🔹از بیحجابی، آزادی نمیروید.
1⃣نگارنده این متننوشته، سودای آزادی دارد، و آزادی را در رفع قانون حجاب (حجاب اجباری) میداند. این آرزو، برای ما ناآشنا نیست، آرزویی قدیمی است که بسیار پیش از این، در دنیای غرب، تجربه شده و تاوانی تلخ به جای گذاشته است؛ تاوانی آکنده از فروپاشی خانوادهها، زوال فرهنگ انسانی، نابودی شخصیت زنان.
2⃣چگونه میشود با وجود چنین تجربهای واضح و آشکار، از آزادی انسان سخن گفت؟ و چگونه میتوان چنین تجربهای بزرگ و عیان را ندید؟ زن کالاشده امروز غربی، محصول سودای همان آزادی است که دیروز از نهاد بشر غربی برخاست و او برای رسیدن به آن از همه حریمها و حرمتها گذر کرد.
3⃣هرچند امروزه پدیده «حجاب» در جامعه ما، به واسطه عوامل و موانع متعدد، پیچیدگی خاصی پیدا کرده، و ضروری است که برای آن، عاقلانه و حکیمانه اندیشید، و ظریف و دقیق عمل نمود، اما این سخن بدان معنا نیست که برای حل معضلات مربوط به حجاب، از رفع قانون آن آغاز نمود. چرا که برداشتن این قانون، آغازی است برای فروریختن اخلاق در جامعه، همانگونه که عریانی زنان در غرب، قدم آخر نبود که شروع زوال تمدن غرب گردید.
4⃣بلکه باید از تربیت و آموزش نسل جدید با نظر به مقتضیات زمان آغاز کرد و مدیریت فضای مجازی و رسانهای را در اختیار دشمنان انسانیت رها نکرد. و درست همانگونه که برخی بازیگران و خوانندگان غربی از راه انحطاط بازگشته و در آغوش حجاب آرمیدند، برای جوان مسلمان ایرانی نیز سهل است که در دامان عفت و حیا آرام بگیرد، به شرط آنکه، تربیت و پرورش اساس باشد و قانون ابزار.
@alfigh_alosul
☀️فضل زیارة عبدالعظیم الحسنی
▫️حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ (سلاماللهعلیه)، فَقَالَ: أَيْنَ كُنْتَ، فَقُلْتُ: زُرْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ (سلاماللهعلیه)، فَقَالَ: أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ (سلاماللهعلیه).
▫️کاملالزیارات، باب ۱۰۷
@alfigh_alosul
☀️مرجع اهل ری
🔹محدث نوری، رسالهای از صاحببنعباد _به خط او_ در اختیار دارد که درباره احوال جناب عبدالعظیم الحسنی است. در این رساله، در وصف علمیت و مرجعیت او برای اهل ری، روایتی را نقل میکند:
«عِنْدِي نِهَايَةُ الشَّيْخِ بِخَطِّ أَبِي الْمَحَاسِنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَابَوَيْهِ تَارِيخُ كِتَابَتِهَا سَنَةُ سَبْعَ عَشْرَةَ وَ خَمْسِمِائَةٍ، وَ فِي آخِرِ الْمُجَلَّدِ الْأَوَّلِ مِنْهَا رِسَالَةٌ مِنَ الصَّاحِبِ بِخَطِّهِ أَيْضاً فِي أَحْوَالِ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ الْمَدْفُونِ بِالرَّيِّ، أَوَّلُهَا قَالَ الصَّاحِبُ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ: سَأَلْتُ عَنْ نَسَبِ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ الْمَدْفُونِ بِالشَّجَرَةِ صَاحِبِ الْمَشْهَدِ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ وَ حَالِهِ وَ اعْتِقَادِهِ وَ قَدْرِ عِلْمِهِ وَ زُهْدِهِ إِلَى أَنْ قَالَ وَصَفَ عِلْمَهُ:
«رَوَى أَبُو تُرَابٍ الرُّويَانِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا حَمَّادٍ الرَّازِيَّ يَقُولُ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیه) بِسُرَّ مَنْ رَأَى، فَسَأَلْتُهُ عَنْ أَشْيَاءَ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَأَجَابَنِي فِيهَا فَلَمَّا وَدَّعْتُهُ، قَالَ لِي: يَا حَمَّادُ إِذَا أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِ دِينِكَ بِنَاحِيَتِكَ فَسَلْ عَنْهُ عَبْدَ الْعَظِيمِ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيَّ وَ أَقْرِأْهُ مِنِّي السَّلَامَ»
▫️مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج١٧، ص: ٣٢١
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
☀️دعای مجرب برای دفع وسوسه، به طریق روایی آیت الله مرعشی نجفی(رضواناللهعلیه)
«والوسوسة معدودة فی کتب الطبّ من الأمراض الدماغیّة عصمنا اللّه منها و قد وردت عن أئمة أهل البیت علیهم السلام أدعیة فی زوالها، و من المجرّب فی ذلک:
ما حدّثنی به زاهدا الزمان و أویسا الیمان، جرثومتا التقی والورع، الآیتان الباهرتان: الحاج میرزا جواد آقا الملکی التبریزی نزیل قم المشرّفة، والحاج الشیخ حسن علی الإصفهانی نزیل مشهد الرضا علیه السلام، و کلاهما رویا عن العلاّمة الزاهد السیّد مرتضی الرضویّ الکشمیری النجفی بطرقه إلی جمال السالکین السیّد رضی الدین علی بن طاووس الحسنی صاحب کتاب «الإقبال» أنّه روی لدفع الوسوسة:
أن یستعیذ الرجل قبل کلّ ما له فیه وسوسة بهذه الاستعاذة: «أعوذُ باللّه القویّ، وأعوذ بمحمّدٍ الرضی من شرّ کلّ شیطانٍ غویّ»، وقد ادّعی العلمان المذکوران التجربة فیه فلیغتنم قدرُه.»
📙حاشیه عروة، افعال الوضوء، مسأله ۱۹
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
◾️چقدر تاسفبرانگیز است که:
▪️سالها در حوزه امام صادق (سلاماللهعلیه) درس دین بخوانی، از سهم امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) استفاده کنی، و در نهایت برای اینکه بتوانی اثر بگذاری و ثمره علمت را بهره برداری کنی، تو را دکتر بخوانند.
▪️آقایان، زحمت بکشند و حوزه را از زیر بار وزارت علوم برهانند، به هویت اصیل روحانیت برگردانند و برای طلاب و فضلا یک نظام مدرکی مستقل تعریف کنند.
@alfigh_alosul
♻️ ارسطاطالیس و روایات نبوی
🔹حضرت آیت الله جوادی آملی(زیدعزه) در پیامی به همایش جهانی روز فلسفه، به دو خبر نبوی در تکریم مقام ارسطو اشاره می کنند:
«و رسول خدا(صلّی الله علیه و آله سلّم) به کسی که عقلش کامل بود میگفت: «یا ارسطاطالیس هذه الأمة»!»
«وقتی عمروعاص از اسکندریه برگشت، وجود مبارک پیامبر از او سؤال کرد چه دیدی؟ گفت «یا رسول الله! رأیت أقواماً» که اینها محفلهایی داشتند و نام کسی را بردند به نام ارسطو، بعد نسبت به ارسطو بد گفت! ذات مقدس پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «یا عمرو! انّ ارسطاطالیس کان نبیا فجهله قومه» او پیامبری بود که قوم او، او را نمیشناختند و حق او را ادا نکردند.»
🔹درباره این دو خبر، نکاتی تقدیم میشود:
1⃣هیچ کدام از این دو خبری که آیت الله جوادی آملی نقل میکنند، در منابع روایی خاصه و عامه وجود ندارد. بلکه در ترجمه عمرو بن العاص، هیچ گزارشی هم درباره سفر او به اسکندریه در ایام حیات نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) در منابع تاریخی وجود ندارد. و تنها گزارش، همان است که به عنوان «فتح اسکندریه» از آن یاد می شود و در دوران خلافت عثمان واقع شد.
(الاستیعاب، ج۳ص۱۱۸۷)
2⃣به نظر میرسد تنها منبع آیت الله جوادی آملی، کتاب تاریخی-فلسفی «رسائل الشجرة الالهية فى علوم الحقايق الربانية» از شمس الدین شهرزوری (قرن ۷) از تابعین حکمت اشراق است. هر دو عبارت ایشان بعینه در همان کتاب نقل شده است:
«و كان عليه السّلام إذا كملت الفضيلة لأحد من أهله، قال: «يا أرسطاطاليس هذه الأمّة»(همان، ص۶)
«و لمّا رجع عمرو بن العاص من الإسكندريّة سأله عليه السّلام عن عجائبها، فقال: «رأيت قوما متطيلسين يستديرون حول رجل، يبحثون و يذكرون رجلا يقال له أرسطاطاليس لعنه اللّه»؛ فقال عليه السّلام: «مه يا عمرو! إنّه كان نبيا؛ فجهله قومه»(همان.)
3⃣ وضعیت این دو خبر مشخص شد و حال، چه توجیهی برای انتساب چنین عباراتی به وجود مقدس نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) وجود دارد والله العالم، اما ممکن است برای برخی این سؤال مطرح شود که: نقل آیت الله جوادی آملی در امور فقهی و تشریعی نیست تا نیاز باشد که اسناد آن تمام گردد، بلکه در یک امر تاریخی است و نیازی به مداقههای سندی و رجالی ندارد.
پاسخ این است که: این دو نقل که بنیان و اساس ندارند، با انتساب به حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) در تمهید جایگاه و منزلتی بالا برای ارسطو بسیار تأثیرگذارند. و اتفاقاً بسیاری، با استناد به این نقلیات است که آراء ارسطو را ارج مینهند و مجال نقد و نقض را هم میگیرند. اما وقتی به برخی آراء ارسطو در برخی کتب مانند متافیزیک و سیاست، نظر انداخته میشود آن را کاملاً بیگانه از فرهنگ انبیاء و در برخی موارد ضد اندیشه الهی مییابیم، و این واقعیت، مقتضای احتیاط است که ساحت مقدس انبیاء الهی، مشوب و آلوده به آرائی غیرالهی و الحادی نگردد.
@alfigh_alosul
☀️الگوی برتر علم و دانش: شیخ محمد جوادمغنیه (رضواناللهعلیه)
@alfigh_alosul
🔹جناب آقای شهرستانی، در این کتاب به علل پیدایش اختلاف در وضوء میپردازد.
🔹با توجه به اخبار عامه، خلیفه سوم، نقش مهمی در ترویج وضویی به نام وضوء رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) برخلاف وضوء امامیه دارد.
@alfigh_alosul
#معرفیکتاب
🔹نام کتاب: رسالة فی أن الوتر ثلاث رکعات
🔹نگارنده: آیت الله سیدمهدی حسینی روحانی(رضوان الله علیه)
اشاره
از جمله مسائلى كه در نصوص شريفه طرح و توسط علماى شيعه و نيز اهل سنت مورد بحث و مداقه قرار گرفته، مساله سه ركعتى يا يك ركعتى بودن نماز وتر است. حضرت آيت الله حاج سيد مهدى روحانى(رضوان الله علیه) اين مساله را تحت عنوان( نماز وتر سه ركعتى است) به رشته تحرير در آورده است.
از سوى حضرت آية الله حاج سيد موسى شبیری زنجانى( دام ظله العالی) نیز حواشى سودمند و مفيدى بر اين رساله زده شده است.
@alfigh_alosul