eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 آیا الگوبرداری از سیره پیامبر اکرم (ص)، مطلق است یا مقید به شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی؟! https://eitaa.com/alhaydari
🔵 پرسش و پاسخ 🔸 موضوع: فقهی/ معیار تشخیص موسیقی غنادار از موسیقی بدون غنا 📝 سوال 🔹 سلام علیکم حکم صریح برای تشخیص موسیقی غنادار از غیر غنادار چیست؟ مخصوصا در عصر حاضر که حد فاصل بین موسیقی های حرام و غیر حرام، تقریبا از بین رفته و تشخیص این دو، کار مشکلی است. با تشکر 🖋 جواب بسم الله الرحمن الرحیم علیکم السلام 🔸 معیار در تشخیص موسیقی های غنادار از غیر آن، عبارت است از: ➖ آهنگ ها و اصواتی که غالبا مورد استفاده اهل فسق و فجور قرار می گیرند. ➖ در نفس انسان نوعی سبکی، طرب و حالت رقص ایجاد می کنند. ➖ در انسان تهیج کاذب که شهوت حیوانی را تحریک می کند ایجاد می کنند که در اثر آن، توازن عقلی انسان از بین می رود و منجر به رقص و عدم استقرار بدنی می شود. ➖ حس لذت بردن از بی بند و باری و بی عفتی را در انسان پدید می آورد و فرد را از حالت طبیعی انسانی خارج می کند. 🔺 و اما سایر اصوات و آهنگ های نیکو که در نفس انسان سرور و ابتهاج یا حزن ایجاد می کنند به طوری که توازن عقلی انسان از بین نرود، مباح و حلال می باشند، بلکه از ظاهر برخی از اخبار و روایات چنین بر می آید که این قبیل اصوات از نظر شرعی نیکو هم می باشند، به ویژه درباره قرآن کریم که اگر با صوت زیبا و آهنگین خوانده شود، اثر آن در مخاطب بیشتر می شود. https://eitaa.com/alhaydari
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چگونه قرآن از طریق تطبیق مصادیق جدید،زنده و به روز می شود؟! 🔅جمود درباره یک مصداق خاص،قرآن را از روزآمدی و پویایی باز می دارد! https://eitaa.com/alhaydari
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 تفسیر متفاوت آیت الله حیدری درباره آیه "الرجال قوامون علی النساء" 🔅 زنان امروزی به دلیل رشد فکری و فرهنگی، در مقایسه با گذشته، حق بیشتری در تصمیم گیری های فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند! https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
1⃣ عاشق علم باشید و کارهای علمی را در اولویت اولتان قرار دهید! 2⃣ در مباحث علمی، نقاد و دقیق باشید
🔺 برخی از ویژگی ها و خصوصیات "روحیه علمی" از دیدگاه آیت الله حیدری 🔹 روحیه علمی باید دارای سه ویژگی مهّم باشد: 2⃣ ویژگی دوم: در مباحث علمی، نقاد و دقیق باشید! 🔸 هیچ مطلبی را بدون دلیل و برهان و بیّنه قبول نکنید. همه چیز را نقد کنید؛ یعنى همه چیز را در دایره نقد و تحلیل بگذارید. نگویید بزرگان ما، تاریخ ما، خطهاى قرمز ما، مسلّمات ما و ضرورت هاى ما، اجازه نقد و تامل نمی دهد! این نوع حرفها ممکن است به درد مردمی که اهل تحقیق و تدقیق در مسائل علمی و معرفتی نیستند بخورد، اما براى آن کسانى که آن روحیه علمى را طلب می کنند و مى خواهند به جایى برسند و به حقیقت دست پیدا کنند، مانع است و جلوی پیشرفت علمی را خواهد گرفت. هیچ گاه باب نقد را نبندید؛ همان چیزی که ما از آن تعبیر مى کنم به باب اجتهاد که باید باز بماند و هیچ خط قرمزى در آن نباشد. الان اگر برگردید به قرن چهارم یا پنجم، واقعاً آن دوران طلایى اسلام که بزرگان زیادی تربیت شدند، آن هم در همه مکتب ها، مى بینید که باب اجتهاد باز بوده و هیچ خط قرمزى در آن وجود نداشته است و همگان هم حق داشتند که صحبت کنند و نظر بدهند. البته وقتى از نظر دادن و نقد کردن سخن می گوییم، منظورمان این نیست که هر کسی بدون پشتوانه کافی علمی، مجاز است وارد بحثهای پیچیده و عمیق بشود و هر چه دلش خواست بگوید و بزرگان را زیر سوال ببرد و از این طریق احترام و عظمت ایشان را خدشه دار کند، بلکه نقد و شهامت علمی هم، معیارها، ملاکها و مقدمات خاص خودش را می طلبد. بلکه مرادمان این است که فرد صاحب نظر و مجتهد در حوزه مربوطه، واقعاً ترس و واهمه اى از چیزى نداشته باشد و دیدگاه خودش را که مبتنی بر مطالعه و تحقیق و استدلال است با شهامت بیان کند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 برخی از ویژگی ها و خصوصیات "روحیه علمی" از دیدگاه آیت الله حیدری 🔹 روحیه علمی باید دارای سه ویژگی
🔹 روحیه علمی باید دارای سه ویژگی مهّم باشد: 3⃣ ویژگی سوم: نظر و برداشت شخصی خودتان را عین دین ندانید!! 🔅 خودتان را در معرض نقد قرار دهید و به هنگام نقد شدن، سعه صدر داشته باشید. 🔸 حتی اگر مورد انتقاد شدید هم قرار گرفتید، سعه صدر داشته باشید، نه اینکه تا نقد شدید بگویید «وا اِسلاما» و نظر خودتان را عین حق بدانید، که اگر کسی آن را نقد کرد، گمان کنید که اسلام و قرآن را نقد کرده اند!، در حالی که نظر شما تنها یک برداشت از آیات و روایات است و ممکن است فهمتان اشتباه بوده باشد و چه بسا خودتان هم بارها گمان کرده اید که فلان مطلبتان عین حق است، اما بعدا برایتان مشخص شده که در اشتباه بوده اید! به عبارت دیگر، برداشت شما از قرآن و روایات، تنها یک قرائت است و من نوعی به عنوان یک منتقد، این قرائت شما را در حال نقد کردن هستم، نه اینکه اسلام و اهل بیت (ع) را نقد کرده باشم! نقد و زیر سوال بردن فهم و برداشت یک عالم از آیات و روایات، غیر از نقد کردن و نپذیرفتن خود آیات و روایات است!! این دو را نباید با هم خلط کنید! انسان نباید گمان کند که هر چه او بدان معتقد است، همان چیزی است که در لوح محفوظ و علم الهی ثبت است و عین حق می باشد! چرا به کسی که سخن شما را رد می کند، مى گویید شما به اسلام توهین مى کنید؟! چه کسى به اسلام توهین کرده است؟ مگر نظر و اعتقاد و برداشت خاص شما از دین، عین دین است که نپذیرفن آن، به معنای زیر سوال بردن دین باشد؟! 👈 مخالف شما، ممکن است به فلان بیان و دیدگاه شما اشکال وارد کند و قرائت و برداشت و استدلال و توجیه شما را از یک آیه و روایت خاص، صحیح نداند، این چه ربطی دارد به اینکه به دین اهانت کرده باشد؟! مگر شما دین هستید؟! اگر شما نظر خودتان را عین حق و میزان حق و باطل می دانید، خوب طرف مقابل هم، دیدگاه و برداشت خودش را عین حق دانسته و نظر شما را عین گمراهی می داند! 👉 الان متأسفانه به جایی رسیده ایم که یا جهلاً یا غرضاً و یا به هر دلیل و انگیزه ای، قابلیت نقد را در خودمان تقویت نمی کنیم. هیچ گاه قبول نداریم کسى ما را نقادى کند، یعنى آن سعه صدر علمی را نداریم. در روحیه علمى انسان، این سه خصوصیت خیلى ضرورى است. لذا امکان دارد شخصی عالم باشد ولی هیچ یکى از این خصوصیتهاى سه گانه در او نباشد، و امکان دارد از نظر علمى اطلاعاتش زیاد نباشد ولی هر سه خصوصیت فوق را داشته باشد. یعنى: «طالب للحقیقه، باحث عنها، عاشق لها، ینقد کل شیء و یقبل النقد لنفسه». ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 الوسطیة فی القرآن (اعتدال در قرآن) ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 الوسطیة فی القرآن (اعتدال در قرآن) ✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 الوسطیة فی القرآن، آیت الله سید کمال حیدری، به قلم: حجت الاسلام دکتر طلال حسن ❇️ کتاب «الوسطیة» فی القرآن که اعتدال، و احتراز از افراط و تفریط در همۀ عرصه ها و ساحت های تفکر و زندگی انسان را مورد بررسی قرار داده، در شش فصل سامان یافته است. عناوین فصول مذکور عبارت اند از: نقش قرآن در زندگی انسان، اعتدال در قرآن و سنّت، اعدال در تشیّع، مراتب ایمان در قرآن، نظم دهی به ارتباطات انسان در زمینه های مختلف (تنظیم ارتباط با خود، خدا، پیامبر ص، اهل بیت ع، مردم و غیره)، خاتمه و چکیدۀ مباحث. 🔹 لازم به ذکر است که مساله اعتدال با وجود اهمیت فراوانی که از نظر دینی و عقلی دارد، عمدتا به صورت مستقل مورد بحث و تحقیق قرار نگرفته و در این زمینه کتاب های زیادی وجود ندارد. این اثر در 334 صفحه و با قطع وزیری، از سوی موسسه فکری و فرهنگی امام جواد (ع) به چاپ رسیده است. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❗️ آیت الله حیدری در زمینه علوم مختلف اسلامی متخصص و صاحب نظر بوده و از دیدگاه های عمدتا متفاوت و بعضا جدیدی برخوردار می باشند. در ادامه، یکی از مبانی مهم حدیثی علامه حیدری، مبنی بر نقل به معنا بودن روایات، ادله، آثار و رویکردهای متعدد در قبال آن را مشاهده می فرمایید. کسانی که قصد دارند با مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری به ویژه در حوزه روایات آشنا شوند، لازم است این بحث بسیار مهم و چالش برانگیز را به دقت مطالعه نمایند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari 👇👇👇
آیت الله سید کمال حیدری
❗️ آیت الله حیدری در زمینه علوم مختلف اسلامی متخصص و صاحب نظر بوده و از دیدگاه های عمدتا متفاوت و بع
🔺 آیا روایات شیعه و سنّی، «نقل به الفاظ» است یا «نقل به معنا»؟! 🔅 آیت الله سید کمال حیدری ➖ (بخش اول) 🔹 طرح مسأله همان طور که می دانیم، روایات از نظر نوع و چگونگی نقل، بر دو قسم اند: «نقل به الفاظ» و «نقل به معنا». نقل به الفاظ به این معناست که راوی، عبارتی را که از معصوم (ع) شنیده است، به طور کامل و بدون تغییر الفاظ آن، عیناً نقل کند. اما مراد از نقل به معنا این است که ناقل خبر تلاش کند محتوا را نقل کند، اما به هر دلیل نتواند عین الفاظ معصوم را انتقال دهد و به عبارت دیگر، محتوا از معصوم باشد، اما الفاظ، صورت جمله و ساختار عبارات را خود راوی – که قطعاً فاقد عصمت است و امکانِ اشتباه کردن در او وجود دارد – تنظیم و بیان کند. به تعبیر دقیق تر، نقل به معنا، فهم و برداشت خود راوی است از کلام معصوم (ع) که ممکن است مطابق مراد اصلی پیامبر یا امام بوده، و احتمال هم دارد مخالف قصد ایشان باشد! و در یک جمله می توان گفت نقل به معنا یعنی برداشت و فهم شخصی راوی از بیان معصوم؛ زیرا ناقل تا ابتدا اصل سخن و مدّعای معصوم را نفهمد، نمی تواند آن را به خوبی و بدون اشکال به دیگری منتقل کند؛ حال اگر سخن گوینده را درست فهمیده باشد، درست هم انتقال خواهد داد، و اگر اشتباه متوجه شده باشد، طبعاً برداشت غلط خود را به اسم کلام پیغمبر (ص) و امام (ع) برای دیگران نقل خواهد کرد!! ⁉️ پس از روشن شدن مطلب فوق، اکنون مسأله این است که احادیثی که در منابع روایی شیعه و سنّی وارد شده، «نقل به الفاظ» است یا «نقل به معنا»؟! آیا اخباری که عمدتاً توسط چهار، پنج یا شش نسل از راویان نقل شده و در جوامع حدیثی جمع و تبویب گشته، عین کلام و عبارات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است – همان طور که ما دربارۀ قرآن کریم بر این باوریم که تمام آیات آن نقل به الفاظ هستند – یا اینکه راویان (اعم از صالح و فاسق)، تنها آنچه که از کلام معصومین (ع) فهمیده و برداشت کرده اند را در قالب جملات خودشان، برای نسل های بعدی نقل کرده اند؟! https://eitaa.com/alhaydari