eitaa logo
علی ارجمند عین الدین
466 دنبال‌کننده
216 عکس
58 ویدیو
32 فایل
علی ارجمند عین الدین @Mohajeredarya
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 چشم ها را باید شست جور دگر باید دید جالب است بدانید تعداد افرادی که در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ به جمهوری اسلامی نه گفتند ۱۵۳٬۷۵۵ نفر بودند و حال بعد از بیش از ۴۳ سال استقرار جمهوری اسلامی و فراز و فرودهای فراوان و علی رغم جنگ احزاب جریان های عبری، عربی و غربی برای کشاندن مردم به کف خیابان و سه برابر شدن جمعیت کشور، تعداد کسانی که در اغتشاشات به جمهوری اسلامی نه گفتند حدودا ۱۲۹/۰۰۰ نفر بودند!! ✍ ارجمند عین الدین ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
🌴 شرکت در مراسم افطاری دکتر مخبر با حضور اخوی های گرامی دکتر مخبر ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افزودنی کثیف با کد شناسایی E-904 در حال حاضر به قفسه‌های فروشگاه‌های کشورهای خارجی افزوده شده و بردگان مسخ شده از این فرآورده جدید مثل موارد قبل استقبال می‌کنند. وزارت محترم بهداشت مراقب ورود محصولاتی با این کد به کشور باشد. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
🔴یادداشت اختصاصی «البرز خاتون»؛ برادران لیلا، سکوی پرتاب برای تضعیف جایگاه پدر در خانواده است آنچه در جدیدترین اثر سعید روستایی دیده می‌شود، شرم‌آورترین سکانس سینمای ایران در بی‌حرمتی به پدر و مادر است. ادامه خبر را اینجا بخوانید. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
برنامه 《مراسم شب‌های قدر ومراسم عزاداری شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع)》 🎤 شب ۱۹ رمضان: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم حسینی(امام جمعه محترم شهرستان فردیس) شب ۲۱رمضان:حجت‌الاسلام والمسلمین ارجمند عین الدین شب ۲۳رمضان: حجت‌الاسلام والمسلمین جمالی 🎼{مداحان اهل بیت} حاج حسین جعفری، حاج علیرضا سرمست، حاج حسین رضایی، حاج عدالت انوری راد، سید ابولفضل طباطبایی، سیدکمال خلیل‌نژاد زمان: شب‌های۱۹،۲۱،۲۳رمضان، 🕚 | ساعت۲۳ 🧭 | مکان: مصلی بزرگ امام خمینی (ره) فردیس (سه راه حافظیه بلوار امام حسن(ع) خیابان مصلی ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
امشب شب احیاست یک دانه ز تسبیح نماز سحرت را یک‌ بار به نام من محتاج بینداز شاید که همان دانه تسبیح دعایت یکباره بیفتد به دریای اجابت...
🔴یادداشت اختصاصی «البرز خاتون»: شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند شب قدر، فرصتی مغتنم برای بندگی و خودسازی است و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد. ادامه خبر را اینجا بخوانید. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
فلسفه قدرت صالح.docx
29.6K
✍علی ارجمند عین الدین دعوت اسلام به مسلمین ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
موتور محرک تاریخ و تمدن ایتام بوده اند سخنان حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در مراسم افطار ۵۰ نفر از دختران یتیم شهرستان فردیس که به همت کمیته امداد شهرستان فردیس در دفتر امام جمعه شهرستان فردیس برگزار شده بود. همه ما وقتی به شرایط خودمان و دیگران نگاه می کنیم به نظر می رسد ظاهرا چیزی جای خودش نیست، یکی مال و منال زیادی دارد ولی بچه دار نمی شود، یکی فرزند فراوانی دارد ولی مال و منالی ندارد، یکی همت خوبی در تحصیل دارد ولی حافظه ضعیفی دارد یکی بسیار خوش حافظه است ولی همت مطالعه و تحصیل ندارد، یکی بچه و مال و منال دارد ولی سلامتی ندارد، یکی چهار ستون بدنش سالم است ولی نه فرزند و مال و منال ندارد و.... در نگاه اول به نظر می آید هیچ چیز سرجای خودش نیست، واقعیت این است که مالک ما که خدای حکیم است نمی خواسته انسان ها در دنیا همه چیز تمام باشند، بنابراین ما را در شرایطی قرار داده که هم نعمت داشته باشیم و هم کمبود نعمت، تا هم شاکر باشیم هم صابر، یکی از نعمت هایی که خداوند از همه ما گرفته نعمت پدر بوده است، اما در عوض به ما چه داده است؟! همیشه در بین تاریخ شناسان سوال بوده که آیا مردان و زنان بزرگ تاریخ را می سازند یا شرایط تاریخی مردان و زنان بزرگ را می سازد؟! یک اندیشمند مصری در پایان نامه دکترای خود ادعای عجیبی را مطرح کرده، او گفته به نظر من موتور محرک تاریخ، ایتام هستند! چه آنهایی که قهرمانان تاریخ بوده اند چه آنها که ضد قهرمان بوده اند، به نظرم حرف این اندیشمند قابل توجه است، ببینید مثلا آقا رسول الله (ص)، آقا امام زمان (عج)، امام خمینی( ره) و حتی رئیس جمهور ما آقای رئیسی همه یتیم بزرگ شده اند و در مقابل افرادی مثل صدام هم یتیم بوده اند، پس اگر قرآن می فرماید: فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار چون در یتیم ها توانمندی های ویژه ای است که اگر با آنها خوب رفتار شود و خوب تربیت شوند می توانند تاریخ و تمدن را بسازند و اما اگر با آنها بدرفتاری شود و در دل آنها کینه و عقده به وجود بیاید، افرادی مثل صدام می توانند میلیون ها انسان را به کام مرگ بکشانند.... پس عزیزان اگر خداوند حکیم و مهربان پدر عزیز شما را گرفته در عوض به شما توانمندی داده که به عنوان یک شیر زن تاریخ را بسازید، بنابرین عزیزانِ کمیته امداد امام خمینی و آموزش و پرورش و دیگر ارگان های آموزشی و تربیتی و تک تک افراد جامعه باید نسبت به کودکانی که پدر از دست داده اند توجه ویژه ای داشته باشند، من به سهم خودم از خادمین شما در کمیته امداد امام خمینی و از امام جمعه محترم و خیر محترمی که میزبان این جلسه بوده اند کمال تشکر را دارم. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
🔴«البرز خاتون»/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز: شیرزنان یتیم، تاریخ را ساختند نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: ایتام، موتور محرک تاریخ هستند، چه آن‌هایی که قهرمانان تاریخ و یا ضد قهرمان بوده‌اند. ادامه خبر را اینجا بخوانید.
حکایت ساخت و ساز کدخدای ما روزی چند نفر از مردم روستایی به خانه کدخدا رفته و گفتند: کد خدا ! کله گاو در خمره گیر کرده و بیرون نمی آید چه کنیم؟! کد خدا اندکی فکر و بررسی کرد و بعد گفت:خب چاره ای نیست سر گاو را ببرید! روستائیان فلک زده از نظر کارشناسی شده کدخدا تشکر کرده و همان کار را کردند! بعد از ساعتی دوباره برگشتند و گفتند: کد خدا! حالا کله گاو در خمره افتاده و در نمی آید حالا چه کنیم!؟ کد خدا گفت: خب حالا خمره را بشکنید و کله گاو را بیرون بیاورید! بعد ژستی گرفت و گفت: شما مردم روستا من را نداشتید چه می کردید؟!!! این حکایت، حکایت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز است، چند سال قبل، ۱۵۰۰ متر زمین بسیار ذی قیمت را در منطقه اعیانی جهان شهر فروختند و ۷۰ درصد حیاط سازمان را که بخش پارکینگ سازمان بود را خراب و گود کردند تا با آن پول کذایی و در آن مکان با قیمت فضایی، برای پرسنل سازمان، بنای جدیدی بسازند، حالا بعد از چند سال یک چاله اسکندرون چند هزار متری مانده، در حالی که نه جایی برای پارک ماشین داریم، نه اثری از زمین ۱۵۰۰ متری مانده و نه حتی راهی برای رهایی !!! ✍علی ارجمند عین الدین ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
ساعت برنامه ۹ صبح تا ۱۱ ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
•┈┈••••••••🔻•••••••┈┈• 📌حوزه نمایندگی ولی فقیه البرز ╭─┅─🍃🆔🍃─┅─╮ https://eitaa.com/hozealborz ╰─┅─🍃🆔🍃─┅─╯
┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
تبیینی زیبا و رسا در حکمت روزه داری بیانات حجت الاسلام والمسلمین علی ارجمند عین الدین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز در جمع همکاران جهادی اگر چه ما در انجام عبادات و عمل به احکام الهی، "کارکرد گرا" نیستیم، ولی معتقدیم تمامی دستورات الهی بر اساس مصالح و منافع واقعی بشر صادر شده است، به عنوان مثال چون خداوند دستور داده است در ماه رمضان روزه بگیریم می گیریم، حالا چه فلسفه و حکمت آنرا بدانیم و چه ندانیم، با وجود این معتقدیم؛ تمامی دستورات الهی هم عالمانه است و هم حکیمانه، به عنوان مثال چند حکمت از حکمت های روزه داری به اختصار عبارتند از: ۱. روزه داری روح انسان را تلطیف می کند، عرفان عملی بخش مهمی از دین و به تعبیر برخی گوهر دین است، برای طی کردن مراحل عرفان عملی، به روح لطیفی نیاز است و روزه داری و آثار عملی آن باعث نورانیت و تلطیف روح می شود. ۲. روزه داری اراده را قوى می کند، چون انسان موجودی مختار است، پس در سراسر زندگی به "نه گفتن" نیاز دارد، اسلام با نه شروع شد، لا اله الا الله، انقلاب اسلامی با "نه" شروع شد، "نه شرقی نه غربی" و ماه رمضان که آغاز سفر معنوی یک ساله است، با نه شروع می شود نه به خوردن و آشامیدن، نه به برخی از مباحات در ایام دیگر، تا چه رسد به ارتکابِ گناهان. ۳. غریزه‌ها را تعدیل می‌کند. بر اساس بعضی از تعاریف، "اخلاق" یعنی کیفیت کنترل غرائز، انسان غرائز مختلفی دارد و در طول حیات مدام باید بین آنها تعدیل ایجاد کند، این که از جهتی به نفس انسان، نفس اماره گفته می شود، چون نفس انسان در ارضای غرایز حیوانی دائم امر می کند، مثل آتش جهنم که هر چه در او می ریزند می گوید: هَل مِن مَزید؟ هل من مزید؟ باز هم هست؟ باز هم هست؟! پس انسان موّحد باید اسب سرکش غرایز را کنترل، هدایت و به صورت مشروع و در حد معقولی، ارضا کند و روزه داری توان مدیریت و تعدیل غرائز را افزایش می دهد. ۴. روزه براى برقرارى مساوات میان فقیر و غنى است، تا مردم با چشیدن طعم گرسنگى، به یاد فقیران و محرومان بیفتند و حق آنان را ادا کنند. البته به صورت کلی همه می دانند که فقرا در مضیقه و محرومیت هستند ولی به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن؟ انسان مسلمان با روزه داری مزه تلخ محرومیت و گرسنگی را به خود می چشاند و با فقرا هم ذات پنداری می کند و چشیدن مرتبه ای بالاتر از شنیدن و دانستن است. ۵. روزه اثر بهداشتى و درمانى فراوان دارد و باعث سلامتى و تندرستى جسم می‌گردد، توضیح این که، بدن انسان با سیستم "افرودن و کاستن" کار می کند، سیستم هوشمند بدن دائم تلاش می کند که نیازمندی های بدن را تامین و زائدات را دفع کند، مثلا اگر شما گوش خود را با گوش پاک کن مدام تمیز کنید، گوش جرم بیشتری تولید می کند! چون بدن فکر می کند در تولید جرم گوش کم کاری کرده است! اگر مدتی به بدن انسولین تزریق کنید، بعد از مدتی کم‌کم بدن انسولین تولید نمی کند، چون فکر می کند دیگر نیازی به تولید این ماده نیست، بر اساس همین ساختار هوشمند، اگر روزه بگیرید بدن بعد از مدتی بدن شروع به سوزاندن چربی ها و کشتن و مصرف کردن سلول های ضعیف، ناقص و سرطانی می کند، این است که بدن هوشمند انسان به راحتی می تواند صدها سال عمر کند، لذا بعضی از طبیبان گفته اند: اگر انسانی بمیرد و در بدن گوشت داشته باشد، یا خودش با قصور و تقصیر و افراط و تفریط، خودش را کشته است، یا کسی او را کشته است، این است حکمت جمله مشهور "صوموا تَصِحّوا" یعنی روزه بگیرید تا سالم شوید. این موارد بخشی از دستاوردهای آنهایی بود که در ماه رمضان روزه گرفتند و فهرستی از ضرر و زیان کسانی که فرصت روزه داری را از دست دادند. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
📜 چگونگی پاسخ به سوالات فلسفه احکام 📜 یکی از تجربیاتی که در دوره تبلیغ در مراکز آموزشی و علمی کشور داشتم این بود که متوجه شدم مخاطبین بیش از آن که از مسائل فقهی و احکام عملی سوال داشته باشند از فلسفه و چرایی احکام پرسش می کنند، به نظرم پاسخ به سوالات مربوط به فلسفه احکام می تواند به دو صورت باشد، یکی پاسخ جزئی، علمی و اقناعی به همان سوال و دیگری پاسخ کلی و اجمالی به سوالات مربوط به فلسفه احکام. در مورد پرسش های مربوط به فلسفه احکام از گذشته دور تاکنون کتاب ها و مقالات مختلفی به رشته تحریر در آمده است کتبی مانند عِلَلُ الشَّرائِع، تألیف شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ ق) فقیه برجسته و راوی شیعی قرن چهارم هجرى قمری، مشتمل بر روایاتى از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) است که موضوع آنها علت و فلسفه برخى از احکام شرعی و عقیدتى است و نیز مجموعه کتب اولین دانشگاه و آخرين پيامبر، تأليف شهيد دكتر سيد‌ ‎رضا پاک‌نژاد كه در حقيقت، رساله دوره دكتراى ايشان بوده است. اين مجموعه، حاوى مباحثى است از تمام برنامه‌هاى پزشکى معمول روز كه اسلام هم در آن باره نظر داشته است. اين رساله در ابتدا، «گفتارهاى طبى و بهداشتى پيشوايان اسلام» نام داشته، كه پس از تنظيم آن به شكل كتاب، با عنوان «اولین دانشگاه و آخرين پيامبر» چاپ و منتشر شد. اما آنچه راقم این سطور در صدد بیان آن است ارائه یک جواب کلی و اجمالی در حوزه کلیت فلسفه احکام می باشد تا مخاطب با اتمسفر و جغرافیای این حوزه آشنا شود. در یک دیدگاه کلی، فلسفه، حکمت و چرایی احکام اسلامی به سه دسته تقسیم می شوند. ۱. احکامی که حکمت و چرایی آن از سوی اهل بیت به ما رسیده است، اگر چه آن پاسخ به تمام حکمت ها و دلایل احکام نپرداخته باشد، مثل چرایی عده طلاق برای زنان و حکمت حرام بودن مسکرات. ۲. احکامی که از قرآن مجید و سنت پیامبر و اهل بیت به ما رسیده ولی دلایل آن ذکر نشده، ولی با گذشت زمان و به مرور، برخی از دلایل آن توسط متخصصین رشته های متخلف کشف شده و یا قابلیت کشف دارد، اما این که چرا اهل بیت سلام الله علیهم دلایل وضع این احکام را نگفته اند چون اولا؛ بسیاری از اهل بیت در دوران اختناق سیاسی و اجتماعی و در حال تقیه بوده اند و فرصت کافی برای بیان این مسائل را نداشته اند. ثانیا؛ اهل بیت آمده اند تا عقول مردم را بارور کرده و آنها را به تفکر و تحقیق دعوت کنند، نه این که همه علوم را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم مثل ربات فقط تبعیت کنند. ثالثا؛ اگر قرار بود همه حکمت ها به راویان احادیث که روایات را از اهل بیت نقل کرده اند گفته شود، آنها توانایی فهم و درک همه موضوعات علمی و حکمت ها را نداشتند رابعا؛ اگر امروزه با پیشرفت علوم و فنون می توان در یک فلش مموری، متون هزارن جلد کتاب را حمل کرد ولی در گذشته که ابزار کتابت بسیار ساده بود، عملا توان ثبت همه حکمت های مقدور نبود. حقیقت این است که با گذشت زمان و به مرور فلسفه بسیاری از احکام در رشته های مختلف علمی کشف و به حقانیت اسلام پی برده می شود، مثل فلسفه بهداشتی روزه داری، حکمت های ذبح شرعی، فلسفه استقبال قبله، نجس بودن ذاتی سگ و خوک و .... ۳. فلسفه برخی از احکام را نه اهل بیت فرموده اند و نه حداقل فعلا علوم روز داعیه کشف آنرا دارد، مثل فلسفه بسیاری از اجزای نماز و حج و غیره این موارد از مصادیق ایمان به غیب است به این معنا که ما چون باور داریم شارع مقدس حکیم است و همه دستورات ایشان از روی حکمت بوده و تمامی احکام بر اساس مصالح و مفاسد واقعی صادر شده، پس حتی اگر دلیل آنرا ندانیم از آن تبعیت و پیروی می کنیم. در پایان ذکر دو نکته ضروری به نظر می رسد اولا؛ دین خداوند در واقع تجلی اسما و صفات خداوند است و همه احکام الهی سر منشا در صفات الهی دارد و چون "کل یعمل علی شاکلته" رسیدن به کنه احکام الهی نیز برای بشر غیر معصوم مقدور نیست، چون به تعبیر قرآن مجید "و ما اوتینم من العلم الا قلیلا" اگر ما با پژوهش های علمی، دلیلی و حکمتی بر هر کدام از احکام الهی یافتیم باز نمی توانیم مدعی شویم که آن حکم صرفا بخاطر آن دلیل یا دلایل تشریع شده است. ثانیا؛ حوزه مسائل مربوط به فلسفه احکام بسیار بسیار فراتر از خود علم فقه است به این معنی که دلایل تشریع یک حکم همزمان می تواند بهداشتی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و غیره باشد، پس نباید از فقیه، هر چند که اعلم باشد، انتظار داشت که غالب فلسفه احکام را بداند، هر چند که با پیشرفت علم و کاهش تعبد، امروزه دانستن فلسفه احکام برای یک فقیه فضیلت بلکه ضرورت می باشد. ✍علی ارجمند عین الدین ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
📜 ساختار جامع و متفاوت برای تبیین و تبلیغ مفاهیم مربوط به زکات سخنرانی حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز در جلسه مشترک مدیر محترم زکات کمیته امداد امام خمینی(ره)،استان البرز و کارشاسان ترویج مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان: یکی از ساختار های مشهور در تقسیم بندی معارف اسلامی این است که علما بزرگوار اسلام معارف اسلام را به سه بخش تقسیم می کنند ۱. عقاید ۲. اخلاقیات ۳. احکام . این که آیا این یک تقسیم بندی جامعی است و یا خیر، موضوعی است که در این بیان در صدد تایید یا رد آن نیستم اما بر فرض که این ساختار یک ساختار جامعی برای انتقال کلیه مفاهیم دینی باشد، می توان بر اساس آن، مفاهیم فریضه زکات را با ساختار جامع و جدید و بهتری ارائه کرد، توضیح این که از دیر باز تاکنون، مباحث مربوط به زکات در کتب فقهی طرح و موضوعات غیر فقهی زکات به صورت طفیلی و حاشیه ای مطرح شده است، در که حالی که جایگاه طرح مباحث اخلاقی زکات، اگر از مباحث فقهی مهم تر نباشد کم اهمیت تر نیست. بنابراین در یک تقسیم بندی بهتر مباحث مربوط به زکات را می توان در سه حوزه مطرح کرد ۱. فریضه زکات در حوزه عقاید اولین موضوعی که از این منظر مطرح می شود این است که زکات از ضروریات دین اسلام و مورد اتفاق همه مسلمانان است و انکار وجوب آن موجب ارتداد خواهد شد. موضوع دوم این که اگر شخصی منکر ضروری بودن زکات نبود، امام منکر مسائلی از مسائل زکات بود آیا باز می توان او را منکر ضروریات دانسته و حکم ارتداد داد یا خیر؟! ۲. زکات در حوزه فقه و احکام زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. این ۹ کالا عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما). مقدار پرداختی هر یک از این کالاها متفاوت بوده و در فقه تعیین شده است. از دیگر مسائل فریضه زکات در حوزه فقه، تقسیم زکات به زکات مستحبی و واجب و همچنین تشریح شرایط وجوب زکات، حد نصاب زکات، موارد مصرف زکات و غیره می باشد. ۳. زکات در حوزه علم اخلاق بخش مهمی از مسائل و مصادیق زکات به حوزه اخلاق مرتبط است، مسائلی مثل آثار زکات( حداقل بیش از ۲۰ اثر در روایات مطرح شده)، پیامدهای ترک زکات، مصادیقی از زکات که در حوزه اخلاق می گنجد و غیره به عنوان مثال از دید روایات: زکات چشم، نگاه عبرت انگیز و چشم پوشی از شهوات است. زکات گوش، شنیدن دانش و حکمت و قرآن و هر آنچه رهایی روح آدمی در آن است و دوری کردن از آنچه موجب گرفتاری روح است مانند دروغ و غیبت و امثال آن زکات زبان، خیرخواهی برای مسلمانان و بیدار کردن غافلان و تسبیح و ذکر بسیار است زکات دست، بخشش و جود و عطا به دیگران از نعمتهای الهی و به کار انداختن آن در نوشتن علم و هر آنچه مسلمانان در راه طاعت خدا از آن سود می‌برند و خودداری از انجام کارهای بد. زکات پاها، کوشش در گام برداشتن در راه حقوق خداوند از دیدار صالحان و مجالس ذکر و اصلاح کار مردم و صله رحم و جهاد و هر آنچه صلاح دل و سلامت دین انسان در آن است‌. در کتاب غرر و درر از امیرالمؤمنین علی(ع) زکات برخی نعمت‌ها این‌گونه بیان شده است: زکات علم، نشر و گسترش دادن آن است زکات جاه و مقام، بذل آن برای انجام کار خیر زکات بردباری، تحمل زکات مال، بخشش زکات قدرت، انصاف زکات زیبایی، پاکدامنی زکات ظفر و پیروزی، احسان زکات بدن، جهاد و روزه زکات دارایی، نیکی به همسایگان و صلۀ ارحام زکات تندرستی، سعی و کوشش در اطاعت و فرمانبرداری خدا زکات شجاعت، جهاد در راه خدا زکات حاکم، دادرسی درماندگان زکات نعمتهای الهی، انجام کارهای نیک زکات علم و دانش، بذل آن به کسانی که استحقاق آن را دارند و واداشتن نفس در عمل بدان است. ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛
جلسه زکات در سازمان جهاد کشاورزی ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛