eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ مورد دوّم: علامه حلّی 🔸 علامه حلی در کتاب «نهاية الوصول إلى علم الأصول» تصریح می کند به اینکه صحابۀ پیامبر (ص) و همین طور اصحاب ائمه (ع) آنچه را که از ایشان می شنیدند، اولاً به صورت مکرّر و لزوماً در چندین نوبت نمی شنیدند، بلکه غالباً فقط یکبار استماع می کردند، ثانیاً آنها را نمی نوشتند، و ثالثاً چنانچه قصد نگارش داشتند، کتابتِ آن ها را به مدت ها – کوتاه یا طولانی - بعد از خروج از مجلس بحث موکول می کردند!: «یعلم قطعاً ان الصحابة لم يكتبوا ما نقلوه ولا كرروا عليه، بل كلما سمعوا اهملوا الى وقت الحاجة اليه بعد مدة متباعدة وذلك يوجب القطع بانهم لم ينقلوا نفس اللفظ، بل المعنى»؛ نهاية الوصول الى علم الاصول، ج 3، ص 472 (صحابۀ پیامبر ص، آنچه را که نقل کرده اند نمی نوشتند و آنچه که یکبار شنیده بودند را تکرار نمی کردند و شنیده های خود را به زمان نیاز - بعد از مدت ها - موکول می کردند، و همین امر در انسان قطع ایجاد می کند به اینکه راویان، عین الفاظ پیامبر ص را نقل نمی کردند بلکه، آن ها را نقل به معنا می کردند [یعنی آنچه که از سخنان رسول خدا ص فهمیده بودند را در قالب جملات خودشان، به دیگران منتقل می کردند!]. ❇️ باید توجه داشت که در این بحث، بین صحابۀ پیامبر (ص) و اصحاب ائمه (ع) تفاوتی وجود ندارد؛ به این معنا که هر دو دسته، فرمایشات معصومین (ع) را نقل به معنا می کردند و نه نقل به الفاظ! زیرا حافظۀ اصحاب اهل بیت (ع) با یاران رسول الله (ص) - از جهت یادسپاری و فراموشی مطالب - به عنوان یک انسان متعارف، یکسان بوده است. این حقیقت در ادامۀ بحث روشن تر می شود. https://eitaa.com/alhaydari
3⃣ مورد سوّم: علامه مجلسی 🔸 نمونۀ بعدی مربوط است به علامه مجلسی و تصریح وی بر اینکه روایات عمدتاً نقل به معنا هستند و اساساً چیزی شبیه به محال است که کسی بتواند هر آنچه را که شنیده، عیناً و بدون هیچگونه تغییری حفظ و منتقل کند؛ مخصوصاً آنکه زمان زیادی از شنیدن آن عبارات گذشته باشد!: «من المعلوم أن الصحابة وأصحاب الائمة: لم يكونوا يكتبون الاحاديث عند سماعها، ويبعد بل يستحيل عادة حفظهم جمیع الالفاظ على ما هي عليه و قد سمعوها مرة واحدة، خصوصا في الاحاديث الطويلة مع تطاول الازمنة ولهذا كثيرا ما يروى عنهم المعنى الواحد بألفاظ مختلفة، ولم ينكر ذلك عليهم، ولا يبقى لمن تتبع الاخبار في هذا شبهة»؛ بحار الأنوار، ج 2، ص 124، ذیل روایت 24 (مشخص است که صحابۀ پیامبر ص و اصحاب اهل بیت ع، احادیثی را که می شنیده اند نمی نوشتند، و بعید بلکه عادتاً محال است کسی بتواند همۀ الفاظی را که شنیده عیناً همان طور که شنیده حفظ کند، در حالی که آن عبارات یک بار بیش تر به گوشش نخورده اند، به خصوص در مورد احادیث طولانی با وجود گذشت زمان؛ و به همین دلیل غالباً معنای واحد، از سوی ناقلان اخبار، با الفاظ و عبارات گوناگون نقل می شد و کسی آنها را به خاطر این کار انکار [و ملامت] نمی کرد، و برای کسی که در اخبار تحقیق و تتبّع کند، تردیدی در این باره باقی نمی ماند). ممکن است کسی بگوید این مطلب دربارۀ احادیث طولانی صحیح است، اما راجع به عبارات کوتاه صدق نمی کند؛ زیرا آنها را به راحتی می توان حفظ کرد. علامه مجلسی در پاسخ می فرماید مشکل فراموشی و ضعف حافظه، مختصّ عبارت های بلند و چند صفحه ای نیست، بلکه شامل سخنان کوتاه هم می شود! چرا که اصحاب ائمه (ع)، بسیاری از سخنان را فقط یک بار می شنیدند و با یک بار شنیدن، حفظ عبارات کوتاه هم به راحتی میسّر نیست! به عنوان مثال، اگر کسی برای اولین بار یک صفحه از قرآن را بخواند و فردای همان روز از او بخواهیم آنچه که دیشب قرائت نموده را عیناً با همان الفاظ و بدون هیچ تغییری برای ما بخواند، شاید وی حتی یک آیه را هم نتواند با عین الفاظش بازگو کند، اما در عین حال می تواند محتوا و مضمون آیات را نقل به معنا کند. لازم به ذکر است که وقتی در کتب اهل علم، عنوان «صحابه» ذکر می شود، غالباً یاران رسول خدا (ص) مراد است، اما در مواردی که واژۀ «اصحاب» به کار برده می شود، یاران اهل بیت (ع) مدّ نظر قرار می گیرد. https://eitaa.com/alhaydari
4⃣ مورد چهارم: آقا وحید بهبهانی (مجدّد الأصولیون) 🔸 مرحوم علامه وحید بهبهانی نیز در فائدۀ ششم از کتاب «الفوائد الحائریة»، نقل به معنا بودن روایات را متذکر شده و جالب آنکه به تحقّق تفاوت و تغییر در آن ها هم اشاره نموده است: «كثيرا ما كان الرّواة ينقلون بالمعنى‌، فلعلّ في النقل بالمعنى يتحقّق التفاوت، فإنّا نرى الآن أنّ كثيرا من أهل الفهم، لا يعبّرون عن‌ مرادنا بعبارة تؤدّي عين مطلوبنا من دون أن يتحقّق تفاوت أصلا!»؛ الفوائد الحائرية، ج 1، ص 119 (راویان اخبار در بسیاری از موارد نقل به معنا می کردند؛ و چه بسا که در نقل به معنا [تغییر و] تفاوت اتفاق می افتد. ما همین الان مشاهده می کنیم تعداد زیادی از اهل فهم، مراد و منظور ما را به عباراتی که عین مقصود ما را – بدون اینکه تفاوتی حاصل شود – برساند، تعبیر نمی کنند). 5⃣ مورد پنجم: خطیب بغدادی 🔘 ادامه دارد... https://eitaa.com/alhaydari
🔺 آیا روایات شیعه و سنّی، «نقل به الفاظ» است یا «نقل به معنا»؟! 🔅 آیت الله سید کمال حیدری ➖ (بخش ششم) 5⃣ مورد پنجم: خطیب بغدادی 🔹 خطیب بغدادی که از بزرگان علم حدیث و درایه در اهل سنت بوده و کتابش (الكفاية في معرفة اصول علم الرواية) از مهمترین مصادر در این دانش محسوب می شود، عبارتی را از سفیان ثوری نقل کرده که وی در آن می گوید اگر بخواهم عین الفاظ روایات را بدون هیچ تغییری برای شما بازگو کنم، حتی یک حدیث را هم نمی توانم برای شما بخوانم!؛ لذا هر چه به شما می گویم نقل به معنا است که گاهی در آن تغییراتی رخ داده است: «قال ابو محمد العَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ التَّرَقُّفِيُّ، قَالَ: سَمِعْتُ الْفِرْيَابِيَّ، يَقُولُ: سَمِعْتُ سُفْيَانَ، يَقُولُ: لَوْ أَرَدْنَا أَنْ نُحَدِّثَكُمْ بِالْحَدِيثِ كَمَا سَمِعْنَاهُ مَا حَدَّثْنَاكُمْ بِحَدِيثٍ وَاحِدٍ»؛ الكفاية في معرفة اصول علم الرواية، ج 1، ص 24، شمارۀ 644 (شنیدم که سفیان گفت: اگر بخواهم به شما حدیثی را عیناً همان طور که شنیده ام بگویم، حتّی یک حدیث را هم نمی توانم نقل کنم!). https://eitaa.com/alhaydari
6⃣ مورد ششم: فخر رازی 🔸 فخر رازی در کتاب مهم خود، «المحصول فی علم اصول الفقه»، تصریح می کند به اینکه صحابۀ پیامبر (ص) سخنان ایشان را نمی نوشتند، بلکه آنها را می شنیدند و برخی از ایشان پس از خارج شدن از محضر رسول خدا (ص)، آن عبارات را حفظ می کردند و در مواردی بعد از گذشت سال ها، آنچه را که به خاطر سپرده بودند، به صورت شفاهی نقل می کردند: «انا نعلم بالضرورة ان الرسول صلى الله عليه وآله متى كان يشرع في الكلام، فالصحابة ما كانوا يكتبون كلامه من اوله الی آخره لفظاً، وانما كانوا يسمعونه ثم يخرجون من عنده وربّما رووا ذلك الكلام بعد ثلاثين سنة... ومن انصف قطع بأن هذه الاخبار التي رووها، لیس شيء من الفاظها لفظ الرسول (ص)... فإن الانسان مضنة النسيان، بل لا يعيد الا بعضه»؛ المحصول فی علم اصول الفقه، ج 4، ص 348 و 349 (ما ضرورتاً می دانیم که رسول خدا ص وقتی شروع می کردند به سخن گفتن، صحابه سخنان ایشان را از اول تا آخر با همان الفاظ نمی نوشتند، بلکه فقط آنها را می شنیدند و سپس از محضر ایشان خارج می شدند و گاهی آن سخنان را بعد از سی سال روایت می کردند!... و اگر کسی اهل انصاف باشد، یقین پیدا می کند به اینکه این اخباری که راویان روایت کرده اند، لفظِ هیچ یک، عین الفاظ رسول خدا ص نیست!... چرا که اساساً انسان در معرض نسیان و فراموشی قرار دارد و نمی تواند جز بعضی از آنچه را که شنیده، به خاطر بیاورد). 〽️ اگر واقعاً کسی شواهد علمی، مستند و قطعی دارد مبنی بر اینکه صحابۀ رسول خدا (ص) و اصحاب اهل بیت (ع)، هر آنچه که ایشان می فرمودند را عیناً و با همۀ الفاظ آن، بدون کم و کاست مکتوب می کردند، ارائه بدهد! ولی باید دانست که یکچنین تحقیق و مستنداتی وجود ندارد! اینکه راویان نمی توانند عین الفاظ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را بدون هیچ تغییری به دیگران منتقل کنند، ربطی به وثاقت یا ضعف ایشان هم ندارد؛ زیرا فرضاً یک راوی، صددرصد ثقه، عادل و قابل اعتماد هم که باشد، این وثاقتِ او، وی را از اشتباه و نسیان مصون نمی کند و به او عصمت و خطاناپذیری نمی بخشد! ممکن است کسی، انسان صالح و صادقی باشد، اما سهواً دچار خطا و زیادت و نقصان و سوء فهم در روایت شود. پس بین وثاقت یک راوی، با عدم اشتباه او تلازمی وجود ندارد! 🔘 ادامه دارد... https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖آیت الله حیدری: 🔺 برای جلوگیری از گسترش طلاق در جوامع امروزی چه باید کرد؟! 〽️ زنان را باید محدودتر کرد یا بر حقوقشان افزود؟! https://eitaa.com/alhaydari
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دیدگاه آیت الله حیدری درباره مواضع سیاسی ائمه (علیهم السلام) 〽️ روش امام حسین (ع) فقط یکی از روش های سیاسی ائمه (ع) بود. سایر امامان (ع) نیز بسته به شرایط مختلف، مواضع سیاسی متفاوتی اخذ نموده اند. 👈 علاوه بر شیوه سیاسی امام حسین (ع)، روش سیاسی متفاوت سایر امامان را نیز - که حجت است - به مردم معرفی کنیم! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/06/8899/ 📎 https://youtu.be/YrbtYfZIzD8 🖇 https://www.aparat.com/v/OQKqvhttps://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مبانی اصلی مکتب تشیع در قرآن ریشه دارد ➖ اگر کسی به مبانی قرآنی خوب مسلّط باشد، مبانی اصلی مکتب تشیّع را از آن استنباط خواهد کرد. #فایل_های_تصویری #تبیین_مبانی_مکتب_تشیع 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/06/8905/ 📎 https://youtu.be/0EmYlwNin50 🖇 https://www.aparat.com/v/JHPms ✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 انتشار اثر جدید آیت الله حیدری: «کتاب المعاد: شرح الأسفار الأربعة» در 6 جلد 🔸 «الأسفار الأربعة» مهترین اثر فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه است. جلد نهم از این کتاب مهم (تتمۀ سفر چهارم: قسم دوم در علم النفس)، به مباحث معاد اختصاص یافته است. شیخ دکتر عبدالله الأسعد، شرح آیت الله حیدری بر این جلد از کتاب اسفار را در شش جلد (مجموعاً 2839 صفحه) تقریر و تنظیم نموده است. ❇️ این اثر با نگارش مقدمۀ هفده صفحه ای از سوی علامه حیدری آغاز شده است. اثر حاضر توسط انتشارات مؤسسۀ امام جواد (علیه السلام) منتشر شده و علاقه مندان می توانند آن را از طریق سایت تهیه کنند. ❗️ لازم به ذکر است فایل پی دی اف اثر مذکور نیز از طریق لینک زیر قابل دسترسی است 👇👇 🔗 http://alhaydari.com/ar/2019/06/68018/https://eitaa.com/alhaydari
دیدار با مجله خیمه.mp3
51.28M
🎙 دیدار مجله خیمه با آیت الله حیدری 🔹 برخی از مباحثی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند: 👇 ➖ نقطۀ آغاز نواندیشی دینی در افکار آیت الله حیدری ➖ ضرورت تفکیک بین «خود دین» و «برداشت از دین» ➖ معیار تشخیص قرائت صحیح از قرائت نادرست ➖ بررسی مبانی اصلی مکتب تشیّع در قرآن ➖ تکامل انسان در سایۀ تفاوت افکار و اختلاف قرائت ها ➖ دیدگاه آیت الله حیدری دربارۀ مواضع سیاسی ائمه (ع) ➖ ملاک حداقلی تشیع از دیدگاه آیت الله حیدری ➖ ضرورت «انفتاح باب اجتهاد در عقائد دینی» در حوزه های علمیّه ➖ خلط شدید اهل علم، بین «کلام معصوم» ( سنّت) و «فهم راویان» (حدیث) #فایل_های_صوتی 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/06/8909/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 فقیهی که فقط فقه می داند، صلاحیت ندارد نماینده و پرچمدار دین باشد! ➖ دادن پرچم نمایندگی از دین، به فقیه اصطلاحی (که فقط فقه می داند) کار درستی نبوده و نیست! ➖ نماینده اصلی دین، فقیه قرآنی (مجتهد در اصول و فروع دین با هم) است. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8933/ 📎 https://youtu.be/s7QPdY6_6TU 🖇 https://www.aparat.com/v/X5QdMhttps://eitaa.com/alhaydari
🔺 ماه ذی القعده 1440 بنابر مطالعات دقیق فلکی، ماه ذی القعدۀ سال 1440 با چشم مسلح (تلسکوپ) در ایران و عراق و با چشم غیر مسلح همراه با صاف بودن هوا، در حجاز و عمان، در بعد از ظهر روز چهارشنبه 1398/4/12 قابل رؤیت خواهد بود. بنابراین از دیدگاه آیت الله حیدری، پنجشنبه 1398/4/13 روز اول از ماه ذی القعده سال 1440 خواهد بود. 🌐 ملاحظات تصویر: رنگ قرمز: دیدن هلال با چشم غیر مسلح. رنگ نارنجی: در صورت وجود هوای مناسب، دیدن هلال با چشم غیر مسلح. رنگ زرد: دیدن هلال ماه با دوربین. رنگ آبی: دیدن هلال ماه با چشم مسلح (تلسکوپ). 🔗 http://alhaydari.com/ar/2019/07/68032/https://eitaa.com/alhaydari
🔺 بدون ترديد نقش حضرت معصومه (سلام اللَّه عليها) در قم شدن قم و عظمت يافتن اين شهر عريقِ مذهبىِ تاريخى، يك نقش ما لا كلام فيه است. ➖ سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) مبارک باد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مهمترین فایده نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها از دین چیست؟ ❗️ لازم به ذکر است تفسیر آیت الله حیدری از این نظریه، متفاوت است با آنچه که دیگران در این باره بیان داشته اند. 👈 اینکه عده ای گمان می کنند تعدد قرائت ها از دین، به معنای حق و درست بودن همه حرف ها و برداشت ها و نظریاتِ - حتی متناقض - است، یک تصور و برداشت کاملا سطحی و نادرست از این نظریه است! #نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8941/ 📎 https://youtu.be/K9itUEu_g14 🖇 https://www.aparat.com/v/6nh3X ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 پرسش و پاسخ موضوع: معنای نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها از دین 🔸 سؤال سلام اگر تعدد قرائت ها از دین مشروعیت داشته باشد، پس آیا قرائت تکفیری هم مشروع می شود؟! اگر تکفیری قصد جان ما را کرد، ما فقط باید با او بحث کنیم و حق نداریم از خود دفاع کنیم؟؟ پاسخ آیت الله حیدری به این اشکال چیست؟ با تشکر فراوان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پاسخ با سلام و احترام 1️⃣ این که اصلاً اشکال نیست، بلکه صرفاً نوعی استبعاد است! تکفیری هم، نظر و فهم خودش از دین را می گوید، اگرچه ما آن را خطا می دانیم. شما هم آزادید فهم خودتان از متون دینی را ارائه بدهید و با استدلال، برداشت و قرائت او از دین را نقد و ابطال کنید. تکفیری تا زمانی که فقط در مقام بحث و نظر است، باید سخن او را شنید و مدعایش را با دلیل، ردّ کرد. 👈 اما به محض اینکه وارد تقابل و مبارزۀ عملی و فیزیکی شد، به حکم عقل و شرع، باید محکم جلوی او ایستاد و به نحو عملی و با قدرت هر چه تمام تر، او را از پای درآورد! 👉 2️⃣ ضمن اینکه باید بدانید فقط اهل سنت تکفیری نیستند، بلکه شیعیان هم دیگران را تکفیر می کنند. طبق مبانی کلامی و فقهی علمای شیعه، هر کس که منکر امامت باشد، کافر است. هر کس یکی از ضروریان دین را انکار کند کافر است. هر کس که قائل به نظریۀ وحدت وجود عرفانی باشد، کافر است. هر کس به هر دین و مذهبی غیر از اسلام و تشیّع معتقد باشد کافر است، و یا هر کس - ولو با تحقیق و استدلال - به دین یا مذهب دیگری غیر از تشیّع دوازده امامی روی بیاورد و به اصطلاح مرتد شود، کافر است! پس اندیشۀ تکفیری، اختصاصی به اهل سنّت و وهابیت ندارد. اگر نقدی از این جهت وارد است، متوجه هر دو است. 🌿 در مقابل، طبق نگرش ضدّتکفیری آیت الله حیدری، پیروان سایر ادیان و مذاهب – در صورت اینکه برای حقانیت خود، دلیل قاطع در دست داشته باشند – معذور و بلکه مأجور و بهشتی می باشند. 3️⃣ نظریۀ مشروعیت تعدد قرائت ها – بر خلاف آنچه که به نادرستی شایع شده و اصلاً قائلی ندارد! - به معنای حق و صحیح بودن همۀ دیدگاه ها حتی آراء متناقض نیست، 👈 بلکه به این معناست: هر کس که صلاحیت علمی برای نظر دادن داشته باشد، حق دارد فهم و برداشت خودش از آیات و روایات را با دلیل و استدلال ارائه بدهد، اگرچه دیگران خوششان نیاد یا نظرشان مخالف باشد! 👉 ❗️ ملاک، فقط دلیل است و بس. هیچ کس هم نمی تواند ادعا کند: «فهم من از دین، فهم معیار و انحصاری است»؛ چرا که واقع، لوح محفوظ و علم الهی نزد کسی نیست تا با نظر به آن، یقین صددرصدی به صحت برداشت خود، و بطلان برداشت دیگران پیدا کند! بله، با لسان احتمال و قطع اصولی می توان از رجحان یک فهم بر فهم های دیگر و درستی یا نادرستی آنها سخن گفت، اما بر اساس یقین منطقی بالمعنی الاخص که خلافش عقلا محال و غیر قابل زوال باشد، خیر! موفق باشید https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دلیل عقلی بر ضرورت انتخاب و نصب امام معصوم (ع)، از سوی خداوند متعال ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تکامل انسان در سایه تفاوت افکار و اختلاف قرائت ها ➖ آنچه که باعث پیشرفت و تکامل انسان می شود، اختلاف و تفاوت فکری به نحو سالم و سازنده است 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8949/ 📎 https://youtu.be/aulh-pKclm0 🖇 https://www.aparat.com/v/WhdZT #فایل_های_تصویری #نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین ✅ https://eitaa.com/alhaydari