eitaa logo
یاران سیدخراسانی
4.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
5.1هزار ویدیو
21 فایل
کسانی که مایل هستند به کانال بپیوندندازطریق لینک زیرعضو شوند یاران سیدخراسانی به کانال مادرایتا بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab راه ارتباط با آدمین کانال👇👇 @farid13
مشاهده در ایتا
دانلود
اما وظیفه محور مقاومت شیعی و حکومت زمینه‌ساز این است که در حد توان و استطاعت، مانع از قتل و خونریزی گردد و حتی در جهت خنثی کردن فتنه دشمنان، تمهیداتی ولو با کمک غیرمستقیم برای مقابله با اقدامات «دشمن اصلی» باشد. [42] . برای آگاهی بیشتر: سناریوی آینده عراق قبل از ظهور (لینک). [43] . لبَد بِالْمَكَانِ: أَقَامَ بِهِ (ابن منظور، لسان العرب، ج3، ص 385)؛ لبد الشي‏ء بالأرض يلبد بالضم أي لصق (مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص136). [44] . حديث حذيفة و ذكر فتنة فقال: الْبُدُوا لُبُودَ الرّاعى‏ ... ای اقعدوا في بُيوتكم لا تخرجوا منها فَتَهلِكوا (ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج4، ص224). [45] . ضمن اینکه «ادله عام قرآنی» نیز مبنی بر حفظ اقتدار نظامی و استفاده از سلاح‌های پیشرفته برای مقابله با دشمنان حکایت دارد: وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم (سوره انفال، آیه60). [46] . كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ ... وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ ... يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء (نعمانی، الغیبة، ص273)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج6، ص13). ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
همان اشتباهی که مخالفین «قیام زمینه‌ساز ظهور» با برداشت نادرست خویش از برخی احادیث دارند و البته پاسخ داده شده است (ر.ک: مرتضی عاملی، مختصر مفید، ج3، ص174. پورسیدآقایی، چالش‌های روایی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت، فصلنامه مشرق موعود، ش49، ص387-404)؛ و البته در احادیث معتبر نیز از قوم زمینه‌ساز که قیام می‌کنند و با دشمن می‌جنگند و کشته‌های آنان «شهید» محسوب می‌شود و سرانجام انقلاب‌شان به حکومت جهانی امام عصر متصل خواهد شد، سخن به میان آمده است و بدین‌سان مشروعیت قتال و جنگ با دشمنان قبل ظهور نیز اثبات می‌شود: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ ... وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ ... يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء (نعمانی، الغیبة، ص273)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج6، ص13). طبرسی، صاحب تفسیر مجمع‌البیان، در ذیل آیه4 سوره اسراء درباره وعده مجازات «فساد بنی‌اسرائیل در فلسطین با محوریت مسجد الاقصی» می‌فرماید: قد تظاهرت الأخبار عن أئمة الهدى من آل محمد فی أن الله تعالى سيعيد عند قيام المهدی قوما ممن تقدم موتهم من أوليائه و شيعته ليفوزوا بثواب نصرته و معونته و يبتهجوا بظهور دولته‏ (طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج7، ص367). [48] . فَإِذَا تَحَرَّكَ مُتَحَرِّكُنَا فَاسْعَوْا إِلَيْهِ وَ لَوْ حَبْوا (نعمانی، الغیبة، ص263). [49] . فَإِذَا رَأَيْتُمُونَا قَدِ اجْتَمَعْنَا عَلَى رَجُلٍ فَانْهَدُوا إِلَيْنَا بِالسِّلَاح‏ (نعمانی، الغیبة، ص197). [50] . هم‌پیمانی یمانی و خراسانی در جنگ با جریان سفیانی در حوادث خاورمیانه (لینک). [51] . يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَةِ ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ ... وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم‏ (نعمانی، الغیبة، ص280). [52] . السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِم‏ (صدوق، معانی الأخبار، ص346). [53] . سفیانی، اسم رمز حاکم موقت منطقه شام در عصر ظهور برای بازه زمانی کمتر از 2 سال که علاوه بر تسلط بر سوریه، به عراق حمله نظامی می‌کند. ضمن اینکه برای حمایت از حاکمان همپیمان خویش در عربستان و در جهت مقابله با امام عصر نیز نیروی نظامی به مدینه و مکه اعزام می‌کند (کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص380). [54] . سفیانی، مورد حمایت غربی‌ها است: يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ (طوسی‏، الغیبة، ص463)؛ در عبارت "فِي عُنُقِهِ صَلِيب" دو احتمال مطرح است: سفیانی چون مسیحی و رومی است، صلیب بر گردن دارد و نماینده غربی‌ها است و یا به ظاهر مسلمان است اما موردحمایت غربی‌ها است. [55] . سفیانی، مورد حمایت یهود است: إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا (سوره اسراء، آیه8) يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّد (قمی، تفسیر القمی، ج2، ص14). [56] . آل بنی فلان قبل از ظهور بر عربستان حکومت می‏کنند: يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ ... يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَان. (کلینی، الکافی، ج1، ص337)‏؛ و سفیانی همپیمان خاندان آل فلان حاکم در عربستان است: فَيَبْتَدِرُ الْحَسَنِيُّ إِلَى الْخُرُوجِ فَيَثِبُ عَلَيْهِ أَهْلُ مَكَّةَ فَيَقْتُلُونَهُ وَ يَبْعَثُونَ بِرَأْسِهِ إِلَى الشَّامِيِّ ... وَ يَبْعَثُ الشَّامِيُّ عِنْدَ ذَلِكَ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَة (کلینی، الکافی، ج8، ص225). [57] . در احادیث، برای ایرانیان عبارت «لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم» و نقش زمینه‌سازی ذکر شده است (نعمانی، الغیبة، ص273). [58] . عبارت مثلث «غربی، عبری، عربی» و اصطلاحات مشابه دیگر در این نوشتار، برگرفته از احادیث است. به عنوان مثال در گذشته برای رومی‌ها، عنوان صلیبی، اطلاق می‌شده است که معادل امروزی آن، غربی‌ها گفته می‌شود؛ و نیز سایر موارد در این نوشتار به همین منوال است و یا اصطلاح امروزی برای گفتار قرآنی «فساد بنی‌اسرائیل در فلسطین با محوریت مسجد الاقصی» که در سوره اسراء به آن اشاره شده است، از آن به رژیم اسرائیل و یهود صهیونیسم یاد می‌شود. البته این رویه در مقالات پژوهشی در فصلنامه‌های علمی، نیز متداول است (به عنوان نمونه: مودب، واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنی‌اسرائیل، فصلنامه مطالعات تفسیری، ش34، ص94-95. طباطبایی امین، ارتباط سوره اسراء با مهدویت و نقد و بررسی آراء مفسران فریقین، فصلنامه مشرق موعود، ش50، ص343). [59] . طوسی‏، الغیبة، ص 477. [60] . طبری، دلائل الإمامة‏، ص 466.
[61] . ابن بطریق، عمدة عیون صحاح الاخبار، ص 433. لازم به ذکر است «ابدال الشام» از بیعت کنندگان با امام عصر در هنگامه ظهور با اصطلاح «ابدال» در کتب برخی عرفا فرق دارد. توضیح اینکه: در احادیث متعددی ذکر شده، بعد از ظهور و قیام امام عصر از کنار کعبه در مکه، شیعیان مناطق مختلف همچون رایات من خراسان، عصائب عراق، اهل یمن، نجباء مصر و ابدال شام با حضرت بیعت خواهند نمود (مفید، الإختصاص‏، ص208). در الغیبه شیخ طوسی بیعت شیعیان چنین گزارش شده است: يُبَايِعُ الْقَائِمَ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ نَيِّفٌ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْرٍ فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ (در نسخه کتاب عمدة عیون صحاح و کتاب الإختصاص‏، واژه «عصائب عراق» ذکر شده است) مِنْ أَهْلِ الْعِرَاق‏ (طوسی‏، الغیبة، ص 477). ضمن اینکه برخی از این افراد در زمره 313 نفر یاران امام عصر نیز قرار خواهند گرفت: خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ ... وَ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُبَايَعُ لَهُ بَيْنَ زَمْزَمَ وَ الْمَقَامِ يَرْكَبُ إِلَيْهِ عَصَائِبُ أَهْلِ الْعِرَاقِ وَ أَبْدَالِ الشَّامِ وَ نُجَبَاءُ أَهْلِ مِصْرَ وَ تَصِيرُ أَهْلُ الْيَمَنِ عِدَّتُهُمْ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْر (طبری، دلائل الإمامة‏، ص466. مفید، الإختصاص‏، ص208). [62] . برای آگاهی بیشتر: ایران قبل از ظهور، مواجهه نظامی بعد از دو مرحله مطالبه حق (لینک). ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
[92] . نعمانی، الغیبة، ص262. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص235. همه راویان، امامی و ثقه و جلیل‎القدر و سند حدیث نیز موثق و معتبر است (مرکز نور، نرم‌افزار درایة النور). ضمن اینکه راویان حدیث فوق با حدیث آتش آذربایجان، مشترک است (ر.ک: اعتبارسنجی سندی آتش آذربایجان). [93] . ابن کثیر، النهاية فی الفتن و الملاحم، ج1، ص80. [94] . ابن شهر آشوب، المناقب، ج2، ص274. ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
فَإِذَا تَحَرَّكَ مُتَحَرِّكُنَا ... لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ يُبَايِعُ النَّاس (نعمانی، الغیبة، ص194). [64] . مَهْدِيُّ أُمَّتِي ... يُبَايِعُهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَام‏ (صدوق، کمال الدین، ج1، ص285)؛ القائِمُ ... بِمَكَّةَ ... فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَ المَقام‏ (نعمانی، ص281-282)؛ يُبَايِعُ الْقَائِمَ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَام‏ (طوسی، الغیبة، ص477). [65] . سعیدی، اوصاف المهدی، ص122. [66] . فَانْهَدُوا إِلَيْنَا بِالسِّلَاح‏ (نعمانی، الغیبة، ص192). [67] . ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص370. [68] . حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص158. [69] . مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص135 و 293. [70] . کورانی، عصر الظهور، ص41. خراسانی، مهدی منتظر، ص214. کورانی، عصر ظهور، ص63. سلیمان، یوم الخلاص، ص218. [71] . ظَهَرَتْ لِوَلَدِي رَايَاتُ التُّرْک (نعمانی، الغیبة، ص146) و به قرینه حرکت‌های مردمی در دیلم و خراسان، از اینرو در آذربایجان نیز قیام مردمی در جهت حمایت از حکومت زمینه‌ساز رخ خواهد داد و بنابراین نسخه «لابدّ لنا» صحیح است. [72] . لا بدّ لثورة المهديّ عليه السّلام من ثورة تنطلق من آذربيجان لا يقف بوجهها شي‏ء (سلیمان، یوم الخلاص، ص218)؛ و حركة هدى في آذربايجان‏ (کورانی، عصر الظهور، ص41). انّ حرکة آذربیجان لا بدّ منها للظهور المقدس ... رایات الترک ترفع داعیة للامام المهدی (کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص611). [73] . مهدی‌پور، روزگار رهایی، ج2، ص1031. [74] . قَامَ الْقَائِمُ بِخُرَاسَان ... وَ قَامَ مِنَّا قَائِمٌ بِجِيلَان (نعمانی، الغیبة، ص275). [75] . کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص495 و 505-506. کورانی، فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی، ص683 و 695-696. [76] . کورانی، المعجم الموضوعی لاحادیث الامام المهدی، ص610-611. کورانی، فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی، ص803-804. [77] . ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص370. محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج11، ص35. حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص158. [78] . بروجردی، جامع أحاديث الشيعه، ج13، ص74. مرتضی عاملی، مختصر مفید، ج3، ص162-163. [79] . در واقع عبارت «احلاس بیوتکم» با نسخه «لابدّ لنا» سازگاری ندارد؛ زیرا مگر می‌شود حرکت مردمی آذربایجان در دفاع از اهل‌بیت و نصرت امام عصر، شکل بگیرد لکن امام معصوم دستور به خانه‌نشینی و عدم حمایت از این قیام را صادر نمایند؟ [80] . نک: تیتر اعتبارسنجی «محتوایی» جنگ آذربایجان. [81] . اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ منطقه آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر این است که این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. [82] . «لایقوم لها شیء» دلالت بر این دارد که جنگ در ناحیه آذربایجان، تداوم و گسترش می‌یابد و هیچ حدّ و مرزی برای آن وجود ندارد. لازم به ذکر است این عبارت در تراث حدیثی فقط برای خشم و قدرت الهی استعمال شده است: بِقُوَّتِكَ الَّتِي لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء (طوسی، مصباح المتهجد، ج2، ص572)؛ عِنْدَ غَضَبِي لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء (کلینی، الکافی، ج2، ص274). و حاکی از این است که این آتش هیچ چیز جلودار آن نیست. [83] . علی الصغیر، اسئله مهدویة، سوال 1416 (لینک)؛ نار اذربیجان بين المخزون الروائی و مجريات الواقع المعاصر، یوتیوب (لینک). [84]. طوسی، الغیبة، ص441. [85] . طوسی، الغیبة، ص463. [86] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191). [87] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ وَ آذَرْبِيجَانَ تِلْكَ حَرْبٌ يُقْتَلُ فِيهَا أُلُوفٌ وَ أُلُوفٌ كُلٌّ يَقْبِضُ عَلَى سَيْفٍ مُحَلَّى تَخْفِقُ عَلَيْهِ رَايَاتٌ سُودٌ تِلْكَ حَرْبٌ يَشُوبُهَا (يُسْتَبْشَرُ فِيهَا) الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ الطَّاعُونُ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص154). [88] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289). [89] . ر.ک: جنگ ولد عباس با ارمنی‌ها و شعله‌های جنگ جهانی. [90]. گنجی شافعی، البیان فی أخبار صاحب الزمان، ص479؛ سیوطی، العرف الوردی، ص118. [91]. خزاز رازی، کفایة الأثر، ص63، 107 و 151.
[108] . برای آگاهی بیشتر: فلسطین قبل از ظهور، زمان جنگ شیعه با رژیم صهیونیستی، نابودی اسرائیل قبل یا بعد از ظهور (لینک). [109] . يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَةِ ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ ... وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم‏ (نعمانی، الغیبة، ص280). [110] . إذا هَزَمَتِ الرّایاتُ السّودُ خَیلَ السُّفیانِی ... تَمَنَّى النّاس المَهدِی فَیطلُبونَه‏ (متقی هندی،‏ كنزالعمّال، ج14، ص590). [111] . ‏صدوق، کمال‌ الدین، ج2، ص469. [112] . مجلسی، بحارالأنوار، ج57، ص212. ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
غَلَبَةِ أَهْلِ أَرْمِينِيَّةَ عَلَى أَرْمِينِيَّةَ: شگفت اینکه از «دشمن ارمنی‌ها» در جنگ با «ارمنی‌ها»، به «اهل ارمنیه» یاد شده است زیرا در صدر اسلام، ارمنیه بر مناطقی وسیعی بین آذربایجان قدیم و روم اطلاق می‌شده: أرمينية ناحية بين آذربيجان و الروم‏ (قزوینی، آثار البلاد، ص495) که حتی برخی مناطق کشور آذربایجان کنونی را نیز شامل می‌شود. [96] . عاملی نباطی، الصراط المستقیم، ج2، ص258. حر عاملی، إثبات الهداة، ج5، ص206. [97] . الهرج: الفتنة (جوهری، الصحاح، ج1، ص350) و القتال (فراهیدی، العین، ج3، ص388)؛ الهَرْجُ: شدَّة القتل و كثرته‏ (ابن منظور، لسان العرب، ج2، ص389)؛ فی الحدیث: قُدَّام الساعة هَرْج أی قِتال شدید (ازهری، تهدیب اللغة، ج6، ص32). در منابع حدیثی فریقین نیز واژه «هرج» بیشتر به معنای قتل و جنگ، به کار رفته است: الهرج: القتل (صدوق، معانی الأخبار، ص357)؛ بَینَ یدَی السّاعَةِ ... یكثُرُ فیهَا الهَرجُ وَ الهَرجُ القَتلُ (بخاری، صحیح البخاری، ج11، ص11. النیسابوری، صحیح مسلم، ج4، ص2056). [98] . سند واقعه «هرج الروم»، موثق و صحیحه است (رستمی، بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبة شیخ طوسی، ص61-65. آیتی، تاملی در نشانه‌های حتمی ظهور، ص81 و 84. علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقة الدلالة و السلوک، ج2، ص161-164). [99] . ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص125. [100] . از جمله، سند موثق و معتبر در کتاب الغیبه شیخ طوسی: أخبرنا أبو عبدالله: شیخ مفید ثقه (نجاشی، الرجال، ص399) عن محمد بن علي بن الحسين: شیخ صدوق ثقه (نجاشی، الرجال، ص390) عن محمد بن الحسن:ابن ولید ثقه (نجاشی، الرجال، ص383) عن أحمد بن إدريس: ثقه (نجاشی، الرجال، ص92) عن علی بن محمد بن قتيبة: ممدوح (نجاشی، الرجال، ص259) عن الفضل بن شاذان: ثقه (نجاشی، الرجال، ص307) عن الحسن بن محبوب: اصحاب اجماع ثقه (کشیّ، الرجال، ص556) عن عمرو بن أبی المقدام: ممدوح ثقه (کشیّ، الرجال، ص392. ابن داود، الرجال، ص488) عن جابر الجعفی: ثقه (کشیّ، الرجال، ص196) عن أبی جعفر: (امام معصوم). [101] . منطقه قرقیسیا: محل اتصال رود خابور به فرات در شرق سوریه در دیرالزور است (حموی، معجم البلدان،ج4، ص328). حوادث منطقه قرقیسیا در سوریه یکی از علت‌های اصلی جنگ بین جبّارین و قدرت‌های استعماری است:بِقِرْقِیسِیاءَ ... هَلُمُّوا إِلَى الشِّبَعِ مِنْ لُحُومِ الْجَبَّارِین‏ (نعمانی، الغیبة، ص278). از زمان خلقت آسمان و زمین در تاریخ بشریت، چنین جنگی روى نداده و روى نخواهد داد و بیانگر این است از سلاح‌های غیرمتعارف استفاده خواهد شد که قبل از آن سابقه نداشته است: یا مُیسِّرُ، كَمْ بَینَكُمْ وَ بَینَ قِرْقِیسَا (قرقیسیا) ... إِنَّهُ سَیكُونُ بِهَا وَقْعَةٌ لَمْ یكُنْ مِثْلُهَا مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَا یكُونُ مِثْلُهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ (کلینی، الکافی، ج8، ص295). همه راویان، امامی و ثقه و جلیل‎القدر و سند حدیث نیز موثق است (مرکز نور، نرم‌افزار درایة النور). [102] . فَإِذَا خَالَفَ التُّرْكُ الرُّوم‏ و كَثُرَتِ الْحُرُوبُ فِی الْأَرْض (طوسی، الغیبة، ص441)؛ يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ سُورِ دِمَشْقَ وَيْلٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ (طوسی، الغیبة، ص463). [103] . اخْتَلَفَ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ أَهْلُ الْمَغْرِبِ ... وَ يَلْقَى النَّاسَ جُهْدٌ شَدِيدٌ مِمَّا يَمُرُّ بِهِمْ مِنَ الْخَوْف (نعمانی، الغیبة، ص262). [104] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289). [105] . مرگ سرخ (الموت الاحمر): جنگ و خونریزی، کنایه از سلاح‌های جنگی و اتمی. [106] . مرگ سفید (الموت الابیض): طاعون، کنایه از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و بیوتروریسم. [107] . سنت استدراج الهی: الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُون‏ (سوره اعراف، آیه182)؛ سنت استیصال و اضمحلال جبهه باطل: كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ في‏ مَساكِنِهِمْ (سوره طه، آیه128)؛ سنت نجات مومنان: نُنَجِّی رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنين‏ (سوره یونس، آیه103)؛ سنت غلبه حق بر باطل: يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرين‏ (سوره انفال، آیه7). هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه‏ (سوره فتح، آیه28).
[129] . علی الصغیر، اسئله مهدویة، سوال 1416 (لینک). نار اذربیجان بين المخزون الروائی و مجريات الواقع المعاصر، یوتیوب (لینک). [130] . نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. [131] . ابن عقده کوفی، فضائل أميرالمؤمنين‏، ص104. [132] . بحرانی، تفسیر البرهان، ج4، ص39 و 133. [133] . حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص154. [134] . فیض کاشانی، نوادر الأخبار، ص209. [135] . کورانی، معجم الأحاديث الإمام المهدی، ج1، ص333. ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
در تراث حدیثی شیعه از امام عصر به «صاحب الامر» تعبیر شده است: لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَيْبَةٍ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْر (کلینی، الکافی، ج1، ص236)؛ لا يَكونُ هذَا الأَمرُ الَّذي ...‏ يُنادِيَ مُنادٍ مِنَ السَّماء (نعمانی، الغیبة، ص266) و مقصود از بازگشت امر به اهل‌بیت (إِذَا رُدَّ إِلَيْكُمُ‏ الْأَمْر) در واقع اقامه حکومت اهل‌بیت در آخرالزمان است. [114] . مجلسی، بحارالأنوار، ج57، ص212. [115] . البته در ادامه حدیث، به انتقال برخی از مردم تهران به شهرهای قم و اردهال نیز اشاره شده است: فَيَأْوِي أَهْلُ الرَّيِّ إِلَى قُمَّ ... ثُمَّ يَنْتَقِلُونَ مِنْهُ إِلَى مَوْضِعٍ يُقَالُ لَهُ أَرْدِسْتَان‏ (مجلسی، بحارالأنوار، ج57، ص212). [116] . صدوق، کمال‌ الدین، ج2، ص 469. [117] . «پشتِ ری» مراد از آن، بخش شمالی از شهر تهران می‌باشد، و «کوه سیاه» همان کوه تُوچال است که از دور سیاه دیده می‌شود و بر تجریش و پیرامونش در شمال شهر تهران سایه می‌افکند و در بخش جنوبی کوه‌های اَلْبُرْز مرکزی، جای دارد، و «کوه سرخ» همان کوه است که در بخش کرج، میان کوه سیاه در تهران و کوه‌های طالقان، جای دارد و مقصود از «طالِقان» در این حدیث، سرزمینی است میان کَرَج و قَزْوِین که در شمال غربی تهران قرار دارد. [118] . کوه‌های تُوچال واقع در شمال تهران که از دور نیز به رنگ سیاه دیده می‌شود. [119] . ابن حماد، الفتن، ص218. ابن حجر، القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر، ص136. سیوطی، العرف الوردی، ص126. حنبلی، فرائد فوائد الفکر فی الامام المنتظر، ص316. [120] . مراجعه کنید به: نحوه مواجهه با میراث روایی اهل‌سنت [121] . کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص459 و 500. [122] . تعدادی انگشت‌شمار کانال‌ تلگرامی و پیج‌‌ اینستاگرام در فضای مجازی با طراحی پیچیده در چند لایه امنیتی، که از آن سوی مرزها هدایت و حمایت می‌شوند، با هدف مبارزه با انقلاب شیعی امام خمینی، در حال ترویج دیدگاه سوم هستند و همین موضوع، باعث شده آن دسته از اندیشمندان که با رعایت موازین علمی در صدد تنویر افکار عمومی هستند با شانتاژ رسانه‌ای این دسته افراد، با محدودیت در بیان دیدگاه‌های خویش در جهت مقابله با دسیسه‌های دشمنان مواجه شوند. [123] . کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص607-609. کورانی، فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی، ص801-802. [124] . امام مهدی با کمک سلاح و قدرت نظامی زمینه‌سازان، جمعیت کثیری از دشمنان اسلام را شکست خواهند داد: مَهْدِیاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ یحَرِّفُهُمْ بِسُیوفِ أَوْلِیائِهِ‏ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ (بحرانی، تفسیر البرهان، ج1، ص368)؛ لازم به ذکر است قوم زمینه‌ساز با دشمنان امام عصر می‌جنگند و کشته‌های آنان شهید محسوب می‌شود و سرانجام انقلاب‌شان به حکومت جهانی امام مهدی متصل خواهد شد: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ ... وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ ... وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء (نعمانی، الغیبة، ص273)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج6، ص13). [125] . زمینه‌سازان ایرانی از سلاح‌های پیشرفته‌ در جنگ با دشمن بهره می‌برند: لَهُ كَنزٌ بِالطّالَقانِ ... و رِجالٌ كَأَنَّ قُلوبَهُم زُبَرُ الحَديدِ ... لَو حَمَلوا عَلَى الجِبالِ لَأَزالوها لا يَقصِدونَ بِراياتِهِم بَلدَةً إلّاخَرَّبوها... و يَحُفّونَ بِهِ يَقونَهُ بِأَنفُسِهِم فِي الحُروب ...‏ بِهِم يَنصُرُ اللَّهُ إمامَ الحَقِّ (نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان، ص97. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص308). شگفتی و طنز اینجا است مخالفین انقلاب زمینه‌ساز ظهور، در حالیکه برای منکوب کردن انقلاب به حدیث کمال الدین (گزاره حدیثی نقشه دشمن برای حمله به کوه‌های نزدیک طالقان در ایران) تمسک می‌کنند در حالیکه در جای دیگر، طالقان را در کشوری غیر از ایران معرفی می‌کنند. [126] . نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان‏، ص45. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص271. [127] . اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ منطقه آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر این است که این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. [128] . «لایقوم لها شیء» دلالت بر این دارد که جنگ در ناحیه آذربایجان، تداوم و گسترش می‌یابد و هیچ حدّ و مرزی برای آن وجود ندارد. لازم به ذکر است این عبارت در تراث حدیثی فقط برای خشم و قدرت الهی استعمال شده است: بِقُوَّتِكَ الَّتِي لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء (طوسی، مصباح المتهجد، ج2، ص572)؛ عِنْدَ غَضَبِي لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء (کلینی، الکافی، ج2، ص274). و حاکی از این است که این آتش هیچ چیز جلودار آن نیست.
البته کعب‌الأحبار، اعترافات دیگری نیز در حقانیت امام علی و فضیلت اهل‌بیت داشته است از جمله: اعتراف به تعداد دوازده امام در امت اسلام (صدوق، عيون أخبار الرضا، ج1، ص51)؛ اعتراف به افضلیت و جانشینی امام علی بعد از پیامبر (حر عاملی، إثبات الهداة، ج3، ص175)؛ اعتراف به شهادت امام حسین توسط اشقیاء (صدوق، الأمالی‏، ص140) و اعتراف به منجی ادیان مهدی موعود (نعمانی، الغیبة، ص146). [137] . ری‌شهری، شناخت‌نامه حدیث، ج3، ص144-146. [138] . اَحبار مفرد آن حِبْر، کلمه‌ای است عِبری به معنای روحانی یهودی (ابن منظور، لسان العرب، ج4، ص157). [139] . كَعْبِ الْأَحْبَارِ حِينَ أَسْلَمَ فِي أَيَّامِ خِلَافَةِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ وَ جَعَلَ النَّاسُ يَسْأَلُونَهُ عَنِ الْمَلَاحِمِ الَّتِي تَظْهَرُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ فَصَارَ كَعْبٌ يُخْبِرُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْأَخْبَارِ وَ الْمَلَاحِمِ وَ الْفِتَنِ الَّتِي تَظْهَرُ فِي الْعَالَم‏ (مجلسی، بحارالأنوار، ج45، ص315). [140] . کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص591. [141]. لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِیثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِی وَ لَا قَدَرِی وَ لَا حَرُورِی ینْسُبُهُ إِلَینَا فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَی‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَیكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏ (برقی، المحاسن، ص230). [142]. برای نمونه: نقل حدیث توسط دشمن اهل‌بیت «محمد بن الجهم» در مدح و شان فضائل اهل‌بیت و اقرار عقاید حقه شیعه از زبان مخالفان (ر.ک: صدوق، عیون أخبار الرضا، ج1، ص204). [143] . مراجعه کنید به: نحوه مواجهه با میراث روایی اهل‌سنت [144] . بر مغز و افکار این جریان‌ها و افراد، مُهر زده شده است و با مشاهده حقیقت اما همچنان بر مسیر ضلالت و گمراهی اصرار دارند. [145] . قبانچی، موجز دائرة المعارف الغیبة، ص13 و 177. [146] . جبهه عربی معارض و تشکّل‌های نظامی مرتبط با عرب‌ها و رومی‌ها در فتنه شام را جریان ابقع گویند. الابقع: العرب تنكح إماء الروم فیستعمل على الشام أولادهم و هم بین سواد العرب و بیاض الروم (ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج1، ص146). [147] . إِنَّ لِوُلْدِ الْعَبَّاسِ وَ الْمَرْوَانِيِّ لَوَقْعَةً بِقِرْقِيسَاء (نعمانی، الغیبة، ص303). قرقیسیاء منطقه نزدیکی دیرالزور در شرق سوریه است (حموی، معجم البلدان،ج4، ص328) که قبل ظهور، صحنه جنگ بین دشمنان اهل‌بیت خواهد بود و البته پرچم‌های هدایت (پرچم خراسانی و یمانی) در این جنگ حضور ندارند بلکه جبّارین و ستمگران در این جنگ شرکت می‌کنند: مَأْدُبَةً بِقِرْقِيسِيَاءَ ... هَلُمُّوا إِلَى الشِّبَعِ مِنْ لُحُومِ الْجَبَّارِينَ (نعمانی، الغیبة، ص278) که البته در ادامه سفیانی نیز در این جنگ در شرق سوریه شرکت می‌کند: السُّفْيَانِيُّ ... يَمُرُّ جَيْشُهُ بِقِرْقِيسِيَاءَ فَيَقْتَتِلُونَ بِهَا فَيُقْتَلُ بِهَا مِنَ الْجَبَّارِينَ مِائَةُ أَلْف‏ (نعمانی، الغیبة، ص280). [148]. الهی‌نژاد، نمادگرایی در نشانه‌های ظهور، فصلنامه مشرق موعود، ش38، ص25. [149] . يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ (طوسی، الغیبة، ص463). [150] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226). [151] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191). [152] . ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص195. [153] . هرگاه «جزیرة» به صورت مطلق به کار رود، مقصود مناطق مابین دجله و فرات در شرق سوریه و غر ب عراق است: إذا أطلقت الجَزِیرَةُ فی الحدیث و لم تضف إلى العرب فإنّما یراد بها ما بین دجلة و الفرات (ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج1، ص268)؛ الجزیرة: و هو ما بین دِجْلَة و الفُرات‏ (ابن منظور، لسان العرب، ج4، ص134). [154] . برای آگاهی بیشتر: فتنه شام (سوریه) قبل از ظهور، رمزگشایی از بازیگران داخلی و بین‌المللی جنگ سوریه (لینک). [155] . مناطق شرق سوریه را جزیرة الشام گویند: أَرْضِ الْجَزِیرَةِ ... الرَّقَّةُ وَ الرُّهَا وَ قَرْقِیسِیا (ابن مزاحم، وقعة صفین، ص12). [156] . نعمانی، الغیبة، ص280. مفید، الإختصاص‏، ص256. طوسی، الغیبة، ص442. به سندهای گوناگون که «سه سند» آن معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص125). [157] . السُّفْیانِی یمْلِكُ عَلَى الْكُوَرِ الْخَمْس (طوسی، الغیبة، ص 449). [158] . یسْتَوِی‏ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْق (نعمانی، الغیبة، ص306. و مشابه آن: صدوق، کمال الدین‏، ج2، ص651). [159] . السُّفْيَانِي‏... الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاق (نعمانی، الغیبة، ص280). [160] . یمُرُّ جَیشُهُ بِقِرْقِیسِیاء (نعمانی، الغیبة، ص280).
[188] . یبْعَثُ السُّفْیانِی جَیشاً إِلَى الْكُوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَیصِیبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ قَتْلًا وَ صُلْباً وَ سَبْیاً فَبَینَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَایاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِی الْمَنَازِلَ طَیاً حَثِیثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم (نعمانی، الغیبة، ص280)‏. [189] . السُّفْیانِی‏ ... وَ یبْعَثُ مِائَةً وَ ثَلَاثِینَ أَلْفاً إِلَى الْكُوفَة (حلی، مختصر البصائر، ص470. مجلسی، بحارالأنوار، ج53، ص83) فَبَینَمَا هُمْ عَلَى ذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ خَیلُ الْیمَانِی وَ الْخُرَاسَانِی‏ (نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان‏، ص52-53. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص273-274) [190] . یدْخُلُ السُّفْیانِی الْكُوفَة ... وَ تُقْبِلُ الرَّایاتُ السُّودُ حَتَّى تَنْزِلَ عَلَى الْمَاءِ {در روایت تفسیر عیاشی، به "ساحل دجله در عراق" ذکر شده است: وَ یقْبِلُ رَایةٌ مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّى ینْزِلَ سَاحِلَ الدِّجْلة (عیاشی، التفسیر، ج1، ص64)} فَیبْلُغُ مَنْ بِالْكُوفَةِ مِنْ أَصْحَابِ السُّفْیانِی نُزُولُهُمْ فَیهْرُبُونَ ... و تُبْعَث الرَّایاتُ السُّودُ بِالْبَیعَةِ إِلَى الْمَهْدِی (سیوطی، العرف الوردی، ص120-121)؛ تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی (متقی هندی،‏ كنزالعمّال، ج14، ص588)؛ إذا هَزَمَتِ الرّایاتُ السّودُ خَیلَ السُّفیانِی ... تَمَنَّى النّاس المَهدِی فَیطلُبونَه‏ (متقی هندی،‏ كنزالعمّال، ج14، ص590)؛ السُّفیانِی ... فَیبعَثُ جَیشاً إلَى العِراق‏ ... عِندَ ذلِك‏ تَخرُجُ رایةٌ مِنَ المَشرِقِ ... فَیستَنقِذُ ما فی أیدیهِم مِن سَبی أهلِ الكوفَةِ و یقتُلُهُم‏ (دانی، السن الواردة فی الفتن، ص268)؛ در تفسیر مجمع‌البیان نیز به شکست لشکر نظامی سفیانی تصریح شده است: السُّفْیانِی ... فَیبْعَثُ ... جَیشاً ... حَتَّى ینْزِلُوا بِأَرْضِ بَابِلَ مِنَ الْمَدِینَةِ الْمَلْعُونَةِ یعْنِی بَغْدَادَ ... ثُمَّ ینْحَدِرُونَ إِلَى الْكُوفَةِ فَیخَرِّبُونَ مَا حَوْلَهَا ... فَتَخْرُجُ رَایةُ هُدًى مِنَ الْكُوفَةِ فَتَلْحَقُ ذَلِكَ الْجَیشَ فَیقْتُلُونَهُمْ ... وَ یسْتَنْقِذُونَ مَا فِی أَیدِیهِمْ مِنَ السَّبْی وَ الْغَنَائِم (طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج8، ص322. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص186). [191] . گزارش‌های تاریخی بیانگر این است که از قرن چهارم، شیعیان اصیل منطقه «بذّ»آذربایجان در جنوب رود ارس، با اعتقاد به ظهور امام مهدی زندگی می‌کردند و بر آداب و تمایلات شیعی اصرار داشتند: یتوقعون المهدی (خزرجی، الرسالة الثانية لأبی دلف‏، ص48. قزوینی، آثار البلاد، ص511. حموی، معجم البلدان، ج1، ص361). [192] . شاهمرادی، فرهنگ انتظار در تاریخ اجتماعی تشیع آذربایجان، فصلنامه مشرق موعود، ش36، ص92. ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
. در خلال حوادث فتنه شام و سوریه قبل از ظهور، به واقعه «مارقة الشام» نیز اشاره شده است: مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِیةِ التُّرْك (نعمانی، الغیبة، ص280)؛ المارقة: الخارجین (ثعالبی، فقة اللغة، ص357) المروق عن الشیء: الخروج منه (ابن منظور، لسان العرب، ج10، ص341)؛ مَرَقَ السَّهْمُ من الرَّمِیة: وقتی تیر از کمان خارج می‏شود، به گونه‌ای که دیگر به آن تعلق ندارد را گویند (ابن عبّاد، المحیط فی اللغة، ج5، ص416)؛ الناحیة: الجانب (فیومی، المصباح المنیر، ج2، ص596) الناحیة: الجهة (طریحی، مجمع ‏البحرین، ج4، ص359) من ناحیه الترک: ای من جهة الترک؛ مارقة الشام تخرج من جهة الترک = خروج مارقة از سمت ترک‌ها. بنابراین «مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِیةِ التُّرْك» یعنی ساکنان ناحیه هم‏مرز با ترک ها در منطقه شام خروج خواهند کرد همچون جدا شدن تیر از کمان (مَرَقَ السَّهْمُ من الرَّمِیة) که گویا دیگر به آن تعلق ندارد. [168] . النَّقِمَة إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ الْمُذْنِبَ، دِفَاعٌ (کلینی، الکافی، ج2، ص375). [169] . البته چنین نیست و شیعه در جنگ بین طرف‌های درگیر در منطقه آذربایجان، قطعا نقش بیطرفی را ایفا می‌کند زیرا به عدم مداخله نظامی مستقیم فراخوانده شده است. [170] . کلینی، الکافی، ج5، ص112. [171] . صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص175. طوسی، تهذیب الأحكام، ج6، ص353. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج17، ص102. [172] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191). [173] . يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ (طوسی، الغیبة، ص463). [174] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ وَ آذَرْبِيجَانَ تِلْكَ حَرْبٌ يُقْتَلُ فِيهَا أُلُوفٌ وَ أُلُوفٌ كُلٌّ يَقْبِضُ عَلَى سَيْفٍ مُحَلَّى تَخْفِقُ عَلَيْهِ رَايَاتٌ سُودٌ تِلْكَ حَرْبٌ يَشُوبُهَا (يُسْتَبْشَرُ فِيهَا) الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ الطَّاعُونُ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص154). [175] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289). [176] . مراجعه کنید به: جنگ ولد عباس با ارمنی‌ها و شعله‌های جنگ جهانی [177] . سیوطی، العرف الوردی، ص168. [178] . مقدسی شافعی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر، ص226. حنبلی، فرائد فوائد الفکر فی الإمام المهدی المنتظر، ص287. [179] . َ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي، رَايَاتُ التُّرْك‏ (نعمانی، الغیبة، ص275). [180] . ن.ک: الوانساز خویی، کتاب گلشن ابرار آذربایجان دوره 3 جلدی (در این کتاب بیش از 300 تن از عالمان و اسوه‌های تشیع در منطقه آذربایجان معرفی شده است). [181] . مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج9، ص326. [182] . السماوی، إبصار العين في أنصار الحسين، ص95-96. البته اقوال دیگری در انتساب این شعر حماسی مطرح است (ری‌شهری، شهادت‌نامه امام حسین، ج2، ص146). [183] . انَّ الْمُخْتَار ... الطَّلَب بِدَمِ الْحُسَيْن ... و قَوْمٌ كَثِيرٌ مِنْ أَبْنَاءِ الْعَجَم ... كَانُوا يُسَمَّونَ الْحَمْرَاء (ابن قتیبه دینوری، الأخبار الطوال‏، ص288). [184] . المختار ... تجبى اليه الأموال من السواد و الجبل و أصبهان و الري و اذربيجان‏ (ابن قتیبه دینوری، الأخبار الطوال‏، ص299). [185] . جَاءَ الْأَشْعَثُ فَجَعَلَ يَتَخَطَّى النَّاسَ فَقَالَ: يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْحَمْرَاءُ عَلَى قُرْبِكَ يَعْنِي اَلْعَجَم (ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج20، ص284). [186] . در «موسم اربعین» که حلقه اتصال عاشورا و مهدویت است، نیز شاهد همپیمانی ایرانیان با تشیع عراقی هستیم و البته این امر مسبوق به سابقه است. زیرا عطیه، که نام وی را امام علی بر او نهاده بود: هذا عطیة الله (قمی، سفینة البحار، ج6، ص296) و سالها در ایران زندگی می‌کرده (ابن سعد، الطبقات الکبری، ج6، ص305) از اولین زائران امام حسین به شمار می‌رود و به نوعی این افتخار نیز نصیب ایرانیان شده است که «اولین زائر اربعین» امام حسین از مردم، شیعه ساکن ایران به همراه جابر صحابی پیامبر بوده است. [187] . فَتَكونُ بَینَهُم مَلحَمَةٌ عَظیمَةٌ ... و تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی فَعِندَ ذلِكَ یتَمَنَّى النّاسُ المَهدِی و یطلُبونَهُ (متقی هندی،‏ كنزالعمّال، ج14، ص588).
[161] . یسْتَقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى ینْزِلُوا الْجَزِیرَة (مفید، الإختصاص، ص256). [162] . قِرْقِیسیا ... یهْلَكُ فِیهَا قَیسٌ وَ لَا یدَّعِی لَهَا دَاعِیةٌ ... وَ ینَادِی مُنَادٍ هَلُمُّوا إِلَى لُحُومِ الْجَبَّارِین (کلینی، الکافی، ج8، ص295). [163] . ربیعی، سلسلة القبائل العربیه، ج 3، ص 11. [164] . قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ تَحَرَّكَ حَرْبُ قَیسٍ (نعمانی، الغیبة، ص277). [165] . نعمانی، الغیبة، ص300. [166] . طوسی، الغیبة، ص463. ادامه دارد ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
طبری، دلائل الامامة، ج1، ص519. [194] . الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ بِآذَرْبِيجَانَ (طوسی، الغیبة، ص276)؛ بِمَدِينَةِ الرَّانِ مِنْ أَرْضِ آذَرْبَايِجَان‏ (طوسی، الغیبة، ص310). [195] . طوسی، الغیبة، ص310-315. [196] . َ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي، رَايَاتُ التُّرْك‏ (نعمانی، الغیبة، ص275). [197] . منطقه جابروان در آذربایجان شرقی (طبری، دلائل الامامة، ص557)؛ و منطقه قصور در آذربایجان غربی (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص147). [198] . البته اين احاديث که به «وطن اصحاب امام مهدی» اشاره کردند (صمدی، آخرین منجی، ص210-211)، از قوّت سندى برخوردار نيستند و از نظر دلالى نيز به معناى انحصار یاران امام مهدی در افراد نام‌برده شده نيست (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج8، ص372). [199] . لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة (ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص191). [200] . يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ (طوسی، الغیبة، ص463). [201] . حَرْبِ وُلْدِ الْعَبَّاسِ مَعَ فِتْيَانٍ أَرْمِينِيَّةٍ وَ آذَرْبِيجَانَ تِلْكَ حَرْبٌ يُقْتَلُ فِيهَا أُلُوفٌ وَ أُلُوفٌ كُلٌّ يَقْبِضُ عَلَى سَيْفٍ مُحَلَّى تَخْفِقُ عَلَيْهِ رَايَاتٌ سُودٌ تِلْكَ حَرْبٌ يَشُوبُهَا (يُسْتَبْشَرُ فِيهَا) الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ الطَّاعُونُ (نعمانی، الغیبة، ص147. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص226. حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج5، ص154). [202] . قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ ... المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ وَ المَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ (صدوق، کمال الدین، ج2، ص655)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج7، ص289). پایان ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه مهم امام خامنه‌ای در روز پایانی دولت روحانی که خیلی به درد دولت پزشکیان هم میخوره 🔹در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد. ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
📢 اردوغان : پزشکیان اصالتاً ترک است، امیدوارم روابطمان بهبود یابد ◀️ در پی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوران ریاست او که یک ترک‌زبان است با سرعت فزاینده‌ای در جهت مثبت توسعه یابد. ✍ آقای پزشکیان این بازی قومیتی را شما به راه انداختید حالا که آرا مورد نظرتان را از مردم گرفتید ،لطفا این ماجرا را خودتان جمع کنید که بدخواهان بیرون مرزها مثل گرگ در کمین تفرقه افکنی بین اقوام ملت ایران نشسته اند... ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
🔴 یک نکته رهبر مملکت ما اصالتا آذربایجانی هست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری مقتدرترین هم آذربایجانی است خیلی از مقامات ارشد لشکری و کشوری از خطه آذربایجان هستند اما پیرامون هیچکدام مسائل قومیتی مطرح نمی‌شود، آقای پزشکیان شما باید این فضای قومیتی اطرافتان را مدیریت کنید که اینگونه مورد طمع بدخواهان قرار نگیرید. ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ اولین وعده هوا شد/ عضو شورای سیاستگذاری ستاد پزشکیان: پزشکیان قول رفع فیلتر نداده است! ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖تجمع طلاب و روحانیون و ماموستاهای اهل تسنن و بانوان طلبه در اعتراض به هتک حرمت رییس ستاد اقای پزشکیان به انبیاء ✍🏻همانطور که گفتیم، مأموریتی این جماعت در دوره جدید تحریک گسل های قومیتی و مذهبی در ایران است... ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
یاران سیدخراسانی
➖ اولین وعده هوا شد/ عضو شورای سیاستگذاری ستاد پزشکیان: پزشکیان قول رفع فیلتر نداده است! ❤️امام خام
طرفداران پزشکیان دررابطه با وعده های سرخرمن پزشکیان جواب دهند. می بینید که دارن اعلام می کنند که پزشکیان هیچ وعده ای نداده
یاران سیدخراسانی
طرفداران پزشکیان دررابطه با وعده های سرخرمن پزشکیان جواب دهند. می بینید که دارن اعلام می کنند که پز
حامیان پزشکیان فکر کردن که ایشان پادشاه کشور است وفکر این را نمی کردند که ایشان رئیس جمهور است وکشور قانون دارد وباید مجری قوانین کشور باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما رو هیچوت یادمون نمیره .... ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
سوال این است که آیا پزشکیان فقط مشکلات مردم را گفت یا این که وعده ی حل مشکلات مردم را داد به نظر من فقط ازمشکلات مردم گفت هیچ وعده ای برای حل آنها نداد ایشان صراحتا گفت رشد اقتصادی ۸ درصد را نمی توانم اجرایی کنم ایشان صراحتا اعلام کردن نمی توانم سالی یک میلیون مسکن را بسازم این هایی که به پزشکیان رای دادند آگاهانه به ایشان رای دادند ومی دانستند که برنامه ای برای حل مشکلات مردم ندارند پس شما ها درقیامت به خاطر حق الناس باید جوابگو باشید به خاطر روی کار آوردن دولت سوم روحانی
🔹استقرارِ مسعود پزشکیان در ساختمان قرمز نهاد ریاست جمهوری ▪️شنیده شده افرادی چون "محمدجواد ظریف"، "علی ربیعی"، "رضا صالحی امیری"، "علی طیب‌نیا"، "محمدرضا عارف"، "محسن حاجی میرزایی" و به زودی "محمد شریعتمداری" در ساختمان قرمزِ نهاد ریاست جمهوری با رییس دولتِ منتخب (پزشکیان) دیدار کرده و می‌کنند و مستقر شده و می‌شوند. ▪️تعدادی از افراد مذکور، در ساختمانِ سرخِ نهاد، دبیر کارگروه‌های پنج گانه دولت شدند که تا دقایقی دیگر به صورت نام کارگروه‌ها و دبیر آنها در این کانال منتشر خواهد شد. ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab
🔹کارگروه های دولت پزشکیان چیست و سرپرستِ هر کارگروه چه کسی‌ست؟! 🔻به فاصله سه روز پس از پیروزیِ "مسعود پزشکیان" ۵ کارگروه برای انتخاباتِ وزرا و تعیینِ راهبردهایِ دولت تشکیل شده است؛ "کارگروه سیاسی"، "کارگروه اجتماعی"، " کارگروه اقتصادی"،"کارگروه فرهنگی" و "کارگروه زیربنایی" ۵ کارگروهِ مورد نظر هستند و به ترتیب سرپرست هر کدام عبارتست از: ▪️۱. کارگروه سیاسی: محمدجواد ظریف ▪️۲. کارگروه اجتماعی: علی ربیعی ▪️۳. کارگروه اقتصادی: علی طیب نیا ▪️۴. کارگروه فرهنگی: رضا صالحی امیری ▪️۵. کارگروه زیربنایی: علی عبدالعلی زاده ⭕️همچین شنیده می‌شود یک شورای سیاستگذاری بالای سَرِ کارگروه‌ها قرار دارد که سرپرست کارگروه‌ها یعنی، ظریف، ربیعی، طیب نیا، صالحی امیری و عبدالعلی زاده به علاوه "محمدرضا عارف" (به عنوان رییس شورای سیاستگذاری ) را شامل می‌شود. ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/alamdarenghlab