تقویت جایگاه ساحل نشینان جنوب در مراکز تصمیم گیری کشور خواهد شد. فارس میتواند با نقش محوری خود جمع متفرق این استانها را به سمت همگرائی برده و با استفاده از جایگاهی که در مراکز قانونگذاری و اجرائی دارد، بر توان اثرگذاری این استانها بیافزاید. همراهی فارس با استانهای ساحلی جنوب باعث سوق دادن بخش قابل توجهی از امکانات کشور به مناطق جنوبی خواهد شد.
10- تقویت فعالیتهای گردشگری در ساحل پارسیان
پارسیان با الحاق به فارس به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری فارسی ها خصوصا در فصول سرد سال تبدیل خواهد شد. با توانی که در فارس برای سرمایه گذاری در این محدوده وجود دارد، نقش این نقطه به یک نقش ملی و شاید فراملی تبدیل خواهد شد. تبدیل شدن به یک قطب گردشگری اثرات زیادی روی اشتغال و درآمد این مناطق خواهد گذاشت.
11- تقویت جایگاه دفاعی دریائی کشور
در جریان جنگ تحمیلی، فارس اگرچه بار زیادی از جنگ را در حوزه های زمینی و هوائی بر دوش کشید، ولی این استان نقش کمتری را در دفاع از دریاها داشت. حضور فارس در کنار دریا و استقرار نیروی دریائی در فارس باعث خواهد شد تا این استان در جهت تقویت جایگاه دفاعی دریائی کشور نقش موثرتری را برعهده بگیرد.
12- بهره گیری بیشتر کشور از امکانات اقتصادی، امنیتی و سیاسی دریاهای آزاد
الحاق پارسیان به استان فارس، باعث بهره گیری بیشتر کشور از ذخایر و امکانات غذائی دریاها خواهد شد. این یک واقعیت تلخ است که کشور ما به اندازه سهمش از امکانات و ذخائر غذائی دریائی استفاده نمی کند. بسیج امکانات و دانشگاههای فارس در تقویت ابعاد علمی استفاده از دریا، این امکان را فراهم میکند تا به شکل موثرتری بتوان از توانمندیهای دریا استفاده کرد. ساحلی نبودن استان فارس زمینه را برای دایرکردن رشته های مرتبط با دریا در دانشگاههای فارس فراهم نکرده و هیچ صنعت مرتبط با دریا در این استان شکل نگرفته است، در حالیکه تاسیس این رشته ها و این صنایع در دانشگاههای توانمند فارس و محیط های دارای استعداد فارس، قرین به صواب خواهد بود.
13- تبدیل سواحل پارسیان به یک کانون توسعه ملی
الحاق سواحل پارسیان به استان فارس زمینه شکل گیری کانون جدیدی از رشد و توسعه را بین بندرعباس و بندر بوشهر ایجاد می کند. همان تاثیری که بعد از جنگ، ایجاد دومین کریدور جنوب- شمال بر روی توسعه بندرعباس و شهرهای واقع در مسیر این کریدور گذاشت، این الحاق نیز با ایجاد یک کریدور جدید، همان تاثیر را بر روی سواحل ملحق شده و شهرهای واقع در این کریدور خواهد گذاشت. در حال حاضر در فاصله 800 کیلومتری بین بندرعباس و بندر بوشهر هیچ کانون توانمند و قوی توسعه نداریم. هرکدام از بنادر خمیر، چارک، لنگه، پارسیان، عسلویه، کنگان و دیر در حکم کانون های قوی توسعه ظاهر نشده اند. خدماتی که در این بنادر ارائه می شود، بیشتر جنبه محلی و منطقه ای دارد و این بنادر بیشتر سرویس دهنده به یک و یا چند شهرستان هستند، در حالیکه اگر سواحل جنوب به فارس ملحق شود این سواحل نه تنها به استان فارس، بلکه به استانهای دیگر نیز سرویس خواهد داد. با این اقدام عملا یک خط ترانزیتی جدید از جنوب به شمال به موازات خطوط ترانزیتی موجود شکل خواهد گرفت، در این صورت سواحل در این محدوده از یک کانون توسعه محلی به یک کانون توسعه ملی تبدیل خواهد شد.
14- کمک به توسعه بخشهای شرقی هرمزگان
هرمزگان با سواحل طولانی ناچار به توزیع امکانات خود در یک محدوده وسیعی از ساحل است. ورود فارس به محدوده سواحل جنوبی خود و سرمایه گذاری در این محدوده و اثری که بصورت شعاعی توسعه این منطقه بر روی بخشهای غربی هرمزگان خواهد گذاشت باعث میشود تا هرمزگان خیلی نگران توسعه بخشهای غربی خود نباشد و امکانات خود را برای توسعه شرق هرمزگان بکارگیرد.
15- توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور
مردم فارس با حضورطولانی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دارای تمکن بالایی هستند. ساحلی شدن فارس و مطرح شدن فرصتهای جدید سرمایه گذاری در این استان باعث میشود تا این افراد سرمایه های خود را وارد استان و کشور نموده و از این طریق فرصتهای شغلی توسعه بیشتری یابد.
(4)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
با این الحاق، اهل تسنن پارسیان در استان فارس جایگاهی ندارند!
جواب: الحاق شهرستان پارسیان به فارس نه تنها مشکلی برای اهل سنت پارسیان ایجاد نمیکند، بلکه باعث تقویت ارتباط آنها با اهل سنت فارس نیز میشود. از آنجاکه در فارس، اهل سنت تا بحال هیچ مشکلی با تشیع نداشته اند، این الحاق سبب تحکیم رابطه این دو مذهب خواهد شد. پیروان مذهب تسنن در استان فارس در کمال آزادی عمل تا بحال زندگی مسالمت آمیزی را با شیعیان داشته و نه به عنوان یک اقلیت تاثیرپذیر بلکه به عنوان یک اقلیت تاثیرگذار در استان فارس مطرح بوده اند. تعداد مدارس دینی و حوزههای علمیه اهل تسنن در هرکدام از شهرستانهای
حداث خط آهن، دایر کردن پروازهای هوائی و احداث آزاد راه و بزرگراه در جابجائی بار و مسافر را تایید میکند؟ با این توصیف فقط در مسیر شیراز- پارسیان است که احداث آزادراه و احداث خط آهن و برقراری پرواز توجیه دارد.
در حالیکه فاصله پارسیان تا بندرعباس 420 کیلومتر بوده و به وسیله یک راه فرعی بهم ارتباط پیدا میکند و هیچ ارتباط هوائی بین این دو نقطه وجود ندارد و هیچ سرویس منظم اتوبوسرانی بین این دو نقطه دایر نبوده و شهروندان برای رفت و آمد از وسائل نقلیه عبوری و یا وسائل نقلیه شخصی استفاده میکنند، فاصله پارسیان تا شیراز کمتر از 330 کیلومتر بوده و به وسیله اتوبان بهم وصل شده است. در این مسیر با سرویسهای منظم روزانه و حتی ساعتی، امکان مسافرت مردم وجود دارد و با پروازهای هوائی روزانه بین عسلویه – شیراز و لامرد - شیراز نیز پشتیبانی میشود. احداث خط آهن در این مسیر شروع شده و در آینده امکان استفاده از خطوط ریلی نیز وجود دارد.
مسیر پارسیان به شیراز و نیاز این محدوده به مرکز استان یک مسیر و یک نیاز یک طرفه نیست. به همان اندازه که پارسیانی ها به شیراز نیاز دارند به همان اندازه نیز، اهالی شیراز و سایر شهرستانهای استان فارس به این پارسیان نیاز دارند. این مسیر صرفا یک مسیر اداری نیست، یک مسیر تجاری، اقتصادی و گردشگری نیز هست. همانگونه که مردم پارسیان برای استفاده از فضاهای گردشگری در تابستان راهی استان فارس میشوند، مردم فارس نیز در زمستان برای دسترسی به مناطق گردشگری ساحلی، عازم این محدوده میشوند.
در مسیر جنوب به شیراز، تنها مسافر جابجا نمیشود، بلکه این مسیر قرار است در کنار سایر کریدورهای جنوبی- شمالی بار عمده ای از جابجائی بار وارده به کشور و یا صادره از کشور را به دوش بکشد. به عبارت دیگر در این تعریف نقش، بنا هست که کارکرد منطقه ای این محدوده به یک کارکرد ملی ارتقاء یابد. در این مسیر امکان استفاده از حمل و نقل دریائی وجود ندارد و لذا توسعه حمل و نقل هوائی، زمینی و ریلی برای جابجائی بار و مسافر نه یک نیاز لوکس بلکه یک نیاز ضروری است. به تعبیر دیگر، در این مسیر، توسعه انواع شیوه های حمل و نقل، نه یک اولویت دست چندم بلکه یک اولویت دست اول است.
(8)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
با این الحاق ممکن است زمزمه شکلگیری استان فارس جنوبی آغاز شود!
جواب: برای شکلگیری هر استان حداقل یک میلیون نفر جمعیت لازم است. شهرستانهای لامرد و مهر با سرجمع ۱۲۰ هزار نفر جمعیت چگونه به خود اجازه خواهند داد که ادعای گزافی چون استان شدن را داشته باشند؟!
کل جمعیتی که بنا هست در این بازگشت سرزمینی به فارس اضافه شود کمتر از شصت هزار نفر است. اگر با این جمعیت محدود میشد ادعای استان شدن داشت، پس ۹۰ درصد شهرستانهای کشور باید چنین ادعایی داشته باشند! برخی شهرستانها با تصور اينكه با انجام الحاق، اگر استاني در آينده شكل بگيرد لامرد مركز استان خواهد شد، مخالف ساحلي شدن استان فارس هستند. جالب تر اینکه برخی از دوستانی که در هرمزگان هم با این موضوع مخالفت میکنند، این موضوع را سوژه مناسبی برای مخالفت خود دیده اند! استنباط ما این است که شهرستانهای جنوبی فارس مثل لامرد و مهر مخالف جداشدن از فارس هستند. آنها اعتقاد دارند که جنوب استان از اينكه در حوزه استحفاظي فارس است منافع زیادی میبرد و لذا با ایجاد یک استان جديد در جنوب و قطع حمایتهای استان توانمندی مثل فارس، ديگر از این مزایا خبری نخواهد بود. علاوه بر همه اين موارد، باید بپذیریم که با الحاق این محدوده ساحلی به فارس، نه تنها زمزمه ای برای شکلگیری استان جدید مطرح نخواهد شد، بلکه باعث میشود تا این محدوده براي همیشه جزئی از فارس باقی بماند! چراكه پس از ساحلی شدن فارس از این نقطه، کدام مسئولي رضایت میدهد که این نقطه از فارس مجددا جدا شود و ارتباط فارس با دريا اين بار براي هميشه قطع گردد؟ لذا حتی اگر فارس در آینده برای شکلگیری استانی جدید در شمال و یا شرق این استان حساسیتی نداشته باشد، قطعا برای شکلگیری استانی در جنوب و در این محدوده کاملا حساس و مخالف است. بر این اساس اگر در جنوب هم چنین تمایلی باشد، فارس چنین اجازه ای را نخواهد داد. این موضوع اگرچه واقعیت ندارد ولی این اتهام، سوژه و مستمسک خوبی برای مخالفین الحاق است تا از این طریق پشتوانه های ساحلی شدن را در موضع ضعف قرار دهند.
(9)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
اگرفارس به دنبال ایجاد صنایع در محدوده الحاقی است این کار بدون الحاق هم امکانپذیر است!
جواب: پاسخ این است که در شرایطی که فارس میتواند برای استفاده از ظرفیتهای دریا و انرژی موجود در منطقه با یک مقدار هزینه اضافی و سرمایه گذاری بیشتر، صنایع خود را در شهرستانهای لامرد و مهر مستقر نمای
د، اگر بنا باشد که منطقه صنایع انرژی بر در ساحل مرتبط با فارس نباشد، چرا مسئولین فارسی باید توان تخصصِی، فرصتهای سرمایهگذاری و منابع ارزی و ریالی بانکی خود را برای توسعه استانی غیر از فارس بکار بگیرند؟ از اینها گذشته در شرایطی که برخی از منابع به صورت استانی توزیع شده است، اختصاص منابع یک استان به استان دیگر از نظر قانونی چه محلی از اعراب دارد؟ چه کسی از مسئولین فارسی میپذیرد که در جائی سرمایهگذاری نمایند که اشتغال، عوارض و مالیات حاصل از کالای تولید شده آن نصیب استان دیگری میگردد و رونق بخش اقتصاد سایر استانها خواهد شد؟
آیا عقلائی است که فارس در جائی سرمایه گذاری نماید که اختیار توسعه و مدیریت آن در دست مسئولان سایر استانها قرار میگیرد و برای اخذ مجوزهای لازم، تابع نظر مسئولان سایر استانها باشند؟ وقتی در تخصیص فرصتهای شغلی در بعضی از صنایع بحث بومی و غیربومی مطرح است، چرا فارس باید در استانی سرمایه گذاری نماید که نیروهای کارش غیربومی محسوب میشوند؟ وقتی پاسخ این سئوالات کاملا روشن است و میتوان با یک هزینه اضافی، آب دریا را با یک فاصله 25 کیلومتری به استان فارس انتقال داد و در این استان هم گاز و میعانات گازی بیش از نیاز استان وجود دارد و با تحمل یک مقدار هزینه حمل و نقل بیشتر میتوان حتی صنایع نیازمند به آب، حمل و نقل ارزان و انرژی را در جنوبیترین نقطه استان مستقر نمود، چرا باید به توسعه سایر استانها کمک نمود، درحالیکه استان فارس به این سرمایه گذاریها محتاجتر است؟ وقتی که میدانیم این هزینه های اضافی نه بر استان فارس، بلکه بر کشور تحمیل میشود و منافع سرمایه گذاری بیشتر از سایر استانها نصیب فارس میشود و با یک پیگیری جزئی از منابع ملی قابل تامین است، چرا به استقرار صنایع ایجاد شده با سرمایه فارسیها در سایر استانها تن درداده شود؟ همانگونه که تا بحال مسئولین فارس، در اقناع کارشناسان و مسئولین کشوری به صدور مجوز برای صنایع انرژی بر و آب بری چون پتروشیمی ها موفق بوده اند، قطعا آنها را در تامین آب و جاده دسترسی برای سایر صنایع قابل احداث در فارس نیز اقناع خواهند کرد.
ظاهرا برخی از دوستان فراموش کردهاند که براساس مصوبه دولت، در یکی از استانها برای برخورداری از اشتغال ایجاد شده در تاسیسات نفتی و گازی، شهرستانهای واقع در همان استان با فاصله ۴۰۰ کیلومتری بومی تلقی شده ولی شهرستانهای با فاصله ۲۵ کیلومتری در استانهای دیگر غیربومی بحساب آمده و سهمی از این اشتغال نداشتند. اگر فرصتهای شغلی بدون توجه به مرزهای جغرافیایی در کشور توزیع میشد، با مهاجرت بیکاران به مناطق مستعد اشتغال، آیا اینهمه فاصله بین نرخ بیکاری استانها وجود داشت؟
از طرف دیگر با این استدلال آیا منطقی است که استانی نزدیک به ساحل مثل فارس، آب و مواد اولیه را از دریا و از طریق سیستمهای حمل و نقل به درون استان با هزینه بالا منتقل و سپس با هزینه بالا، کالای تولید شده را برای عرضه در بازارهای بین المللی به کنار دریا انتقال دهد؟ اگر تولید محصولات آب بر و یا وابسته به مواد اولیه وارداتی و همچنین وابسته به بازارهای صادراتی در مناطق داخلی فارس توجیه ندارد و کمک فارسیها به تولید در سایر استانها هم قابل پذیرش نیست، پس راهی جز ادامه مرزهای فارس تا کناره ساحل باقی نخواهد ماند.
(10)
*چرا باید شهرستان پارسیان به استان فارس الحاق یابد؟؟؟*
هرچند هر کدام از استانها، سرزمینی پربرکت از ایران اسلامی است، اما پرواضح است که استان فارس در همه بخشها اعم از بهداشت و درمان، کشاورزی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، صنعت و معدن و... به مراتب پیشرفتهتر از استان محروم هرمزگان است و باتوجه به وجود حلقه چاههای گازی و صنایع و معادن مشترک بین شهرستان محروم اما مستعد پارسیان و استان فارس توان حمایت بیشتری از این شهرستان را دارد.
ما مردم پارسیان باتوجه به دلایل و مزایای متعددی که درذیل می آید و باعنایت به این قضایا وتمایلی که بین اکثریت مردم این شهرستان بویژه قشر مومن، انقلابی و جوان می باشد خواهان الحاق کل شهرستان پارسیان به استان فارس می باشیم.
* ما می دانیم با الحاق به فارس به یقین موجبات عمران وترقی در تمامی زمینه ها به ویژه زمینه انرژی، صنعت و معدن، اقتصادی ،تجاری وگردشگری فراهم می شود .
* فاصله پارسیان تا شهرهای استان فارس به ترتیب تا لامرد کمتر از40 کیلومتر تا مهر 60 کیلومتر و تا شیراز 330 کیلومتر است در حالیکه این مسیر تا بندرعباس بیش از 400 کیلومتر است و گذر از جاده های باریک و خطر آفرین برای یک کار ساده اداری باید انجام پذیرد تا به مرکز استان برسیم وچه جوانانی از دیارمان که در این مسیر جان شیرین خود را در حوادث مختلف از دست داده اند .
* در بخش سیاسی واجتماعی به جهت نزدیکی و ارتباط فرهنگی در بیشتر مراسمات ملی و مذهبی با فارس اشتراک داریم.
* شهرهای استان فارس و
خنج، گراش، لارستان، لامرد و مهر در استان فارس، اگر بیشتر از شهرستان پارسیان نباشد، قطعا کمتر نیست. اهل تسنن ساکن شیراز که تعداد آنها در حدود ده هزار نفر است، دارای یک مسجد مستقل بوده و علاوه بر برگزاری نمازهای یومیه، در روزهای جمعه در این مسجد نماز جمعه برگزار میکنند.
در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از سرمایه گذاریهای اقتصادی انجام شده در استان فارس و حتی در شهر شیراز مربوط به اهل تسنن فارس، بوشهر و هرمزگان است که در این راستا میتوان به احداث بزرگترین مجتمعهای تجاری شیراز چون مجتمعهای تجاری خلیج فارس، ستاره و زیتون با زیربنای تقریبی 800 هزار متر مربع، و تعدادی هتل 3 و 4 ستاره در این شهر اشاره کرد.
(5)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
اگرفارس در پارسیان سرمایه گذاری نکند این سرمایه گذاری توسط هرمزگان انجام میشود!
جواب: وقتی در ساحل بندرعباس هم دسترسی به دریا امکانپذیر است و هم گاز و میعانات گازی به وفور وجود دارد و هم زیرساختهائی مثل اسکله های شهیدان رجائی و باهنر در دسترس است و سایر امکانات در مرکز استان در دسترس قرار میگیرد، کدام سرمایه گذار هرمزگانی اهل حساب و کتاب، حاضر است مناطق ویژه اقتصادی اطراف بندرعباس را رها کرده و با یک فاصله نزدیک به 500 کیلومتری برای سرمایه گذاری راهی پارسیان شود؟ در شرایطی که دولت برای استخراج گاز از حوزه گازی کیش بنا دارد سرمایه گذاری وسیعی کرده و پالایشگاه و تاسیسات این حوزه در ساحل چارک در حال برنامه ریزی و تاسیس است و زمین و فضاهای وسیعی در کنار این بندر در حال آماده شدن است و این حوزه معادل 5 فاز پارس جنوبی ذخیره گازی دارد و فاصله این بندر تا بندرعباس زیاد نیست، سرمایه گذاری هرمزگانیها در پارسیان دور از ذهن است و در اینصورت، این نقاط همچنان سالهای محرومیت خود را سپری خواهد کرد. برای هرمزگان در توجه به شهرستان پارسیان انگیزه کافی وجود ندارد و همین طور که تا بحال توجهی نکرده در آینده نیز توجهی نخواهد داشت.
(6)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
مخالفت برخی از مسئولین هرمزگان با این الحاق از سر دلسوزی برای پارسیان است!
جواب: اگر چنین باشد باید پرسید، مسئولین محترم بندرعباسی که با الحاق پارسیان به استان فارس مخالفت میکنند، تابحال در جهت انتقال کدامیک از صنایع بزرگی که در اطراف بندرعباس ایجاد شده و امکان انتقال آن به این محدوده وجود داشته است، از خود مایه گذاشته اند؟
پاسخ این سئوال روشن است. باید بپذیریم که اگر هرکدام از مسئولین فارسی هم بجای این متولیان امور در بندرعباس مسئولیت میداشتند، قطعا به چنین کاری تن در نمیدادند، چرا که سرمایه گذاری در محدوده الحاقی جایگزین سرمایه گذاری در بندرعباس میشود و نمیتواند تکمیل کننده سرمایه گذاری در بندرعباس باشد و لذا متضمن منافع مردم بندرعباس نیست. در حالیکه سرمایه گذاری در این محدوده تکمیل کننده سرمایه گذاری در شیراز و فارس است و متضمن منافع فارسیها است و فارسیها به همین دلیل نسبت به هرمزگانیها در سرمایه گذاری در این محدوده راغبترند.
این یک واقعیت است که سرمایه گذاری در این محدوده، متضمن منافع بیشتری برای فارسیها است و فارسیها به همین دلیل نسبت به هرمزگانیها در سرمایه گذاری در این محدوده راغبترند. ما اطمینان داریم که هم مسئولین و هم مردم فهیم هرمزگان سرمایه گذاری در غرب استان را نه تنها مزاحمتی برای توسعه استان خود نمیدانند، بلکه کمک میکنند تا با تحقق الحاق، سرمایه گذاری در این نقطه حتی توسط سایر استانها سرعت بگیرد.
(7)
*پاسخگوئی به برخی از ابهامات و شبهات ایجاد شده در مورد الحاق پارسیان*
بدون الحاق هم مشکلی برای احداث خطوط ارتباطی بین شیراز و پارسیان وجود ندارد!
جواب: مگر مردم پارسیان به عنوان یک شهروند ایرانی حق ندارند که در کوتاه مدت به امکانات حمل و نقل ریلی، هوائی و زمینی مناسب دسترسی داشته باشند؟ آیا باید منتظر بمانند تا مشکل کل کشور حل شده و سپس نوبت به آنها برسد؟ برای منطقه ای که بالقوه توان رشد و توسعه سریع را دارد، حتی کمترین تاخیر در ایجاد زیرساختهای آن نیز، خیانت به مردم آن منطقه و بلکه کل کشور است. اگر بنا باشد این امکانات برای مردم پارسیان فراهم شود در کدام جهت توجیه پذیرتر و اقتصادیتر است؟ از پارسیان به سمت بندرعباس و یا از پارسیان به سمت شیراز؟ وقتی مراودات تجاری بین پارسیان و بندرعباس در حد قابل قبولی نیست و این مسیر صرفا یک مسیر اداری است و یک مسیر تجاری، صادراتی و وارداتی نیست و حتی اگر مراودات تجاری هم باشد، در امتداد همین مسیر، ارزانترین شیوه حمل و نقل یعنی، حمل و نقل دریائی وجود دارد و میتوان جابجائی بار را با کمترین هزینه از طریق دریا انجام داد، کدام کارشناس اقتصادی توجیه پذیر بودن این مسیر را برای ا
علی الخصوص شهر شیراز، از دیرباز محل مراجعه ی ساکنان این خطه به منظور رفع نیازهای درمانی ،اقتصادی تامین ارزاق وگردشگری بوده وهمگونی فرهنگی بین پارسیان وشهرهای استان فارس وجود داشته و دارد.
* برای تسهیل در کارهای اداری، الحاق به فارس مزایای فراوانی برای مردمان دیارمان دارد. در صورتیکه امروز هر شهروند پارسیانی برای پیگیری کار اداری درسال تنها یکبار به بندرعباس سفر کند باید حداقل 800 کیلومتر راه طی کند که متاسفانه هیچ کار اداری در مرکز استان با یک بار پیگیری جواب نخواهد داد ومدام باید در راه بود. چه مردانی که برای یک کار ساده اداری در این مسیر در چنگال مرگ گرفتار شدند. ونمی دانیم مسئولیت جان اینان باکیست.
* مابا مردم غیور هرمزگان هیچ مشکلی نداریم و آنان بهترین برادران وخواهرانمان هستند اما الحاق پارسیان به فارس نوید کاستن از درد و رنجها و پیشرفت وآبادانی رابرای ما به ارمغان دارد .
(11)
*تاریخچه مختصری از فرآیند ساحلی شدن فارس*
فارس در گذشته یکی از استانهای بزرگ کشور بوده است. تبدیل استانهای بزرگ به چند استان، تغییراتی را در نقشه کشور ایجاد کرده است. استان فارس تا سال 1340 یک استان ساحلی بوده و به خلیج فارس اتصال داشته است. با شکلگیری استانهای جدید بوشهر و هرمزگان و با گذشت زمان، بخشهای جنوبی فارس از این استان جدا و به استانهای جدیدالتاسیس ملحق شده است.
افزایش درجه اهمیت دریاها و دسترسی به آبهای آزاد بین المللی و حمل و نقل ارزان دریائی برای تماس و ارتباط بیشتر با دنیا و استفاده از ذخائر غذائی، نفتی و معدنی دریاها و کمکی که استان فارس به این ارتباط میتواند داشته باشد و نیز تاثیری که ارتباط با دریا بر توسعه استان خواهد گذاشت، سبب شد تا برگشت مجدد بخشهائی از مناطق جدا شده از استان فارس در دستور کار مسئولین محلی این مناطق، مسئولین استان فارس و مسئولین ملی قرار گیرد. در همین راستا موضوع به صورت جدی در کانون توجهات دولت نهم قرار گرفت.
برای ساحلی شدن فارس گزینههای زیادی وجود نداشت. گزینه مورد نظر باید بگونهای انتخاب میشد که کمترین تبعات اجتماعی و سیاسی را باعث شده و بیشترین منفعت اقتصادی را نیز برای استان فارس بههمراه داشته باشد. نقطه انتخابی باید یا در منتهیالیه شرقی استان بوشهر و یا در منتهیالیه غربی استان هرمزگان انتخاب میشد. به علت نفتی و گازی بودن بخشهای شرقی استان بوشهر، دست گذاشتن بر روی این نقاط، تمام استان بوشهر را برعلیه این طرح بسیج میکرد. با منتفی شدن الحاق بخشی از استان بوشهر، انتخاب هیچ نقطهای غیر از نقاط غربی استان هرمزگان، امکانپذیر نبود. در غرب هرمزگان نه نفت و گازی وجود داشت و نه تاسیسات صنعتی مستقر شده بود. در این زمینه چند گزینه وجود داشت. در میان این گزینهها، گزینه برگشت مناطقی از مناطق جداشده از استان فارس به این استان مناسبت بیشتری داشت و در بین این مناطق، برگشت کل شهرستان پارسیان به استان فارس نسبت به برگشت بخشی از این شهرستان، دارای مزایای بیشتری بود.
شهرستان پارسیان که از سال 1315 هجری- شمسی در نقشه تقسیماتی کشور به عنوان یک بخش شناخته شده است، تا سال 1340 تابعی از استان فارس بوده و از این سال با جداشدن از فارس به استان هرمزگان ملحق شده است. این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیائی، غربیترین شهرستان استان هرمزگان است که به وسیله یک نوار طولی با عرض متغیر 15-5 کیلومتری استان فارس را از خلیج فارس جدا میکند. این شهرستان از غرب به شهرستان کنگان استان بوشهر و از شمال به شهرستانهای لامرد و مهر در استان فارس و از شرق با شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان همسایه است.
پس از طرح موضوع با مسئولین کشوری و انعکاس درخواست ساحلی شدن فارس توسط فارسیها و ساحل نشینان جنوب، موضوع جدا شدن شهرستان پارسیان (گاوبندی سابق) از استان هرمزگان و برگشت مجدد آن به استان فارس، مورد توجه قرار گرفت.
با تداوم خشکسالیها و عدم امکان توسعه فعالیتهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی در مناطق جغرافیایی مرکزی کشور، نگاه به سواحل و استفاده از ظرفیت و توانمندی این مناطق از سرزمین اصلی، در طرحهای ملی توسعه، خصوصا در طرحهای آمایش کشور، جایگاه بیشتری پیدا کرد. همین عامل باعث شد تا شورای عالی امنیت ملی در تدوین سیاستهای کلان امنیتی کشور بحث هدایت جمعیت را به مناطق ساحلی کشور در دستور کار قرار داده و ساحلی شدن برخی از استانها از جمله فارس را در جلسات 568، 578 و 588 این شورا در تاریخهای 9/2/91، 29/7/91 و 1/4/92 به بحث گذاشته و این موضوع را به عنوان بند 3 مصوبات سیاستهای اجرایی ذیل بند 7 سیاستهای کلی امنیت ملی در حوزه امنیت داخلی (مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام) به تصویب برساند. این موضوع به رهبری عرضه شد و پس از تایید کتبی ایشان به دولت ابلاغ گردید. شرح ماجرا که در حکم مورخ 17/10/92 رئیس شعبه اول دیوان عدالت اداری مبنی بر "قرار لغو اثر از دستور
موقت توقف ساحلی شدن استان فارس" به عنوان یک حکم غیرمحرمانه مورد اشاره قرار گرفته است، به صراحت ذکر شده است.
با ابلاغ این مصوبه شورایعالی امنیت ملی به دولت قبل، با استناد به اصل 110 قانون اساسی که مصوبات شورای عالی امنیت ملی را پس از تایید رهبری لازمالاجرا میداند، هیات وزیران به پیشنهاد وزرات کشور ساحلی شدن فارس را در جلسه خود مطرح و بجای اینکه کل شهرستان پارسیان را به استان فارس ملحق کند، برای محدود شدن دامنه تغییر، الحاق یک محدوده کوچکی از غرب شهرستان پارسیان با عرض 10 کیلومتر و متشمل بر 5 روستا به استان فارس را به تصویب رساند. از آنجا که در زمان تصویب جدایی شهرستان مهر از شهرستان لامرد، مرز دو شهرستان بگونهای تعیین شده بود که شهرستان مهر با شهرستان عسلویه استان بوشهر و شهرستان لامرد با شهرستان پارسیان استان هرمزگان مرز مشترک داشته باشد، محدوده الحاقی صرفا همجوار با شهرستان لامرد بود و با هیچ شهرستان دیگری در فارس مرز مشترک نداشت، لذا ساحلی شدن فارس بناچار از طریق شهرستان لامرد انجام شد. به علت تغییر دولت و استقرار دولت یازدهم، ابلاغ این مصوبه با مشکل مواجه و برای اظهار نظر مجدد به وزارت کشور بازگردانده شد. با تایید موضوع توسط وزیر کشور، مجددا مصوبه مورد تایید هیات دولت یازدهم قرار گرفت و در تاریخ 3/6/92 با شماره 49489 ه- به عنوان مصوبه دولت توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
در این فاصله اگرچه تلاشهای زیادی برای لغو مصوبه ساحلی شدن فارس، انجام شد و مسولین و نمایندگان استان هرمزگان برای لغو آن به مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت، هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری متوسل شدند ولی هیچکدام از این تلاشها منجر به لغو مصوبه نشد ولی اجرای آن را با تاخیر مواجه کرد.
(12)
*دلايل اهميت الحاق از نظر سردار رشيد* /
بخشي از سخنان مهم سردار رشيد پيرامون امنيت مرزهاي آبي كشور:
عمده درياي جنوب را به دو استان #بسيار_ضعيف سپرده ايم.
رشید با بیان اینکه امروز هم رویکرد مناسبی در دریا نداریم، افزود: من در جلسهای گفتم 24 استان کشور از دسترسی به دریا محرومند و ما عمده دریای جنوب را به دو استان بسیار ضعیف سپردهایم.
وی با طرح این پرسش که چرا نباید جایی مانند بندر پارسیان را به استان مهمی مانند استان فارس بدهیم تا این استان نیز به دریا دسترسی داشته باشد؟
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت عالی این پیشنهاد را دادیم که برخی از استانها باید به گونهای تغییر کند تا دسترسی به دریا داشته باشند.
(13)
✍🏻به هزار و یک دلیل به مصلحت نظام و ملت ایران و مردم #فارس میباشد که استان فارس #ساحلی شود مردم خوب ما بدانند که نباید با تعصبات بدور از مصلحت مانع این امر مهم شوند این طرح در مجلس هشتم مطرح شد و بنده تحلیل های کارشناسان اقتصادی و امنیتی و اهمیت سوق الجيشي آنرا ملاحظه کردم و همچنین از نظر اجتماعی و بین المللی اکثر افراد در اتصال استان فارس به #خلیج_همیشه_فارس موافق بودند لذا مردم به نقطه نظرات کارشناسان احترام بگذارند و تحت تاثیر القائات منفی بافان قرار نگیرند
*🔴#دکتر_نورا/ نماینده مردم #زاهدان در مجلس هشتم*
علامرودشت
📄 #بخوانید | جانشین گمنام علامه امینی ☑️ یادداشت حجتالاسلام رسول #جعفریان، پژوهشگر تاریخ اسلام و ای
⏯ #بخش_دوم
📄 #بخوانید | جانشین گمنام علامه امینی
☑️ یادداشت حجتالاسلام رسول #جعفریان، پژوهشگر تاریخ اسلام و ایران، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ
🔺این موارد در تعلیقات ایشان چندان فراوان است که میتوان دست کم، یک مجلد ضخیم از آنها بر اساس موضوع جمع آوری و در دسترس طلابی گذاشت که علاقمند به فراگیری روش نقادی هستند. نگاهی ساده به متون تصحیح شده توسط استاد، نشان میدهد که ایشان تا چه اندازه حاشیه بر آنها نوشتهاند. این رویه برخی از مصححان معاصر است که بسیاری از پژوهشهای شخصی خود را در حاشیه همین کتابها نگاشتهاند. نمونه برجسته دیگر، مرحوم «محدث ارموی» است که تعلیقات فراوانش مجموعهای مقالات مستقل میتواند به شمار آید. به همین ترتیب مرحوم علامه محمودی هم بسیاری از تعلیقاتش، در حد یک مقاله مستقل است. و صد البته ایشان در این نقادیها، گرایش کلیاش، دفاع از اهل بیت در برابر زیاده خواهیهای امویهاست که بیش از نود سال تلاش کردند علی و اهل بیت را بدنام کنند. روشی که بسیاری از عباسیان هم دنبال کردند. محدثان عثمانی مذهب هم در این راه کوششها کردند.
🔹نیروی توانا و احساس و نشاط عالی استاد برای دفاع از اهل بیت پیامبر بسیار جدی، ستودنی و با تمام وجود است. لذا کمترین بیحرمتی را نسبت به اهل بیت در هر نقلی باشد، نمی پذیرد و میکوشد تا نشان دهد این قبیل نقلها، برخاسته از حقد و کینه امویها و پیروان آنان است. طبیعی است که حوزه پژوهشی مرحوم علامه محمودی، تاریخ اهل بیت و فضایل آنهاست و در این زمینه، به تمام معنا متخصص و مسلط است. هر اشارهای که صورت گیرد، هر نقلی که وارد شود، او جایگاه آن را در مجموعههای حدیثی به خوبی میشناسد و برای ابراز سخن پیرامون آن آمادگی دارد. متون حدیثی و تاریخی ما مشحون از روایاتی است که از روزگار تسلط امویان، که دوره بسیار حساس و در واقع دوره شکلگیری حدیث و نقل تاریخی در باره صدر اول است، برجای مانده است. در زمینه نقد این قبیل نقدها وی استادی تمام عیار است. برای مثال، نقادی وی در باره روایتی که بلاذری آورده و ضمن آن اعتراض امام حسن(ع) را به پدر در باره قتل عثمان منعکس میکند.(انساب:۲/۱۲-۱۳). زمانی که بلاذری، روایتی در باره دست داشتن معاویه در قتل امام حسن(ع) از طریق «جعده» دختر «اشعث» میآورد، استاد به تفصیل به ارایه شواهد تاریخی دیگر در اثبات این مسیله میپردازد.
(انساب: ۲/۵۵ – ۵۸).
🔹 از این دست تعلیقات نقادانه، فراوان در آثار ایشان یافت میشود. آثاری چون «مناقب الامام امیر المؤمنین من الریاض النضرة»، «محاسن الازهار فی مناقب امام الابرار»، «زین الفتی فی شرح سورة هل أتی»، «مناقب امیرالمؤمنین» از محمد بن سلیمان کوفی(م ۳۲۳) و بسیاری دیگر. خدایش رحمت کند و او را با محمد و آل محمد محشور گرداند.
🔸عضو کانال علامرودشت شوید:
🔗https://eitaa.com/alamarvdasht
May 11
مستندهای تبلیغی پخش شده از روحانی تبلیغی جزیره لاوان حجت الاسلام سیدمحمدحسین هاشمی در شبکه های رسمی صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران
مستند مدرسه فیض از شبکه ۴ سیما سال تولید ۱۳۹۰👇
https://www.aparat.com/v/gJ2Uq/
مستند در گذر از موج شبکه افق سال تولید ۱۳۹۷👇
https://www.aparat.com/v/rn4ID
اطلاع رسانی مسابقات مجازی
مسابقه به مناسبت میلاد حضرت زینب (س)
😍😍😍😍😍
🎀مسابقه🎀مسابقه🎀
دوستان و همراهان همیشگی سلااااااام🤚
🍃قصد داریم به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب (س) یه مسابقه خوب برگزار کنیم.
❤️#مسابقه_جلوه_صبر❤️
🍃
بشتابید بشتابید
از این فرصت برای شناخت حضرت زینب (س) بهره ببریم.
لینک فایل کتاب
(زینب علیهاالسلام عقیله بنی هاشم)
دریافت ( pdf) از کانال کتب دینی
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2490564857Ce9647e6437
@KotobeDini
https://eitaa.com/KotobeDini
✨معمولا دانلود فایل apk یا pdf مناسب تراست.
💥نکته:تا صفحه ۴۲ کتاب (۴۸ پی دی اف) باید خونده بشه.
طبق پی دی اف هم مطالب کتاب از ص۱۵ شروع میشه😉
🍃سوالات مسابقه رو هم پایین تر میتونید ببینید🙃
🍃جوابها رو هم حداکثر تا فردا سه شنبه شب بعد از بازی ایران و آمریکا(مورخ ۱۴٠۱/۹/۸) تا ساعت ۱۲ شب «تنها » از این طریق برامون ارسال کنید
👇👇
ارسال پاسخ به آیدی
@valayat
آدرس کانالمون:
اطلاع رسانی مسابقات مجازی
https://eitaa.com/joinchat/2028798063C55747be196
@MosabeqateMajazi
✨پیامتون رو به صورت دستورالعمل زیر، به همراه جواب سوالات، برامون بفرستید:
#مسابقه:
نام شرکت کننده:
۱)گزینه ...
جواب یه عدد ده رقمی باشه
چپ به راست
۱۲۳۴۱۲۳۴۱۲
✴نام شهرتون هم بفرستید
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
و اما...
از هر چه بگذریم سخن #جوایز خوشتر است😍:
🛍 جوایز مادی(به ارزش ۱۰۰هزار ریال)، کارت شارژ
به همراه
🎁 جوایز معنوی(زیارت نیابتی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها)
برای نفرات برتر 🥇🥈🥉
منتظرتون هستیم.
سوالات مسابقه
1⃣ کدام یک از موارد زیر میتواند معنای زینب باشد؟
۱- درخت نیکو
۲- زینت داده شده
۳- زینت پدر
۴- گزینه های الف و ج
2⃣ عقیله بنی هاشم از القاب حضرت زینب(س) است. این لقب به چه معناست؟
۱- بلندمرتبه
۲- زن ارجمند و یکتا در میان خویشان
۳- صبور
۴- آنکه دارای علم بسیار است
3⃣ حضرت زینب(س) در زمان شهادت حضرت زهرا(س) چند ساله بودند؟
۱- سه ساله
۲- چهار ساله
۳- پنج یا شش ساله
۴- هفت یا هشت ساله
4⃣ این جمله خطاب به حضرت زینب(س) از چه کسی است؟
«تو بحمدالله دانشمندی معلم ندیده و فهمیده ای هستی که کسی به تو فهم نیاموخته است.»
۱- امام حسین(ع)
۲- امام سجاد(ع)
۳- حضرت عباس(ع)
۴- امام علی(ع)
5⃣ نام همسر حضرت زینب(س) چیست؟
۱- عبدالله بن جعفر
۲- عبدالله بن عباس
۳- طاهر
۴- عثمان
6⃣ در رابطه با عبادت، کدام جنبه مهمتر است؟
۱- عبادت های بدنی
۲- عبادت های مالی
۳- ترک گناه
۴- انجام واجبات
7⃣ کدام مورد از فضائل حضرت زینب(س) است؟
۱- عبادت بسیار
۲- فداکاری و جهاد در راه دین
۳- فصاحت و بلاغت داشتن
۴- هر سه مورد
8⃣ طبق آیه ۲۰ سوره توبه، کدام یک از موارد زیر جزء ویژگی های مجاهدین برتر نیست؟
۱- ایمان داشتن
۲- هجرت در راه خدا
۳- جهاد مالی و جان در راه خدا
۴- اقامه نماز
9⃣ کدام یک از گزینه های زیر، نشان دهنده فصاحت و بلاغت حضرت زینب(س) است؟
۱- خطبه ایشان در بازار کوفه
۲- خطبه ایشان در مجلس یزید
۳- گویش ایشان با پسر زیاد بن ابیه
۴- هر سه مورد
🔟 نام دو فرزند حضرت زینب(س) که در سفر کربلا همراه ایشان بودند چه بود؟
۱- عون و محمد
۲- جعفر و محمد
۳- عبدالله و جعفر
۴- عون و عثمان
کانال اطلاع رسانی مسابقات مجازی
اطلاع رسانی مسابقات مجازی
https://eitaa.com/joinchat/2028798063C55747be196
http://eitaa.com/MosabeqateMajazi
یا
@MosabeqateMajazi
انتشار دهنده مسابقه در گروه ها باشید
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
✍🏼 بهترین کانال های #فرهنگی #حوزوی #مذهبی ایتا تقدیم به شما
═══✼🌷🍃🌷🍃✼═══
🌹نوای سیدا اشعار استاد حسینی نژاد
http://eitaa.com/navayeseyeda
@navayeseyeda
🌹اشعار استاد نصراللهی
http://eitaa.com/lamerd
@lamerd
🌹اشعار استاد صادقی
http://eitaa.com/lamrood
@lamrood
🌹روزانه نوشت استاد رضائی
https://eitaa.com/joinchat/13435072C9dbdace69e
🌹محتوای ماه مبارک ۱۴٠۱
https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
🌹علامرودشت
https://eitaa.com/alamarvdasht
@alamarvdasht
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
❤️⃝⃡🇮🇷مگه میشه #مذهبی باشیواین کانال لینکدونی مذهبی ایتا رونداشته باشی⁉️‼️
❣https://eitaa.com/joinchat/476184824C27b3211844
❤️⃝⃡🇮🇷لینکدونی جناب سید
https://eitaa.com/joinchat/1427767477Cf5edfc07ff
👌فقط با یکبار #عضویت از سردرگمی در #فضای مجازی رهایی یابید👆👆
📮انتشار حداکثری با شما
همۀ ما که زاده و پروردۀ علامرودشت هستیم، بر حسب فطرت انسانی خود یک دلبستگی ذاتی و عِرق میهنی نسبت به این سرزمین داریم. این دلبستگی میتواند خودش را در شعر، داستان، پوشش بومی، ارج گذاردن و بالیدن به چهره های صاحبنام این خطّه، رسانهای کردن حیات وحش کمنظیر آن، سخن گفتن با واژگان محلی و مواردی از این قبیل در جامعه نمایان سازد. چندیست که جوانترها در فضای حقیقی و مجازی برای نام بردن از علامرودشت از بخش اول این نام که علا باشد استفاده میکنند. شاید متوالی بودن چند حرف بدون اِعراب و سختی تلفظ آن، باعث این کار شده باشد. از قدیم تا همین چند سال پس از انقلاب علامرودشت را به صورت علاءمرودشت مینوشتند و البته که آن صورت صحیحتر بود اگر چه در حالت گفتاری، آن علامت همزه (ء) و حرف (واو) تلفظ نمیشد. به هر حال روی سخن من در مورد همین بخش اول نام علاءمرودشت است. «علاء» به معنای بزرگوار شدن در شرف و بلندمرتبگی و بزرگیست. انتخاب این واژۀ کوچکِ خوش آهنگ که معانی عزیزی نیز در آن نهفته است برای نوزادان پسر در کشورهای همسایه رایج است چنان که این روزها دانستیم همشهری فقید ما زندهیاد حاج علی صراف نیز این نام که عِرق احساسات وطنی را برمیانگیزد برای فرزند خود انتخاب کرده بود. اکنون که خانوادهها در نامگذاری فرزندان دقتی بیش از نسلهای گذشته داشته و با یک نگاه هنری، ارتباطی با مفاخر ملی و میهنی برقرار میکنند، شایسته است نام با مُسمّای «علاء» که هم از لطافت معنی برخوردار است و هم بخشی از نام وطن عزیز ماست را برای فرزندان پسر انتخاب کنند. این نام فخرآور، به خودی خود، مُعرف یک هویت و شناسنامۀ سرزمینیِ دارندۀ آن است.
سعید سروش
علامرودشت هویت ما
بخش علامرودشت با توجه به اینکه بخش خیرگو از ان جدا شده ولی هنوز بیشترین آثار ثبت شده ملی را دارد و این پتانسیل بسیار خوبی هست و با توجه به اینکه روز به روز افراد بیشتری به اهمیت این آثار پی می بایست به حفظ آنها بکوشیم
روستای خشتی 6اثر
1-تل دواتی
2-کلات خشتی
3-قبرستان خشتی
4-تپه قلعه پرمخی
5- تپه خره سنگی
6-محوطه کلات خشتی
شهر علامرودشت 4اثر
1-تل جت
2-تل علامرودشت
3-محوطه خفرویه
4-تل بهرویه
دهنو6اثر
1-محوطه شاه پیر غیب
2- اشکفت نر
3-بقایای قلعه نو
4-سدهای تنگ حوضی
5-کلات جومه شور
6-کورستان دهنو
بوحنا 2اثر
1-آسیاب آبی بوحنا
2- تل باشیخی
سید هاشمی2اثر
1- بقایای قلعه گوری 1
2-بقایای قلعه گوری2
انجیربند 2اثر
1-تپه قلعه انجیربند 1و 2
چاه گزی 2اثر
1- تل مانده
2- تپه کلات مرغی(قلعه گوری)
روستای ظالمی3اثر
1-چهارطاقی ظالمی
2-کانال شتر گلو
3- کلات ظالمی
گلدشت 1اثر
1- تل شهر
وردوان 1اثر
1- آسیاب آبی وردوان
پرزی
1- تل چوانبوه
فخرایی
1-محوطه امامزاده حاصل
روستای بلبلی
1- بقایای قلعه بلبلی
بهرام میر
میراث فرهنگی شهرستان لامرد
نظرات مردمی
این قلعه گوری
احتمالا همون قلعه گبرها باشه
بله
دهنوهم قلعه کلایی داره وهمچنین قلات مرو،،که خیلی جای باصفایی هست حتمادیدن بفرمایید
سلام اقا
گبرها قبیله ایی اتش پرست بودن که قدیم در این مناطق زندگی میکردن
گبرها مگه زرتشتی نبودن
علامردشت محل شاه و میر بود
محلی سرکش و حاکم نشین بود
زمام پهلوی چون رخت بر بست
علای ما دگر گون شد،بلادشت
سر نام اوران چون رفت بر خاک
خسان حاکم شدن زین بوم و زین خاک
درسته
هنوزم فرقه هایی از زر تشت اتش پرستن
معنی اولش زرتشتی هست و بعدا منفی شده
آتش پرست فک نکنم درست باشه
آتش براشون مقدس هست
درود برشما
تل دواتی و یه مورد دیگه چه جوری از کمالی بزرگ گرفته شده و بنام خشتی خورده...
خالو بهرام مکن مساز
ودهستان کهنویه که مفتخربه وجودقبرمطهرامام زاده شاه فرج الله است که درکنارخودداره ومیطلبه نگاه ویژه ای بهش بشه .
سلام،ببخشید این شعر از کیه؟؟
بله درسته و ممکنه خیلی از آثار دیگه هم از قلم افتاده باشند
در گروهی مهندس میر در خلال بحثی و پاسخ به سوالی نوشتند و بقول خودشون فی البداهه به ذهنشون اومد و نوشتند
من عذرخواهی میکنم
به نظرم با همه ایرادات ولی بسیار با اهمیت هست
سپاس از حسن توجه دوستان
شعر اچو نیست
و همچنین قنات های زمان قدیم
که بدون هیچ وسیله و ابزار امروزی اما تراز سنگ و کمر کوه تراشیده شده
و موارد دیگه ....
درود به همه دوستان
چنین گفت آچوبه وقت درو
دوصد خرمن نیارزد به یک چرت خو