eitaa logo
فــطـرت
1.9هزار دنبال‌کننده
691 عکس
127 ویدیو
121 فایل
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم و اهلک عدوّهم {کانال #فطرت به جهت اعلام جلسات و انتشار بیانات و آثار استاد معظم حاج آقای #مجاهدی می باشد} کانال زیرنظر استاد و بوسیله ادمین اداره میشود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶امام هادی علیه السلام فرمودند: نعمت‌ها را به خوبی در اختیار دیگران قرار دهید و با شکرگزاری از آنها، نعمت‌ها را افزایش دهید. 📖مستدرک الوسائل، ج ۱۲ ص ۳۶۹ @Alfetrah https://t.me/maareffetrat
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷امام سجاد علیه السلام در مناجات سیزدهم از مناجات پانزده گانه به خداوند عرضه می دارد: 🌸أسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ، وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِك‏. امام سجاد علیه السلام از خداوند طلب عفو و مغفرت می کند از اینکه لذتی به غیر از ذکر و یاد خداوند داشته باشد و نیز راحتی و خوشی در غیر انس با او داشته باشد. چرا که لذت واقعی در یاد خداوند، انس و ارتباط و قرب خداوند متعال است که هر چه غیر از این باشد موقت، قریبنده و فانی است. @Alfetrah
مرحرم آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی 《 پیمان خدا با پیامبر(ص)》 📌 «رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى‏ وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ حُبُّهُ حُبِّی وَطَاعَتُهُ طَاعَتِی» پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند با من یک پیمانی بست؛ دربارۀ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ از روایت استفاده می‎شود که ابتدا خداوند خطاب به پیغمبر(ص) فرموده است که با تو یک پیمانی راجع به علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ ببندم. چون ابتدای بحث که « عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً ». بعد دارد حضرت که «قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي». من عرض کردم به خداوند آن عهدی که می‎خواهی و آن پیمانی که بخواهی با من ببندی راجع به علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ اینرا برای من بیان کن. یعنی پیغمبر به خدا عرضه می‎کند. بعد دارد که «قَالَ اسْمَعْ». خدا فرمود گوش کن. این باز خودش درش یک مسئله‎ای است که گوش کن. خب پیغمبر(ص) گوش می‎کرده این کمال التفات را دارد نسبت به آن پیمانی را که خدا می‎خواست پیغمبر اکرم(ص) راجع به علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ ببندد. پیغمبر(ص) عرض می‎کند که «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ». عرض کردم به اینکه به تحقیق من گوش کردم. گوش کردم یعنی سراپا گوشم. گوش کردن نه گوش می‎کنم. تعبیر این است. «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ». من به تحقیق گوش کردم این معنایش این است که من سرتاپام گوش است. 📚امالی صدوق، ص 478 بحارالانوار، ج38، ص104 https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
ادامه پیمان خدا با پیامبر(ص) 📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى» پیغمبر اکرم(ص) نقل می‎فرماید. خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ پیمان اول: «قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى».‏ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ آن نشانه و علامت هدایت است. در باب رایت که گفته می‎شود من این را تعبیر می‎کنم به آن علامتی است که سابق تحت عنوان پرچم می‎گفتند که پرچمدار در دستش می‎گرفت و با همان پرچم راهنمایی می‎کرد افراد را در یک مسیری که می‎خواستند بروند؛ و متداول این بود. حتی در جنگها پرچمدار بود که همان نشانه ای بود که دیگران تبعیت می‎کردند. حالا در باب راهها خیلی روشنتر است؛ و او این است که نگاه می‎کردند افراد به آن رایت بعد هدایت می‎شدند یعنی راه را می‎رفتند و انحراف پیدا نمی‎کردند، از مسیر. که اگر بخواهیم ترجمۀ فارسی کنیم. «إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى».‏ یعنی پرچمدار هدایت است. یا خود پرچم هدایت است که این دیگر بالاتراست. یک وقت میگویی پرچمدار است یک وقت میگویی نه؛ خودش پرچم است. چه بسا این دومی به قول ما از جنبه‎های علمی اعتبارش قویتر هم باشد. پرچم هدایت است. 💥یعنی هر کس چشم به او بدوزد و توجهش به او باشد. این هیچگاه منحرف نمی‎شود. غفلت از علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ انحراف دارد. توجه به او، این موجب هدایت است💥 امالی صدوق، ص ۴۷۸ بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴ https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
ادامه 《پیمان خدا با پیامبر (ص) 》 📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى‏ وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي پیغمبر اکرم(ص) نقل می‎فرماید. خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ پیمان دوم: «وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي». او پیشوای دوستان من است. یعنی دوستان خدا؛ خدا است که دارد میگوید. تعبیر در روایت این است. در اینجا بحث این نیست که او امام مردم است. نه. «إِمَامُ أَوْلِيَائِي». یعنی از آدم تا خاتم تمام انبیا و اولیا که اینهایی که انبیاء میگوییم اینها اولیای خدا هستند. علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ امام آنهاست. امام اولیائی. بله مفهوم اولیاء، ولی این وسیع است. آنها سرآمد اولیاء هستند در مراتب نازله‎اش هم بقیه‌اش را هم در برمی‎گیرد. این جهتش اینستکه یک وقت خیال نکنید به اینکه امامت علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ به معنای پیشوایی‌اش. برای چیست؟ برای غیر انبیاء و غیراولیاء و امثال اینهاست. نه امام آنها هم علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ است. البته این یک معنایی است که باید در جای خودش بحث بشود که امامت علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ برای حضرت عیسی، موسی و نوح عَلَیهِمُ‌السَّلَامُ چگونه امامتی است؟ این خودش یک بحثی است. 📚امالی صدوق، ص ۴۷۸ بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴ https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrah
ادامه 《پیمان خدا با پیامبر(ص)》 📌رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى‏ وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي وَنُورُ مَنْ أَطَاعَنِي» وجودنورانی پیغمبر اکرم(ص) می‎فرماید: خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ پیمان سوم: «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي». ما در باب طاعات و عبادات می‎گویم به اینکه اینها نورانیت می‎آورند؛ یعنی کسانی را که اطاعت خدا می‎کنند اینها دلهاشان منور می‎شود، به نور الهی. در اینجا آن نور را می‎فرماید عبارت از 💥علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ است💥. یعنی کسانی را که اطاعت خدا می‎کنند خداوند دل آنها را منور می‎کند به نور حُبً علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ. لذا این تعبیراتی را که در روایت هست. که خود علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ هم دارد این‌را در بعضی از جملاتش. یدُ الله است، عینُ الله است، نورُ الله است. این هم بگذار کنارش. نورُ الله است. «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ» علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ آن کلمه‎ای است که من خدا آن کلمه را لازم گردانیدم برای کسانی که پرهیزکار هستند. متقین معلوم میشود به اینکه اینها یک بهره وجودی از ناحیۀ خداوند پیدا می‎کنند؛ که این به تعبیر من حصۀ وجودی یک حصۀ وجودی معنوی است. و باز این حصۀ وجودی معنوی نشأت می‎گیرد از آن وجود مقدس علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ. 📚امالی صدوق، ص ۴۷۸ بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴ https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
🌷قالَ عَلِی عَلیه السَلام عَاتِبْ‏ أَخَاكَ‏ بِالْإِحْسَانِ‏ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْه 🌸حضرت امیر صلوات الله علیه فرمود: برادرت را با نیکی و احسان به او نکوهش کن و با بخشش به او شرّ و بدیش را به خودش بازگردان. 📚نهج البلاغه، حکمت 158 @Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷این همه جنگ، جنایت، نزاع برای کسب مال و مقام، عیش و نوش و لذات دنیوی است. به فرمایش علامه طباطبایی ره «مال، مقام و ریاستِ دنیا، خیلی وفا کند - که نمی کند- تا مرگ است» @Alfetrah
❇️ ثبات قدم در ایمان، مهم‌تر از دعا برای تعجیل فرج 🌸مهم‌تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او می‌باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است، اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنم است؛ لذا حضرت امیر علیه‌السلام در لیلةُالمَبیت از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ‌وسلم می‌پرسد: «أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟؛ آیا دین من سالم خواهد بود؟» یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را ـ که از خود شهادت بالاتر است ـ از آن حضرت سؤال می‌کند. ☘️این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: «یا أَلله‏ُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبِی عَلی دِینِک» ای خدا، ای رحمت‌گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل‌ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار». 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۱۰۱ @Alfetrah
❇️عهد معهود، میثاق مأخوذ و جمع مشهود روز هجدهم ماه‌ذی‌الحجه سالرو واقعه تاریخی غدیرخم است که طی آن پیامبر (ص) در مسیر بازگشت از حج‌الوداع، علی بن ابی‌طالب (ع) را از سوی خداوند به عنوان جانشین خود معرفی کردند. روز هجدهم، روز عید غدیر و عیداللّٰه الأکبر و عید آل محمّد علیهم‌السلام و عظیم‌ترین عید است و حق‌تعالی هیچ پیامبری را مبعوث نفرموده جز آن‌که این روز را عید کرده و حرمت آن را دانسته، نام این روز در آسمان روز «عهد معهود» و در زمین روز «میثاق مأخوذ» و «جمع مشهود» است. 📚مفاتیح الجنان و تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏3، ص144 @Alfetrah
❇️ روزه گرفتن در روز عید غدیر 🌷روایت شده است که از امام صادق علیه‌السلام پرسیدند، آیا مسلمانان را غیر از جمعه، قربان و فطر عیدی هست؟ فرمود: آری عیدی است که حرمتش از همه اعیاد بیشتر است، راوی گفت: کدام عید است؟ حضرت فرمود: روزی است که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله) امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به جانشینی خود معرفی فرمود و اعلام کرد: هرکه من مولا و آقای اویم، پس علی علیه السلام مولا، آقا و پیشوای اوست و آن روز هجدهم ذی الحجّه است. راوی گفت: در آن روز چه کاری باید انجام داد؟ فرمود باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمّد و آل محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله را یاد آرید و بر ایشان صلوات فرستید. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، امیرالمؤمنین علیه‌السلام را وصیت کرد که این روز را عید گرداند و هر پیامبری به جانشین خویش وصیت می‌کرد که این روز را عید کند. 📚اقبال الاعمال، ص 263 @Alfetrah