eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
508 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
💎عمل صالح 🔸صلاحیت عمل هر چند در قرآن کریم بیان نشده که چیست؟ و لیکن آثاری را که برای آن ذکر کرده معنای آن را روشن میسازد. 📌از جمله آثاری که برای آن معرفی کرده، اینست که عمل صالح آن عملی است که شایستگی برای درگاه خدای تعالی داشته باشد، و در این باره فرموده: (صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ، بمنظور بدست آوردن وجه پروردگارشان صبر کردند) [۳]، و نیز فرموده: (وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ، و انفاق نمی کنید مگر بخاطر خدا) [۴] . 📌اثر دیگر آن را این دانسته، که صلاحیت برای ثواب دادن در مقابلش دارد، و در این باره فرموده: (ثَوابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثواب خدا بهتر است برای کسی که ایمان آورد و عمل صالح کند). [۵] 📌اثر دیگرش این است که عمل صالح کلمه طیب را بسوی خدا بالا می‌برد، که در این باره فرموده: (إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ، وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ، کلمه طیب به سوی او صعود می‌کند، و عمل صالح آن را در صعود مدد می‌دهد) [۶] . 🔹پس از این چند اثریکه بعمل صالح نسبت داده، فهمیده میشود: که صلاح عمل به معنای آمادگی و لیاقت آن برای تلبس به لباس کرامت است، و در بالا رفتن کلمه طیب بسوی خدای تعالی مدد و کمک است، ---------- [۳]: سوره رعد آیه ۲۲ [..... ] [۴]: سوره بقره آیه ۲۷۲ [۵]: سوره قصص آیه ۸۰ [۶]: سوره فاطر آیه ۱۰ 📚ترجمه تفسیر المیزان - ج ۱، ص ۴۵ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
1_1713393167_۲۹۰۹۲۰۲۲.m4a
374K
ما زور مان نمی‌رسه حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 🌺پروردگارا! تو براي دوستانت مأنوس ترین مونس هایی و براي توکّل کنندگانت بهترین برطرف کننده مشکلاتی. درون دل آنان را میدانی و از اسرار ضمیرشان آگاهی و از اندازه دید چشمانشان با خبري. 🍀اسرار آنها برایت مکشوف و قلوبشان به تو متوجّه است و اگر غربت آنان را به وحشت اندازد، یاد تو مونس تنهایی آنهاست و اگر مصائب و مشکلات بر آنان فرو بارد به تو پناه می آورند، چه این که میدانند زمام امور به دست توست و سرچشمه آنها به فرمان تو! ✨پروردگارا! اگر از بیان خواسته خود عاجز شوم! و یا در پیدا کردن راه و رسم درخواست خود نابینا گردم، تو مرا بر مصالح خویش راهنمایی کن! و قلبم را به سوي آنچه رشد و صلاح من است، رهبري فرما که این کار از هدایت هاي تو ناشناخته و به دور نیست و برآوردن چنین خواسته هایی براي تو تازگی ندارد. پروردگارا! با عفو و بخشش خود با من رفتار کن، نه با عدل و دادگریت 📚 نهج البلاغه - خطبه 227 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠ویژگی های مومن حفظه الله: 🌺دوم وَ التَّوَاضُعُ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ. تواضع برای خدا. حالا تواضع برای خدا البته توجه داشته باشیم، تواضع برای خلق خدا هم با انگیزه الهی، تواضع برای خدا به حساب می آید. هم در مقابل خدا تواضع داشته باشیم. در مقابل کلام خدا، در مقابل رسول خدا، در مقابل جانشینانی که خداوند منصوب فرمود و در مقابل مومنین. همه این ها تواضع لله به حساب می آید. تواضع داشته باشیم. فروتنی داشته باشیم. 🌼 سوم وَ ذِکْرُ اللَّهِ تَعَالَی عَلَی کُلِّ حَالٍ. در هر حالی ذاکر باشیم. یاد خدا. یاد خدا. البته توجه داشته باشید این تعبیر، صرفا به معنای ذکر لسانی نمی تواند باشد. مخصوصا این علی کل حال. این بیشتر مناسبت دارد با آن ذکر عملی و ذکر قلبی. قلب انسان به یاد خدا باشد. عملا انسان به یاد خدا باشد. مواظب باشد خطایی نکند. گناهی از او صادر نشود. وظیفه ای از او ترک نشود. در هر حالی توجه به انجام وظیفه دارد. یا قلبش توجه به خداوند متعال دارد. البته ذکر لسانی، یاد لسانی هم بسیار ارزشمند است و به جای خود. 🌸چهارم وَ قِلَّةُ الشَّیْ ءِ شیء در اینجا معنا شده یَعْنِی قِلَّةَ الْمَالِ. این قسمت از کلام آیا جزء وصیت است و حضرت اینجور معنا کرده اند یا اینکه راوی دارد اینجور معنا می کند. یعنی علما معنا کرده اند. یعنی حضرت فرمودند قله الشیء و بعدا خود حضرت رسول توضیح داده اند که یعنی قله المال یا اینکه بعدا این توضیح اضافه شده است. ولی به هر صورت منظور از شیء ، خلاصه به حداقل اکتفا می کند. چون با هدف خلقت، هدف معرفتی سازگاری ندارد. 🔹البته ببینید اینجا که می گوید قله الشیء قله المال، منظور این نیست که سعی و تلاشش کم است. اهل تولید نیست. نه. شاید اهل تولید باشد. یعنی این شیء بیشتر مربوط به آن مالی است که می خواهد مصرف کند. برای خودش زیاد نگه نمی دارد. شاید انسان یک تولید کننده باشد. خیلی هم جدی تولید می کند. ولی می رود به دیگران کمک می کند. اصلا آن عقیده و روحیه الهی و معنوی او به او اجازه نمی دهد که برای خودش نگه دارد و جمع کند و انباردار وراث بشود. یا اینجوری است که در عرصه های علمی و فرهنگی مشغول است، زیاد اصلا مال فراوانی به دست نمی آورد. به اندازه ای است که زندگی اش تامین می شود. 🔻 یا اگر هم فعالیت اقتصادی دارد، مومنی است که در عرصه های اقتصادی فعال است، اینجوری نیست که همه چیز را برای خودش جمع کند و بخواهد خودش مصرف کند. نه. این روحیه معنوی به او این اجازه را نمی دهد. خرج می کند. حقوق مالی اش را پرداخت می کند. به دیگران کمک می کند. آن مقداری که برای خودش برمی دارد و استفاده می کند کم است. زیاد نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صِلُوا أرحامَكُم ولو بِالسَّلامِ . ▪️صله رحِم كنيد ، گرچه با يك سلام 📚تحف العقول : ص 57 ، بحارالأنوار : ج 77 ص 160 ح 165 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 🔹با جدّیّت و کوشش (به انجام اعمال نیک) بپردازید، براي این سفر مهیّا و آماده شوید و زاد و توشه از این منزل، فراوان برگیرید. ▪️دنیا شما را مغرور نسازد، چنان که پیشینیان و امّتهاي گذشته را در اعصار و قرون قبل مغرور ساخت؛ همان ها که شیر از پستان دنیا دوشیدند و به غفلت هاي آن گرفتار شدند، مدّت آن را به پایان بردند و تازه هاي آن را کهنه ساختند. ولی سرانجام مسکن هاي آنها گورستان و ثروتهایشان میراث براي دیگران گردید. هم اکنون کسی که نزد آنان برود وي را نمیشناسند و به آنها که برایشان می گریند اهمیّت نمیدهد و به کسانی که آنان را میخوانند پاسخ نمی گویند. 🔸از زرق و برق دنیا برحذر باشید که غدّار است و مکّار، فریبنده است و حیله گر، بخشنده اي است منع کننده! پوشنده اي است برهنه سازنده، آرامش آن بی دوام، مشکلاتش بی سرانجام و بلاهایش جاودانی و قطع ناشدنی 📚 نهج البلاغه - خطبه 230 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🌺کاری که امام سجاد عليه السلام کرد.. حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
این از غفلت جلوگیری می کند حفظه الله: 🌺هر یک از این جملات، ما را تربیت می کند و هر یک از این جملات را ما نیاز داریم برای اینکه خوب ساخته بشویم. شما نگاه کنید و با همین نگاه به این فرمایشات توجه کنید. به تک تک این جملات احتیاج داریم برای اینکه در همه عرصه های وجودی ما خوب تربیت بشویم. باز این توصیه بعدی حضرت را مشاهده بفرمایید یَا اباذر! هُمَّ بِالْحَسَنَةِ وَ إِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا لِکَیْلَا تُکْتَبَ مِنَ الْغَافِلِینَ همّ را در اینجا، یعنی همت بورز را می توانیم به معنای قصد بگیریم. قصد کار خوب بکن. نیت کار خوب بکن. اگر چه نتوانی به آن عمل کنی. اگر چه نتوانی انجام دهی. حالا به خاطر موانع، شرایط اجازه نمی دهد. قصد خیر داشته باش. قصد نیکی داشته باش. این خیلی مفید است. برای روحیه انسان خیلی خوب است. باطن انسان را نورانی می کند. 🍀خود حضرت هم فرموده اند لِکَیْلَا تُکْتَبَ مِنَ الْغَافِلِینَ که این از غفلت جلوگیری می کند. و آدم اگر غافل نباشد، ترک وظیفه نمی کند. مسیر غلط پا نمی گذارد. حفظ می شود. برای همین نیت. این شد یک عبادت باطنی. عبادت قلبی. درونی. به عبارت دیگر عبادت جوانحی. عبادت جوارحی داریم و عبادت جوانحی داریم. 🔹باز هم در این زمینه دقت کنیم. درست است که ما به جهت اقتضای اینکه می خواهیم این حدیث را به پایان برسانیم، رد می شویم ولی خود این اینقدر تامل احتیاج دارد. اینقدر فکر احتیاج دارد. به خودمان دقت کنیم چقدر از این توصیه تا حالا استفاده می کردیم و این را پیاده کنیم. در شبانه روز، قصد کارهای خوب داشته باشیم. آن کارهای خوبی که مربوط به امور روزمره زندگی ماست یا اصلا نه. الان من نمی توانم. ولی قصد داشته باشیم اگر خدا به ما فرصت داد و امکانات داد، خیلی از کارهای خوبی که فعلا برایمان مقدور نیست را انجام بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
حضرت حجّت عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف از ما التماس دعا دارد 🎙 رحمه الله : 🍀آقايى كه زياد به مسجد جمكران مى رود، مى گفت: آقا ـ حضرت غائب عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف ـ را در مسجد جمكران ديدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو براى ما دعا كنند و يك مرتبه از نظرم غائب شد. 🔸ولى افسوس كه همه براى برآورده شدن حاجت شخصى خود به مسجد جمكران مى روند و نمى دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعايى از آنها دارد كه براى تعجيل فَرَج او دعا كنند! 🔹چنان كه به آقا شيخ ابراهيم حايرى که در مسجد كوفه معتکف شده بود فرمودند: اينها كه به اين جا آمده اند، دوستانِ خوب ما و از صالحان هستند ولی هر كدام حاجتى دارند: خانه، زن، فرزند، مال، اداى دين و هيچ كس در فكر من نيست! 📚 در محضر آیت الله بهجت, جلد دوم, نکته هفتصد و هفتاد و ششم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام رضا علیه السلام: أحسِنِ الظَّنَّ بِاللّه ِ فَإنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِندَ ظَنِّهِ؛ ▪️به خداوند خوش گمان باش ؛ زيرا هر كه به خدا خوش گمان است ، خدا با همان گمانى كه به خدا دارد ، با اوست. 📚بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۳۴۲ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌از خدا درخواست کن 🔷اینکه فرمود: (پس بدانکه قلم قضا بر آنچه که تا روز قیامت خواهد شد جریان یافته و همه را نوشته... )، با در نظر داشتن کلمه (پس) که در ابتدای آن است، جمله نتیجه جمله قبلی است که فرمود: (و هر وقت خواستی درخواستی کنی از خدا بکن... ) و در حقیقت از قبیل ذکر علت است به دنبال معلول، 🌺 و می‌خواهد بیان کند که به چه علت گفتیم اگر خواستی درخواستی کنی، از خدا بکن، و معنایش این است که حوادث همه از پیش نوشته شده، و از ناحیه خدای تعالی تقدیر شده است، و در حقیقت اسباب در پیش آمدن و نیامدن آن حوادث تاثیری ندارند، 🔸 پس دیگر معنا ندارد از غیر خدا چیزی درخواست کنی، و به غیر خدا خود را بی نیاز سازی، 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج2 ، ص56 📌انتشار روزانه نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله : 🌺مبدا رجاء علم به سعۀ رحمت، و ایمان به بسط فیض و کمال و اسماء و‏‎ ‎‏صفات است. و مبدا غرور، تَهاون به امر الهی، و جهل به عوالم غیب و صور‏‎ ‎‏غیبیۀ افعال و لوازم ملکوتیۀ صفات نفس است. و از این جهت، آثار این دو نیز‏‎ ‎‏مختلف است؛ 🍀 زیرا که کسی که معرفت به سعۀ رحمت و بسط نعمت حق و ایمان‏‎ ‎‏به آن دارد، حالت رجاء برای او دست داده، همین معرفت او را به تزکیۀ اعمال و‏‎ ‎‏تصفیۀ اخلاق و جدیّت در اطاعت اوامر مولی و ولیّ النعم دعوت کند، 🌸و کسی که‏‎ ‎‏صاحب غرور است، در دام شیطان و نفس اَمّاره، از کسب معارف و تحصیل‏‎ ‎‏اخلاق کریمانه و اعمال صالحه باز ماند.‏ 🌼‏‏نفوس راجیه در عین حال که به همه طور، قیام به امر می کنند نقطۀ اتّکاء آنها‏‎ ‎‏به اعمال و احوال خود نیست؛ زیرا که آنها عظمت حق را دریافتند و می دانند در‏‎ ‎‏مقابل عظمت حق، هر چیزی کوچک و هر کمالی بی مقدار است، و در پیشگاه‏‎ ‎‏جلالت کبریای او، همۀ اعمال صالحه به پشیزی نیرزد. اتکاء آنها به رحمت و‏‎ ‎‏بسط فیض ذات مقدّس است.‏ 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص131 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 📌حال که در متن زندگی و حیات هستید به عمل پردازید، پرونده ها باز، بساط توبه گسترده، فراریان از اطاعت خدا به سوي آن خوانده می شوند، بدکاران امید بازگشت و پاك شدن دارند، پیش از آنکه چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود، اجل پایان گیرد و در توبه بسته شود و فرشتگان به آسمان روند (سخت بکوشید و فرصت را غنیمت بشمرید). 📚 نهج البلاغه - خطبه 237 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🌺عمده لغزش ها به همین دوتا برمی گردد حفظه الله: 🍀یا اباذر! مَنْ مَلَکَ مَا بَیْنَ فَخِذَیْهِ وَ بَیْنَ لَحْیَیْهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ . هر کسی مالک این دو چیز بشود در وجود خودش، فخذیه. بین ران ها. یعنی شهوت. مالک شهوتش بشود. و آنچه که بین دو لحیه اش است. یعنی زبان. این دوتا. عمده لغزش ها به همین دوتا برمی گردد. شهوت و زبان. اگر کسی مالک بشود. مسلط بشود بر این دو. در شهوت، به سمت حرام نرود. مرتکب حرام نشود و در کلام و سخن هم همین طور. حرفهایی نزنیم که دیگران را اذیت بکند. حرف های باطل از دهانش خارج نشود. آن سخن و کلامی که حرام است از دهانش خارج نشود. این دوتا. این دو عضو را اگر انسان بر آن مسلط بشود، دخل الجنه. وارد بهشت می شود. این بهشتی است. 🔹جناب ابوذر تعجب کردند قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا لَنُؤْخَذُ بِمَا یَنْطِقُ بِهِ أَلْسِنَتُنَا، ما مواخذه می شویم، عذاب می شویم به خاطر آن چیزهایی که از زبانمان خارج می شود؟ یعنی این حرفهایی که می زنیم می تواند ما را جهنمی بکند؟ قَالَ: یَا اباذر! وَ هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ . آیا می اندازد مردم را به رو، مناخر جمع منخر است یعنی به رو. آیا به رو، مردم را داخل در آتش جهنم می کند مگر آن درو شده های به وسیله زبان هایشان! یعنی حرفهایی که می زنند. 🌼تعبیر خیلی جالب و معنا دار است. حصائد هم خانواده با حصاد است. درو. السنه هم که جمع زبان است. این زبان مثل این است که درو می کند. مثل یک شمشیر. این داسی که با آن زراعت را درو می کنند. مثل یک داس، می بُرد. آیا مردم را به رو، در آتش جهنم می اندازد مگر آن درو شده های به وسیله زبان هایشان! یعنی بیشترین چیزی که مردم را جهنمی می کند همان حرفهایی است که از دهانشان خارج می شود. یا باطل است یا حرام است. یا اذیت کننده است. مفید نیست. یا خودش منحرف می شود یا دیگران را منحرف می کند و .. 🌺حضرت اینجا یک توصیه ای می فرمایند إِنَّکَ لَا تَزَالُ سَالِماً پیوسته سالم هستی مَا سَکَتَّ، مادامی که سکوت کنی و حرف نزنی. فَإِذَا تَکَلَّمْتَ کُتِبَ لَکَ أَوْ عَلَیْکَ اما وقتی حرف زدی، اینجا دیگر بستگی دارد چه گفته باشی. اگر حرف حقی زده باشی و حرام نباشد، کُتِبَ لَکَ به نفع تو نوشته می شود. یعنی ثواب برایت نوشته می شود. اما اگر حرف باطلی زده باشی، حرف حرامی از دهانت خارج شده باشد، کتب علیک. بر علیه تو نوشته می شود. مسئولی و عذاب می شوی. 📌همین یک جمله برای یک انسان عاقل کفایت می کند که چقدر این مسئله زبان اهمیت دارد و ما باید مواظبش باشیم که خوب از این عضو استفاده کنیم و خدای نکرده با این عضو، ما جهنمی نشویم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌مقايسه خوشى ‏هاى حرام و لذت مناجات با خدا 🎙 رحمه الله : 🔹در روايت آمده است: » أَلْغِناءُ تَصُدُّ عَنْ ذِكْرِ اللّه‏ِ « * آواز خوانى انسان را از ياد خدا باز مى‏ دارد. گفته‏ اند: شراب، با اين كه در ابتداى تناول آن بسيار تلخ و تيز به نظر مى‏ رسد و تنفّر طبع از شُرب آن حاصل مى ‏شود، ولى بعداً موجب نعشه و خروج از غم‏ هاى اين عالم مى‏ شود؛ ولى چه بسا كسى كه شراب خورده چاقو در دست گرفته و يكى از نزديكان خود را زخمى كند و يا به قتل رساند. ❓آيا لذّت شب نشينى ‏ها و اختلاط زنان و مردان و تناول مشروبات و عيش‏هاى نامشروع، با لذّتِ اُنس با خدا و مناجات با او برابر است؟ اين لذّت همه ‏ى آن لذّت‏ها و تمام كمالات آن عيش‏ها را دارد و اصلاً نقص ‏هاى آن‏ها را ندارد. 📚در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و چهارصد و هشتاد و ششم * بحارالانوار، ج 10، ص 365 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام صادق (علیه السلام) : المَغبُون مَن غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعدَ سَاعَه ▪️زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه بر باد می دهد 📚بحارالانوار ج ۷۸ ص ۱۵۲ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌 دعا، توجه قلبي همراه با خضوع ✨دعا عبارت است از مجسم ساختن توجه قلبی، و درخواست باطنی به صورت درخواست ظاهری که ما افراد بشر در بین خود داریم، و خلاصه در برابر پروردگارمان آن حالتی را می‌گیریم، که یک انسان فقیر که خود را پست احساس می‌کند در برابر توانگری که خود را عزیز و عالی پنداشته، بخود می‌گیرد، دست خود را در مقابل او دراز نموده، گردن خود را کج می‌کند، و با حالت ذلت و تضرع حاجت خود را سؤال می کند، 🍀و اتفاقا در روایتی که شیخ در مجالس خود با ذکر سند از محمد بن علی بن الحسین و برادرش زید از پدر آن دو از جدشان حسین بن علی علیه السلام روایت کرده، آمده که: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم وقتی به دعا مشغول می‌شد دست خود را بلند می‌کرد، و مناجات و دعا می‌نمود، به حالتی که یک فقیر گرسنه در گدایی به خود می‌گیرد. [۱] ---------- [۱]: عدة الداعی ص ۱۳۹ و بحار ج ۹۳ ص ۳۰۶ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۲، صفحه ۵۲ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 خاطره‌ای زیبا از آیت الله مرعشی نجفی 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 🔹هنگامی که نفخه صور بدمد و قیامت با تمام حوادث بزرگش محقّق گردد و اهل هر معبدي به آن ملحق و بندگان هر معبودي به او بپیوندند و مطیعان به مطاع خود برسند، در آن هنگام که نه چشمی بر خلاف حق و عدالت در هوا گشوده و نه قدمی آهسته در زمین جز به حق برداشته شود. 📌پس در آن روز چه دلیل هایی که ابطال نمی گردد و چه عذرهایی که قطع نمی شود؟! بنابراین در جستجوي چیزي باشید که عذر خویش را با آن مدلّل دارید و حجّت و دلیل خود را با آن استوار سازید و آنچه باقی ماندنی است از میان آنچه باقی نمی ماند انتخاب کنید و وسیله اي براي سفر (آخرت) آماده نمایید و چشم به جرقّه هاي برق نجات بدوزید و بار و بنه این سفر را محکم بر پشت مرکب ها ببندید. 📚 نهج البلاغه - خطبه 223 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
برای این کانال نتونستم چیزی بنویسم نمیدونم اسمش چیه ؟ ادمینش کیه؟ چندتا عضو داشته؟ اعضای‌ش الان کجان؟ ولی دم همه شون گرم که تا آخر توکانال موندن و left ندادن تا ما آروم باشیم. شادي روح شهدا صلوات🌹 @alhadihawzahqom
🔥یک کلمه انسان را می تواند جهنمی بکند حفظه الله: 🌺 بخش بعدی روایت هم مربوط به زبان و استفاده از زبان می شود. یَا اباذر! إِنَّ الرَّجُلَ یَتَکَلَّمُ بِالْکَلِمَةِ فِی الْمَجْلِسِ لِیُضْحِکَهُمْ بِهَا، فَیَهْوِی فِی جَهَنَّمَ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ . یک نفر، یک حرفی می زند. یک کلمه. یک جمله. در مجلسی می گوید. برای اینکه اهل مجلس را با آن یک جمله بخنداند اما درست نبوده است. حرف باطلی بوده است. حرف حرامی بوده است. یا شاید یک مومنی شرمنده شد. خجالت زده شد. نتیجه ای که می گیرد چیست؟ فَیَهْوِی فِی جَهَنَّمَ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ سقوط می کند در جهنم. به اندازه فاصله زمین تا آسمان، او در جهنم سقوط می کند. اینقدر در درکات جهنم فرو می رود و پایین می رود. یک کلمه انسان را می تواند جهنمی بکند واین چنین پست بکند و موجب سقوط انسان بشود. 🔹پس باید خیلی زیاد مواظب زبان خودمان باشیم. دقت کنیم. که اهل عبادت، اهل معرفت، با روش های گوناگونی دنبال این بودند که زبان خودشان را مواظب باشند. البته نمی گویم که شماها این کار را بکنید. اینکه حضرت ایت الله بهجت رحمه الله علیه حدود ده سال حرف به آن معنا نمی زدند. حتی اگر چیزی احتیاج داشتند می نوشتند که خادم مدرسه تهیه کند. یا از مدرسه بیرون می آمدند، از آن دری می آمدند که رفت و آمد کمتر باشد. منظورم این نیست که شما این کار را بکنید ولی این نشان دهنده این است که چقدر می تواند زبان، در سعادت یا شقاوت انسان تاثیر داشته باشد. 🔸یا اباذر! وَیْلٌ لِلَّذِی یُحَدِّثُ فَیَکْذِبُ لِیُضْحِکَ بِهِ الْقَوْمَ، وای.. وای بر کسی که سخن می گوید، حدیثی می گوید، حرفی می زند، دروغ می گوید برای اینکه با این دروغ، مردم را بخنداند. جمعیت را بخنداند. افرادی که در جلسه هستند را بخنداند. بعدا می فرماید وَیْلٌ لَهُ وَیْلٌ لَهُ وَیْلٌ لَهُ وای بر او. وای بر او.. وای بر او.. این وَیْلٌ لَهُ هایی که حضرت دارند تکرار می کند یعنی دیگر خیلی حالش بد است و خیلی کار بدی انجام داده است و خیلی ضرر کرده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘الإمامُ علیٌّ علیه السلام :لا تَضمَنْ ما لا تَقِدرُ على الوَفاءِ بهِ . ▪️امام على علیه السلام : چیزى را که از عهده انجام آن بر نمى آیى ضمانت نکن 📚میزان الحکمه جلد۶ صفحه ۴۴۷. غرر الحکم حدیث ۱۰۱۷۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠هیچ مؤمن نیست که خدا را بخواند مگر آنکه .. 🔹در کتاب عدة الداعی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت آورده که فرمود: در حوائج خود به درگاه خدا فزع کنید، و در ناملایمات خود به او پناهنده شوید، و به درگاهش تضرع نموده او را بخوانید، که دعا مغز عبادت است، 🌺و هیچ مؤمن نیست که خدا را بخواند مگر آنکه دعایش را مستجاب می‌کند 👈آنهم یا به فوریت، که در نتیجه ثمره اش در دنیا عاید او می‌شود، 👈و یا با مدت که در نتیجه ثمره اش در آخرت عایدش می‌شود، 👈و یا حداقل ثمره آن را به مقدار دعایش کفاره گناهانش قرار می‌دهد، البته همه اینها در صورتی است که از خدا گناه نخواهد. [۱] ---------- [۱]: عدة الداعی ص ۲۵ و بحار ج ۹۳ ص ۳۰۲ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۲، صفحه ۵۰ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌هرگز دروغ از دهانت خارج نشود. حفظه الله: 🌺 یا اباذر! مَنْ صَمَتَ نَجَا هر کس که صمت بورزد نجات پیدا می کند. فَعَلَیْکَ بِالصِّدْقِ وقتی می خواهی حرف بزنی، حرف راست بزن. فَعَلَیْکَ بِالصِّدْقِ البته اینجا توجه داشته باشید صدق، یک معنای خیلی وسیعی دارد. یکی از ویژگی ها، یکی از صفات جامعه است. جمع کننده مجموعه ای از خوبی هاست. یعنی انسانی که صادق است و صدق دارد یعنی خیلی چیزهایش درست شده است. خیلی چیزهایش درست است که می توانیم او را صادق به حساب بیاوریم. وقتی حرف می زند یعنی از نظر اعتقادی باید صادق باشد. از نظر عملی، باید صادق باشد. از نظر گفتاری باید صادق باشد. 🌼پس صدق، صرفا در زبان و سخن نیست. در عرصه افکار و اندیشه و اعتقادات هست. در عمل هست. در کلام و سخن هست. کسی که راستگو هست، یعنی در همه این عرصه ها کارش درست است. پس از صفات جامعه است. ویژگی هایی است که مشتمل بر مجموعه ای از خوبی ها و فضائل است. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم مشتمل بر همه خوبی هاست. اینجا هم حضرت می فرمایند فَعَلَیْکَ بِالصِّدْق وَ لَا تَخْرُجَنَّ مِنْ فِیکَ کَذِبَةٌ أَبَداً ِ. دروغ از دهنت خارج نشود. ابدا. هرگز دروغ از دهانت خارج نشود. 🍀یکی از این آقایانی که اوایل طبلگی مان بحث های اخلاقی را برای ما مطرح می کردند، مدرسه مان امام جماعت بود، بعضی موقع صحبت های خوبی مطرح می کردند. گاه گاهی ما بین دو نماز صحبت داشتند، یک دفعه فرمودند و از یک آقایی تعریف کردند که خود آن اقا گفته است که من پنجاه سال است که دروغ نگفته ام. گفته است این کار خیرم در آن پنجاه سال قبل، از آنجا شروع شد که در یک مجلسی، سخن از تبعات خیلی ناخوش آیند دروغ گویی بود. وقتی در ان جلسه در رابطه با دروغ صحبت هایی مطرح شد، آن شخصی که، عالمی که این صحبت ها را مطرح می کرد پیشنهاد داد که بیایید همه با هم قصد کنیم که از این به بعد دروغ نگوییم. می گوید من هم نیت کردم و قصد کردم. تصمیم گرفتم که دیگر دروغ نگویم. از آن تصمیم تا الان پنجاه سال می گذرد. کاملا وفادار بودم. دیگر دروغ نگفتم. 🌸 واقعا چقدر خوب است که انسان این تصمیم را بگیرد. که هرگز دروغ نگوید. اینجا رسول الله دارد به ما توصیه می کند. گویا این تصور را داشته باشیم الان در مجلس حضرت رسول حاضر هستیم و این سخن را از زبان حضرت گویا می شنویم که وَ لَا تَخْرُجَنَّ مِنْ فِیکَ کَذِبَةٌ أَبَداً . هرگز دروغ نگویید. و ما هم ان شاالله با تمام وجود چشم بگوییم به حضرت رسول و پایدار و وفادار باشیم بر این قصد و نیت. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : ✳️ دوستان آن حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باید دو مطلب مهم را رعایت کنند: 1️⃣ یکی اینکه، در شداید[ و گرفتاری‌ها] برای فرج دعا کنند، که خود همین مژده‌ای است برای اینکه شداید به فرج متصل است. 2️⃣ دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت‌قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند. 📚 کتاب حضرت حجت(عج)، ص٢۴٢ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom