eitaa logo
حَیَّ عَلَی الله
1.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
7.2هزار ویدیو
121 فایل
کانالی با موضوعات مختلف به همراه کنفرانس با صلوات وارد شو اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم وصیت و دلنوشته های شهدای عزیزانتان را با ما به اشتراک بگذارید و به رسالت زینبی خود عمل کنید https://eitaa.com/Sahebzamanalamann
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ ضرورت خودسازی 💫🍃ای مردم! خوشا به حال کسی که عيب شناسی نفس، او را از عيب_جويی ديگران باز دارد و خوشا به حال کسی که به خانه و خانواده خود پردازد و غذای حلال خود را بخورد و به اطاعت پروردگار مشغول باشد و بر خطاهای خويش بگريد، همواره به خويشتنِ خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.🍃💫 📣خطبه۱۷۶بندهشتم @ala_allah
🔻موعظه پذیری🔻 ⚡️ بعضی‌ها رو تا میخوای نصیحت کنی، بهشون بر میخوره.😠 👈 زود جبهه می‌گیرن و میگن: 😡 «تو میخوای منو نصیحت کنی؟!» ☝️ در صورتیکه از نظرِ قرآن كریم، انسان در تمامِ مدّتِ عمرش نیاز به موعظه و پند و اندرز و نصیحت داره. چه کوچیک باشه، چه بزرگ.👶👨 چه زن باشه، چه مرد.🧕👱 چه پیر باشه، چه جوون.👴🏻👨🏻 ❗️ حتّی پیامبرها و خانواده‌شون هم نیاز به موعظه دارند. قرآن رو ببینیم👇 ✅️️ حضرت لقمان، فرزندش رو موعظه میکنه:↶ 🕋 وَ إِذْ قٰالَ لُقْمٰانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يٰا بُنَيَّ لاٰ تُشْرِكْ بِاللّٰهِ إِنَّ اَلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ. (لقمان/۱۳) 💢 یاد کن هنگامى را که لقمان پسرش را موعظه می‌کرد، و به او گفت: 💢 «اى پسرم، نسبت به خدا شرک نداشته باش، که به راستى شرک گناه بزرگی است». ✅️️ حتّی خدا، حضرت نوح با اونهمه سنّ و سال رو هم موعظه میکنه: 🕋 قَالَ یَا نُوحُ... فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَن تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ (هود/۴۶) 💢 ای نوح! چیزی را که نسبت به آن علم نداری، از من طلب نکن. 💢 من تو را موعظه می‌کنم، که مبادا از جاهلان و نادانان باشی. ✅️️ حتّی پیامبر اسلام (ص) با اونهمه عظمت، گاهی به جبرائیل می‌فرمود: «عِظنِی» یعنی منو موعظه کن. (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۴۷۱). ❌ آثارِ بزرگ موعظه رو جدّی بگیریم. 👈 تحمّلِ شنیدنِ موعظه رو داشته باشیم. چون در شنیدن اثری هست، که در دانستن نیست.🤔 @ala_allah
امام هادی علیه السلام در مورد عواقب زیانبار تکبر مذموم و منفی می‌فرماید: «مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَیْهِ؛ (1) آن کس که خودپسند و از خود راضی است، غضب‌کنندگان به وی زیاد خواهند بود.» سعدی در شرح این معنی می‌گوید: به چشم کسان در نیاید کسی که از خود بزرگی نماید بسی بزرگان نکردند بر خود نگاه خدابینی از خویشتن‌بین مخواه تواضع سر رفعت افرازدت تکبر به خاک اندر اندازدت ز مغرور دنیا ره دین مجوی خدابینی از خویشتن‌بین مجوی (2) امام هادی علیه السلام در ادامه فرمایش خود به نتایج سوء تکبر و فخرفروشی اشاره کرده و می‌افزاید: «وَ الزَّهْوُ جَالِبُ الْمَقْت وَ الْعُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَى الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ؛ (3) خود برتربینی و رفتار متکبرانه، دشمنی و نفرت می‌آورد و خودخواهی و خودپسندی آدمی را از طلب علم باز می‌دارد و حقّ دیگران را ناچیز می‌شمارد و موجب نادانی می‌شود.» اما گاهی تکبر خوب و پسندیده است و آن در صورتی است که نیت خیری در کار باشد، مثلاً انسان در مقابل افراد سرکش و شیطان‌صفت تکبر نماید. 📚1) بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۳۱۶. 📚2) بوستان، باب چهارم، در تواضع. 📚3) بحارالأنوار، ج ۶۹، ص ۱۹۹، باب ۱۰۵، جوامع مساوی الأخلاق. @ala_allah
💐پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: اقبل الحقّ ممّن أتاک به من صغیر أو کبیر و إن کان بغیضا بعیدا و اردد الباطل على من جاءک به من صغیر أو کبیر و إن کان حبیبا قریبا؛ سخن حق را از هر که شنیدى بپذیر اگر چه دشمن و بیگانه باشد و ناحق را از هر که شنیدى نپذیر اگر چه دوست و نزدیک باشد. 📚نهج الفصاحه @ala_allah
کشاورزى را در نظر بگیرید که مشغول بذرافشانى است، قسمتى از این بذرها را ممکن است به روى سنگ ها بریزد، مسلماً هرگز بارور نخواهد شد. قسمت دیگرى را روى قشرهاى نازک خاک مى ریزد که سنگ هاى سخت را پوشانده اند، در اینجا بذرها جوانه اى مى زنند، اما چون محل کافى براى پیشرفت ریشه ها موجود نیست، به زودى مى خشکند و از بین مى روند. و قسمت دیگرى را روى خاک هائى مى ریزد که عمق زیادى دارد، ولى در لابلاى آن بذرها، علف هرزه هاى مزاحم موجود است، این بذرها نمو مى کند و ریشه مى دواند، ولى به زودى خارها و علف هرزه ها بر آنها مى پیچد و آنها را خفه مى کند. از همه این بذرها خوشبخت تر، بذرهائى است که در میان خاک هاى عمیق و بدون مزاحم قرار گیرند، چیزى نمى گذرد، جوانه مى زنند، شاخ و برگ مى آورند، تنومند و پر بار مى شوند. سخنان حق، که از دهان انبیاء و فرستادگان الهى و جانشینان معصوم آنها خارج مى شود، همانند این بذرها است، دل هائى که چون سنگ خارا است، هرگز آن را نمى پذیرد، و دل هائى که نرمش ضعیف و کمى دارد، موقتاً مى پذیرد، سپس آن را بیرون مى افکند، و دل هائى که آماده پذیرش است اما خارهاى هوا و هوس و شهوات و صفات رذیله در آن روئیده، تأثیر آن را خنثى مى کند. تنها دل هائى سخنان این پیشوایان بزرگ را مى پذیرد و پرورش مى دهد و بارور مى کند، که هم روح حق جوئى و حق طلبى بر آن حاکم است، و هم از این صفات بد خالى است، و آن دل هاى مؤمنان است، آرى، «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ»؛ (پند و اندرز ده که مؤمنان را فایده مى بخشد). (1) ـ (2) 📚(1). سوره ذاریات، آیه 55. 📚(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 22، ص 394. @ala_allah
📹مقصود از اینکه میگویند در دین اجباری نیست یعنی چه؟ ؟؟ 🔴 دین آداب و رسوم نیست 📌 برخی در فهم این آیه شریف به خطا می‌روند و گمان می‌کنند که اسلام آزادی در پذیرفتن یا نپذیرفتن دین را برای انسان تضمین کرده و بر پایۀ اصلِ آزادیِ فردی که تمدن‌های نو به آن معتقدند، هرگونه اجبار بر دین‌داری را منع کرده است؛ اما این پندار کاملاً خطاست، زیرا اسلامی که از اساس برای آزادی انسان از پرستش بت‌ها بر اساس توحید آمده، امکان ندارد اجازه دهد که او از اصل آزادی‌اش عقب‌نشینی کند و در پرستش‌ بت‌های زمین غرق شود. 📌 همچنین اسلام برخلاف تمدن‌های غربی، عقیدۀ توحید را موضوعی مربوط به رفتار شخصی افراد قلمداد نمی‌کند، بلکه آن را قاعده‌ای بنیادین برای همۀ وجود تمدنی خود می‌داند و چنان‌که دموکراسی غربی (هر اندازه هم که به آزادی فردی معتقد باشد) به افراد اجازه نمی‌دهد که با خودِ اندیشۀ آزادی مبارزه کنند و اندیشه‌های دیکتاتوری و فاشیسم را بپذیرند، اسلام نیز نمی‌تواند هرگونه تمردی را در برابر پایه‌های بنیادین خود به رسمیت بشناسد. 📚کتاب آموزه‌های وحی، صفحه ۸۵ 🌺شهید سید محمدباقر صدر 👆👆👆👆 @ala_allah
💠 مبارزه با آداب و سنن نادرست 🍃 هنگام ورود حضرت به شهر انبار، دهقان‌ها و خوانین و بزرگان شهر پشت سر حضرت شروع به دویدن کردند. حضرت دلیل این عمل را جویا شد. 🔶🔸 گفتند: «ما این چنین امرا و بزرگان‌مان را تکریم می‌کنیم.» 🍃 حضرت فرمود: «به خداوند سوگند، با این کار هیچ نفع دنیوی نصیب امرای شما نمی‌شود و تنها خود را به زحمت می‌افکنید. در آخرت نیز سودی نمی‌برید و موجب عقوبت شما می‌شود. *خسارتی بیشتر از آن نیست که انسان درپی سختی و زحمتی که متحمل می‌شود، گرفتار عذاب شود.* همچنان‌که بالاترین منفعت، انجام عملی راحت و مصون ماندن از آتش دوزخ است.» 📙 بحارالانوار،ج۴1، ص۵۵ 🔷 روایت گویای آن است که حضرت نمی‌پسندید افراد با رسومات واهی موجبات سختی و مشقت خود و دیگران را فراهم آورند؛ زیرا *شأن انسان فراتر از آن است که با برخی آداب و رسوم بی‌‌پایه تحقیر شود.* حضرت در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی، سعی داشت در نگرش افراد تغییر ایجاد کند. در عین حال که رعایت احترام و حفظ آداب اجتماعی را لازم می‌دانست؛ اما سنت‌های غلط و اعتقادات موهوم و بی‌ارزش را ریشه‌کن می‌کرد. 🍀 *چه بسیار کارهای سهل و آسان که موجب قرب و وصال ما نزد خداوند می‌شود.* 🔷 امام‌صادق علیه‌السلام از قول پدرشان حضرت امام‌باقر علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 *«مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا كَانَ خَیراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیامٍ نَهَارُهَا وَ قِیامٍ لَیلُهَا وَ یبْنِی اللَّهُ لَهَا بِكُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا مَدِینَةً فِی الْجَنَّةِ- وَ غَفَرَ لَهَا سِتِّینَ خَطِیئَةً»* 🔅 «هیچ زنی نیست که آب به همسرش بنوشاند، مگر این که این کار برای آن زن از عبادت یک سال که روزهایش روزه باشد و شبهایش به عبادت بایستد بهتر است و خداوند به پاداش هر جرعه آبی که به همسرش می‌دهد برای او در بهشت شهری می‌سازد و شصت خطا از خطاهای او را می‌بخشد.» 📘 وسائل الشیعه.ج۲۰، ص۱۷۲. 🔷 این امور سهل و آسان که قرب الهی را به‌دنبال دارد در مقابلِ انجامِ اعمالی مشقت‌آور و سخت است که جز خسارت دنیوی و عقوبت اخروی ثمری ندارد. 💠 بنابراین *تلازمی بین سختی عمل و مقبولیت آن وجود ندارد و مهم مطابقت آن با شریعت و نیت تقرب نزد خداوند است.* *گفتند خلائق که تویی یوسف ثانی* *چون نیک بدیدم به حقیقت به از آنی* *شیرین‌تر از آنی به شکرخنده که گویم* *ای خسرو خوبان که تو شیرین زمانی* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» @ala_allah
🔵دلیل هدايت 🔹در زیارت جامعه در مورد اهل بیت علیهم السلام می خوانیم: وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِي السِّرِّ وَ الْعَلاَنِيَةِ ترجمه این عبارت این است که شما اهل بيت عصمت و طهارت بنده‌های خدا را نصیحت کردید و این نصیحت شما هم لله بود و هم در سر و علانیه بود. در هر دو حالت شما عالم وجود را راهنمایی و ارشاد کردید. در علم معانی و بیان می‌گویند حَذفُ المتعلَقِ یُفیدُ العُمُوم. در اینجا متعلق و مفعول نصیحت محذوف است، یعنی نگفته چه کسی را نصیحت کردید. لذا از حذف آن عموم متعلق را می‌فهمیم. یعنی جمیع عالم وجود را شما به حق هدایت و راهنمایی کردید. لذا حضرت صادق علیه السلام در روایتی می‌فرماید: لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّه(الكافي ج : 1 ص : 193) اگر ما نبودیم کسی خدا را عبادت نمی‌کرد. آنانکه در عالم وجود آمدند و خدا را به آنچه که سزاوار شناخت هست شناختند و به دیگران معرفی کردند، اهل بيت عصمت و طهارت بودند. ⤴️آیت الله ناصری ره @ala_allah
❤️وجه الله❤️ 🍃حضرت صادق علیه السلام  می¬فرمایند: حضرت حق بود و هیچ شیئی با او نبود، نه معلومی‌با او بود و نه مجهولی، خدا بود و نه عرش، نه کرسی، نه قلم، نه لوح، نه آسمان و نه زمین، هیچ نبود، حضرت حق اراده کرد که موجوداتی بیافریند، اول موجودی که آفرید نور نبی اکرم صلی الله علیه و آله و ما اهل البیت بودیم، که از نور عظمت خودش آفرید، ما در این جو لایتناهی مشغول تسبیح و تهلیل حق بودیم. و در ادامه روایت مطالب عجیبی در مورد اسرار ولایت مطرح می‌نمایند. 🔹در قسمتهای بعدی روایت دارد که حضرت حق فرمود: فَكُلُّ شَيْ‏ءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهِي وَ أَنْتُمْ وَجْهِي(بحار الانوار ج : 25 ص : 19) یعنی جمیع اشیاء معدوم می‌شوند مگر وجه من و وجه من شما چهارده نور مقدس هستید. در ذیل آیه «وَ يَبْقَى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الجْلَالِ وَ الْاكْرَامِ»( الرحمن/27) هم روایت دارد مراد از این وجه الله که باقی می‌ماند و فانی نمی‌شود چهارده نور مقدس هستند.( بحارالأنوار ج : 24 ص : 192) خود وجه هم از نظر حروف ابجد چهارده است. واو شش و جیم سه و هاء هم پنج است که در مجموع چهارده می‌شود. منظور اینکه اهل بیت اینقدر به خدا نزدیک بودند و قرب مقامی‌دارند که اول مخلوق و سر سلسله مخلوقات هستند. @ala_allah
enc_16579833451035938615010-۱.mp3
3.15M
🔉🔊نواهنگ فوق‌العاده محشر بسیار زیبا و فوق‌العاده عالی پاشو بریم نجف باصدای محمد فصولی 🎼غدیر یعنی که لبیک به پیغمبر غدیر یعنی که از دل دارم باور که نیست راه نجاتی به جز حیدر❤️ 👌👌👌👌👌 ⤴️از دست ندیها ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 😍😭😍😭😍😭😍😭😍 👆👆👆👆👆👆👆👆👆 👌👌👌👌👌👌👌👌👌 ✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @ala_allah