eitaa logo
سید محمدصادق علم الهدی | کانال رسمی
1.1هزار دنبال‌کننده
27 عکس
52 ویدیو
0 فایل
سید محمدصادق علم الهدی استاد حوزه علمیه قم 📌 بازنشر بلامانع است. کانال نشر صوت دروس استاد: @Alamolhoda_org ادمین: @Oloom_Motoon آی‌دی استاد: @Alamolhoda مدیر: @sh_safayi آدرس سایت و اینستاگرام: Alamolhoda.ir این IDها در تلگرام و سروش هم فعّال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست «قدغن‌سازی» در کارزار فرهنگی ♦️ مقوله‌ی مد و مدگرایی امر مستحدثی است و در منابع روایی و فقهی به نام این موضوع، بابی گشوده نشده است. آنچه مسلّم است اینکه: نمی‌توان به صورت جزمی و کلی، مدگرایی را تحریم کرد، مگر آنکه ذیل یکی از از عناوین حرام بگنجد؛ مثل: لباس شهرت، تشبّه به کفار، اسراف، تبرّج، تخطّی از حدّاقل پوشش واجب و امثال این‌ها. ♦️ در مورد برندگرایی نیز نمی‌توان به نحو مطلق حکم ممنوعیت داد. هر چند استفاده از یک برند معروف، لزوماً به معنای «تجمّل» مورد ستایش در احادیث نیست؛ به‌ویژه این‌که گاهی هزینه‌ای که بابت نام این برندها پرداخت می‌شود، مصداق اسراف در اموال است و شاید در مواردی، اعانه‌ی اقتصادی کفّار باشد. ♦️ و البته اصلاً موافق نیستم که با تحریم‌های مبتنی بر محض احتیاط یا استوار بر بنیان‌های قابل تجدید نظر، فضای جامعه را بر نسل جوان که به طبیعت خود، نوپوش و نوگرا و تحوّل‌خواه است، تنگ کنیم و زمینه‌ی سوء استفاده معاندان دین را فراهم آوریم. ♦️ اگر تبعیت از مدها و برندهای غربی را شایسته جوانان خود نمی‌دانیم، قطعاً راه آن، مقولات سهل الوصولی از قبیل فتوا و الزام قانونی و برخورد قضایی نیست که به نظر من این، آسان‌ترین و در عین حال، پرخطرترین راه برای مبارزه با مظاهر غرب است؛ چرا که بی‌تردید، در جوانان روحیه‌ی عصیان و طغیان را نسبت به شرع و قانون تحریک می‌کند. ♦️ تنها راه، بالا بردن فرهنگ عمومی خودباروی است؛ زیرا خلأ و فقر «درون»، به تقلید بی‌چون چرا از «بیرون» می‌انجامد و بحران هویت فراگیر، به مدزدگی فراگیر ختم می‌شود. پایان بخش دوم (از موضوع مدگرایی) ادامه دارد... بخش اوّل: https://eitaa.com/alamolhoda_ir/37 تلاشی برای فهم عمیق‌تر دین و زندگی: 📚 @Alamolhoda_ir -
#سید_محمدصادق_علم_الهدی #منجیل #حضرت_رقیه #اربعین_حسینی #پیاده_روی_اربعین #گیلان #سخنرانی_مذهبی 📚 @Alamolhoda_ir
آیا مُدسازی اسلامی شدنی است؟ ♦️ این روز‌ها برخی از مُد ملّی و اسلامی سخن می‌گویند که اگر مراد، ترویج سبک‌های جدید پوششی و پیرایشی مبتنی بر آموزه‌های دینی و بومی است، که بسیار خوب است و نیاز هر جامعه‌ی برخوردار از جمعیت غالباً جوان. ♦️ حاکمیت باید تمایل طبیعی جوانان به نوگرایی و مدگرایی را به رسمیت بشناسد و از هنرمندان خلّاقی که در میادین مربوط به مدسازی تخصّص دارند ، دعوت کند تا برای جوانان، الگوهای منطبق با فرهنگ بومی و اسلامی تولید کنند و سبک زندگی نسل نو را مدیریت کنند و از گرایش کورکورانه به مدهای غربی پرهیز دهند. ♦️ هر چند تجربه این سالیان نشان می‌دهد که ما در زمینه مدسازی ـ مثل سایر مقولات مشابه ـ چندان کننده نیستیم و موفّق عمل نکرده‌ایم! ♦️ ابتدا باید حاکمیت بپذیرد که فرایند مدسازی بسیار وقت‌بر و هزینه‌زا است؛ زیرا اوّلین ایراد کار این است که ساده‌لوحانه مقولات فرهنگی را دست‌کم می‌گیریم و انتظار داریم با همین ته‌مانده حساب، در اندک زمانی، فرهنگ جامعه خودجوش وخود به خود سامان بگیرد! ♦️ مدسازان ما باید سخت‌گیری‌های بی‌مورد و تنگ‌نظرانه را کنار بگذارند و بدانند که قرار است طرحی در خور پسند جوانان ارائه کنند، نه پدر و مادر و بزرگ محلّ و روحانی بلد! ♦️ مدسازان بومی باید به روحیات و سلایق جوانان اشراف داشته و بر اصول زیباشناسی مسلط باشند تا بتوانند مبتکرانه استیل‌هایی شایسته‌ی نسل جوان پیشنهاد دهند. ♦️ مثلاً چه مانعی دارد که از رنگ‌های شاد برای طرّاحی پوشش جوانان استفاده کنیم؟ محدّث عیّاشی در تفسیر خود آورده است که روزی امام باقر ع لباسی به رنگ قرمز به تن داشتند که وقتی متوجّه نگاه تعجب‌آمیز برخی شدند، فرمودند: هیچ اشکالی در این نیست و سپس آیه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ ...» را تلاوت کردند. (ج۲، ص۱۴) ♦️ نیز در الکافی، جرّاح مدائنی از امام باقر ع نقل کرده است که ما لباس‌های زردرنگ و سرخ‌رنگ می‌پوشیم!؛ «إِنَّا نَلْبَسُ الْمُعَصْفَرَاتِ وَ الْمُضَرَّجَاتِ». (ج۶، ص۴۴۷) خلاصه به قول معروف: حلال‌های خدا را حرام نکنیم، تا حرام‌های او را حلال نکنند! پایان بخش سوم (آخرین بخش) بخش اوّل: https://eitaa.com/alamolhoda_ir/37 بخش اوّل: https://eitaa.com/alamolhoda_ir/45 تلاشی برای فهم عمیق‌تر دین و زندگی: 📚 @Alamolhoda_ir
مشکلات تمامی ندارد - کفایه فشرده.mp3
955.6K
ـ مشکلات زندگی تمامی ندارد ... بهانه‌ها هم تمامی ندارد! برش‌های اخلاقی، شماره ۱۹ درس کفایه آرشیو/ خرداد ۸۹ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #خودسازی 📚 @Alamolhoda_ir
قوانین ارتکازی زندگی.mp3
2.57M
🔺 ـ قوانین دست‌وپاگیر و ناپیدای زندگی... ـ چه استعدادها که در چنگال باورهای پوچ اسیرند و در اسارت می‌میرند... #گفتار_اخلاقی، ۲۰ مهر ۹۷ ◀️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #خودسازی #موفقیت_تحصیلی 📚 @Alamolhoda_ir
یلدا و یلداها ... 📌 معتقدم باید آداب و رسوم ملی را که اهرم‌های فرهنگی قدرتمند یک ملّت محسوب می‌شوند و در طول قرون متمادی، در اعماق فرهنگ مردم، ریشه دوانده‌اند ـ مغتنم شمرد و آنها را به محملی برای فضایل و کمالات انسانی و الهی تبدیل کرد. 📌 به نظر من اتخاذ موضع سلبی یا بی‌تفاوتی در قبال آداب و رسوم حسنه‌ی ملّی، نوعی اسراف و اتلاف سرمایه‌های فرهنگی جامعه است. 📌 اسلام با فرهنگ ملّی عرب جاهلی که یکی از منحط‌ترین اقوام بشری بودند، همین گونه برخورد کرد؛ به جای آنکه عادات و معاملات نیک موجود در عصر جاهلیت را به تمامی کنار گذارد، با کمی اصلاح، آنها را امضا کرد و در شریعت جای داد. در حقیقت نبی اکرم (ص) از آن ریشه های فرهنگی موجود در قوم عرب، به نیکی در راستای تقویت اغراض شرع مقدس بهره برد. 📌 می توان از تعلق خاطر ویژه‌ای که ایرانیان ـ مثل هر ملّتی ـ به آیین‌های ملّی و بومی خود دارند، به نفع سنت های اخلاقی و فضائل انسانی بهره برد و آنها را در راستای اهداف واغراض الهی مدیریت نمود و دلیلی برای مخالفت با آنها وجود ندارد. آیین یلدا نیز از همین مقوله است. 📌 مراسم یلدا نه تنها منافاتی با شرع ندارد؛ بلکه می تواند بستر مناسبی را برای ترویج بسیاری از سنت‌های حسنه‌ی مورد تاکید شرع اقدس از قبیل: صله رحم، عیادت بیماران و سر زدن به بزرگترها فراهم آورد. مضاف بر اینکه، این قبیل مناسبات مفرّح، از این جهت که می‌تواند لحظات شاد و آرام‌بخشی را برای خانواده‌ها فراهم آورند و این نیاز ضروری انسان برای حفظ سلامت روانی و جسمی خود را تأمین کنند، موافق با شرع است. 📌 و البته خوب است این عید ملّی را با پرهیز از معاصی خدا، به عید مذهبی تبدیل کنیم که در احادیث ما، هر روز و شبی که در آن معصیت خدا اتفاق نیافتد، عید خوانده شده است. برگرفته از مصاحبه با ایرنا به تاریخ: ۲۸ آذر ۹۵: irna.ir/fa/News/82352143 کانال رسمی: 📚@Alamolhoda_ir
https://www.instagram.com/p/BrwsmWolCy2/
اصلاح رویکرد.mp3
3.17M
🔺 ـ چرا حوادث یکسان زندگی، برای هر کسی نتائج متفاوتی به همراه دارد؟! ، ۲۱ روزهای پایانی سال ۹۷ ◀️ 📚 @Alamolhoda_ir
💡 📌 گزیده‌ای از دیدگاه‌های مدرّس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم را، در مورد ادعاهای برخی از مدّعیان پر سر و صدای ‌، بر روی سایت اجتهاد بخوانید: بخش اوّل: «حجیت تعبدی» به‌جای «لابراتوار پزشکی»؟! yon.ir/SmsA4 بخش دوم: از به‌کارگیری فنون «تلقین» و «توجیه» تا بازی با اعتقادات مردم! yon.ir/SmsA5 📚 @Alamolhoda_ir📌
حب ریاست.mp3
1.34M
«هر وقت این آیه را می‌خوانم ... مو به تنم راست می‌شود ...» برش‌های شنیدنی از دروس استاد علم‌الهدی در حوزه‌ی علمیه شماره۱ ۱۱ آبان ۹۵ 📚 @Alamolhoda_ir
مقاومت در مسیر.mp3
1.62M
🔺 ـ در مسیر هدف کوتاه نیا! ـ «آن چنان برخوردی کرد که هنوز تلخی‌اش در کام من هست...» ـ «از تدریس غافل نشوید؛ نفع شما به من، بیش از من به شما است!» برش‌های شنیدنی از دروس استاد علم‌الهدی در حوزه‌ی علمیه شماره۲ ۵ دی ۹۵ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #خودسازی #گفتاراخلاقی 📚 @Alamolhoda_ir 📚 @Alamolhoda_org