بخش دوم- نوآوری های استاد علیدوست در کتاب فقه و عقل.pdf
346.3K
#نوآوری_ها
#آثار_علمی
#فقه_و_عقل
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
بخش سوم- نوآوری های استاد علیدوست در کتاب فقه و عرف.pdf
248.4K
#نوآوری_ها
#آثار_علمی
#فقه_و_عرف
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
بخش چهارم- نوآوری های استاد علیدوست در فقه و مصلحت.pdf
285K
#نوآوری_ها
#آثار_علمی
#فقه_و_مصلحت
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 38.mp3
6.51M
💠 #خارج_اصول_جلسه سی و هشتم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/08/26
صفحات : 1747 (3255) و 1748 (3256)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 30.mp3
7.79M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سیام، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/08/26
صفحات : 277
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
285.pdf
849.1K
✍️ برگ صفحات 1747 و 1748 خارج اصول
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ : 99/08/26
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
286.pdf
851.9K
✍️ برگه صفحات 277 و 278 فقه القضاء
موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق
تاریخ : 99/08/26
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
677234849(1).mp3
1.56M
#مقام_معظم_رهبری
جوان های عزیز! بچه های عزیز من! آینده مال شماست. شمایید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگاه دارید... خرمشهرها در پیش است...🎼
🌐لینک شرکت در جلسه: https://conf.rihu.ac.ir/cclmr
#یادآوری
سخنرانی استاد علیدوست در این کنفرانس👆 هم اکنون در حال انجام است...#اطلاعیه
💠 سخنرانی آیت الله علیدوست در کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت حقوقی و اخلاقی
♻️ موضوع: مسئولیت مدنی و مصلحت: مبنای جبران خسارت
⏰ زمان: سه شنبه 27 آبان ساعت 9 صبح
🌐لینک شرکت در جلسه: https://conf.rihu.ac.ir/cclmr
#سخرانی_علمی
#کرونا
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#چکیده_مقاله
چکیده مقاله استاد علیدوست در کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت حقوقی و اخلاقی
♻️ موضوع: مسئولیت مدنی و مصلحت: مبنای جبران خسارت
▪️ صوت سخنرانی استاد در کنفرانس 👇
مسئولیت مدنی و مصلحت مبنای جبران خسارت توسط حاکمیت.mp3
6.86M
#صوت
💠صوت سخنرانی آیت الله علیدوست در کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت حقوقی و اخلاقی
♻️ موضوع: مسئولیت مدنی و مصلحت: مبنای جبران خسارت
#سخنرانی_علمی
#کرونا
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#فراخوان
🔘از طلاب و اعزه محترم شرکت کننده در دروس استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه) تقاضا می شود:
☑️ دوستانی که صوت خارج اصول استاد علیدوست مربوط به سال های 92 - 93 - 94 - 95 را دارند، لطف فرموده و به ادمین کانال و یا جناب آقای مباشری اطلاع دهند، تا از ایشان تحویل گرفته شود.
از دوستان محترم کمال تشکر را دارد. 🌹
📱تلفن آقای مباشری: 09132040336
✅ادوار اخباری گری
🔶 ماهیت مشکک
🔸معمولاً اگر در فضای حوزه از اخباریگری سؤال کنید، میگویند اخباریگری در قرن 11 و 12 و برخی از آنها در قرن 9 و 10 بودند که آمدند و مقابل اصولیها بودند و بعد هم وحید بهبهانی با آنها مبارزه کرد و آنها را به محاق برد و در زمان شیخ انصاری دیگر امکان تولید دوباره نیافت، عقیم شد و ریشهاش خشک شد!.
🔸 این بیان، غلط نیست، اما بسیار بسیار ناقص است.
🔸اخباریگری پنج دوره را به خود دیده است، البته نه به اسم اخباریگری و نه با همه ویژگیهای آن. واقعیت آن است که اخباریگری ماهیتی مشکک داشته و مقول به تشکیک است.
☑️ شماره 1
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
9909fs.MP3
6.65M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه نهم (33) سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت
تاریخ جلسه:99/08/28
صفحات : 51 و 52
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
kasi_فقه.سیاسی-5152-990829-007.pdf
823.8K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 51 و 52
موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت
تاریخ جلسه: 99/08/28
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
99039os.MP3
6.3M
💠 #خارج_اصول_جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/08/28
صفحات : 1748 (3256) و 1749 (3257)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
on5z_020-990828-17491750-اصول.pdf
840.9K
✍️ برگ صفحات 1749 و 1750 خارج اصول
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ : 99/08/28
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ حضور ائمه علیهم السلام
🔸اولین جریان و دوره اخباریگری مربوط به زمان حضور ائمه (ع) ، علی الخصوص زمان صادقین (ع) ست.
🔸در آن زمان اولین جریان اخباریگری، مقابل جریان اجتهاد به رأی و در بعضی لایهها مقابل جریان قیاس قابل مشاهده است. به عنوان مثال مباحثات و مناظرات دو برادر، یعنی حمران ابن اعین و زراره ابن اعین را ملاحظه فرمایید؛ زراره مسلک و منهج عقلگرایانه دارد و حتی روایات امام صادق(ع) را نیز اگر مثلاً احساس کند با عقلش جور در نمیآید، رویش حرف دارد و مورد مناقشه قرار میدهد و از همینجاست که امثال زراره متهم به قیاسگرایی شدهاند.
🔸 حمران ابن اعین (برادر زراره) اما، به جریان تحدیث و حدیثگراییِ غلیظتر تعلق دارد. لذا گاهی بین دو برادر بحثهایی مطرح میشود و گاهاً تا محضر امام ; هم کشیده میشود. میروند خدمت امام (ع) و ایشان این دو جریان را مدیریت میکنند.
☑️ شماره 2
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه نظام سازی.mp3
23.24M
🔅 کرسی ترویجی
🔆 فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه نظام سازی
🔅 ارائه استاد ابوالقاسم علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ مدیریت ائمه علیهم السلام
🔸اندیشه اخباریگری با لحاظ مقول به تشکیک بودنش در مقابل اندیشهای است که روایات را در کنار عقل میببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده میکند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار می دهد. این موج اول اخباریگری است.
🔸در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه (ع) است. عجیب اینکه ائمه (ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
🔸آن روایاتی که از اهلبیت (ع) نقل شده است که: آنچه از ما میرسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید،و در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزء این جریان است. حضرت میخواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقلگرایی افراطی و یا حدیثگرایی افراطی)، خطرناک است.
☑️ شماره 3
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 40.mp3
5.58M
💠 #خارج_اصول_جلسه چهلم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/09/01
صفحات : 1749 (3257) و 1750 (3258)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 31.mp3
5.83M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/09/01
صفحات : 277
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢 نامه آیت الله علیدوست به رهبر کاتولیکهای جهان
🔻 آیت الله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامهای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کنند.
🔳 متن کامل نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
عالیجناب پاپ فرانسیس
رهبر گرانقدر کاتولیک های جهان
ضمن تقدیم سلام و احترام محضر جنابعالی و درود بی پایان بر پیامبران الهی
بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در کشور فرانسه از طریق نشر کاریکاتوری مستهجن اتفاق افتاد و حمایت ریاست جمهوری فرانسه از این حرکت به بهانه دفاع از آزدی بیان بر تأسف ها افزود.
این درحالی است که بر اساس آموزه های ادیان الهی، احترام به پیامبران که برترین انسان ها در طول تاریخ بشر هستند مورد تأکید خداوند بوده است و همواره از سوی اهل ایمان و انسان های پاک سرشت و قدردان نیز به عنوان پاسخ و سپاسی کوچک در برابر حقوق بی شمار پیامبران الهی بر جامعه بشریت مورد توجه بوده و هست.
اما زهی افسوس که نه تعالیم مذکور و نه اسناد متعدد بین المللی در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی، مخصوصا پیامبران الهی، مانع جریحه دار کردن احساسات میلیاردها مسلمان نشده است و با اهانت به پیامبر همه انسان ها و حمایت های سیاسی از آن، عهد با خدای متعال در اطاعت از فرامین او از یک سو و عهد جامعه بشری با یکدیگر در احترام به معاهدات و میثاق های منعقده فیما بین از سوی دیگر آشکارا و بی پروا زیر پا نهاده شده است.
درحالی این عمل شرم آور و حمایت از آن به خطا مستند به «آزادی بیان» اعلام می گردد که مفهوم مذکور با معنای روشنی که در حقوق بشر دارد در تضاد با آن هاست؛ چراکه اعلامیه جهانی حقوق بشر (ماده ۲۹)، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ماده ۸)، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (مواد ۱۲ و ۱۹)، همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ماده ۱۹) برای «آزای بیان» محدودیت هایی مانند رعایت حیثیت افراد، اخلاق عمومی، نظم عمومی، حقوق و آزادی دیگران قائل شده و آن را تحت اصل «حاکمیت قانون» قرار داده است.
همچنین در قطعنامه های گوناگون مانند قطعنامه های شورای حقوق بشر پیرامون «توهین به ادیان» در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است. ضمن اینکه برخی از بیانها مصداق بارز عمل مجرمانهای است که نفرتپراکنی را تا حد اختلال در نظم اجتماعی بوجود میآورد.
بنابراین مشخص است که سوای مبانی انسانی و دینی مبنی بر منع توهین به ادیان و مقدسات آنان بدون شک مطابق اسناد حقوق بین المللی نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثناء شده است و نمی توان به بهانه آزادی بیان توهینی را به حضرت محمد صلیالله علیه وآله -که شان مبارکشان از مقدس ترین امور برای هر مسلمانی است روا داشت و اقدام به تحریک مذهبی و نفرت افکنی دینی نمود.
به محضر جنابعالی این مطلب نیز تقدیم می گردد که اهانت به مقدسات ادیان الهی از آنجا که در شریعت اسلامی به صراحت حرام دانسته شده و تکریم انبیاء الهی و بندگان صالح خداوند مانند حضرت عیسی و حضرت مریم عذرا –که درود خداوند بر آن¬ها باد- لازم شمرده شده است، اگر عمل مزبور در اقدامی مشابه نسبت به سایر انبیاء و بندگان نیک خداوند و مقدسات سایر ادیان نیز صورت می پذیرفت،جامعه ایمانی ایران و انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در کنار سایر نهادهای دینی علاوه بر تحت پیگیرد قانونی قرارگرفتن آن عمل توسط نهادهای قضایی کشور جمهوری اسلامی ایران (به موجب ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۳ قانون تعزیرات) به عمل سوء مذکور حسب وظیفه شرعی خویش واکنش مناسب ارائه می کرد.
انسان امروز بیش از هر زمان خسته و آسیبدیده از بداخلاقیها، نفرتپراکنیها و افسارگسیختگی_به هر نامی که نامیده شود_است. امروز باید خانه ی مشترک بشریت را بر اساس صلح و عدالت بنا نهاد، نه پنجهی تعرض به مقدسات دیگران افکند.
بنابراین انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکوم نمودن انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن، از جنابعالی به عنوان رهبر محترم کاتولیک های جهان انتظار دارد تا با توجه به تعالیم الهی، ارزش های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوق بین الملل اینگونه اقدامات را محکوم نمایید و در پیشگیری و مواجهه حقوقی با اعمال مذکور، تمهیدات حکیمانه خود را که در این راستا لازم می دانید مبذول فرمایید.
ابوالقاسم علیدوست
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم
📚 @alidost_fiqh