▪️فهرست تألیفات آیت الله سیدمحمد سعید حکیم(رضوان الله علیه)
1- المحکم فی اصول الفقه - در ۶ جلد تمام مباحث اصول پرداخته شده است.
۲- دوره فقهی «مصباح المنهاج» که شرحی بر فقه استدلالی «منهاج الصالحین» آیتالله سید محسن حکیم است.
۳- رساله عملیه به نام «منهاج الصالحین».
۴- مناسک حج و عمره.
۵- حاشیهای جامع بر کتاب اصولی (کفایه) آخوند خراسانی.
۶- حاشیهای جامع بر کتاب اصولی (رسائل) شیخ انصاری.
۷- حاشیهای جامع بر کتاب فقهی (مکاسب) شیخ انصاری.
۸- مجموعه «تهذیب علم الاصول»
۸- جزوهای بنام «المرشد المغترب» (پيامى به همه مسلمانان بويژه شيعيان كه از يار و ديار خويش به اجبار هجرت كرده اند و در ديار غرب مكسن و ماوا گزيده اند، همراه با مسائل ويژه مورد نياز آانها را مطرح كرده اند و براى انها ارسال كرده اند.)
۱۰- نامهای پدرانه
۱۱- احکام فقهی
۱۲- فقه استنساخ البشری (مسائلى كه اخيرا در خصوص شبيه سازى از ژن انسان و مسائلى هم راجع به تلقيح سؤال كرده اند، و بطور تفصيل و روشن جواب داده شده است)
۱۳- فقه القضاء
۱۴- فقه الکومبیوتر
۱۵- الفتاوی
۱۶- الاصولیه و الاخباریه(سوالاتى است كه درباره فرق ميان اصولى واخبارى و اسفتاء شده و ایشان پاسخ داده اند.)
۱۷- المرجعیة الدینیة
۱۹- رساله توجیهیه راهنمای حجاج
۲۰- الکافی فی اصول الفقه_ در ۳ جلد
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
#حادثهانفجار
🔹در سال ۱۳۸۲ انفجاری در کنار بیت آیت الله سیدسعید حکیم، رخ میدهد که در این حادثه، خود ایشان زخمی شده و دو نفر از محافظین و راننده اش کشته می شوند.
🔹مقام معظم رهبری(دامظله العالی)، در پی این حادثه، پیامی را صادر می کنند:
«آیت الله آقاى سید محمد باقر حکیم دامت برکاته؛
خبر حادثه انفجار در بیت شریف آیت الله سید محمدسعید حکیم دامت برکاته، اینجانب را به شدت متأثر و نگران کرد. دست هاى مجرمى که این حادثه خونین را به وجود آوردند در جهت سیاست هاى پلیدى حرکت مى کنند که هدفش تضعیف حوزه شامخ نجف اشرف و تهدید مقام رفیع مرجعیت است. این گونه اقدامات جنایتکارانه مى تواند دستاویز اشغال گران عراق براى تحمیل روش هاى پلیسى و سرکوب گرانه شود و به ناامنى و اختلافات داخلى در هنگامى که ملت مظلوم عراق بیشترین نیاز را به وحدت کلمه دارد منتهى شود. مرتکبان این جنایت اگر مزدوران مستقیم دشمن متجاوز نباشند بى شک فریب خوردگانى هستند که به خلاف حکم دین و عقل و اخلاق عمل کرده اند. اینجانب عقیده راسخ دارم که ملت مؤمن و غیور عراق در پرتو هوشیارى و عزم راسخ به فضل الهى بر همه توطئه هاى دشمنان فائق خواهد آمد و با تمسک به اسلام عزیز و با استمداد از توجهات حضرات ائمه اطهار صلوات الله علیهم سربلندى اسلام و مسلمین و توفیقات جنابعالى را از خداوند مسألت مى کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید على خامنهاى ۲/ ۶ / ۱۳۸۲
https://eitaa.com/alfigh_alosul
#فعالیتتبلیغیفرهنگی
🔹اعزام مبلغین جوان و آگاه به مسائل اجتماعى فرهنگى جامعه، در میان عشائر و شهرها و روستاها در شمال وجنوب عراق ـ بویژه عشایر جنوب ـ و حل مشکلات و زدودن تنشها و رفع اختلافات و برقرارى صمیمیت و دوستى در میان آنها، همچنین اعزام مبلغین به کشورهاى هند و پاکستان و سوریه و لبنان و آذربایجان و یا برخى از شهرهاى ایران ـ بخصوص جنوب ایران ـ که توسط دفتر نمایندگى ایشان در شهر مقدس قم صورت مىگرفت، و کمک به برگزارى برنامه هاى اردوهاى تبلیغى در مناطق محروم ایران بخشى از فعالیتها فرهنگى ایشان بود.
▫️به نقل از سایت معظمله
https://eitaa.com/alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قطعه تصویری کوتاهی از آیت الله سیدمحمد سعید حکیم(رضوان الله علیه)
@alfigh_alosul
#نکات_۱
▫️سیدریاض حکیم:
در درسهایی که شرکت میکردند، در بین افراد دیگر برجستگیهای خاصی داشتند و مسائل را پیگیری میکردند. به عنوان مثال؛ مرحوم حلی همیشه میگفتند که ایشان مباحثه کننده بسیار خوبی است. زیرا در بسیاری از موارد، کلاس درس مبدل به مجلس مباحثه میان شاگرد و استاد میشد و این خصوصیت ایشان بسیار بارز بود.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۲
▫️سیدریاض حکیم:
نمیتوان ایشان را در مبانی و آرای فقهی به یکی از بزرگان نسبت داد و این مسأله در فتاوا و مبانی فقهی ایشان به خوبی مشخص است. مثلا ایشان از زمره شاگردان مرحوم حکیم، مرحوم حلی و مرحوم خویی بودند، اما مبانی فقهی ایشان با آنها بسیار متفاوت است. به طوری که ایشان در اصول فهرست جدید و متفاوتی دارند.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۳
▫️سیدریاض حکیم:
ایشان حدود هشت سال و نیم در زندان بودند ولی در همان زمان هم به صورت مخفیانه مشغول نگارش تألیفات خود بودند. ما حدود ۷۰ نفر زندانی بودیم که خانوادههای ما ۴ سال متمادی از ما هیچ خبر نداشتند. در همین زمان به صورت مخفیانه منابع را وارد زندان کرده و استفاده میکردیم. ایشان معتقد بودند که کتاب کفایه با شرایط فعلی علم اصول سازگار نیست، لذا دوره الکافی فیالأصول را با مبانی جدید علم اصول و با سبک جدید نوشتند تا طلبهها اگر خواستند، مورد استفاده قرار بدهند. ایشان سه چهارم این کتاب را در زندان نوشته بودند.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul