بیانیه آیت الله حیدری به مناسبت ارتحال نمایندۀ مرجعیّت، حجت الاسلام مشتاق خاقانی (ره) در اروپا
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8997/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا علامه حیدری امامت و عصمت امام جواد (ع) را منکر شده است؟!
#امام_شناسی
#امام_جواد_ع
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/01/7679/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وصول به حقیقت دین از راه دلیل
#فایل_های_تصویری
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9014/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟!
(بخش اول)
🔹 یکی از مطالب پذیرفته شده در میان عمدۀ عالمان مکتب تشیّع این است که اگر آیه ای از آیات قرآن کریم با یکی از احکام قطعی عقلی در تعارض بود، می توان دست از ظاهر آیه برداشت و به تأویل و توجیه آن پرداخت، البته به گونه ای که تأویل آیۀ مدّ نظر، مخالف ظاهر آن نباشد، بلکه در طول آن و قابل جمع با ظاهر آیه باشد.
به عنوان مثال، مفسرین در مواجهه با آیاتی مانند: «يد الله فوق أيديهم» (فتح/ 10)، «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام» (الرحمن/ 26) و غیره که ظهور در جسمانیّت خداوند (دست و صورت) دارند، از ظاهر آنها دست برداشته و تأویلی از آیه ارائه می دهند که مخالف حکم قطعی عقل نباشد و به عبارت دیگر، سعی می کنند به نوعی میان ظاهر آیات و احکام یقینی عقلی، تلائم و هماهنگی ایجاد کنند؛ چرا که پیش فرض کلامی آنان این است که اساساً بین «عقل» و «دین»، اختلاف و تعارضی وجود ندارد.
🔸 اکنون با توجه به مطلب فوق، باید سؤال را در ساحتی دیگر از یافته های بشری مطرح کرد و آن اینکه چنانچه ظاهر یک آیه با دستاوردهای قطعی علوم تجربی در تعارض بود، چه باید کرد؟! آیا باید به ظاهر آیه پایبند و ملتزم بود و حکم برآمده از مشاهدات تجربی را طرد نمود؟ یا اینکه باید از ظاهر آیه دست برداشت و آن را به گونه ای تأویل و تفسیر کرد که با نتیجۀ تحقیقات تجربی – که البته به مرتبۀ اطمینان و قطعیّت رسیده - متخالف نباشد؟
✔️ از دیدگاه ما نظر دوّم صحیح است؛ یعنی همان طور که بین «دین» و «عقل» تعارض وجود ندارد، بین «دین» و «تجربه» هم اختلافی نیست.
👈 بر این اساس، اگر یک تحقیق تجربی از مرحلۀ «فرضیه» فراتر رفت و به مرتبۀ «نظریه» و «قانون» ارتقاء یافت، از نظر عقلی و شرعی حجّت محسوب می شود و از همین رو، ظواهر نصوص دینی – اعم از آیات و روایات – نباید با آن در تنافی باشند. 👉
عالم دین باید بتواند بین ظاهر متن دینی و رهاورد علوم تجربی، هماهنگی و سازگاری ایجاد کند و نهایتاً تفسیری از دین ارائه دهد که در آن، نه تنها «دین» و «عقل» و «تجربۀ بشری» حتی الإمکان رودرروی هم قرار نگیرند، بلکه نوعی انسجام و همپوشانی بین آنها صورت گیرد.
به عنوان نمونه، چنانچه به یک نظریۀ قطعی تجربی در حوزۀ مسائل پزشکی و درمانی برخوردیم به شکلی که همۀ پزشکان متّفق القول بودند که برای درمان فلان بیماری مهم، باید آن نظریه را در عمل به کار بست، اما از سوی دیگر، آن نظریه را با ظاهر یک آیۀ قرآن متعارض تشخیص دادیم، در این جا نمی توانیم به ظاهر آیه جمود داشته باشیم و به هر قیمتی آن را حفظ کنیم. در یکچنین مواردی، باید ظاهر آیۀ مورد نظر را تأویل کنیم و معنایی از آن به دست دهیم که یافته های علوم تجربی را ردّ نکند، البته به نحوی که تأویلمان مخالف ظاهر آیه هم نباشد، بلکه در طول آن بوده و با آن قابل جمع باشد.
🔘 ادامه دارد...
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9016/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خلط شدید اهل علم بین کلام معصوم (سنت) و فهم راویان (حدیث)
➖ ما با سنت محکیه مواجهیم و نه سنت واقعیه؛ از این رو باید از صحت صدور یک روایت اطمینان حاصل کنیم
#فایل_های_تصویری
#اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9024/
📎 https://youtu.be/iNSkz9r28YE
🖇 https://www.aparat.com/v/90pyR
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! (بخش اول) 🔹 یکی از مطالب پذیر
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟!
...
(بخش دوّم)
🔹 پاسخ به یک اشکال
در این جا ممکن است برای عدّه ای این اشکال یا سؤال پیش آید که از یک طرف نمی توان نسبت به نتایج قطعی علوم تجربی که زندگی انسان ها بر آنها استوار گشته بی تفاوت بود، و از سوی دیگر با این مشکل مواجهیم که اگر قرار باشد قطعیات علمی را مورد اتکاء قرار دهیم و بر اساس آنها متون دینی را بفهمیم و احیاناً تأویل کنیم، در این صورت چنانچه پس از مدتی، نظریات علمی ای که در یک بازۀ زمانی خاصّ مسلّم فرض شده اند، ابطال شدند، تکلیف چیست؟!
آیا می توان به نظریاتی که ممکن است پس از مدتی مورد ردّ و ابطال قرار گیرند، اطمینان کرد؟
چه بسا با اتکاء به یک اصل مسلّم و قطعی علمی، به تفسیر یا تأویلی خاصّ از آیات قرآن برسیم، اما پس از مدتی، اصل مذکور ابطال شود و به تَبَع، تفسیر و فهم ما از آیات مورد نظر نیز، از اساس باطل و بی اعتبار شود! در این موارد چه باید کرد؟!
🔸 در پاسخ به اشکال فوق، باید گفت صرف احتمال تغییر یک مبنا در علوم انسانی و تجربی، دلیل بر بی اعتباری آنها نیست؛ چرا که همین مشکل، عیناً در همۀ علوم اسلامی از جمله علم کلام نیز وجود دارد؛ یعنی اختلاف و تغییر در مبانی دانش های مختلف اسلامی، به جهت بشری بودن آنها، یک امر طبیعی و گریزناپذیر است.
کدام عارف و فیلسوف و متکلم و فقیه و اصولی است که بتواند تضمین کند از ابتدای عمر علمی خود تا انتها، هیچ تغییر و تحوّلی در نظام فکری اش ایجاد نشده و نخواهد شد؟!
موارد فراوانی را در تاریخ علوم اسلامی شاهدیم که عالمان دین نظراتشان تغییر کرده است؛ مثلاً فقیهی ابتدا به یک حکم فتوا داده، اما پس از مدتی در اثر تأمّلات و تحقیقات بیشتر، از فتوای قبلی خود عدول کرده و حکم جدیدی داده است.
حال آیا در اینجا می توان گفت به صرف اینکه در علوم اسلامی هم ممکن است برخی از آراء و مبانی دستخوش تغییر و تحوّل و حتی ابطال شوند، پس از اساس نمی توان به دستاوردهای این علوم اعتماد کرد؟! خیر.
👈 بنابراین به نظر می رسد راه حلّ مسألۀ مورد بحث آن است که ملاک یک فقیه، متکلم یا مفسّر در مواجهه با ظواهر متون نقلیِ ناظر به علوم تجربی، باید عمل به قطعِ حاصل آمده از این علوم در همان زمان باشد. اگر مبنای مذکور تغییر نکرد که هیچ، و اما چنانچه روزی ابطال شد، فقیه و متکلم باید ببیند نظریۀ صحیح یقینیِ جایگزین، در همان زمان چیست و همان را بپذیرد. قطع عالمان دین، برایشان حجّت است، و خداوند هم از ایشان فراتر از توانشان انتظار ندارد. 👉
❇️ نتیجه آنکه: فقیه و مفسر و متکلم، وظیفه دارند در هر زمان با توجه به ظرفیت فکری خود و پیشرفت های علمی زمان خویش، به هر آنچه که قطع پیدا کردند صحیح است عمل کنند، و همان را مبنای فهم و تفسیر و تأویل متون دینی قرار دهند و بیش از این تکلیفی متوجه آنان نیست.
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9038/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 عالم دین باید بتواند به سؤال های عصر خود پاسخ بدهد
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9040/
📎 https://youtu.be/QZWBiQEutVc
🖇 https://www.aparat.com/v/nZ9eI
✅ https://eitaa.com/alhaydari
ولادت با سعادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 گزارش تصویری
▪️ گوشه ای از انعکاس گستردۀ سخنان و اندیشه های آیت الله سید کمال حیدری در پایگاه ها و کانال های متعدّد فضای مجازی
❗️ لازم به ذکر است که قرار دادن تصاویر ذیل صرفاً به منظور نشان دادن انعکاس و انتشار مبانی فکری علامه حیدری در فضای مجازی بوده و لزوما به معنای تأیید کانال ها یا گروه های مذکور نمی باشد.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
❇️ به استحضار مخاطبان گرامی کانال می رساند که به زودی بحث بسیار مهمی از سوی آیت الله حیدری درباره اثبات امامت و خلافت امام علی (علیه السلام) بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر اساس منابع معتبر وهابیت و اهل سنت، به محضر علاقه مندان تقدیم می گردد...
❗️ لازم به ذکر است که این بحث از مباحث جدید فارسی آیت الله حیدری بوده و به یاری خدا در ایام مبارک عید غدیر، نشر داده می شود.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/11/6705/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «مطارحات في الإمامة»
🔸 اثر حاضر، پیرامون موضوع امامت، خلافت و زعامت سیاسی امت اسلامی بعد از رسول خدا (ص) و همچنین بررسی و تحلیل برخی از وقایع و حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاده، نگاشته شده است.
در این کتاب، ولایت و خلافت سیاسی امام علی (ع) با استناد به منابع اهل سنت، اثبات شده است.
این اثر، مشتمل بر یک مقدمه و چهار مبحث اساسی به صورت زیر می باشد:
1️⃣ مبحث اول: ابعاد اعتقادی حادثۀ «رزیة یوم الخمیس»؛ (مصیبت روز پنجشنبه) و احادیث آن.
این مبحث مشتمل بر چهار فصل است:
1. بررسی مصادر و اسانید حادثه
2. دلالت های حادثه
3. توجیهات بزرگان اهل سنت درباره عکس العمل های برخی از صحابه در این حادثه
4. پیامدهای منفی حادثه رزیة الخمیس
2️⃣ مبحث دوم: حدیث «انت یا علی خلیفتی من بعدی» در کلام پیامبر (ص)
مبحث دوم، چهار فصل دارد:
1. بررسی اسانید دو حدیث خلافت و ولایت
2. دلالت دو حدیث فوق، بر خلافت و ولایت
3. ابن تیمیه و برخورد او با فضائل اهل بیت (ع)
4. ابن تیمیه و بی حرمتی او به امام علی (ع)
3️⃣ مبحث سوم: حدیث منزلت
این مبحث شامل شش فصل است:
1. بررسی سند حدیث
2. ابعاد موضوع بحث در حدیث
3. رتبه بندی فضائل امام علی (ع)
4. مشارکت امام علی (ع) در ویژگی های هارون
5. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ص) در وظائف و مسئولیت ها
6. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ع) در فضائل و مقامات
4️⃣ مبحث چهارم: حادثۀ غدیر و حدیث آن
آخرین مبحث، مشتمل بر شش فصل است:
1. بحث های مقدماتی
2. دیدگاه ابن تیمیه در مورد حدیث غدیر
3. تصریح علما به تواتر حدیث غدیر و تصحیح آن
4. دلالت حدیث غدیر
5. قرائنِ دلالت حدیث غدیر، بر امامت و خلافت سیاسی
6. پاسخ به شبهات غدیر
✅ https://eitaa.com/alhaydari
مطارحات_في_الامامة_يحتاج_الى_اعادة.pdf
5.39M
نسخه pdf کتاب (مطارحات فی الامامه)
🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/11/6705/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقطۀ اختلاف شیعه و سنی در مساله امامت چیست؟! (1)
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9043/
📎 https://youtu.be/Jj1UKVyaNNw
🖇 https://www.aparat.com/v/Xfmzw
#فایل_های_تصویری
#امامت
#حدیث_غدیر
✅ https://eitaa.com/alhaydari