❇️استاد حاج آقا مجاهدی
برای روز آخر ماه ذی الحجه دو رکعت نماز در مفاتیح ذکر شده که توصیه به خواندن آن می شود.
🌷کیفیت نماز
🍀دو رکعت نماز، در هر ركعت سوره ‹‹حمد›› يك مرتبه، سوره ‹‹توحید›› ده مرتبه و ‹‹ آيهُ الكُرسيّ›› هم ده مرتبه بخواند، و پس از نماز بگويد:
اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ اَلسَّنَهِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِي عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إلَي التَّوْبَهِ بَعْدَ اجْتِرَائِي عَلَيْكَ
اَللَّهُمَّ فَإِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِي وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِي إلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّي وَ لاَ تَقْطَعْ رَجَائِي مِنْكَ يَا كَرِيمُ
@Alfetrah
🏴 ثواب گریه برای امام حسین (ع)
🔻امام صادق علیهالسلام:
وَ مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ [عَيْنَيْهِ] مِنَ اَلدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ.
◻️كسى كه يادى از حضرت حسين بن على عليهالسلام نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشك خارج شود اجر او بر خداست و حق تعالى به كمتر از بهشت براى او راضى نيست.
📚 کامل الزيارات، جلد ۱، ص ۱۰۰
@Alfetrah
🌷قَالَ الرِّضَا علیه السلام:
إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا
إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ أَوْرَثْتِنَا] الْكَرْبَ [وَ] الْبَلَاءَ إِلَى يَوْمِ الِانْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ فَإِنَّ الْبُكَاءَ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ
ثُمَّ قَالَ علیه السلام كَانَ أَبِي علیه السلام إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَا يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ الْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ علیه السلام.
🌷امام رضا علیه السلام فرمود: محرم؛ ماهى بود که اهل جاهلیت جنگ را در آن حرام مىدانستند. اما اینها خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و آتش به خیمههاى ما زدند و وسایل آنها را چپاول کردند و رعایت رسول خدا صلی الله علیه و آله را در سفارش به ما نکردند.
روز شهادت امام حسین علیه السلام چشم ما را ریش کرد و اشک ما را روان ساخت و عزیز ما را در زمین کربلا خوار کرد و ما را تا قیامت به گرفتارى و بلا دچار ساخت. پس اگر کسی خواست گریه کند، بر مانند حسین علیه السلام باید گریه کند. این گریه، گناهان بزرگ را بریزد.
🍀سپس فرمود: شیوه پدرم این بود که وقتی محرم میشد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم. روز دهم؛ روز مصیبت و حزن و گریهاش بود و میفرمود در این روز حسین علیه السلام کشته شد.
📚الأمالي، (للصدوق)، ص128
@Alfetrah
🏴 ائمّه و اهتمام در
بزرگداشت حادثه عاشورا
🕯 ویژهنامه محرم (۱)
✍️ آیتالله سیدعلی میلانی
🔹 شیعه امامیه همیشه موردحمله و تهاجم بوده است و علمای ما در مسائل مختلف اعتقادی، فقهی و... مدافع حریم و مکتب تشیّع بودهاند. از مواردی که همواره بهانه جویان به آن بهانه به مذهب ما تهاجم نمودهاند، واقعه کربلا و عاشورای سیّدالشهداء علیهالسلام است.
🔹 از همان محرم سال ۶۱ هجری که این ماجرا پیش آمد، ائمّه اطهار سلام الله علیهم و شیعیان اهلبیت به پیروی از رهبران خود همواره این روز بزرگ را زنده نگهداشتهاند. البته بنیانگذار مراسم عزاداری سیّدالشهداء علیهالسلام خود رسول الله صلی الله علیه و آله بودهاند که احادیث شیعی و سنّی در این مسئله بیشازحد تواتر است.
🔹 از طرفی، دشمنان و مخالفان ما همواره سعی کردهاند که این روز فراموش شود و آثار و تبعات آن از بین برود. درواقع، به همان میزان که ائمّه علیهمالسلام و دیگر افراد خاندان رسالت کوشش کردهاند تا این روز باقی بماند و به بقای آن اهتمام ورزیدهاند، دشمنان به گونههای مختلف کوشیدهاند تا آثار این حادثه از میان برود و این روز فراموش شود.
بنابراین، روز عاشورا روز تعامل و تقابل دو جبهه شده است: جبههای که میخواهد این روز باقی بماند و جبهه دیگری که هدفش از بین بردن این روز مهم و تاریخی است.
🔹 بدیهی است که در تاریخ اسلام کمتر روزی است که این ویژگی را داشته باشد. میتوان روز غدیر را نمونهای از همین روزها به شمار آورد که از روز نخست حادثه غدیر خم کسانی سعی کردهاند آن را انکار کنند و برخی در کمرنگ جلوه دادن و بیاهمیت نمودن آن روز تلاش کردهاند و در مقابل، اهل ولایت تمام سعی و کوشش خود را به جهت احیا و زنده ماندن آن روز جاودانی به کار بستهاند.
این ویژگی بر عظمت و حساسیت روزهای غدیر و عاشورا دلالت دارد.
🔹 بهراستی آن روزی که حادثه عاشورا واقع شد، نه معاویه، نه یزید، نه بنی امیّه و هیچکس دیگر فکر نمیکردند که این حادثه و نتایج آن به ضرر بنی امیّه و پیروانشان و به پیروزی مکتب اهلبیت علیهمالسلام بینجامد.
ازاینرو، اقامه عزاداری و برپایی مراسم عزای سیّدالشهداء علیهالسلام و اصحابشان وظیفه همه شیعیان است. ما مأمور هستیم که احترام این روز را نگهداریم و این امر از واجبات ماست. هر کس در هر مقام و شأن و جایگاهی، آن اندازه که میتواند، باید در این راه و بنا بر وظیفهاش سعی و کوشش کند.
🔹روشن است که عزاداری احکام و آدابی دارد که مردم باید از دیدگاه مراجع خود پیروی کنند و همانند دیگر برنامههای دینی، بایستی در محدوده شرع و جهات شرعی گام بردارند.
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 تلاشهای نافرجام
برای فراموشی این حادثه عظیم
🕯 ویژهنامه محرم (۲)
✍️ آیتالله سیدعلی میلانی
🔹 پیشتر اشاره شد که برخی از دشمنان همواره برای فراموشی این حادثه عظیم تاریخی کوشیدهاند. علمای عامه در کتابها و نوشتههایشان، شیوههای گوناگونی به کار میبرند تا مانع حیات و جاودانی واقعه عاشورا و عزاداری سیّدالشهداء علیهالسلام شوند.
نمونههایی از این شیوهها به اشاره در پی میآید:
🔻 ۱. شیوه عرفان و تصوّف
🔹 شیخ عبدالقادر گیلانی، از علمای اهل تسنن و بزرگان صوفیّه است که قبر او در بغداد بهعنوان زیارتگاه معروف است. او اشکالی را که به اهل تسنن میشود، مطرح میکند و میگوید:
«قد طعن قوم علی من صام هذا الیوم العظیم و ما ورد فیه من التعظیم و زعموا أنّه لا یجوز صیامه لأجل قتل الحسین بن علی رضی اللّه عنهما فیه. و قالوا: ینبغی أن تکون المصیبة فیه عامّةً لجمیع الناس لفقده فیه، و أنتم تتّخذونه یوم فرح و سرور و تأمرون فیه بالتوسعة علی العیال و النفقة الکثیرة و الصدقة علی الفقراء و الضعفاء و المساکین و لیس هذا من حق الحسین رضی اللّه عنه علی جماعة المسلمین.»
🌀 «بعضی به اهل تسنن اشکال کردهاند که چرا روز عاشورا را روزه میگیرید، این کار صحیح نیست، چراکه در این روز حسین بن علی علیهماالسلام به شهادت رسیده و سزاوار است در روز مصیبت فرزند رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله جمیع مردم اقامه عزا کنند و شما که اهل تسنن هستید، چرا این روز را روز سرور و فرح قرار دادهاید و مردم را به برپایی مجالس سرور و پوشیدن لباس نو و خوردن غذاهایی که متناسب عید است دعوت میکنید...؟ و این کار صحیح نیست.»
🔹 آنگاه چنین پاسخ میدهد:
«و هذا القائل خاطئ و مذهبه قبیح فاسد، لأنّ اللّه تعالی اختار لسبط نبیّه صلی اللّه علیه وآله الشهادة... یوم عاشوراء لا یتّخذ یوم مصیبة، لأنّ یوم عاشوراء أن یتّخذ یوم مصیبة لیس بأولی من أن یتّخذ یوم موته فرح و سرور...»
🌀 «اشکال کننده بهاشتباه رفته و اعتقادش فاسد است، چراکه خداوند متعال شهادت را برای سبط پیامبر صلی اللّه علیه و آله برگزیده است... و روز عاشورا را نباید روز مصیبت قرار داد، چراکه عاشق به معشوق رسیده است. ازاینرو، این روز باید روز سرور باشد...»
🔹 عبدالقادر گیلانی در ادامه میافزاید:
«و لو جاز أن نتّخذ یوم موته یوم مصیبة لکان یوم الاثنین أولی بذلک، إذ قبض اللّه تعالی نبیّه محمّداً صلی اللّه علیه وآله فیه وکذلک أبوبکر الصدّیق قبض فیه» [۱]
🌀 «اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهیم، بهتر آن است که روز دوشنبه را که پیامبر و ابوبکر از دنیا رفتهاند، روز عزا و غم معرفی کنیم.»
🔹 بهرغم اینکه در منابع اهل تسنن درود و صلوات پس از نام مبارک پیامبر خدا صلی اللّه علیه و آله بهصورت ناقص (ابتر) آمده است، ما طبق فرمایش حضرتش، درود و صلوات را بهصورت کامل آوردهایم. از طرفی، بعد از نامهای مبارک اهلبیت علیهمالسلام عبارتهای علیهالسلام و... آوردهایم.
🔘 پینوشت:
◽️ ۱. غنیة الطالبیین: ۶۸۴ ـ ۶۸۷، به نقل از نفحات الازهار: ۴ / ۲۴۷
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 ۲. شیوه تقدّس و پرهیزکاری
🕯 ویژهنامه محرم (۳)
✍️ آیتالله سیدعلی میلانی
🔹 در شیوه دیگر با ایجاد تردید درباره قاتل امام حسین علیهالسلام با این راه به مبارزه برمیخیزند.
غزالی در کتاب احیاء علوم الدین، از راه تقدّس و پرهیزکاری کوشیده تا عزاداری بر سیّدالشهداء علیهالسلام را کماهمیت نشان دهد.
🔹 او مینویسد:
«نخست اینکه قتل سیّدالشهداء علیهالسلام منسوب به یزید باشد و یزید قاتل حسین بن علی باشد، ثابت نیست.
دوم اینکه قاتل حسین بن علی علیهماالسلام هر که بوده، شاید قبل از مرگش توبه کرده است.
بنابراین، لعن قاتل سیّدالشهداء علیهالسلام جایز نیست!»
🔹 وی در ادامه میگوید:
«بهراستیکه ذکر خداوند متعال از این سخنان سزاوارتر است.» [۲]
یعنی میان ذکر «لا إله إلاّ اللّه» و یا لعن بر قاتل امام حسین علیهالسلام، «لا إله إلاّ اللّه» گفتن، ثوابش بیشتر است.
🔹 میتوان کلام غزالی را اینگونه خلاصه کرد:
نخست اینکه معلوم نیست قاتل سیّدالشهداء علیهالسلام یزید باشد و قاتل هر که بوده، شاید توبه کرده است.
دوم اینکه ذکر گفتن بهجای لعن قاتل حسین بن علی علیهماالسلام، بهتر است.
🔘 پینوشت:
◽️ ۲. احیاء علوم الدین: ۳ / ۱۲۵
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 ۳. شیوه تکذیب
🕯 ویژهنامه محرم (۴)
✍️ آیتالله سیدعلی میلانی
🔹 سومین شیوه، تکذیب حادثه عاشوراست. ابن تیمیّه مبارزه خود را با این شیوه سر گرفته که یزید هرگز قاتل امام حسین علیهالسلام نبوده و او هیچگاه همسران و وابستگان امام را اسیر نکرده و این حرفها دروغ است.
🔹 وی اینگونه مینویسد:
«إنّ یزید لم یأمر بقتل الحسین باتّفاق أهل النقل ولکن کتب إلی ابن زیاد أن یمنعه عن ولایة العراق والحسین رضی اللّه عنه کان یظنّ أنّ أهل العراق ینصرونه... فقاتلوه حتّی قتل شهیداً مظلوماً رضی اللّه عنه.
و لمّا بلغ ذلک یزید أظهر التوجّع علی ذلک و ظهر البکاء فی داره و لم یسب له حریماً أصلاً، بل أکرم أهل بیته و أجازهم حتّی ردّهم إلی بلدهم...» [۳]
🌀 «همانا یزید به کشتن سیّدالشهداء علیهالسلام امر نکرده و همه علما (که شامل راویان و تاریخنگاران میشود) بر این مطلب اتّفاق نظر دارند. فقط یزید به ابن زیاد نامهای نوشت که تو از برپایی حکومت حسین رضی اللّه عنه در عراق جلوگیری کن...
آنها با حسین بن علی رضی اللّه عنه به جنگ برخاستند تا او را مظلومانه به شهادت رساندند و چون خبر به یزید رسید، او اظهار ناراحتی کرد و گریست. او هرگز خاندان سیّدالشهداء را به اسارت نبرد، بلکه آنان را اکرام و احترام کرد تا به شهر و دیارشان برگشتند!»
🔹 پس سیّدالشهداء شهید است و مظلومانه نیز شهید شده و عبارت «رضی اللّه عنه» نیز برای ایشان باید به کار برد. لکن یزید، قاتل امام حسین علیهالسلام نیست. او خانواده سیّدالشهداء را اسیر نکرده و... .
🔹 وی در ادامه میافزاید:
«لیس ما وقع من ذلک بأعظم من قتل الأنبیاء... و قتل النبی أعظم ذنباً و مصیبةً» [۴]
🌀 «مصیبت و گناه این قتل و کشته شدن حسین بن علی از قتل انبیای الهی بالاتر نیست، پس بیایید بر کشته شدن انبیا اقامه عزا کنید.»
🔹 چنانکه گذشت، عبدالقادر معتقد است که اقامه عزا و عزاداری بهجای روز عاشورا در روز وفات رسول الله صلی الله علیه و آله و وفات ابوبکر سزاوارتر است.
🔹 ابن تیمیّه نیز گفته است:
«قتل و کشتن امام حسین در برابر کشتن انبیای الهی چیزی نیست و حالآنکه روز قتل آنان را روز مصیبت قرار نمیدهید!»
🔹 ازاینرو، بنا بر باور بعضی از اهل تسنن، قتل سیّدالشهداء علیهالسلام به توسّط و تأیید یزید بن معاویه نبوده، بلکه حتی یزید را نمیتوان قاتل شمرد، یا اینکه دراینباره تردید وجود دارد، امّا اینکه آیا ماجرای شهادت حسین بن علی علیهماالسلام کار خوبی بوده و بنا بر موازین شرعی بوده یا نه...، از این کلمات چیزی به دست نمیآید.
🔹 آری، آنان معتقدند که چون امام حسین علیهالسلام به درجه بالایی رسیده، پس باید روز عروج روح او به ملکوت، روز سرور، وسعت و خوشحالی باشد و مجالس متناسب به اعیاد گرفته شود، امّا به چه غرض و هدفی؟...
🔘 پینوشت:
◽️ ۳. منهاج السنّه: ۴ / ۴۷۲
◽️ ۴. منهاج السنّه: ۴ / ۵۵۰
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
‹‹تاکید مرحوم علامه امینی
بر خواندن زیارت عاشورا››
مرحوم حجة الاسلام والمسلمین دکترمحمد هادی امینی فرزند علامه امینی قدس سره فرمودند:
پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر ( علامه امینی ) شب جمعهای قبل از اذان فجر، ایشان را در خواب دیدم او را شاداب و خرسند یافتم.
به ایشان گفتم: آقا جان!شما اکنون از میان ما رخت بر بستهاید به جهان دیگر منتقل شدهاید. در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمت و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی که انجام داده اید.
مرحوم علامه امینی درنگ و تأملی نمودند. سپس فرمودند:
{{ زیارت الحسین علیه السلام }}
عرض کردم:
شما میدانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟ فرمود:
در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین علیه السلام برپا میشود شرکت کن.
ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو میدهند. سپس فرمودند:
پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه میکنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن.
مرتب زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان.
این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو میباشد .
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrah
❇️دعای امام صادق علیه السلام در حق زائرین و عزاداران بر سید الشهدا علیه السلام
🌸معاوية بن وهب گفت:
اذن خواستم كه بر امام صادق عليه السّلام داخل شوم، به من گفته شد كه داخل شو، پس داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان يافتم پس نشستم تا حضرت عليه السّلام نمازشان را تمام كردند.
پس شنيدم كه با پروردگارشان مناجات نموده و مىگفتند:
🌷بار خدايا، اى كسى كه ما را اختصاص به كرامت داده و وعده شفاعت دادى و مختص به وصيّت نمودى (يعنى ما را وصى پيامبرت صلی الله علیه و آله قرار دادى) و علم به گذشته و آينده را به ما اعطاء فرمودى، و قلوب مردم را مايل به طرف ما نمودى، من و برادران و زائرين قبر پدرم حسين عليه السّلام را بيامرز، آنان كه اموالشان را انفاق كرده و بدن هایشان را به تعب(سختی) انداخته به جهت ميل و رغبت در احسان به ما و به اميد آنچه در نزد تست به خاطر صله و احسان به ما و به منظور ادخال سرور بر پيغمبرت و به جهت اجابت كردنشان، فرمان ما را و به قصد وارد نمودن غيظ بر دشمنان ما.
🌷اينان اراده و نيّتشان از اين ايثار تحصيل رضا و خشنودى تو است پس تو هم از طرف ما اين ايثار را جبران كن و بواسطه رضوان، احسانشان را جواب گو باش و در شب و روز حافظ و نگاهدارشان بوده و اهل و اولادى كه از ايشان باقى ماندهاند را بهترين جانشينان قرار بده و مراقب و حافظشان باش و شرّ و بدى هر ستمگر عنود و منحرفى را از ايشان و از هر مخلوق ضعيف و قوى خود كفايت نما و ايشان را از شر شياطين انسى و جنّى محفوظ فرما و اعطاء كن به ايشان برترين چيزى را كه در دور بودنشان از وطن های خويش از تو آرزو كردهاند و نيز به ايشان ببخش برتر و بالاتر از آنچه را كه بواسطهاش ما را بر فرزندان و اهل و نزديكانشان اختيار كردند، بار خدايا دشمنان ما بواسطه خروج بر ايشان آنان را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند ولى اين حركت اعداء ايشان را از تمايل به ما باز نداشت و اين ثبات آنان از باب مخالفتشان است با مخالفين ما، پس تو اين صورتهائى كه حرارت آفتاب آنها را در راه محبّت ما تغيير داده مورد ترحّم خودت قرار بده و نيز صورتهائى را كه روى قبر ابى عبد اللَّه الحسين عليه السّلام مىگذارند و بر مىدارند مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنين به چشمهائى كه از باب ترحم بر ما اشك ريختهاند نظر عنايت فرما و دلهائى كه براى ما به جزع آمده و بخاطر ما سوختهاند را ترحم فرما. بار خدايا به فريادهائى كه بخاطر ما بلند شده برس، خداوندا من اين ابدان و اين ارواح را نزد تو امانت قرار داده تا در روز عطش اكبر كه بر حوض كوثر وارد مىشوند آنها را سيراب نمائى.
و پيوسته امام عليه السّلام در سجده اين دعاء را مىخواندند و هنگامى كه از آن فارغ شدند عرض كردم:
فدايت شوم اين فقرات و مضامين ادعيهاى كه من از شما شنيدم اگر شامل كسى شود كه خداوند عزّ و جلّ را نمىشناسد گمانم اين است كه آتش دوزخ هرگز به آن فائق نيايد!
📚كامل الزيارات، جعفر بن محمد، ترجمه ذهنى تهرانى، ص380
@Alfetrah
🏴 جلوهای از حقایق
🕯 ویژهنامه محرم (۵)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 همانگونه که گذشت،
عرفان و تصوّف گرایان بهگونهای به مبارزه با حادثه عاشورا پرداختهاند. عبدالقادر گیلانی مبتکر این شیوه، نزد اهل تسنّن بسیار گرامی به شمار میرود. باوجوداین هیچگاه حقیقت مخفی نمانده و حقایق بر قلم و گفتار برخی از علمای اهل تسنّن جاری شده و این شیوهها را رد کردهاند.
🔹 ابوالفرج ابن جوزی حنبلی که از دانشمندان بزرگ عامه است، دراینباره مینویسد:
«قد ذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غیظ الرافضة، فوضعوا أحادیث فی فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفریقین» [۵]
«این کارها را (برگزاری جشن و مجالس سرور و شادی در ایّام عاشورا) نواصبی از اهل شام انجام میدهند تا بهواسطه این اعمال شیعیان را آزار دهند. حتّی آنها برای این کارها احادیثی را جعل میکنند. ما از هر دو گروه (هم گروه اوّل که عزاداران باشند و هم گروه دوم کسانی که مجالس سرور در روز عاشورا برپا میکنند) اعلام بیزاری میکنیم.»
🔹 عینی حنفی که یکی دیگر از دانشمندان سنّی است، در ردّ این دیدگاه میگوید:
«اختلق أعداء أهل البیت أحادیث فی استحباب التوسعة علی العیال یوم عاشوراء والاغتسال والخضاب والاکتحال.» [۶]
«دشمنان اهلبیت احادیثی را در فضیلت، ارزش و استحباب عیدی دادن به خانواده و افزودن بر خرج و مخارج در روز عاشورا، جعل کردهاند.»
🔹 اینان کسانی را که معتقدند روز عاشورا عید است و درباره آزردن اهلبیت و شیعیانشان حدیث جعل کردهاند، بهعنوان «نواصب» خواندهاند.
🔘 پینوشت:
◽️ ۵. الموضوعات: ۲ / ۱۹۹
◽️ ۶. عمدة القاری: ۵ / ۳۴۷
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
✅فواید گوش كردن اذان
♦️شنیدن اذان انسان را از اهل آسمان
قرار مى دهد.
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمى شنوند مگر اذان
♦️شنیدنِ اذان اخلاق را نیكو مى كند،
امام على(علیه السلام) مى فرماید:
كسى كه اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید
♦️شنیدن اذان انسان را سعادت مند
مى كند.
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: كسى كه صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد، نزد خداوند از سعادت مندان است
♦️شنیدن اذان سبب دورى شیطان
مى شود. رسول اكرم
(صلى الله علیه وآله)
مى فرماید: شیطان وقتى نداى اذان را مى شنود فرار مى كند.
📚میزان الحكمه، ج۱، ص۸۲
📚همان، ج۱، ص۸۴. مجلسى،
📚بحارالانوار، ج۷۷ ص۱۹
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا