eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «صیانة القرآن من التحریف» (قرآن و مصونیّت از تحریف) 🖋 آیت الله حیدری در این کتاب، «نظریۀ تحریف قرآن» را طرح، نقد و ردّ نموده و در مقابل، «نظریۀ مصونیت قرآن کریم از هرگونه تحریف» به زیادت و نقصان را به گونه ای تحلیلی و استدلالی اثبات نموده است. 🔹 مقدمه کتاب: معنای تحریف و اقسام آن اثر پیش رو در قالب یک مقدمه و دو فصل سامان یافته است. در مقدمه، معنای «تحریف» به طور دقیق مورد بحث قرار گرفته و شش قسم برای آن ذکر شده است. در این مقدمۀ مهم، محلّ نزاع و اختلاف در مسألۀ تحریف قرآن به خوبی روشن شده و نهایتاً تحریف به زیادت به این معنا که بخشی از قرآن کلام الهی نبوده و بشر در آن تصرّف کرده است، با قاطعیت ردّ می شود: «التحريف بالزيادة بمعنى أنّ بعض المصحف الذي بأيدينا ليس من الكلام المنزّل. والتحريف بهذا المعنى باطل بإجماع المسلمين، بل هو ممّا علم بطلانه بالضرورة»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 11 (تحریف به زیادت؛ به این معنا که بخشی از قرآنی که اکنون در دست ماست، کلام الهی که [بر قلب پیامبر اکرم ص] نازل شده نیست و [بشر در آن دست برده!]، به اجماع مسلمین باطل است، بلکه این نوع تحریف از آن اموری است که انسان بطلان آن را ضروری و بدیهی می داند!). 👈 همچنین تحریف به نقصان؛ به این معنا که بخشی از قرآن به دست ما نرسیده و کم شده است - که محلّ بحث و اختلاف بین علما نیز همین معنا از تحریف است – ، از نظر علامه حیدری باطل دانسته شده است: 👉 «التحريف بالنقيصة، بمعنى أنّ المصحف الذي بأيدينا لا يشتمل على جميع القرآن الذي نزل من السماء، فقد ضاع بعضه على الناس. والتحريف بهذا المعنى هو الذي وقع فيه الخلاف فأثبته قوم ونفاه آخرون»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 12 (تحریف به نقصان به این معنا که کتابی که در دست ماست، شامل همۀ قرآنی که از سوی خداوند نازل شده نیست، و بخشی از آن از بین رفته، مسأله ای است که مورد اختلاف نظر واقع شده، برخی آن را اثبات نموده و برخی دیگر نفی کرده اند). 1⃣ فصل اوّل: ادلۀ قائلین به «عدم تحریف قرآن» فصل اول کتاب تحت عنوان «أدلّة القائلين بعدم التحريف» (ادلۀ قائلین به عدم تحریف قرآن)، به تبیین دلایلی که عدم تحریف قرآن را اثبات می کنند پرداخته است. برای اثبات مدعا سه دلیل ذکر شده که عبارت اند از: 1. دلیل تحدّی قرآنی (تحدّی به بلاغت، تحدّی به عدم اختلاف و تهافت، تحدّی به علم، تحدّی به إخبار از غیب) 2. دلیل تعهد ربّانی (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ الحجر: 9) 3. دلایل روایی. 2⃣ فصل دوّم: ادلۀ قائلین به «تحریف قرآن» و در فصل دوّم نیز اصل مدّعا و ادلّۀ قائلین به تحریف قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این فصل سه دلیل بیان شده و سپس از سوی مؤلف، نقد و ابطال شده است. در ادامه، مسألۀ کیفیت جمع قرآن و توقیفی بودن یا نبودن آیات و سور قرآن و دیدگاه های مختلف مفسّران پیرامون آن تبیین گردیده است. از دیدگاه آیت الله حیدری جمع قرآن در زمان خود رسول اکرم (ص) و تحت نظر ایشان صورت گرفته است و نه در دورۀ ابوبکر و عثمان! 👈 نهایتاً باید گفت دیدگاه صریح آیت الله سید کمال حیدری، «عدم تحریف قرآن به معنای زیادت و نقصان» می باشد. 👉 ✅ این کتاب، کم حجم اما پر مطلب است و از تقسیم بندی مناسبی برخوردار بوده و اقوال و نظریات گوناگون را گرد آورده است. ❗️ لازم به ذکر است که این کتاب به فارسی ترجمه شده و علاقه مندان می توانند آن را تهیه کنند. https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
‼️ عده ای در روزهای اخیر در برخی کانالها تلاش کرده اند از طریق تقطیع کلیپ و نوشتن توضیحات غلط انداز و خلاف واقع ذیل آن، به گونه ای جلوه دهند که آیت الله حیدری قائل به تحریف قرآن است! در حالی که ایشان صراحتا به "عدم تحریف قرآن" قائل بوده و در این زمینه کتاب هم تالیف نموده است؛ علاوه بر سلسله دروسی رو که طی آنها به نقد و ابطال انگاره تحریف قرآن پرداخته که تلاش می شود آن مباحث هم در قالب فایل های تصویری و صوتی، به محضر مخاطبان گرامی و فرهیخته کانال و سایر اهل علم، تقدیم گردد به یاری خدا. ❗️ برای چندمین بار تکرار می گردد، هر فایل صوتی و تصویری که از طریقی خارج از سایت و کانال رسمی آیت الله حیدری پخش شود، به دلیل دچار شدن به آفات متعدد رسانه ای، کاملا بی ارزش و بی اعتبار بوده و لذا مطلقا نباید منبع شناخت و قضاوت قرار گیرد!! ✅ آیت الله حیدری از منتقدان جدی کسانی است که در دین شناسی خود، روایات را اصل قرار داده و قرآن را به حاشیه برده اند! ایشان در همین راستا سالهاست که نظریه "اسلام محوریة القرآن" یا همان "اسلام قرآن محور" را مطرح نموده و در این زمینه کتاب ها و دروس متعددی را هم ارائه نموده است. جزئیات و تفاصیل این نظریه و به ویژه رابطه قرآن و روایات را قبلا به تفصیل در همین کانال توضیح داده ایم. علاقه مندان می توانند رجوع کنند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
1_18979701.pdf
1.21M
📚 فایل pdf کتاب صیانة القرآن من التحریف/ آیت الله سید کمال حیدری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلیل اصرار رهبری برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی چیست؟ 🔹 ما باید فلسفه غرب در 4 قرن گذشته را بخوانیم تا از نظرات آنها هم آگاه شویم https://eitaa.com/alhaydari
🔺 راه حلّ نابودی ریشه های «تکفیر» بین مذاهب اسلامی؛ از دیدگاه آیت الله حیدری ❇️ در این جلسه آیت الله حیدری به معنا و چگونگی تقریب بین شیعه و سنّی پرداخته و با روش متفاوت و منحصر به فرد خود و بر اساس آیات قرآن، چنین نتیجه گرفته که هم شیعیان و هم اهل سنّت باید اعتقادات اصلی خود دربارۀ امامت و خلافت پس از رسول خدا (ص) را صرفاً اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه یک سلسله باورهای ضروری و بدیهی که منکر آن، منکر ضروری دین و مذهب شناخته شده و کافر گردد! 👈 شیعیان برداشت خودشان را همراه با دلیل ارائه دهند و اهل سنّت هم برداشت خودشان را با استدلال بیان کنند، و نهایتاً هر کس به آنچه که به درستی آن قطع دارد عمل کند و کاری با تکفیر و جهنمی خواندن دیگران نداشته باشد. 👉 🔹عناوین برخی از مطالبی که در این دید ار مورد بحث قرار گرفت عبارت اند از: ➖ قرآن از امت واحده سخن می گوید و نه از شیعه یا سنّی بودن مسلمانان! ➖ ضرورت اصل قرار دادن قرآن به جای روایاتِ جدلی الطّرفین در مسألۀ تقریب ➖ روایات تفرقه برانگیزِ فرقۀ ناجیه، ساختگی است و ریشه در قرآن ندارد! ➖ لزومِ اجتهادی و نظری دانستن اعتقادات اصلی شیعه و سنّی، به جای ضروریِ دین و بدیهی قلمداد کردن آنها! https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎙راه حل نابودی ریشه های "تکفیر" بین مذاهب اسلامی؛ از دیدگاه آیت الله حیدری #فایل_های_صوتی #برداشت_عل
❗️ این بحث، بسیار مهم و متفاوت است. توصیه می شود اعضای گرامی کانال استماع این فایل صوتی را از دست ندهند! در این جلسه، آیت الله حیدری به تناسب بحث، به نظریه خود مبنی بر "مشروعیت تعدد قرائت ها از دین" نیز اشاره ای کوتاه نموده و معنای اجتهادپذیری و احترام به برداشت دیگران از نصوص دینی را - بر اساس مبانی فکری و معرفت شناسی خاص خود - تبیین می کنند. ✅ لازم به ذکر است روشی که علامه حیدری در این بحث به کار برده اند، محدود به اختلافات بین شیعه و سنی نیست، بلکه جنبه عمومی داشته و در هر جا که سخن از اختلاف برداشت و تعدد قرائت هاست، این شیوه علمی، راهگشا و کارآمد به نظر می رسد. ضمن اینکه ایشان معنایی از برخی از آیات قرآنی مربوط به مساله، به دست می دهند که به جرات می توان گفت دیگران یا به این شکل بیان ننموده اند، و یا کمتر بدان پرداخته اند. https://eitaa.com/alhaydari
🔺 عظمت مقام زن در قرآن کریم 🔹 یکی از مهمترین آیاتی که به جایگاه والای زنان در قرآن اشاره نموده، آیه پنجم از سوره ضحی می باشد: (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ)؛ و پروردگارت به زودی به تو عطایی می کند که راضی شوی. این آیه شریفه بالاترین مقام و کرامت را برای پیامبر اکرم (ص) تصویر می نماید و اشاره می کند که نبی اکرم (ص) به مرتبه ای از مراتب کمالی رسیده که خداوند متعال درصدد جلب رضایت او می باشد. غالبا این بندگان هستند که باید به دنبال جلب رضایت پروردگار باشند تا اینکه خدا از آنها خشنود گردد، اما گاهی مقام بنده ای تا جایی بالا می رود که خداوند متعال با آن عظمت خود، در مقام راضی ساختن بنده خویش برمی آید. ❓ حال با توجه به آیه ای که در ابتدای بحث ذکر شد، سوال این است که اعطاء و بخشش الهی که به وسیله آن رضایت پیامبر اکرم (ص) حاصل شده چیست؟! 🔻 با رجوع به قرآن مشخص می شود لفظ اعطاء - که درباره رسول خدا (ص) ذکر شده - تنها در آیه اول سوره کوثر آماده است: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)؛ محققا ما به تو خير كثير داديم. در اینکه آشکارترین مصداق کوثر، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می باشد هیچ شکی وجود ندارد و بحث ما در حال حاضر ناظر به این مطلب نیست، بلکه مقصود ما این است که خداوند متعال نسل پیامبر اکرم (ص) را به وسیله فاطمه زهراء (س) - که یک زن است - حفظ نمودند و این آیه مرتبط با نسل طاهر نبی اکرم (ص) یعنی اهل بیت (ع) می باشد؛ به قرینه سومین آیه سوره کوثر که می فرماید: (إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ)؛ و بدان كه محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است. پس مشخص می شود که اولاد بزرگوار نبی اکرم (ص) از مصادیق کوثر هستند. ▪️ اکنون با توجه به مطالب فوق باید افزود خداوند برای نشان دادن جایگاه بلند زنان در نزد خود - آن هم در جامعه ای که زنان هیچ منزلت و ارزشی نداشتند به طوری که هرگاه دختری متولد می شد از سر شرم و به خاطر ناراحتی او را زنده به گور می کردند - نسل خاتم الأنبیاء را از فرزند دخترش قرار داد و بالاترین عظمت و شرافت را نصیب فرزند دختر نمود که اعراب جاهلیت آن را عار می دانستند. اگر کسی بگوید این مقام تنها مختص فاطمه زهراء (س) می باشد، پاسخ می دهیم هر چند سرور زنان عالم حضرت زهراء (س) می باشد اما خدواند متعال می خواهد عظمت زنان را به اعراب جاهلیت نشان دهد و با اینکه امکان داشت نسل پیامبر (ص) از فرزند پسر ادامه یابد اما اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفت که نسل مطهر پیامبر (ص) از حضرت صدیقه فاطمه (س) ادامه یابد و بدین وسیله کرامت زنان را به جامعه جاهلی که زنان را تحقیر می کردند نشان دهد. ✔️ بنابراین مشخص شد که مصداق عطای الهی که پیامبر اکرم (ص) را راضی و خشنود گردانید، از نسل زنان می باشد و نه از میان مردان، و این مساله بیانگر کرامت، عظمت و علو مرتبه زنان نزد خداوند متعال است. 📚📚📚 برگرفته از جلسه نهم درس خارج "فقه المرأة"/ آیت الله سید کمال حیدری https://eitaa.com/alhaydari
4_5969953212285846317.mp3
3.62M
❗️بیان روشنگرانه آیت الله حیدری درباره کلیپهای تقطیع و تحریف شده ای که برخی معاندان،از ایشان در کانالهای مختلف انتشار میدهند تا سخنان وی را وارونه جلوه داده و مردم را بفریبند!! ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔴 تولید محصول جدید فارسی ❇️ «مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری» 🔹 به استحضار مخاطبان گرامی کانال می رساند - همان طور که پیشتر اشاره شد - طبق برنامه ای که اندیشیده شده به یاری خدای متعال تولید و نشر مباحث «فارسی» آیت الله حیدری در موضوعات مختلف به ویژه در زمینۀ مباحث کلامی، اعتقادی و به طور کلّی تفکر دینی و حوزوی در دستور کار قرار گرفته است. 🔹 در همین راستا به همّت مؤسسه علمی و فرهنگی امام جواد (علیه السلام)، «پانزدهمین» شماره از سلسله مباحث فارسی علامه حیدری تحت عنوان کلی «رجال و حدیث» و با موضوع خاص 👈 «مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری»👉 تولید شده و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 🔹گفتنی است این سلسله حلقات علمی، به صورت فایل های تصویری و در قالب دی وی دی به محضر دوست داران این مباحث تقدیم خواهد شد. https://eitaa.com/alhaydari
مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری صوتی (1).mp3
24.68M
🎙 مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری 🔺 نگاهی تحلیلی و انتقادی به علم رجال #فایل_های_صوتی #رجال_و_حدیث ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎙 مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری 🔺 نگاهی تحلیلی و انتقادی به علم رجال #فایل_های_صوتی #رجال_و_حد
❗️ استماع این بحث بسیار مهم و چالش برانگیز، به کسانی که با مباحث رجالی و حدیثی آشنایی دارند، به طور جدی توصیه می شود؛ زیرا یکی از ویژگی های فکری آیت الله حیدری این است که اساسا در هر علمی که وارد می شوند، صرفا به شرح و تکرار سخنان گذشتگان اکتفا نمی کنند، بلکه با رویکرد تحلیلی و انتقادی خود تلاش می کنند تا ضمن نقد آراء و مبانی پیشینیان، تاملات و مسائل نوپدیدی را برای طالبان آن علم طرح نموده و افق های جدیدی را پیش روی ایشان بگشایند. 👈 در این جلسه، سخنان متفاوت و خاصی را خواهید شنید! ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺تفسیر روائی و تطبیق قرآنی 🔹معرفی موضوع در باب تفسیر آیات قرآنی روایات زیادی از ائمه اهل البیت علیهم السلام در منابع روائی نقل شده اند. در اکثر این روایات مشاهده می شود که امامان علیهم السلام پرده از معنای باطنی آیه ی قرآن برداشته و مراد از آیه را بیان فرموده اند. نکته ی مهم این است که آیا تفاسیر منقول از اهل بیت علیهم السلام، بیان مصداق بوده یا در مقام بیان مراد اصلی آیات قرآنی می باشند؟ 🔹تبیین به نظر می رسد ائمه علیهم السلام سعی در منحصر کردن معنای یک آیه ی قرآن در مصداقی مشخص نداشته اند، بلکه مصادیق بیان شده در روایات تفسیری صرفا جنبه ی بیان مصداق و بیان موردی از مواردی که آیات شامل آن ها می شوند داشته است. بدین ترتیب، آیات قرآنی همانطور که به تعبیر احادیث بطن های متعدد دارند، هر کدام از این معانی باطنی مصادیق گوناگون نیز دارد. ازین رو، روایات تفسیری هر کدام به سهم خود یک یا چند مصداق از مصادیق آیه ی مبارکه را بیان کرده اند. اگر این دیدگاه پذیرفته نشود، بسیاری از روایات تفسیری با یکدیگر متعارض تلقی خواهند شد. چرا که روایات فراوانی هستند که در مقام تفسیر یک آیه از آیات قرآن، مصادیق گوناگونی برای آن بیان کرده اند. در اینصورت اگر این تفاسیر را به عنوان مصداقی از مصادیق تلقی کنیم، تعارضی نخواهد بود. اما در صورت عدم پذیرش این دیدگاه، محقق به ناچار باید از بخش قابل توجهی از روایات به خاطر متعارض بودن آن ها با یکدیگر، چشم پوشیده و از آن ها محروم شود. 🔻نمونه هایی از تطبیق روائی آیات قرآن 🔸آیه ی اول : سوره ی نحل :۴۳ (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون)«اگر نمی دانید، از اهل ذکر بپرسید » واژه ی « اهل ذکر » یکی از مواردی است که روایات متعددی در تفسیر آن ذکر شده است. ذیلا به سه نمونه از آن ها اشاره می شود : -مراد از اهل ذکر، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام هستند. (بصائر الدرجات، ج ۱ ص ۴۰) -مراد از ذکر، پیامبر و مراد از اهل ذکر، اهل بیت پیامبر علیهم السلام هستند. (بصائر الدرجات، ج ۱ ص ۴۰) -مراد اهل کتاب هستند. بدین معنا که آیه خطاب به مشرکین که در آن زمان اخبار اهل کتاب را تصدیق می کردند امر می کند، اگر ایمان ندارید از اهل کتاب بپرسید. (مجمع البیان، ج ۶ ص ۱۵۹) در آیه ی ۴۴ همین سوره نیز از کتب ادیان گذشته به « ذکر » یاد می شود. 🔸آیه ی دوم : سوره ملک : ۳۰ قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعينٍ«بگو: به من خبر دهید اگر آب (چشمهها و چاههاى) شما در زمین فرو رود، كیست آن كه آب روان و گوارا براى شما بیاورد. » مصادیق متعددی در بیان واژه ی « ماء معین (آب گوارا) » بیان شده است، از جمله : -مراد آب زمزم و بئر میمونه است. (مجمع البیان، ج ۱۰ ص ۸۱) -ماء معین (آب گوارا) یعنی امام علیه السلام. (کافی، ج ۱ ص ۳۴۰) -ماء معین (آب گوارا) یعنی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (کفایة الاثر، ص ۱۲۱) -ماء معین (آب گوارا) یعنی علم امام علیه السلام (تفسیر قمی، ج ۲ ص ۳۷۹) ◾️نتیجه بنا بر دیدگاهی که بیان شد، هیچ کدام از تفسیر های بیان شده با یکدیگر منافات ندارند. بلکه هر کدام مصداقی که بر اساس شرائط موجود، آیه بر آن تطبیق می شود را بیان فرموده اند. بنا بر این، تفسیر واژه ی « اهل الذکر » منحصر در سه مصداق فوق نیز نمی شود، بلکه بر اساس شرائط مختلف می تواند مصادیق گوناگون داشته باشد. به عنوان مثال، مصداق امروزی « اهل الذکر » می تواند « مرجعیت دینی » باشد. همچنین « ماء معین » می تواند شامل هر چهار تفسیر بیان شده و همچنین مصادیق دیگر بر اساس شرائط متفاوت زمانی و مکانی باشد. 📚📚📚(آیت الله سید کمال حیدری، کتاب « منطق فهم القرآن »ج ۱ ص ۲۲-۲۴ و ص ۹۸-۱۰۰) https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا ادعای جمع قرآن توسط عثمان، حجیت قرآن را زیر سوال نمی برد؟! 🔹 قرآن توسط پیامبر اکرم (ص) جمع شده یا به وسیله عثمان؟! https://eitaa.com/alhaydari
❇️ روش آیت الله حیدری در زمینۀ مطالعات زنان از منظر اسلام 🔹 برای اینکه شیوۀ ما در تحقیقات پیرامون مسائل و حقوق زنان از دیدگاه اسلام روشن شود، در ابتدا باید عرض کنم دربارۀ زن، به طور کلّی چهار نوع نگرش وجود دارد و به عبارت دیگر، از سوی چهار منبع معرفتی مختلف، دربارۀ زنان اظهار نظر شده است که در ادامه به طور مختصر بدانها اشاره می نماییم. 1⃣ نگرش قرآنی قرآن کریم مطالب فراوانی را دربارۀ زنان مطرح فرموده است که می توان آنها را در کنار هم قرار داد و نگرش قرآنی نام نهاد. مثلاً قرآن در رابطه با اصل خلقت زن، نحوۀ رابطۀ او با مرد، ارث، نکاح، نقاط قوّت و ضعف زنان و غیره سخن گفته و اعلام موضع نموده و بدین ترتیب یک نظام معرفتی مستقل و خاص را پدید آورده است. 2⃣ نگرش روایی جدای از آیات قرآن، وقتی سراغ منابع روایی - اعم از شیعه و سنّی - می رویم، مشاهده می کنیم که احادیث بسیار زیادی دربارۀ مسائل گوناگونِ مربوط به زنان نقل شده است، به طوری که می توان از مجموع این اخبار، یک چارچوب معرفتی متفاوت و کامل را استخراج و استنباط کرد. برخی از این روایات - بنا به دلایلی که در جای خود بیان شده - مخالف منطق قرآن بوده و برخی دیگر از آنها موافق و در راستای مبانی قرآنی؛ لذا نباید گمان کرد همۀ روایات لزوماً هماهنگ با اندیشۀ قرآنی دربارۀ زنان است! 3⃣ نگرش عالمان دین مراد از نگرش عالمان دین، فهم و برداشت شخصی علما و دین شناسان از آیات و روایاتِ متعلق به زنان است؛ به این معنا که عالمان وقتی با نصوص دینی در هر موضوعی از جمله زنان مواجهه می شوند، با توجه به مبانی و پیش فرض های مختلف و بعضاً متعارض معرفت شناحتی، کلامی، فقهی، اصولی، انسان شناختی، و حتّی هرمنوتیکی و روان شناختی خود، و نیز با در کنار هم قرار دادن مجموعه ای از آیات و روایات، نهایتاً به برداشتی از متون دینی دست می یابند که مختصّ خود ایشان است؛ یعنی این نگرش، فهم و برداشت شخصی آنها است، نه اینکه لزوماً عین دین و مطابق واقع و لوح محفوظ بوده باشد!؛ به همین دلیل، ممکن است سایر عالمان با برداشت یک عالم دیگر در موضوعی خاصّ مثل زنان، مخالف باشند و از همین تفاوت مبانی و تعدد پیش فرض هاست که اختلاف نظر و تفاوت منظر، بین عالمان دین در می گیرد و البته این امر، فی نفسه امر مذمومی نیست و اساساً اقتضای اندیشه و دستگاه ادراکی بشر است. برداشت عالمان دین از آیات و روایات، گاهی ممکن است واقعاً مطابق مراد اصلی شارع باشد، و گاهی هم ممکن است مخالف واقع و آنچه که خداوند در نظر داشته، از آب در آید! 4⃣ نگرش عامۀ مردم مرتبۀ دیگر، مربوط می شود به نگاه عموم مردم جوامع به زنان، با توجه به تنوع دینی، مذهبی، فرهنگی و جغرافیایی ای که دارند؛ یعنی صرف نظر از اینکه قرآن و روایات و عالمان دین چه می گویند، یک سلسله اعتقادات، باورها و رسومِ درست یا نادرست پیرامون زن، در بین خود مردم شکل گرفته است. https://eitaa.com/alhaydari
❗️ در مطالعات زنان، نباید بین این چهار نوع نگرش متفاوت، خلط و درهم آمیختگی صورت گیرد؛ بلکه باید آنها را به دقّت از یکدیگر تفکیک کرد و حکم هر یک را به شکل جداگانه روشن نمود. در تحقیقاتی که دربارۀ زنان انجام می شود، این چهار رویکرد عمدتاً از یکدیگر تمایز داده نمی شوند و از همین جا است که برخی مشکلات، چالش ها و ابهام ها پدید می آید. ✅ پس از تبیین و جداسازی چهار نگرش فوق از یکدیگر، باید بیافزاییم روش ما در مطالعات زنان از منظر اسلام، اصالت و محوریّت دادن به نگرش قرآنی است؛ به این معنا که هر مطلبی دربارۀ زنان از سوی سه منبع دیگر مطرح شده بود، آنها را تنها در صورتی می پذیریم که با مبانی قرآنی – از دیدگاه خودمان – سازگار باشد؛ در غیر این صورت چنانچه تعارضی بین روایات، برداشت علما و نگاه عموم مردم، با مبانی قرآنی و تفسیری تشخیص دادیم، آنها را طرد می کنیم و آنچه که قرآن می فرماید را اصل و اساس کار خود قرار می دهیم. بنابراین به اعتقاد ما اولین و مهمترین مصدر در شناخت زن از دیدگاه اسلام، قرآن است. البته این به آن معنا نیست که از سایر منابع بهره گرفته نشود، بلکه مراد آن است که اول باید سراغ قرآن رفت و نگاه کلّی خداوند به زن را از قرآن کریم اصطیاد و استنباط نمود و در ادامه از سایر نگرش ها هم – تا جایی که مخاف مبانی قرآنی نباشند – استفاده کرد. عمده این است که قرآن، اصل و محور قرار گیرد و دیگر نگرش ها، با منطق کتاب الله مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گیرند. 🔅 به عنوان مثال، اگر برخی روایات، مشورت با زنان را مذمّت کرده باشند، اما قرآن به مشاوره و همفکری با زنان بها داده و آن را به عنوان یک ارزش معرفی نموده باشد – کما اینکه همین طور هم هست - ، ما در اینجا مبنای قرآن را اصل قرار می دهیم و روایات معارض با آیات قرآنی را طرد می کنیم! 📽 برگرفته از دیدار عده ای از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی با آیت الله حیدری با موضوع "مسائل و حقوق زنان در اسلام". https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دیدگاه ابن عربی درباره اهل بیت (ع) 👈 ابن عربی: نزدیکترین شخص به رسول اکرم (ص) از نظر وجودی، امام علی (ع) است. https://eitaa.com/alhaydari