کانال علامه حسن زاده آملی
سلام و احترام 🔍 پرسشنامه زیر جهت شناخت مشکلات و موانع راه سالک الی الله و راهکار رفع موانع طراحی شد
✍خیلی از عزیزان تو همین مدت کم جواب دادند.
▪️مجاب شدیم برای دغدغه ها و مشکلاتی که مطرح میشه وقت بزاریم، علتها و ریششون رو طرح و راه حلشون رو تو کانال بیان کنیم.ان شاء الله که مثمر ثمر باشه.
▪️دونه دونه ی پیام ها رو داریم بررسی میکنیم و برامون مهمه که به دغدغه های شما در حد توان رسیدگی بشه.
🔹بقیه عزیزان هم اگه تمایل داشتن شرکت کنند ...
✍دل کندن ....
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹إلهی، پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار است.
📚الهی نامه
✍این فراز کوتاه از الهی نامه مرحوم علامه حرف دل بعضی از عزیزانی بود که تو لینک ناشناس پیام داده بودید ....
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پنجم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹بنگر به اين سخن که قبلا گفتيم: تمام مو
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش ششم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹و در حديث ديگـرى است که: خدا همان گونه که از ديدگان در حجاب است از عقول هم در حجاب است و اهل ملأ اعلا هم مانند شما او را مى جويند. بنابراين، به سخن کسى که گمان مى کند به کنه حقيقت مقدس پــروردگار رسيده توجه مکن ! زيرا خاک در دهان کرده و گمراه شـده است و دروغ مى گويد و افترا مى بندد، چه اين امر بالاتر و پاکتر از آن است که بخاطر بشر نازل و آلوده گردد.
حتى تصورات راسخان در علم نيز فرسنگها از حرم کبريايى او دور است و آخرين مـرحله اى که فکــر عميق به آن مى رسد، اين است که جايگاه و مکانت او براى درک و فهم، چقدر دقيق است و دور از دسترس. شاعر چه خوب گفته است:
آنچـــه پيش تو غير از آن ره نيست
غايـت فــهم تست اللّه نيسـت
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش هفتم ...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹صفاتى که ما بر آن جناب ثابت مى کنيم، به حسب عقول ما و به قدر ادراک ماست. و ما با عقول قاصرمان خدا را به برترين طرف از دو نقيض متّصف مى کنيم و خداوند متعال بالاتر از تمام توصيفات ماست. در سخن امام باقر علیه السلام به اين معنى اشاره شده است، که فرمود: هر چيرى را که شما با اوهامتان ـ يعنى با عقولتان ـ در دقيقترين معانى آن مشخص مى کنيد، مخلوق و مصنوعى مثل شما ست و به شما برگشت دارد . شايد مورچة کوچک نيز گمان مى کند خداوند متعال هم، چون او دو شاخ دارد، زيرا در نظر او اين دو شاخ نشانه کمال است و نداشتن آن علامت نقصان است، حال عقلا هم در توصيف خدا اين گونه است. درباره حديث فوق، محقق دوانى مى گويد: اين سخن بسيار دقيقى است و مصدر دقت به شمار مى رود.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
#ادامه_دارد
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍بهره علمی
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹هر كس حظ او در علوم اوفر و بهره وى از آنها بيشتر است، نصيب او از قرآن بيشتر است، كه كتاب عقل و علم و فكر است و حاشا كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى داشته باشند.
📚انسان و قران
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
20.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍عظمت مباحث توحیدی
🎥مرحوم علامه رحمة اللهعلیه
📚شرح فصوص الحکم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش هفتم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹صفاتى که ما بر آن جناب ثابت مى کنيم، ب
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پایانی...
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹زيرا بر طبق آن ما مکلفيم خدا را به اندازه ظرفيّت و توانايى خويش بشناسيم و او را به آن صفاتى که بدانها الفت يافته، همواره آنها را مشاهده مى کنيم، وصف نماييم و کاستيهاى خود را از او سلب کنيم. از آنجا که وجود انسان واجب بغير، و او دانا و با اراده و زنده و سخنگو و شنوا و بيناست، مکلف شده است تا اين صفات را از آن خداوند ديده، کاستيهايى را که در وجود خود مى بيند از خداوند متعال سلب نمايد. يعنى او را واجب بذات، دانا به تمامى معاومات، توانا به تمامى ممکنات و داراى صفات ديگر بداند و مکلف به باور داشتن صفتى در خداوند، که در خود او مثال يا نمونه اى از آن موجود نيست، نشده است، و اگر هم بشود نمى تواند حقيقت آن صفت را تعقل کند و اين يکى از معانى حديث نبوى: من عرف نفسه فقد عرف ربه است.
📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍عضوی از پیکر اجتماع
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹آن كه در تعيش خود بينديشد ابناى نوع خود را در خدمت خود بيند پس دور از انصاف است كه او نيز عضو فعالى از پيكر اجتماع نباشد و بدان خدمت نكند كه ناچار بايد بار خود را بر دوش ديگران نهد و كل بر آنان باشد و شر الناس كل الناس را ناديده بگيرد.
📚صد کلمه در معرفت نفس
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍معنای فانا بك و لك
🔹در مناجات هفتم از مناجاتهاى خمس عشر امام سجاد عليه السلام تعبير فانا بك و لك آمده است، در مورد اين تعبير و مفهوم آن، استدعا مى شود مقدارى توضيح دهيد؟
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹فرض كنيد شما سرمايه و زمين در اختيار من مى گذاريد تا با آن زندگى و معيشتم را تاءمين كنم، در اينجا همه اسباب حيات من بسته به شماست، كار من به سرمايه شماست، پس من كار مى كنم، اما به سرمايه شما، فانا بك چنين معنايى را افاده مى كند، حضرت در مقام ابتهال مى فرمايند، كار من به كمك و استعانت توست و نيز لك يعنى براى توست، همان كه قرآن هم مى فرمايد: ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين.
📚فضایل و سیره چهارده معصوم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
سلام و عرض ادب
داریم پیام ها رو طبق مباحث شرح میدیم اما قبل از شروع موضوع اول این پیام خیلی نظرم رو جلب کرد که نکاتی رو در موردش عرض میکنم:
✍هدف فردی و اجتماعی دین:
هدف نهایی دین در جنبه ی فردی به تعبیر قرآن شناخت حقیقی خداوند متعال هست و در جنبهی اجتماعی ساختن مدینهی فاضله.
طبق روایات ما بهترین راه برای خدا شناسی، خود شناسی و معرفت نفس هست. طبیعتا باید در جامعهی اسلامی همهی امکانات برای رسیدن به هدف نهایی فردی فراهم باشد چرا که اگر هدف فردی ایجاد شود به تبع آن هدف اجتماعی هم ایجاد خواهد شد .
اما در جامعهی ما قضیه وارونه هست و دسترسی به منکرات خیلی راحت تر از دسترسی به مسائل انسانی و دینی هست. که این موضوع سبب شده امکان رشد و تعالی برای فرد به راحتی میسر نباشه.
✍خب حالا چرا چنین شد؟
این موضوع بحث مفصل و دلایل مختلفی دارد ولی یکی از علل این شرایط به خود افراد مومن و متدین برمیگردد:
در روایات این موضوع برای جامعه ای که خالی از امر به معروف و نهی از منکر باشد پیش بینی شده است. در واقع نتیجهی عدم امر به معروف و نهی از منکر همین وضعیتی است که امروز در آن گرفتاریم و یکی از علل اصلی علنی شدن گناه و دسترسی راحت به منکرات همین مسئله ترک امر به معروف و نهی از منکر هست.
از طرفی در حال حاضر انقدر منکرات در سطح جامعه فراگیر شده و مسئولین هم وظیفه ی خود در این زمینه رو انجام نمیدن که مردم قدرت امر به معروف و نهی از منکر رو ندارن خصوصا در موضوع حجاب
پس راه کار چیست؟⁉️👇👇👇👇
کانال علامه حسن زاده آملی
سلام و عرض ادب داریم پیام ها رو طبق مباحث شرح میدیم اما قبل از شروع موضوع اول این پیام خیلی نظرم رو
🔹همونطور که میدونید یکی از مصادیق منکرات که خیلی هم فراگیر هست و جامعه رو به انحطاط میکشونه وضعیت بد پوشش و بی توجهی به مسئله حجاب هست.
✍ یک راه کار بسیار ساده و بدون خطر و هزینه رو خدمتتون عرض میکنیم که هم امر به معروف و نهی از منکر هست و هم جهاد تببین. اگر خودمون و اطرافیانمون به اون عمل کنیم قطعا هم وظیفمون رو انجام دادیم و هم تاثیر گذار خواهد بود انشاءالله:
یکی از دلایلی که از نظر روانی باعث میشه بی حجابی و بدحجابی روز به روز گسترش پیدا کنه بحث توهم زیاد بودن این قشر هست. در واقع در هر جامعه ای اون تعدادی که گمان میکنند بیشتر هستند اجتماع اون جامعه رو در دست میگیرند.
در جامعهی ما تعداد افرادی که کاملا شئونات اسلامی رو در پوشش رعایت میکنند از بی حجاب و بد حجاب به مراتب بیشتر هست اما چون حضور فعال در اجتماع ندارند و طرف مقابل مدام در اجتماع هستند حس بیشتر بودن دارند که در نتیجه ی آن، دو اتفاق میوفته:
1⃣اول اینکه با توجه به اینکه توهم زیاد بودن دارند به خودشون حق جولان دادن میدن
2⃣و دوم اینکه افرادی که بین باحجاب بودن و بیحجاب بودن مردد هستند اسیر زیاد بودن توهمی قشر بد حجاب و بی حجاب میشن و بهشون ملحق میشن و تبدیل به سیاهی لشکر این جماعت میشن در حالی که اگر قاطبهی میدانی جامعه رو محجبه ها تشکیل بدن قصه وارونه خواهد بود.
✍اما پیشنهاد :
✅ در حال حاضر به نظر میرسه یکی از بزرگترین راه های امر به معروف و نهی از منکر و هم چنین یکی از حرکاتی که باعث جهاد تبیین عملی میشه حضور خانم های مؤمنه با چادر و حجاب کامل در اجتماع هست یعنی افراد مذهبی و محجبه باید بیشتر در جامعه حضور پیدا کنند و در اماکن مختلف باشند تا این توهم شکسته بشه همین کار رو طرف مقابل حتی در مذهبی ترین امکان انجام میدن مثلا بدون حجاب به مراسمات مذهبی میرن و...ما هم باید از همین موضوع استفاده کنیم و این توهم زیاد بودن و قاطبه ی اجتماع بودن رو از بین ببریم .
حضور فیزیکی در اجتماع بشدت موثر هست چنانکه بعضی از علما در دوران طاغوت عمدا با لباس روحانیت بین مردم راه میرفتن که مردم دین یادشون نره
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍اطوار انسان در عوالم مختلف
🎥 مرحوم علامه رحمة الله علیه
📚شرح فصوص الحکم
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________