eitaa logo
عشق عالمیان
1.1هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
22.4هزار ویدیو
120 فایل
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند. تبلیغات : https://eitaa.com/joinchat/231997676Cdc05ca2c01
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) 🌹 .اول 🌺 یکی از ویژگی‌های دولت مهدوی علیه السلام، جهانی بودن آن است. حکومت مهدی علیه السلام، شرق و غرب عالم را فرا می‌گیرد و آبادی‌ای در زمین نمی‌ماند؛ مگر اینکه گلبانگ محمد ی از آن بر می‌خیزد و سراسر گیتی از عدل و داد آکنده می‌گردد. در آن دوران به دست آن حضرت، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده انسانی تحقّق می‌پذیرد و آرزوی دیرینه همه پیامبران، امامان، مصلحان و انسان دوستان برآورده می‌شود. امام رضا علیه السلام از پدرانش از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده است: خداوند در شب معراج در بخشی از بیانی طولانی فرمود: «… وَ لَاُطَهِّرَنَّ الاَرْضَ بِآخِرِهِم مِنْ اَعدَائِی وَ لَاُمَلِّکَنَّهُ [وَ لَاُمَکِّنَنَّهُ] مَشارِقَ الْاَرْضِ وَ مَغارِبَها …» 📚 (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 262، ح 22؛ علل الشرایع، ج 1، ص 5، ح 1.) (… و به درستی زمین را به وسیله آخرین آنان (ائمه معصومین علیهم السلام) از دشمنانم پاک خواهم ساخت و تمامی گستره زمین را در فرمانروایی او قرار خواهم داد …» 📕 (همچنین الکافی، ج 1، ص 432، ح 91.) در دوران رهبری امام مهدی علیه السلام، با ایجاد مدیریت و حاکمیت یگانه برای همه اجتماعات، نژادها و منطقه‌ها، یکی از عوامل اصلی تضاد و جنگ و ظلم از بین می‌رود. 📕 (عصر زندگی، ص 162.) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرماید: «اَلاَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِی اِثْنا عَشَرَ اَوَّلُهُمْ اَنْتَ یا عَلِیُّ وَ آخِرُهُم الْقائِمُ الَّذِی یَفْتَحُ اللّهُ تَعالی ذِکْرُهُ عَلی یَدَیْهِ مَشارِقَ الاَرْضِ وَ مَغارِبَها» 📚 (الأمالی صدوق، ص 97، ح 9؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص 102؛ کمال‌الدین، ج 1، ص 398.) (پیشوایان پس از من دوازده نفرند؛ اولین آنان تو هستی ای علی و آخرین آنان قائم است؛ همو که خداوند بر دستانش مشارق و مغارب زمین را فتح خواهد کرد.» 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
ختم دعای فرج امام زمان (عج) 🌹 🌷 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌷 🌺 اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ ، وَ انْكَشَفَ الْغِطآءُ ، وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ ،وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ ، وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَ اِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ ، اُولِى الاَْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً ، كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ ، يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ ، اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَ انْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ ، يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ و َآلِهِ الطّاهِرينَ. 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌸 🌹 دعای سلامتی امام زمان (عج) 🌹 🌷 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌷 🌺 اللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا. 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌸 .دعای.فرج🌹 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
هدایت شده از عشق عالمیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 دعای فرج امام زمان (عج) 🌹 🌺 با صدای استاد فرهمند 🌺 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
عشق عالمیان
اشبه الناس ترین انسان ها به پیامبر با این 4 ویژگی شبیه رسول خدا می شوید حضرت علی اکبر علیه السلام شبیه ترین فرد به پیامبر از لحاظ خَلقاً(چهره)، خُلقاً(اخلاقی) و منطقاً(نوع صحبت کردن) معرفی شده است و به واقع چه تعبیر زیبا و قابل تأملی است. امروز روز 11 شعبان روز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام می باشد. به همین مناسبت بر آن شده ایم تا مختصری درباب فضایل فرزند امام حسین علیه السلام مروری داشته باشیم. در باب زندگی حضرت علی اکبر علیه السلام در تاریخ مطالب زیادی وجود ندارد و آنچه بیش از هر چیزی نظر را به خود جلب می کند فضایلی است که برای ایشان نقل شده است....
اگر شما بخواهید ایمانتان را تقویت بکنید سرلوحۀ آن خوش اخلاقی است. در روایت داریم که وقتی خداوند حقیقت ایمان و حقیقت کفر را آفرید هر کدام از آن ها از خداوند درخواست کردند که آن ها را تقویت کند اشبه الناس به پیامبر در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: «یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله……. ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (صلی الله و علیه وآله) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(صلی الله و علیه وآله) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم.(1) حضرت علی اکبر علیه السلام شبیه ترین فرد به پیامبر از لحاظ خَلقاً(چهره)، خُلقاً(اخلاقی) و منطقاً(نوع صحبت کردن) معرفی شده و به واقع چه تعبیر زیبا و قابل تأملی است. در قرآن کریم خداوند رسول و فرستاده اش حضرت محمد صلی الله و علیه وآله را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده؛ لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ (2) شاید در این جا این سؤال مطرح شود که آیا می توان به پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله شباهت پیدا کرد؟ راهی هست که ما هم شبیه پیامبر خدا شویم؟ چه کنیم تا شبیه پیامبر صلی الله و علیه وآله شویم؟ رسول خدا صلوات الله علیه فرموده اند: هر کس چهار ویژگی را داشته باشد، شبیه من می باشد: رسول الله صلی الله و علیه وآله؛ الا اخبرکم باشبهکم بی؟ (3) ویژگی اول: احسنکم خلقا ؛ خوش اخلاق ترین حضرت می فرمایند: فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، زن باشید یا مرد، عالم باشید یا غیر عالم اگر می خواهید به من پیامبر شبیه باشید بدانید که خوش اخلاق ترین شما به من شبیه تر است. در روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه است که فرمودند: "اسلام دین خوش اخلاقی است."(4) چیزی که متاسفانه در جامعه ما به آن کمتر توجه می شود. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: "سرلوحۀ کتاب اهل ایمان در روز قیامت، حسن خلق است."(5) اگر شما بخواهید ایمانتان را تقویت بکنید سرلوحۀ آن خوش اخلاقی است. در روایت داریم که وقتی خداوند حقیقت ایمان و حقیقت کفر را آفرید هر کدام از آن ها از خداوند درخواست کردند که آن ها را تقویت کند.(6) خداوند هم برای هر کدام از آن ها دو نیروی تقویتی قرار داد؛ برای ایمان خوش اخلاقی و سخاوت را و برای کفر بد اخلاقی و بخل. در روایات برای خوش اخلاقی اثرات بسیار عجیبی چون؛ زیاد شدن رزق، تأخیر در اجل و محبوب شدن و بسیار موارد دیگری ذکر شده است. ادامه👇👇👇👇
ویژگی دوم: اعظمکم حلماً؛ حلیم و بردبارترین دومین ویژگی حلم و بردباری و قدرت تحمل است. اینکه هر کسی در مواقع مختلف زود عصبانی نشود. چقدر از اتفاقات و دادگاه های ما بر سر این موضوع است که افراد زود از کوره در رفته اند و با کنترل نکردن عصبانیتشان اتفاقات ناگواری را رقم زده اند. ویژگی سوم:و ابرکم بقرابته ؛ نیکوکارتر به خویشان رسیدگی به خویشاوندان و فامیل. این رسیدگی و توجه به فامیل مصادیق و شکل های مختلفی می تواند داشته باشد؛ می تواند کمک مالی باشد: امیر مؤمنان علی علیه‌ السلام می‌ فرماید: «فَمَنْ اَتاهُ اللهُ مالاً فَلْیَصِله بِه قَرابَتَهُ»(7) کسی که از سوی خدا ثروتی به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیری کند. و یا کمک عاطفی باشد. این تصور که صله ارحام تنها برای کسانی است که تمکّن مالی دارند، تصور نادرستی است، چرا که هدف از رسیدگی و صله ارحام برقرار کردن ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه های گوناگونی امکان پذیر است. گاهی رفتن به منازل خویشان، سلام و احوالپرسی، تلفن زدن و نامه نوشتن، محبت ایجاد می‌کند و سبب دلجویی از خویشان می‌شود. به فرموده امیر مؤمنان ـ علیه‌السلام ـ : «صِلُوا اَرْحامَکُم وَ لَو بِالتَّسلیمِ» (8) با بستگان خود صله رحم کنید، گرچه با سلام کردن (به آنان) باشد. امام صادق ـ علیه‌السلام ـ نیز می‌فرماید: پیوند میان برادران آن گاه که پیش هم هستند، دیدار همدیگر است و در مسافرت نامه نوشتن به یکدیگر.(9) ویژگی چهارم؛ اشدکم بنفسه انصافا؛ با انصاف ترین آدم ها کسی که در زندگی انصاف را رعایت می کند به پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله شبیه تر است. هدف از رسیدگی و صله ارحام برقرار کردن ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه های گوناگونی امکان پذیر است. گاهی رفتن به منازل خویشان، سلام و احوالپرسی، تلفن زدن و نامه نوشتن، محبت ایجاد می‌کند و سبب دلجویی از خویشان می‌شود. امیرالمومنین علی علیه السلام، در آیه 90 سوره نحل؛ انَّ اللّه َ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی القُرْبَی وَ... منظور از عدل را، انصاف ذکر کرده اند.(10) و اگر بخواهیم بگوییم که چه کسی را می توان انسان منصف و عادلی خواند، رسول خدا صلی الله و علیه وآله قاعده طلایی را معرفی می کنند که با عمل کردن به آن انصاف و عدالت در شخصیت انسان نشان داده می شود؛ قال رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله: ما کَرِهتَهُ لِنَفسِکَ فَاکرَهْ لِغَیرِکَ، و ما أحبَبتَهُ لِنَفسِکَ فأحبِبْهُ لِأخیکَ؛ تَکُن عادِلاً فی حُکمِکَ، مُقسِطا فی عَدلِکَ، مُحَبَّا فی أهلِ السَّماءِ، مَودودا فی صُدورِ أهلِ الأرضِ؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگری هم مپسند و آنچه برای خود دوست داری، برای برادرت نیز دوست بدار، تا در قضاوتت عادل باشی و در عدالتت دادگر و نزد آسمانیان دوست داشتنی و در دل های زمینیان محبوب.(11) به امید آنکه با عملی کردن این 4 ویژگی در خود، روز به روز به اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً پیامبر مهربانی ها نزدیک تر و شبیه تر شویم. ان شاء اللهپی نوشت: 1- منتهی الآمال، ج ۱، ص ۳۷۵ 2- احزاب،21 3- وسائل الشیعه، ج 6، ص 212 4- به نقل از استاد علوی تهرانی 5- همان 6- به نقل از حجت الاسلام دکتر رفیعی 7- نهج البلاغه، خطبه 142 8- كافی، ج2، ص155 9- اصول كافی، ج 2، ص 670 10- النحل/آیه 90 11- نهج البلاغة: الحکمة 231 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
عاقبت همه مارفتنی هستیم پس گناه چراغیبت چرادروغ چراکلک چرادل شکستن چرادل بستن به مال دنیاچراشکستن دل مولایمان چرا😔😭گناه پشت گناه واسه نیامدنش چرابه جایی که شب خودرابارازنیازدعاواسه مولایمان سرکنیم چت بانامحرم چرا😔کاش میدانستیم هیچ چیزارزش دل شکستن مولایمان رانداردکاش بدانیم اگه لبخندرابه روی لبهای اوبیاوریم هردودنیاسربلندمان میکندکاش بدانیم ظهورمولایمان بهشت رابرای مابه ارمغان میاوردکاش به جایی باعث میشویم ظهورش عقب افتادباعث شویم ظهوراونزدیک شودکاش بدانیم باظهورمولایمان دشمن رابه خاک می نشانیم واسه یارصاحب الزمان شدن هیچ وقت دورنیست واسه اینکه یکی ازسپاه اوشویم هیچ وقت دورنیست اماکاش ازهمین الان شروع کنیم شایدفردادورباشدفردایی باشدولی مانباشیم خیلی بودن به امیدفردهاواسه توبه مانده انداماهرگزفردا راندیده اندخواهرم برادرم به جایی باشیطان همکاری میکنیم دست مولایمان رابگیریم شیطان راجلواوروسیاه کنیم بیاییدوقت ازادمان راواسه ظهورمولایمان دعاکنیم بیاییدبه خاطرلبخندمولایمان ازهرچیزی که باعث اشک مولایمان میشودبگذریم بیاییدظهورمولایمان راخودمان نزدیک کنیم اگه مابنده خالص اوشویم اوهم می ایدیوسف کنعانی مامی ایداگه مابخواهیم اگه همه باهم واسه ظهورش تلاش کنیم 😔😭تقدیم به عاشقان واهل بیت مولایم
🌹 حکومت جهانی حضرت مهدی 🌹 .دوم 🌺 امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمود: «ثُمَ یُظْهِرُهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فَیَفتَحُ اللّهُ عَلَی یَدِهِ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبَهَا» 📕 (کمال‌الدین، ج 2، ص 15، ح 31.) (سپس خدای عزوجل او را ظاهر سازد و مشارق و مغارب زمین را به دست او بگشاید و …» اگرچه این امید به آمدن مصلح جهانی، ریشه در افکار و عقاید تمامی اقوام و ملل دارد و کم و بیش به گونه‌های متفاوت در همه جا وجود دارد؛ اما در تفکر شیعی به طور روشن و شفاف مطرح است. در این تفکّر، امام منتظر و منجی نهایی، زنده است و روزی به فرمان خداوند ظهور نموده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. از این رو مفهوم «غیبت» و «انتظار فرج» نزد شیعه دوازده امامی، متفاوت با دیگر ادیان و مکاتب است. بر اساس دیدگاه «تشکیل حکومت جهانی»، با ظهور امام غایب، اسلام به عنوان تنها دین حق و کامل و دارای شریعت جامع، مقبول همگان خواهد شد. در آن زمان ستمگران و جباران از مسند قدرت به زیر کشیده می‌شوند. پس از آن حکومت جهانی اسلام با زعامت و رهبری امام معصوم و عادل برپا شده و عدالت بر بنیاد دیانت و اخلاق در مقیاسی جهانی اجرا می‌گردد. در برخی از آیات قرآن، به این حاکمیت اشاره شده است و آیات مربوط به جهانی بودن اسلام نیز مؤید این معنا است. جهانی بودن دین اسلام و عدم اختصاص آن به قوم یا منطقه خاصی، از ضروریات این آیین الهی است و حتی کسانی که ایمان به آن ندارند می‌دانند که دعوت اسلام، همگانی بوده و به منطقه جغرافیایی خاصی محدود نبوده است. افزون بر این، شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سران کشورها مانند قیصر روم و پادشاه ایران و فرمانروایان مصر و حبشه و شامات و نیز به رؤسای قبایل مختلف عرب و … نامه نوشتند و همگان را به پذیرفتن این دین مقدس دعوت کردند و از پیامدهای وخیم کفر و روی گردانی از اسلام، برحذر داشتند. اگر دین اسلام جهانی نبود چنین دعوت عمومی انجام نمی‌گرفت و سایر اقوام و امت‌ها هم برای عدم پذیرش، عذری می‌داشتند. 📕 (آموزش عقاید، ج 2، ص 116.) 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 طلوع خورشید از مغرب 🌷 .اول 🌺 در روایات آمده است: یکی از نشانه‌های برپایی قیامت، «طلوع خورشید از مغرب» است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «به ناگزیر ده چیز قبل از قیامت رخ خواهد داد: سفیانی، دجّال، ودود و جنبنده، خروج قائم علیه السلام، طلوع خورشید از مغرب، نزول حضرت عیسی علیه السلام، خسف به مشرق، خسف به جزیرة العرب و آتشی که از چاه عدن بیرون می‌آید و مردمان را به محشر سوق می‌دهد.» 📕 (کتاب الغیبة، ص 436، ح 426.) البته طلوع خورشید از مغرب به عنوان امری حتمی معرفی شده است. 📕 (همان، ص 435، ح 425.) شیخ مفید رحمه الله درباره چگونگی این اتفاق نوشته است: «خورشید هنگام ظهر در آسمان راکد می‌شود و ساعتی چند تا به هنگام عصر پیدا نباشد، آنگاه از مغرب آشکار گردد.» 📕 (الارشاد، ج 2، ص 368.) اگرچه عده‌ای این امر را بعید پنداشته و گفته‌اند: مستلزم در هم ریختن و از هم پاشیدن نظم جهان و تغییر در حرکت منظومه شمسی خواهد بود و نتیجه گرفته‌اند که با اصول حاکم بر نظام طبیعت، ناسازگار است؛ ولی به نظر می‌رسد این امر همانند بسیاری دیگر از امور، از آیات الهی خواهد بود. به علاوه نظیر این اتفاقات قبلاً نیز در آسمان رخ داده که از جمله آنها «ردّ الشَّمس» برای یوشع بن نون بوده است. 📕 (الارشاد، ج 2، ص 385.) در برخی دیگر از گفته‌ها آمده است: مقصود از طلوع خورشید از مغرب، ظهور حضرت مهدی علیه السلام است. بدین معنا که حضرت مهدی علیه السلام، همان خورشید است که در پایان عمر طولانی خویش، طلوع خواهد کرد. 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 مدت حکومت جهانی مهدی 🌷 🌺 احادیث بسیار متفاوتی درباره طول مدت حکومت حضرت مهدی علیه السلام وارد شده است که در مجموع ده‌ها قول می‌توان از آنها استخراج نمود: 1. پنج یا هفت یا نه سال، (کنزالعمال، ج 14، ص 262 و 273.) 2. شش یا هفت یا هشت یا نه سال، (همان، ص 262.) 3. شش یا هفت یا نه سال، (المهدی الموعود المنتظر، ج 1، ص 330.) 4. هفت سال، (ملاحم سید بن طاوس، ص 70 و 78 و 138؛ الارشاد، ص 342.) 5. هفت سال و دو ماه، (ملاحم، ص 79.) 6. هفت یا هشت سال، (المهدی الموعود المنتظر، ج 1، ص 335.) 7. نه سال، (همان، ص 339.) 8. چهارده سال، (ملاحم، ص 79.) 9. نوزده سال، (الغیبة، ص 332.) 10. نوزده سال و چند ماه، (همان، ص 473، ح 1؛ کتاب الغیبة، ص 285 الارشاد، ص 345.) 11. بیست سال، (منتخب الاثر، ص 239، ح 1.) 12. چهل سال، (ملاحم، ص 78 و 79.) 13. هفتاد سال، (کتاب الغیبة، ص 474، ح 497؛ الارشاد، ص 345، منتخب الاثر، ص 143.) 120. 14 سال (به قدر عمر حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام)، (الغیبة، ص 189، ح 44.) 309. 15 سال (به اندازه توقف اصحاب کهف در غار)، (کتاب الغیبة، ص 283؛ الغیبة، ص 181.) 313. 16 سال؛ (الغیبة، ص 473، ح 3.) 17. در روایاتی نیز گفته شده جز خداوند، کسی مدت حکومت حضرت مهدی علیه السلام را نمی‌داند. برخی از محققان این تفاوت را اشاره به مراحل و دوران‌های حکومت آن حضرت می‌دانند و معتقدند آغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی‌اش بیش از سیصد سال است. 📕 (حکومت جهانی مهدی علیه السلام، مکارم شیرازی، ص 314.) قضاوت نهایی درباره مدت حکومت آن حضرت - به دلیل نبود اخبار و منابع الکافی - امکان‌پذیر نیست؛ اما با این حال می‌توان چنین نتیجه گرفت: قطع نظر از روایات اسلامی، مسلم است که این همه آوازه‌ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه مدت نیست؛ بلکه قطعاً برای مدتی است طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و کوشش را داشته باشد. 📕 (همان.) البته این مدت هر قدر باشد در مقایسه با کل تاریخ، بسیار ناچیز است. در این موقعیت پرسش جدید رخ می‌نماید: آیا مدتی چنین کوتاه در مقایسه با کل تاریخ، دردها و رنج‌های انسان‌ها را در طول تاریخ جبران می‌کند؟ در پاسخ می‌توان گفت: فلسفه امام مهدی علیه السلام همانند فلسفه بعثت انبیا و رسولان الهی است. منظور از برانگیخته شدن رسولان الهی ابلاغ دستورهای خداوند و نصب مشعل فروزان هدایت بر سر راه کاروان بشریت است. طولانی یا کوتاه بودن مدت ابلاغ رسالت، به اصل آن آسیب نمی‌رساند. دوران پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله 23 سال بود؛ ولی واپسین پیام الهی را ابلاغ کرد و این مشعل هدایت را بر افروخت. از سوی دیگر، می‌توان به مدت نبوّت حضرت نوح علیه السلام اشاره کرد که به دلیل عدم تحقق شرایط مساعد، نتیجه قابل توجهی به بار نیاورد. دوران امامت و حکومت حضرت مهدی علیه السلام نیز چنین است. مقصود اصلی ابلاغ رسالت الهی و تحقق بخشیدن به حکومت جهانی خداوند و حاکمیت مستضعفان است؛ هر چند در مقایسه با کل تاریخ، سالیانی محدود باشد. 🌺🌷🌹 🌺🌷یا اباصالح المهدی 🌷🌺 🇮🇷 @abasalehal_mahdi 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷