معصوم علیهم السلام اولین کسانی بودند که در عالم ذر جواب حضرت احدیت را دادند، حضرت حق بلافاصله فرمود: ای ملائکه و ای مخلوقات من، شاهد باشید که من علم خودم را نزد چهارده نور مقدس گذاشتم. 📚( بحارالأنوار ج : 5 ص : 257 و ج : 15 ص : 15) ⤴️آیت‌الله ناصری قدس‌سره @ala_allah