2⃣ چیدن سفره هفت سین:
چیدن این سفره، هر چند ضرری به جایی نمی زند و به عنوان سنتِ شب عید رسم شده است، اما باید دانست که مبنای عقلی و شرعی ندارد و صرفاً چون گذشتگان چنین می کردند برخی نیز چنین می کنند.
9)
3⃣ سیزده بدر:
یکی از خرافاتی که جنبه بین المللی پیدا کرده نحوست 13 است به گونه ای که در یکی از ساختمان های سازمان ملل دیده شده که طبقه 13 را 1+12 نوشته اند تا گرفتار شومی آن نشوند! 13 نوروز را هم برخی از مردم سنّت گرا، شوم می دانند و خروج از منزل را ضروری می پندارند و برخی از محققان سرچشمه آن را به اصحاب الرس می رسانند.
می گویند آن ها دوازده شهر داشتند که هر کدام از آن ها به اسم یکی از ماه های شمسی بود. یکی اسمش فروردین و دیگری اردیبهشت، سومی خرداد، به همین ترتیب... آنان درختان صنوبر را می پرستیدند، چون منبع درآمد خوبی بود. روز اول از تمام 12 شهر به شهر فروردین می آمدند و جشنی بر پا می کردند. فردای آن روز به شهر اردیبهشت می رفتند، ولی روز سیزده جمع کثیری به بیابان ها رفته و جشن گرفته و پایکوبی می کردند. بنابر این سیزده بدر سنّتی از بت پرستان و چهارشنبه سوری سنّتی از آتش پرستان به شمار می رفت.[7]
10)
مکتب اسلام، زمان را مقدس شمرده و بر آن سوگند خورده است: «و العصر * انّ الانسان لفی خسر؛[8]سوگند به زمان که انسان پیوسته در خسران و زیان کاری است». اگر زمانه سیاه و نحس می شود به دلیل حوادث شومی است که بشر در آن ایجاد می کند وگرنه آنات زمان، پاک و مستعد تکامل بشر است. هم چنین اسلام، پیروی از منجّم و کاهن را خرافی می شمارد، زیرا منجّم مانند کاهن و کاهن همانند ساحر و آن هم کافر است. ساحر و کاهن و غیب گو، دروغگویند و همگی در آتش جهنم معذّب خواهند شد.
در هر صورت آیین اسلام نه تنها خرافات را از جزیرة العرب بر طرف ساخت بلکه از فرهنگ تمام ملت ها زدود. با تشکیل جلسات مناظره، یهود و نصاری را که عزیر و مسیح را پسر خدا می دانستند محکوم ساخت و فال بینی و توسل به رمل و جفر را نیز خرافی تلقّی کرد.
خبرگزاری آریا از خرافه پرستی به شکل مدرن نیز خبر می دهد. بر اساس این گزارش اخیراً در برخی از مراکز شهر تهران مثل ایستگاه های مترو و بازار پوشاک، سنگ هایی کوچک در قالب دست بند و گردن بند راه اندازی شده تا به آرامش روح، خونسردی و افزایش اعتماد به نفس مردم کمک کند.[9]
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
11)
آری، این ها خرافه هایی است که «عید نوروز» را سبک و خشن جلوه می دهد و جنبه شادمانه آن را کم رنگ می سازد.
ملت مسلمان ایران که افتخار «اسلامی بودن» را دارد باید از آن ها پرهیز کند و بداند که اسلام همان آیین آزادی بخشی بود که در آغاز طلوعش با تمام خرافاتی که در میان ملل و نحل مطرح بود به مبارزه پرداخت و خرافی ترین ملت جزیرة العرب را به آزادی واقعی رسانید و زنجیرهای بردگی و اسارت را از دست و پای اندیشه و عمل آنان برداشت: «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم»[10] امتی که زنده به گور کردن دختران را غیرت می دانستند و شبیخون زدن و غارت کاروان ها را مردانگی و شجاعت می شمردند به کلی متحول شدند.
قرآن دورنمایی از اندیشه سیاه آنان را در عصر جاهلیت چنین به تصویر می کشد: «و اذا بشّر احدهم بالانثی ظلّ وجهه مسوداً فهو کظیم * یتواری من القوم من سوء ما بشّر به ایمسکه علی هونٍ ام یدّسه فی التّراب الا ساء ما یحکمون؛[11] چون به یکی از آنان مژده تولد دختری را می دادند از شدت غصه و خشم، صورتش سیاه می شد و از کثرت خجالت و ناراحتی، خود را از قوم خویش مخفی می ساخت و در مخفی گاه فکر می کرد که آیا نوزاد دختر را با خواری و ذلت نگه دارد یا زنده زنده آن را به خاک بسپارد. آگاه باشید که تصمیم ناروایی می گرفتند.»
12)
گذشته از بعضی رسوم نادرست و آیین های خرافی که در این ایام انجام می شود، این عید باستانی چون مصادف با آغاز بهار و زنده شدن زمین و زمان است به ماندگاری آن کمک کرده، قداست آن را مضاعف ساخته و خاطرات شیرین را تجدید می نماید. بی جهت نیست که در لحظه تحویل سال، این شعار توحیدی را سر می دهیم:
یا مقلّب القلوب و الابصار
یا مدبّر اللیل و النهار
یا محوّل الحول و الاحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال
📚[1] میزان الحکمه، ج 10، ص 93.
📚[2] نهج الفصاحه، ص 636.
📚[3] من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300.
📚[4] لغت نامه دهخدا، واژه چهارشنبه.
📚[5] تاریخ تمدن، ج آخر، ص 428، آتش را فرزند خدای روشنایی می دانستند.
📚[6] روزنامه جمهوری اسلامی، 11/12/78.
📚[7] هدیه محمدی، از عرشیان تا فرشیان، ص 68.
📚[8] عصر (103) آیات 2 - 1.
📚[9] روزنامه جمهوری اسلامی، 15/10/1386.
📚[10] اعراف (7) آیه 157.
📚[11] نحل (16) آیات 59 - 58.
@ala_allah
🖼سالی که اشتباهی نوروز رو جشن گرفتند!
📚روزنامه اطلاعات، ۲۶ فروردین ۱۳۵۲
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
👆👆👆👆
@ala_allah
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
🚨تحلیل ساواک از انگیزه نوشتن کتاب «غربزدگی» آل احمد
چلال را نماینده جریان غربزدگی میدانند. البته پیش او نیز نظریه پردازان بزرگی در ارائه این نظریه پیشگام بودند. با این حال، جلال با بسط این نظریه وجه تمایز خود با سایر متفکران این عرصه را آشکار ساخت. وی همچنین در برابر بسیاری از جنبشهای سیاسی مواضع خود را اعلام کرد و در کنار روحانیت ایستاد:
«جریانی که از مدرنیزاسیون افراطی و بیمحتوای شاه فاصله گرفته و به سنتها پناه برده بود، نمیتوانست بدون توجه به روحانیت و دین به کارش ادامه داده باشد.
جلال برجستهترین و نه لزوماً عمیقترین نمایندة این نحله بود. هم به دلیل قلم رسایش و هم به دلیل تمایلات خاص مذهبیش، یکی از شاخص ترین افراد این جریان شد و بدین ترتیب بود که او بازگشت خود را با نقد غرب آغاز کرد؛ غربزدگی را نوشت و تلویحاً بلکه تصریحاً سنت و مذهب اصیل را راه حل بیماری غربزدگی عنوان کرد. انتشار این کتاب شروع فصل جدیدی در سیر کلی مبارزاتی بود که بر ضد تجدد و مظهر آن یعنی رژیم پهلوی صورت میگرفت.
تلقی ساواک از این کتاب چنان بود که هدف مؤلف از دید آنها «بدبین ساختن مردم به اوضاع کشور و شورانیدن آنها علیه وضع موجود و بر هم زدن امنیت داخلی کشور» تحلیل شده بود.. اتفاقات پانزده خرداد 1342 جلال را به خود جذب کرد. گفتهاند که وی در خیابانها یادداشت بر میداشت و این یادداشتها بعدها به دست ساواک افتاد.
براهنی مینویسد: جلال از میان همة روشنفکران ایران، تنها کسی بود که با بخشهایی از محتویات قیام پانزده خرداد رابطة فکری و ایدئولوژیکی پیدا کرد و در تحقق برخی از هدفهای آن گام برداشت.»
📚منبع:سقوط: مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1384، صص 236- 237
@ala_allah
🖼برگى از تاريخ، كشف شكنجه گاه ساواك در منزل سرهنگ زيبايى در خيابان بهار
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
👆👆👆👆
@ala_allah
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
🚨رقابت آمریکا و انگلیس در تعیین یک نخستوزیر
در رابطه با نخستوزیری هویدا و حامیان او دیدگاههای مختلفی ابراز شده است. یک دیدگاه معتقد است که او از حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا برخوردار بود و برخی نیز برخلاف این دیدگاه معتقدند که آمریکا علت برکناری او از پست نخستوزیری بود. به باور این گروه، آمریکا درصدد بود به جای هویدا فردی را که کاملاً با آمریکاییان در ارتباط بود، بر سرکار آورد. این شخص کسی نبود جز جمشید آموزگار.
«برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی بر این اعتقاد بودند که مقامات سیاسی امریکا مایلند که دکتر جمشید آموزگار به جای هویدا قدرت سیاسی را در ایران قبضه کند. دوستان نزدیک دکتر اقبال میگفتند که «امریکاییها میل دارند از طریق وی قدرت مالی ایران را در اختیار خود گیرند.» در این ایام آموزگار وزیر دارائی کابینه هویدا و یکی از جدیترین رقبای نخستوزیر به شمار میآمد. اظهار میشد که در برابر این سیاستها بریتانیا از نخستوزیری مهندس شریف امامی که با امریکاییها میانهای ندارد و فرد بیطرفی است[!] حمایت به عمل میآورد.
اضافه میشد در هر حال کابینه هویدا رفتنی است و علت این که وی هنوز بر سر کار مانده این است که شاه تصمیم قطعی در مورد جانشین او اتخاذ نکرده است. گفته میشد در هر حال حزب ایران نوین در آستانه تلاشی قرار دارد و «حکومت حزب ایران نوین چون عامل تصویب قرار داد مربوط به مصونیت مستشاران نظامی امریکا بوده است و مورد مخالفت شدید مردم و جامعه روحانیت به شمار میرود باید تغییر کند تا ناراحتیهای افکار عمومی از این لحاظ تسکین یابد.»
در این ایام آموزگار تعدادی از فارغالتحصیلان امریکا را دور خود جمع کرده بود، آموزگار مشغول دستهبندی بود تا مقدمات نخستوزیری خود را فراهم آورد و حدود 80 تن از تحصیل کردههای امریکا را که در زمره نیروهای کانون مترقی و حزب ایران نوین نبودند سازماندهی میکرد.»
📚منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1383، ص 399
@ala_allah
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
🚨دیدگاه جراید داخلی نسبت به ملی شدن نفت
عمدهترین مخالفان ملی شدن نفت، سلطنتطلبان و انگلوفیلها بودند.
در رأس این گروه از مخالفان شاه قرار داشت.
او در یک مصاحبه با خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در 1950/4/1 عنوان نموده بود «ایران امتیاز استخراج و بهرهبرداری از نفت و مواد خام خود را به کشورها و شرکتهای دیگر نخواهد داد؛ اما تأکید کرد این موضوع شامل امتیاز نفت انگلستان نخواهد شد و باید تا انقضای مدت آن منتظر ماند. شاه با اشاره به مذاکرات مربوط به بازنگری در حق الامتیاز اظهار نمود قیمت نفت رو به کاهش است.»1 جدا از نظر شاه که در مطبوعات مختلف پوشش داده شده است، روزنامهها و جراید داخلی سه دیدگاه متفاوت نسبت به ملی شدن نفت داشتند.
1-گروهی که بیشترین مقالات را در مخالفت با شرکت نفت ایران و انگلیس منتشر کردند. باختر و به سوی آینده در این گروه قرار میگیرند. گروهی که نسبت به گروه اول مخالفتشان از کثرت کمتری برخوردار بود کسرا، اصفهان، ستاره، پرتو، طلوع، داد و اتحاد ملی در این گروه جای دارند و گروهی که از هرگونه اظهار نظر و موضعگیری نسبت به شرکت نفت ایران و انگلیس خودداری کردند، صدای مردم در این گروه جای میگیرد.2
همانطور که مشاهده میشود، موضع کلی مطبوعات داخلی نسبت به موضوع شرکت نفت ایران و انگلیس و ملی شدن نفت، حمایت از ملی شدن نفت بود.
📚1. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، دبیرخانه دائمی همایشها، ایران و استعمار انگلیس: مجموعه سخنرانیها و مقالات، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1391، ص 363.
📚2. علیاصغر مقصودی، "تحلیل رویکرد مطبوعات سیاسی به جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران" فصلنامه سیاست، دوره 46، شماره 1، (بهار 1395) ص ۲۵۸.
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹امیر عباس هویدا بدون روتوش
این صحبت های نخست وزیری است که ۱۳ سال به شاه خدمت کرد ، ببینید چطور از شاه صحبت میکند و او و حکومتش را به باد انتقاد میگیرد .
شاه موقع رفتن از ایران سگش رو برد
ولی هویدا را سپربلا کارهای خودش کرد !
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
🚨موضع جراید خارجی نسبت به ملی شدن نفت
در رابطه با جراید خارجی، میتوان دو موضع کلی مخالفت و موافقت با ملی شدن را مشاهده نمود. موضع حمایتگرایانه از ملی شدن نفت را میتوان بیشتر در روزنامههای شوروی مشاهده نمود. در این رابطه مطبوعات اتحاد شوروی با چاپ اخبار مربوط به مبارزه دکتر مصدق و آیت الله کاشانی برای ملی کردن صنعت نفت و تظاهرات مردم در پشتیبانی از تلاش دولت در طرد صلح انگلیسیها از ایران حمایت میکردند.3
البته مواضع برخی از مطبوعات شوروی گاه به سمت حمایت ضمنی از انگلیس و مخالفت با آمریکا نیز کشیده میشد. به عنوان نمونه روزنامه «پراودا» ارگان حزب کمونیست شوروی پیرامون ترور رزمآرا و تصویب ماده واحده ملی شدن نفت توسط مجلس شورای ملی ایران آورده بود که «ژنرال رزمآرا نخستوزیر ایران از طرف کسانی به قتل رسید که با آمریکاییها ارتباط نزدیک دارند. اگر به حقایق مطلب پی ببریم به سهولت معلوم میشود که انگلیسیها و روسها در این قتل دست نداشتهاند و فقط آمریکاییها از این حادثه استفاده کردهاند».4
روزنامه فرانسوی لوموند نیز معتقد بود دولت آمریکا با روی کار آمدن رزمآرا پیروزی مهمی به دست آورد. زیرا او با تسلط بر نیروهای نظامی ایران و تشکیل یک دولت مقتدر، هم میتوانست موافقت نامه الحاقی با انگلستان را به تصویب برساند، هم با کمک انگلیسیها و آمریکائیها نهضت سیاسی اجتماعی بیگانه ستیز داخلی را سرکوب کند و هم با اعطای برخی امتیازات به اتحاد شوروی فشارهای آن دولت را کاهش دهد.5
روزنامه دونیرئو با طرح این پرسش که در موضوع روی کار آمدن رزمآرا دولت انگلستان خوشوقتتر است یا آمریکا؟ چنین پاسخ داد که دولت انگلستان؛ زیرا فضای سیاسی حاکم بر ایران نشانگر آن است که هیچ دولتی در فضای موجود قادر به تصویب قرارداد با انگلستان نیست مگر سپهبد رزمآرا که میتواند با رفتار اقتدارگرایانه خود به این نتیجه برسد. به نوشته منچستر گاردین، با روی کار آمدن رزمآرا وضعیت ایران به نحو ملموسی تغییر یافته زیرا او سربازی لایق و نخست وزیری مقتدر و متمایل به غرب و خواهان اصلاحات گسترده اجتماعی- اقتصادی در ایران است.6
در رابطه با سایر موضعگیریهای مطبوعات غربی نیز میتوان گفت که اکثر آنها یا به طور کامل با ملی شدن نفت مخالف بودند و یا با دنبال کردن حوادث ایران به رصد اخبار و تحولات میپرداختند. برای پی بردن بهتر به مضمون برخی از روزنامهها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد. منچستر گاردین در انگلستان نوشت قرضه ملی دولت ایران را از ورشکستگی نجات خواهد داد برای کسانی که تصور میکردند ایران فقط چند ماه پس از قطع عواید نفت دچار ورشکستگی اقتصادی خواهد شد اوضاع امروز ایران ۸ ماه پس از ملی شدن نفت حیرتآور است.7
برلیز زیوتینک در آلمان نوشت ایرانیها فشار اقتصادی انگلیس را تحمل خواهند کرد. انگلیسها در ایران امروز سیاست منتظر باش و ببین را در پیش گرفتند.8
درواقع برخی از این روزنامهها با تحسین صبوری ایرانیان، انتظار آنکه ایران بتواند فشارهای اقتصادی غرب را تحمل کند، نداشتند. روزنامه تایمز لندن نیز در همان مقطع با چنین دیدگاهی نوشت: «به کار بردن شدت و زور در برابر تصمیم مردم ایران سبب خواهد شد که ایران و سایر ملل خاورمیانه علیه ما بسیج شوند»9
📚🔻منابع
3. علیرضا ازغندی، روابط خارجی ایران 1320- 1357، تهران، نشر قومس، چاپ ششم، 1384، ص ۲۲۲.
4. سید هاشم هوشی سادات، نفت و انگلیس، برگرفته از سایت https://www.shana.ir/news/224756/%D9%86%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%84 و ر، ک: روزنامه کیهان ـ مورخ 28 اسفندماه 1329.
5. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، همان، ص 360.
6. همانجا.
7. حسن تواناییانفرد، مصدق و اقتصاد، تهران، انتشارات آگاه، 1360، ص ۱۷۷.
8. همان، ص 178.
9. هوشی سادات، همان، و ر، ک: روزنامه باختر امروز ـ مورخ 21 اسفندماه 1329
@ala_allah
🖼دورنمای پنجاه سال آینده صنعت نفت ایران
حرکت ملی شدن صنعت نفت در شرایطی شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خام خاورمیانه بود و پس از آمریکا، ونزوئلا و شوروی سابق؛ چهارمین تولیدکننده معتبر نفت خام دنیا محسوب می شد. در آن دوران، کل تولید نفت خام ایران، 32میلیون تن در سال معادل بیش از یک سوم مجموع تولید نفت خام خاورمیانه ( 90میلیون تن در سال ) بود. از سوی دیگر، ایران 90درصد نفت خام مورد نیاز اروپای غربی را در آن دوران تامین می کرد.
تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز 29اسفندماه سال 1329، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به شمار می رود.
#بیشتر_بدانیم
#تاریخ_بدون_روتوش
👆👆👆👆
@ala_allah
#بهار_قرآن
⤵️آیت الله جوادی آملی (مدظله):
آیت اللّه جوادی آملی، به نقل از سیدبن طاووس، دانشمند بزرگ اسلامی، درباره بزرگ داشت ماه مبارک رمضان فرموده اند: «عده ای اول سالشان فروردین است که تلاش می کنند لباس نو در بر کنند، مثل درخت ها که اول سالشان فروردین است و لباس های نو و تازه به تن می کنند. اول سال یک کشاورز، اول پاییز است که درآمد مزرعه را حساب می کند.
تاجری که کارگاه تولیدی دارد، اول سال را در فرصت دیگری تعیین می کند ولی آن ها که اهل سیر و سلوک اند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است. آنها به حساب رسی خود می پردازند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای از معنویت داشته و امسال چه درجه ای دارند؟ ماه مبارک رمضان، برای سالکان کوی دوست، ماه محاسبه است.»
@ala_allah
#بهار_قرآن
⤵️آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
ماه رمضان ماهی است که می توان با توجه و تذکر در آن به جبران کرده های ناپسند پرداخت در دعای ابوحمزه عبارتی بسیار تکان دهنده وجود دارد که آن عبارت این است :«ای خدای من! امید به تو را بر امید به غیر خود ترجیح دادم. پناه آوردن به تو را جایگزین پناه بردن به دیگران کردم و می دانم اگر کسی به سوی تو بیاید راه نزدیک است....»
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
به نیابت از 🌺شهید علیباز اجتماعی
#بهار_قرآن
👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#لعن_الله_علی_عدوک_یاعلی
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
♻️روزه علی❤️ علیهالسلام است
⤵️حاج اسماعیل دولابی ره
آدم افطار حقیقی را با خدا میکند. افطار حقیقی که خوردن نیست. ابعث حیا، آن افطار است. نماز پیامبر(ص) است. روزه علی(ع) است. افطار خداست. از افطار بالاتر هم چیزی نیست. علی(ع) روزه است؛ یعنی هر که علی(ع) را قبول کند در دنیا کم حرف میزند، آلوده نمیشود.
ذکر دنیا را کم میکند ادعایش از بین میرود. هر که پیغمبر را نگاه کند نماز خوانده است. ذکر خدا میگوید، دعا میکند، صلوات میفرستد. همینطور میآید جلو تا خدا را ملاقات میکند و میگوید اشهد، خدا را دیدم. اشهد ان لا اله الا الله میگوید و بالا میرود
@ala_allah
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#لعن_الله_علی_عدوک_یاعلی
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
برای رشد و تأمین خیر دنیا و آخرت،
به غیر از توسل و تمسک به ریسمان
ولایت علی بن ابیطالب(ع) راهی نیست ..
⤴️-استادانصاریان
@ala_allah
🖼فضائل امیرالمؤمنین ❤️علی
علیه السلام
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#لعن_الله_علی_عدوک_یاعلی
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
👆👆👆👆
@ala_allah
⭕️ #نماز و شيعه
⤵️علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى ؛ فرمود:
كربن معتقد بود كه در دنيا يگانه مذهب زنده و اصيل كه نمرده است مذهب شيعه است .
روزى به هانرى كربن گفتم : در دين مقدّس اسلام تمام زمينها و مكانها بدون استثناء محل عبادت است ، اگر فردى بخواهد #نماز يا قرآن بخواند يا سجده كند يا دعا كند در هر جا مى تواند، بنابراين اگر فردى از مسيحيان در وقتى از اوقات حالى پيدا كرد مثلاً در نيمه شب در خوابگاه منزل خود است و خواست خدا را بخواند چه مى كند؟ او بايد صبر كند تا روز يكشنبه ، كليسا را باز كنند، اين معنى قطع رابطه بنده است با خدا.
در پاسخ گفت : بلى اين اشكال در مذهب مسيحيت هست .
همچنين روزى به كربن گفتم : اگر در دين مقدس اسلام ، انسان حاجتمند حالى پيدا كند، طبق همان حال و حاجت خدا را مى خواند امّا در دين مسيح ، خدا اسماء حسنى ندارد اگر شما مثلاً حالى پيدا كرديد چه خواهيد كرد؟! در پاسخ گفت : من در مناجاتهاى خود صحيفه مهدّويه عليه السّلام را مى خوانم . كربن كراراً صحيفه سجّاديه را مى خواند و گريه مى كرد.
📚مهر تابان ، ص 48
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹شب نشینی با خدا
مناجات 🌺شهید غلامحسین آقایی نژاد
#بهار_قرآن
#حی_علی_الرفیق
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
به نام خداوند دلهای پاک
که نامش بود در دلت تابناک
به نام کسی که تو را آفرید
سرآغاز عشق است و نور و امید
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
✨الهی به امید تو
@ala_allah