هدایت شده از تنها علاج
ای مهربان ترین! کی می شود بیاییم مدینه پابوستان یا رحمة للعالمین ؟! "و نراه قریبا" ... و ما آن روز را نزدیک می بینیم.
پ ن: نمای داخلی مسجد النبی با تغییراتی در اولین روز های سقوط آل سعود ملعون
@mohebdesign
@tanhaelaj
آن که گفت:
حَسبُنا کِتابَالله...
نه از قرآن چیزی میدانست...
نه از خدا!
افسوس که تو را نشناختند!
افسوس که مِهرت را
دیدند و...
قَهر کردند!
افسوس که به قطرهای از
دریای عِلم و حِلم تو بَسنده کردند!
ما اما...
اگر امروز نام و نانی در
سفرهمان هست...
و اگر مُهر شیعه در شناسنامهی
بندگیمان خورده...
همه را مدیون تو هستیم؛
#یا_رسول_الله❤️
@yadegaranir
@alfavayedolkoronaieh🌱
⭕️فوت ۲۶۵ بیمار کووید۱۹ در کشور/ ۴۶۸۴ نفر بستری در ICU
🔸دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت:
🔹استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.
🔹استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
#آمار_روزانه
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
هنوزم دیر نشده...
پاشو نیت کن بخون💚🌿
صدتا #صلوات امروز رو هم یادت نره
@alfavayedolkoronaieh🌱
مرد صلح یا سایه جنگ؟!
۱- وقتی سایه جنگ بالای سر کشور نبود، یک آقایی مدعی شد؛ آمده تا سایه جنگ را دور کند. بعد هم با این توجیه که می خواهد آن سایه موهوم را دور کند، کلی امتیاز به دشمن داد.
۲- چند سال سپری شد و وعده ها وارونه از آب در آمد. حالا همین آقا برای توجیه سوء مدیریت خود می گوید: کشور قبل از من، در شرایط "تحریم اقتصادی" بود، اما اکنون در وضعیت "جنگ اقتصادی" است. با شنیدن این سخن، فکر می کنید او عبرت آموخته و می خواهد مهیای مقاومت شود. اما متاسفانه خوش بینی شما واقعیت ندارد.
۳- او اصطلاحا بازی خود را کرده و ظاهرا نوبت پرسشگری مردم و کارشناسان است: چرا به اسم صلح، موجب افزایش تهدیدها شدید؟ چه معامله ای کردید و چه پالس اشتباهی فرستادید که دشمن، به دشمنی بیشتر تشجیع شد؟!
۴- او منتظر پرسش مردم نمی ماند. اصلا خود را مسئول و پاسخگو نمی داند. در اوج بی تدبیری، ژست عقلانیت می گیرد و با مصادره به مطلوب تاریخ (حذف خیانت خواص) می گوید: "امام حسن(ع)، امام صلح بود... اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع باید صلح کنیم".
۵- شما بگویید. رصد گران اطلاعاتی دشمن، باید چه برداشتی از این ساختار ذهنی پریشان، بکنند؟ او آماده جنگیدن است، یا نجنگیده، آماده تسلیم شدن است؟ دشمن با شنیدن این سخنان، به چه نتیجه ای می رسد؛ این که برآورد خودش درباره ناکامی فشارها درست است و باید تغییر مسیر دهد؟ یا این که فشار موثر بوده و باید ادامه پیدا کند؟! آیا دامنه خسارات این پالس غلط، قابل محاسبه است؟
۶- خوش بین و سهل اندیش اگر باشیم، باید بگوییم این صغرا کبرا کردن های پر غلط، از سر تصلب ذهن و عجز در عبرت آموزی است. اما یک احتمال هم هست که نفوذی های چنبره زده در اطراف وی، اجازه آزاد اندیشی و درک صلاح از فساد، و خدمت از خیانت را نمی دهند.
۷- صاحبان چنین روحیاتی، خودشان "سایه جنگ" هستند. اشعث بن قیس سردسته سازش طلبانی بود که جنگ پیروز صفین را به صلح تحمیلی و شکست کشاند. امیر مؤمنان (ع) پس از جنگ، او را در زمره کسانی معرفی کرد که شمشیر دشمن را به سوی قوم شان می کشانند.
۸- ابوموسی اشعری حین مذاکرات حکمیت در جنگ صفین، نامهای به محضر امیر مؤمنان (ع) فرستاد. امام در پاسخ، هشدار داد؛ «أِنّ الشَّقی مَن حُرِمَ نَفعَ ما اوتی مِن العَقلَ و التَّجرِبهًْ. همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه داده شده به او، محروم بماند». (نامه ۷۸ نهج البلاغه)
#محمد_ایمانی
@yadegaranir
@alfavayedolkoronaieh🌱
به تو از دور سلام...
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت علیابنموسیالرضا(ع) رو به همه شما همراهان گرامی تسلیت میگوییم.
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّء وَ بَــــرح الْخَفاَّءُ
وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَـــع الرَّجاَّءُ
وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّماَّءُ
و اَنْتَ الْمُسْتَعان و اِلَیْکَ الْمُشْتَکي
.
فَفَرِّجْ عَنا بِحَـقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا ...
.
#العجل
@YAGHOT_ART
@alfavayedolkoronaieh🌱
4_5965562106441892705.mp3
4.98M
شاه پناهم بده، خسته راه آمدم
@alfavayedolkoronaieh🌱
▪️اعتراف عمَر به ممانعتش از مکتوب شدن دستور پیامبر اکرم(صلّى الله عليه وآله) مبنی بر خلافت امیرالمؤمنین(عليه السلام)
ابن ابى الحديد معتزلى در شرح نهج البلاغه (12: 20– 21) از كتاب "تاريخ بغداد" تأليف احمد بن ابى طاهر بغدادى، از عبدالله بن عباس نقل كرده است که گفت: در زمان خلافت عمَر بر او وارد شدم و ازم پرسید: پسر عمويت بزرگ شما اهل بیت را در چه حالى ترك كردى و پيش من آمدى؟
گفتم: در حالى كه با دَلو خود از چاه براى نخلستانهاى فلانى آب میكشيد و قرآن میخواند.
پرسيد: اى عبد اللّه ... آيا هنوز در دلش چیزی از امر خلافت مانده است؟
گفتم: بله.
پرسيد: آيا هنوز گمان میكند كه رسول خدا او را نصب كرده است؟
گفتم: بله، و بالاتر اينكه از پدرم درباره آنچه او ادعا میكند پرسیدم و پدرم پاسخ داد: او راست میگويد.
عمر گفت: او نزد رسول خدا جايگاه والايى داشت، ولى اين چيزى نیست كه حجتى را اثبات كند یا عذرى را برطرف نمايد. پيامبر در زمانى جايگاه او را بالا میبرد و هنگام وفاتش تصميم داشت كه به اسم وى براى جانشينى خود تصريح كند اما من از آن جلوگيرى كردم به خاطر دلسوزى نسبت به اسلام و نگه داشتن دین!. نه به صاحب این خانه (کعبه) قسم كه قريش بر وی اتفاق نظر نخواهند کرد، و اگر او خلافت را بدست میگرفت عربها از هر سو بر ضدش شورش و نافرمانی میكردند! رسول خدا دانست كه من آنچه در ذهن اوست را دریافتم لذا متوقف شد، و خدا نمیپذیرد كه چیزی جز آنکه مقدر کرده را جاری کند!
و در همان مصدر (12: 78– 79) باز به نقل از ابن عباس آمده است که: در سفر عمَر به شام همراهش بودم و در راه به من گفت:
اى پسر عباس، از پسر عمويت گلايه دارم؛ از او خواستم كه همراهم بیاید اما نیامد. هنوز او را غمناک میبينم! به نظر تو اندوهش بخاطر چيست؟ گمان میكنم بخاطر از دست دادن خلافت هنوز دلخور است؟!
گفتم: همين طور است. او گمان میكند كه رسول خدا او را براى خلافت معين كرده.
عمر گفت: اى پسر عباس، رسول خدا خلافت را برای او میخواست اما چه میشود كرد كه خدای بلندمرتبه نخواست او خلیفه شود؟! رسول خدا چيزى را خواسته بود و خدا چيز ديگرى را خواسته بود! و خواستِ خدا محقق شد و خواستِ رسول خدا انجام نشد! مگر هرچه رسول خدا بخواهد انجام میشود؟! رسول خدا در هنگام وفاتش خواست او را براى خلافت معين كند، امّا من از ترس فتنه و برای گسترش اسلام راه را بر او بستم! رسول خدا هم دانست که چه درون من است و متوقف شد!
📚 تاريخ تحقيقى اسلام (ترجمه موسوعه) 4: 560، پاورقی حدیث دوات و کتف
موسوعة التاريخ الإسلامي 3: 688– 689، في هامش حديث الدواة والكتف
@Yusufi_Gharawi
@alfavayedolkoronaieh🌱
❓آیا لقب «شمس الشموس» در روایات برای امام رضا علیه السلام بیان شده است؟
#شمس_الشموس #امام_رضا
✍️ رضا عطائی
📝 یکی از القابی که برای امام رضا علیه السلام بیان می شود، «شمس الشموس» است. این کلمه در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است. چه بسا مراد این باشد که اگر هزاران خورشید هم در یک جا جمع شوند، شخصی که این لقب برای او در نظر گرفته شده است، در میان آن خورشیدها، خورشید برتری می باشد.
1️⃣ البته در منابع معتبر شیعه، این لقب برای امام رضا علیه السلام در هیچ روایتی یافت نشد، بلکه فقط مرحوم کفعمی (متوفی قرن دهم) در کتاب «جنة الأمان الواقية»، معروف به «المصباح للكفعمي» به نقل از برخی علما، خطبه ای را نقل می کند و در آن خطبه چنین آمده است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ الشَّمُوسِ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1)
2️⃣ در کتاب «مفتاح الجنان» نیز به نقل از خواجه نصیر، دعای توسلی برای معصومان علیهم السلام نقل گردیده است؛ برای امام رضا چنین عنوان شده: «اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمَعْصُومِ وَ الْإِمَامِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِيدِ الْمَسْمُومِ وَ الْقَتِيلِ الْمَحْرُومِ عَالِمِ عِلْمِ الْمَكْتُومِ بَدْرِ النُّجُومِ شَمْسِ الشَّمُوسِ أَنِيسِ النُّفُوس....»(2)
3️⃣ البته این توصیف برای امام زمان علیه السلام نیز به کار رفته است؛ مرحوم مجلسی زیارت نامه ای به نقل «السَّيِّدُ عَلِيُّ بْنُ طَاوُس» نقل می کند که ایشان می گوید بعد از آن که از زیارت امام حسن عسکری علیه السلام فارغ شدید به سرداب بروید و حضرت صاحب الامر علیه السلام را چنین زیارت کنید «إِلَهِي إِنِّي قَدْ وَقَفْتُ عَلَى بَابِ بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِه..... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ الشُّمُوسِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...». (2)
📚 پی نوشت ها:
1. المصباح للكفعمي، ص719.
2. زاد المعاد-مفتاح الجنان، ص404.
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج99، ص85.
@MaarefHadih
@alfavayedolkoronaieh🌱
4_5784982353965229443.mp3
567.9K
#یک_آیه
#آرامش
و پروردگارت، آمرزنده و صاحب رحمت است؛ اگر میخواست آنان را به خاطر اعمالشان مجازات کند، عذاب را هر چه زودتر برای آنها میفرستاد؛ ولی برای آنان موعدی است که هرگز از آن راه فراری نخواهند داشت!این شهرها و آبادیهایی است که ما آنها را هنگامی که ستم کردند هلاک نمودیم؛ و برای هلاکتشان موعدی قرار دادیم! (آنها ویرانههایش را با چشم میبینند، و عبرت نمیگیرند!)
«سوره ی کهف
آیات ۵۸و۵۹»🌹
@del3da
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔸چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟
🔸اگر از صلح امامحسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کردهایم
🔻 آنقدر که با حرف صحیح میشود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمیشود. آنقدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، میتواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمیتواند ظلم کند، بهویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر میشود علیه دین سوءاستفاده کرد.
🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده میشود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرفهای صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرفهای صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند.
🔻 مثلاً میگویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امامحسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرفها درست است اما ناقص است، همهاش را بگو! وقتی نصفش را نمیگویی، معلوم میشود یک قصد و غرضی پشت سرش هست.
🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا میکرد، اما چارهای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکمتری کند.
🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امامحسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ بهخاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و بهخاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند.
🔻 میگویند «ببینید امامحسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیهاش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانتها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امامحسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امامحسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همهاش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است.
🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 حرم رضوی - ۹۹.۷.۲۴
@Panahian_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱