❌ مشاهده چند فروچاله خطرآفرین در منطقه اشتهارد
احمدی مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد:
به دنبال استفاده بی رویه از منابع آبی، فرونشستها و فروچالههایی را در منطقه شاهد هستیم که مشکلات زیادی را به زودی برای دشتهای ما به وجود خواهند آورد. این فرونشستها به صورت موردی در منطقه نظرآباد و اشتهارد به وضوح قابل مشاهده است و در غرب شهرستان اشتهارد، حد فاصل بین اشتهارد و بویین زهرا چندین فروچاله جدی و خطرآفرین وجود دارد.
این فرونشستها مانند یک بمب ساعتی هستند که بسیار کند و بدون علائم ایجاد شده و پیشرفت میکنند و در یک زمان ناگهانی میتوانند بخشی از بزرگراه، خطوط راهآهن، کارخانجات و هر مکان دیگری را ببلعند. بسیاری از ترکهای عمیق قابل مشاهده بر روی دیوارها و بناها، ناشی از همین فرونشستها و برداشت بی رویه منابع آبی است.
👇
http://isna.ir/xdPFg9
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹بازتاب...
دیدگاه امیر آزادروستا
هنرمند البرزی
✍ چند روز مانده به روز فرهنگی کهن دشت
🔗 البرز پژوهی @alborzology
4_5810154036300616212.m4a
6.77M
🎧 سخنان استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی در آیین رونمایی از کتاب «داریوش مادی» نوشته استیون اندرسون با ترجمه دکتر علیاصغر سلحشور
یازدهمین نشست کارگروه تاریخ انجمن ایرانشناسی
تهران، ۵ مهر ۱۴۰۲
۷ دقیقه
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹تصاویری از مزار استاد مرتضی ممیز (۱۳۱۵ - ۱۳۸۴ش) پدر هنر گرافیک ایران و همسرش
روستای تکیه اغشت
بخش چندار
شهرستان ساوجبلاغ
استان البرز
۵ مهر ۱۴۰۲
🔗 البرز پژوهی @alborzology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
در ۸ مهر ۱۴۰۱ طی سخنانی در آیین روز فرهنگی شهرستان نظرآباد در حضور دکتر مهراب رجبی (مشاور البرزشناسی استاندار)، آقای حسن شاه محمدی (البرزپژوه)، دکتر حسین بغدادی (فرماندار نظرآباد) و گروهی از فعالان فرهنگی، تصویر و توضیحات نقش ۹۰۰۰ ساله محوطه باستانی ازبکی را تحویل آقای اسماعیل نباتی (مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر نظرآباد) دادم تا با عنوان «کهنترین سند دانش زیست شناسی جهان» در یکی از معابر و اماکن عمومی شهر میزبان محوطه نفیس ازبکی اجرا شود.
شوربختانه یک سال از تحویل طرح و پیشنهاد آن گذشت و خبری از اجرای آن نشد. با این یادآوری خواستم یکی از شواهد عینی «غربت و مظلومیت ۹۰۰۰ سال مدنیت و فرهنگ» در مدیریت شهر و شهرستان نظرآباد را گوشزد کنم. مظلومانه و امیدوارانه منتظر میمانیم تا «کسانی» از راه برسند که شایستگی میزبانی و خدمت به این فرهنگ غنی و پیشینه کهن را دارند.
ما قرنها پای وطن، پیدا و پنهان ماندهایم
ما پای فرهنگی کهن، با نام ایران ماندهایم
حسین عسکری
۶ مهر ۱۴۰۲
✍ تفسیر عرفی نقش
✍ تفسیر اسطوره ای نقش
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹بازتاب...
پیام مدیر پایگاه خبری آیین باور
۶ مهر ۱۴۰۲
✍ غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹تفسیرهای عرفی و اسطوره ای از نقشمایه باستانی ۹ هزارساله البرز
|خبرگزاری فارس|
👇
https://www.farsnews.ir/alborz/news/13990824000694/
✍ غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹متن کامل این گفت و گو را در وب سایت خبرگزاری ایرنا بخوانید:
👇
https://www.irna.ir/news/84102257
✍ غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیحات آقایان خسرو پوربخشنده و ولی الله دهقانی سانیج
درباره نقش ۹ هزار ساله
به دست آمده از محوطه باستانی ازبکی
شهرستان نظرآباد
استان البرز
✍ غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹بازتاب...
دیدگاه امیر آزاد روستا
هنرمند البرزی
۶ مهر ۱۴۰۲
✍ غربت نقش ۹۰۰۰ ساله البرز در نظرآباد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹سینما هجرت کرج: نمادی از تاریخ و هویت فرهنگی البرز
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹سینما هجرت کرج: نمادی از تاریخ و هویت فرهنگی البرز
✍ دکتر سید علی حسینی
پژوهشگر علوم ادیان در دانشگاه سوئیس - ایتالیا و رئیس مرکز امام علی علیه السلام لوگانو سوئیس
با تمام تلاشهایی که میکنیم، زندگی گاهی به ما یادآور میشود که هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست، حتی مکانهایی که در تاریخ یا فرهنگ خاصی نقش مهمی ایفا کردهاند. وقتی یک ساختمان به نمادی از تأثیرش بر فرهنگ عامه و زندگی روزمره تبدیل میشود، این واقعاً جذاب است. اما وقتی سازههای با ارزش و اهمیت تاریخی قبل از تخریب میروند و معمولاً با ساختارهای مدرنتر و اغلب کمتر جذاب و خاطرهانگیز جایگزین میشوند، این ضربهای به خاطرات قدیمی میزند.
با شنیدن احتمال تخریب سینما هجرت کرج، احساس تاسف و نگرانی بزرگی درونم پدید آمد. وقتی یادداشت دوست عزیزم، جناب آقای دکتر حسین عسکری در کانال البرز پژوهی با عنوان "خاطره ۵۵ ساله کرج را ویران نکنید" را مطالعه کردم، تصمیم گرفتم که خاطرهای که از سینما هجرت در ذهنم باقی مانده را به نوشتار بسپارم. مکانهایی مثل سینما هجرت کرج تاریخ مکانهایی را که در آنجا واقع شدهاند، نمایان میکنند و فرهنگ مردمی که در آنجا زندگی میکردند یا قبلاً زندگی میکردند را به تصویر میکشند.
در دوران پهلوی، روحانیون و حتی برخی از مردم به سینما نمیرفتند. با پیروزی انقلاب اسلامی و بیان امام خمینی در مورد تفکیک سینمای سالم از ناسالم، صنعت سینما در ایران دوباره شروع به رشد کرد. در سال ۱۳۵۹، فرصت برای اولین بار با خانواده به سینما رفتن را پیدا کردیم. در آن زمان، ما در شهر کرج زندگی میکردیم و به سینما هجرت کرج در خیابان تهران رفتیم.
مرحوم پدرم سید مقتدا حسینی به همراه مرحوم حجه الاسلام حسنی طارمی و چند نفر از دوستان فرهنگی در کرج ترتیب داده بودند تا برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلم "محمد رسول الله" ساخته مصطفی عقاد را در سینمای هجرت به نمایش بگذارند. در زمان پهلوی دوم، ابتدا این موضوع به عنوان یک نوع مبارزه تلقی میشد، زیرا به دلیل مخالفتها و شبهاتی که از سوی برخی از علما و مراجع در زمان تولید فیلم "محمد رسولالله" مطرح شده بود، نمایش عمومی این فیلم در دوران پهلوی دوم ممنوع بود. یک نکته جالب این است که ایران یکی از کشورهایی بود که نمایش این فیلم را ممنوع کرده بود. با توجه به شبهات و اعتراضاتی که در زمان تولید این اثر از سوی برخی علما و مراجع مطرح شده بود، نمایش عمومی محمد رسولالله به صلاح دانسته نمیشد. با این حال، نظر حضرت امام درباره این فیلم مثبت بود و به نمایش عمومی آن اجازه داده شد، که در نتیجه به استقبال عموم نیز رفته شد.
در این میان، علاقه مرحوم پدرم به امام موسی صدر نقش مهمی ایفا کرد. امام موسی صدر به عنوان یکی از مدافعان فیلم "محمد رسولالله" شناخته میشود. او اهمیت این اثر را به عنوان یک فرصت برای تبلیغ اسلام در جهان، تقویت ایمان مسلمانان و تعزیز وحدت میان مسلمانان و مسیحیان در لبنان تأیید میکرد. با این حال، در همین حمایت، امام صدر برخی انتقادات و پیشنهادات خود را به کارگردان فیلم ارائه داده بود. امام موسی صدر دوست داشت که فیلم "محمد رسولالله" به عنوان یک ابزار تبلیغی و ایمانی در خدمت دین اسلام و تقویت وحدت مسلمانان و مسیحیان قرار گیرد.
ادامه مبارزات سیاسی پدرم، به لطف تفکر نیکوی امام موسی صدر، باعث شد که ما بتوانیم برای اولین بار به سالن سینما در کرج برویم. آن زمان با نام "سینما کاج" شناخته میشد. به عقیده من، پس از نمایش این فیلم و الهام گرفتن از هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه، نام سینما به "سینما هجرت" تغییر یافت.
تمام این تجربهها باعث شدند که تماشای این فیلم برای من تجربهای جذاب و ارزشمند باشد. صحنههایی که در این فیلم مشاهده کردم، به ویژه صحنه شجاعت حمزه و سید الشهدا (علیهما السلام) که به جان خود در کنار پیامبر اسلام ایستاده و شمشیر میزدند، در دل من شعلهور شد. این تصاویر به عمق در ذهنم حک شده و از آن زمان به دنبال اطلاعات بیشتری درباره تاریخ اسلام بودم.
اضافه به اینکه در دوره دبیرستان، که از گوهردشت به دبیرستان دهخدا کرج میرفتم، خاطرم هست که هر بار که در ایستگاه ماشینها که تقریباً روبری سینما هجرت بود میرفتم، خاطرات آن روزهای انقلاب برایم تداعی میشد و حتی مقطعی به همراه دوستان برای طی دورهای به دبیرستان فارابی میرفتیم، خاطراتی از فیلمهایی که در این سینما اکران شده بود صحبت میکردیم.
ادامه یادداشت👇
ادامه یادداشت👇
این نوع ارتباط بین خاطرات شخصی و مکانهای تاریخی و فرهنگی نشان دهنده تأثیر عمیقی است که این مکانها بر زندگی ما دارند. اینگونه اتفاقات و خاطرات، ارتباط معنوی و انسانی ما با مکانها را تقویت میکنند و میتوانند به حفظ و مرمت این مکانهای تاریخی و فرهنگی کمک کنند. به همین دلیل، حفظ "سینما هجرت کرج" به عنوان یک قطعه از تاریخ و هویت محلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در هم صدایی با یادداشت جناب دکتر عسکری، لازم است بگویم که "سینما هجرت کرج" بیش از یک سینما بوده و به عنوان بخشی از خاطرات و هویت فرهنگی و بومی همه البرزیان، به ویژه کرجیهای عزیز، ارزش زیادی دارد. این سینما، مکانی است که به مدت نیم قرن به تعالیق اجتماعی و فرهنگی این منطقه خدمت کرده و خاطراتی ارزشمند را در دل مردم نگه داشته است.
از آنجا که "سینما هجرت کرج" جزء خاطرات و تاریخچه فرهنگی این منطقه شده و با ویژگیهای بومی و منحصر به فرد خود، به یادگار مانده است، تخریب آن به معنای از دست دادن یک قطعه از هویت و تاریخ فرهنگی منطقه است. باید به این نکته توجه داشت که خاطرات و مکانهای مانند "سینما هجرت کرج" در واقعیت، یک نخستین مثلث بازتاب فرهنگی، اجتماعی و تاریخی هستند که نقش مهمی در ارتقاء افتخار و شناخت منطقه دارند. تخریب اینچنین مکانهایی معمولاً باعث از بین رفتن تعالیق مادی و معنوی میشود که به نوعی سرزندگی و هویت جامعه را نمایان میکنند.
بنابراین، حفظ و مرمت "سینما هجرت کرج" و سایر مکانهای تاریخی و فرهنگی، به عنوان بخشی از تاریخ و هویت محلی، بسیار ارزشمند و ضروری است تا خاطرات و ارثیههای فرهنگی مناطق مختلف از دست نرود و به نسلهای آتی منتقل شود.
سوئیس ۶ مهر ۱۴۰۲ / برابر یا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳
seyedalih@gmail.com
📷 تصاویر مربوط به این یادداشت
✍ خاطره ۵۵ ساله کرج را ویران نکنید
🔗 البرز پژوهی @alborzology
38.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نخستین جشنواره فرهنگی هنری چشمه شهر هشتگرد
شهرستان ساوجبلاغ
استان البرز
اختتامیه در ۱۷ آذر ۱۴۰۲
روز فرهنگی هشتگرد
🔗 البرز پژوهی @alborzology
📷 ضعیفه ساوجبلاغی که عاشق رحمت شده و از او زحمت دید.
عکس از علی خان والی
آرشیو دانشگاه هاروارد
توضیح ضروری: منظور از ساوجبلاغ، مهاباد فعلی است.
🔗 البرز پژوهی @alborzolog
🔹برگی از تاریخ استان البرز
گزارش تیمسار شهید ولی الله فلاحی (شهادت ۷ مهر ۱۳۶۰) امیر البرزی ارتش ایران از پیروزی های رزمندگان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
روزنامه کیهان
۲۹ شهریور ۱۳۶۰
🎥 دفاع مظلومانه امیر از سردار شجاع البرز
🔗 البرز پژوهی @alborzology