✍رفع شدن زبان اعتراض
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند : هر کس بفهمد که خداوند بندگان را چگونه آفریده است، حرف و قیل و قال او کم می شود و حسّ بدبینی و زبان اعتراضش رفع می گردد.
بعد شیخ الرئیس با توجه مفاد همین فرمایشات عنوان میکند که عارف با خلق خدا دلسوز و مهربان است و زبان طعن و بدگویی ندارد ، او به درد خودش مشغول است .
مردم خودشان خدا دارند، تو که آفریدگار و رزاق مردم نیستی. تو به فکر و درد خود باش . حال، ما هم در مقام حرف ، حرف می زنیم . اینها حرف است و آن عمل ، یک چیز دیگر است.
آن عارفی که می گویند عارف بالله است، ورای بازی با الفاظ است.
📚شرح اشارات و تنبیهات، نمط نهم، ص ۱۱۸
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍ملکوتی شو
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹اگر انسان با ملكوت و عالم فرشتگان و عالم اله و با خداي خود همنشين باشد نفس او الهي و فرشته خوي ميگردد و قدسي و ملكوتي ميشود اما ريشه اين چيست؟
مراقبت است. كارهاي ديگر مثل طهارت، نماز، روزه و غيره، همه اين تخم سعادت را ميپرورانند تا شجره طوبي شود.
بايد اين شجره را بپرورانيد و به فعليت برسانيد كه اين شجره ابدي است و از بين رفتني نيست و خشك نميشود و ضايع نميگردد.
اينجا شيخ ميفرمايد؛ افرادي در نشئه دنيا در ميان خلق هستند، كه در عالم جبروت فرو رفته اند، در عين حال كه هستند گويا نيستند:
هرگز ميان حاضر و غايب شنيدهاي
من در ميان جمع و دلم جاي ديگر است
📚دروس شرح اشارات
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اصلح کیست؟
1⃣ پیشرو در مقید بودن به دین؛
2⃣ دغدغهی استقلال کشور را داشته باشد؛
3⃣ معتقدتر به مبارزه با فساد؛
4⃣ نسبت به منافع ملی جدیتر باشد!
___________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
___________________________________
✍ابدان انسان
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹 انسان را به یک معنی، دو بدن است. و به معنای دیگر بدنهای گوناگون. و غرض ما از این دو معنی، دو وَجهِ اِجمال و تَفصیل است. جمیعِ این ابدان، مرتبهی نازلهی او هستند. بدنِ دنیاوی به غذای جسمانی رشد و نموّ میکند و اگر غذا از او گرفته شود، کاسته میگردد که غذا اجزای این جسم میشود.
🔹 بدنِ دوم که بدن اُخراوی است در طولِ این بدنِ عنصری است. و تفاوت (دو بدن) در کمال و نقص است و غذای جسمانی جزء وی نمیشود. چه غذای هر مُغتذی(غذا خورنده) مُسانِخ (همسِنخ) با اوست. بنابراین در معنیِ رزق این کریمه: "وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ"(طلاق/۴) و روایاتِ بدین مضمون تدبُّر بسزا شود که رزق و غذا طعام انسانِ مِن حِیثَ هُوَ انسان معلوم گردد.
🔹به برهانِ قاطع غذای جسمانی برای نَفْس ناطقه مُعِد است که به اِعداد آن برای خود بدن دائمی میسازد که این بدن عنصری به وِزان اوست. و آنچه طعمه خاک و حیوانات میشود غلافِ عنصری است که ظِلّ اُخراوی است. پس شبههی آکِل و مأکول شبههی سخت سُست و واهی است.
📚هزار و یک نکته، نکته ۲۱۷، صفحه ۱۳۸
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍تاثیر مراقبت در رویای صالحه
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹خواب راست ما را به عالم غیب هدایت میکند. رویای صالحه را عدیلِ وحی گفته اند ، در روایات رؤیا را جزئی از نبوّت فرموده اند. رویا در حقیقت ارتباط نفس ناطقه با مبادی عالیه است که معانی را از آنجا اتخاذ میکند و در کارخانه صورتگری خیال ، صورت می دهد. آن دستگاه بوالعجب (قوه خیال) معانی را صورت می دهد !! چون صورتِ خواب به مُعبّر گفته شود، شخص خواب بیننده را از صورت به معنا عبور می دهد که می گویند خواب را تعبیر کرده است. بدان که خواب و حالت احتضار و تنویم مغناطیسی وغیره ، هیچ یک در تمثّل صورِ مثالی ، موضوعیت ندارد ، بلکه آنچه که موضوعیت دارد
«انصراف از تعلقات است». پس اگر در بیداری انصراف حاصل شود تمثلات و تنزّلات ، بهتر از خواب عائد انسان می گردد و «مفتاح آن، مراقبت است» .
📚هزار و یک نکته، نکته ۹
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍بلوغ بعد از تولد
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹وقتی کودک از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار میگیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است. آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار میگیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود چهل سالگی است. پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور میشود و یا به حزب شیاطین و جنودشان. اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ای از فرشتگان خدا می شود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین میشود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور میگردد.
📚شرح عیون مسائل نفس، عین ۴۷
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍آب حیات
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹يكى ازمستحبّات كه براى سالكين الى الله در حدّ وجوب است (نه واجب تكليفى) نماز شب است.نماز شب، آب حيات كه اگر كسى از آب حيات نوشيد به سعادت جاويد وحيات ابدى میرسد.
📚صراط سلوک
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍چرا پرواز نمیکنیم؟
🎥 مرحوم علامه رحمة الله علیه
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍لياقت ارتقاء
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹اگر لیاقت ارتقاء و لقاءالله در سرشت ما نمیبود خداوند سبحان در حدود بیش از بیست جای قرآن ما را ترغیب و تشویق به لقایش نمیفرمود. یکی از نامهای شریف الهی اسم مبارک مؤمن است، و خداوند سبحان در سورهٔ حشر قرآن خود را به اسم مؤمن وصف فرموده است و ما را هم قابل دانسته است که این اسم مبارک را بر سر ما بگذارد و ما را مؤمن بخواند مثلاً قد افلح المؤمنون و آیات بسیار دیگر.
📚مجموعه مقالات
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍گوش انسان ، دهان جان اوست
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹باید بین غذا و مغتذی سنخیت باشد، غذاگیرنده که انسان شد، هم سنخ او یعنی طعام او علم است.
گوش انسان، دهان جان اوست، باید دقت داشت که این دهان از کدام سفره ارتزاق می کند:
آدمی فربه شود از راه گوش
جانور فربه شود از حلق و نوش
📚ولایت تکوینی، ص ۷
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍قرآن؛ غایتِ سیر انسان و وسیله عروجِ انسان
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹سخن در این است که قرآن معیار و میزانِ انسان سنج است، باید حقایق و اسرار آیات در انسان پیاده شود که نفسِ ناطقه ، وعاء آن حقایق و آیات شود. و در حقیقت قرآن، غایتِ سیرِ انسان است. آیات قرآنی ، روزنه ها و درها و معبرها و عالَمها برای اشخاص اند ، تا بینش ها در چه پایه ، و خواننده ها در چه حدی بوده باشند. به عبارت دیگر این کتاب الهی معراج انسان یعنی وسیله عروجِ انسان است که آیاتِ آن به منزله ی درجات این معراجند و پایه های این نردبان اند.
📚ولایت تکوینی ص ۲۳
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍تجدید عهد با خدا
🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹دغل دوستان گرفتارت نكنند. مبادا روزانه با قرآن كه عهد خداي متعال است تجديد عهد نكني.
📚نامه ها و برنامه ها، ص ۵۴
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________