هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
#علم_معانی_بیان
#علم_نحو
💥یکی از نقاط متفاوت در دیدگاه یه عالم بیانی با یک عالم نحوی در ترکیبات کلام عرب، نظر داشتن به معنا در نظر عالم بیانی و نظر داشتن به لفظ در دیدگاه عالم نحوی است.
⚡️برای روشن شدن این مطلب به تحلیل ذیل توجه کنید:
🔆و ما أنا بظلّام للعبید
❌نحوی میگوید اکثر استعمالات صیغه فعّال برای مبالغه می باشد اما در ایه فوق چون صدور ظلم از خدا محال است،ظلّام به معنای ظالم می باشد.
✅اما عالم بیانی چون نگاه به معانی ثانوی کلام و اغراض نهفته در نوع استعمالات را دارد، می گوید صیغه ظلّام در ایه به همان معنای مبالغه است و غرض از استعمال این صیغه در حق خدا بدان خاطر است که #کوچکترین ظلم از جانب خدا خیلی خیلی بزرگ است(زیرا محال است در حق ایشان)از صیغه مبالغه در آیه استفاده شده است.
اقتباس شده از بیانات استاد سلیمانیان
@alnokat
هدایت شده از بایگانی
#نفی_قید:
((ذکر فی علم المعانی من أن النفی إذا دخل علی کلام فیه تقیید بوجه ما، یتوجه النفی إلی ذلک التقیید و کذا الإثبات و جمله الأمر فإنه ما من کلام فیه أمر زاید علی إثبات الشیء للشیء أو نفیه عنه إلا و هو الغرض الخاص و المقصود من الکلام و هذا مما لا شک فیه)).
مکررات المدرس، ج ۲، ص ۲۴۳.
@alafzal1400
هدایت شده از اندیشانه
⚫️" النّبیّ اولی بالمومنین من انفسهم و ازواجه امّهاتهم... (احزاب / ۶)
◼️ حضرت خدیجه(س) به عنوان نخستین امّ المومنین در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.
◼️ این سعادت از بین همه زنان پیامبر اسلام(ص) نصیب وی گشته که یازده امام از نسلش از طریق حضرت فاطمه(س) به وجود بیاید.
◼️ پیامبر اکرم(ص) ثروت خدیجه را یکی از عوامل ایستادگی و استواری دین اسلام شمرده و به نظر بسیاری از مفسران، آیه شریفه "و وجدک عائلآ فاغنی" به نقش اقتصادی خدیجه(س) در پیشرفت نهضت جهانی اسلام اشاره دارد.
◼️ وی اولین زنی بود که به پیامبر ایمان آورد و به فرموده امیرالمومنین(ع) یکی از سرور زنان عالم در اندیشه و دانش و منش مترقی است و کمال جویی و ستم ستیزی و آزادی خواهی از صفات بارز وی بوده است.
به روح بلندش صلوات می فرستیم.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺اختلاف لغات معانی مختلف را در پی دارد🔺
🔸در زبان عربی اوزان زیادی داریم که ادعا میشود یک معنا دارند.
🔸مثال: صیغه های مبالغه: فعال،فعول،فاعول و ... ادعا شده است که همه یک معنا دارند. آیا معنای غفور و غفار یا صبور و صبار یا کفور و کفار در قرآن یکی هست؟
🔹ابو هلال عسکری در کتاب فروق اللغویه میفرمایند : اما فی لغه واحده فمحال ان یختلف اللفظان و المعنی واحد کما توهم کثیر النحویین و اللغویین یعنی در یک لغتی محال است که دو لفظ داشته باشیم و معنای آنها یکی باشد.
📚منبع: نو آوری های صرفی کشمیری ص141
@kashkoolfn
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔸شیخ أبو هلال حسن بن عبد الله بن سهل می گوید:
🔹شاهد بر اینکه اختلاف عبارات و اسماء موجب اختلاف معانی می باشد،این است که:اسم کلمه ای است که دلالت بر معنا می کند به دلالت اشاره و زمانی که به یک معنایی اشاره شود و از ان اسم معنایش دانسته شود،پس اشاره کردن به همان معنا برای بار دوم و سوم فایده ای ندارد در حالی که واضع لغت حکیم است،کلمه ای را نمیگوید که خالی از فایده است پس اگر شخص حکیم دو یا سه کلمه برای دلالت بر معنایی می آورد (حتما دلیلی دارد) و این چند کلمه از لحاظ معنا با هم تفاوت هایی دارند والا استعمال کلمه برای بار دوم و سوم فضله است احتیاجی به آن نیست،
🔸برخی از نحویون گفته اند:
🔹محال است که دولفظ مختلف داشته باشیم در حالی که معنای آنها واحد باشد،همچنان که بسیاری از نحوی ها و لغوی ها گمان کرده اند!!
❇️آنها کلام عرب را شنیده اند که با این الفاظ تکلم کرده اند البته انها طبق معانی مختلفه که در طبعشان و انچه که در نفوسشان بوده و طبق عادت و تعارفاتشان سخن گفته اند، در حالی که سامعان این کلام با این معانی در نفس عرب اشنا نبوده اند و گمان کرده اند که این الفاظ مترادف و به یک معنا هستند،و کلام عرب را تأویل برده اند به گونه ای(ترادف) که این صورت از تکلم با حکمة سازگار نیست!
@kashkoolfn
#عکس؛
✅ جلسه علمی درباره جریان شناسی امامت پژوهی در قم، در دیدار با استاد محرمی؛ موسسه شیعه شناسی؛
👇 👇 👇 👇 👇
هدایت شده از المدرس الافضل
#کفایه_اصول_عملیه_۳۱؛.mp3
8.93M
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۳۱
#لا_یقال_الإضطرار_ص_۱۶۷؛
(قسمت اول)
✅ گفته شد که اضطرار به برخی از اطراف علم اجمالی، مانع علم به فعلیت تکلیف در طرف دیگر می شود و در طرف دیگر احتیاط واجب نیست و می توان براءت جاری کرد، زیرا شاید همان طرف اضطراری دارای تکلیف باشد و طرف دیگر خالی از تکلیف باشد، پس از باب شبهه بدوی در طرف دیگر می توان براءت جاری کرد.
⚡️ اشکال:اضطرار به بعضی از اطراف علم اجمالی بعد حصول علم اجمالی، مانند مفقود شدن بعضی از اطراف علم اجمالی بعد حصول علم اجمالی می باشد و همانطور که مفقود شدن یک طرف مانع اجرای احتیاط در طرف دیگر نمی شود، همچنین اضطرار به یک طرف مانع اجرای احتیاط در طرف دیگر نمی شود و جهت خروج از عهده تکلیفی که قبل از اضطرار به وجود آمده بود، بعد از عروض اضطرار هم باید احتیاط کرد.
💠 جواب:مقایسه اضطرار با فقدان، قیاس مع الفارق است، زیرا اضطرار از حدود و قیود تکلیف می باشد ولی فقدان از حدود و قیود تکلیف تکلیف نمی باشد؛ پس تکلیف نسبت به فقدان مطلق است و با اجرای احتیاط باید از عهده تکلیف خارج شد اعم از اینکه فقدانی باشد یا نه. اما تکلیف نسبت به اضطرار مقید است و تا زمانی تکلیف وجود دارد که اضطراری در کار نباشد و با صرف آمدن اضطرار تکلیف در طرف دیگر از باب شبهه بدویه شده و احتیاط در آن واجب نیست و می توان براءت جاری کرد.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۳۱
(قسمت دوم)
#الثانی_أنه_لما_کان_ص_۱۶۷؛
✅ علم اجمالی در صورتی تأثیر می گزارد که مکلف مبتلا به همه اطراف علم اجمالی باشد، و بدون ابتلاء به جمیع اطراف، علم به فعلیت تکلیف پیدا نمی شود، زیرا احتمال دارد تکلیف در طرفی باشد که مورد ابتلاء مکلف نیست.
✅ در صورت عدم ابتلاء به جمیع اطراف، تکلیفی وجود ندارد و براءت جاری می شود، زیرا شرط تکلیف آن است که در مکلف ایجاد انگیزه کند و حال آنکه مکلف نسبت به مواردی که مبتلا نمی شود هیچ انگیزه ای ندارد و لذا امر و نهی کردن در آن موارد لغو و بی فایده است و از شخص حکیم صادر نمی شود.
✅ شیخ انصاری:در موردی که شک داریم بعضی از اطراف مورد ابتلاء هستند یا نه؟ باید به اطلاق دلیل تکلیف تمسک کرد و احتیاط جاری کرده و می گوییم اصل آن است که موارد مشکوک مورد ابتلاء هستند.
✅ محقق خراسانی:در موردی که شک داریم بعضی از اطراف مورد ابتلاء هستند یا نه؟ اصل براءت جاری کرده و می گوییم اصل آن است که موارد مشکوک مورد ابتلاء نیستند. و در موارد مشکوک جایی برای تمسک به اصل اطلاق وجود ندارد، زیرا تمسک به اطلاق در جایی است که اطلاق امکان داشته باشد و شک در وجود تقیید داشته باشیم؛ اما در جایی که شک داریم اطلاق امکان دارد یا نه؟ جای تمسک به اصالت الاطلاق نیست.
و الحمد لله رب العالمین.
@alafzal1400
هدایت شده از المدرس الافضل
#کفایه_اصول_عملیه_۳۲؛.mp3
8.82M
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۳۲
#الثالث_أنه_قد_ص_۱۶۹؛
✅ علم اجمالی به تکلیف، باعث فعلیت تکلیف می شود و فرقی ندارد که اطراف علم اجمالی، شبهه محصوره باشد یا شبهه غیر محصوره باشد.
✅ هم شبهه محصوره و هم شبهه غیر محصوره، مقتضی برای فعلیت تکلیف را دارند، با این فرق که گاهی در اطراف شبهه غیر محصوره مانع از فعلیت تکلیف وجود دارد.
✅ موانع به فعلیت رسیدن تکلیف عبارتند از:عسر، حرج، اختلال نظام و غیره.
✅ گاهی موانع به فعلیت رسیدن تکلیف در اطراف علم اجمالی وجود دارد حتی اگر شبهه غیر محصوره باشد، و گاهی موانع تکلیف در اطراف علم اجمالی وجود ندارد حتی اگر شبهه غیر محصوره باشد؛ پس قانون کلی در این باره وجود ندارد و هر موردی جداگانه باید بررسی شود که آیا مانع از فعلیت تکلیف در آن مورد وجود دارد یا ندارد.
✅ اگر در موردی شک شود که آیا مانع وجود دارد یا نه؟ در صورتی که دلیل تکلیف دارای اطلاق باشد به اصل اطلاق تمسک شده و احتیاط جاری می شود و در صورتی که اطلاق وجود نداشته باشد اصل براءت جاری می شود، زیرا شک در تکلیف فعلی داریم و شک در تکلیف مجرای براءت است.
✅ ضابطه هایی که برای تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره بیان کرده اند کلیت ندارند مورد قبول نیستند و هر موردی باید جداگانه بررسی قرار گیرد.
✅ برخی از ضابطه های مطرح شده برای تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره عبارتند از:
1⃣ صاحب عروه:شبهه غیر محصوره آن است که نسبت معلوم بالاجمال به همه اطراف، نسبت یک در هزار باشد.
2⃣ شبهه غیره محصوره آن است که شمارش افرادش مشکل باشد.
3⃣ شیخ انصاری:در شبهه غیر محصوره تعداد افراد آنقدر زیاد است که احتمال وجود تکلیف در هر مورد بسیار پایین می آید و تا حدی کم می شود که گویا احتمال تکلیف در آن طرف وجود ندارد (نزدیک به صفر).
4⃣ در شبهه غیر محصوره موافقت قطعی مشکل و بسیار سخت است.
5⃣ معیار تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره وابسته به نظر عرف است.
6⃣ محقق همدانی:اطراف شبهه محصوره، محدود و مضبوط است و احتمال زیاده و نقصان ندارد، ولی اطراف شبهه غیر محصوره محدود و مضبوط نیست و احتمال زیاده و نقصان دارد.
7⃣ محقق نایینی:شبهه غیر محصوره آن است که عادتا استعمال و ارتکاب همه اطراف آن ممکن نیست.
و الحمد لله رب العالمین
@alafzal2400
هدایت شده از بایگانی
#فرق_ضاد_و_ظاء؛
#حسین_علی_اکبری؛
(بسمه تعالی)
✅ زبان عربی یکی از مهمترین نعمت های الهی است که خداوند حکیم، آخرین کتاب الهی خود را با این زبان به بشر هدیه داده است.
✅ همچنین یکی از نکات مهم در زبان عربی، توجه به معنای حروف، نگارش حروف و تلفظ صحیح حروف است.
✅ در این میان فرق بین حرف ضاد و حرف ظاء در بین متخصصین ادبیات عرب، بسیار مورد دقت و کنکاش قرار گرفته است تا جایی که فرق بین این دو حرف معرکه آراء دانشمندان شده و کتابها و رساله های مختلفی در این باره نگاشته شده است که نشان از تاثیر شگرف جایگاه حروف در فهم صحیح قرآن و سنت دارد.
✅با تأییدات ویژه الهی پژوهشگر هنرمند و توانمند جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین علی اکبری موفق شدند با تلاش فراوان، اسامی حدود ۱۳۰ نفر از دانشمندانی که در قرن های مختلف درباره فرق بین ضاد و ظاء کتاب یا رساله تألیف کرده اند جمع آوری و مجموعه ای از اسامی دانشمندان و نام کتابهای ایشان را به ترتیب قرن های مختلف به جامعه علمی هدیه نمایند.
✅ ضمن تشکر ویژه و آرزوی توفیق بیشتر برای ایشان، فایل آماده شده در این باره در اختیار دوستداران زبان و ادبیات عرب قرار می گیرد، ان شاء الله که مقبول همگان قرار گیرد.
و الحمد لله رب العالمین.
مصطفی سلیمانیان _ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰_
قم مقدسه_صانها الله تعالی عن الشرور و الآفات.
@alafzal1400
هدایت شده از شیخ حسین محلاتی
الفرق بین الضاد و الظاء.pdf
1.29M