اعمال ماه #رجب
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
برگزاری کلاس #شکوفه_های_قرآنی
چهارشنبه ها عصر
با حضور نونهالان و نوجوانان .
#مسجد #نمازخانه نیست!
#محله_همدل_اسلامی
#مسجدمحوری
#پایگاه
#طرح_مسجد_منزل_مدرسه
#حلقه_صالحین
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
برگزاری کلاس عقیدتی
دوره تکمیلی یک بسیج در مسجد
#مسجد #نمازخانه نیست!
#محله_همدل_اسلامی
#مسجدمحوری
#پایگاه
#طرح_مسجد_منزل_مدرسه
#حلقه_صالحین
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
برگزاری کلاس #شکوفه_های_قرآنی
چهارشنبه ها عصر در منزل فرمانده محترم پایگاه
با حضور نونهالان و نوجوانان .
۲۹ دی ۱۴۰۱
#مسجد #نمازخانه نیست!
#محله_همدل_اسلامی
#مسجدمحوری
#پایگاه
#طرح_مسجد_منزل_مدرسه
#حلقه_صالحین
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
برگزاری کلاس #قرآن و #مهارتها
شنبه و چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
با حضور نونهالان و نوجوانان مشتاق .
#مسجد #نمازخانه نیست!
#محله_همدل_اسلامی
#مسجدمحوری
#پایگاه
#طرح_مسجد_منزل_مدرسه
#حلقه_صالحین
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
برگزاری کلاس #شکوفه_های_قرآنی
چهارشنبه ها عصر در منزل فرمانده محترم پایگاه
با حضور نونهالان و نوجوانان .
۲۹ دی ۱۴۰۱
#مسجد #نمازخانه نیست!
#محله_همدل_اسلامی
#مسجدمحوری
#پایگاه
#طرح_مسجد_منزل_مدرسه
#حلقه_صالحین
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚙️ اینجا چین یا ژاپن نیست!!!
این پل ها بر روی دره ای به عمق 250 متر واقع در محدوده دریاچه سد و نیروگاه کارونِ3 و به جهت جایگزینی جاده قدیمی ایذه – شهرکرد ساخته شده اند.
پل های فوق دارای #طویل_ترین دهانه قوسی از نوع خود در #خاورمیانه هستند.
کلیه مراحل پروژه اعم از طراحی، محاسبات ایستایی سازه فلزی، ساخت قطعات فلزی و نصب پل توسط مهندسان#ایرانی انجام شده است.
🇮🇷
🔺مسابقه بزرگ کتابخوانی "به استقبال ظهور"
💯ویژه مخاطبان فضای مجازی در سراسر کشور
💥همراه با جوایز ارزنده:
🔹۲ کمک هزینه سفر به کربلای معلی
🔹۸ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
🔹۲۴ عدد کارت هدیه
🔹و جوایز نفیس فرهنگی...
📅مهلت شرکت در مسابقه ۱۵ اسفند
♻️ برای دانلود رایگان منبع مسابقه و سوالات و اطلاعات بیشتر درباره مسابقه اینجا کلیک کنید ...👇👇👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/2996830307Cf412b6fd7c
با مسابقات فرهنگی متنوع و جذاب در مناسبت های مختلف با ما همراه باشید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عملیات دختران گردان توییتری عنترنشنال
🇮🇷 کانال رسمی #عنتر_نشنال 👇🏻
@antarnational
بهش گفتند: برامون یه شعر میخونی؟
گفت: میشه دعای فرج بخونم؟
گفتند بخون و چقدر زیبا خوند!
گفتند: بَهبَه چقدر زیبا خوندی!
گفت: من روزی هزار بار دعای فرج میخونم!
ازش پرسیدند: چرا هزار بار؟!
گفت:اینقدر میخونم تا امام زمان ظهور کنه
آخه میگن:
اگه امام زمان ظهور کنه،
شهدا هم باهاش میان
شاید یه بار دیگه بابامو ببینم
-فرزندشهیدمدافعحرم:)
پ.ن: تصاویر مربوط به فرزند شهید مدافع حرم شهید اکبر زوار جنت در تشییع پیکر مبارک این شهید بزرگوار می باشد...
#یادشهداکمترازشهادتنیست
#باشهـــداوسیّدالشُّهداتــاظهــــور
🔴ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ✨👸
ﯾﮏ ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺍﺯ ﻋﺎﻟمی ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ
ﺯﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟؟
ﻋﺎﻟﻢ ﮔﻔﺖ:
ﺁﯾﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﺍﻟﯿﺰﺍﺑﯿﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﯽ؟
ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﮔﻔﺖ :
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﮐﻪ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩاند
ﮐﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﻫﻨﺪ.
ﻋﺎﻟﻢ ﮔﻔﺖ:
ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﻭ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺎ ﺑﺎﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯿﺪﻫﻨﺪ.
ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩ :
ﭼﺮﺍ ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﻣﻮ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯿﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ، ﯾﺎ ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ؟
ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺒﺴﻤﯽ ﮐﺮﺩ
ﻭ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺷﮑﻼﺕ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩ
ﻭ ﺩﻭﻣﯽ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﻗﯽﮔﺬﺍﺷﺖ.
ﺑﻌﺪﺍ ﻫﺮﺩﻭﯼ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺧﺎﮎ ﺁﻟﻮﺩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ.
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﮔﻔﺖ:
ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭ
ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟
ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﮔﻔﺖ:
ﻫﻤﺎﻥ ﺷﮑﻼﺕ ﺭﺍ ﮐﻪ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻋﺎﻟﻢ ﮔﻔﺖ:
ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ می کنند.
🔴آن عالم امام موسی صدر بود🌱
#حجاب
🔺مسابقه بزرگ کتابخوانی "به استقبال ظهور"
💯ویژه مخاطبان فضای مجازی در سراسر کشور
💥همراه با جوایز ارزنده:
🔹۲ کمک هزینه سفر به کربلای معلی
🔹۸ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
🔹۲۴ عدد کارت هدیه
🔹و جوایز نفیس فرهنگی...
📅مهلت شرکت در مسابقه ۱۵ اسفند
♻️ برای دانلود رایگان منبع مسابقه و سوالات و اطلاعات بیشتر درباره مسابقه اینجا کلیک کنید ...👇👇👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/2996830307Cf412b6fd7c
با مسابقات فرهنگی متنوع و جذاب در مناسبت های مختلف با ما همراه باشید👆
شب #لیله_الرغائب و اعمالی که برای آن ذکر شده، 👈سند معتبری ندارد. و در صورتی که کسی بخواهد به این اعمال بپردازد می تواند به قصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد. گرچه ماه رجب به خودی خود دارای فضیلت است و انسان هر عملی را در این ماه مبارک انجام دهد از آثار مضاعفی برخوردار است. از طرفی شب جمعه نیز دارای فضیلت است و به عبادت در این شب سفارش شده است. و تلقیق شب جمعه با ماه رجب، فضیلت شبهای جمعه ماه رجب را دو چندان می کند.
اطلاعات بیشتر را در کانال https://eitaa.com/alevyondvltabad
اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل
قرارگاه (شورای) محلی مسجد محور
(پایگاه بسیج شهیدمصطفی خمینی و بسیج خواهران مهدیه
کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد
عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
اما این اشکال چندان نمی تواند مورد قبول باشد چون در موارد متعددی، اعمالی ذکر شده اند که دارای خیرات و برکات گسترده ای هستند. و این به حسب زمان و مکان عمل و همچنین محتوای عمل یا روح عمل است. بنابراین آثار اعمال شب لیله الرغائب را که در حدیث بدان اشاره شده است نمی توان دور از انتظار دانست. پس تنها اشکالی که بر این حدیث است ضعف سندی آن است
در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد که شب لیله الرغائب و اعمالی که برای آن ذکر شده، سند معتبری ندارد. و در صورتی که کسی بخواهد به این اعمال بپردازد می تواند به قصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد. گرچه ماه رجب به خودی خود دارای فضیلت است و انسان هر عملی را در این ماه مبارک انجام دهد از آثار مضاعفی برخوردار است. از طرفی شب جمعه نیز دارای فضیلت است و به عبادت در این شب سفارش شده است. و تلقیق شب جمعه با ماه رجب، فضیلت شبهای جمعه ماه رجب را دو چندان می کند.
👈در علم اصول فقه ما قاعده ای داریم تحت عنوان تسامح در ادله سنن به این معنی که روایاتی که دلالت بر امور وافعال مستحبی می کنند لازم نیست با دقت بررسی شوند و لازم نیست سند آن ها را ما بررسی کنیم بلکه اگر سندی ضعیف داشته باشند و حتی معصومین آن را نفرموده باشند انسان به ثواب آن عمل می رسد. این قاعده را از روایات متعدد اهل بیت علیهم السلام برداشت کرده اند و علما در کتب خود بحث کرده اند.
آیا آن چه که در مورد لیله الرغائب و اعمال آن گفته می شود معتبر است؟
پاسخ
لیله الرغائب” که برخی آن را شب برآوره شدن آرزوهای بلند، شب بردن ثواب بسیار، معرفی کرده اند اولین شب جمعه ماه رجب است. اما علت نامگذاری اولین شب جمعه ماه رجب، روایتی است که در برخی از کتب دعا و حدیث از پیامبر اکرم ص نقل شده است انجام اعمال لیله الرغائب در بین عوام اهل سنت و شیعه رواج دارد. و در سال های اخیر، نیز در رسانه ها تحت عنوان شب آرزوها بدان پرداخته می شود.
حدیث لیله الرغائب را از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است که جهت اول از حیث سند و جهت دوم از حیث محتوای آن است
اما در بررسی سند حدیث گفته اند که اصل این حدیث در منابع روایی اهل سنت است. و در کتب شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس آورده نشده است و اولین بار ایشان، این حدیث رادر کتاب خود نقل کرده است. و طبق گفته سید، ایشان این حدیث را از برخی کتب خاصه نقل کرده است ولی به این کتاب ها اشاره ای نمی کند. ولی برخی احتمال می دهند که این حدیث از منابع اهل سنت در کتب شیعه وارد شده و سپس سید بن طاووس این حدیث را از آن کتب نقل کرده باشد. به هر حال اغلب محدثین و فقهای شیعه، این روایت را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته اند و حتی برخی آن را به حسب محتوای آن، جعلی شمرده اند.
علامه مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب می نویسد:
«و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال»( زاد المعاد،ص۴۰)
«در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم».
می بینیم که علامه مجلسی صرفا به جهت شهرت این نمازهایی که در ماه رجب وارد شده آن ها را ذکر می کند ولی ان ها را فاقد سند معتبر می داند. وی همچنین بعد از اینکه اجمالا نماز هر شب ماه رجب را بیان می کند می گوید:
«و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه”(همان ص 42)
«برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم»
علامه محمد تقی شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه اهل سنت آن را نقل کرده اند، غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج ۳، ص: ۱۰۳٫(
آیت الله فاضل لنکرانی نیز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیله الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن می گوید:
فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲)
ابن جوزی بعد از نقل حیث با متنی مانند متن اقبال و ابن طاووس(ره) می گوید:
“هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم.” قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.” (الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶)
«این حدیث به نام رسول خدا جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخمان عبد الوهاب الحافظ شنیدم می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است»
ابن اثیر (متوفی۶۰۶ ه- ق ) نیز حدیث را جعلی می داند ( جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸)
الامام نووی (متوفی ۶۷۶ ه- ق ) می گوید: ” إِنَّهَا بِدْعَهٌ مُنْکَرَهٌ مِنَ الْبِدَعِ الَّتِی هِیَ ضَلَالَهٌ وَ جَهَالَهٌ وَ فِیهَا مُنْکَرَاتٌ ظَاهِرَهٌ وَ قَدْ صَنَّفَ جَمَاعَهٌ مِنَ الْأَئِمَّهِ مُصَنَّفَاتٍ نَفِیسَهً فِی تَقْبِیحِهَا وَ تَضْلِیلِ مُصَلِّیهَا وَمُبْتَدِعِهَا وَ دَلَائِلِ قبحها و بطلانها و تضلل فَاعِلِهَا أَکْثَرَ مِنْ أَنْ تُحْصَرَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.” (شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰)