🔹امام علی (ع) در خطبه ۱۵۰ می فرمایند:
✨و اخذوا یمیناً و شمالاً ظغنا(طغنا) فی مسالک الغی و ترکا لمذاهب الرشد
به راه های چپ و راست رفتند و راه ضلالت و گمراهی پیمودند و راه روشن هدایت را گذاشتند. (معادیخواه، ۱۳۷۳.ص ۱۶۷)
👈🏻مترجمین و مفسرین نهج البلاغه عبارات فوق امیرالمؤمنین (ع) را در شرح اوضاع قبل از ظهور امام عصر (عج) می دانند و در آن به توصیف مسلمانان که صراط مستقیم را رها کرده اند و سبب غیبت امام زمان (عج) شده اند می پردازد.
👈🏼 این عبارات اشاره ای است به #فرقه هایی که در اسلام از راه راست که مبتنی به کتاب و سنت الهی است منحرف و گمراه شده و به سوی افراط و تفریط گراییده اند و در زمان قبل از ظهور امام عصر (عج) در گوشه و کنار عالم در حال جولان دادن هستند.
🔹شریعتی. صص ۱۲۱-۱۲۰
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
🔺کشف گورهای جدید بومیان در کانادا
🔹جامعه بومیان کانادا از کشف بیش از صدوهشتاد گور بینام و نشان دیگر نزدیک یک مدرسه شبانهروزی خبر داد
🔹این سومین کشف از این نوع در یک ماه گذشته است. پیش از این حدود ٩٧٠ جسد نزدیک مدرسه شبانهروزی متعلق به بومیان شناسایی شده است
🔹مدارس شبانهروزی کانادا را دولت و #کلیسای_کاتولیک مشترک اداره میکردند. کودکان بومی در این مدارس باید درسهای دینی میخواندند و به اجبار مسیحی میشدند
🔹اکنون فاش شده این مدارس شکنجهگاه و محل قتل عام کودکان بیگناه بودهاند
✳️ ۱۵۰ تا از مدارس اجباری برای کودکان بومی در #کانادا وجود دارن و با حفر فقط ۶ تا از اونا حدود ۱۰۰۰ جسد پیدا شده!
میشه حدس زد که با حفر همهی اون ۱۵۰ مدرسه با چه فاجعهای روبرو میشیم!!!
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ نجــات شیــعه در عصر غیبت
💯 با کلام و تحلیل #ایمان_اکبرآبادی
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
💠 اوضاع #بعد_ازظهور در کلام امیرالمؤمنین (ع)
1⃣ حضرت علی (ع) در خطبه ۱۳۸ مطالب زیر را بیان می دارند:
✨یأخذ الوالی من غیرها
( زمامداری حاکمیت پیدا می کند که غیر از خاندان حکومت های امروزی است.) (دشتی. ۱۳۸۴.ص ۱۸۳)
👈🏻در اینجا منظور آن است که حضرت مهدی (عج) به شیوه ی حکام ظالم که قبل از ایشان بر جهان حکم می رانند، حکمرانی نخواهند کرد.
شریعتی معتقد است از قرائن پیداست که حضرت (ع) در این خطبه از طوائفی هم نام برده اند که در آینده خواهند آمد و دارای پادشاهان و امیرانی ستمگر یا عمال و کارگزارانی تبهکار خواهند بود که متأسفانه نام آنها از خطبه ساقط شده است. وی معتقد است که ابن میثم و ابن ابی الحدید هم این مطلب را بیان داشته اند. (شریعتی. ص ۱۱۹)
ب)✨ عمالها علی مساوی اعمالها
(عمال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد.) (معادیخواه. ۱۳۷۳.ص ۱۵۶)
ج) ✨فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه
(او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) را که تا آن روز متروک مانده را زنده می کند.) (فیض الاسلام. ۱۳۵۱.ص ۴۲۵)
👈🏻نکته ای که باید اشاره کرد این است که در اینجا هم ملاحظه می شود که امیرالمؤمنین (ع) برای توصیف آینده برای مخاطبان شان که قطعاً آن مخاطبان، روزهای مدنظر حضرت علی (ع) را درک نخواهد کرد به گونه ای سخن می گویند که گویی مخاطبان ایشان تا آن زمان یعنی دوران بعد از ظهور حضرت حجت (عج) زنده اند.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
#اندکی_تامل
🔹پدیده «اثر شوفر» خطرناکتر از هر دشمن و هر خیانتکاری برای کشور!
صاحبنظران معتقدند که در شرایط فعلی، بیش از دشمن یا خشکسالی و یا دروغ، آنچه که کشورمان را تهدید میکند، «اثر شوفر» است!
🔻اثر شوفر چیست؟
ماکس پلانک بعد از اینکه جایزه نوبل را در سال ۱۹۱۸ میگیرد، یک تور دور آلمان می گذارد و در شهرهای مختلف درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند. چون هر دفعه دقیقاً یک محتوا را ارائه میکند، راننده اش احساس می کند که همه مطالب آن دانشمند را یاد گرفته است و روزی به آقای پلانک می گوید: شما از تکرار این حرفها خسته نمیشوید؟ من الان می توانم به جای شما این مطالب را برای دیگران ارائه کنم. اگر اجازه دهید من در مقصد بعدی که شهر مونیخ است، بجای شما سخنرانی کنم و شما لباس من را بپوشید و در جلسه بنشینید؟ برای هر دوی ما تنوعی ایجاد میشود. پلانک هم قبول میکند.
شوفر خیلی خوب در جلسه درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند و شنوندهها هم خیلی لذت میبرند. در انتهای جلسه فیزیکدانی که در جلسه بود، بلند میشود و سوالی علمی را مطرح میکند. شوفر که جواب سوال را اصلانمی دانست، در نهایت خونسردی میگوید: «من تعجب میکنم که در شهری پیشرفته مثل مونیخ، سوالهایی به این اندازه پیش پا افتاده و ساده از من میپرسند! این سوال شما حتی شوفر من هم میتواند جواب دهد. سپس از پشت تریبون رو کرد به ماکس پلانک که در جمع حضار نشسته بود، و گفت جناب شوفر (آقای راننده)، لطفا شما به سوال ایشان پاسخ دهید».
ماکس از جا برخواست و پاسخ آن فیزک دان را داد.
از آن پس در علم مدیریت این (توّهم دانایی) را «اثر شوفر» می نامند. این تَوّهُم دانایی گاهی در بسیاری از امور ازجمله (سیاست، اقتصاد، پزشکی و مدیریت و دین و فرهنگ) برای برخی افراد سطحی نگر و اصطلاحا همه چیز دان پیش می آید.
غافل از اینکه علم و دانش در هر رشته ای مانند کوه یخی است که بخش کمی از آن قابل رویت است و بخش اعظم آن را نمیتوان مشاهده کرد. افراد سطحینگر صرفا بخش قابل مشاهده دانش را میبینند و گمان میکنند که کل دانش را دریافت کردهاند، در حالی که این فقط توهمی از دانایی است نه خود دانایی.
توهم دانایی، یعنی اینکه فکر کنیم همه جوانب مطلبی را میدانیم، بنابراین قاطعانه درمورد آن اظهارنظر میکنیم ،در صورتی که اشتباه میکنیم. یعنی یا نمیدانیم یا اشتباه و ناقص میدانیم و علت اصلی توهمِ دانایی، تصور ناقص ما نسبت به تمام جوانب یک مطلب و سپس مقایسهی دانش خودمان با همان تصور است.
حال اگر در جامعه ای، روال اینگونه شودکه هرکسی بی محابا در هر امری مدعی دانستن شود و مردم تفاوت بین فهم متخصص و مدعی تشخیص ندهند، یا به اصطلاح شوفر جای دانشمند اظهار نظر کند و دانشمند بخواهد ماشین را هدایت کند، یعنی شوفر در مسند دانشمندان و دانشمندان در جایگاه شوفر ادامه فعالیت دهند امور جامعه به مشکل خواهد خورد. افسوس که این داستان در بخش های از کشور ما اتفاق افتاده است. بیشتر افراد در جایگاه خود نیستند. گروه عمده ای از مدیران و سیاستمداران و گردانندگان اقتصاد با روش هایی غیر علمی بر مسند نشسته اند و توهم دانایی آنها را بدانجا کشانده است. و این بیماری درمیان اقشار مختلف جامعه هم سرایت نموده و بقول معروف همه خود را در همه امور عقل کل می دانند. تا جایی که کلمه (نمی دانم) را تحقیر خود می دانند.
سقراط می گفت (من داناترین فردم! چون تنها کسی هستم که می دانم که نمیدانم) در حالی که دیگران هنوز به نادانی خود نیز، آگاه نیستند.
این جهل سقراطی که بعدها "نیکلاس کوزایی" آن را «جهلِ فرهیخته» نامید، درست همان چیزی است که برای تفکر و پژوهش و جستجو گری نیازمند آنیم. زیرا نخستین گام در تلاش برای کسب دانایی، غلبه بر «توهم دانایی» است.
ما زمانی می توانیم به درک وفهم ودانایی خود امیدوار شویم که آنچه را که نمی دانیم با شهامت و جسارت بگوییم:
«نمی دانم»
پ.ن: فضای مجازی هم به «توهم همه چیز دانی» در بین مردم دامن می زنند.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
✅ آداب #امر_به_معروف_ونهی_ازمنکر
🔹امام علی(علیه السلام) :
به نيكی ها امر كن و خود، نيكوكار باش و با دست و زبان، بدی ها را انكار كن و بكوش تا از بدكاران دور باشی و در راه خدا آن گونه كه شايسته است، تلاش كن و هرگز سرزنش ملامت گران، تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد.
📙نهج البلاغه(دشتی)، ص ۵٢١، نامه٣١
👈🏼 اجرای امر به معروف همواره با دشواری هايی روبه روست. ازاين رو، مجری نبايد تحت تأثير قرار گيرد، بلكه بايد با تلاش فراوان و توكل، امر خداوند را اجرا كند.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اعتیاد مدرن
🔹آیا میتوانید ۱ روز را بدون #تلفن_همراهتان سپری کنید؟ اگه پاسخ شما «خیر» است این ویدئو را ببینید تا بدانید سازندگان تلفن همراه با چه ترفندی مغز ما را به استفاده مداوم و طولانی مدت از تلفن همراه عادت میدهند...
#تکنولوژی_زدگی
#رسانه_در_آخرالزمان
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
1_193045758_160170072025.pdf
8.76M
بحارالانوار
جلد 6
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
📌در آستانه ظهور امام مهدی (ع)
🔥 بلایا و حوادث فراوانی گریبان گیر مردم میشود.
این بلایا و حوادث که در واقع آزمایشهای الهی هستند، مؤمنان واقعی را از مدعیان دروغین جدا میسازد.
متن زیر برشی از کتاب «معرفت امام زمان» اثر ابراهیم شفیعی سروستانی است که در ادامه میخوانید؛
🌴دسته ای دیگر از آیاتی که به ظهور امام مهدی (ع) تأویل شده اند، به ویژگیها و صفات آن حضرت و جایگاه ایشان در عالم هستی اشاره دارند. برخی ویژگیهایی که در روایات به وجود مقدس امام مهدی (ع) تأویل شده،
🌴 عبارت است از: غیب عالم هستی؛ [۱] آنکه به پیشی گرفتن برای پیروی از او امر شده است؛
[۲] رفیق نیکو؛
[۳] پارهای از نشانههای پروردگار؛
[۴] نابود کننده باطل؛
[۵] غیب خداوند که مردم به انتظار آن فرا خوانده شده اند؛
[۶] قرآن عظیم؛
[۷] کسی که خود و یارانش سخت نیرومندند؛
[۸] سرپرست کسی که مظلومانه کشته شده است؛
[۹] حقّی که با آمدنش باطل نابود میگردد؛
[۱۰] راه راست؛
[۱۱] آنکه به همراه یاران شایسته اش زمین را به ارث میبرد؛
[۱۲] کسی که خداوند او را به نور خود هدایت کرده است؛
[۱۳] درمانده (مضطری) که خداوند را میخواند و خداوند نیز او را اجابت میکند و گرفتاری اش را برطرف میسازد؛
[۱۴] نور پروردگار که زمین را روشن میسازد؛
[۱۵] آب روان (گوارا)؛
[۱۶] اختر گردانی که از دیدهها نهان شود و از نو درآید؛
[۱۷] یکی از برجهای آسمان؛
[۱۸] روز روشنی بخش زمین؛
[۱۹] سپیده دم (طلوع فجر)؛
[۲۰] دارای دین پایدار.
[۲۱]
💥رویدادهای عصر ظهور
برخی آیاتی که به موضوع ظهور امام مهدی (ع) تأویل شده اند، بیانگر رویدادهای عصر ظهور هستند. رویدادهایی که برخی آنها از زمره نشانههای ظهور به شمار میآیند. در اینجا به برخی از این رویدادها اشاره میکنیم:
💥یک فرو رفتن عدهای از کافران در زمین
بر اساس برخی روایات، آیه زیر اشاره به این رویداد دارد: أفَاَمِنَ الَّذِینَ مَکَرُوا السَّیئات أَنْ یَخْسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرْضَ أو یَاْتِیَهُمُ العَذابُ مِنْ حِیْثُ لا یَشْعُروُنَ. [۲۲] آیا کسانی که تدبیرهای بد میاندیشند، ایمن شدند از اینکه خدا آنان را در زمین فرو برد، یا از جایی که حدس نمیزنند عذاب بر ایشان بیاید؟
در تفسیر عیاشی از امام محمد باقر (ع) ذیل این آیه شریفه چنین نقل شده است: إِنّ عَهْدَ نَبِیِّ اللّهِ صارَ عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ۸، ثُمَّ صارَ عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیًّ ۸ ثُمَّ یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ، فَالزَمْ هؤُلاءِ فإِذا خَرَجَ رَجُلٌ منهُمْ مَعَهُ ثَلاثْمائَةُ رَجُلٍ وَمَعَهُ رایَةُ رَسُولِ اللّه (ص) عامِدا إِلَی الْمَدینَةِ حَتّی یَمُرَّ بِالْبَیْداءِ فَیَقُولُ هذا مَکانُ الْقَوْمِ الَّذینَ خُسِفَ بِهِمْ، وَهِیَ الآیَةُ الَّتی قالَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «أَفَاَمِنَ الَّذینَ مَکَرُوا السَّیِّیئاتِ أَنْ تَخْسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرْضَ أَوْیَاْتِیَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لایَشْعُرُونَ أَوْ یَاْخُذَهُمْ فی تَقَلُّبِهِمْ فَما هُمْ بِمُعْجِزینَ». [۲۳]
به درستی که پیمان پیغمبر خدا نزد علی بن الحسین درود خدا بر آن دو باد سپرده شد، سپس به محمد بن علی درود خدا بر آن دو باد رسید و [پس از این] خداوند آنچه را بخواهد انجام میدهد، پس همیشه با اینان باش، و چون مردی از ایشان خروج نمود که سیصد مرد همراهی اش میکردند و پرچم رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش باد را با خود داشت که به سوی مدینه روان شود، و چون از بیابان «بیدا» بگذرد بگوید: این جای کسانی است که به زمین فرو خواهند شد، و این است آیهای که خدای عز و جل فرموده: «آیا کسانی که تدبیرهای بد میاندیشند، ایمن شدند از اینکه خدا آنان را در زمین فرو ببرد، یا از جایی که حدس نمیزنند، عذاب بر ایشان بیاید؟»
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
پی نوشت:
[۱]. ر. ک: سوره بقره (۲)، آیه ۳؛ همان، ص ۳۶.
[۲]. ر. ک: سوره بقره (۲)، آیه ۱۴۸؛ همان، ص ۴۳.
[۳]. ر. ک: سوره نساء (۴)، آیه ۶۹؛ همان، ص ۱۱۰.
[۴]. ر. ک: سوره انعام (۶)، آیه ۱۵۸؛ همان، صص ۱۲۴۱۲۶.
[۵]. ر. ک: سوره انفال (۸)، آیه ۸؛ همان، ص ۴۴۳.
[۶]. ر. ک: سوره یونس (۱۰)، آیه ۲۰؛ همان، ص ۱۶۹.
[۷]. ر. ک: سوره حجر (۱۵)، آیه ۸۷؛ همان، ص ۱۹۸.
[۸]. ر. ک: سوره اسرا (۱۷)، آیه ۵؛ همان، ص ۲۱۸.
[۹]. ر. ک: سوره اسرا (۱۷)، آیه ۳۳؛ همان، صص ۲۲۵۲۲۶.
[۱۰]. ر. ک: سوره اسرا (۱۷)، آیه ۸۱؛ همان، ص ۲۳۱.
[۱۱]. ر. ک: سوره طه (۲۰)، آیه ۱۳۵؛ همان، ص ۲۴۲.
[۱۲]. ر. ک: سوره انبیا (۲۱)، آیه ۱۰۵؛ همان، صص ۲۵۰۲۵۱.
[۱۳]. ر. ک: سوره نور (۲۴)، آیه ۳۵؛ همان، ص ۲۶۲.
[۱۴]. ر. ک: سوره نمل (۲۷)، آیه ۶۲؛ همان، صص ۲۹۰ و ۲۹۱.
[۱۵]. ر. ک: سوره زمر (۳۹)، آیه ۶۹؛ همان، ص ۳۲۳.
[۱۶]. ر. ک: سوره ملک (۶۷)، آیه ۳۰؛ همان، صص ۳۸۷۳۹۱.
[۱۷]. ر. ک: سوره تکویر (۸۱)، آیات ۱۵ و ۱۶؛ همان، صص ۴۱۲ و ۴۱۳.
[۱۸]. ر. ک: سوره برو ج (۸۵)، آیه ۱؛ همان، صص ۴۱۸ و ۴۱۹.
[۱۹]. ر. ک: سوره شمس (۹۱)، آیه ۳؛ همان، صص ۴۲۵ و ۴۲۶.
[۲۰]. ر. ک: سوره قدر (۹۷)، آیه ۵؛ همان، صص ۴۳۲ و ۴۳۴.
[۲۱]. ر. ک: سوره بیّنه (۹۸)، آیه ۵؛ همان، ص ۴۳۵.
[۲۲]. سوره نحل (۱۶)، آیه ۴۵.
[۲۳]. تفسیر العیاشی، ج ۲، ص ۲۶۱، ح ۳۴؛ سیمای حضرت مهدی (ع) در قرآن، صص ۲۱۰ و ۲۱۱. برای مطالعه روایات دیگری که ذیل این آیه رسیده است ر. ک: تفیسر العیاشی، ج ۱، ص ۶۵ و ج ۲،
1_193046642_160170072644.pdf
9.23M
بحارالانوار
جلد 7
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گردباد آتشین در آفریقای جنوبی!
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
امام علی عليهالسلام :
در شگفتم از کسی که مرگ را فراموش می کند در حالی که دارد مردگان را می بيند!
🔹(نهجالبلاغه، کلمة ۱۲۱)
از ياد بردن مرگ، در اثر زنگار گرفتن دلها [گناه] است.
🔹 (مواعظ عديه، ص ۲۴)
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
یامهــدی (عج)
صبح و شب راهی بازار شدن می ارزد
یوسف فاطمه(س)را یار شدن می ارزد
تاکه یک لحظه ی کوتاه ببینیم تورا
متوسل به علمدار شدن می ارزد
هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم الله
زائر کعبه ی دلدار شدن می ارزد
🍃«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
🟢 عیاشی در دنیای قدیم و دنیای جدید!
🔸دنیای امروز رسم حرمسرا را منسوخ کرده است. دنیای امروز حرمسراداری را کاری ناپسند میداند و عامل وجود آن را از میان برده است. اما کدام عامل؟ آیا عامل ناهمواریهای اجتماعی را از میان برده است و در نتیجه همه جوانان رو به ازدواج آوردهاند و از این راه زمینه حرمسراسازی را از میان برده است؟
🔹 خیر، کار دیگری کرده است؛ با عامل اول یعنی عفاف و تقوای زن مبارزه کرده و بزرگترین خدمت را از این راه به جنس مرد انجام داده است. تقوا و عفاف زن به همان نسبت که به زن ارزش میدهد و او را عزیز و گرانبها میکند، برای مرد مانع شمرده میشود.
🔸 دنیای امروز کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست. مرد این قرن برای خود لازم نمیداند که به اندازه هارون الرشید و فضل بن یحیی برمکی پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه آنها جنس زن را در نوعهای مختلف و رنگهای مختلف مورد بهره برداری قرار دهد.
📒 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۶۵
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ خبرنگار VOA:
جامعه همجنسبازان ایران به رسمیت شناخته نمیشود و در مناظره های انتخابات، کاندیدها هم حرفی از آن نزدند!😐😂
#صرفا_جهت_خنده
#دشمن_احمق
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 عیاشی در دنیای قدیم و دنیای جدید!
🔸دنیای امروز رسم حرمسرا را منسوخ کرده است. دنیای امروز حرمسراداری را کاری ناپسند میداند و عامل وجود آن را از میان برده است. اما کدام عامل؟ آیا عامل ناهمواریهای اجتماعی را از میان برده است و در نتیجه همه جوانان رو به ازدواج آوردهاند و از این راه زمینه حرمسراسازی را از میان برده است؟
🔹 خیر، کار دیگری کرده است؛ با عامل اول یعنی عفاف و تقوای زن مبارزه کرده و بزرگترین خدمت را از این راه به جنس مرد انجام داده است. تقوا و عفاف زن به همان نسبت که به زن ارزش میدهد و او را عزیز و گرانبها میکند، برای مرد مانع شمرده میشود.
🔸 دنیای امروز کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست. مرد این قرن برای خود لازم نمیداند که به اندازه هارون الرشید و فضل بن یحیی برمکی پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه آنها جنس زن را در نوعهای مختلف و رنگهای مختلف مورد بهره برداری قرار دهد.
📒 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۶۵
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
.✅ آداب #امر_به_معروف_ونهی_ازمنکر
🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:
«وقتی دو تن آهسته سخن می گويند، ميان آنها داخل مشو».
📙نهج الفصاحه (با تنظيم موضوعی)، ص ١٣٧
👈🏼نباید فراموش کرد اجرای فريضه ی امر به معروف و نهی از منكر ناظر به امور اجتماعی مسلمانان است و فقط در اين حوزه كاربرد دارد. ازاين رو، بايد از تجسس در زندگی خصوصی افراد خودداری كرد.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1_193047390_160170072707.pdf
9.39M
بحارالانوار
جلد 8
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
💥سختیهای فراوان پیش از ظهور
📌 آیه زیر به برخی آزمایشهای الهی که در مقدمه ظهور واقع میشوند، تأویل شده است:
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوالِ وَ الأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَبَشِّرِ الصّابِرِینَ. [۲۴]
و قطعاً شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات میآزماییم و مژده ده شکیبایان را.
🌴امام صادق (ع) در روایتی خطاب به محمد بن مسلم، مصادیق هر یک از آزمایشهای مطرح شده در این آیه را بر میشمارند و تصریح میکنند که همه این آزمایشها پیش از ظهور امام مهدی (ع) گریبانگیر مؤمنان خواهد شد: إِنَّ قُدّامَ الْقائِمِ [(ع)] عَلاماتٌ بلوی مِنَ اللّهِ لِلْمُؤْمِنینَ.
قُلْتُ: وَما هِیَ؟ قالَ: [ف] ذلِکَ قَوْلُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوالِ وَالأَنْفُسِ وَالَّثمَراتِ وَبَشِّرِ الصّابِرینَ»، [فَذلِکَ] قالَ: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ» یَعْنی المُؤْمِنینَ «بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ» مِنْ مُلُوکِ [خَوْفِ مُلْکِ] بَنی فُلانٍ فی آخِرِ سُلْطانِهِمْ، «وَالْجُوعِ» بِغَلآءِ أَسْعارِهِمْ، «وَنَقْصٍ مِنَ الاَمْوالِ» فَسادِ التِّجاراتِ وَقِلَّةِ الْفَضْلِ فیها، «وَالأَنْفُسِ» موتٌ ذَریعٌ، «وَالَّثمَراتِ» قِلَّةُ ریعِ ما یُزْرَعُ وَقِلَّةُ بَرَکَةِ الِّثمار، «وَبَشِّرِ الصّابِرینَ» عِنْدَ ذلِکَ بِخُرُوجِ الْقائِمِ (ع). ثُمَّ قالَ [لی]: یا مُحَمَّدُ هذا تَأْویلُهُ [اِنَّ اللّهَ عَزَّوجَلَّ یَقُولُ]: «وَما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاّ اللّهُ وَالرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ». [۲۵]
فرمود: همانا قبل از ظهور حضرت قائم (ع) نشانههایی است که از سوی خداوند امتحان مؤمنین میباشد. عرضه داشتم: آنها چیستند؟ فرمود:
☘ پس آن است فرموده خدای عزّ و جلّ: «و البته شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کمبودی از اموال و جانها و ثمرات میآزماییم و مژده ده صبرکنندگان را» همان است که فرموده: «و البته شما را میآزماییم»؛
یعنی مؤمنین را «به چیزی از ترس» از پادشاهان «[ترس پادشاه]» فلان خاندان در اواخر سلطنتشان، «و گرسنگی»؛ به گرانی نرخهایشان، «و کمبودی از اموال»؛ فساد و تباهی تجارتها و کمی سود آنها «و جانها»؛ مرگی زودرس، «و ثمرات»؛ کمی رشد گیاهان (کاهش کشاورزی) و کم شدن برکت میوهها، «و مژده بده صبرکنندگان را» در آن هنگام به خروج قائم (ع).
سپس به من فرمود: ای محمد! این است تأویل آن [همانا خدای عزّ و جلّ میفرماید]:
«و تأویل آن را نمیداند جز خداوند و راسخان در علم».
در آیات قرآن کریم به برخی دیگر از رویدادهای عصر ظهور نیز اشاره شده است که به دلیل رعایت اختصار، به همین مقدار بسنده میکنیم. [۲۶]
پی نوشت:
[۲۴]. سوره بقره (۲)، آیه ۱۵۵.
[۲۵]. سیمای حضرت مهدی (ع) در قرآن، صص ۹۱ و ۹۲؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، صص ۶۴۹ و ۶۵۰، ح ۳؛ کتاب الغیبة (نعمانی)، ص ۲۵۰، ح ۵.
[۲۶]. ر. ک: برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ک: سوره آل عمران (۳)، آیه ۸۳؛ سوره نساء (۴)، آیه ۴۷؛ سوره انعام (۶)، آیه ۳۷؛ سوره نحل (۱۶)، آیه ۱۲۶؛ سوره حج (۲۲)، آیه ۶۰؛ سوره سباء (۳۴)، آیه ۵۱؛ سوره معارج (۷۰)، آیه ۱ و روایاتی که ذیل آنها وارد شده است.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
1_193048011_160170072734.pdf
10.46M
بحارالانوار
جلد 9
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝