رجال 9.mp3
30.71M
#صوت_جلسه_نهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- بسط مفهوم استثناء وانواع آن.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/49
#تاریخ_فقها_3
#مرجعیت_شیعه
🔸روش غالب علمای سلف در تعیین مرجعیت چه بوده است؟
✔حضرت آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی):
🔺 زمانی که صاحب جواهر، مرجع عام تقلید و شیخ انصاری نیز از نظر علمی درجه اول بود و خیلیها قائل به تقدّم شیخ بر صاحب جواهر بودند (و شیخ در علم اصول قطعاً بر صاحب جواهر تقدم داشت)، شیخ عرض اندام نمیکرد و وقتی برای تقلید به وی مراجعه میکردند، به دیگری ارجاع میداد.
🔺 شیخ جزء اصحاب و حزب صاحب جواهر نبود و به علمیت صاحب جواهر هم چندان معتنی نبود و از تعبیر شیخ در مکاسب نیز این نکته برداشت میشود، با این اوصاف طبعاً و علی القاعده نباید صاحب جواهر به شیخ معتنی باشد، لذا عربهایی که از اصحاب و حزب و نزدیکان وی بودند، توقع نداشتند که صاحب جواهر برای مرجعیت بعد از خودش کسی غیر از اصحاب را برگزیند، بهویژه که از غیر عرب باشد. ولی صاحب جواهر وظیفه شرعی دید که شیخ انصاری را معرفی کند. لذا قُبیل وفاتش گفت: به ملّا مرتضی بگویید بیاید. اصحاب که میخواستند مرجع پس از وی عرب باشد، شیخ مرتضی عرب را آوردند. صاحب جواهر گفت: نه، ملّا مرتضی شوشتری – یا دزفولی – را بگویید بیاید. وقتی شیخ کنار صاحب جواهر نشست، صاحب جواهر در حالی که به شیخ اشاره میکرد، فرمود: من أراد النجاة فلیتمسّک بهذا الشیخ»! سپس به شیخ رو کرد و گفت: شیخ، قدری از احتیاطات کم کن که حکم شرعی سهل است.
🔺 با ارجاع صاحب جواهر همه شرایط برای مرجعیت شیخ آماده شد. هم مرجع عام او را معرفی کرده و هم در تقوا و ملّایی مورد قبول همگان است ولی شیخ از رساله نوشتن ابا کرد.
🔺 وقتی فشارهای اطرافیان زیاد شد، شیخ گفت: سعید العلماء بر من مقدم است و تا او هست، من رساله نمینویسم. در آن وقت سعید العلماء در بابل مازندران بود. در آن زمان یعنی سال ۱۲۶۶ق تا قاصد از نجف به بابل برود، مدتی طول می کشید.
🔺 وقتی خبر به سعید العلماء رسید، او گفت: بله، من در درس شریف العلماء بر شیخ مقدم بودم ولی الآن وضع فرق کرده است. از وقتی که من به بابل آمدهام، از نظر علمی روزبهروز تنزّل کرده ام و سعید العلمای قبل نیستم و شیخ هم در حوزه علمیه با بزرگان علم سروکار داشته و روزبهروز ترقّی کرده است و او نیز شیخ انصاری سابق نیست و اکنون او بر من تقدم دارد. لذا باید از او تقلید کنید. وقتی قاصد خبر ارجاع سعید العلماء به شیخ را به نجف آورد، شیخ شروع کرد به تحشیه رساله کلباسی.
🔺 در زمان صاحب جواهر دامادش سید محمد هندی که شاگردش نیز بود، از شیخ حسن مامقانی تقلید میکرد. از این روشن میشود که بستگان صاحب جواهر محذوری نداشتند که از دیگری تقلید کنند و این نیز کاشف از تقوای صاحب جواهر بود.
ر.ک. جرعه ای از دریا / سایت معظم له.
@alfigh_alosul
رجال 10.mp3
32.5M
#صوت_جلسه_دهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال
2- «غلو» مهمترین عامل تضعیف روات
3- بررسی چرایی نقش «غلو» در تضعیفات رجالی
4- «گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/51
رجال 11.mp3
27.59M
#صوت_جلسه_یازدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- ادامه بحث غلو
2- سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات
3- سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقها به جامعه شیعه
- جامعیت فقهای عصر حضور
https://eitaa.com/alfigh_alosul/52
index.jpg
7.8K
#تاریخ_فقها_4
#احتیاط_در_افتاء
✔حضرت آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی):
🔺 مرحوم آقای گلپایگانی در مسائل علمی پخته بود. گاهی درباره تقلید از من سؤال میکردند، من تقلید از ایشان را مُبْرئ ذمّه میدانستم، چون ایشان حتّی المقدور از مشهور تخطّی نمیکرد و اگر هم تخطّی میکرد، مواردی بود که احتیاط در آن بود. لذا ارجاع به ایشان مبرئ ذمّه بود.
🔺 ایشان در فتوا دادن خیلی محتاط بود و در این جهت تسامحی نداشت. در حاشیه ایشان در عروه ابتکار خاصی نیست ولی پختگی خاصی در آن مشهود است که در کمتر حاشیهای هست. با کوتاهترین عبارت، حق مطلب را ادا کرده و عبارات موجز وی مثل عبارات پخته فقهای قدیم مانند شهید اول است.
🔺 از نظر علمی آقای گلپایگانی خیلی تحت تأثیر استادش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری بود. از مطالبی که استاد آقای گلپایگانی داشت این بود که میفرمود: «معروف است که حرف مرد یکی است ولی من میگویم حرف مرد دو تا است. مرد آن است که وقتی به اشتباهش پیبرد از حرف اولش برگردد و حرف طرف مقابل را قبول کند.» این روحیه استاد در شاگردش نیز وجود داشت.
سایت معظم له.
@alfigh_alosul
رجال 12.mp3
28M
#صوت_جلسه_دوازدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف
2- بررسی مبانی اعتبار قول رجالی
3- نقل از استادسیدجواد شبیری؛ غالب تضعیفات رجالیون به دلایلی معتبر نیست.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/54
بیانات رهبری- فقه حکومتی.docx
53.4K
#فقه_حکومتی_2
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) پیرامون فقه حکومتی.
برگرفته از سایت معظم له.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/56
رجال 13.mp3
29.57M
#صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- اشاره ای به مبانی حجیت آرای رجالی
2- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
- به دلیل اختلاف در مبانی کلامی مربوط به غلو
- به دلیل مخالفت ائمه با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو
https://eitaa.com/alfigh_alosul/58
رجال 14 الف.mp3
9.04M
#صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
- مخالفت نجاشی و ابن غضائری با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/60
الفقه و الاصول
#صوت_جلسه_چهاردهم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ ۱- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو - م
#اطلاعیه
🔸 متاسفانه جلسه چهاردهم رجال مقطعه ضبط شده است. با عنوان الف و ب این جلسه بارگذاری شد.
📚 چاپ دوم کتاب
«اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝 اثر گرانسنگ #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی
💳 قیمت:
💥با 18% تخفیف به مدت محدود 70،000 تومان💥
فروش
09904132177
02537725224
02537725225
موسسه امام هادی (ع)
رجال 15.mp3
30.95M
#صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- بررسی عناصر مفهوم وثاقت
- صحت مذهب
-صداقت و راستگویی و امانتداری
https://eitaa.com/alfigh_alosul/63
رجال 16.mp3
27.8M
#صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
- اتقان آموزه های دینی راوی
- مقبول افتادن منفردات راوی
- شریعت مداری راوی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/64
رجال 17.mp3
23.39M
#صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸استادسیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوع؛
_ بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون
https://eitaa.com/alfigh_alosul/65
رجال 18.mp3
24.24M
#صوت_جلسه_هجدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔅 جلسه ۱۸ آخرین جلسه از مباحث تئوریک در باب علم رجال است و جلسات بعدی وارد بررسی کارگاهی اسناد مشهوره میشود.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
#اطلاعیه
🔅 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
برخی از مقالاتی که از #استاد_سید_علیرضا_حسینی در اختیار دارم و مرتبط با موضوعات مطروحه در جلسات رجال ایشان می باشد، در اختیار دوستان عزیز قرار میدهم.
👇👇👇👇
@alfigh_alosul
مفهوم شناسی توثیق وتضعیف.pdf
291.6K
#سخنرانی_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوع؛ مفهوم شناسی توثیق و تضعیف
🔸مدرسه فقهی امام محمدباقر(سلام الله علیه)
@alfigh_alosul
جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه - Copy.pdf
493K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه
@alfigh_alosul
واکاوی مهم ترین معیار داوری رجالی.pdf
337.5K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ واکاوی مهمترین معیار داوری رجالی در پرتو نگرش کلامی
@alfigh_alosul
نقش راهبردی.pdf
431.9K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ نگاه راهبردی اهل بیت در پالایش و انتشار حدیث شیعه
@alfigh_alosul
بازخواني گزارش دس .PDF
3.53M
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه
1- آیا روش های استنباط در دروس و مکاتب فقهیه علی السویه و واحد است؟
2- اگر روش های استنباط و تفقه متفاوت است، آنها را در چند روش میتوان دسته بندی نمود؟
3- آیا این اختلافات واقعی است یا انتزاعی و مدرسی است و هیچ تأثیری در فقه ندارد؟
4- عناصر مختصه هر کدام از روشها و نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
.......
🔺طلاب محترمی که قصد شرکت در #دروس_خارج را دارند #پرونده_علمی با موضوع #روش_شناسی_تفقه را پیگیری نمایند.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/82