eitaa logo
الهادی حوزویان
2.4هزار دنبال‌کننده
10 عکس
10 ویدیو
0 فایل
این کانال زیرمجموعه کانال الهادی ( @nasery_ir) می‌باشد و به بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در زمینه حوزه، روحانیت و طلبگی اختصاص دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
66.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آداب و شرایط 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۶ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 پدربزرگ ما، به علوم حوزوی خیلی عشق و علاقه داشته است و با حاج‌آقا رحیم ارباب مشورت می‌کند و ایشان می‌گویند: «به نجف بروید. آنجا هم آقا سید جمال الدین گلپایگانی هستند، هم آقا سید محمود شاهرودی و هم آقا سید عبدالهادی شیرازی. به آنجا بروید و استفاده کنید.» 🔸 ایشان وقتی به نجف می‌آید، در نهایت فقر بوده و واقعاً وضع مادی‌شان خوب نبوده است. 🔹 در این سفرهای اخیر که با ابوی گرامی به نجف رفتیم، خانه‌شان را به من نشان دادند که در کوچه‌ای تنگ و تاریک، خانه‌ای حدود چهل متری و کوچک بود. 🔸 ایشان سه فرزند داشته است و خودش صبح برای درس، به مدرسه می‌رفته و شب می‌آمده و مستمر درس می‌خوانده است. 🔹 برخی افراد برای من نقل می‌کردند که همسر ایشان، یعنی مادربزرگ ما، در این خانه‌ی چهل متری دکه‌ای برای خود درست کرده بوده و کرباس می‌بافته است؛ یعنی نخ می‌گرفته و می‌بافته است و حداقلی برای کمک به زندگی و معیشت بچه‌ها، تهیه می‌کرده است. 🔸 همسایه ایشان که نسبتی هم با ما داشت، می‌گفت که این زن، چراغ نفتی کوچکی داشته که آن را خاموش می‌کرده و آنقدر بافته بوده که برایش ملکه بوده است؛ زیرا هزینه‌ی نفت را هم نداشته‌اند. 🔹 یک مرد، می‌ایستد و همّتی می‌گذارد و اتفاقاً در نجف، از جهاتی ممتاز می‌شود؛ یکی اینکه مورد اعتماد آقایان و مراجعی مثل آقا سید محمود شاهرودی می‌شود و اصفهانی‌ها اگر کاری داشتند، آقای شاهرودی می‌گفتند که اگر حاج شیخ محمدباقر تأیید کند، قبول می‌کنم. 🔸 آقا سید جمال گلپایگانی و آقا سید عبدالهادی شیرازی و دیگران نیز همین‌طور بودند. این اواخر، بعد از چهل سال پدربزرگ ما می‌گفت که من هرچه اعمال عبادی انجام داده‌ام و خیر و برکت که بوده است، نیمی از آن را به مادربزرگتان هدیه کردم؛ زیرا با من همراهی کرد، همکاری کرد، صبوری کرد تا توانستم این چند کلمه درس را بخوانم. ایشان در جوانی فوت کرده بود. کد ۲۰۷۷۷ ‌▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
‌ ‌ 💠 شکرگزاری و تحمل سختی‌ها در مسیر 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 لُبّ کار فرهنگی در این حوزه‌ها دارد صورت می‌گیرد و این دوستانی که مشغول هستند، سفره‌ی لطف الهی برایشان گسترده شده است که خیلی نیاز به شکر دارد. 🔸 خیلی شکر می‌خواهد که خدای متعال این نعمت را از ما نگیرد؛ سرزمین قم، مهمان حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها و سر سفره‌ی امام زمان علیه السلام. 🔹 بالاخره سختی‌هایی هم ممکن است داشته باشد و طبیعتاً دارد؛ ولی با تحمل و صبوری و آن باور، می‌توان مشکلات را رد کرد. کسانی که به این باور نمی‌رسند، وسط راه برمی‌گردند و زندگی خود را خراب می‌کنند. 🔸 همه‌ی خانم‌ها و آقایانِ ما، به یک باور، اعتماد و تکیه به خدا نیاز دارند. همه‌ی ما، همیشه به این نیاز داریم. قرآن می‌فرماید: «الله لا اله الا هو و علی الله فلیتوکل المؤمنون» (خدا[ست كه‌] جز او معبودى نيست، و مؤمنان بايد تنها بر خدا اعتماد كنند/ تغابن۱۸). 🔹 باید از این فصل عبورکرد؛ ولی این قضیه هم نیاز به مدیریت و دریافت صحیح دارد. این، صبری است که همراه با مدیریت نصیب انسان می‌شود. ‌▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌
💠 تربیت نفوس، رسالت مجموعه‌های فرهنگی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 یکی از حکمت‌های سرپا شدن و برپایی مجموعه‌های فرهنگی حوزوی، این است که نیازهای فرهنگی و مسیر رشد و ارتقا را پیدا کند و برای آن، نیرو تربیت کند. 🔹 نه فقط این مجموعه، بلکه در طول تاریخ، این حوزه‌های علمیه بوده‌اند که لُبّ کارهای فرهنگی را می‌گرفته‌اند و خدمات ارائه می‌کرده‌اند. 🔸 این را عرض کردم برای اینکه خانواده‌ها و همسران دوستان طلبه، اگر رنج و مشقّتی را تحمل می‌کنند، بدانند که کاری بهتر از این وجود ندارد؛ یعنی [فعالیت در زمینه] ابعاد تخصصیِ علمی-فرهنگی برای خدمات‌رسانی و رشد فرهنگی جامعه. 🔹 این نفوس، خود را وقف امام زمان علیه السلام و دین می‌کنند و این، بالاترین نقطه و قله‌ی فرهنگی و تربیتی است؛ هم برای خودشان و هم برای جامعه‌شان. همسران هم در این حرکت شریک هستند. کد ۲۰۷۷۷ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
1402.9.23 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
9.72M
🎧 تربیت اخلاقی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۳ 📍در جمع مربیان اخلاق معاونت تهذیب حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
86.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تربیت اخلاقی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۳ 📍در جمع مربیان اخلاق معاونت تهذیب حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 لزوم تشکیل جلسات تمرین 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 خیلی از اوقات، آثار ضعف در بیان مطلب در دوستان احساس می‌شود و این حیف است. ما که اینقدر عمرمان را در حوزه صرف کرده‌ایم، اگر نتوانیم چند کلمه حرف بزنیم، انصاف نیست. 🔹 اگر این قدرت بیان را نداشته باشیم، غیر از ، خیلی جاهای دیگر هم عقب می‌افتیم. 🔸این حس [قدرت و تسلط در بیان و خطابه] باید در دوستان احیا شود و در جلسه‌ای، یک ربع الی بیست دقیقه ورود و خروج [در بیان مطلب] داشته باشند و شخص بزرگ‌تری هم حضور داشته باشد و دوستان، راحت حرفشان را بزنند. کد ۲۰۷۶۰ ‌▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 استشفای اجنه به مرحوم 🔻 مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری -خدا رحمتشان کند- وقتی به ایران آمده بود، خیلی به شخصیّت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی کشمیری، مُعجب بود؛ کما اینکه آیت‌الله‌العظمی سیستانی هم الآن همین‌طور هستند و دیدم که در نجف، مدرسه‌ای به نام ایشان ساخته‌اند. 🔸 آن زمان، مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری نقل می‌کرد که شخصی از تجّار نجف، خدمت میرزای بزرگ شیرازی، یعنی‌ میرزای دوّم رفت و عرض کرد که من می‌خواهم سید مرتضی کشمیری را به زیارت دوره ببرم. مرسوم بوده است که وقتی می‌خواستند آقایان را به زیارت ببرند، از آقا و مرجعِ وقت، اذن می‌گرفتند. 🔹 جناب میرزا فرموده بود که این قوم و قبیله، با دیگران فرق می‌کنند و حسّاس هستند. اگر می‌توانی به خدمتش قیام کنی، او را ببر و الا نزدیک نشو. تاجر گفته بود که پای کار می‌ایستم و می‌خواهم ایشان را به زیارت دوره ببرم. ایشان هم اجازه داده بود. از میرزای بزرگ، اجازه گرفته بود و ایشان را برده بود. 🔸 پس از یکی-دو روز که رفته بودند، روزی عصر وارد یک مضیف می‌شوند. تاجر می‌بیند که عمامه‌ی سید مرتضی کشمیری، غبار آلود شده است و می‌گوید که آب بیاورند و عمامه‌ی سید را می‌شوید و روی همان پشت بام، روی بند، پهن می‌کند. 🔹 در عراق، لک‌لک هست و همین‌طور که عصر روی پشت‌بام نشسته بودند، می‌بینند که لک‌لکی آمد و وسطِ عمامه را گرفت و برد. این تاجر، خیلی متأثّر می‌شود به خاطر سفارشی که میرزا کرده بودند، می‌ترسد. 🔸 به سید مرتضی کشمیری می‌گوید که آقا! ناراحت نشوید و به اوّلین شهری که برسیم، من خودم یک عمامه‌ی خوب برایتان می‌گیرم. مرحوم سید مرتضی کشمیری می‌فرمایند که این‌ها، مؤمنینِ جن بودند و بیماری داشتند. عمامه را برای استشفا بردند و برمی‌گردانند. همان‌طور که نشسته بودند، همان لک‌لک آمد و عمامه را آورد... 🔹 ببینید چه نگاهی به عمامه می‌کرده‌اند! آن محتوا، چه شخصیّتی به آنان می‌داده است! اصلاً‌ نگاهشان چطور بوده است؟ کد ۲۳۹۳۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 ما آمده‌ایم که خودمان را وقف دین خدا بکنیم و این می‌طلبد که ما افرادی پاک و با اراده باشیم که از تمام انواع گناه دوری می‌کنند. 🔸 کتاب گناهان کبیره‌ی مرحوم آیت‌الله دستغیب را مرور کنید و ببینید که خطوط قرمز کجا است. از آن خطوط قرمز پرهیز داشته باشید و اجازه ندهید که شیطان شما را در چاله‌های آلوده‌ای بیندازد که بعضی از آن‌ها انسان را از طلبگی بیرون می‌کند. 🔹 ما در این چند سال با طلبه‌هایی که توفیق طلبگی از آن‌ها رفته و الآن خودشان هم نگران هستند، مواجه بوده‌ایم؛ نه کارشان درست می‌شود و نه دیگر توفیق درس خواندن دارند. 🔸 این زمانی که برای شما تعریف شده و این فصلی که الآن در اینجا هستید، خیلی عزیز و مغتنم است. این زمان، سرنوشت شما را مشخص و تبیین می‌کند. ما لحظه به لحظه با صاحب این دین، یعنی با خدا و حضرت بقیت الله کار داریم. پس مراقب باشید که از معنویتِ طلبگی فاصله نگیرید. کد ۴۳۷۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 مراقبت نسبت به ابعاد بیان برای بهره‌وری تبلیغی بیشتر 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 گاهی کسی خوب بیان می‌کند؛ ولی از حدود خارج می‌شود و صحبت را طولانی می‌کند. 🔹 در تهران، مجلسی با حضور حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب) برگزار شده بود و خطیب، طبق رسم خطبای سابق، در شروع منبرش حدود ده دقیقه حمد و ثنایی طولانی [به زبان عربی] گفته بود. 🔸 خُطبای قدیم، افتخار می‌کردند که حمد و ثنایی طولانی داشته باشند و از وقتی منبر را شروع می‌کنند تا شروع خود مطلب، ده دقیقه طول بکشد. 🔹 آن خطیب در محضر حضرت آقا، همین سبک را اجرا کرده بود و وقتی پایین آمده بود، آقا فرموده بودند که چند هزار نفر در جلسه حاضر هستند؟ گفته بود که حدود پنج هزار نفر. آقا گفته‌ بودند که شما با پنج‌هزار نفر مخاطب، چرا ده دقیقه ابتدای منبرتان به‌گونه‌ای طی شد که عموماً بهره‌ای از آن نمی‌برند؟! 🔸 مقدمه باید کوتاه، مختصر و مفید باشد. اگر هوشیار باشی، همان مقدمه را هم باید بدانی که چگونه، چه کلمات و چه آیاتی را انتخاب کنی تا از زمان بیشتر استفاده کنی. وقتی که مخاطبین، این افراد [فارسی زبان] هستند، چرا ده دقیقه چه باصوت و چه بی‌صوت [به زبان عربی] فضا و وقت پنج هزار نفر حاضر در مجلس ضایع شود؟ 🔹 این‌ها، هوشیاری‌هایی است که از زیرمجموعه‌های مدیریت نفسانی خطیب در القای مطلب در حین تبلیغ حساب می‌شود. کد ۲۰۷۶۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 ما در اوایل طلبگیِ خود، غالباً همت‌ها و آرزوهای بلند در خودشناسی و خداشناسی و انسان شناسی عملی داشته‌ایم؛ 🔸 منتها وقتی وارد عالم طلبگی می‌شویم از یک زاویه اشتغالات ما را احاطه می‌کنند و نرسیدن به آن مقصد یک روحیه متأمّلی در ما قرار می‌دهد و از سویی دیگر هم انتظار و آرزوهای طولانی ما را دچار مشکل می‌کند و می‌گوییم که بله من، آرام آرام منتظر یک فرصت هستم، حالا نشد فردا، امسال نشد سال آینده. 🔹 وقتی ما این سِیر را در پیش می‌گیریم و زمانی از آن می‌گذرد، همین عقب انداختن برای ما ملکه می‌شود، دیگر ما افرادی هستیم که در پرونده برزخی ما می‌نویسند: شخصی است که همیشه می‌خواهد انسان خوبی بشود. 🔸 این خیلی بیچارگی است و خیلی فرق دارد با شخصی که حرکتی را شروع بکند. این شخص همیشه درصدد است یک فرصتی پیدا بشود. فرصتِ آن همین حالا است، فرصتِ آن همین امشب است، فرصتِ آن اول ماه رجب است، منتها اراده و تصمیم می‌خواهد. 🔹 ما فعلاً وظیفه خود را بفهمیم و بدانیم که با نزدیک شدن ماه رجب دریچه‌ای از رحمت خدا به روی ما باز می‌شود و حداقل فعلاً حس خسران داشته باشیم. کد ۱۹۴۱ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 توجه به اقتضائات مخاطبین تبلیغ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 شما با مخاطبین مختلفی سر و کار خواهید داشت؛ مثلاً میناب کجا و بویراحمد و شهرکرد کجا؟ این‌ها دو فرهنگ و دو سبک هستند و وقتی وارد شدی و هر دو را دیدی، ناخودآگاه با مخاطب آشنا می‌شوی که با هرکدام، چگونه برخورد کنی. 🔹 این‌ها سبک و زبانی دارند و آن‌ها سبک و زبانی دیگر دارند؛ ولی شما در حال مدیریت هستی که چگونه و با چه ادبیاتی، آن مفهوم ناب تبلیغی و سوق دادن به سمت حضرت صدیقه‌ی طاهره‌ سلام الله علیها را در هر منطقه‌ی تبلیغی بگویی. 🔸 این کار، شما را ممتاز می‌کند و به شما قوت می‌دهد. کد ۲۰۷۸۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 وقتی صید کردی، باید قدرت بیانش را داشته باشی. اگر حرف خوبی داشته باشی، ولی نتوانی بیان کنی، مثل فعل لازم خواهی بود [به این معنا که خودت تغییر می‌کنی اما توان تأثیرگذاری نخواهی داشت]. 🔹 باید بتوانی مطالب صید شده را به جامعه سرایت بدهی و القا کنی. من می‌بینم که خیلی از دوستان، با اینکه افراد باذکاوتی هستند، ولی قدرت این انتقال در آنان وجود ندارد و یا اینکه کامل و تمام نیست. 🔸 این کار، ابزار خودش را لازم دارد و نوعی مدیریت است که استحکام بنیه‌ی شخصیتی انسان، پذیرش جامعه و اعتماد جامعه به انسان را به دنبال خواهد داشت. کد ۲۰۷۶۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
🔸 عزیزان من! رفقای عزیز! آنچه که دارید هنیئاً لکم؛ ولی جا و فضا برای رشد و ارتقای نفسانی در مدیریت بیان مطالب و رسیدن از مرتبه‌ی لغت به حد بیان، وجود دارد که همه‌ی داشته‌ی انسانی و قله و اوج رشد آدمی است و قرآن می‌فرماید: «علّمه البیان» ( به او بیان آموخت؛ / الرحمن ۴). 🔹 در زیرمجموعه‌ی این بیان، نوعی مدیریت، ذکاوت و هوشیاری در صید مطلبی است که می‌خواهید ارائه کنید و باید مطلب نابی باشد. قدما این حس را در بشر می‌شناخته‌اند؛ 🔸 مثلاً صید مطالب در مقام نظم و شعر که بی‌ارتباط با تبلیغ هم نیست، لطافت‌های خاص به خود را دارد و اوزان تعریف‌شده در آن، اثر زیادی بر مخاطب می‌گذارد که فعلاً نمی‌خواهیم وارد آن فضا شویم. 🔹 معنای صید کردن این است که شاعر با ابزار ذکاوت فکری، مطلبی به نظرش می‌آید که گاهی مسبوق به سابقه است و گاهی اینگونه نیست. اگر این مطلب را در شعر دیگری دیده باشد و شعری به همان مضمون بگوید، نوعی تکرار است؛ ولی گاهی مسبوق به سابقه نیست و نو است و چنین اشعاری، در طول مدت ماندگار می‌شود. 🔸 صید مطلب و مفهومی ناب، معنوی، آسمانی، قرآنی، روایی، اخلاقی، دینی و حتی فقهی، در کیفیت ارائه تأثیر دارد. گاهی کیفیت قرائتی نو، جالب و قابل پذیرش است و گاهی مطلبی، با تناسبی که در روزگار ما وجود دارد ترکیب شده است که نو است و مخاطب زیادی پیدا می‌کند. شما هستید که این صید را مدیریت می‌کنید. کد ۲۰۷۶۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 اهمیت فصاحت و بلاغت در امر تبلیغ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 توان مدیریتی انسان برای مخاطب‌شناسی و عرضه‌ی مطلب از ناحیه‌ی متکلم و خطیب به مخاطبان، جهت هوشمندانه‌ و فوق‌‌العاده‌ای است؛ و الا خیلی‌ها می‌توانند حرف بزنند و مراد، صرف حرف زدن نیست. 🔹 شدّت تناسب در انتخاب، بخشی از آن مربوط به بلاغت فضا است و بخشی از آن مربوط به فصاحت است؛ چیزی که مربوط به متکلم و نحوه‌ی ادا، بیان و فیزیک گفتار است، مربوط به فصاحت است و آنچه که مربوط به جلسه، شناخت مخاطب و کیفیت ادای مطالب است، جهت بلاغت است. 🔸 هر کدام از این دو، جایگاه خودش را دارد و نتیجه‌ای را به مبلّغ می‌دهد. کد ۲۰۷۸۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 تربیت خطیب توسط مرحوم فلسفی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 خدا مرحوم فلسفی را رحمت کند که در زمان خودش، [با] کیفیت ورودش به مطالب، استنتاجِ بجا و اصطلاحات متناسب با فضا، موقعیت و مخاطبین، همه را تحت تأثیر قرار می‌داد؛ لذا در آن زمان، فلسفی بود و فلسفی. 🔹 بنده کسانی را دیده بودم که در مسئله‌ی تبلیغ و منبر، عجیب دانا و فهیم بودند و وقتی دلیل آن را می‌پرسیدم، می‌گفتند که ما با مرحوم فلسفی جلساتی خصوصی داشتیم و حدود بیست دقیقه، محضر ایشان منبر می‌رفتیم. ایشان پس از منبر، مشکلات ما را در ورود و خروج و نتیجه‌گیری، بیان می‌کردند. 🔸 حتی گاهی مرحوم فلسفی، عرصه را برایشان تنگ می‌کرده و جهت‌های خاصی می‌داده است؛ مثلاً یک دقیقه فرصت داری درباره‌ی آب صحبت کنی و باید آیه، روایت و مطلب علمی داشته باشی و مصیبت هم بخوانی! این‌طور آنان را در تنگنا قرار می‌داده است و می‌رفتند و این کار را انجام می‌دادند. 🔹 از آن روش، بهترین منبر‌ها در می‌آمده است و انسان وقتی فکر می‌کند، می‌بیند که چقدر کامل و جالب بوده است. کد ۲۰۷۶۰ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادامه مسیر بعثت، رسالت حوزه های علمیه 🔻 در قله و اوج همه‌ی کارهای فرهنگی، بعثت است و حوزه‌های علمیه، به برکت آقا بقیة الله روحی له الفداء واسطه‌ی بین انتقال مطالب آسمانی، به جامعه بوده‌اند. 🔸 این جایگاه، همیشه لازم است و باید باشد؛ زیرا ادامه‌ی بعثت انبیا است؛ ولی نکته‌ی مهم، یک جمله است: عزیز من! خودت را برسان! ارتقا بده و بزرگ‌تر شو! هم از جهت علمی، هم از جهت عملی، هم از جهت هویّتی، هم از جهت تبلیغ و ابلاغ، هم از جهت شناخت مبانی، هم از جهت شناخت جامعه‌ی خودت، هم از جهت شناخت آسیب‌ها و هم از جهت شناخت راه‌کارهای درمان. 🔹 [این وظایف] با این قوم و قبیله بوده است و ما مفتخریم که سر سفره‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نشسته‌ایم که مثل سفره‌ی عیسی بن مریم، از آسمان آمده است و همه‌ی نعمت‌های الهی در آن هست. 🔸 اگر کوتاهی بوده، در نوع مدیریت ما بوده است برای کیفیت بهره‌وری و رشد، تا انتقال به لایه‌های فردی، خانوادگی، منطقه‌ای و جامعه. این سفره، سفره‌ی الهی است و کسی نمی‌تواند آن را جمع کند. 🔹 بهترین کار، بودن در متن این قضیه یا حواشی آن است. در حواشی آن هم باشی، بهتر از جاهای دیگر است. بزرگان ما این را می‌دانستند که عمری، [پای آن] می‌ایستادند. ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 لزوم تعمیق باورها نسبت به مسیر 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 چرا باید ورودی حوزه‌ی ما، رو به کاستی برود؟ این، کار فرهنگی است و باید جوانان را توجیه کرد. اگر طلبه‌ای در پایه‌ی یک یا دو است، دوست دارد فضای جدید را تجربه کند و به آرامش و باور برسد. 🔹 صدها سال این حوزه‌های علمیه، مسیر خود را ادامه می‌داده‌اند و خوب حرکت می‌کرده‌اند و اگر ورودی‌شان کم بود، در عوض افرادی قوی ارائه می‌داده‌اند. 🔸 وقتی کسی وارد حوزه می‌شد، حاضر نبود [خارج شود]، به شرافت علم، ایمان و باور داشت، این مسیر را دوست داشت و زهد را در کنار کارش پذیرفته بود. 🔹 الآن انگار به نوعی بازی اقتصادی تبدیل شده است که برخی را سست می‌کند. باید دست به دست هم داد و فضایی برای تغییر، باور، معرفت و حکمت ایجاد کرد تا این همسر طلبه، بتواند صبوری کند و راه شوهرش را راه انبیا بداند. 🔸 اخلاق شوهر باید به‌گونه‌ای باشد که او بداند که شوهرش واقعاً فردی ملتزم، اهل اخلاق، اهل عمل و اهل دین است تا بتواند پنجاه سال خدمات‌رسانی کند و اعتقاد داشته باشد. کد ۲۰۷۷۷ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 مسیر ارتقاء و تقویت باورها در جامعه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 کار یک جامعه‌ی فرهنگی، فقط همین است که زمینه‌های رشد را برای مردم آماده کند. هرچه پیش برویم، [باز هم] نیاز هست. 🔹 جوامعی که مقدمات آموزش‌های ابتدایی کشوری را ندارند، دچار نوعی بی‌هویّتی می‌شوند. برخی کشورهای فقیر که همین مقدار از سواد ابتدایی را هم ندارند، کاملاً در اعمال، رفتار، فرهنگ و سبک زندگی‌شان این مسئله محسوس است. 🔸 یک گام بیشتر و پیش‌تر، بخش‌های تخصّصی علمی است [که باعث هویت بیشتر می‌شود] و یک گام فرهنگی‌تر، مسائل فرهنگی است که جامعه به آن نیاز دارد و باعث رشد جامعه می‌شود. 🔹 گام بعدی که ضرورتش بیشتر است، مسائل دینی است و یک گام بالاتر، بحث حوزه‌های علمیه و تربیت نفوس است [که اصل هویت‌دهی، مربوط به این بخش است]. کد ۲۰۷۷۷ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
💠 احترام و علاقه آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری نسبت طلاب معمّم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸واین داستان را هم از مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری نقل کنم که این اواخر، ایشان را به شمال می‌بردند تا رفع خستگی شود. 🔹 ایشان می‌گفت که در گرگان، طبقه‌ی دوّم یک ساختمان را برایشان گرفته بودند و در آنجا ساکن بودند. این طبقه، بالکنی داشت که مسلّط بر خیابان بود و یک صندلی برای ایشان گذاشته بودند و قبل از ظهر، خیابان را نگاه می‌کردند؛ البته از جهت توجّهات، مشغول بودند؛ ولی بیرون را هم نگاه می‌کردند. 🔸 می‌گفت که روزی، یک طلبه‌ی معمّم آمد و از خیابان رد شد و من، فرزندان را صدا زدم و گفتم که بیایید و من را داخل ببرید. امروز، یک طلبه دیدم و با دیدن این طلبه، اینقدر نشاط پیدا کردم که می‌خواهم به داخل بیایم و نیازی نیست اینجا بمانم. 🔹 این را یک فرد عوام نمی‌گوید؛ بلکه کسی می‌گوید که خودش، اهل معنا، فقیه و بزرگ است. 🔸 قدر این لباس، این امکانات و این فرهنگی که حاکم است و داریم در آن زندگی می‌کنیم را باید دانست. امیدواریم که ما اگر به وظیفه‌مان عمل کنیم، [عنایت و کمک حضرت به کمک ما بیاید]. کد ۲۳۹۳۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌ ‌ ‌
💠 افتخار به عمامه و لباس روحانیت 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 زمانی شیطان، تمام قوای خود را بسیج کرد تا این عمامه‌ها را بردارد. ببینید [شیاطین و دشمنان]، از کجا لطمه خورده‌اند و چقدر ما باید به این عمامه، افتخار کنیم! 🔹 دشمن می‌خواست این عمامه‌ها را بردارد، حجاب زنان را هم بردارد و روضه‌ی سیدالشهدا علیه‌السلام را هم بردارد. آن زمان، مردم مظلوم ما، هیچ امکانات دفاعی نداشتند؛ ولی دشمن نتوانست. 🔸 دشمن، آن وقت نتوانست؛ چه رسد به حالا که اینقدر افراد افتخار کننده به این لباس وجود دارند! 🔹 این، یک امتحان است و علی‌رغم اینکه دشمن به گونه‌ای دیگر چنگ و دندان نشان می‌دهد و موضع و موقعش را هربار تغییر می‌دهد، امیدواریم که ما، شرمنده‌ی امام زمان علیه‌السلام نباشیم. این، یک افتخار بوده است. کد ۲۳۹۳۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 ارزش معنوی عمامه و لباس روحانیتمن یادم است که برای معمّم شدن، همراه با مرحوم پدرمان، خدمت آیت‌الله‌العظمی مرعشی رفتیم. 🔹 من جوان بودم و حاج‌آقا فرمودند که خوب است خدمت ایشان برویم. از ایشان وقت گرفتیم و به منزلشان رفتیم. این عمامه، دستشان بود و دعا خواندند و خیلی ما را مورد لطف و محبّت قرار دادند! 🔸 انسان از همین یک اقدام، یک روحانیّت و معنویّتی کسب می‌کرد که شخصیّتی مانند ایشان، عمامه را بر سر انسان بگذارد. نوعی پیوند میان انسان و لباس ایجاد می‌کند. 🔹 بعضی از اساتید ما -خداوند رحمتشان کند- از قول رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرمودند که وقتی ملائکه‌ی جنگ بدر برای نصرت مسلمانان آمدند، عمامه بر سر داشتند. 🔸 ما، عمامه‌مان را از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امام صادق علیه‌السلام داریم. 🔹 می‌دانید چند صد سال بر این حوزه‌ها گذشته و افتخارشان، این لباس بوده است! کد ۲۳۹۳۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸 روح همه‌ی این دانش، به آن محتوا، آرامش، طمأنینه، دریافت، گوهر و جوهری است که در آن هست که اینجا (در حوزه) هست و جای دیگری نیست. 🔹 در این یک ضلع از دانش، قرآن وجود دارد که مجموعه‌ای از نسخه‌های درمانی است؛ البته باید نگاهت را درست کنی. نهج البلاغه و صحیفه‌ی سجّادیّه، یک روش تربیتی است و همه‌ی این‌ها، ذیل این مجموعه جا دارند. 🔸 وقتی که ده-بیست سال کار کردی، به آرامشی دائمی می‌رسی و این، در حوزه‌های ما بوده است. حوزه‌ها، غنی بوده است از جهت پرداختن به علمی که در آن، ابزار خودشناسی کامل باشد و به تفصیل، هویّت شما را تبیین کند و آسیب‌هایت را جدا کند و برای آسیب‌ها، راهکار داشته باشد. 🔹 خلاصه این هم یک علم است و باید با همدیگر، بیشتر صحبت کنیم و علمی که حامل این مفاهیم، محتوا، معنویّت، ادب، تربیت و رشد [است] را پیدا کنیم. 🔸 فرق بین علم و جهل، یک اجمال و تفصیل است. باید از اجمال و برداشت ابتدایی، به سمت یک تفصیلِ قانون‌مند، مُقنع و مُنتج برویم. 🔹 تدوین این دانش، وظیفه‌ی ما است؛ دانشی که حاوی مفهومی بلند از معرفت باشد و انسان را حمایت کند و حتی باور عالم غیبی‌اش را بالا ببرد و ادراکاتش را احیا کند و شهودش را به فعلیّت برساند. کد ۲۳۹۳۹ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا