✍تفسیر لقاءاللّه| بخش اول ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹بدان که عده اى از مفسرين، لقاءاللّه را به ملاقات ثواب اعمال تفسير مى کنند. و رأى و نـظر آنان از اين ناشى است که گمان مى کنند منظور از ملاقات، ديدن با چشـم است. در حالى که ديدگان نمی توانند او را درک کنند، ولى او ديدگان را درک مى کند و او لطــيف و خبيــر است. اشـــاره ايســت به آيه مبارکه:« لا تدرکه الابصار و هو يدرک الابصار و هو اللطيف الخبير» سوره انعام، آيه ١٠٣ وقتى که از ملاقات، اين معنا را فهميدند، لازم دانستند که مثلا ثوابى را آنجا مقدر کنند يا لقا را برمعنايى که مناسب تو همشان است، حمـل نمايند. ولى آنچه که بدان قائلند، و هم و خيال است و منظور از لقا جز ديدن چنانکه اميرمؤمنان علیه السلام در جواب عالم يهودى که از آن حضرت پرسيد:« اى امير مؤمنان! آيا وقتى که پروردگارت را عبادت مى کنى او را مى بينى؟ فرمود: « واى بر تو! من خدايى را که نبينم، پرستش نمى کنم».پرسيد: « او را چگونه مى بينى؟». فرمود: « واى بر تو! ديدگان با مشاهـده او را نمى بيـنند، بلکه ايـن قلب است که بـا حقيقت ايمان
او را مشاهده مى کند».
📚علم الهدى در الغرر والدرر، ج ١، ص ١٥٠
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش دوم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹گويــد: «عرب باديه نشينى نزد امام باقر علیه السلام
آمد و از ايشان پرسيد: « آيا خدايت را هنگام عـبادت مى بينى ...»، و مانند حديث قبل تا آخر ادامه
يافت. اگر منـظور مفســرين از لقاى ثواب همين معناست ما نيز با آن موافقيم .
اين حديث را در رساله رؤيت تفسير نموديم و توضيح داديم که آن چيزى که از کلمه رؤيت ومانند آن
به ذهن تبادر مى نمايد ديدن با چشم است و اين به علّت انس و گشت رؤيت براى الفتى است که ما
با محسوسات داشته، با آنها محشور هستيم . امّا سير به باطن معنا و سفر به کنه آن و ادراک آنچه
که درکلام خدا و سفيران او تعبيه شده است و پيدا کردن دقايق و لطايف آن، براى عده خيلى کمى
امکان پذير است. چنانکه بر تو معلوم گشت رؤيت قلبى خدا همان کشـف و شــهود خداوند متعال
براى بنده اش، به اندازه تقّرب او به معرفت و داشتن معارف عقلى است .
در اين باره مى توانى به رساله رؤيت ما رجوع نمايى.
قلــوب العارفيـن لها عيون/ ترى ما لا يراه الناظرونا؛
دلهاى عارفان همگى چشم هاى اوست
بيند هر آنچه خلق بود ناتوان از او
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍اطلاعیه مدیریت کانال علامه حسنزاده آملی 🔹امام سجاد علیه السلام: 🔸بابت تبلیغ و خدمات فرهنگی و هدا
✍یادآوری جهت کمک به نشر معارف الهی...
6037998126605004
#صدقه_جاریه
#کمک_جهت_رشد_اخلاقی_جامعه
✍فرق عارف و بقیه مردم در خدا شناسی
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹آنچه راکه مردم در مقام خطاب و ندايشان خداى تعالى را، مى فهمند، اهل معرفت آن را در باطـن خويش مى يابند، و اســم اين يافتن را کشــف و شـهود مى گذارند
📚رساله لقاء الله فصل اول صفحه ۱۶
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش دوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹گويــد: «عرب باديه نشينى نزد امام باقر
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش سوم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹و در قصيده توحيدى خود گفته ام:
آنچه عاشق کند تماشايش
اى برادر به ديده سر نيست
منظور از لقا، ديدن و رؤيت کنه ذات خدا نيست. زيرا شناخت کنه ذات او براى غير خودش ممکـن
نيسـت. چون معلــول از علت فقـط به انـدازه سعه وجودى خود مى بيند و معلول سايه علت و
انعکاسى از آن است، و سايه، مرتبة ضعيفى از صاحب آن است. از اين روگفته اند : ازطريق علم
به معلول مى توان به وجهى علمى به علت حاصل نمود، يعنى علم به معلول، علم ناقصى است نسبت
به علت، که به قدر ظرفيت معلول از نظر وسعت وضيق مى باشد و علم هيچکس نمى تواند به خدا
احاطه پيدا کند چون خدا علت است و فقط به وجهــى از وجوه مى توان به ذاتش علم حاصل نمود و
همه در مقابل او عاجزند.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍چهاردهم محرم الحرام🏴
سالروز (قمری) وفات والده عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته است.
▪️فاتحه ای نثار روح آن مرحومه می نماییم
اللَّهُمَّ اغْفِرْلِي وَلِوَالِدَيَّ، رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرا🤲
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍رحمت ذاتیه مادر
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹مادر در حكم تعطف و شفقت، اوفر (فراوانتر) و بيشتر است؛ به خلاف اب (پدر)؛ و اگر اين رحمت ذاتيه در مادر نبود بر مباشرت تربيت اولاد صبر نمى كرد.
📚ممدالهمم
📎عکس: مزار والده مکرمه عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته در اهلم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍انسان الهی باشید...
🎥 مرحوم علامه رحمة الله علیه
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش سوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹و در قصيده توحيدى خود گفته ام: آنچه عا
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش چهارم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹فيلســوف عرب، کندى نيز در سخنـش همـين معنا را رسانده است، که گفته است: « از آنجا که علت اول با فيض خود، به ما متصل است ولى ما فقط از اين فيض به او متصل هستيم و تنها مى توانيم در وجـود خود به اندازه اتصــال به فيضش او را ملاحظه کنيم، پس مقدار احاطه او به ما، به مقدار ملاحظه ما از او نيست بلکه او ما را در خود احاطه نموده و غرق ساخته است. کندى سخن بس نيکـــويى گفته اســت و بر خردمند مخفى نماند که سخن او سنگين و نياز به دقت نظر دارد. و نيز سخن محقق عارف، افضل الدين کاشى در اين مقام زيباست.
گفتم همه ملک حسن سرماية توست
خورشيد فلک چو ذرّه در سايه توست
گفتا غلطى ز ما نــشان نـتوان يافت
از ما تو هر آنچه ديده اى پاية توسـت
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍اطلاعیه مدیریت کانال علامه حسنزاده آملی 🔹امام سجاد علیه السلام: 🔸بابت تبلیغ و خدمات فرهنگی و هدا
✍لطفاً به این موضوع توجه بیشتری بفرمایید
✍سختی راه
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹إلهی، ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در کمین و بارِ گران بر دوش. یا هادی (إهدنا الصراط المستقیم* صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالین!)
📚الهی نامه
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش چهارم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹فيلســوف عرب، کندى نيز در سخنـش همـين
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پنجم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹بنگر به اين سخن که قبلا گفتيم: تمام موجودات، علم حق تعالى هستند، زيرا علم خداوند به ماسواى خود، حضورى و اشراقى است و ذره اى از علم او خارج نيست. شيخ بهايى در شرح حديث دوم از کتاب اربعين خود مى گويد: «منظور از شناخت و معرفت خدا، شناخت و اطلاع بر حقيقت ذات مقدسش نيست، چرا که آن حتى بر ملايکه مقرّب و پيامبران مرسل نيز ميسّر نيست، چه رسد به ديگران».
در اين مورد سخن سيد بشر پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله کفايت مى کند که فرمود: ما عرفناک حق معرفتک؛ خداوندا به اندازه اى که شايسته و لايق آنى به تو معرفت و آگاهى نيافتم.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍️نصیحت های علامه حسن زاده آملی
حبیبم حَسَنا(ای حسن)! خردمندِ پرهیزکار از مرگ هراس ندارد، مرگ او را زیان نرساند بلکه سود دهد، گویم که نمُرد، زندهتر شد. حکیمان گفتهاند که اگر نفْس را مشغول نداری او تو را به خود مشغول میکند. و گفتند روح از پرخوردن جسم میشود و جسم از کم خوردن روح میگردد. امام صادقعلیهالسلام فرمود: در خانهای که خوانندگی (غناء) میشود از نزول بلاهای دردناک ایمن نیست و دعا مستجاب نمیشود و فرشتگان نازل نمیشوند و خدای متعال از اهل خانه اعراض نموده و روی رحمت برگردانیده است.
حبیبم حسنا! دنیا به مثل زنی زیبا و آراسته است. از مکر زنان اگر آگاهی از مکر دنیا ایمن مباش. با مردم باش و بیمردم باش، نه میشود با مردم بود نه میتوان بیمردم. خدای، نور حضورت دهاد و سوز و شورت را افزون کناد.
📚سیمای اخلاق
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
سلام و احترام
🔍 پرسشنامه زیر جهت شناخت مشکلات و موانع راه سالک الی الله و راهکار رفع موانع طراحی شده است.
مشکلات سلوکی خود را بیان و ما را در این امر یاری رسانید👇👇
https://survey.porsline.ir/s/JN0TGZwh
📎نکته: این لینک ناشناس بوده و هویت افراد مشخص نیست.
کانال علامه حسن زاده آملی
سلام و احترام 🔍 پرسشنامه زیر جهت شناخت مشکلات و موانع راه سالک الی الله و راهکار رفع موانع طراحی شد
✍خیلی از عزیزان تو همین مدت کم جواب دادند.
▪️مجاب شدیم برای دغدغه ها و مشکلاتی که مطرح میشه وقت بزاریم، علتها و ریششون رو طرح و راه حلشون رو تو کانال بیان کنیم.ان شاء الله که مثمر ثمر باشه.
▪️دونه دونه ی پیام ها رو داریم بررسی میکنیم و برامون مهمه که به دغدغه های شما در حد توان رسیدگی بشه.
🔹بقیه عزیزان هم اگه تمایل داشتن شرکت کنند ...
✍دل کندن ....
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹إلهی، پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار است.
📚الهی نامه
✍این فراز کوتاه از الهی نامه مرحوم علامه حرف دل بعضی از عزیزانی بود که تو لینک ناشناس پیام داده بودید ....
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پنجم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹بنگر به اين سخن که قبلا گفتيم: تمام مو
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش ششم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹و در حديث ديگـرى است که: خدا همان گونه که از ديدگان در حجاب است از عقول هم در حجاب است و اهل ملأ اعلا هم مانند شما او را مى جويند. بنابراين، به سخن کسى که گمان مى کند به کنه حقيقت مقدس پــروردگار رسيده توجه مکن ! زيرا خاک در دهان کرده و گمراه شـده است و دروغ مى گويد و افترا مى بندد، چه اين امر بالاتر و پاکتر از آن است که بخاطر بشر نازل و آلوده گردد.
حتى تصورات راسخان در علم نيز فرسنگها از حرم کبريايى او دور است و آخرين مـرحله اى که فکــر عميق به آن مى رسد، اين است که جايگاه و مکانت او براى درک و فهم، چقدر دقيق است و دور از دسترس. شاعر چه خوب گفته است:
آنچـــه پيش تو غير از آن ره نيست
غايـت فــهم تست اللّه نيسـت
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش هفتم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹صفاتى که ما بر آن جناب ثابت مى کنيم، به حسب عقول ما و به قدر ادراک ماست. و ما با عقول قاصرمان خدا را به برترين طرف از دو نقيض متّصف مى کنيم و خداوند متعال بالاتر از تمام توصيفات ماست. در سخن امام باقر علیه السلام به اين معنى اشاره شده است، که فرمود: هر چيرى را که شما با اوهامتان ـ يعنى با عقولتان ـ در دقيقترين معانى آن مشخص مى کنيد، مخلوق و مصنوعى مثل شما ست و به شما برگشت دارد . شايد مورچة کوچک نيز گمان مى کند خداوند متعال هم، چون او دو شاخ دارد، زيرا در نظر او اين دو شاخ نشانه کمال است و نداشتن آن علامت نقصان است، حال عقلا هم در توصيف خدا اين گونه است. درباره حديث فوق، محقق دوانى مى گويد: اين سخن بسيار دقيقى است و مصدر دقت به شمار مى رود.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍بهره علمی
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹هر كس حظ او در علوم اوفر و بهره وى از آنها بيشتر است، نصيب او از قرآن بيشتر است، كه كتاب عقل و علم و فكر است و حاشا كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى داشته باشند.
📚انسان و قران
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍عظمت مباحث توحیدی
🎥مرحوم علامه رحمة اللهعلیه
📚شرح فصوص الحکم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش هفتم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹صفاتى که ما بر آن جناب ثابت مى کنيم، ب
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پایانی...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹زيرا بر طبق آن ما مکلفيم خدا را به اندازه ظرفيّت و توانايى خويش بشناسيم و او را به آن صفاتى که بدانها الفت يافته، همواره آنها را مشاهده مى کنيم، وصف نماييم و کاستيهاى خود را از او سلب کنيم. از آنجا که وجود انسان واجب بغير، و او دانا و با اراده و زنده و سخنگو و شنوا و بيناست، مکلف شده است تا اين صفات را از آن خداوند ديده، کاستيهايى را که در وجود خود مى بيند از خداوند متعال سلب نمايد. يعنى او را واجب بذات، دانا به تمامى معاومات، توانا به تمامى ممکنات و داراى صفات ديگر بداند و مکلف به باور داشتن صفتى در خداوند، که در خود او مثال يا نمونه اى از آن موجود نيست، نشده است، و اگر هم بشود نمى تواند حقيقت آن صفت را تعقل کند و اين يکى از معانى حديث نبوى: من عرف نفسه فقد عرف ربه است.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍عضوی از پیکر اجتماع
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹آن كه در تعيش خود بينديشد ابناى نوع خود را در خدمت خود بيند پس دور از انصاف است كه او نيز عضو فعالى از پيكر اجتماع نباشد و بدان خدمت نكند كه ناچار بايد بار خود را بر دوش ديگران نهد و كل بر آنان باشد و شر الناس كل الناس را ناديده بگيرد.
📚صد کلمه در معرفت نفس
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍معنای فانا بك و لك
🔹در مناجات هفتم از مناجاتهاى خمس عشر امام سجاد عليه السلام تعبير فانا بك و لك آمده است، در مورد اين تعبير و مفهوم آن، استدعا مى شود مقدارى توضيح دهيد؟
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹فرض كنيد شما سرمايه و زمين در اختيار من مى گذاريد تا با آن زندگى و معيشتم را تاءمين كنم، در اينجا همه اسباب حيات من بسته به شماست، كار من به سرمايه شماست، پس من كار مى كنم، اما به سرمايه شما، فانا بك چنين معنايى را افاده مى كند، حضرت در مقام ابتهال مى فرمايند، كار من به كمك و استعانت توست و نيز لك يعنى براى توست، همان كه قرآن هم مى فرمايد: ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين.
📚فضایل و سیره چهارده معصوم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
سلام و عرض ادب
داریم پیام ها رو طبق مباحث شرح میدیم اما قبل از شروع موضوع اول این پیام خیلی نظرم رو جلب کرد که نکاتی رو در موردش عرض میکنم:
✍هدف فردی و اجتماعی دین:
هدف نهایی دین در جنبه ی فردی به تعبیر قرآن شناخت حقیقی خداوند متعال هست و در جنبهی اجتماعی ساختن مدینهی فاضله.
طبق روایات ما بهترین راه برای خدا شناسی، خود شناسی و معرفت نفس هست. طبیعتا باید در جامعهی اسلامی همهی امکانات برای رسیدن به هدف نهایی فردی فراهم باشد چرا که اگر هدف فردی ایجاد شود به تبع آن هدف اجتماعی هم ایجاد خواهد شد .
اما در جامعهی ما قضیه وارونه هست و دسترسی به منکرات خیلی راحت تر از دسترسی به مسائل انسانی و دینی هست. که این موضوع سبب شده امکان رشد و تعالی برای فرد به راحتی میسر نباشه.
✍خب حالا چرا چنین شد؟
این موضوع بحث مفصل و دلایل مختلفی دارد ولی یکی از علل این شرایط به خود افراد مومن و متدین برمیگردد:
در روایات این موضوع برای جامعه ای که خالی از امر به معروف و نهی از منکر باشد پیش بینی شده است. در واقع نتیجهی عدم امر به معروف و نهی از منکر همین وضعیتی است که امروز در آن گرفتاریم و یکی از علل اصلی علنی شدن گناه و دسترسی راحت به منکرات همین مسئله ترک امر به معروف و نهی از منکر هست.
از طرفی در حال حاضر انقدر منکرات در سطح جامعه فراگیر شده و مسئولین هم وظیفه ی خود در این زمینه رو انجام نمیدن که مردم قدرت امر به معروف و نهی از منکر رو ندارن خصوصا در موضوع حجاب
پس راه کار چیست؟⁉️👇👇👇👇