✅ادوار اخباری گری
🔶 ماهیت مشکک
🔸معمولاً اگر در فضای حوزه از اخباریگری سؤال کنید، میگویند اخباریگری در قرن 11 و 12 و برخی از آنها در قرن 9 و 10 بودند که آمدند و مقابل اصولیها بودند و بعد هم وحید بهبهانی با آنها مبارزه کرد و آنها را به محاق برد و در زمان شیخ انصاری دیگر امکان تولید دوباره نیافت، عقیم شد و ریشهاش خشک شد!.
🔸 این بیان، غلط نیست، اما بسیار بسیار ناقص است.
🔸اخباریگری پنج دوره را به خود دیده است، البته نه به اسم اخباریگری و نه با همه ویژگیهای آن. واقعیت آن است که اخباریگری ماهیتی مشکک داشته و مقول به تشکیک است.
☑️ شماره 1
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
9909fs.MP3
6.65M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه نهم (33) سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت
تاریخ جلسه:99/08/28
صفحات : 51 و 52
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
kasi_فقه.سیاسی-5152-990829-007.pdf
823.8K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 51 و 52
موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت
تاریخ جلسه: 99/08/28
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
99039os.MP3
6.3M
💠 #خارج_اصول_جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/08/28
صفحات : 1748 (3256) و 1749 (3257)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
on5z_020-990828-17491750-اصول.pdf
840.9K
✍️ برگ صفحات 1749 و 1750 خارج اصول
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ : 99/08/28
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ حضور ائمه علیهم السلام
🔸اولین جریان و دوره اخباریگری مربوط به زمان حضور ائمه (ع) ، علی الخصوص زمان صادقین (ع) ست.
🔸در آن زمان اولین جریان اخباریگری، مقابل جریان اجتهاد به رأی و در بعضی لایهها مقابل جریان قیاس قابل مشاهده است. به عنوان مثال مباحثات و مناظرات دو برادر، یعنی حمران ابن اعین و زراره ابن اعین را ملاحظه فرمایید؛ زراره مسلک و منهج عقلگرایانه دارد و حتی روایات امام صادق(ع) را نیز اگر مثلاً احساس کند با عقلش جور در نمیآید، رویش حرف دارد و مورد مناقشه قرار میدهد و از همینجاست که امثال زراره متهم به قیاسگرایی شدهاند.
🔸 حمران ابن اعین (برادر زراره) اما، به جریان تحدیث و حدیثگراییِ غلیظتر تعلق دارد. لذا گاهی بین دو برادر بحثهایی مطرح میشود و گاهاً تا محضر امام ; هم کشیده میشود. میروند خدمت امام (ع) و ایشان این دو جریان را مدیریت میکنند.
☑️ شماره 2
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه نظام سازی.mp3
23.24M
🔅 کرسی ترویجی
🔆 فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه نظام سازی
🔅 ارائه استاد ابوالقاسم علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ مدیریت ائمه علیهم السلام
🔸اندیشه اخباریگری با لحاظ مقول به تشکیک بودنش در مقابل اندیشهای است که روایات را در کنار عقل میببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده میکند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار می دهد. این موج اول اخباریگری است.
🔸در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه (ع) است. عجیب اینکه ائمه (ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
🔸آن روایاتی که از اهلبیت (ع) نقل شده است که: آنچه از ما میرسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید،و در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزء این جریان است. حضرت میخواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقلگرایی افراطی و یا حدیثگرایی افراطی)، خطرناک است.
☑️ شماره 3
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 40.mp3
5.58M
💠 #خارج_اصول_جلسه چهلم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/09/01
صفحات : 1749 (3257) و 1750 (3258)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 31.mp3
5.83M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/09/01
صفحات : 277
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢 نامه آیت الله علیدوست به رهبر کاتولیکهای جهان
🔻 آیت الله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامهای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کنند.
🔳 متن کامل نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
عالیجناب پاپ فرانسیس
رهبر گرانقدر کاتولیک های جهان
ضمن تقدیم سلام و احترام محضر جنابعالی و درود بی پایان بر پیامبران الهی
بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در کشور فرانسه از طریق نشر کاریکاتوری مستهجن اتفاق افتاد و حمایت ریاست جمهوری فرانسه از این حرکت به بهانه دفاع از آزدی بیان بر تأسف ها افزود.
این درحالی است که بر اساس آموزه های ادیان الهی، احترام به پیامبران که برترین انسان ها در طول تاریخ بشر هستند مورد تأکید خداوند بوده است و همواره از سوی اهل ایمان و انسان های پاک سرشت و قدردان نیز به عنوان پاسخ و سپاسی کوچک در برابر حقوق بی شمار پیامبران الهی بر جامعه بشریت مورد توجه بوده و هست.
اما زهی افسوس که نه تعالیم مذکور و نه اسناد متعدد بین المللی در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی، مخصوصا پیامبران الهی، مانع جریحه دار کردن احساسات میلیاردها مسلمان نشده است و با اهانت به پیامبر همه انسان ها و حمایت های سیاسی از آن، عهد با خدای متعال در اطاعت از فرامین او از یک سو و عهد جامعه بشری با یکدیگر در احترام به معاهدات و میثاق های منعقده فیما بین از سوی دیگر آشکارا و بی پروا زیر پا نهاده شده است.
درحالی این عمل شرم آور و حمایت از آن به خطا مستند به «آزادی بیان» اعلام می گردد که مفهوم مذکور با معنای روشنی که در حقوق بشر دارد در تضاد با آن هاست؛ چراکه اعلامیه جهانی حقوق بشر (ماده ۲۹)، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ماده ۸)، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (مواد ۱۲ و ۱۹)، همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ماده ۱۹) برای «آزای بیان» محدودیت هایی مانند رعایت حیثیت افراد، اخلاق عمومی، نظم عمومی، حقوق و آزادی دیگران قائل شده و آن را تحت اصل «حاکمیت قانون» قرار داده است.
همچنین در قطعنامه های گوناگون مانند قطعنامه های شورای حقوق بشر پیرامون «توهین به ادیان» در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است. ضمن اینکه برخی از بیانها مصداق بارز عمل مجرمانهای است که نفرتپراکنی را تا حد اختلال در نظم اجتماعی بوجود میآورد.
بنابراین مشخص است که سوای مبانی انسانی و دینی مبنی بر منع توهین به ادیان و مقدسات آنان بدون شک مطابق اسناد حقوق بین المللی نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثناء شده است و نمی توان به بهانه آزادی بیان توهینی را به حضرت محمد صلیالله علیه وآله -که شان مبارکشان از مقدس ترین امور برای هر مسلمانی است روا داشت و اقدام به تحریک مذهبی و نفرت افکنی دینی نمود.
به محضر جنابعالی این مطلب نیز تقدیم می گردد که اهانت به مقدسات ادیان الهی از آنجا که در شریعت اسلامی به صراحت حرام دانسته شده و تکریم انبیاء الهی و بندگان صالح خداوند مانند حضرت عیسی و حضرت مریم عذرا –که درود خداوند بر آن¬ها باد- لازم شمرده شده است، اگر عمل مزبور در اقدامی مشابه نسبت به سایر انبیاء و بندگان نیک خداوند و مقدسات سایر ادیان نیز صورت می پذیرفت،جامعه ایمانی ایران و انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در کنار سایر نهادهای دینی علاوه بر تحت پیگیرد قانونی قرارگرفتن آن عمل توسط نهادهای قضایی کشور جمهوری اسلامی ایران (به موجب ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۳ قانون تعزیرات) به عمل سوء مذکور حسب وظیفه شرعی خویش واکنش مناسب ارائه می کرد.
انسان امروز بیش از هر زمان خسته و آسیبدیده از بداخلاقیها، نفرتپراکنیها و افسارگسیختگی_به هر نامی که نامیده شود_است. امروز باید خانه ی مشترک بشریت را بر اساس صلح و عدالت بنا نهاد، نه پنجهی تعرض به مقدسات دیگران افکند.
بنابراین انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکوم نمودن انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن، از جنابعالی به عنوان رهبر محترم کاتولیک های جهان انتظار دارد تا با توجه به تعالیم الهی، ارزش های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوق بین الملل اینگونه اقدامات را محکوم نمایید و در پیشگیری و مواجهه حقوقی با اعمال مذکور، تمهیدات حکیمانه خود را که در این راستا لازم می دانید مبذول فرمایید.
ابوالقاسم علیدوست
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 32.mp3
5.57M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و دوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/09/02
صفحات : 277 و 278
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 41.mp3
6.04M
💠 #خارج_اصول_جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/09/02
صفحات : 1750 (3258)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره دوم؛ ظهور جریان قیاس و اجتهاد به رأی
🔸دوره دوم اخباریگری، دویست سال بعد از دوره اول به وقوع میپیوندد، یعنی اوایل قرن چهارم. در این زمان موج دیگری از حدیثگرایی به وجود می آید. بزرگانی همچون ابنقولویه ، شیخ صدوق و شیخ کلینی و... به این دوره تعلق دارند.
🔸 این دوره تا اوایل قرن پنجم؛ یعنی حدود صد سال، به طول میانجامد. حاصل این دوره، مدرسه قم و مدرسه ری و کتب مرحوم صدوق، کتاب کافی، کتابهای ابن قولویه و دیگران است.
🔸در این زمان در مقابل جریان حدیثگرا، جریانی مشهور به قیاس و اجتهاد به رای بود، مانند ابنجنید.
در این دوره بزرگانی از علما مانند سید مرتضی، شیخ مفید و شیخ طوسی که بعد از ائمه (ع) آمده و بهره مند از مکتب و مسلک ائمه (ع) بودند این جریان را مدیریت کردند.
☑️ شماره 4
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ سه نگاه به بسیج
(به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج)
✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻ما میتوانیم سه نگاه به بسیج داشته باشیم:
🔸یک نگاه بیان میکند که بسیج یک نهاد مردمی است که در خانه انقلاب شکل گرفت و به عنوان یک تشکیلات امین مدافع انقلاب خود را نشان داد و اکنون که حدود 36 سال از عمرش میگذرد هنوز به عنوان چنین نهادی مطرح است.
🔸 نگاه دوم به بسیج یک گفتمان و یک فرهنگ است که درگیر اداره، اسم و رسم نیست و ممکن است خود را در یک شخص ، یک نهاد و یا در حاکمیت نشان دهد و تأکید من بیشتر بر این مورد است.
🔸نگاه سوم بیان میکند بسیج نهادی است که نه تنها در خانه انقلاب و در ایران؛ بلکه نهادی است که قابل کپی برداری بوده و امروز در عراق، سوریه و یمن آن را میبینیم.
🔹بسیج یک فرهنگ انسانی است و اختصاص به اسلام ندارد و یک کشور غیرمسلمان نیز میتواند از این فرهنگ استفاده کند و به رسانهها توصیه میکنم که بسیج را در هر سه سطح ببینند.
🔹 بسیج از ابتدا یک نهاد مردمی، خانه انقلاب، مقید به خط قرمزها و فراجناحی بوده است و کافی بود که در خانه انقلاب باشید و رهبری امام(ره) و ولایت فقیه را بپذیرید و عضو این نهاد باشید. اگر این وضعیت حاکم بر بسیج باید باقی مانده و خطوط قرمزها را رعایت کند و بر جناحهای خاص نغلتد و آگاه باشد که فروغلتیدن بر سیاستهای روزمره از عظمت و کارایی بسیج کم میکند بسیج در آینده نیز موفق خواهد شد.
🔹بسیج باید در اقتصاد مقاومتی،کرسیهای نظریهپردازی و مباحث علمی فعال باشد و سعی کند در همه صحنهها حضور فعال داشته باشد و خطوط قرمز را حفظ کند و خود را از آسیبها دور نگه دارد.
#هفته_بسیج
#فرهنگ_بسیج
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🌹 #بسیج یک #فرهنگ_انسانی است
#بسیج
#هفته_بسیج
#فرهنگ_بسیج
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 42.mp3
6.39M
💠 #خارج_اصول_جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/09/03
صفحات : 1751 (3259) و 1752 (3260)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
291.pdf
862.1K
✍️ برگ صفحات 1751 و 1752 خارج اصول
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ : 99/09/03
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 33.mp3
6.48M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و سوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/09/03
صفحات : 279
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
292.pdf
831.3K
✍️ برگه صفحات 279 و 280 فقه القضاء
موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق
تاریخ : 99/09/03
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره دوم؛ تفاوت رویکرد شیخ مفید و شیخ صدوق با ادله
🔸شیخ مفید در کتاب تصحیح الاعتقاد که منسوب به ایشان است، چقدر در مورد رفتار شیخ صدوق در ارتباط با تعامل با ادله، ابراز ناراحتی میکند!
🔸کل گلایه هم این است که جناب شیخ صدوق! دربرخورد با روایات، شما باید روایات صحیح از سقیم و درست از باطل را با کمک عقل سلیم و عقل ابزاری، از هم تفکیک کنید. اگر در زمان حضور، ائمه (ع) این فضا را مدیریت میکردند تا این جریانات به تعادل برسد، درقرن چهارم و پنجم علمای بزرگی مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و شیخ مفید این فضا را مدیریت میکنند؛ و لذا به جایی ضربه نمیخورد.
🔸 یعنی در این فضای تز و آنتی تز، یک سنتزی بیرون میآید و یک تعادلی ایجاد میشود.
☑️ شماره 5
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 34.mp3
6.63M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و چهارم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/09/04
صفحات : 280
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 43.mp3
6.61M
💠 #خارج_اصول_جلسه چهل و سوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/09/04
صفحات : 1752 (3260)
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره سوم؛ وجود رگه هایی از حدیث گرایی در آراء بزرگان
🔸دوره سوم اخباریگری مربوط به قرن دهم است. اخباریگری این دوره به گونهای است که اصلاً دیده و حس نمیشود و التفاتی به آن وجود ندارد. بزرگانی مانند شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و... مربوط به این دوره از اخباریگری هستند.
🔸روشن است که این بزرگان را هیچ کس به عنوان عالم اخباری نمیشناسد! این مهم از جهتی نیز درست است. اگر اخباریگری، به عنوان آنچه در قرن 11 و 12 مطرح شد، را ملاک و معیار قرار دهیم، این دسته از بزرگان اساساً اخباری تلقی نمیشوند.
🔸اما چنانکه گفته شد، اگر اخباریگری را امری مقول به تشکیک بدانیم، رگههایی از حدیثگرایی را در افکار و آراء این بزرگان مشاهده میکنیم.
🔸وجود رگههایی از اخباریگری در آثار و آراء شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و از همه بارزتر، محقق اردبیلی قابل انکار نیست.
☑️ شماره 6
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 10.mp3
6.78M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه دهم (34) سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت
تاریخ جلسه : 99/09/05
صفحات : 52 و 53
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh