eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
327 عکس
28 ویدیو
212 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
noormags-ولایة_الفقیه_فی_صحیحة_عمر_بن_حنظلة_و_غیرها-411066.pdf
416.2K
📚ولایة الفقیه فی صحیحة عمربن حنظلة و غیرها ✍نویسنده: آیت الله سیدجعفر مرتضی العاملی 1⃣شماره اول https://eitaa.com/alfigh_alosul
ولایة_الفقیه_فی_صحیحة_عمر_بن_حنظلة_(2).pdf
428.8K
📚ولایة الفقیه فی صحیحة عمربن حنظلة و غیرها ✍نویسنده: آیت الله سیدجعفر مرتضی العاملی 2⃣شماره دوم https://eitaa.com/alfigh_alosul
noormags-ولایة_الفقیه_فی_صحیحة_عمر_بن_حنظلة_و_غیرها-411109.pdf
387.1K
📚ولایة الفقیه فی صحیحة عمربن حنظلة و غیرها ✍نویسنده: آیت الله سیدجعفر مرتضی العاملی 3⃣شماره سوم https://eitaa.com/alfigh_alosul
❇️عقد الذمة 🔹علامه حلی در قواعد الأحکام ذیل بحث از شرایط «عقدالذمة» میگوید، شایسته است که امام در این عقد به اهل ذمه اینگونه شرط کند که، آنها باید در چهار چیز از مسلمین متمایز باشند: «و ينبغي للإمام ان يشرط في العقد التميز عن المسلمين بأمور أربعة: في اللباس و الشعر و الركوب و الكنى.» 📚قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج‌1، ص: 482‌ https://eitaa.com/alfigh_alosul
🔹عکس فوق، مربوط به تابلویی است نصب شده در پایگاه مقاومت بسیج شهید مدنی. در میانه عکس، تصویر شهید آیت الله مدنی است و بر گرداگرد ایشان تصاویر شهدای این پایگاه مقاومت. به دستور فرمانده پایگاه، جای دو تصویر خالی گذاشته شده بود تا سرنوشت یاران خمینی پیش چشم بسیجیان پایگاه باشد تا خود را به دنیای دنی و پست ارزان نفروشند و بدانند که خریدارشان خداست. 🔹فرمانده این پایگاه در سالیان متمادی و در دوران اوج فعالیتها و شکوفایی آن، حاج صالح رحمتی بود و است؛ برادر بزرگتر شهید دکتر مالک رحمتی، استاندار فقید آذربایجان شرقی. شهید مالک رحمتی دوران نوجوانی خود را در این پایگاه گذرانید و تبدیل به عنصری فکری- فرهنگی شد به گونه ای که مشارٌبالبنان بوده و مایه فخر و افتخار. وقتی به دانشگاه امام صادق (سلام الله علیه) راه یافت، از همان ابتدای ورود، مرحوم آیت الله مهدوی کنی او را گزینش کرده و روی او حساب ویژه ای باز کرد. بعد از اتمام تحصیل، در سنگرهای مختلفی حضور داشت و تمام تلاشش، سربازی برای نظام مقدس اسلامی بود. به خاطر سلوک بسیجی و متعهدانه و مخلصانه ای که داشت، هماره به رفاقت و دوستی با او افتخار میکردم. و امروز، که عنوان مقدس «شهید» را نصیب خود ساخت، امیدوارم دعاگوی ما باشد و شفیع و دستگیر ما. رحمه الله و حشره مع اولیائه الصالحین. https://eitaa.com/alfigh_alosul
الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ https://eitaa.com/alfigh_alosul
❇️تفسیر صوم وصال 🔹و اختلف في تفسير صوم الوصال، فقال الشيخان: هو أن يجعل عشاءه سحوره، و قال ابن إدريس: هو أن يصوم يومين من غير أن يفطر بينهما ليلا، و قال: و فسّره شيخنا أبو جعفر الطوسي في‌ نهايته بغير هذا فقال: و هو أن يجعل عشاءه سحوره، قال: و الأوّل هو الأظهر و الأصحّ، و اليه ذهب في اقتصاده. 📚مجموعة فتاوى ابن بابويه، ص: 77‌ https://eitaa.com/alfigh_alosul
❇️تأملی پیرامون دیدگاه فقهی آیت الله خامنه ای اشاره بیانات متعددی از آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی - هم در دوران ریاست جمهوری و هم در دوران رهبری- وجود دارد، که میتواند نگرش ایشان را ذیل یکی از دو نظریه «انتصاب» یا «انتخاب» تبیین نماید. البته، پرواضح است که، هیچ ضرورتی ندارد که، هر دیدگاه فقهی الزاماً در یکی از این دو نظریه جانمایی شود، لیکن به دلیل غلبه این ادبیات در حوزه فقه سیاسی، دیدگاه فقهی آیت الله خامنه ای نیز در نسبت با این دو نظریه سنجیده میشود. از این رو، در این یادداشت مختصر، با عطف توجه به پیام اخیر ایشان به مناسبت آغاز به کار ششمین مجلس خبرگان رهبری، دقتی ویژه در بخشی از عبارات ایشان صورت میگیرد تا موقعیت و وضعیت آن نسبت به دو نظریه مذکور روشن گردد. 1️⃣فارق لبّی نظریه «انتصاب» و «انتخاب» پیش از طرح بحث از فارق جوهری میان این دو نظریه، این تذکر باید داده شود که، بحث پیش روی در فضای «فقه سیاسی» بسته میشود و از ادبیات فقهی استفاده میکند که متفاوت از ادبیات دانش سیاسی خواهد بود. بر اساس این ادبیات، وجه مفارق میان دو نظریه را باید ذیل «مشروعیتِ فقهی» جستجو نمود. نظریه «انتصاب» بر آن است که، هرگونه مشروعیتِ فقهی اتصاف «فقیه جامع الشرائط» به عنوان «حاکم» متوقف بر «جعل» از ناحیه شارع مقدس است. یعنی، کسی که حائز شرایط میشود و به عنوان «فقیه جامع الشرائط» معنون میگردد، نیاز به جعل و اذن از ناحیه امام معصوم (سلام الله علیه) دارد تا مأذون در اصل «ولایت و حاکمیت» گردد. و به لسان «حق و تکلیف»، تنها کسی که حق دارد «حق حاکمیت» را به فقیه اعطاء نماید، شارع مقدس است. این مرحله، مرحله اتصاف فقیه به عنوان «حاکم» است که موضوع حکم تکلیفی «وجوب اقامه حکومت اسلامی» میباشد. اما در مقابل، نظریه «انتخاب» دغدغه آن را دارد که، مشروعیت منصب و جایگاه حاکمیتی از طریق «رأی» مردم به دست آید و فقیه جامع الشرائط، اگر مُنتخَب مردم نباشد مشروعیت اتصاف به عنوان حاکم را ندارد، چه برسد به اینکه مشروعیت در «اعمال ولایت» پیدا کند. بنابراین، فارق لبی و جوهری میان این دو نظریه در این است که، چه کسی فقیه جامع الشرائط را متلبس به عنوان «حاکم» میگرداند؛ آیا شارع این حق را دارد یا مردم چنین حقی دارند؟ نظریه انتصاب میگوید؛ فقط شارع حق دارد که با جعل خود، فقیه را متلبس به این عنوان گرداند و نظریه انتخاب هم میگوید؛ فقط مردم حق دارند. 2️⃣تبیین دیدگاه آیت الله خامنه ای همانطور که گذشت، آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) بیانات متعددی دارد که میتواند مبیّن دیدگاه ایشان باشد. با این وجود، در پیام اخیری که به مناسبت آغاز به کار مجلس خبرگان صادر شد، صراحت و وضوح خاصی در عبارات این پیام وجود داشت: «مجلس خبرگان، مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ی این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ی مردم است. معیارها، اسلامی است و گزینش، مردمی؛ این روشن‌ترین نشانه و معرّف جمهوری اسلامی ایران است» براساس تبیینی که در خصوص دو نظریه انتصاب و انتخاب گفته شد، این پرسش مطرح میشود که عبارت «معیارها اسلامی است و گزینش مردمی»، این دیدگاه را ذیل کدام از این دو نظریه قرار میدهد؛ آیا انتخاب است چون از گزینش مردمی سخن رفته است یا اینکه انتصابی است؟ به نظر میرسد، با نظر به اینکه معیارهای گزینش رهبری از سوی شارع مقدس داده میشود و انتخاب مردم نیز محدود به آن گزینه هایی است که حائز شرایط رهبری باشند، در این صورت میتوان این دیدگاه را ذیل نظریه «انتصاب» جانمایی کرد. با این بیان، آن فقیهِ حاکم به لحاظ مشروعیت در منصب، از آنجا که حائز شرائط شرعی شده است پس مجعول از ناحیه شارع بوده و مشروعیت اصل ولایت را از شارع میگیرد، اما با این تفاوت که به «نصب عنوانی» منصوب گردیده است. اما تصدی منصب ولایت، متوقف بر انتخاب مردم است و این غیر از مشروعیت منصب است. در این دیدگاه، اساساً مشروعیت اینکه چه کسی عنواناً باید در این منصب قرار بگیرد با شارع مقدس است و اینکه چه کسی معنوناً متصدی منصب گردد با مردم است. به عبارتی، بیان معاییر حاکم حکومت اسلامی از سوی شارع مقدس، در حقیقت اعطاء مشروعیت از ناحیه اوست در خصوص کسی که معاییر مورد نظر او را دارد. و اگر، فردی آنها را نداشت، از سوی شارع مقدس اذن در حکومت داری ندارد. و این همان نظریه انتصاب است. ⁉️با این بیان، ممکن است این اشکال به ذهن برسد که، چه تفاوتی میان نظریه آیت الله خامنه ای و آیت الله منتظری در «دراسات فی ولایة الفقیه» وجود دارد، که در ادامه توضیح آن خواهد آمد. ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 3️⃣تفاوت میان دیدگاه آیت الله خامنه ای و صاحب دراسات دیدگاه صاحب دراسات ذیل نظریه «انتخاب» جانمایی میشود. زیرا، ایشان منتقد نظریه «انتصاب» بوده و ادله ای برای اثبات نظریه انتخاب بیان میکند. او در آغاز تبیین دیدگاه خود ابتدا شرائط شرعی حاکم اسلامی را تبیین نموده و به «فقیه جامع الشرائط» میرسد و سپس در مرحله بعدی، با بیان اینکه، نظریه «انتصاب» مبتلا به موانع ثبوتی است و ادله اثباتی آن هم مُکفی نیست به سمت نظریه «انتخاب» میرود. تفاوت اساسی دیدگاه ایشان با دیدگاه آیت الله خامنه ای در این است که، صاحب دراسات قائل به «منع ثبوتی» انتصاب فقیه از ناحیه امام معصوم (سلام الله علیه) است. و این منع ثبوتی مهمترین پشتوانه استدلالی او در نقد ادله اثباتی مانند (فجعلته علیکم حاکماً) میباشد. با نظر به همین منع ثبوتی، هرچند حاکم حکومت اسلامی را منحصر در «فقیه» میداند، لیکن هرگونه نصب فقیه به عنوان حاکم و اعطاء مشروعیت به او در منصب حکومت را مبتلا به مانع ثبوتی دانسته و به عبارتی دستان شارع را در جعل منصب بسته میداند. و چون راه های دیگر مانند «قهر و غلبه» نیز معقول و مشروع نیست، پس باید تصدی منصب ولایت از سوی فقیه در فرآیند «انتخاب» صورت بگیرد. اما با توجه به این نکته که، این انتخاب هم مشروعیت منصب را اعطاء میکند و هم تصدی منصب را. از این رو، تفاوت اساسی که با دیدگاه آیت الله خامنه ای پیدا میکند در این است که، آیت الله خامنه ای قائل به احراز شرائط شرعی در خصوص حاکم بوده که به معنای جعل منصب و اعطاء مشروعیت از ناحیه شارع است، اما صاحب دراسات تصریح میکند که، شارع ثبوتاً نمیتواند اعطاء مشروعیت کند و باید از طریق انتخاب یک فقیه از میان فقهاء جامع الشرائط، به او مشروعیت در حاکمیت بخشید. https://eitaa.com/alfigh_alosul
🔰گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایش‌های تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی (ره) برگزار می‌کند: ▪️نشست علمی با عنوان: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة» ▫️ ارائه دهنده: آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی ⏰ زمان: ۱۲ خردادماه ساعت ۱۳. 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره) https://eitaa.com/alfigh_alosul
امام خمینی ره و نظریه الاسلام هو الحکومه.mp3
31.67M
نشست علمی با عنوان: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة» ▫️ارائه دهنده: آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی ⏰ زمان:شنبه ۱۲ خردادماه ساعت ۱۳. 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره) https://eitaa.com/alfigh_alosul