🔸 جلسه هفتم مباحثه الحیاة
📆 ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
📍 حسینیه جنت الحسن علیه السلام
#جلسه_هفتم
#گزارش_تصویری
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
record_Default_1668060367.mp3
31.29M
🎙 جلسه هفتم
* توضیحاتی مبسوط پیرامون فصل هفتم کتاب
* تفقه؛ شناختی فراتر از شناخت سطحی
* کابرد روایی تفقه، کاملا متفاوت با کاربرد قرآنی آن
* تفقه بیان شده در قرآن، سطح عالی و تخصصی است
* تفقه بیان شده در احادیث، سطح عمومی و همگانی است
* اهل بیت علیهم السلام، تفقه عمومی را از همه شیعیانشان خواسته اند
* هرکس در سطح خودش باید مبلغ دین باشد
* سطح تبلیغ باید متناسب با سطح تفقه در دین باشد
* تفقه در دین یعنی باید دین را خوب و درست بفهیم و با فهم عوامانه فاصله بگیریم
* بسیاری از متدینین به صرف اینکه پای منبرنشین هستند احساس می کنند که به تفقه رسیده اند
* طرح سوال حاضران در جلسه پیرامون فصل هفتم
📆 ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
#جلسه_هفتم
#صوت_مباحثه
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
حلقه مباحثاتی الحیات
📎 محتوای جلسه ۷ مباحثه موسوعه الحیاة 📌 شامل: 🟥 باب اول (شناخت و اصالت آن) ↩️ فصل هفتم: فهم و دریا
📎 محتوای جلسه ۸ مباحثه موسوعه الحیاة
📌 شامل:
🟥 باب اول (شناخت و اصالت آن)
↩️ فصل هشتم: ضرورت همگانی شدن شناخت و آگاهی
↩️ فصل نهم: بینشها و دانشهای سودمند
↩️ فصل دهم: منع هوسگرایی در آموختن
↩️ فصل یازدهم: محدودیت شناختهای انسانی
↩️ فصل دوازدهم: محدود بودن شناختهای حسی و لزوم شناخت عقلی
↩️ فصل سیزدهم: شناخت، چگونگی و درجات آن
↩️ فصل چهاردهم: شناخت، مقیاس درست
↩️ فصل پانزدهم: روش به دست آوردن شناخت و علم
📢 دوستان دقت داشته باشند که قبل از جلسه مباحثه پیشرو، مطالب فایل را مطالعه، نکات، سوالات و ابهام هایشان را یادداشت و در جلسه مطرح نمایند.
#جلسه_هشتم
#محتوای_مباحثه
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
#اطلاعیه
فایل ویرایش شده خلاصه جلسه ششم و هفتم متعاقباً تقدیم بزرگواران خواهد شد.
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
خلاصه جلسه ششم.pdf
155.9K
📎 فایل خلاصه بحث جلسه ششم حلقه مباحثاتی الحیاة
📆 ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
#جلسه_ششم
#خلاصه_مباحثه
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
خلاصه جلسه هفتم.pdf
162.6K
📎 فایل خلاصه بحث جلسه هفتم حلقه مباحثاتی الحیاة
📆 ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
#جلسه_هفتم
#خلاصه_مباحثه
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
#حدیث_روز
🟥 روایاتی که در جلسه پیش به آنها اشاره شد و در فصل مربوط به تفقه در دین نیامده است:
۱- عن أبی عَبْدِ اللَّهِ ع قال: عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلًا. (الكافي، ج۱، ص: ۳۱)
۱- مفضل بن عمر مىگويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: بر شما باد كه دين خدا را خوب ياد گيريد و بفهميد، و بيابانگرد (ناآگاه) نباشيد زيرا هركس دين خدا را خوب نفهمد، خدا در قيامت به او توجه نمىكند و كار او مورد قبول و پذيرش نيست.
۲- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لَا يَجْعَلُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ يَوْماً يَتَفَقَّهُ فِيهِ أَمْرَ دِينِهِ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِه. (المحاسن، ج ۱، ص: ۲۲۵)
۲- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اُف بر هر مسلمانى كه هفته اى يك روز را به كار آموختن امور دينى خود و پرسيدن مسائل دينيش اختصاص ندهد.
۳- رُوِيَ أَنَّ رَجُلًا جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ ص لِيُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ فَانْتَهَى إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ». فَقَالَ: يَكْفِينِي هَذَا. وَ انْصَرَفَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: انْصَرَفَ الرَّجُلُ وَ هُوَ فَقِيهٌ. (بحارالانوار، ج۸۹، ص: ۱۰۷)
۳- روايت شده است كه مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد تا حضرت به او قرآن بياموزد. چون پيامبر به اين آيه رسيد: «پس هر كس به اندازه ذره اى خوبى كند، آن را مى بيند و هر كس به اندازه ذره اى بدى كند [نيز] آن را مى بيند»، عرض كرد: «مرا بس است» و رفت. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اين مرد در حالى كه فقيه و فهميده شد بازگشت.
۴- رُوِيَ عن رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ امْرَأَةً نَادَتِ ابْنَهَا وَ هُوَ فِي صَوْمَعَةٍ فَقَالَتْ يَا جُرَيْحُ فَقَالَ اللَّهُمَّ أُمِّي وَ صَلَاتِي فَقَالَتْ يَا جُرَيْحُ فَقَالَ اللَّهُمَّ أُمِّي وَ صَلَاتِي فَقَالَتْ لَا تَمُوتُ حَتَّى تَنْظُرَ فِي وُجُوهِ الْمُومِسَاتِ فَقَالَ ص: لَوْ كَانَ جُرَيْحٌ فَقِيهاً لَعَلِمَ أَنَّ إِجَابَةَ أُمِّهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِه. (عوالي اللئالي، ج۱، ص۴۴۳)
۴- از پیامبر خدا روایت شده که آن حضرت فرمود: زنی پسرش را صدا می زد در حالی که فرزندش در صومعه در حال عبادت بود. او صدا میزد: ای جریح! و او میگفت: خدایا مادرم را (چه کنم) و نمازم را (چه کنم). مادرش گفت: الهی نمیری تا با زنان بدکاره رودررو شوی! سپس حضرت فرمود: اگر جریح فقیه بود، باید می دانست که پاسخ مادرش را دادن از نماز خواندنش بافضیلت تر بود.
۵- عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع: إنَّ الْفَقِيهَ حَقَّ الْفَقِيهِ الزَّاهِدُ فِي الدُّنْيَا، الرَّاغِبُ فِي الْآخِرَةِ، الْمُتَمَسِّكُ بِسُنَّةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. (كافي، ج۱، ص۷۰)
۵- ابان بن تغلب مىگويد: از امام باقر عليه السّلام مسئلهاى پرسيده شد و جواب او را داد ابان مىگويد:مردى كه مسئله را پرسيده بود گفت: فقهاء چنين نمىگويند امام فرمود: واى بر تو، هرگز فقيهى ديدهاى؟! به راستى فقيه به حق و كامل، ازهد در دنيا، و مشتاق به آخرت و چنگزننده به سنت پيامبر است.
#جلسه_هفتم
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
🟥 یادآوری:
محدوده مباحثه جلسه پیشرو
جلد اول 👈🏻 فصل هشتم تا پانزدهم
از باب اولِ کتابِ الحیاة است.
📌 دوستان دقت داشته باشند که حتماً با مطالعه در جلسه شرکت کنند.
#اعلام_برنامه
#جلسه_هشتم
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat