eitaa logo
موسسه گفتگوی دینی وحدت
401 دنبال‌کننده
207 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب (تمدن آینده را خواهیم ساخت) این کتاب مجموعه سخنرانی‌های استاد گرانقدر حسن رحیم پور ازغدی است که توسط شبکه الکوثر ترجمه و در این شبکه به شکل دوبله پخش شده بود. مجموعه سخنرانی‌ها بعد از پیاده سازی، توسط گروه پژوهشی موسسه گفتگوی دینی وحدت، دوباره ویراستاری ادبی همچنین تحقیق گردید. در تحقیق انجام شده علاوه بر استخراج آدرس آیات و روایات(بر اساس منابع روایی شیعه و اهل سنّت) به بیان توضیحی اصطلاحات مرتبط با اعلام، مکاتب بشری و اندیشه های جدید پرداخته شد. همچنین در مواردی که روایاتی نقل به مضمون شده بود اصل روایت با منبع ذکر گردید و در برخی موارد که جملات نقل شده از شخصیت ها دارای نقصی بود اصلاح گردید. کتاب مذکور توسط مرکز فرهنگی ایران در بغداد به تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های دینی و فکری و موسسات اهدا گردید که مورد استقبال زیاد اندیشمندان عراقی قرار گرفت. 🔗https://alhewaraldini.com/cultural-productions/1554 🆔 @alhewaraldini
استاد محمد منیر حسین خان: گفتگوی دینی وحدت، بستری برای ایجاد وحدت بین مذاهب مسلمین است. مؤسسه از نگاه محمدمنیر حسین خان: بسمه تعالی از مؤسسه گفتگوی دینی وحدت بازدید کردیم و با استاد غریب رضا صحبت کردیم و با فعالیت­ های این مؤسسه آشنا شدیم و این فعالیت ها خیلی لازم و مفید است؛ چون گفتگوی دینی وحدت خیلی مهم و مسئله روز است و برای ایجاد وحدت بین مذاهب مسلمین خیلی مؤثر واقع خواهد شد. اینجانب خواستار موفقیت روز افزون این مؤسسه می­ باشم. محمد منیر حسین خان از طلاب بنگلادشی 1402/02/25 https://alhewaraldini.com/review/1624 🆔 @alhewaraldini
بسم الله الرحمن الرحیم نشست «عربستان فردا» جلسه نخست بررسی جریان های جدید فکری و سیاسی عربستان منتشر شده در نشریه راه شماره 33+3 سخنران: حمیدرضا غریب رضا 🔗https://alhewaraldini.com/meetings-conferences/1730 🆔 @alhewaraldini
انگیزه بررسی تحولات عربستان هدف ما از طرح موضوع «عربستان فردا» و ارائه توصیف جدیدی از فضای عربستان این است که نشان دهیم که عربستان امروز دارای فضایی متکثر فرهنگی است. شاید ذهنیت ما از عرصه فرهنگ وسیاست عربستان، فضای بسته ای باشد که در آنجا وهابیان تندرو تک سواران عرصه فرهنگ هستند است و گمان کنیم غیر از وهابیان هیچ کس فعالیتی در عربستان ندارد. علاوه بر اطلاع رسانی محدود نسبت به فضای جدید فکری و سیاسی عربستان، مقداری از این تصور ما هم زاییده ارتباط ما با این کشور در ایام حج است. حاجیان ما وقتی به آن فضا وارد می شوند طبیعتاً با مأموران تندروی هیئت امربه معروف ونهی از منکر مواجه می شوند که دربقیع، مسجد الحرام و مسجدالنبی مزاحم دعا خواندن، زیارت و توسل تمامی مسلمانان به ویژه شیعیان ایرانی می شوند. درست است که مراکز فرهنگی و نهادهای رسمی دینی در دست اینهاست و قدرت دارند ولی فضایی که قصد دارم خدمتتان ترسیم کنم به وضوح گویایی این مساله است که «عربستان فردا» اینگونه باقی نخواهدماند. در حقیقت در این بحث تلاش دارم سیر تحول فکری و فرهنگی را از دیروز تا «عربستان امروز» تصویر کنم، به شکل طبیعی با داشتن تصویری واقع نگر نسبت به وضعیت موجود عربستان امروز می توانیم چشم اندازی از تحولات «عربستان فردا» را برای خود ترسیم کنیم. پیش زمینه ورود به بحث جریان شناسی سلفیت به عنوان شاخصه اصلی فکری درکشورعربستان و همچنین جریان هایی که اساساً گرایشی به سلفیت و وهابیت ندارند ولی به عنوان فعالان فکری وسیاسی درعریستان فعال هستند، بررسی این نکته است که ببینیم اساساً ریشه تحولات فکری و سیاسی درکشوری مانند عربستان به چه لحاظ انجام می شود؟ به نظر بنده ریشه این تحول به نوع ساختار تعامل دین و دولت و همچنین تعامل نهادهای دینی و نظامهای حکومتی در عربستان برمی گردد. محافظه کاری عربستان و مساله تحول اساساً سیاست خارجی عربستان به خاطر اتکای آن به نفت، سیاستی محافظه کار است. برخی محققان مانند آقای «محمد بن مختار شنقیطی» معتقدند عربستان گرفتار سیاست محافظه کارانه است و ناچار است برای استمرار حیات سیاسی خود با قدرتهای سیاسی مانند آمریکا، ارتباط تنگاتنگی داشته باشد. این واقعیت برای نسل جوان عربستان، گرایشهای انقلابی واصلاح طلب آن قابل تحمل نیست. تحولات عربستان را اگر بخواهیم بررسی کنیم باید به چند جریان فکری مهم اشاره کنیم: سلفیت وهابی سنتی و حکومتی: نماینده این تفکر گروه خاندان آل الشیخ هستند. این ها ارتباط نسبی با شیخ محمدبن عبدالوهاب دارند و در حقیقت نسل و فرزندان شیخ هستند که به مبانی فکری او وفادار مانده اند. مفتی اعظم عربستان هم از خاندان آل الشیخ است. پیمانی که محمدابن عبدالوهاب وخاندان آل سعود در سه قرن پیش بستند، باعث شد تقسیم کاری سنتی در عربستان شکل بگیرد که تا امروز ادامه دارد. نهادهای رسمی دینی، مانند اللجنه الدائمه للفتوی که مرکز رسمی اجتهاد و فتوا دادن عربستان است، مراکز آموزش دینی مانند دانشگاه اسلامی شهر مدینه، هیئت امربه معروف ونهی از منکرکه نهادی قدرتمند درعربستان است، وزارت اوقاف و دیگر مراکز دینی دردست خاندان آل الشیخ است. نهادهای سیاسی، اقتصادی و نظامی هم دردست خاندان آل سعود است. این دو خاندان در دوران شکل گیری نظام سیاسی عربستان و دوران تثبیت قدرت باهم تعامل مثبت ونزدیکی داشتند. در دوران معاصر بعد از به وجود آمدن تحولات جهانی، نظام سیاسی عربستان به این نتیجه رسید که باید چهره لیبرال به خود بگیرد و از حقوق بشر دفاع کند. دیگر نمی توانست درکنار وهابیت سنتی بایستد و هم پیمان اینها باشد. امروز گسل ژرف ایجاد شده میان وهابیت سنتی و خاندان آل سعود بدین جهت است. ادامه مطلب در لینک پایین مطالعه بفرمائید. 🔗https://alhewaraldini.com/meetings-conferences/1730 🆔 @alhewaraldini
مؤسسه گفتگوی دینی وحدت برای طلاب و فضلای عراقی دوره مهارت افزایی برگزاری کرد مؤسسه گفتگوی دینی وحدت در راستای تحقق اهداف خود همواره در برگزاری دوره­های مهارت افزایی تأکید داشته است. بر این اساس با اجرای دوره مهارت افزایی با حضور طلاب و رحانیون عراق به برنامه­های همچون: برگزاری کلاس­های معرفتی و بصیرتی، زیارت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، زیارت مسجد مقدس جمکران، زیارت امامزادگان چهل اختران و حضرت موسی مبرقع علیهم السلام، زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، بازدید از اماکن تاریخی و بیوت علما در قم، معرفی آثار علمی علما، حضور بر قبور علما و شهدای مدافع حرم در قم و … که بخشی از فعالیت­های مؤسسه در این دوره بود، پرداخت. 🔗 https://alhewaraldini.com/cultural-services/2414 🆔 @alhewaraldini
معرفی کتاب "اویس خمینی" این کتاب نتیجه تلاشی متواضعانه است برای نشان دادن گوشه ای از ریشه های پیدایش جنبش شیعیان یمن و تبیین برخی دیدگاهها و مواضع این شهید بزرگوار.» این کتاب در دو بخش «آشنایی با جنبش الحوثی و تحولات یمن» و «دیدگاههای شهید حسین الحوثی» تنظیم و تدوین شده است. جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده (گفتاری از حجت الاسلام غریب رضا)، تاریخ و اندیشه گروه الحوثی (گفتگو با حجت الاسلام غریب رضا)، جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده (گفتگو با دکتر عصام العماد، محقق یمنی)، همراه با رهبر تأسیس کننده جنبش الحوثی (نوشتاری از قاسم ابوعواضه) و آشناسس با مواضع جنبش شیعیان یمن (نوشتاری از محمد بدرالدین الحوثی) بخش اول کتاب را تشکیل می دهند و در بخش دوم، چهار سخنرانی شهید حسین الحوثی که تبیین کننده دیدگاه های این متفکر انقلابی و دلباخته یمنی امام خمینی رحمة الله علیه می آید. عبرت های عاشورا، ولایت اسلام یا ولایت یهود و آمریکا؟!، هیچ کس در برابر خدا عذری ندارد و ولایت اسلام و اهل بیت علیهم السلام، نه ولایت یهود عناوین گفتارهای این شهید است. 🔗 https://alhewaraldini.com/cultural-productions/1559 🆔 @alhewaraldini
حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر موسوی­ زاده: فعالیت­ های بین المللی موسسه گفتگوی وحدت سرشار از اخلاص و همت بلند است. حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر موسوی زاده مدیر کل تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه بسمه تعالی در آستانه عیدالله الأکبر در خدمت سرور مکرم جناب حجت الإسلام و المسلمین غریب رضا بودیم، فعالیت­ های بین ­المللی سرشار از اخلاص و همت بلند ایشان بسیار جذاب و عالی بود. گسترش فعالیت­ های مؤسسه در راستای گسترش فرهنگ ناب محمدی را از خداوند متعال مسئلت می­ کنم. سید جعفر موسوی­ زاده مدیر کل تبلیغ بین الملل حوزه ­های علمیه 11/04/1402 🔗 https://alhewaraldini.com/review/1640 🆔 @alhewaraldini
عربستان فردا: بررسی جریان های جدید فکری و سیاسی عربستان (جلسه دوم) 🔗 https://alhewaraldini.com/meetings-conferences/1734 🆔 @alhewaraldini
بخش دوم و پایانی حمیدرضا غریب رضا لیبرالیسم در عربستان جریانی لبیرال هم درعربستان فعال است. درحقیقت لیبرالیسم وقتی می خواهد درعربستان فعالیت کند به دودسته دین گریز و دین گرا تقسیم می شود. برخی شخصیت های متمایل به جریان های لیبرال در عربستان اساسا گرایشهای غیردینی دارند، اساس دین را نقد می کنند، قرائت های تند فمینیستمی را ترویج می کنند. جریان فمینیسم الآن درعربستان بسیار فعال است. البته زنان از حقوق اولیه که با شریعت اسلام هم منافاتی ندارد محروم هستند. تا چند مدت پیش زنان، شناسنامه نداشتند و انسان به حساب نمی آمدند و تا چه رسد که حق رأی داشته باشند. بحث رانندگی زنان که در ایران مساله ای طبیعی است، در عربستان به عنوان یک امر ممنوع وخلاف شرع به حساب می آید و با اینکه حکومت عربستان هم موافق اجازه دادن به این مساله است، نظام دینی شان با رانندگی زنان مخالفت می کند. حتی ورزش بانوان به عنوان یک چالش مطرح می شود. تا جایی که دریکی از دانشگاهها در محیطی بسته و بدون اختلاط مسابقه دو بین خانمها برگزار می شود، مفتی عربستان مخالفت می کند و آن مسابقه را لغو می کند و برمخالف شرع بودن آن تأکید می کند. وقتی تا این مقدار حقوق ابتدایی و مشارکت مدنی ازآنها حذف شده، طبیعتاً جریانهای تندروی فمینیسم فضایی برای تأثیر گذاری پیدا می کنند. جریان لیبرال-اسلامی نکته مهمی که درعربستان مطرح است، بحث تعاملی است که اسلام گرایان با لیبرالها ایجاد کرده اند. جریانی ایجادشده بنام جریان لیبرال اسلامی. اسلام گریان چه شیعه و چه سنی و چه لیبرال با هم جمع شدند وگفتمان جدیدی را دربحث اصلاحات ایجاد کردند. به اهداف مشترکی تحت چتر یک ائتلاف رسیده اند. به این جریان اگر نگاهی بیاندازیم، مشاهده می کنیم برخی از شخصیت های جریان های پیش گفته سلفی هم در آن حضور دارند. بحث شخصیت شناسی را درتبیین شخصیت های این جریان بدین صورت است: آقای «استفان لاکوروا»، مقاله مفصلی دراین زمینه نوشته. ایشان پژوهشگری فرانسوی است و در زمینه علوم سیاسی کار می کند. این مقاله به نام «جریان اصلاحات لیبرال اسلامی جدید درعربستان» منتشر شده است. ترجمه این مقاله به زبان عربی در اینترنت قابل دسترسی است و خیلی زیبا این فضا را ترسیم کرده است. من مواردی را از این شخصیتها را خدمت شما معرفی می کنم: دکتر «عبدالله الحامد» و سلفیت میانه رو ما با شخصیتی عربستانی مواجهیم به نام دکتر «عبدالله الحامد». این فرد عضو فعال جریان «لجنه الدفاع من الحقوق الشرعیه» بوده است. این گروه توسط آقای «مسعری» تشکیل شد. آقای «مسعری» یک معارض و اپوزیسیون سعودی است که به خاطر مبارزه با رژیم عربستان از این کشور بیرون می رود. در سال 1996 در لندن مستقر شد و شخصیتی بود که به بحث حقوق بشر می پرداخت. ایشان نگاه محمد ابن عبدالوهاب به توحید را، نقدی عمیق وعلمی نموده است. بااینکه گرایش های ضد شیعی داشت ولی در یک برهه تعامل ایجاد می کند. در زمانی که حجت الاسلام محسن اراکی، نماینده ولی فقیه در لندن، بودند، با این آقای مسعری نامه نگاری های مفصلی دربحث امامت داشتند که با عنوان «حوار حول الامامه»(گفتگویی درباره امامت) منتشر هم شده است. عبدالله الحامد هم یکی از فعالان گروهی است که آقای مسعری تشکیل دادند. وقتی به افکار عبدالله الحامد مراجعه می کنیم بسیار شخصیت جالب وقابل بررسی است. ایشان کتابی نوشته به نام «السلفیه الوسطی»(سلفیت میانه واعتدالی). ایشان معتقد است که گفتمان دینی که امروز سلفیت دارد، گفتمانی اموی وعباسی است و در دوران بنی امیه و بنی عباس شکل گرفته است. به اعتقاد ایشان سلفیت امروز، شاخصه های سلفیت حقیقی را ندارد. ادامه مطلب در لینک زیر 🔗 https://alhewaraldini.com/meetings-conferences/1734 🆔 @alhewaraldini
رابطة الحوار الديني للوحدة تشارك في المؤتمر الدولي للحوار الثقافي بين إيران و العالم العربي شاركت رابطة الحوار الديني للوحدة فعاليات المؤتمر الدولي للحوار الثقافي بين إيران و العالم العربي و حضرت في البرامج التي أقيمت في مدينة قم و ساهمت في الحوار الجاري في اللجان التخصصية و استطاعت أن تربط علاقات الصداقة و التعاون مع العديد من نخب الفكر و الثقافة من العالم العربي. علماً بأنّ فعاليات المؤتمر امتدت في كل من طهران و مشهد و قم و قزوين ضمن العناوين الرئيسية التالية: في طهران بجامعة الزهراء و الموضوع: دور النساء والمفكرات الايرانيات والعربيات في توسيع نطاق التفاعل والحوار الثقافيين في طهران بجامعة العلامة الطباطبائي و الموضوع: الاعلام ودوره في الحوار الثقافي بين ايران والعالم العربي في مدينة طهران بجامعة الشهيد بهشتي و الموضوع: الإمكانيات العلمية لايران والعالم العربي للتفاعل والحوار الثقافي في مدينة قم بمعهد العلوم و الثقافة الإسلامية و الموضوع: الحوار الثقافي الايراني- العربي في مجال الوسطية والعقلانية في مدينة مشهد بجامعة فردوسي و الموضوع: اللغة و الآداب و دورهما في الحوار الثقافي بين إيران و العالم العربي في مدينة قزوين بجامعة الإمام الخميني و الموضوع: الشباب الايراني والعربي ودورهم في الحوارات الثقافية 🔗 https://alhewaraldini.com/ar/meetings-conferences/2786/ 🆔 @alhewaraldini
نشست نقش قرآن در انقلاب بحرین با مشارکت دکتر راشد الراشد برگزار شد به همت کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی در عرصه بین الملل مجمع بین الملل حوزه های علمیه و با مشارکت موسسه گفتگوی دینی وحدت نشست «نقش قرآن در انقلاب بحرین» در نمایشگاه قرآن برگزار گردید. در این نشست دکتر راشد الراشد، فعال سیاسی کشور بحرین و یکی از فعالان جریان العمل الاسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین غریب رضا مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت مشارکت داشتند. در این نشست راشد الراشد، فعال سیاسی کشور بحرین به بیان نکاتی پرداخت که به شرح زیر است. «در ماه رمضان همانند سایر کشورهای اسلامی توجه و اهتمام زیادی به احیای برنامه‌های قرآنی در بحرین وجود دارد و هزاران خانه جلسات قرائت و تفسیر قرآن را برگزار می‌کنند. ادامه مطلب در لینک زیر 🔗 https://alhewaraldini.com/meetings-conferences/2692 🆔 @alhewaraldini
لقاء لبحث أبعاد عملية الوعد الصادق 🔗 https://alhewaraldini.com/ar/meetings-conferences/2818/ 🆔 @alhewaraldini
لقاء لبحث أبعاد عملية الوعد الصادق عقد المجمع العالمي لقادمون بالتعاون مع رابطةالحوارالديني للوحدةاجتماعا بحضور مبلغين وشخصيات عالمية مواكبة لآخرالأخبارالميدانية عن معركة طوفان الأقصى وتحليل أبعاد عمليةالوعدالصادق. وقد ناقش هذااللقاء وحلل معركة طوفان الأقصى وكذلك الهجوم الإيراني على الكيان الصهيوني، وكان المتحدث الخاص في هذا اللقاء هو الشيخ حسن البغدادي عضو المجلس المركزي لحزب الله في لبنان. وفيما يلي عرض موجز لأهم ما جاء في كلمته: كان يوم 7 أكتوبر فصلاً جديداً في المعركة مع النظام الصهيوني، وقد وجهت هذه المعركة ضربة جوهرية ومهمة للنظام الصهيوني. لقد كشفت عملية طوفان الأقصى للجميع أن النظام الصهيوني الذي تشكل في أذهان المجتمع الدولي على أنه قوي لا يقهر، هو في الحقيقة نظام فاسد من الداخل. قبل السابع من أكتوبر، من المناسب التعبير عن قول رسول الإسلام صلى الله عليه و آله: «مَثَلُ المُؤمِنينَ في تَوادِّهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ مَثَلُ الجَسدِ ؛ إذا اشتكى مِنهُ عُضوٌ تَداعى سائرُ الجَسَدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى». عندما كان الكيان الصهيوني يهدد الفلسطينيين، كنا نوجه تهديدات مضادة بأننا سنتحرك دفاعًا عن الفلسطينيين، والتي كانت بالطبع تهديدات مضادة حتى 7 أكتوبر. 7 أكتوبر كان هجوم حماس وبعد يوم واحد، في 8 أكتوبر، دخل حزب الله اللبناني في صراع ميداني مباشر مع الكيان الصهيوني. وبعد هذه العملية حاولت أوروبا وأمريكا وجزء من العرب والكيان الصهيوني القضاء على قضية المقاومة ودفنها في فلسطين. وما لم ينتبهوا إليه في حساباتهم هو وحدة جبهات المقاومةوالدخول بهذه القوة. جبهة المقاومة التي تضم اليمن وسوريا والعراق وحزب الله اللبناني، بالطبع، في هذه الأثناء دخل حزب الله إلى الميدان بحضور أكبر، وهذا أيضاً بسبب قرب الحدود. لقد كان النظام الصهيوني وأميركا يعتبران إيران دائماً سبباً لمشاكلهما ويبحثان عن جذور المقاومة في لبنان وفلسطين في إيران. وفي برنامجهم لاستفزاز إيران من خلال اغتيال القادة العسكريين في سوريا وأنشطة أخرى، أرادوا جلب إيران مباشرة. في المقابل، ردت إيران تارة بطريقة أمنية وتارة أخرى قدمت ردا عسكريا، مثل الرد الصاروخي على أربيل العراقية، ولم ترد عسكريا على إسرائيل حتى ارتكبت خطأها واستهدفت القنصلية الإيرانية في سوريا وبهذه العملية المشبوهة اعتقدت أن إيران ستتعرض لهزيمة ثقيلة أو ستواجه النظام الصهيوني وجهاً لوجه، ونتيجة لذلك ستدخل أمريكا في حرب مع إيران دعماً للنظام الصهيوني. وقال آية الله خامنئي: سنرد ولن نسكت. الولايات المتحدة تواصلت مع إيران عبر قطر و... وقالت لا تردوا على الإسرائيلي، ونحن، من ناحية أخرى، نحاول إنهاء الحرب في غزة. وأمهلتهم إيران عشرة أيام، وأخيراً قال الأميركيون إننا لا نستطيع إنهاء الحرب، وقدمت إيران جوابها القاطع. هذا الهجوم الإيراني أيقظ الأمة الإسلامية واستمتع الجميع بهذه الحركة وحتى أولئك الذين لا يحبون إيران، فإن عملية الوعد الصادق جعلتهم يفتخرون. لقد أظهرت ضعف إسرائيل و أثبتت أن أمريكا تخشى الدخول في حرب مع إيران ولها توازنات إقليمية ودولية تمنع أمريكا من دخول الحرب. وعمقت هذه الضربة التحديات الداخلية للنظام الإسرائيلي. ووضعت إسرائيل أمام حلين: إما أن تختصر وتتفاوض مع حماس وتقبل شروطها. أو الاستمرار في الحرب، الأمر الذي سيسبب مشاكل كثيرة لهذا النظام. لكن العملية التي نفذها النظام الصهيوني في أصفهان كانت سخيفة للغاية وكانت مأساة لأمريكا والأعداء أن هذا كان صبيانياً وهذا العمل عزز إيران ولم يجرؤ أحد على تحمل مسؤوليته وهو ما يعتبر مسألة أمنية في الماضي كان هناك أيضًا مثل هذا التاريخ. وأعتقد أن إسرائيل اليوم ضعيفة وإيران في ذروتها، والقائد هو محور المقاومة والخير، وأميركا هي محور الشر. 🔗 https://alhewaraldini.com/ar/meetings-conferences/2818/ 🆔 @alhewaraldini
استاد مجید صفا تاج: نمایشگاه فعالیت ­ها و دستاوردهای موسسه گفتگوی دینی وحدت یک گنجینه فاخر در مورد بیداری اسلامی است. مؤسسه از نگاه مجید صفاتاج، پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب و مقاومت و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری بسم الله الرحمن الرحیم توفیق حاصل شد تا از نمایشگاه فعالیت ­ها و دستاوردهای استاد عزیز جناب حجة­الاسلام و المسلمین حاج­ آقا حمیدرضا غریب­ رضا دیدن کنم. این نمایشگاه یک گنجینه فاخر در مورد بیداری اسلامی و تأثیر انقلاب اسلامی در جهان اسلام و نیز آثار هنری جمع آوری شده در این خصوص است. إن شاءالله شاهد آثار بیشتر مکتوب و هنری و رسانه­ ای استاد عزیز باشیم. و مجموعه فعالیت­ های ایشان که کمتر مورد لطف و عنایت مسئولان فرهنگی و نهضتی کشور قرار گرفته و کمتر تبلیغ شده، هر چه زودتر جایگاه ویژه و والای خود را در عصر فرهنگی، پژوهش، هنر و رسانه به دست آورد و زمینه ساز منجی عالم بشریت حضرت حجة ابن الحسن عسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. با آرزوی توفیق روز افزون جناب حجة­الاسلام و المسلمین حاج­ آقا حمیدرضا غریب­رضا. مجید صفاتاج، پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب و مقاومت و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری مجید صفا تاج 11/08/1402 🔗 https://alhewaraldini.com/review/1653 🆔 @alhewaraldini