امام صادق ( ابوبصیر گوید: از امام صادق (در مورد آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا پرسیدم که چیست؟ ایشان فرمود: «ولایت امیرالمؤمنین (همان مودّت و دوستی است که خداوند تبارکوتعالی فرموده است». گفتم: «عبارت: فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا، به چه معناست»؟ ایشان فرمود: «همانا خداوند ولایت امیرالمؤمنین (را بر زبان پیامبر (آسان نمود و آن زمانی بود که ایشان را به مانند علمی بر افراشت و با او مؤمنان را بشارت داد و کافران را ترساند و ایشان (کافران) کسانی هستند که خداوند از آنان در کتاب خویش باعنوان دشمنان سرسخت، یعنی کافران، یاد کرده است».
📚الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ البرهان
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
✅ #روزبرگ_شیعه
سلام علیکم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#فاتح_خیبر»
روز یکشنبه، ١۴٠١/١١/٢٣
مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم ؛
و بنا بر نقل ابن عیاش شهادت حضرت فاطمه زهرا س
اما در ایام «جنگ #خیبر» و فتح دژهای بسيار مستحکم و نفوذناپذیر يهوديان، در سال هفتم هجری قمری بهدست اميرالمؤمنين (ع) قرار داریم که مورخین و محدثین شیعه و سنی، شجاعت و جانفشانی حضرت در این جنگ را از فضایل بزرگ امیرالمؤمنین (ع) دانستهاند، لذا سخن امروز را به این واقعه عظیم تاریخی، اختصاص میدهیم؛
پیامبر گرامی اسلام (ص)، پس از برقراری صلح حدیبیه و رفع موقت شرّ کفار قریش، تصمیم گرفتند، یهودیان و قبایل نجد را که به فتنهانگیزی و مبارزه علیه مسلمانان مشغول بودند، مهار نمایند تا بدینوسیله امنیت و آرامش را بیش از پیش در جامعه اسلامی، استقرار بخشند؛
در این میان، «خیبر»، مهمترین مرکز آشوب و جنگافروزی یهودیان علیه مسلمانان بود؛ لذا رسول خدا با حدود یک هزار و ششصد نفر از یارانشان، به سوی «خیبر» حرکت کردند؛
"خیبر" جلگه وسیع و حاصلخیزی در بین مدینه و شام بود که ساکنان یهودی آن، در امور زراعت و جمع ثروت و تهیه سلاح و جنگآوری، مهارت بسیاری داشتند؛ آمار جمعیتی خیبر، حدود بیست هزار نفر بود، که در میان آنها مردان جنگآور و دلیر فراوان به چشم میخوردند؛
خیبر، دارای پنج قلعه بزرگ بود که پس از فتح اولین قلعه توسط مسلمانان، پهلوانان یهودی وارد میدان شدند و کار جنگ گره خورد!
در همین زمان، امیرالمؤمنین (ع) دچار چشم درد شدیدی شده بودند، بهصورتی که با چشمان بسته، توان رزم نداشتند لذا رسولخدا (ص) پرچم جنگ را به دست خلیفه اول دادند و او را برای فتح قلعههای خیبر فرستادند؛ ولی او نتوانست کاری از پیش ببرد و پس از شکست، فرار را برقرار ترجیح داد؛ [البدایه و النهایه، ج۷، ص۳۳۷]
فردای آن روز، حضرت رسول (ص)، پرچم جنگ را به دست خلیفه دوم دادند اما او نیز شکست خورده و فرار کرد؛ [تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲]
در پی شکستهای مکرر مسلمانان و ناکام ماندن آنها در گشودن قلعههای دشمن، رعب و وحشت بر لشکر اسلام چيره شده بود که در این هنگام مسلمانان با سخنان پيامبر خدا (ص) روبرو گردیدند: «انشاالله فردا، پرچم جنگ را به دست مردی بسیار حمله کننده که هرگز فرار نمیکند! (كَرَّارٌ غَيْرُ فَرَّار) میسپارم که خدا و رسولش را دوست میدارد، و خدا و رسول نیز او را دوست میدارند و او برنمیگردد تا اینکه خداوند بهدست وی قلعههای دشمن را فتح میکند» [تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲ و تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۵۶ و طبقات الکبری، ج٢، ص۸۴]
فردای آن روز، هر کدام از اصحاب، دل به گرفتن پرچم جنگ بسته بودند و این آرزوی بزرگ را در ذهن خود میپروراندند که شخص مورد نظر، خودشان باشند تا اینکه رسولخدا (ص)، حضرت امیر (ع) که از شدت درد چشم، پارچهای بر روی چشمانشان بسته بودند را نزد خود خواستند و به قدرت الهی، حضرت را شفا داده و فرمودند: «این پرچم را بگیر و پیش برو تا خدا، قلعهها را برایت بگشاید» [ تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲ و دلائل النبوه، ج۴، ص۲۰۵ و طبقات الکبری، ج۲، ص۸۵]
پس«حيدر کرار» پرچم جنگ را گرفته و به سرعت به سوی قلعهی دشمن روانه شدند؛ نخستین کسی که از پهلوانان یهودی به میدان جنگ آمد، «حارث» برادر «مرحب خیبری» بود، همراهان امیرالمؤمنین (ع) با دیدن هیبت او پا به فرار گذاشتند؛ اما حیدر کرار او را با ضربتی رعدآسا به هلاکت رسانید؛
در این هنگام «مرحب» شجاعترین پهلوان یهود در حالیکه کلاه خودی یمنی بر سر داشت رجزخوانان بیرون آمد و مبارز طلبید؛ امیرالمؤمنین (ع) نیز به رجز او پاسخی درخور دادند و سپس ضرباتی بین آنها رد و بدل شد تا اینکه حضرت، چنان ضربتی بر فرق مرحب زدند که کلاه خود و سر او را تا دندانهایش شکافت؛ [ طبقات الکبری، ج۲، ص۸۵] در این هنگام، لشگر یهود وحشتزده به سوی قلعه گریخته و در بزرگ آن را بستند؛
اما حضرت حیدر (ع) درب قلعهی "قَموص" را که طبق شهادت مورخین چهل مرد قوی آن را باز و بسته میکردند را از جا کنده و دژ نفوذناپذیر دشمن را فتح نمودند و به واسطه این شجاعت بینظیر، مسلمانان، فاتح این جنگ بزرگ شدند. [تاریخ الاسلام ذهبی، ج۲، ص۴۱۵]
در پایان توجه به این نکته ضروری است که تمامی موارد فوق از کتب تاریخی و معتبر اهل سنت تقدیم شما گردید، لذا با عنایت به شکست سخت و فرار خلیفه اول و دوم، و سخنان پیامبر اکرم (ص) که طبق تصریح قرآن به وحی الهی متصل است، و فتح قهرمانانه خیبر و بالا بردن پرچم پیروزی اسلام به دست توانای حضرت علی ، مسلماً فضیلت و برتری امیرالمؤمنین (ع) بر تمامی صحابه رسول خدا (ص) کاملاً آشکار و مبرهن است که امیدواریم عزیزان اهل سنت بهدور از هرگونه تعصب در این حقیقت تاریخی بیشتر دقت کنند
🔆قضاوت امیرالمومنین(ع)
🔅مردعربی از حضرت علی (ع) پرسيد : اگر من آب بنوشم حرام است؟
🌕 فرمودند : نه
گفت: اگر خرما بخورم حرام است؟
🌕فرمودند: نه
گفت: پس چطور اگه ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم تا شراب شود خوردنش حرام است !
🌕اميرالمومنين (ع) فرمودند : اگر آب به روی سرت بپاشم دردی احساس ميكنی؟
گفت : نه
🌕فرمودند:اگر مشتی خاك بپاشم چطور ؟
گفت : نه
🌕فرمودند : اگر ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم آنگاه به سرت بزنم چطور ؟
گفت : فرق سرم شكافته ميشود.
🌕حضرت فرمودند : حكايت آن نيز اينگونه است .
کتاب قضاوتهای امیرالمومنین(ع)
#شیربرنج و #تقلای_عمر و پیشگویی امام علی ع که محقق شد!
ﺭﻭﺯﯼ ﻋﻤﺮ به حضرت علی ع گفت: یا ﻋﻠﯽ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﻣﯿﮕﻮﯾﯽ بگو من امروزﻧﻬﺎﺭ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺭﻡ... ﺍﻣﺎﻡ فرمود: ﺷﯿﺮ ﺑﺮﻧﺞ! ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺷﯿﺮﺑﺮﻧﺞ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺧﻮﺭﺩ.
ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﻓﺖ. ﺩﯾﺪ ﻧﻬﺎﺭ ﺷﯿﺮ ﺑﺮﻧﺞ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﻓﺖ ﺩﯾﺪ ﻧﻬﺎﺭ ﺷﯿﺮﺑﺮﻧﺞ ﺍﺳﺖ ، ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﺤﺮﺍ ﺑﺮﻭﺩ ﮐﻪ ﺩﯾﺪ ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ،
ﺭﻓﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﮐﺎﺭﻭﺍﻥ ﻏﺬﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻧﻬﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﺒﺦ ﮐﻤﮏ ﮐﻦ، ﻋﻤﺮ ﻭﻗﺖ ﻧﻬﺎﺭ ﻓﻬﻤﯿﺪ ﮐﻪ ﻏﺬﺍ ﺷﯿﺮﺑﺮﻧﺞ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻭﺩ ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺷﮏ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻏﺬﺍﯾﺸﺎﻥ ﺳﻢ ﻧﺮﯾﺨﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻭﻝ ﺗﻮ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻏﺬﺍ ﺑﺨﻮﺭﯼ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﮐﺘﮏ ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺧﻮﺭﺩ، ﻭ ﺷﯿﺮ ﺑﺮﻧﺞ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺧﻮﺭﺩ....
ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﯾﺪ... ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﻭﯼ ﮔﻔﺖ: بلاخره برای ناهار ﭼﻪ ﺧﻮﺭﺩی؟ ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﻫﺮﭼﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﻢ ﺷﯿﺮ ﺑﺮﻧﺞ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﻡ....
🌹 ﺍﻣﺎﻡ ﮔﻔﺖ:ﭼﺮﺍ هم ﺷﯿﺮ ﺑﺮﻧﺞ ﺧﻮﺭﺩﯼ ﻭ ﻫﻢ ﮐﺘﮏ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﻦ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﯽ. ﮐﺘﮏ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﻬﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺭﺩی .
📚مستدرک الوسائل ج1 ص 159 و ص 162
@ancients
قسمتی از خطبه غدیریه امیرالمومنین علی (ع)
پس در اين عيد شادى كنيد و شاد نمائيد برادران خود را به لباس نيكو و بوى خوش و طعام دادن و براى برادران خود و عيالات خود فراهم كنيد از هر چه در دسترس شما است و آنچه قدرت و استطاعت داريد از خوردنى و آشاميدنى و پوشيدنى و اظهار خوشروئى كنيد و هنگام ملاقات و ديدار يك ديگر شاد باشيد و سپاسگزار خداوند باشيد در آنچه بشما عطا فرموده و زياد نمائيد خير را بر كسانى كه بشما اميدوارند و با ضعفاى خود بقدر توانائى و استطاعت خود در خوردنيها و غيره مساوات و برابرى كنيد و به حسب امكان خود انفاق كنيد كه يك درهم انفاق در اين روز برابر صد هزار درهم است و زيادتر از آن از جانب خداى عز و جل آنقدرى كه بحساب در نيايد و روزه در اين روز از چيزهائيست كه بسوى آن خوانده شدهايد و خداوند مزد بزرگ براى روزه دار در اين روز مقرر فرمود تا آن اندازه كه اگر بندهاى از بندگان بر فرض از اول دنيا تا آخر دنيا روزها روزه بدارد و شبها بپا ايستد از روى اخلاص ثوابش برابرى با روزه اين روز نكند.
و كسى كه حاجت برادر مؤمن برآورد يا با كمال ميل نيكى ببرادر مؤمن كند يا بقرض او بدهد براى او ثواب و مزد روزه اين روز و قيام شب اين روز باشد و كسى كه مؤمنى را افطار دهد از روزه اين روز مانند كسى است كه فئامى را افطار داده فئامى و فئامى و با دست خود شمرد تا ده فئام يك نفر از جاى برخاست و گفت فئام چيست يا امير المؤمنين حضرت فرمود صد هزار پيغمبر و صد هزار صديق و شهيد پس چگونه خواهد بود كسى كه كفالت كند عدهاى از مؤمنين و مؤمنات را من ضمانت او كنم نزد خدا تا از كفر و فقر و نيازمندى در امان باشد اگر بميرد در روز اين عيد يا شب آن يا بعد از اين عيد تا عيد ديگر و گناه كبيرهاى مرتكب نشده باشد اجر و مزدش بر خدا است و كسى كه در اين روز براى برادر مؤمن خود قرض نمايد و ايشان را يارى دهد من ضامنم بر خداى عز و جل كه اگر زنده ماند اداى دين كند
و اگر قبل از اداى دين بميرد خداى قرضش را ادا نمايد و چون ملاقات و ديدار كرديد با يك ديگر سلام كنيد و مصافحه نمائيد و تبريك گوئيد نعمت خدا را بيكديگر و بايستى حاضرين بغائبين برسانند و كسانى كه در اينجا هستند بكسانى كه دور هستند فضائل اين روز را خبر دهند و بايستى ثروتمند از فقير و نيازمند و توانا از ناتوان خبرگيرى و ديدن نمايد رسول خدا مرا باين گونه اوامراز جانب خدا امر فرموده چون سخن حضرت بدينجا رسيد شروع فرمود بخطبه جمعه و نماز جمعه را نماز عيد قرار داد پس از فراغ باتفاق فرزندان و شيعيان خود بمنزل فرزندش امام حسن عليه السّلام آمد و آن جناب غذائى براى ايشان فراهم نموده بود و مردم هم برگشتند بمنازل خود و اغنيا و فقراء هر كدام باندازه خود بمراسم عيد قيام كردند.
@Abdiahmadali🌐
💠شهر من در بهشت!
🔹دوستدار امام علی | همه انسانها کار و تلاش میکنن تا بتونن در عوض کاری که میکنن، پول و سرمایهای به دست بیارن.
🔸مغازهدار، نجّار، خیّاط، تعمیرکار، دکتر، مهندس و هر شغل دیگهای، دنبال کسب درآمد هستن. وقتی این سرمایه رو به دست آوردن، اون رو تبدیل به نیازهایی میکنن؛ نیازهایی مثل لباس، خوراک، خونه، ماشین، هزینه مسافرت و...
💥تقریبا همه اینها میدونن که هر ماه چقدر درآمد دارن. اما گاهی از اوقات ما به خاطر انجام بعضی از کارها به سرمایهای میرسیم که حتی فکرش رو هم نمیکنیم.
✅پیامبر خدا میفرمایند: هرکسی امام على رو دوست داشته باشه، خدای مهربون به تعداد هر رگی که توی بدنش داره، شهری در بهشت نصیبش میکنه. این یعنی هرکسی که دوستدار امام علی باشه، توی بهشت پادشاه یه مملکته. «مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِ عِرْقٍ فِی بَدَنِهِ مَدِینَهً فِی الْجَنَّة». (کشف الغُمَّه، ج1، ص104)
🕋 شاخصه: محبت و عشق به اهلبیت علیهم السلام.
📝 لینک مطلب
https://btid.org/fa/news/212843
📎 #دانش_آموزی
📎 #کودک
📎 #عشق_و_محبت_به_اهلبیت
انـــدیـــــشـــــه برتر 👇👇
♨️ @btid_org
🌐 btid.org
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
علم امیرالمومنین علیه السلام
ابن عباس گوید
روزی عمر بن خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: ای اباالحسن، از این تعجب نمی کنم که به تمامی مسائل پاسخ می گویی، بلکه متعجبم که چگونه بی درنگ و بدون تفکر به آنها پاسخ می دهی؟!
حضرت علی علیه السلام در پاسخ او دست خود را باز کرده و فرمود: این چند تاست؟ عمر بلافاصله گفت: پنج تا. حضرت فرمود: چرا در نظر دادن عجله کردی؟ عمر گفت: این مساله نیاز به تفکر نداشت.
حضرت لبخندی زد و فرمود: تمام علوم در نظر من، مانند همین مساله جزیی است در نزد تو!
📚بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۱۴۷
کانال خواص سوره ها 👇👇👇👇
@MA2021my
🌺 شرح خطبه همام یا خطبه متقین ؛ خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه
بعضی از خطبههای نهج البلاغه در زمینه خاصی دارای ویژگی است؛ مثلا خطبه اشباح در توحید و معرفتالله؛ در مسایل اجتماعی و سیاسی، خطبه شقشقیه؛ در مسایل اخلاقی، بینظیرترین خطبه، همین خطبه متقین است. این خطبه حاوی رؤوس مطالب اخلاقی است و جزئیات صفات متقین را بیان میکند.
رُوِیَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ کَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صِفْ لِیَ الْمُتَّقِینَ حَتَّى کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ.
صاحب، یعنی کسی که مستمرا با شخصی باشد، جمعش، اصحاب. امیرالمؤمنین، صفت ویژه و اختصاصی فرزند ابیطالب است.
همام به معنی شیر و انسان سخاوتمند. همامبنشریح یا همامبنعبادهبنخصیم. خواجه ربیعبنخصیم (یکی از زهاد ثمانیه صدر اسلام)، عموی همام است.
نگفت «من المتقین؟» توصیف به معنای تبیین جامع الافراد است، بیانی که بتوان آنها را شناخت و به تمام ابعاد زندگی ایشان پی برد، تا خود را در آن آینه نگاه و اصلاح و منطبق کنم. آنچنان پرسشی باید که چنین جوابی در آید. خیلی طرح سؤال، جالب و عمیق است. آنچنان توضیحی بدهید که در تقواشناسی و متقیشناسی ابهامی برایم باقی نماند.
سرآمد واژههای قرآن، تقوا و متقین است. تقوا از وقایه میآید، یعنی سپری که انسان را از آسیب و خطر حفظ میکند؛ متقی کسی است که سیستم امنیتی و حفاظتی دارد. راهکارهای حفظ درون و بیرون را میداند. در هر آن، دو نوع از شرور، انسان را تهدید میکند؛ شرور برونی «قل اعوذ برب الفلق» و شرور درونی «قل اعوذ برب الناس».
فَتَثَاقَلَ علیه السلام عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ یَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» فَلَمْ یَقْنَعْ هَمَّامٌ بِهَذَا الْقَوْلِ حَتَّى عَزَمَ عَلَیْهِ.
گاهی شخصی خود را به مریضی میزند، میگویند: تمارض، خود را به نادانی میزند، میگویند: تجاهل؛ مطلبی برایش سنگین نیست اما خود را به مشکلی میزند، میگویند تثاقل. ولی از باب اینکه او را ردّ نکرده باشد، آیه ۱۲۸ نحل را برایش خواندند.
خدا با متقین و محسنین است. مراد از این معیّت، معیت بالعلم و معیّت بالقدره نیست، معیت بالنصره و الحمایه است.
لکلّ مقال مقام؛ الامور مرهونه باوقاتها؛ اولیاء خدا میدانند که هر سخنی، کی و کجا بهترین بهرهوری را دارد. هنوز زمانش نیست که لب به سخن باز کند. در وادی علم، متعلم واقعی باید کوچکی کند و ناز استاد بکشد. گاهی ما به کم یسنده میکنیم و از بسیار میمانیم. درود خدا بر همام که اصرار کرد و این معارف ژرف را به ما رساند.
فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَهُ مَنْ أَطَاعَهُ؛ فَقَسَمَ بَیْنَهُمْ مَعَایِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْیَا مَوَاضِعَهُمْ.
مراد از خلق در اینجا، انسانهاست. این عبارت امام، پاسخ یک ذهنیت است، که گویا این همه تأکید بر روی تقوا، یک نگاه سودجویانه است و خدا از تقوا بهره میبرد! نه، خداوند از طاعت خلق بینیاز است و تقوای مردم هیچ سودآری برای او ندارد.
خلقت عالم لغو و عبث و لعب و لهو نیست؛ بلکه فایده دارد، او که غنی بالذات است، پس بازگشت سودش به مخلوق است. من خلق ناکردم که تا سودی برم × بلکه تا بر بندگان جودی کنم.
💠 آیا ایمان انسانها، توفیق کار خداوندی است؟
افعال باریتعالی عین اغراض اوست؛ یعنی همین کاری که دارد انجام میدهد، هدف اوست؛ نه مثل ما که کاری را انجام میدهیم تا به هدفی برسیم؛ چون هدف یعنی نداشتن و در مورد خدای سبحان، چنین مطلبی وجود ندارد. لذا در آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، فرمودند: ای: لیأمرهم بالعباده، آفرید تا اراده و اختیار بدهد تا او را عبادت کنند. حال عبادت کنند یا خیر.
خدا اسباب عیش و زندگی را هم برایشان فراهم کرد. هر چه نیاز روحی و جسمی انسان است، برایش قرار داد. از این نعمتها استفاده کنید، ولی درست. برای هر انسانی را در یک موقعیت خاص قرار داد، عوامل شکوفایی هر کسی را در وجودش قرار داده تا از آن موقعیت استفاده کنند و به کمال برسند. البته خدا اسباب فزونی رزق مادی و معنوی را برای همه یکسان قرار داده است.
فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ نُزِّلَتْ أَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺گلآرایی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام در نجف
🔹️ در آستانه فرا رسیدن سیزده رجب و سالروز میلاد امیرالمؤمنین علیهالسلام، حرم مطهر امام علی علیهالسلام گلآرایی و آذینبندی شد.🌷
🆔 @sh_montazerin
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
يَا عَلِيُّ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ يُؤْتَى إِلَيْهَا وَ لَا تَأْتِي.
یا علی تو مانند کعبهای. مردم باید به سوی تو بیایند، نه تو به سوی مردم
المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام، ص ۳۸۷، ح ۱۳۰
🆔 @sh_montazerin
🔲🔳 امام علی علیه السلام میفرمایند:
در شگفتم از کسى که مىبیند هر روز از جان و عمر او کاسته مىشود، امّا براى مرگ آماده نمیشود.
▪️ناله کن اى دل به عزاى على
▫️گریه کن اى دیده براى على
▪️کعبه ز کف داده چو مولود خویش
▫️گشته سیه پوش عزاى على
▪️ماه دگر در دل شب نشنود
▫️صوت مناجات و دعاى على
▪️واى امیر دو سرا کشته شد
▫️خانه غم گشته سراى على
⚫️ شهادت مولای متقیان، مظلوم عدالت خواه، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر همگان تسلیت باد.
فرهنگی .
🔶🔹به ما بپیوندید🔹🔶
🍂🍃🌼🥀🌸🥀🌼🍃
▪️روا باشد که گردد آسمان زیر و زبر امشب
▪️که شد فرق على شیر خدا شق القمر امشب
▪️ز خون فرق حیدر دامن محراب گلگون شد
▪️به خاک افتاد از بیداد نخلى بارور امشب
🏴 شب ۱۹ ماه رمضان مصادف با شب ضربت خوردن و شکافته شدن فرق مولای دو عالم حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام بر عاشقان، محبان و دوستداران اهلبیت علیهم السلام تسلیت باد.
فرهنگی .
🔶🔹به ما بپیوندید🔹🔶
🍂🍃🌼🥀🌸🥀🌼🍃
4_5870823404294113565.mp3
3.08M
🌸 سرود میلاد امام علی علیهالسلام
💐 هوای نجف تو سر دارم
🎤 حسین سیب سرخی
👌فوق زیبا
📎 #ایران_مقتدر
📎 #میلاد_امام_علی
🔸 https://btid.org
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
به ذره گر نظر لطف، بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
💠 ولادت با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام، و روز پدر مبارک باد 💠
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برخی فضائلی که از امیرالمؤمنین علی (ع) سرقت شده و به دیگران نسبت داده اند...!
🎤 حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا جباری؛ استاد حوزه و دانشگاه
📆 بمناسبت ۱۳ رجب (سالروز ولادت امام علی علیه السلام)
#ولادت
#امیرالمؤمنین
#روز_پدر
#سرقت_فضائل_مولا
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
مداحی آنلاین - فتادم از پا به ناتوانی - جواد مقدم.mp3
8.18M
🔳 #شهادت_امام_علی(ع)
🌴فتادم از پا به ناتوانی
🌴اسیر دردم چنان که دانی
🎙 #جواد_مقدم
⏯ #واحد
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بعد از اینکه به رسالت مبعوث شد، حضرت علی (علیهالسلام) و حضرت خدیجه کبری (سلاماللهعلیها) به ایشان ایمان آورده و بیعت کردند بعد از بیعت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، حضرت از همسرش خواست که با امامِ بعد از پیامبر یعنی حضرت علی (علیهالسّلام) بیعت کند و به ولایت ایشان اقرار کند که حضرت خدیجه (سلاماللهعلیها) بیدرنگ با حضرت علی (علیهالسّلام) بیعت کرد:
«ثم قال یا خدیجة هذا علی مولاک و مولی المؤمنین و امامهم بعدی قالت صدقت یا رسول الله قد بایعته علی ما قلت اشهد الله و اشهدک و کفی بالله شهیدا علیما؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمودند: ای خدیجه! این علی است مولای تو و مولا و امام مومنین بعد از من. خدیجه فرمود: راست فرمودی ای رسول خدا! همانا من همانگونه که شما فرمودی با او بیعت کردم؛ خداوند و تو را بر این کار شاهد میگیرم و همانا برای شهادت خداوند گواه و دانا کفایت میکند.»
بحارالانوار ج ۱۸ ص ۲۳۳
کانال استادعالی_پناهیان
@aali_panahiann
مداحی آنلاین - الحمدالله - استاد عالی.mp3
702.7K
🏴 #شهادت_امام_علی(ع)
♨️مصیبت بزرگ حضرت علی(ع)
👌 #نماهنگ بسیار شنیدنی
🎙حجتالاسلام #عالی
کانال استادعالی_پناهیان
@aali_panahiann
YEKNET.IR - monajat - shabe 20 ramezan 1442 - salahshoor.mp3
9.69M
🌙 #مناجات #شب_قدر #ماه_رمضان
🍃شکر خدا که دوره ی هجران سر آمده
🍃مولا کجاست بنده به این محضر آمده
🎙 #مهدی_سلحشور
کانال استادعالی_پناهیان
@aali_panahiann
پیامبر خدا «ص»:
یا علی! هرکس از امت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مُرد یا مسیحی.
الفردوس، ج ۵؛ ص ۳۱۶
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
سحر بیستم است ،
«شاه نجف» ، الرزقنا
«اربعین»، روضه ی زهرا ،
زیر ایوان طلا
🥀 السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
🥀اجرک الله یا صاحب الزمان
🥀اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين علیه السلام
▪فرا رسیدن ایام سوگواری .
▪امیرالمومنین امام علی (ع) تسلیت باد.
@tafakornab
@shamimrezvan
@zendegiasheghaneh