🔶امام هادی علیه السلام فرمودند:
نعمتها را به خوبی در اختیار
دیگران قرار دهید و با شکرگزاری
از آنها، نعمتها را افزایش دهید.
📖مستدرک الوسائل، ج ۱۲
ص ۳۶۹
@Alfetrah
https://t.me/maareffetrat
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷امام سجاد علیه السلام در مناجات سیزدهم از مناجات پانزده گانه به خداوند عرضه می دارد:
🌸أسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ، وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِك.
امام سجاد علیه السلام از خداوند طلب عفو و مغفرت می کند از اینکه لذتی به غیر از ذکر و یاد خداوند داشته باشد و نیز راحتی و خوشی در غیر انس با او داشته باشد.
چرا که لذت واقعی در یاد خداوند، انس و ارتباط و قرب خداوند متعال است که هر چه غیر از این باشد موقت، قریبنده و فانی است.
@Alfetrah
مرحرم آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی
《 پیمان خدا با پیامبر(ص)》
📌 «رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ
عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى وَ إِمَامُ
أَوْلِيَائِي وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ
الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ حُبُّهُ حُبِّی
وَطَاعَتُهُ طَاعَتِی»
پیغمبر اکرم(ص) فرمودند:
خداوند با من یک پیمانی بست؛
دربارۀ علی عَلَیهِالسَّلَامُ از روایت
استفاده میشود که ابتدا خداوند
خطاب به پیغمبر(ص) فرموده
است که با تو یک پیمانی راجع
به علی عَلَیهِالسَّلَامُ ببندم.
چون ابتدای بحث که « عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً ».
بعد دارد حضرت که «قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي».
من عرض کردم به خداوند آن عهدی که میخواهی و آن پیمانی که بخواهی با من ببندی راجع به علی عَلَیهِالسَّلَامُ اینرا برای من بیان کن.
یعنی پیغمبر به خدا عرضه میکند. بعد دارد که «قَالَ اسْمَعْ».
خدا فرمود گوش کن. این باز خودش درش یک مسئلهای است که گوش کن. خب پیغمبر(ص) گوش میکرده این کمال التفات را دارد نسبت به آن پیمانی را که خدا میخواست پیغمبر اکرم(ص) راجع به علی عَلَیهِالسَّلَامُ ببندد.
پیغمبر(ص) عرض میکند که «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ». عرض کردم به اینکه به تحقیق من گوش کردم. گوش کردم یعنی سراپا گوشم. گوش کردن نه گوش میکنم.
تعبیر این است. «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ».
من به تحقیق گوش کردم این معنایش این است که من سرتاپام گوش است.
📚امالی صدوق، ص 478
بحارالانوار، ج38، ص104
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
ادامه پیمان خدا با پیامبر(ص)
📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ
إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى»
پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرماید.
خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِالسَّلَامُ
پیمان اول: «قَالَ إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى». علی عَلَیهِالسَّلَامُ آن نشانه و علامت هدایت است.
در باب رایت که گفته میشود من این را تعبیر میکنم به آن علامتی است که سابق تحت عنوان پرچم میگفتند که پرچمدار در دستش میگرفت و با همان پرچم راهنمایی میکرد افراد را در یک مسیری که میخواستند بروند؛ و متداول این بود. حتی در جنگها پرچمدار بود که همان نشانه ای بود که دیگران تبعیت میکردند. حالا در باب راهها خیلی روشنتر است؛
و او این است که نگاه میکردند افراد به آن رایت بعد هدایت میشدند یعنی راه را میرفتند و انحراف پیدا نمیکردند، از مسیر.
که اگر بخواهیم ترجمۀ فارسی کنیم.
«إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى».
یعنی پرچمدار هدایت است. یا خود پرچم هدایت است که این دیگر بالاتراست. یک وقت میگویی پرچمدار است یک وقت میگویی نه؛ خودش پرچم است. چه بسا این دومی به قول ما از جنبههای علمی اعتبارش قویتر هم باشد. پرچم هدایت است.
💥یعنی هر کس چشم به او بدوزد و توجهش به او باشد. این هیچگاه منحرف نمیشود. غفلت از علی عَلَیهِالسَّلَامُ انحراف دارد. توجه به او، این موجب هدایت است💥
امالی صدوق، ص ۴۷۸
بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
ادامه
《پیمان خدا با پیامبر (ص) 》
📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ
عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى
وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي
پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرماید.
خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ
علی عَلَیهِالسَّلَامُ
پیمان دوم: «وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي».
او پیشوای دوستان من است.
یعنی دوستان خدا؛ خدا است که دارد میگوید. تعبیر در روایت این است. در اینجا بحث این نیست که او امام مردم است. نه.
«إِمَامُ أَوْلِيَائِي». یعنی از آدم تا خاتم تمام انبیا و اولیا که اینهایی که انبیاء میگوییم اینها اولیای خدا هستند. علی عَلَیهِالسَّلَامُ امام آنهاست. امام اولیائی.
بله مفهوم اولیاء، ولی این وسیع است. آنها سرآمد اولیاء هستند در مراتب نازلهاش هم بقیهاش را هم در برمیگیرد. این جهتش اینستکه یک وقت خیال نکنید به اینکه امامت علی عَلَیهِالسَّلَامُ
به معنای پیشواییاش. برای چیست؟
برای غیر انبیاء و غیراولیاء و امثال اینهاست.
نه امام آنها هم علی عَلَیهِالسَّلَامُ است. البته این یک معنایی است که باید در جای خودش بحث بشود که امامت علی عَلَیهِالسَّلَامُ برای حضرت عیسی، موسی و نوح عَلَیهِمُالسَّلَامُ چگونه امامتی است؟ این خودش یک بحثی است.
📚امالی صدوق، ص ۴۷۸
بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrah
ادامه
《پیمان خدا با پیامبر(ص)》
📌رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ عَلِيّاً
عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي
وَنُورُ مَنْ أَطَاعَنِي»
وجودنورانی پیغمبر اکرم(ص)
میفرماید: خداوند با من یک پیمانی
بست دربارۀ علی عَلَیهِالسَّلَامُ پیمان سوم: «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي».
ما در باب طاعات و عبادات میگویم به اینکه اینها نورانیت میآورند؛
یعنی کسانی را که اطاعت خدا میکنند اینها دلهاشان منور میشود، به نور الهی. در اینجا آن نور را میفرماید عبارت از
💥علی عَلَیهِالسَّلَامُ است💥.
یعنی کسانی را که اطاعت خدا میکنند خداوند دل آنها را منور میکند به نور حُبً علی عَلَیهِالسَّلَامُ.
لذا این تعبیراتی را که در روایت هست. که خود علی عَلَیهِالسَّلَامُ هم دارد
اینرا در بعضی از جملاتش.
یدُ الله است، عینُ الله است، نورُ الله است. این هم بگذار کنارش. نورُ الله است.
«وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ»
علی عَلَیهِالسَّلَامُ آن کلمهای است که من خدا آن کلمه را لازم گردانیدم برای کسانی که پرهیزکار هستند. متقین معلوم میشود به اینکه اینها یک بهره وجودی از ناحیۀ خداوند پیدا میکنند؛
که این به تعبیر من حصۀ وجودی
یک حصۀ وجودی معنوی است.
و باز این حصۀ وجودی معنوی
نشأت میگیرد از آن وجود مقدس
علی عَلَیهِالسَّلَامُ.
📚امالی صدوق، ص ۴۷۸
بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️ ثبات قدم در ایمان، مهمتر از دعا برای تعجیل فرج
🌸مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او میباشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است، اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنم است؛ لذا حضرت امیر علیهالسلام در لیلةُالمَبیت از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله وسلم میپرسد: «أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟؛ آیا دین من سالم خواهد بود؟» یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را ـ که از خود شهادت بالاتر است ـ از آن حضرت سؤال میکند.
☘️این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که:
«یا أَللهُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبِی عَلی دِینِک»
ای خدا، ای رحمتگستر، ای مهربان، ای گرداننده دلها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار».
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۱۰۱
@Alfetrah
❇️عهد معهود، میثاق مأخوذ و جمع مشهود
روز هجدهم ماهذیالحجه سالرو واقعه تاریخی غدیرخم است که طی آن پیامبر (ص) در مسیر بازگشت از حجالوداع، علی بن ابیطالب (ع) را از سوی خداوند به عنوان جانشین خود معرفی کردند. روز هجدهم، روز عید غدیر و عیداللّٰه الأکبر و عید آل محمّد علیهمالسلام و عظیمترین عید است و حقتعالی هیچ پیامبری را مبعوث نفرموده جز آنکه این روز را عید کرده و حرمت آن را دانسته، نام این روز در آسمان روز «عهد معهود» و در زمین روز «میثاق مأخوذ» و «جمع مشهود» است.
📚مفاتیح الجنان و تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص144
@Alfetrah
❇️ روزه گرفتن در روز عید غدیر
🌷روایت شده است که از امام صادق علیهالسلام پرسیدند، آیا مسلمانان را غیر از جمعه، قربان و فطر عیدی هست؟ فرمود: آری عیدی است که حرمتش از همه اعیاد بیشتر است، راوی گفت: کدام عید است؟ حضرت فرمود: روزی است که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله) امیرالمؤمنین علیهالسلام را به جانشینی خود معرفی فرمود و اعلام کرد: هرکه من مولا و آقای اویم، پس علی علیه السلام مولا، آقا و پیشوای اوست و آن روز هجدهم ذی الحجّه است.
راوی گفت: در آن روز چه کاری باید انجام داد؟ فرمود باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمّد و آل محمّد صلیاللهعلیهوآله را یاد آرید و بر ایشان صلوات فرستید.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، امیرالمؤمنین علیهالسلام را وصیت کرد که این روز را عید گرداند و هر پیامبری به جانشین خویش وصیت میکرد که این روز را عید کند.
📚اقبال الاعمال، ص 263
@Alfetrah