🔰گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایشهای تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی (ره) برگزار میکند:
▪️نشست علمی با عنوان:
«امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة»
▫️ ارائه دهنده: آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
⏰ زمان: #شنبه ۱۲ خردادماه ساعت ۱۳.
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/alfigh_alosul
امام خمینی ره و نظریه الاسلام هو الحکومه.mp3
31.67M
نشست علمی با عنوان:
«امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة»
▫️ارائه دهنده: آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
⏰ زمان:شنبه ۱۲ خردادماه ساعت ۱۳.
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#کرسی_ترویجی
🔰گروه فقه سياسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی و موسسه دین و تمدن برگزار میکند:
🌀 #کرسی_ترویجی «نقد و ارزیابی فقهی نظریه سازش در عرصه روابط بین الملل»
🎙 با حضور:
#محمد_متقیان_تبریزی
#محمدرضا_باقرزاده
#وحید_قربانی
📋 زمان: شنبه 19 خرداد ساعت ۱۷:۳۰
🕌 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار
➖➖➖➖➖➖➖➖
#قم
#کرسی_ترویجی
#فقه_سیاسی
#فقه_روابطـبینالملل
#مرکز_فقهی_ائمه_اطهار
💠 گروه فقه سیاسی؛ مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
❇️استظهار جدید از روایات
🔹در برخی از روشهای استنباط، استظهار جدید از یک روایت که مسبوق به سابقه نزد قدما نبوده، نوعی قدح در دلالت محسوب میشود. تقریب این دیدگاه چنین است که، وقتی قدما با برخوداری از قرائن و قرب به عصر حضور، فهم مستحدث از روایت را نداشتند، معلوم میگردد که این استظهار جدید و فهم مستحدث درست نمیباشد و خطای در دلالت شناسی روایت است.
🔹با وجود اهمیت و منزلتی که قدما در استظهارات دارند، اما به نظر میرسد که، چنین بیانی بصواب نبوده و خالی از اشکال نیست؛ زیرا، هیچ مانع عقلائی وجود ندارد که، اگر استظهار جدید مستند به دلالت وضعیه یا قرینه یابی عرفی باشد، چنین ظهوری حجت نباشد. یعنی ملاک حجیت ظهور، امکان استناد ظهور به وضع یا قرینه است نه استناد به فهم قدمائی.
⁉️و اگر گفته میشود که، ظهور همان عصر نزول حجت است، این پرسش مطرح میگردد که؛ آیا در عصر نزول نیز فقط یک استظهار بود؟ اگر اختلاف در استظهار وجود داشت کدام یک حجت است؟ و اگر اختلاف نبود، چگونه میتوان مدعی شد که، کدام استظهار در ادوار بعدی موافق با استظهار عصر نزول است؟ با چه معیار و ملاکی؟ (مجال بحث در این خصوص فراوان است، اما به مقام دیگری واگذار میشود)
⬅️به نظر میرسد، بیان صحیح این باشد که، اگر استظهاری توانست به وضع و قرائن مستند گردد و ناشی از ذوق و تحمیل پیش فرضهای فلسفی و علمی و تجربی نباشد، و به یک معنا صدق عنوان «ظهور» بر آن ممکن باشد، هرچند استظهاری جدید بوده و مسبوق به سابقه نباشد، حجت است و معتبر.
https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#اعلام_برنامه |سلسله گردهمایی های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود "شهدای پرواز اردیبهشت"
◀️ گردهمایی در فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔰 با ارائه اساتید گرامی:
"محمدجعفرحسینیان،
سیــــــــدداود ساجـــدی،
مـــصطفـــی جـمــــــالی،
عـلـــــی محــمـــــــــــــدی،
سیــد پیـمان غنـــایــــی،
حسیــــن مـهدیــــــــزاده،
ابــراهیـم نیـــــک منش،
محـمد رضا کتـابــــــــــی،
محمـدمتـقیان تبـریزی،
حــمـیــــــــــــــد ابـــــــــدی،
احــــمــــــــــد زنـــــگنــــــه،
حــمــیـــــد ســاجـــدیـان،
اشکــــان شاه محمدی.
▪️زمان: #پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳|ساعت ۹ تا ۱۲
▪️مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید|فرهنگستان علوم اسلامی قم| طبقه دوم
🔻لینک حضور مجازی
🔗B2n.ir/melate_ebrahim
#ملت_ابراهیم
#شهید_جمهور
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
❇️خط هستی شناسی در نهج البلاغه
🔹یکی از مهمترین منابعی که، اندیشه و ذهن و ضمیر انسان را در شناخت «عالم خلقت» از شوائب تطهیر کرده و صاف و زلال میسازد، خطب توحیدی نهج البلاغه است. دل سپاری به مضامین این خطب توحیدی، و اندیشه ورزی ذیل کلام امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) سبب میشود، صورتهای ذهنیه انسان پالایش شده و عینک نگاه جدیدی بر روی دیدگان او بنشیند و با همان به عالم بنگرد.
ضمن اینکه، یکی از مهمترین اثرات مطالعه و تأمل در این مضامین، درک عظمت و جلالت و بزرگی مقام امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است، در آنجایی که انسان متحیر از این مضامین میشود و اظهار عجز در فهم و درک ژرفای آن معارف میکند.
«الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْعِبَادِ وَ سَاطِحِ الْمِهَادِ وَ مُسِيلِ الْوِهَادِ وَ مُخْصِبِ النِّجَادِ لَيْسَ لِأَوَّلِيَّتِهِ ابْتِدَاءٌ وَ لَا لِأَزَلِيَّتِهِ انْقِضَاءٌ هُوَ الْأَوَّلُ لَمْ يَزَلْ وَ الْبَاقِي بِلَا أَجَلٍ خَرَّتْ لَهُ الْجِبَاهُ وَ وَحَّدَتْهُ الشِّفَاهُ حَدَّ الْأَشْيَاءَ عِنْدَ خَلْقِهِ لَهَا إِبَانَةً لَهُ مِنْ شَبَهِهَا لَا تُقَدِّرُهُ الْأَوْهَامُ بِالْحُدُودِ وَ الْحَرَكَاتِ وَ لَا بِالْجَوَارِحِ وَ الْأَدَوَاتِ ....»
https://eitaa.com/alfigh_alosul
#فقه_انتخابات
⁉️پرسش اول: چگونه در «تعیین اصلح در انتخابات» به نتیجه برسیم؟
🔹اشاره
برای تعیین اصلح، دشواریهایی وجود دارد که سبب میشود این مسیر با پیچیدگیهایی عجین گردد که در برخی اوقات، دستیابی به نتیجه را برای افراد سخت و سنگین میسازد. اما به حسب وظیفه باید قدمهایی برداشت و سعی بلیغ خود را در وصول به نتیجه به کار گرفت. برهمین اساس، مراحلی برای تعیین اصلح بیان میشود:
1⃣مرحله اول: موضوع شناسی
این مرحله، شامل دو مرحله «مفهوم شناسی اصلح» و «تطبیق مصداقی» است که، در حقیقت رفع «شبهه مفهومیه» و «شبهه مصداقیه» میباشد. پس، در قدم اول باید ویژگیها و مؤلفه های دخیل در عنوان «اصلح» مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. معلوم است که در این مرحله باید به منابع دینی، بیانات بزرگان دین بالاخص امام راحل و مقام معظم رهبری مراجعه نمود.
2⃣مرحله دوم: ضریبدهی به ویژگیها
یکی از مشکلات و به عبارتی نواقص مفهوم شناسی «اصلح»، فقدان «ضریب» و «شاخصه» است. از آنجا که چندین ویژگی در تعریف «اصلح» ارائه میشود، باید تفاوت ویژگیها را با ارائه ضریب و سهم تأثیر هرکدام از آنها در صدق عنوان اصلح، مشخص نمود. ضمن آنکه، باید با ارائه «شاخصه» مفاهیم کلی را به عینیت نزدیکتر ساخت تا داوری درست و صحیحی در خصوص تطبیق عناوین بر مصادیق صورت بگیرد.
3⃣مرحله سوم: تقیید مفهوم کلی به شرایط زمانی
در این مرحله، باید تلاش نمود آن مفهوم کلی از «اصلح» که در حقیقت تفسیری از این عنوان در وضعیت مطلوب است، تنزل داده شده و در نسبت با شرایط زمانی قرار بگیرد. چرا که، ممکن است که با ملاحظه شرایط زمانی، نسبت ضریبها تغییر پیدا کرده و برخی ویژگیهای اصلح اولویت پیدا کرده و به صورت موقت از ضریب بالایی برخوردار شود. برای اینکه این مرحله به خوبی انجام بگیرد، باید «صحنه شناسی» خوب و کاملی در اختیار داشته باشیم. (پیرامون این نکته به تفصیل بحث خواهم کرد.)
4⃣مرحله چهارم: تطبیق بر مصداق با ارائه شاخصه
ممکن است که، در تطبیق ویژگیهای اصلح بر مصادیق موانعی به وجود آید. ابتدائاً با ارائه «شاخصه» تلاش میکنیم که، تمثل و تجسدی از مفاهیم کلی در اختیار بگذاریم. سپس با جمع آوری اطلاعات از طرق معتبر، عمل «تطبیق» را انجام میدهیم.
ممکن است که در این مرحله، میان گزارشات و اطلاعات تعارض هایی پیش آید که البته طبیعی است و باید برای آن راه حلی را جست. در مجال دیگری به این مسئله خواهیم پرداخت.
https://eitaa.com/alfigh_alosul
❇️اخلاق را نبازیم
🔹متأسفانه در چند روز اخیر شاهد رفتارها و موضع گیریهایی از سوی هواداران کاندیداهای جبهه انقلاب اسلامی هستیم که واقعاً بهت انگیز و غیرقابل درک است.
🔹اساس گفتمان برخی در این ایام، بر محور «نفی مطلقِ» دیگری پا گرفته و تمام اهتمام و جد و جهد ایشان بر «انکار» کاندیدای دیگر است که، اتفاقاً در درون جبهه انقلاب تعریف میشود.
🔹مع الأسف، در این میان برخی آنچنان برحسب «انجام تکلیف» در تضاد با اخوان مؤمنین میتازند که، گویا با اعداء دین در حال نبردند. بنا نیست برای این صحنه های موقت، اخلاق اسلامی را باخته و معاذالله مبتلا به محرماتی چون غیبت، تهمت و بهتان، تمسخر برادران دینی شویم. ارتکاب این معاصی، هیچ ارزش و نورانیتی در این فعالیتهای انتخاباتی باقی نگذاشته و قلب مبارک امام عصر (ارواحنافداه) را محزون میسازد.
🔹بیایید در این ایام با «نهی از منکر»، به مقابله با بی اخلاقیها و بیتقواییها برخیزیم و دامن انقلاب اسلامی را از این آلودگیها تطهیر نماییم.
https://eitaa.com/alfigh_alosul
باغیان بر حکومت اسلامی، بدون آنکه توبه کرده باشند، به صحنه انتخابات بازگشتند.
و نیروهای انقلابی در حال تخلیه انرژی خود در محکومیت یکدیگر.
«فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ»
https://eitaa.com/alfigh_alosul
فقه-الصوم-جلسه-087 (2).mp3
21.59M
🎙جلسه پایانی فقه الصوم_ ۱۴۰۳
🔹استاد: آیتالله صادق لاریجانی (دام عزه)
🔹موضوع:
1. توصیه به مجاهدت علمی
2. ضرورت انجام «روش تعمیقی» در علم اصول
3. توصیه اخلاقی
پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید.
https://eitaa.com/alfigh_alosul
❇️ضرورت روش تعمیقی در علم اصول
استاد آیت الله شیخ صادق لاریجانی (دام عزه)
🔹نکتۀ دیگر اهمیت شناخت روش کار است. روش ما روش تعمیقی است لذا مباحث طولانی میشود و شاید عدهای خسته میشوند اما خواهشم از دوستان این است که به این سبک فکر کنید تکرار مکررات فایده ای ندارد. تدریس اصول مختصر به نحوی که هر شش سال یک دوره تمام شود این چه اثری دارد؟ ما هر چه در این مباحث تعمیق کنیم جا دارد. استادهایی دیدهام که خیلی از بحثها را مجمل میگذارند و عبور میکنند. این کار چه فایده دارد؟
🔹آن روشی که بزرگان ما مثل مرحوم شیخ انصاری، مرحوم میرزای قمی مرحوم وحید بهبهانی حتی مرحوم آخوند داشتند همین روش بود. بعضی خیال میکنند در کفایه بحثها طرح نشده است. کفایه بنایش بر تلخیص بوده است و این گونه ای از تنوع است. من که میگویم تعمیق و تفصیل نمیگویم که تلخیص نباشد. تلخیصات هم باشد. بعضی از بزرگانی که علم اصول را به توسعه بحث کردند تلخیصات هم داشتند مثلاً مرحوم صاحب ضوابط کتاب مبسوطی دارد و معروف است که تقریرات درس مرحوم شریف العلما مازندرانی است که اهل آمل مازندران است. ولی ایشان یک کتاب به نام نتایج الافکار دارد که تلخیص همین ضوابط الاصول است که در برخی از نسخههای سنگی در حاشیه ضوابط الاصول، نتایج الافکار چاپ شده است البته چاپ مستقل هم دارد گاهی اوقات علمای بزرگ نیز تشخیص میدادند باید یک تلخیص هم داشته باشند. مرحوم محقق عراقی میخواسته مقالات الاصول را بر وزان کفایه بنویسد منتهی فرمایشات جدیدتری هم بیاورد. مسلماً قلم مرحوم عراقی مثل صاحب کفایه نیست ولی بحث های نوین را در همان میزان تقریباً تلخیص شده آورده است. اینکه ما یک اصول ملخص هم بیاوریم یک حرف است، اینکه وظیفۀ ما به لحاظ روشی چه باشد حرف دیگری است.
🔹معتقدم راهی جز توسعه و تعمیق نداریم همان روشی که علمای بزرگ شیعه به کار بستند. به لحاظ عقلی سبکی که میشود تأییدش کرد همین است. لذا توصیهام به دوستان این است که خسته نشوید و کمرها را برای کار اجتهادی و زحمات آن ببندید. گاهی اشخاصی مقدمهای طی نکرده است یکهو آیت الله و مجتهد میشود، شاید فایدۀ تبلیغاتیش را ببرد ولی این به لحاظ ثبوتی آن چیزی نیست که جامعۀ علمی شیعه به آن نیاز دارد. با ادعا و دعوا که نمیشود حوائج را برطرف کرد. بنده معتقدم حتی در معارف دینی هم ما نیازمند یک اصول منضبط خوب هستیم.
📚جلسه پایانی فقه الصوم_ ۱۴۰۳
https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از چندرسانهای | foeq_ir
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید...
🖥 ارائه حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی در ششمین نشست از سلسله گردهماییهای اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود "شهدای پرواز اردیبهشت" با عنوان "دولتمردی در فقه سیاسی"
🗓 پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
🔗 مشاهده در آپارات (کیفیت بالا)
🔗 دیگر ارائه ها
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات