فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_استوری
مدح مولا أميرالمؤمنين سلام الله عليه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_استوری
مدح مولا أميرالمؤمنين سلام الله عليه
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_استوری
مدح مولا أميرالمؤمنين سلام الله عليه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امروز؛ سلامی بغضآلود به حضرت بقیّةاللّه (ارواحنا فداه)
🔺 السَّلَامُ عَلَيكَ اَيُّهَا العَلَمُ المَنصُوبُ وَ العِلمُ الْمَصْبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَيرَ مَكذُوبٍ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقعُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقنُتُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَركَعُ وَ تَسجُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَحمَدُ وَ تَستَغفِرُ.
۱۴۰۱/۰۱/۰۱
🌷 @Khamenei_ir
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آجرک الله یا بقیه الله
شهادت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین سلام الله علیه را به محضر امام زمان ارواحنافداه تسلیت عرض می کنیم
🔖سفارش جدی مقام معظم رهبری پیرامون دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام
📌 به البرهان بپیوندید
✔ @alburhan_110
🔖 مرجع پاسخگویی به شبهات دینی
May 11
هدایت شده از استاد تراشیون
mahsaamini.mp3
15.1M
🎙فایلکامل صحبتهای استاد #محسن_عباسی_ولدی
درباره ماجرای #مهسا_امینی
و رویدادهای اخیر
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
بسمالله الرحمن الرحیم
سلام
تاخیر در بارگذاری پست، به جهت تولید محتوایی در خور و پخته میباشد، تا وقت شما عزیزان بیهوده صرف نشود، بنابراین تا تولید محتوا و برنامه ریزی شایسته در انتشار آن، با ما همراه باشید.
با تشکر از همراهی شما دوستدارانِ کلام امامیه
یاعلی مدد
اسناد هجوم.pdf
218.9K
#پی_دی_اف
✅ #اسناد_هجوم_به_خانه_وحی و #شهادت_حضرت_زهرا سلام الله عليها
┈••✾•🍃🌹🌿•✾••┈┈
👈🏼 به البرهان بپیوندید 👉
✅ (مرجع پاسخگویی به شبهات اعتقادی)
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
#پرسش_و_پاسخ ۹
#وضو #مسح_پا
📮آيا در #روايات_شيعه آمده است که هنگام وضو پاها شسته ميشود؟
✒پاسخ :
ابتدا روايت مورد نظر شما را مي نويسيم آنگاه پاسخ را ارائه خواهيم كرد.
🔖 مرحوم شيخ كليني روايت را با اين سند و متن نقل كرده است:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَبِي دَاوُدَ جَمِيعاً عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام. قَالَ: إِذَا نَسِيتَ فَغَسَلْتَ ذِرَاعَكَ قَبْلَ وَجْهِكَ فَأَعِدْ غَسْلَ وَجْهِكَ ثُمَّ اغْسِلْ ذِرَاعَيْكَ بَعْدَ الْوَجْهِ فَإِنْ بَدَأْتَ بِذِرَاعِكَ الْأَيْسَرِ قَبْلَ الْأَيْمَنِ فَأَعِدْ غَسْلَ الْأَيْمَنِ ثُمَّ اغْسِلِ الْيَسَارَ وَ إِنْ نَسِيتَ مَسْحَ رَأْسِكَ حَتَّى تَغْسِلَ رِجْلَيْكَ فَامْسَحْ رَأْسَكَثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَيْكَ.
#امام_صادق عليه السلام فرمود: هرگاه فراموش كردى و پيش از شستن صورت، دست خود را شستى، برگرديد و صورتت را بشوييد و بعد از آن دست خود را بشویيد. اگر فراموش كردى و پيش از دست راست، دست چپ را شستى، برگرد و دست راستت را بشوى و بعد از آن دوباره دست چپ را بشوى. اگر مسح سرت را فراموش كردى و به شستن پاها پرداختى، برگرد و سر خود را مسح كن و بعد از آن دوباره پاهاى خود را بشوييد.»
📚الأصول من الكافي، ج3 ص 35
👈🏼 از اين روايت ميتوان چند پاسخ ارائه كرد:
✅ اولا: سند روايت منقطع است:
اين روايت از نظر سند #منقطع است؛ زيرا «حسين بن سعيد»، اصلاً «فضالة بن ايوب» را ملاقات نكرده تا بتواند از وي روايت نقل كند. از اين رو ، از نظر شيعه اين روايت اعتباري ندارد.
مرحوم نجاشي در خصوص اين مطلب مينويسد:
فضالة بن ايوب ازدي از عرب هاي اصل ساكن اهواز بوده و از امام كاظم عليه السلام روايت نقل كرده است. وي در نقل روايت موثق و در دينش مستقيم بوده و داراي كتاب است. به نقل ابو الحسن بغدادي، حسين بن يزيد سورايي گفته است: هرجا ميبيني كه حسين بن سعيد از فضاله نقل كرده، اشتباه است؛ زيرا حسين از برادرش حسن و او از فضاله نقل كرده است. وي ميگفت: حسين بن سعيد اصلا فضاله را ملاقات نكرده است. ...»
📚فهرست أسماء مصنفي الشيعة المشتهر ب رجال النجاشي، ص311، تحقيق: السيد موسي الشبيري الزنجاني،
✅ثانيا: #علمای_شيعه اين روايت را حمل بر #تقيه كرده اند.
بر فرض صحت سند روايت، اين حديث از روي تقيه و به خاطر حفظ جان شيعيان صادر شده است.
مرحوم شيخ حر عاملي بعد از نقل روايت مينويسد:
«ميگويم: شستن هر دو پا بر تقيه حمل شده است.»
📚تفصيل وسائل الشيعة إلي تحصيل مسائل الشريعة، ج 1، ص 318، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث
👈🏼توضيح مطلب اين كه: در جايي كه جان انسان در خطر باشد، #اسلام اجازه داده است براي #حفظ_جانش تقيه كند. امام صادق عليه السلام نيز اين روايت را در چنين شرايطي بيان كرده است در حالي كه طبق مبناي #فقه_شيعه كه برگرفته از روايات #اهل_بيت (عليهم السلام) است، شستن پا در وضو جايز نيست، و فقهاي شيعه تنها آن را در صورت #تقيه و #خوف جايز دانسته اند. مرحوم شيخ طوسي مينويسد:
«شستن هر دو پا در وضو در صورت اختيار جايز نيست؛ اما اگر تقيه و خوف باشد جايز است.»
📚 المبسوط، ج 1، ص22
✅ثالثا: روايت مذکور، مخالف اعتقاد شيعه و روايات ديگر است:
پاسخ ديگر اين است كه اين روايت، مخالف اعتقاد شيعه و روايات مستفيضي است كه مسح پاها را واجب شمرده و شستن آن را جايز نميدانند.
شيخ صدوق در اين باره ميفرمايد:
ومن غسل الرجلين فقد خالف الكتاب والسنة.
«كسي كه هر دو پا را بشويد، بدون ترديد با كتاب خدا و سنت رسول خدا صلي الله عليه وآله مخالفت كرده است.»
📚الهداية، ص80
صاحب جواهر نيز مسح پاها را از #ضروريات_مذهب_شيعه ميداند و ميفرمايد:
«از #واجبات_وضو ، مسح نمودن پاها است كه دليل آن در نزد #اماميه ، #اجماع_محصل و منقول ميباشد؛ بلكه بالاتر از آن، مسح نمودن از ضروريات مذهب شيعه است و روايات شيعه در باره آن #متواتر است بلكه در كتاب «انتصار» آمده كه روايات آن از تعداد ريگ ها و سنگريزهاي بيابان بيشتر است.»
📚جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، ج2، ص 206
محقق بحرانی نيز در اين زمينه مينويسد:
وما يدل على وجوب المسح ونفي الغسل من أخبارنا فمستفيض، بل الظاهر أنه من ضروريات مذهبنا.
«رواياتي كه بر وجوب مسح پا و نفي شستن آن دلالت دارد، مستفيض هستند؛ بلكه از ضروريات مذهب شيعه است.»
📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج 2، ص290، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة، طبق برنامه مكتبه اهل البيت.