eitaa logo
البرز پژوهی
383 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
244 ویدیو
179 فایل
در این کانال، آخرین یافته ها و پژوهش های مربوط به فرهنگ، تاریخ و نام آوران استان البرز و نوشته های البرزپژوهان به ویژه حسین عسکری منتشر می شود. ارتباط با ادمین @askari128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بازتاب... توضیح محسن مصباح درباره نخستین سینمای کرج ۳ مهر ۱۴۹۲ ✍ خاطره ۵۵ ساله کرج را ویران نکنید 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹بازتاب... توضیح یکی از اعضای انجمن ادبی فرهنگی پرنیان درباره نخستین سینمای کرج ۳ مهر ۱۴۰۲ ✍ خاطره ۵۵ ساله کرج را ویران نکنید 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹 واکنش دکتر مهراب رجبی به یادداشت "خاطره ۵۵ ساله کرج را ویران نکنید" سلام حسین جان. سپاس از انگیزه و دقت شما. در تایید نقطه نظرتان باید یادآور شوم که از قضا علاوه بر دیرینگی، این سینما در یکی از کهن ترین مناطق شهر کرج و به نوعی در هسته مرکزی شهر - سرپل - در  مجاورت پل شاه و سلسال، مشرف به بوستان شهید چمران و منطقه موسوم به سر چشمه قرار گرفته. محله ای که شهرداری قصد بازسازی و مرمت این بافت تاریخی را دارد. بنده نیز موضوع را متذکر خواهم شد. فدایت - مهراب ۳ مهر ۱۴۰۲ 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹تکلیف قدیمی‌ترین سینمای کرج مشخص نیست سعیدی عضو شورای شهر کرج: قرار بود قطعه زمینی در حاشیه بوستان تاجیکستان در ازای ساختمان سینما هجرت به حوزه هنری استان واگذار شود اما حوزه هنری اضافه بر این زمین، درخواست تحویل یک قطعه زمین مازاد را هم داشت که به تایید شورای شهر نرسید. 👇 http://isna.ir/xdPDWL 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹آمار شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به تفکیک استان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹برگی از تاریخ استان البرز نمونه کارت عضویت در گروه «مکتب مبارزان طالقانی» ۱۰ آذر ۱۳۵۸ ✍ یادداشت حسین عسکریتوضیحات فاطمه شعبانی 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹برگی از تاریخ استان البرز درباره نخستین موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی در استان البرز نخستین موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی در استان البرز در تاریخ ۱۳۸۸/۲/۱ به همت آقای عباس فتاحیان و مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بنیان گذاری شد. این موزه نیمه خصوصی که در دو طبقه در طبقه فوقانی تالار نژادفلاح قرار داشت، همه روزه پذیرای تعداد زیادی از بازدید کنندگان علاقه مند قرار داشت. در این موزه بیش از ۵ هزار قطعه شئی سفالی و وسایل و ادوات زندگی مردم قدیم و حدود ۴۵ هزار سند و نسخ خطی از دوران پیشین مردم این مرز و بوم به نمایش گذاشته شده بود. قسمتی از فعالیت های این موزه عبارت بودند از: برگزاری بیش از صد ها کلاس های پژوهشی، علمی، فرهنگی و تاریخی و کلاس های کرج شناسی و جلسات سخنرانی و برگزاری همایش و جشنواره و نمایشگاه فرهنگی متعدد و ساخت فیلم های مستند با استفاده از کارشناسان مجرب. تشکیل تورهاي گردشگری و بازدید از آثار تاریخی و اماکن مذهبی در سطح استان البرز به صورت رایگان. نخستین موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج که توانسته بود در اندک مدت کوتاهی بیش از صدها تن از جوانان دختر و پسر بخصوص دانشجویان و علاقه مند به آشنایی بیشتر به آثار طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان تازه تاسیس البرز را به خود جلب و جذب کند، چنانکه موقعیتی بس ویژه به وجود آورده بود. اما در یک اقدامی نامعلوم و دور از انتظار در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۱۳۹۱ از طرف بنیان گذار و موسس آن آقای عباس فتاحیان به طور رسمی به صورت وقف تماماً به اداره کل اوقات و امور خیریه استان البرز واگذار گردید. امید است مسؤلین امر جای خالی این مکان ارزشمند را که بیش از بیش در استان احساس می گردد هر چه زودتر سنگ بنای آن را که سرافرازی و بالندگی برای استان البرز با بیش از ۹ هزار سال خدمت در این منطقه از کشور عزیز مان ایران است اقدام نمایند. جا دارد ذکری هم گردد از اولین موزه جانور شناسی ایران با قدمتی حدود یک قرن در استان البرز مستقر در (پردیس کشاورزی کرج). - به نقل از کتاب اولین های کرج بنیاد البرز شناسی ✍ حسن شاه‌محمدی سوم مهر ۱۴۰۲ تصاویر مربوط به این یادداشت 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹پروژه «آمیش اسلامی» نه ممکن است نه مطلوب ✍ حسین عسکری «شیخ عباس تبریزیان» روحانی ۶۱ ساله تجددستیز ایرانی - عراقی است. برخی او را «مجتهد» و «استاد مسلم طب اسلامی» و گروهی «فریبکار» و «شیاد طبی» توصیفش می کنند! مخالفت مطلق با دوا و درمان مدرن همانند واکسن، سزارین و... از نتایج تجددستیزی این روحانی سرسخت است که خود را «پدر طب اسلامی» می نامد. تبریزیان همان کسی است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» را آتش زد. او اخیراً با انتشار یادداشتی در رسانه‌هایش «پروژه آمیش اسلامی» را برای شیعیان ایرانی تجویز کرده است. آمیش ها، تجددگریزان مسیحی در آمریکا و اروپا هستند. تبریزیان که از وجود «اهل توقف طالقان» هم با خبر است، زندگی به سبک روستای ایستا را نجات بخش منتظران از گمراهی های آخرالزمان می‌داند. با کمترین استدلال، «پروژه آمیش اسلامی» از جهت نظری و عملی، کافی و صائب نیست؛ چون تعمیم سبک زندگی آمیش ها و اهالی «روستای ایستا» به گستره جغرافیایی ایران و ایرانیان شیعه، نه ممکن است نه مطلوب. در ادامه، متن کامل یادداشت تبریزیان را بخوانید تا بهتر با استدلال های بسیط و خطی این نگاه ضد تجدد آشنا شوید. ۴ مهر ۱۴۰۲ 🔹ما به «آمیش اسلامی» نیاز داریم... ✍ شیخ عباس تبریزیان ما برای نجات از گمراهی به یک تغییر و تحول جدی در زندگی نیاز داریم و آن نیست مگر آمیش اسلامی. یک عده مومن و معتقد از اجتماع فعلی جدا شده و یک زندگی واقعی آرام و به دور از تجمل گرایی و پیچیدگی را می گذرانند. مانند قومی به نام آمیش که در آمریکا زندگی می کنند. تعداد آن ها کم نیست بلکه بالغ بر دویست و پنجاه هزار نفر می باشند. آن ها در سرزمین هایی زندگی می کنند دور از شلوغی و زندگی شهری و گناه عمده تفکر آن ها عدم قبول تمدن و پیشرفت ظاهری بشر است. نه برقی و نه آب لوله کشی. نه ماشین سوار می شوند نه تلفن نه موبایل نه تلویزیون نه اینترنت و نه حتی پول و اسکناس دارند. از اسب و کالسکه استفاده می کنند و به دولت کار ندارند و دولت هم با آن ها کاری ندارد. زندگی ساده و با قناعت دارند و در عین حال کار می کنند و کشاورزی می کنند و دامداری. ولی هیچ کس برای خودش کار نمی کند. محصول و دسترنجشان را می برند به انباری و هر کس هر چه نیاز دارد از انباری برمی دارد و مال من ومال آن وجود ندارد. زمین اگر هم زیاد وجود دارد به مقدار کم برمی دارد و اکتفا می کند و طمع نمی کند. خانه های کوچک و متواضع می سازند در عین حال بچه زیاد می آورند و هر خانواده شش، هفت بچه دارد. اگر کسی به خانه نیاز دارد مردم جمع می شوند و برای او خانه می سازند. خانم های آنان با حجاب و با نجابتند و اگر کسی کار بدی انجام می دهد اخراج می شود. هر بچه که به سن چهارده سالگی می رسد آزاد می گذارندش تا به شهر برود و هر کاری دلش می خواهد انجام بدهد. تا سن شانزده سالگی تصمیمش را می گیرد یا به آن زندگی برگردد یا در شهر بماند. جالب این است که نود و پنج در صد آن ها برمی گردند و آن زندگی را ترجیح می دهند. آن ها معتقدند تمدن و پیشرفت باعث گمراهی بشر شده و او را از تعالیم انجیل دور کرده است.   طایفه آمیش به انجیل مو به مو عمل می کنند و جالب این که خیلی به اسلام نزدیکند تا جایی که روزی پنج مرتبه نماز می خوانند و به خاطر اعتقادشان و تقیدشان بسیار محترمند. ما به آمیش اسلامی نیاز داریم. چیزی شبیه این زندگی یا زندگی منتظران در طالقان تا از گمراهی ضلالت نجات پیدا کنیم. راه حل این همه انحراف و کجروی همین مسلک است. ما خیلی متوجه نیستیم ولی تلویزیون، اینترنت، موبایل، فضای مجازی و خوردن حرام و شبهه، رقابت چشم و هم چشمی و طمع‌ ورزی، سیاست و عملکرد بزرگان مردم را مسخ کرده و انسان را از انسانیت جدا کرده و به چیزی شبیه خوک تبدیل کرده است. ایده و طرح چنین اجتماعی موجود است و ترسیم شده و تنها چیزی که نیاز داریم یک زمین بزرگ است در یک منطقه خوش آب هوا که از نظر سرما و گرما متعادل باشد. خواهید دید که خیلی ها به این زندگی علاقه دارند. مومنین واقعی در یک جا جمع شوند و مشغول خودسازی و آماده شدن برای ظهور امام زمان (عج) باشند. تصاویری از آمیش ها 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔗 البرز پژوهی @alborzology