eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
820 عکس
184 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albayann 👇👇👇👇👇
البیان
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albay
💠نگاهی به سیره علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. 🔸مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. 🔹یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود. 🔸حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. 🔹هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. 🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است. 📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷ @albayann
توحید اجتماعی.mp3
4.19M
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹استاد در این صوت به مساله توحیداجتماعی ونقش اساسی و ارزشمند رهاکردن انسان از بند امور دنیایی درتحقق توحید انسان و جامعه انسان پرداخته و منطق زیبای قرآن را در این باب تبیین می کنند که قرآن این مهم را منحصر به پند و نصیحت نکرده کما اینکه مساله را در اینکه ما صرفا درگیر مبارزات مدنی واجتماعی شده و از مسائل آزاد کردن انسان از بند دنیا غافل بشویم ندیده است. 🔸دراینجا اهمیت مساله عدالت برای آزادکردن انسان ازاین زنجیرها پررنگ می شود و همچنین به دنبال این مساله باید ما هدف انبیاء را هم بشناسیم .. 🔺استاد در ادامه به بررسی این سوال ها می پردازند: ⁉️ مدل انسان درنگاه توحیدی قرآن چگونه است؟ هدف انبیاء الهی از آمدن به سوی مردم چیست؟ چند نظر در رابطه با هدف انبیاء وجود دارد؟ نقش توحید فردی و اجتماعی در این زمینه چیست؟ تاثیر اینکه ما هدف انبیاء را بدانیم درکجا مشخص می شود؟ آیا بدون دانستن توحید نظری یا توحید عملی انسان می تواند به سعادت برسد؟ آیا بین توحید وعدالت دوگانگی وجود دارد؟ نظر قرآن چیست؟ @albayann
ایام خدا،ایام اهل البیت.mp3
846.2K
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی 🔸ایام خدا بین اهل بیت تقسیم شدند. 🔹توجه به محتوا و درس های عملی زیارات هر روز ائمه معصومین علیهم السلام در طول هفته منشاء توفیقات پیوند با اهل بیت است. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 👤 استاد آیت الله فرحانی 💠ضرورت و لوازم تحقق یک نظام فکری و اجتهاد جواهری این مهم باید در بطن حوزه علمیه و پای درس امام صادق و امام باقر علیهماالسلام شکل بگیرد تا مؤثر باشد. @albayann
🔹به مناسبت سالروز آغاز امامت عصاره خلقت؛ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه 🔸وجه صفت قائم برای حضرت حجت(عج) 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
عدالت توحیدی.mp3
2.58M
🎙 ⁉️آیا عدالت اجتماعی وفردی مراتبی از توحید است؟ ❔نقش عدالت درعلوم مختلف چیست ؟ ❓منطق قرآن در تبیین این نقش چگونه است؟ 👤استاد آیت الله فرحانی: مساله عدالت درقرآن منشاء طرح چندین مساله درجریانات فکری اسلامی است. قرآن برای اولین بار انواع عدل رامطرح می کند،عدل تکوینی ،عدل تشریعی ،عدل اخلاقی،عدل اجتماعی. 🔹به عنوان نمونه در فقه عدالت می شود معیار تقنین. کما اینکه عدالت در تکوین غایت است ودر مساله جامعه، غایت مهم انبیاء می شود عدالت. کما اینکه باید بررسی کرد که چرا در فلسفه اخلاق، مادر همه فضائل عدالت است . 🔺تفصیل این موارد در بیانات استاد را در می توانید در این صوت استماع کنید. @albayann
⚠️«تولید فکر» رسالت مهم حوزه علمیه در برابر حکومت اسلامی 👤رهبر معظم انقلاب: برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. 🔹فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. 🔸یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! 🔹در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت. 📚بیانات در جمع اساتید وطلاب حوزه علمیه قم1379/07 @albayann
مراتب حکم از دیدگاه محقق خراسانی.mp3
2.98M
🎙 🏷مراتب حکم از منظر محقق خراسانی(ره) 🔹 از رسالت های مهم علم اصول در مسیر استنباط و اجتهاد؛ حکم شناسی و تبیین لوازم و جوانب آن است و از این منظر تحلیل مراتب حکم از جایگاه خاصی برخوردار است. 🔸مرحوم آخوند(ره) در این مقال نظر خاصی داشته که چندین موضع از کتاب کفایه طرح شده و از آثار آن استفاده کرده اند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظریه آخوند در مراتب حکم پرداخته و سپس به اشکال اعاظم مدرسه نجف اشاره می کنند. لازم به ذکر است که حضرت امام(ره) در این باب اشکالات و نکات متفاوتی داشته که التفات به آن سرنوشت بحث را متحول خواهد کرد. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷مراتب حکم از منظر محقق خراسانی(ره) 🔹 از رسالت های مهم علم اصول در مسیر استنباط و اجتها
🔺🔺🔺🔺 💠مراتب حکم از دیدگاه محقق خراسانی استاد آیت الله فرحانی: محقق خراسانی چهار مرتبه برای حکم قائل است. مرتبه ی اقتضاء، مرتبه ی انشاء، مرتبه ی فعلیت و مرتبه ی تنجز. 1⃣مرتبه ی اقتضاء همان مرتبه ی ملاک است. هر حکمی بر اساس مبنای عدلیه، ملاک و مناطی دارد که بر اساس آن ملاک و مناط است که حکم جعل و انشاء می شود. وجوب صلاة حکمی است از قِبَل شارع،که بر اساس مناط و مصلحتی است که در صلاة وجود دارد. صلاة یک مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی دارد که این مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفاء، اسمش مرحله ی اقتضاء است. 2⃣مرتبه ی دوم مرتبه ی جعل و انشاء است که شارع بر اساس این مصلحت واقعی ملزمه ی لازم الاستیفاء، جعل و انشاء حکم می کند. 3⃣مرتبه ی سوم این است که وقتی مکلف شرائط خاصی را که شارع قائل است – حالا بعضی از آن شرائط، عمومی هستند وبعضی هم خصوصی هستند – داشت، آن حکم فعلیت پیدا می کند. فرق بین مرحله ی انشاء و مرحله ی فعلیت در همین است که حکمِ فعلی، حکمی است که باعثیت دارد، زاجریت دارد، محرک است و به اصطلاح آقایان زنده است. برای رسیدن به مرحله ی فعلیت، مشهور قدرت را قطعا در فعلیت أخذ می کنند و علم را هم علی تفصیل أخذ می کنند. مثلا وقتی شارع بر اساس مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی، حکم وجوب حج را جعل و انشاء می کند؛ این حکمِ جعل شده و انشاء شده چه وقتی به فعلیت می رسد؟ وقتی که استطاعت به وجود بیاید. وقتی کسی مستطیع شد یعنی آن شرائط مورد نظر شارع را به دست آورد، آن موقع این حکم، این مکلف را حرکت می دهد. باعث است. می گوییم این حکم به مرحله ی فعلیت رسیده است. 4⃣بعد از این مرحله ی فعلیت، مرحله ی تنجز است. اگر حکم فعلی را من به جهل بسیط جاهل نبوده و آگاه بودم، عقل می گوید این حکم در حق شما تنجز دارد. یعنی شما دیگر در مخالفت آن معذور نیستید و امتثالش لازم است و اگر هم مخالفتش کردید، استحقاق عقوبت پیدا می کنید. ⚠️اشکال حوزه ی نجف به تقسیم چهارگانه ی مراتب حکم: در فضای فرمایشات حوزه ی نجف، به آخوند اشکال دارند که مرحله ی اقتضاء جزء مراتب حکم نیست. به خاطر این که خود شما می گویید "اقتضاء حکم"! یعنی حکم بر طبق این مناط جعل می شود. پس معلوم می شود که آن حکم کاری به مناط ندارد بلکه حکم بر طبق آن مناط جعل می شود. پس یک امری بیرون از حکم است و حکم طبق آن جعل می شود. لذا نباید مرتبه ی ملاک و مناط را که یک مساله ی واقعی و ثبوتی است در مراتب حکم بیاورید. 📌کما این که محقق نائینی، محقق اصفهانی، بعد هم محقق خوئی رضوان الله تعالی علیهم و به تبع این ها شهید بزرگوار آیت الله صدر، این اشکال را دارند که نمی شود مرحله ی تنجز را از مراتب حکم دانست. تنجز حکمی است که شما می گویید استحقاق عقوبت بر مخالفت حکم است. یک حکمی هست که اگر من مخالفتش کنم ، مستحق عقوبت می شوم یا استحقاق مثبوت بر امتثال حکم پیدا می کنم. 👈🏻لذا مساله ی استحقاق عقوبت و مثوبت، خود یک حکمی است که از سوی عقل برای موافقت و مخالفت حکم طرح می شود و ربطی به مراتب به حکم ندارد. اگر این دو مرتبه کنار رفتند، مراتب حکم چگونه می شود؟ می گویند دو مرتبه ی انشاء و فعلیت یا همان جعل و مجعول است. حضرت امام (ره) مسئله را اساسا متفاوت این تحلیل آقایان دیده و مسیر دیگری را در این مقال پی گرفته اند که سرنوشت مطلب به گونه دیگری رقم خواهد خورد. @albayann
⚠️ضرورت اجتهاد پویا در حوزه رهبر معظم انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند.. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. 🔸 امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. 📆۲۹ مهر ۸۹ @albayann
تحلیل جامعه ذیل تفسیر سوره زخرف ایه32.mp3
1.64M
🔊 💠تحلیل جامعه ذیل تفسیر آیه سی دوم سوره زخرف 🌱أ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ⁉️این آیه شریفه از مبانی کدام علم از علوم انسانی سخن می گوید؟ ❔رابطه افراد در جامعه ایی که مرکب حقیقی است چگونه می باشد؟ سُخریا و سِخریا در قرآن به چه معنا می باشد؟ ❓تفاوت فاعل بالتسخیر و فاعل بالجبر چیست؟ ❔چرا تسخیر مطلق در جامعه وجود ندارد؟ 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
وحدت.mp3
834K
🔊 💠 بیانی به مناسبت هفته وحدت 🔺ربیع ربیع قلب هاست 🌱واذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا 🔹اخوت فرع بر تالیف قلوب است. دل ها با یاد خدا با بندگی خدا تالیف میشود. 🔸امام رضا علیه السلام هم همچون جدشان همه را در قلعه نورانی ولایت وارد کردند. @albayann
اصل توحید.mp3
1.39M
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️الگوی شخصیت اخلاقی ،معنوی و فکری در اسلام چیست؟ ✅در اسلام یک اصل داریم و آن توحید است. ⁉️چکار کنیم توحید در جان ما ریشه بزند؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖋حق بینی 💠قرآن آمده است که انسان را انسان کند، و همه اینها وسیله است برای همان یک مطلب. تمام عبادات ،وسیله است تمام ادعیه،وسیله است همه وسیله ای برای این است که انسان این لبابش ظاهر بشود. آنکه بالقوه است ولب انسان است، به فعلیت برسد و انسان بشود آدم. انسان بالقوه،بشود یک انسان بالفعل. انسان طبیعی،بشود یک انسان الهی که همه چیزش الهی باشد. هر چه می بینید حق ببنید. 📌انبیا هم برای همین آمده اند. انبیا نیامده اند حکومت درست کنند، حکومت را میخواهند چه کنند؟ این هم هست، اما نه این است که انبیا آمده اند که دنیا را اداره کنند،حیوانات هم دنیا دارند، کار خودشان را اداره میکنند، البته بسط عدالت، همان بسط صفت حق تعالی است برای اشخاصی که چشم دارند. بسط عدالت هم می دهند، عدالت اجتماعی هم به دست آنهاست، حکومت هم تأسیس میکنند، حکومتی که حکومت عادله باشد؛ لکن مقصد این نیست، این ها همه وسیله است که انسان برسد به یک مرتبه دیگری که برای آن، انبیاء آمده اند. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
👤استاد آیت اللہ فرحانی 🔸آن مسائلی که از عبادت و فضـل علمی و عملی امام صادق علیه السلام نقل شده است ، برای دیگران ممکن نیست . لكـن نزدیک شدن به آن مقام ، با الگوپذیری از ایشان ممکن است . در این باب خود وجود مبارك امام صادق علیه السلام می فرماید : «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» 📌مبادا بگویید این کار سخت است . انسان که فقط بعد جسمانی ندارد . اگر تمام امـور را با این جسم بسنجیم ، خیلی از مسائل سخت وحتی غیرممكـن می شود . اما انسان يك بعد روحانی و ملکوتی دارد . این روح ملکوتی از زمین و آسمان بالاتر است ، هیچ امـر مادی نمی تواند این روح ملکوتی را به زیر بکشـد . لـذا حضرت می فرماید نگو نمی توانم . اگر عزم و اراده قوی باشد هرگز بدن احساس ضعف نمی کند . @albayann
🔸آنچه پیغمبـر اكـرم در معـراج در جایـی کـه دیگـر جبرئيـل هم اجـازه نزدیـک شـدن نداشـت تلقـی و دریافـت کـرد همین مرتبـه سـوم و عاليـه ی قـرآن یعنـی ام الكتـاب بـود که آنرا به جبرئیل و اعوان و انصارش تحویل داد . در آنجا پیغمبر اکرم استاد و جبرئیل شاگرد بود. ♻️ میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) و امام صادق (ع) تبریک و تهنیت باد @albayann
نظام انقلابی.mp3
7.37M
🎙 🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی به مناسبت میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) 🔸با موضوع «سیره نبی مکرم اسلام در آغاز تمدن ولایی و تحقق نظام پیشرفته انقلابی» @albayann
AudioCutter_01-1400.06.27(1).mp3
594.7K
🔈 💠تحلیلی از نوآوری های علمی علما و مجتهدین حوزه علمیه 👤 استاد آیت الله فرحانی: ➖بعض از علما هستند که نوآوری و نکات علمی دقیقی در علوم مختلف ارائه کرده اند. ➖بعضی دیگر علاوه بر این ارائه؛ ظرایف و نکات جدید، سبک خاص علمی ارائه کرده اند و بر این اساس صاحب مسلک خاصی شده اند. ➖لکن برخی هستند که علاوه بر ارائه نکات جدید و سبک خاص ؛ منظومه فکری خاصی به خود گرفته اند. 👈🏻این سطح سوم از اجتهاد و نوآوری است که موجب تحول و پیشرفت علوم و تمدن سازی می شود. ایجاد یک منظومه فکری و علمی پویا، منشا اثر شده و موجب می‌شود رشته های مختلف علوم به صورت یک نظام واحد منتج شوند. ✅امام خمینی(ره) از دسته سوم این تقسیم است. فقیهی است با ابداعات علمی و سبکی خاص و دارای منظومه فکری خاص. @albayann
انسان شناسی در ندوین الگوی تمدنی .mp3
1.32M
🎙 ⁉️نقش انسان شناسی در تدوین الگوی تمدنی چیست؟ ❓تفاوت نگاه حکمت اسلامی با فلسفه غرب از این حیث در چیست؟ ❔کدام انسان غایت بینش اسلامی ست؟ 🔹اگر کسی بپذیرد استعداد انسان پایان ناپذیر است ولی انسان را موجود چند بعدی نبیند مدل پیشرفت اسلامی به وجود نمی آید و باز همان مدل غربی پیاده می شود. پیشرفت در مفهوم اسلامی با پیشرفت یک بعدی یا دو بعدی در فرهنگ غرب متفاوت است چون غایت حیات انسان را متفاوت ترسیم می کند و باید بررسی کرد هدف از زندگی در بینش اسلامی چیست! 🔸اگر نگاه به انسان به گونه ایی باشد که استعدادش پایان ناپذیر است اما این استعداد او را یک حیوان مقتدر می کند باعث به وجود آمدن پیشرفت مدل غربی و تمدن غربی می شود. 📌 اگر گفته شود استعداد پایان ناپذیر انسان، او را یک موجود صرفا معنوی کرده ولی دستش از ابزار مادی و اقتدار و قدرت مادی خالی است، این نیز مدل اسلامی نیست چون در مدل پیشرفت اسلامی قرار است انسان سیر مقتدر عبدخدا را تحویل دهد تا از این مدل یک نوع پیشرفت همه جانبه چند بُعدی به دست آید. 👈 رهبر انقلاب به این الگو تمدن نوین اسلامی می گویند. لذا اگر کسی بخواهد فقه تمدن نوین اسلامی را تبیین کند ابتدا باید انسان شناسی خود را تبیین نماید و این مبناست که فقه نظامات را محقق می کند. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این سه الگو پرداخته و مدل پیشرفت اسلامی ایرانی را از نگاه رهبری بیان می نمایند. @albayann
ربا و تولی اعداء دین بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی.mp3
1.49M
🎙 ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس خارج فقه ۹۵/۸/۹، در ضمن بررسی آیه "احل الله البیع" از ادله صحت معاطات @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤علامه طباطبایی 🔺و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين، فإن التشديد فيه يضاهي تشديد الربا، و أما سائر الكبائر فإن القرآن و إن أعلن مخالفتها و شدد القول فيها فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين. 🔺و ليس ذلك إلا لأن تلك المعاصي لا تتعدى الفرد أو الأفراد في بسط آثارها المشئومة، و لا تسري إلا إلى بعض جهات النفوس، و لا تحكم إلا في الأعمال و الأفعال بخلاف هاتين المعصيتين فإن لهما من سوء التأثير ما ينهدم به بنيان الدين و يعفي أثره، و يفسد به نظام حياة النوع، و يضرب الستر على الفطرة الإنسانية و يسقط حكمها فيصير نسيا منسيا. 🔺و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم: لا يملكون مالا و لا عرضا و لا نفسا، و لا يستحقون موتا و لا حياة، فلا يؤذن لهم فيموتوا، و لا يغمض عنهم فيستفيدوا من موهبة الحياة، و هجرهم الدين، و ارتحلت عنهم عامة الفضائل. 🔺و حيث ساق أكل الربا إلى ادخار الكنوز و تراكم الثروة و السؤدد فجر ذلك إلى الحروب العالمية العامة، و انقسام الناس إلى قسمي المثري السعيد و المعدم الشقي، و بان البين، فكان بلوى يدكدك الجبال، و يزلزل الأرض، و يهدد الإنسانية بالانهدام، و الدنيا بالخراب، ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوأى. 📚تفسیر المیزان، سوره بقره آیه ۲۷۵ @albayann
taghrir-osul 001 - 010.pdf
973.2K
📚تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1401 👤استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه ۲ تا ۱۰ 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. ♻️ لازم به ذکر است که تقریرات سال گذشته به صورت کامل در سایت بارگذاری شده است. @albayann