eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
606 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 از دیدگاه استاد علیدوست (بخش سوم) ✔️دوره چهارم اخباری‏گری اما اوج اخباری‏گری، چنانکه معروف و مشهوراست، دور چهارم است. از استرآبادی م1036 شروع می‏شود و جلو می‏آید و به شیخ یوسف بحرانی م1186 می‏رسد. شاید آخرین‏شان شیخ حسین بحرانی م1240 است. (آخرین در این مقطع). در این دوره اخباری‏گری تبدیل به یک پک و بسته می‏شود که لوازمی‏دارد. مثلاً: - مبارزه شدید با تقلید: در دوره‏های گذشته مبارزه با تقلید وجود ندارد، اما در این دوره وجود دارد. - وجوب عینی اجتهاد: اینکه همه باید مجتهد باشند (کلماتشان درفقه و مصلحت آمده است، ملاحظه بفرمائید). - حمله‏های شدید به فقها (که ای کاش نبود). به راحتی به فقها حمله می‏کردند. مثلاً کار علامه حلی و یا قبلش ابن‏طاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند، را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده، می‏گفتند: ما با دو سقیفه بنی‏ساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنی‏ساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم! شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه چنین تعبیراتی را به کار می‏برد! در این دوره یک بسته با یک لوازمی بنام اخباری‏گری مطرح شد که صاحبان این اندیشه با مخالفان خود بی‏رحمانه مواجهه می‏کردند و گاهاً خون خود را روی حرف خودشان می‏دادند! سؤال این است که انسان اگر یک نظریه و یا نوآوری دارد، یا یک مخالف دارد، چه ضرورتی دارد که بی‏ادبی کند؟ چرا حمله کند؟ چرا کار گذشتگان را نادیده بگیرد؟ بنده در چند قضیه اخیر، حرفم با بعضی از آقایان این است که اگر حرفی و نکته‏ای دارید، آن را درست جا بیندازید و بگویید گذشتگان بحث را تا اینجا آوردند، ولی این موارد مانده و من روی اینها نظر دارم. چرا ما باید به تراث و آثار گذشتگان حمله کنیم؟ سوگمندانه باید عرض کنم –از روی اطلاع عرض می‏کنم- که ما هیچ زمانی مثل امروز، حملات و هجمه‏های این‏چنینی به تراث شیعی و اسلامی نداشته‏ایم! بله! ما دوران زیادی پشت سر گذاشته‏ایم و هجمه‏های مختلفی نیز وجود داشته است، اما آنها سخت‏افزاری بوده و مثلاً کتاب‏های شیعه را می‏سوزاندند (مثلا مشهور است که در زمان صلاح‏الدین ایوبی یک هفته حمام‏های لبنان با کتاب‏های شیعه گرم می‏شد!). اما این حمله‏ها، سخت افزاری بود. حملات امروزی اما، نرم‏افزای است و با عناوین حوزوی انجام می‏شود! رفتار کتاب سوزی است در قالب نرم آن! ✔️ دوره پنجم اخباری‏گری دوره پنجم، مربوط به عصر حاضر است. در عصر حاضر، خیلی‏ها اصولی حرف می‏زنند و کتاب اصولی دارند، اما اخباری فتوا می‏دهند! الان نمی‏خواهم بگویم چقدر عیب دارد ویا ندارد، جریان را عرض می‏کنم. ما امروز وقتی می‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری از رگ‏ها ورم می‏کند و ناراحتی ایجاد می‏شود! وقتی می‏خواهیم از «نصوص مبین مقاصد و نقش آنها در استنباط» گفتگو کنیم می‏بینیم ناراحتی پیش می‏آید! بالاخره آیا نصوص مبین مقاصد جزو آیات قرآن است یا خیر؟ آیا برخی از آیات قرآن نصوص مبین مقاصد است یا نیست؟ آیا اینها نقش دارد یا خیر؟ بحث کنید. بگویید ندارد یا دارد. یا بگویید : کارایی ابزاری دارد اما کارایی سندی ندارد یا دارد؟ اینها را بحث کنید! متأسفانه طرح این مباحث موجب ناراحتی برخی می‏شود! امروز برای اینکه بخواهیم «قاعده عدل و انصاف» را ثابت کنیم، باید قسم بخوریم و آخرش هم طرف انکار می کند. امروز در مورد بحث «عدالت در شریعت» انکار داریم. مرحوم آیت الله خوئی قدس سره که مدرسه‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‏پذیرد ولی در اواخر عمر علمی خود، آن را انکار می‏کند! ایشان در اواخر عمو خود به جریان حدیثگرایی نزدیک شده است، لذا ایشان در دوره اولش، مکتب فقهی‏اش، «مکتب تجمیع ظنون» است و از این مسائل استفاده می‏کند. تقریراتی که مرحوم آقای گرجی از ایشان چاپ کرده، را ملاحظه بفرمائید، آنجا تمام لوازم «فقه تجمیع ظنون» است را معتقد است، ولی در دوران اخیر، فقه ایشان «فقه مدرسه‏ای و فقه صغری- کبرائی» است! ایشان در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏کند. یا وقتی از «قاعده ضمان» بحث می‏کند، می‏گوید: قاعده ضمان به تسبیب (سبب در اتلاف)، با اینکه اجماعی و عقلایی است، اما خلاف قاعده بوده و باید در این مورد باید به آنچه در نصوص و روایات آمده اکتفا کرد. این تفکر یک تفکر حدیث‏گرایی است. در مبانی تکمله المنهاج بحث را ببینید. لذا فتاوائی می‏دهد که خود ایشان معتقد است خلاف مشهور است بلکه مخالف اجماع است. ایشان هیچ اجماعی را قبول نمی‏کند و هیچ‏گونه کارآئی نیز برای آن قائل نیست و اگر هم اجماعی باشد، می‏گوید محتمل المدرک است و آن را کنار می‏گذارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✔️ از دیدگاه آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 31.mp3
6.46M
💠 سی و یکم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/17 برگه صفحات : 1741 - 3249 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
273.pdf
819K
✍️ برگ صفحات 1741 و 1742 خارج اصول موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ : 99/08/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 24.mp3
5.82M
💠 بیست و چهارم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/17 صفحات : 270 و 271 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
274.pdf
837.7K
✍️ برگه صفحات 271 و 272 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق تاریخ : 99/08/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 25.mp3
6.13M
💠 بیست و پنجم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/18 صفحات : 271 و 272 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 32.mp3
5.79M
💠 سی و دوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/18 برگه صفحات : 1741 و 1742 - 3249 و 3250 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 26.mp3
6.16M
💠 بیست و ششم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/19 صفحات : 273 و 274 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
279.pdf
843.4K
✍️ برگه صفحات 273 و 274 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق تاریخ : 99/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 33.mp3
6.15M
💠 سی و سوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/19 برگه صفحات : 1743 و 1744 - 3251 و 3252 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
278.pdf
860.9K
✍️ برگ صفحات 1743 و 1744 خارج اصول موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ : 99/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 27.mp3
6.04M
💠 بیست و هفتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/20 صفحات : 275 و 276 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
282.pdf
938.1K
✍️ برگه صفحات 275 و 276 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق تاریخ : 99/08/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 34.mp3
6.87M
💠 سی و چهارم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/20 برگه صفحات : 1744 (3252) و 1745 (3253) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
281.pdf
853.9K
✍️ برگ صفحات 1745 و 1746 خارج اصول موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ : 99/08/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 35.mp3
5.89M
💠 سی و پنجم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/21 برگه صفحات : 1745 (3253) و 1746 (3254) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 8.mp3
5.96M
💠 - جلسه هشتم (32) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ادامه گفتگو از عهدنامه مالک اشتر تاریخ جلسه:99/08/21 صفحات : 50 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 28.mp3
6.29M
💠 بیست و هشتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/24 صفحات : 276 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 36.mp3
6.79M
💠 سی و ششم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/24 صفحات : 1746 (3254) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 29.mp3
5.19M
💠 بیست و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق تاریخ جلسه: 99/08/25 صفحات : 276 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 37.mp3
6.84M
💠 سی و هفتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/08/25 صفحات : 1746 (3254) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مروری بر نوآوری ها و ابداعات علمی-فقهی و روشی استاد علیدوست در: 👇