eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خلط شدید اهل علم بین کلام معصوم (سنت) و فهم راویان (حدیث) ➖ ما با سنت محکیه مواجهیم و نه سنت واقعیه؛ از این رو باید از صحت صدور یک روایت اطمینان حاصل کنیم 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9024/ 📎 https://youtu.be/iNSkz9r28YE 🖇 https://www.aparat.com/v/90pyRhttps://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! (بخش اول) 🔹 یکی از مطالب پذیر
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! ... (بخش دوّم) 🔹 پاسخ به یک اشکال در این جا ممکن است برای عدّه ای این اشکال یا سؤال پیش آید که از یک طرف نمی توان نسبت به نتایج قطعی علوم تجربی که زندگی انسان ها بر آنها استوار گشته بی تفاوت بود، و از سوی دیگر با این مشکل مواجهیم که اگر قرار باشد قطعیات علمی را مورد اتکاء قرار دهیم و بر اساس آنها متون دینی را بفهمیم و احیاناً تأویل کنیم، در این صورت چنانچه پس از مدتی، نظریات علمی ای که در یک بازۀ زمانی خاصّ مسلّم فرض شده اند، ابطال شدند، تکلیف چیست؟! آیا می توان به نظریاتی که ممکن است پس از مدتی مورد ردّ و ابطال قرار گیرند، اطمینان کرد؟ چه بسا با اتکاء به یک اصل مسلّم و قطعی علمی، به تفسیر یا تأویلی خاصّ از آیات قرآن برسیم، اما پس از مدتی، اصل مذکور ابطال شود و به تَبَع، تفسیر و فهم ما از آیات مورد نظر نیز، از اساس باطل و بی اعتبار شود! در این موارد چه باید کرد؟! 🔸 در پاسخ به اشکال فوق، باید گفت صرف احتمال تغییر یک مبنا در علوم انسانی و تجربی، دلیل بر بی اعتباری آنها نیست؛ چرا که همین مشکل، عیناً در همۀ علوم اسلامی از جمله علم کلام نیز وجود دارد؛ یعنی اختلاف و تغییر در مبانی دانش های مختلف اسلامی، به جهت بشری بودن آنها، یک امر طبیعی و گریزناپذیر است. کدام عارف و فیلسوف و متکلم و فقیه و اصولی است که بتواند تضمین کند از ابتدای عمر علمی خود تا انتها، هیچ تغییر و تحوّلی در نظام فکری اش ایجاد نشده و نخواهد شد؟! موارد فراوانی را در تاریخ علوم اسلامی شاهدیم که عالمان دین نظراتشان تغییر کرده است؛ مثلاً فقیهی ابتدا به یک حکم فتوا داده، اما پس از مدتی در اثر تأمّلات و تحقیقات بیشتر، از فتوای قبلی خود عدول کرده و حکم جدیدی داده است. حال آیا در اینجا می توان گفت به صرف اینکه در علوم اسلامی هم ممکن است برخی از آراء و مبانی دستخوش تغییر و تحوّل و حتی ابطال شوند، پس از اساس نمی توان به دستاوردهای این علوم اعتماد کرد؟! خیر. 👈 بنابراین به نظر می رسد راه حلّ مسألۀ مورد بحث آن است که ملاک یک فقیه، متکلم یا مفسّر در مواجهه با ظواهر متون نقلیِ ناظر به علوم تجربی، باید عمل به قطعِ حاصل آمده از این علوم در همان زمان باشد. اگر مبنای مذکور تغییر نکرد که هیچ، و اما چنانچه روزی ابطال شد، فقیه و متکلم باید ببیند نظریۀ صحیح یقینیِ جایگزین، در همان زمان چیست و همان را بپذیرد. قطع عالمان دین، برایشان حجّت است، و خداوند هم از ایشان فراتر از توانشان انتظار ندارد. 👉 ❇️ نتیجه آنکه: فقیه و مفسر و متکلم، وظیفه دارند در هر زمان با توجه به ظرفیت فکری خود و پیشرفت های علمی زمان خویش، به هر آنچه که قطع پیدا کردند صحیح است عمل کنند، و همان را مبنای فهم و تفسیر و تأویل متون دینی قرار دهند و بیش از این تکلیفی متوجه آنان نیست. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9038/https://eitaa.com/alhaydari
ولادت با سعادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 گزارش تصویری ▪️ گوشه ای از انعکاس گستردۀ سخنان و اندیشه های آیت الله سید کمال حیدری در پایگاه ها و کانال های متعدّد فضای مجازی ❗️ لازم به ذکر است که قرار دادن تصاویر ذیل صرفاً به منظور نشان دادن انعکاس و انتشار مبانی فکری علامه حیدری در فضای مجازی بوده و لزوما به معنای تأیید کانال ها یا گروه های مذکور نمی باشد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
❇️ به استحضار مخاطبان گرامی کانال می رساند که به زودی بحث بسیار مهمی از سوی آیت الله حیدری درباره اثبات امامت و خلافت امام علی (علیه السلام) بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر اساس منابع معتبر وهابیت و اهل سنت، به محضر علاقه مندان تقدیم می گردد... ❗️ لازم به ذکر است که این بحث از مباحث جدید فارسی آیت الله حیدری بوده و به یاری خدا در ایام مبارک عید غدیر، نشر داده می شود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/11/6705/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «مطارحات في الإمامة» 🔸 اثر حاضر، پیرامون موضوع امامت، خلافت و زعامت سیاسی امت اسلامی بعد از رسول خدا (ص) و همچنین بررسی و تحلیل برخی از وقایع و حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاده، نگاشته شده است. در این کتاب، ولایت و خلافت سیاسی امام علی (ع) با استناد به منابع اهل سنت، اثبات شده است. این اثر، مشتمل بر یک مقدمه و چهار مبحث اساسی به صورت زیر می باشد: 1️⃣ مبحث اول: ابعاد اعتقادی حادثۀ «رزیة یوم الخمیس»؛ (مصیبت روز پنجشنبه) و احادیث آن. این مبحث مشتمل بر چهار فصل است: 1. بررسی مصادر و اسانید حادثه 2. دلالت های حادثه 3. توجیهات بزرگان اهل سنت درباره عکس العمل های برخی از صحابه در این حادثه 4. پیامدهای منفی حادثه رزیة الخمیس 2️⃣ مبحث دوم: حدیث «انت یا علی خلیفتی من بعدی» در کلام پیامبر (ص) مبحث دوم، چهار فصل دارد: 1. بررسی اسانید دو حدیث خلافت و ولایت 2. دلالت دو حدیث فوق، بر خلافت و ولایت 3. ابن تیمیه و برخورد او با فضائل اهل بیت (ع) 4. ابن تیمیه و بی حرمتی او به امام علی (ع) 3️⃣ مبحث سوم: حدیث منزلت این مبحث شامل شش فصل است: 1. بررسی سند حدیث 2. ابعاد موضوع بحث در حدیث 3. رتبه بندی فضائل امام علی (ع) 4. مشارکت امام علی (ع) در ویژگی های هارون 5. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ص) در وظائف و مسئولیت ها 6. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ع) در فضائل و مقامات 4️⃣ مبحث چهارم: حادثۀ غدیر و حدیث آن آخرین مبحث، مشتمل بر شش فصل است: 1. بحث های مقدماتی 2. دیدگاه ابن تیمیه در مورد حدیث غدیر 3. تصریح علما به تواتر حدیث غدیر و تصحیح آن 4. دلالت حدیث غدیر 5. قرائنِ دلالت حدیث غدیر، بر امامت و خلافت سیاسی 6. پاسخ به شبهات غدیر ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 نقطۀ اختلاف شیعه و سنی در مساله امامت چیست؟! (1) 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9043/ 📎 https:
🔺 نقطۀ اختلاف شیعه و سنّی در مسألۀ امامت چیست؟! 🔹 در مسألۀ امامت، ابتدا باید محلّ نزاع و نقطۀ اختلاف بین شیعه و سنّی، به خوبی روشن و منقّح شود. از همین رو، باید توجه داشت که امامت دارای معانی متعددی است که در این جا فقط، امامت به معنای خلافت و رهبری سیاسی مدّ نظر می باشد، 👈 اما اصل و ریشه امامت به معنای قرآنی – که مقامی فوق نبوّت است: «إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» بقره/ 124 –، از دیدگاه اکثر علمای شیعه به مثابۀ یک جایگاه وجودی برای اهل بیت (علیهم السلام)، امری ثابت است و به جهت جعل تکوینی از سوی خداوند متعال، اساساً متعلَّق عزل و نصب اعتباری مردم قرار نمی گیرد. 👉 باید توجه داشت که این معنا از امامت تخصصاً از بحث خارج بوده؛ و لذا نه در سقیفه غصب شد و نه در غدیر نصب! ✔️ بر این پایه، مسألۀ اصلی عبارت است از اینکه آیا پیامبر اکرم (ص) برای پس از خود، شخصی را به عنوان رهبر جامعۀ اسلامی معیّن نموده اند یا خیر؟! به بیان دیگر، آیا وجود مقدّس رسول خدا (ص)، به دستور خداوند امر امامت و خلافت سیاسی و اجتماعی را بعد از خود، به فردی خاصّ تفویض نموده اند یا اینکه انتخاب امام مسلمین را به خود مردم واگذار کرده اند؟! http://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «تواتر» حدیث غدیر در منابع اهل سنت (2) 🔹 درباره حدیث غدیر به طور کلی دو بحث مطرح است: ➖ بحث اول مربوط است به سند آن که متواتر است یا خبر واحد؟ ➖➖ و بحث دوم ناظر می باشد به دلالت و محتوای آن. در این بخش باید مشخص شود معنای "مولی" که در این روایت آمده، دقیقا چیست؟! 👈 آیت الله حیدری در فایل تصویری فوق، به بحث اول پرداخته و با استناد به معتبرترین منابع وهابیت و اهل سنت و به ویژه بر اساس مبانی حدیثی عالم سرشناس سلفی، محمد ناصرالدین البانی، تواتر حدیث غدیر را اثبات نموده است. در جلسه بعدی نیز، معنای لفظ "مولی" که در روایت ذکر شده را بر پایه مصادر روایی اهل سنت بیان می کنند. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9045/ 📎 https://youtu.be/x2CC7L919c4 🖇 https://www.aparat.com/v/P4Q5yhttps://eitaa.com/alhaydari