هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
#بازی
#کاردستی
با جعبه کفش پارکينگ ماشين درست کنيد.
#معرفی_بازی_برای_کودکان
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی
#دست_ورزی
#هماهنگی_چشم_دست
#افزایش_مهارت_دیداری
✔️ مناسب ۲.۵ تا ۵ سال
#معرفی_بازی_برای_کودکان
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فراخوان مسابقه
آیه های زندگی (تکریم والدین در قرآن کریم)
ویژه کودکان و نوجوانان
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
May 11
زندهیاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی.. عزاداری فاطمیه از چه زمانی رواج داشته؟ آیا همانند مراسم محرم و عزاداری امام حسین علیهالسلام در قرون اول نیز سابقه داشته است؟
پاسخ:
کیفیت شهادت حضرت فاطمه سلامالله علیها و حواشی آن بهگونهای است که با حساسیتها و واکنشهای مذهبی روبهرو است و ازاینرو، در بسیاری از جوامع و در بسیاری از دورهها، عزاداری عمومی برای آن حضرت ممکن نبوده و اگر هم مراسمی دراینباره برگزار میشده بهصورت خصوصی و دور از چشم دیگران بوده است. طبیعی است که چنین مراسمی، بازتابی در منابع تاریخی نداشته باشد. به خلاف عزاداری برای سیدالشهدا علیهالسلام که هرچند حساسیتهای سیاسی درباره آن مطرح بود، ولی از جهت مذهبی، با مخالفت پیروان سایر مذاهب روبهرو نبود.
در هر دورهای که شیعیان تحتفشار حکومتها نبودهاند، عزاداری برای ائمه اطهار و فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بیشتر میشده و شیعیان با خیالی آسودهتر و آشکارا به عزاداری میپرداختهاند؛ اما در دورههایی که این فشار و تهدید از ناحیه حکومت و حاکمان وجود داشته، عزاداری کمتر میشده و بهصورت مخفیانه صورت میگرفته. ازاینرو است که در دورههای اخیر که تشیع گسترشیافته و شیعیان کمتر احساس خطر کردهاند، عزاداری برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها )و سایر معصومین علیهمالسلام نیز بیشتر و بهتر شده است.
اولین عزاداری برای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها بعد از شهادت ایشان و در همان مدینه، توسط مردم مدینه صورت گرفت. شدت حزن و گریه زنان و مردان را در این روز، همانند روزی که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله از دنیا رفته بود، توصیف کردهاند.(۱) علاوه بر این، گزارشهایی از عزاداری اهلبیت علیهمالسلام برای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نقلشده است.(۲) امام صادق علیهالسلام برای حضرت زهرا سلاماللهعلیها گریه میکرد و خطاب به یکی از یاران خویش، ماجرای سقط حضرت محسن علیهالسلام و کتک خوردن حضرت زهرا سلاماللهعلیها را بیان میفرمود،(۳) طبعاً چنین مطالبی در یک محفل خصوصی بیانشده و عزاداری علنی نبوده است.
اما به گزارش قاضی عبدالجبار معتزلی (درگذشته ۴۱۵ق) عدهای از شیعیان در مناطقی ازجمله مصر، دمشق، بغداد، رمله، عَکّا، صور، عسقلان و جبل البسماق برای حضرت زهرا سلاماللهعلیها و فرزندش محسن که معتقد بودند توسط عمر کشتهشده عزاداری میکردند.(۴) این گزارش نشان میدهد که دستکم در قرن چهارم و اوایل قرن سیزدهم (دوران حیات قاضی عبدالجبار)، عزاداری شیعیان برای حضرت زهرا سلاماللهعلیها، منحصر به محافل خصوصی نبوده و اگر هم علنی نبوده، دستکم بهگونهای بوده که یک عالم اهل سنت، از اصل عزاداری و موضوع آن اطلاع داشته است.
این روال، ادامه داشت تا اینکه در سدههای اخیر، عزاداری برای حضرت زهرا گسترش بیشتری یافت. چنانکه برخی گزارشها بازگوکننده عزاداری ایام فاطمیه در دوره قاجار است. از جمله نقلشده است که در دوره مشروطه و در سال ۱۳۲۵ ھ.ق (/۱۲۸۶ ھ.ش) شیخ فضلالله نوری مطابق معمول هرسال که در جمادیالاولی به مناسبت ایام فاطمیه مجلس روضهخوانی برپا میکرد، در مسجد جامع چادری بر پا کرد تا مجلس عزا برقرار کند.(۵)
عزاداری ایام فاطمیه در دوره پهلوی نیز امری مرسوم بین محبین اهلبیت علیهمالسلام بوده است. ودر کاشان و روستای مرق از رونق ویژه ای برخوردار بوده و اشعار نایب عباس در مراسمات خوانده میشده پس از تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ ھ.ش جامعه مدرسین در دهم آبان همان سال، مجلس عزایی در روز وفات فاطمۀ زهرا سلامالله علیها (سوم جمادی الثانیه ۱۳۸۲ ھ.ق) در مسجد اعظم قم برپا کرد. این مجلس، مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت و امام خمینی و سایر مراجع و علمای طراز اوّل قم نیز در این اجتماع حضور داشتند. در این مجلس آیتالله مکارم شیرازی یکی از مدرسین و حجتالاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری خطیب شهیر قم سخنرانی کردند.(۶) مراسم ایام فاطمیه در این دوران، محملی برای مبارزه با رژیم سفاک شاهنشاهی بود. ساواک ۹ مهر ۱۳۴۳ ھ.ش در گزارشی با موضوع «نحوه گفتار وعاظ در ایام فاطمیه» به مسائل مطرحشده توسط وعاظ در این ایام پرداخته و اینکه «در برابر قدرتها باید مردم مبارزه منفی نمایند» را از محورهای مطرحشده آنان در منابر ذکر کرده است.(۷) برابر این اسناد، عزاداری ایام فاطمیه در این دوران در سراسر ایران مرسوم بوده است؛ چنانکه ساواک در گزارشی در مورد فعالیتهای آیتالله مدنی در ایام فاطمیه آورده است: «برابر اطلاع، آقای مدنی که از نجف آمدهاند ایام فاطمیه را در همدان خواهند بود روزها در قریه دره مراد بیگ و شبها در مسجد جامع منبر میروند. ضمناً از آقای یاسینی دعوتشده است که در مجالس ایشان منبر میرود».(۸)
ساواک در گزارش ۲۷ شهریور ۱۳۴۶ با موضوع «مجلس روضهخوانی در مسجد حاجی اسماعیل هوری» مینویسد: «از ساعت ۱۹ روز ۲ /۶ /۴۶ مجلس روضهخوانی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد حاج اسماعیل هوری واقع در میدان شاه کوچه شترداران با شرکت عدهای در حدود ۳۰۰ نفر تشکیل گردید».(۹)
در مردادماه سال ۱۳۴۸ ش، حجتالاسلام حاج شیخ محمد علوی، امام جماعت یکی از شبستانهای مسجد جامع سبزوار که تشکلی به نام «جمعیت خیراندیش مذهبی سبزوار» را سازماندهی کرده بود، از آیتالله مکارم شیرازی دعوت نمود تا در ایام فاطمیه به مدت پنج شب در این شهرستان سخنرانی نماید.(۱۰) بر اساس اسناد ساواک در این دوره در شهر رفسنجان نیز مجالس عزاداری به این شکل برپا میشد که در ایام سال خصوصاً در ایام سوگواری (ماههای محرم و صفر رمضان ایام فاطمیه و رحلت ائمه اطهار) از ده روز جلوتر تا ده روز عقبتر در مساجد و منازل و تکایا مجلس روضه و ذکر مصیبت به پانمایند.(۱۱) بر اساس این اسناد در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۷ به مناسبت ایام فاطمیه مجلسی با حضور قریب ۱۳۰۰ نفر در مسجد ارک تهران برگزار شد.(۱۲)
🖤
🌷🌷🥀قلْ لا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی”🥀🌷🌷
📚سروده مرحوم نایب عباس خیرخواه مرقی
برای مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۲۹۹ .ه ش🖤
▪️سلام ای آنکه جان انبیا راجانی و هم میوه قلبی محمد را
ز حق بر تو سلام آمد ز جبریل و پدر گوید فداها آن ابوها را
🖤
▪️شده آن آیه تطهیر در شانت، سلام سورۀ یاسین به آن جانت
بخواندم هل آتی و سوره طاها، بدیدم عرشیان گردیده مهمانت
🖤
▪️سلام از سوره های کوثر و قدر است در وصفت
سلام از هل اتی، در سوره انسان و آیه بر مودت، بوده در حقّت
🖤
▪️به حق حق که هر چه حق بود ای بضعه حق، بوده میزانت
هر آن کس شد محبت،ای گل طاها، چه قابل باغ رضوانت
🖤
▪️هزاران حور و جبرائیل در محشر تو را با ناقه ای از نور می آرند
ندا آید ز حق آنگه، که ای انسیه حورا، بخواهی نور می بارند
🖤
▪️برات جنت از هر سو، به فرق دوستان بارد ز لطف ذات منّانت
قیامت سایهبانی نیست غیر از چادر خاکی تو زهرا
🖤
▪️که جان شیعیان را حفظ بنماید ز هر سختی در آن صحرا
برد با خویش در جنت، تمام دوستان، محبوبه الله
🖤
▪️که از روز ازل گویا، بدان بد عهد و پیمانیست با الله
▪️به محشر شرح احوالی ز خصم حضرت زهرا عیان باشد
🖤
▪️که از رحمت به دور و در سقر آن ناکس شیطان صفت باشد
شرار شعله های آتش از چاک گریبان همان خصمی نگر خیزد
🖤
▪️که بر آن ماه تابان پیش چشم کودکان ای وای سیلی زد
همان نامرد پستی که شکسته پهلوی مرضیه طاها را
🖤
▪️همان خصمی که املاک فدک را غصب بنمودست از ام ابیها را
همان کافر که بند افکنده بر آن گردن مرد افکن عالم، علی مولا
🖤
▪️همان رذلی که شد او منکر حق وطلب بنموده بیعت را از آن مولا.
بگو عباس، هر کس را که مظلومی کشد، او قاتل زهراست
🖤
▪️شود قعر جهنم، جلوه کفرش در آن پیداست
بیامد فاطمیه در مرق، گو مونس مظلوم در عالم کجاست؟
🖤
▪️شمع می پرسد ز پروانه گل حیدر، بتول اوکجاست؟
در عزای مادرت یابن الحسن یکدم بیا اینجا عزاست
تا نپرسد این جماعت بانی مجلس در این روضه کجاست.
🖤
🌷شادی روح نایب عباس ، حشمت الله ، محمد و علی آقا خیرخواه صلوات🌷
🖤@neginmaragh🖤
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
حدیث روز ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۲
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پرسش و پاسخ احکام نماز جماعت
#احکام #سوال_شرعی #مسافر #صف_اول #نماز_جماعت #فتوا #امام_خامنه_ای
آذر ماه ۱۴۰۲
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
#کاربرگ
#آموزش_علوم
شکل های سرد را آبی، و شکل های گرم را قرمز کنید.
✔️ مناسب 4 تا 6 سالگی
#معرفی_بازی_برای_کودکان
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg